Sustainable performance accounts for a critical issue for top management and operational managers facing the green and social transition. Accordingly, they require a clear roadmap indicating how to build ESG strategy, track and report on sustainability performance and manage these results in the longer term. This monograph offers insight into the topic of sustainability performance measurement, reporting and management in business organisations and institutions. The Authors from various countries, including Austria, Brazil, Germany, Hungary, Italy, Lithuania and Poland, present their broad perspectives and opinions, refer to various business sectors, and indicate how the regulatory framework and institutional bodies support sustainable development. With this focus, the book may interest accounting and management scholars, doctoral and master's students of socio-economic studies, and business practitioners. The book can also be used as supplementary material for accounting and management courses at the graduate and postgraduate levels. The monograph incudes 15 chapters, for example: Non-Financial Disclosure and Sustainability Regulation: Voluntary or Mandatory Effectiveness; Sustainable Performance Measurement under the New European Regulation for Corporate Sustainability Reporting: What Will Be the Impact of the European Sustainability Reporting Standards (Beyond New KPIs)?; Cost and Benefits of Sustainability Reporting: Literature Review, Valuable Information for Stakeholders or Corporate Spin? The View of Non-Financial Reports Potential Preparers and Users; Gaining Competitive Advantage through Social Responsibility Reporting - a Lesson from the Non-Profit Sector; The Balanced Scorecard for a Museum as a Non-Profit Organisation; Eco-Efficiency Indicators in District Heating Companies; Sustainability and Sustainability Performance: Empirical Findings from the German Banking and Insurance Sectors.
Zawiera: Wspomnienie o Pani Profesor Renacie Oczkowskiej; Wstęp; Część I. Wprowadzenie do zarządzania kompetencjami pracowników w realizacji zadań funkcji personalnej Rozdział 1. Kompetencje pracowników – wyzwania przyszłości 1.1. Pojęcie i istota kompetencji 1.2. Typologia kompetencji 1.3. Struktura i cechy kompetencji 1.4. Charakterystyka pracowników wiedzy i ich kompetencji Rozdział 2. Podejścia w procesie zarządzania kompetencjami pracowników 2.1. Zakres badawczy perspektywy kompetencyjnej 2.2. Różnice między tradycyjnym a opartym na kompetencjach podejściem... do zarządzania zasobami ludzkimi 2.3. Model systemu zarządzania zasobami ludzkimi oparty na kompetencjach 2.4. Przegląd procesów kadrowych opartych na kompetencjach Rozdział 3. Funkcjonalno-modalna analiza pracy w identyfikacji kompetencji pracowników 3.1. Kompetencje stanowiskowe 3.2. Analiza pracy ukierunkowana na kompetencje 3.3. Instrumentarium analizy pracy ukierunkowanej na kompetencje Część II. Wykorzystanie koncepcji zarządzania kompetencjami w realizacji zadań funkcji personalnej Rozdział 4. Pozyskiwanie pracowników na podstawie kompetencji 4.1. Etapy pozyskiwania pracowników 4.2. Planowanie naboru 4.3. Rekrutacja 4.4. Selekcja 4.5. Adaptacja Rozdział 5. Ocenianie kompetencji pracowników 5.1. Ocenianie pracowników – aspekt behawioralny 5.2. Wybrane metody oceny kompetencji pracowników 5.3. Zastosowanie wyników oceny kompetencji pracowników Rozdział 6. Wynagradzanie pracowników za kompetencje 6.1. Koncepcja wynagradzania za kompetencje – założenia i ograniczenia 6.2. Motywacyjna funkcja wynagrodzeń w kontekście kompetencji 6.3. Składniki wynagrodzeń w kontekście zarządzania kompetencjami Rozdział 7. Strategia rozwoju kompetencji pracowników 7.1. Elementy składowe strategii rozwoju kompetencji pracowników 7.2. Przegląd metod i technik rozwoju kompetencji pracowników Część III. Nowe metody zarządzania kompetencjami pracowników w realizacji zadań funkcji personalnej Rozdział 8. Gamifikacja w procesie rozwoju kompetencji pracowników 8.1. Pojęcie gamifikacji 8.2. Mechanika gier 8.3. Rozszerzone zastosowanie taksonomii graczy 8.4. Zastosowania gamifikacji w procesie rozwoju kompetencji pracowników Rozdział 9. Controlling personalny w zarządzaniu kompetencjami pracowników 9.1. Istota controllingu personalnego 9.2. Cele controllingu personalnego 9.3. Rodzaje controllingu personalnego 9.4. Zastosowania controllingu personalnego w zarządzaniu kompetencjami pracowników 9.5. Mierniki ilościowe i jakościowe w controllingu personalnym; Podsumowanie; Bibliografia; Spis rysunków i tabel; Indeks.
1.Słowo wstępne; 2. X lat Wyższej Szkoły ekonomii i Administracji w Bytomiu; 3. Chrześcijańskie źródła europejskiej kultury prawnej; 4. Kilka uwag o wzajemnym stosunku państwa i samorządu terytorialnego; 5. Polityka społeczna wobec przemian demograficznych; 6. Wkład Józefa Wybickiego w rozwój polskiej myśli ekonomicznej; 7. Ład konkurencji a szanse małych przedsiębiorstw; 8. Zarządzanie kapitałem społecznym główną przesłanką metodologiczną organizowania zgrupowań sieciowych - klastrów; 9. Rozumienie logistyki. Aspekty naukowe i praktyczne; 10. Controlling jako metoda ograniczenia ryzyka inwestycyjnego
Wiedza a zarządzanie wartością przedsiębiorstwa. Macierz oceny szans strategicznych firmy. Struktura organizacyjna w firmie międzynarodowej. Rola analizy wskaźnikowej w procesie podejmowania decyzji. Możliwość wsparcia rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw z funduszu Phare. Organizacja rynku biopaliw w Polsce na tle krajów Unii. Satysfakcja klienta a jakość. Wykorzystanie narzędzi zarządzania jakością do analizy niezgodności z tworzyw sztucznych. Analiza niezgodności występujących w procesie wytwarzania konstrukcji stalowych. Determinanty jakości stacjonarnej opieki medycznej. Samoocena administracji publicznej za pomocą modelu CAF. Dlaczego reklama odgrywa dużą rolę w dokonywaniu wyborów/zakupów. O kategorii stosowności w politycznej komunikacji marketingowej. Kultura organizacyjna biblioteki. Znaczenie satysfakcji pracowników w zarządzaniu bibliotekami.
1. Jakość - istota, cele, cechy i funkcje zarządzania jakością, 2. Prawne aspekty regulacji jakości produktów, 3. Zasady zarządzania jakością, 4. Zarządzanie jakością w cyklu życia jakości wyrobu. Controlling procesów decyzyjnych, 5. Ekonomiczna ocena jakości produkcji, 6. Metody zarządzania jakością, 7. Controlling kosztów jakości, 8. Kompleksowe zarządzanie jakością TQM
1. Wprowadzenie do logistyki: Logistyka w gospodarowaniu; Uwarunkowania logistyczne przedsiębiorstwa jako obiektu; Funkcje logistyki w przedsiębiorstwie. 2. Zarządzanie logistyczne w przedsiębiorstwie: Zmierzanie ku systemom logistycznym; Strategia logistyczna; Infrastruktura logistyczna. 3. Zarządzanie logistyczne w sferze zaopatrzenia: Łańcuchy zaopatrzeniowe; Wybór dostawców; Terminowe zapewnieni dostaw. 4. Zarządzanie logistyczne w sferze magazynowania: Gospodarka magazynowa; Modernizacja wyposażenia magazynu, Magazyny wysokiego składowania. 5. Automatyczna identyfikacja towarów: Wprowadzenie kodów kreskowych; Usprawnienie identyfikacji produktów; Rozwiązania systemowe. 6. Zarządzanie logistyczne zapasami: Optymalizacja zapasów; Metody ABC i XYZ; Zabezpieczenie materiałowe. 7. Zarządzanie logistyczne w transporcie: Modernizacja transportu wewnętrznego; Modernizacja transportu zewnętrznego; Pakiety usług logistycznych. 8. Zarządzanie logistyczne w sferze produkcji: Cykle zaopatrzeniowe; Sterowanie procesem przepływu materiałów, surowców i wyrobów gotowych; Komputeryzacja procesów produkcji; Dochodzenie do zintegrowanych systemów logistycznych. 9.Zarządzanie logistyczne w sferze dystrybucji: Marketing logistyczny; Organizacja logistycznych centrów dystrybucji; Systemy EDI. 10. Infrastruktura informatyczna logistyki: Komputerowe wspomaganie zarządzania; Zintegrowane systemy zarządzania; Dochodzenie do systemów kompleksowych. 11. Projektowanie systemów logistycznych: Diagnoza i projekcja systemu informatycznego; Proces przygotowawczy do wdrożenia systemu logistycznego; Etapowość wdrażania systemu logistycznego. 12. Symulacja komputerowa i jej możliwości: Procesy symulacyjne; Modelowanie w zarządzaniu logistycznym; Pakiety symulacji komputerowej. 13. Controlling logistyczny: Sterowanie zasobami; Zadania controllingu; Optymalizacja kosztów logistycznych. 14. Kształtowanie i ochrona jakości: Jakość w łańcuchach logistycznych; Doskonalenie TQM; Dążenie do TQC. 15. Specyficzne cechy systemów logistycznych przedsiębiorstw: Różnorodność działalności; Powiązania rozliczeniowe z bankami; Standaryzacja systemów zarządzania logistycznego. 16. Wymagania eurologistyki: Problemy eurologistyki; Wymagania wobec Polski; Efektywność makrologistyki.
1. Proces ewolucji struktu organizacji działalności gospodarczej, 2. Dylematy zarządzania organizacjami sieciowymi, 3. Interpretacja systemu controllingu w organizacji sieciowej, 4. Metody podnoszenia wartości dodanej, 5. Wybrane obszary controllingu w sieci wartości
1. Wartość projektu dla interesariuszy; 2. Informacja rachunkowa w zarządzaniu wartością projektów; 3. Instrumenty operacyjnej rachunkowości zarządczej i controllingu projektów; 4. Instrumenty strategicznej rachunkowości zarządczej i controllingu projektów; 5. Zarządzanie wartością projektów- nowe wyzwania
Zawiera: Legitymizacja przedsiębiorstwa a triada strategicznych działań w zakresie CSR: przedsiębiorczość – innowacyjność – jakość; Reengineering and Controlling in I.D.C. Holding; Motywowanie do pracy w opinii pracowników małych i średnich przedsiębiorstw; Recruitment and selection in the opinion of small and medium enterprises employees; Ocena współpracy międzypokoleniowej z perspektywy płci w polskich organizacjach w kontekście zarządzania wiekiem; Komunikaty wizualne – specyfika komunikacji marketingowej; Partycypacja menedżera w zarządzaniu przedsiębiorstwem na rynku gastronomicznym; Crowdfunding scheme in journalism; Persuasion strategies in Polish advertisements addressed to young people; Złożoność w zarządzaniu – refleksje nad pozycją badań nad złożonością w kontekście zarządzania ryzykiem; Innowacyjność środkiem do zwiększania konkurencyjności na rynku nieruchomości; Sprawozdawczość finansowa w organizacjach pozarządowych – prawodawstwo versus praktyka gospodarcza; Impacts of creation of safety stock on human resources management in manufacturing companies; Cykl giełdowy na GWP w Warszawie a poziom niedoszacowania IPO spółek zasilanych funduszami private equity w latach 2000-2013; Międzynarodowe public relations i komunikacja międzykulturowa.
R.1 Mechanizm sterowania rynkiem: Uwagi ogólne; Ch-ka kosztu kapitału; Ryzyko w inwestycjach portfelowych; Źródła ryzyka niesystematycznego. R.2 Zarządzanie poprzez rachunek kosztów i wyników: Uwagi ogólne; Tradycyjne metody kalkulacji; Ch-ka rachunku kosztów działań; Rachunek zmiennych kosztów działań (RZKD). R.3 Sterowanie ryzykiem w systemie RZKD: Uwagi ogólne; Wpływ czynnika koniunktury rynkowej; Ryzyko i wyniki finansowe; Ryzyko w działalności marketingu. R.4 Heurystyczny model inwestycji: Uwagi ogólne; Koncepcja funkcji korygujących; Heurystyczne modelowanie kosztów i działań; Model heurystyczny w systemie controllingu. R.5 Controlling finansowy i logistyczny: Uwagi ogólne; Optymalizacja decyzji w systemie controllingu; Dynamika działań średniookresowych; Dynamika działań krótko okresowych. R.6 Systemy informatyczne zarządzania: Uwagi ogólne; Relacyjne bazy danych; Programowanie systemów użytkowych RBD; Systemy RBD o działaniu bezpośrednim. Zakończenie.