Zawiera: Rafał Zapłata: Cyfryzacja w naukach o przeszłości i ochronie zabytków - przekrojowo o projekcie, kształceniu oraz badaniach cyfryzacji i digitalizacji dziedzictwa kulturowego w Polsce. Anetta Kepczyńska-Walczak, Bartosz M. Walczak: Cyfrowe zasoby wiedzy o zabytkach - teoria i codzienna praktyka. Agnieszka Oniszczuk: Polityka europejska, dziedzictwo kulturowe i cyfryzacja. Andrzej Radomski: Wizualne analizy, interaktywne narracje. Marek Słoń: Słowo jako nośnik tożsamości, indeksy i bazy danych. Bartłomiej Gutowski: Digital Art History (DAH) 2016. Jacek Tomczyk: Cyfryzacja a problematyka ciała ludzkiego i szczątków ludzkich. Małgorzata Wrześniak, Mirosław Borusiewicz: Kiedy drukarki 3D wydrukują ramiona Wenus z Milo? - czyli multimedia w muzeach. Rafał Zapłata: Przeszłość, zabytki i technologie cyfrowe-o zagrożeniach słów kilka.
1. Terminologia procesów komunikowania. 2. Dziedziny komunikowania. Nauka: językoznawstwo, bibliometria, edukacja; Muzyka; Zarządzanie informacją. 3. Narzędzia komunikowania - nowe technologie
R.1 Digitalizacja - teoria, ch-ka, aspekty wdrażania: Digitalizacja - wyjaśnienie pojęcia; Zastosowania w bibliotece; Przesłanki digitalizacji zbiorów; Rodzaje digitalizowanych zbiorów - koncepcje; Prawne aspekty digitalizacji; Digitalizacja w bibliotekach - problemy, szanse, zagrożenia. R.2 Digitalizacja w praktyce: Cyfrowe wtórniki - rodzaje prezentacji danych; Najpopularniejsze formaty zapisu; Urządzenia do digitalizacji; Oprogramowanie do zarządzania cyfrowymi repozytoriami. R.3 Digitalizacja zbiorów w Koszalińskiej Bibliotece Publicznej: Historia powstania i komputeryzacji Koszalińskiej Biblioteki Publicznej; Etap I Wybór zbiorów do digitalizacji; Etap II Przygotowanie technicznej strony digitalizacji; Etap III Początki digitalizacji; Etap IV Wdrażanie DjVu; Etap V Rozszerzenie funkcjonalności archiwum DjVu; Etap VI Digitalaizacja wydawnictw KBP; Etap VII Ponowne wprowadzenie formatu PDF; Perspektywy digitalizacji zbiorów w KBP; Zakończenie.
Od dorywczej digitalizacji do cyfrowego bibliotekarstwa; Stan digitalizacji w polskich bibliotekach (na podstawie ankiety); digitalizacja w polskich bibliotekach akademickich; Rozwój wielkopolskiej biblioteki cyfrowej a zmiany funkcjonalności systemu libra; "Kwaśne pliki". Standardy digitalizacji i problem długowieczności zasobów cyfrowych; Digitalizacja a ochrona zbirów; Digitalizacja - aspekty kulturowe, miejsce i rola biblioteki narodowej; Digitalizacja w bibliotece Jagiellońskiej; Digitalizacja zbirów WiMBP im. C. Norwida w Zielonej Górze; Digitalizacyjne wprawki w Książnicy Cieszyńskiej
Cz. 1 Zastosowanie techniki cyfrowej w ochronie dziedzictwa dokumentalnego 1. Istota procesu dygitalizacji 2. Organizacyjne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania dygitalizacji zbiorów bibliotecznych 3. Działalność wybranych instytucji i organizacji międzynarodowych na rzecz cyfrowej ochrony światowego dziedzictwa kulturowego 4. "Rozwój polskich treści cyfrowych" w narodowych planach i strategiach rozwoju Cz. 2 Dygitalizacja zbiorów w bibliotekach polskich 1. Biblioteki centralne 2. Biblioteki naukowe 3. Biblioteki publiczne 4. stan i przyszłość dygitalizacji w bibliotekach polskich
1. Migracja ksiąg wieczystych, 2. Zasady przenoszenia treści dotyczących księgi wieczystej do struktury księgi wieczystej prowadzonej w systemie informatycznym (wybrane zagadnienia), 3. Prowadzenie elektronicznej księgi wieczystej, 4. Odpisy elektronicznych ksiąg wieczystych, 5. Wnioski o założenie i wpis w księdze wieczystej - reguły wypełniania formularzy
1. Migracja ksiąg wieczystych, 2. Zasady przenoszenia treści dotyczących księgi wieczystej do struktury księgi wieczystej prowadzonej w systemie informatycznym (wybrane zagadnienia), 3. Prowadzenie elektronicznej księgi wieczystej, 4. Odpisy elektronicznych ksiąg wieczystych, 5. Wnioski o założenie i wpis w księdze wieczystej - reguły wypełniania formularzy
1. Migracja ksiąg wieczystych, 2. Zasady przenoszenia treści dotyczących księgi wieczystej do struktury księgi wieczystej prowadzonej w systemie informatycznym (wybrane zagadnienia), 3. Prowadzenie elektronicznej księgi wieczystej, 4. Odpisy elektronicznych ksiąg wieczystych, 5. Wnioski o założenie i wpis w księdze wieczystej - reguły wypełniania formularzy
1. Kształtowanie się polskiego nazewnictwa prasowego (ze szczególnym uwzględnieniem nazw pism codziennych) na przestrzeni dziejów dziennikarstwa, 2. Najważniejsze polskie gazety do wybuchu pierwszej wojny światowej w kontekście zabezpieczenia ich dla potomnych (charakterystyka, badania, zasoby), 3. Polska prasa konspiracyjna 1939-1945 w badaniach oraz w zasobach bibliotek i archiwów polskich, 4. Prasa codzienna do 1939 roku w zbiorach bibliotek Białegostoku. Charakterystyka, zasób, ochrona, 5. Zbiór gazet w Bibliotece Książąt Czartoryskich w Krakowie, 6. Zbiory Gazet w British Library: historia i przyszłość, 7. Pomorskie gazety w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej w Greifswaldzie, 8. "Archiwum Prasy Niemieckich Wysiedlonych" w BIbliotece im. Marcina Opitza w Herne, 9. Gazety regionalne do 1919 roku w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu, ich stan zachowania i ochrona, 10. Gazety polskie okresu międzywojennego w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu, 11. Wielkopolska prasa lokalna po 1989 roku w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu, 12. Opracowanie katalogowe gazet w Bibliotece Narodowej, 13. Uwagi i postulaty dotyczące katalogowania gazet pisanych, 14.Opracowanie gazet w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu, 15. Archiwa prasowe HWWA i ZBW - retrodigitalizacja starych zasobów w okresie od 1900 do 1949 roku, 16. Bibliografia gazet: filozofia, strategia i metodologia w świetle kilku konkretnych przykładów, 17. Informacje z prasy codziennej w "Bibliografii regionalnej Wielkopolski". Kryteria doboru i funkcje, 18. System digitalizacji, przeszukiwania i prezentowania zasobów prasowych, 19. Digitalizacja i dostęp do starych gazet i czasopism, 20. Archiwizacja analogowa i cyfrowa. Techniki, trendy, korzyści i problemy, 21. Gazety w Kujawsko-Pomorskiej Bibliotece Cyfrowej, 22. Prasa emigracyjna w Bibliotece cyfrowej - casus "Wiadomości" londyńskich, 23. Gazety w Wielkopolskiej Bibliotece Cyfrowej - doświadczenia i plany Biblioteki Uniwersyteckiej, 24. czynniki niszczące papier gazetowy. Metody zabezpieczania i konserwacji gazet XXI wieku, 25. Internetowe archiwa polskich dzienników ogólnoinformacyjnych, 26. Digital Rights Management - czy jest się czego obawiać?, 27. Przyszłość prasy w systemie komunikacji masowej - główne kierunki zmian w rynkowym i społecznym funkcjonowaniu dzienników i czasopism, 28. Gazety przyszłości. Obecne kierunki i tendencje rozwoju rynku pracy.
Bibliotekarskie problemy komunikacji: Nie tylko brak windy, czyli o problemach komunikacji bibliotecznej; Użytkownik dla biblioteki, czy biblioteka dla użytkownika? Czyli jak to robią Brytyjczycy; Bibliotekarz biznesowy w bibliotece publicznej XXI wieku; Biblioteka Naukowa Głównego Instytutu Górnictwa miejscem komunikacji różnych grup użytkowników; Biblioteki jako ośrodki komunikacji w środowiskach anarchistycznych. Informacja jako komunikacja: Informacja naukowa. Szkic o ewolucji nazwy dyscypliny i pola działalności praktycznej; Pojęcie informacji prawnej i początki zautomatyzowanej informacji o prawie na świecie oraz w Polsce; Internetowe systemy informatycznego zarządzania zbiorem bibliotecznym; Digitalizacja w globalnej skali, czyli projekt firmy gogle; Możliwości Europeany i jej przyszłość.
Zawiera: I. Aspekty prawne: Zasada dostępu do zbiorów muzealnych a ich ochrona; Digitalizacja muzealiów jako pole eksploatacji utworu; Prawa autorskie w ekspozycjach muzealnych; Tajemnica przedsiębiorstw w muzeach; Ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego w działalności muzeów; Sprawowanie nadzoru i kontroli nad muzeami; Regulacje prawne dotyczące muzeów w Hiszpani. II Zagadnienia praktyczne: Otwarte muzeum. Relikty olkuskich murów obronnych i synagogi jako pomniki pamięci; Olkuskie muzea społeczne - zagrożenia, wyzwania, szanse; Pozyskiwanie i wykorzystywanie funduszy zewnętrznych dla muzeów z programów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Studium przypadku.; Rola małych zbiorów muzealnych w kształtowaniu lokalnej społeczności.
Zawiera: Wstęp. 1. Komunikacja marketingowa w świetle rozwoju Internetu – podstawy teoretyczne: 1.1. Proces komunikacji – istota, elementy i ich znaczenie; 1.2. Istota komunikacji marketingowej – ujęcie definicyjne; 1.3. Rodzaje komunikacji marketingowej w ujęciu modelowym; 1.3.1. Charakterystyka rynków B2B iB2C w aspekcie komunikacji marketingowej; 1.3.2. Modele komunikacji marketingowej na rynkach B2B i B2C; 1.4. Formy komunikacji marketingowej; 1.4.1. Rodzaje i istota form komunikacji marketingowej; 1.4.2. Formy komunikacji marketingowej na rynkach B2B iB2C; 1.5. Teoria komunikacji internetowej (computer mediated communication theory) w kontekście wybranych teorii komunikacji. 2. Nowe media jako środowisko komunikacji marketingowej: 2.1. Świat 3.0 w kontekście rozwoju Internetu; 2.2. Istota i charakterystyka nowych mediów; 2.3. Media społecznościowe jako rodzaj nowych mediów; 2.3.1. Media społecznościowe – istota i znaczenie; 2.3.2. Cechy i funkcje mediów społecznościowych; 2.3.3. Rodzaje mediów społecznościowych w świetle wybranych klasyfikacji; 2.4. Możliwości zastosowania nowych mediów w komunikacji marketingowej – ujęcie teoretyczne; 2.4.1. Teoretyczne podstawy wykorzystania nowych technologii z perspektywy indywidualnych użytkowników – model akceptacji technologii; 2.4.2. Wykorzystanie nowych mediów w strategiach marketingowych przedsiębiorstw – nowe koncepcje marketingowe; 2.5. Możliwości zastosowania nowych mediów w komunikacji marketingowej przedsiębiorstw na rynkach B2B i B2C. 3. Uwarunkowania wykorzystania nowych mediów w procesach internacjonalizacji działalności przedsiębiorstw: 3.1. Klasyfikacja determinant wykorzystania nowych mediów w międzynarodowej komunikacji marketingowej; 3.2. Determinanty endogeniczne; 3.2.1. Stopień internacjonalizacji przedsiębiorstwa; 3.2.3. Wielkość przedsiębiorstwa; 3.2.2. Rodzaj produktów oferowanych przez przedsiębiorstwo; 3.3.Determinanty egzogeniczne; 3.3.1. Czynniki ekonomiczne; 3.3.2. Czynniki technologiczne; 3.3.3. Czynniki demograficzne; 3.3.4. Czynniki kulturowe; 3.3.5. Czynniki polityczno-prawne. 4. Nowe media a skuteczność i efektywność komunikacji marketingowej: 4.1. Efekty komunikacji marketingowej – próba identyfikacji; 4.2. Efekty, efektywność i skuteczność komunikacji marketingowej w wymiarze działania całego przedsiębiorstwa – dylematy interpretacyjne; 4.3. Pomiar skuteczności i efektywności komunikacji marketingowej – metody i wskaźniki; 4.4. Skuteczność i efektywność komunikacji marketingowej w mediach społecznościowych – zagadnienia pomiaru. 5. Nowe media w komunikacji marketingowej a efekty działalności przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym – założenia badawcze: 5.1. Metodyka badania; 5.1.1. Pytania badawcze, cel główny i cele szczegółowe; 5.1.2. Zakres badań i hipotezy badawcze; 5.1.3. Metoda badawcza i dobór próby; 5.2. Determinanty wykorzystania nowych mediów w komunikacji marketingowej na rynku międzynarodowym – schemat zależności; 5.3. Charakterystyka próby badawczej. 6. Nowe media w komunikacji marketingowej badanych przedsiębiorstw na rynkach B2B – wyniki badań empirycznych: 6.1. Rodzaje nowych mediów w komunikacji badanych przedsiębiorstw z zagranicznym partnerem biznesowym; 6.2.Determinanty wykorzystania przez badane przedsiębiorstwa nowych mediów w komunikacji z zagranicznym partnerem biznesowym; 6.3. Cechy nowych mediów i zakres ich wykorzystania przez badane przedsiębiorstwa w komunikacji z zagranicznym partnerem biznesowym. 7. Nowe media w komunikacji marketingowej badanych przedsiębiorstw na rynkach B2C – wyniki badań empirycznych: 7.1. Nowe media w komunikacji badanych przedsiębiorstw z zagranicznym partnerem biznesowym; 7.1.1. Rodzaje nowych mediów; 7.1.2. Determinanty egzo- i endogeniczne w wykorzystaniu nowych mediów; 7.1.3. Cechy nowych mediów i zakres ich wykorzystania; 7.2. Nowe media w komunikacji z zagranicznym odbiorcą masowym; 7.2.1. Rodzaje nowych mediów; 7.2.2. Determinanty egzo- i endogeniczne; 7.2.3. Cechy nowych mediów i efekty ich wykorzystania; 7.2.4. Zależności pomiędzy wykorzystaniem nowych mediów w komunikacji a czynnikami endo- i egzogenicznymi – podsumowanie. 8. Znaczenie nowych mediów w komunikacji międzynarodowej – studia przypadków: 8.1. Kukliki Felt Design Studio; 8.2. TOPMET Light; 8.3. Beiersdorf Manufacturing Poznań Sp. z o.o.; 8.4. LUG Light Factory Sp. z o.o.; 8.5. Avella Sp. z o.o.; 8.6. Advanced Graphene Products Sp. z o.o. 8.7. Znaczenie nowych mediów w komunikacji na rynkach zagranicznych – podsumowanie studiów przypadków. Zakończenie. Bibliografia. Spis rysunków. Spis tabel. Spis zdjęć. Aneks.
Na początku było słuchanie; Pismo a utrwalanie myśli; Potęga znaku pisanego; Piśmiennictwo i oralność; Normy czytelności; Linearność i tabularność; W stronę tekstu tabularnego; Sens i wrażenie; Filtry lektury; Tekstualność: form i substancja; Złącza tesktualne; Procesy wypowiadania; Od interaktywności do pomijania słowa; Odmiany hipertekstu; Kontekst i hipertekst; Kłopoty z listą; Bezdroża hiperliteratury; Czytanie obrazu; Pisarz a obrazy; Inwazja wizualności; Kropki, Tchnienia, Bużki; Op. cit.; Czytelnik- użytkownik czy konsument znaków?; Lektura intensywna i ekstensywna albo o prawach czytelnika; Metafory lektury; Wizerunki książki; Procesy wydawnicze; CD-ROM i papirusowa nostalgia; Cała władza w ręce czytelnika; Tekst a interaktywność; Jak zarządzać linkami; Klikam, więc czytam; W#C i zmierz stronicy; Poetyka fragmentu; Korpus tekstu; Koniec powieści; Inwazja blogów; Kultura uczestnictwa i dzielenia się; W stronę ogólnoświatowej biblioteki cyfrowej
Wstęp; Rozdział 1 Digitalizacja: istota i znaczenie; Rozdział 2 Charakterystyka outsourcingu jako współczesnej koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem; Rozdział 3 Outsourcing IT i jego znaczenie w procesie cyfryzacji rynku; Rozdział 4 Outsourcing IT w organizacjach w świetle badań własnych; Zakończenie; Bibliografia; Spis rysunków; Spis tabel; Aneks.
1. Wpływ technologii informatycznych na prawo autorskie, 2. Technologiczne sposoby zabezpieczania utworów udostępnianych w formie zdigitalizowanej, 3. Gwarancje prawne prawidłowego funkcjonowania systemów DRM, 4. Konsekwencje stosowania systemów DRM w świetle przepisów prawa autorskiego, 5. Systemy DRM z perspektywy badań naukowych w zakresie informatyki, 6. Stosowanie systemów DRM w świetle uprawnień konsumentów, 7. Ochrona prywatności użytkowaników w kontekście stosowania systemów DRM
Digitalizacja wielu dotychczas stosowanych w formie papierowej dokumentów powoduje zmiany kulturowe w operowaniu tymi dokumentami i wprowadza nowe pojęcia i rodzaje usług realizowanych na dokumentach elektronicznych. Te fundamentalne zmiany powodują nowe sposoby funkcjonowania urzędów i wielu instytucji, z którymi kontaktujemy się w trakcie realizacji rozmaitych czynności życia codziennego. Ten nowy model funkcjonowania społeczeństwa w różnych obszarach aktywności wprowadził nowe pojęcia, takie jak usługa cyfrowa i produkt cyfrowy, a całość nosi nazwę społeczeństwa informacyjnego. Autorka w swej pracy podejmuje tę nowatorską tematykę, koncentrując się na aspektach usług cyfrowych, głównie w obszarze administracji publicznej w Polsce. Podjęcie tej tematyki jest zasadne z badawczego punktu widzenia, gdyż stan rozwoju stosowania nowych technologii jest przedmiotem licznych badań i analiz oraz stanowi o pozycji kraju w społeczności międzynarodowej.
Wprowadzenie; Rozdział 1 Organizacja zwinna w konkurencyjnym środowisku rynkowym; Rozdział 2 Zwinność organizacyjna jako odpowiedź na wyzwania cyfryzacji; Rozdział 3 Wyzwania i problemy współczesnego świata a zwinność organizacyjna; Rozdział 4 Analiza wyników badań empirycznych. Dyskusja naukowa; Zakończenie; Bibliografia; Spis rysunków; Spis tabel; Aneks.