Celem monografii jest próba identyfikacji wpływu pandemii oraz rozwoju gospodarki cyfrowej na skalę i formę oszustw związanych z VAT, szczególnie w transakcjach transgranicznych z wykorzystaniem konstrukcji „znikającego przedsiębiorcy /podatnika”. Charakterystyce i ocenie poddano także podejmowane w Polsce oraz z inicjatywy UE działania zmierzające do uproszczenia i uszczelnienia poboru tego podatku. Rozważania skoncentrowano na aspektach fiskalnych i nowych tendencjach oszustw związanych z VAT (część pierwsza) oraz kwestiach normatywnych tych oszustw i podejmowanych przeciwko nim inicjatywach (część druga). Przyjęty podział nie ma charakteru dychotomicznego, gdyż przedstawione zagadnienia wzajemnie się przenikają i warunkują, pozwolił jednak wyeksponować wpływ pandemii i gospodarki cyfrowej na funkcjonowanie podatników VAT, w tym także tych nieuczciwych, oraz organów podatkowych wymierzających, pobierających i uszczelniających ten podatek.
Prezentowane w tej książce teksty powstawały od końca 2020 do początku 2023 roku, w zasadzie w sposób spontaniczny, jako reakcja na kolejne wydarzenia, których natura była taka, że nie dawało się ich przewidzieć. Nie było więc jakiegoś szczególnego zamysłu, planu, który poprzedzałby podejmowanie kolejnych zagadnień stanowiących przedmiot uwagi w tej publikacji. Najpierw były to teksty tworzone w odpowiedzi na wyłaniające się kolejne aspekty pandemii COVID-19, potem pojawiły się analizy różnych aspektów wojny rosyjsko-ukraińskiej, aż wreszcie zrodziła się refleksja bardziej ogólna, którą dobrze ujmuje hasło „przesilenie cywilizacyjne”. To określenie ma oznaczać specyficzny moment w rozwoju cywilizacji, swego rodzaju rozdroże, gdzie spotykają się różne odmiany symbolicznych łabędzi – te czarne, których nie potrafiliśmy w większości przewidzieć (pandemia, wojna), ale też te białe i szare, które mogą symbolizować kumulujące się w rozwoju cywilizacji problemy, takie jak kwestie klimatyczne, problemy nierówności ekonomicznych czy wyzwania demograficzne.
Wprowadzenie; Szanse i zagrożenia związane z zarządzaniem sztuczną inteligencją na przykładzie zastosowania chatbotów w wybranych bankach w Polsce; Dojrzałość organizacyjna w krytycznym przeglądzie literatury; Zmiany na rynku przestrzeni coworkingowych w Polsce na przestrzeni lat 2016–2021; System ratownictwa medycznego w Polsce jako system logistyczny – struktura i wyzwania; Faktura jako dowód prawa do odliczenia przez podatnika ulgi na złe długi; Zarządzanie wiedzą w procesie onboardingu; Przywództwo transformacyjne a satysfakcja z pracy w sektorze hotelarsko-gastronomiczno-turystycznym w czasie pandemii COVID-19; Projekt systemu budżetowania sprzedaży i dystrybucji energii elektrycznej, oparty na usługach chmury obliczeniowej Microsoft Azure – studium przypadku; Wpływ percepcji na zarządzanie organizacją – metodyczny przegląd literatury; Zarządzanie dobrostanem pracowniczym w organizacji; Rola instytucji otoczenia biznesu województwa śląskiego w procesie internacjonalizacji przedsiębiorstw z sektora MŚP; Wykluczenie cyfrowe w kontekście pandemii COVID-19: wprowadzenie do zagadnienia; Metody zarządzania wiedzą ukrytą pracowników z długim stażem naukowym na przykładzie instytucji naukowych zajmujących się budownictwem. Założenia wstępne; Model kompetencji dyrektora szkoły podstawowej; Model architektury systemu zarządzania talentami w organizacji; Porównanie holakracji z innymi strukturami organizacyjnymi.
Wstęp; I. Teoretyczne podstawy problemów pedagogicznych – dyskusje i polemiki 1. Aktywne uczenie się studentów – potrzeba czy konieczność w kształceniu on-line; 2. E-sport – zajęcia godne polecenia czy bezpieczna przystań dla uzależnionych graczy komputerowych; 3. Wpływ kwarantanny na prokrastynacje wśród studentów polskich uczelni medycznych – teoretyczne założenia projektu badawczego. II. Praktyczne zastosowanie efektów badań pedagogicznych 1. Egzaminowanie w edukacji zdalnej a kształtowanie podmiotowości studentów kierunków nauczycielskich; 2. Wychowanie fizyczne w zdalnym nauczaniu w pandemii COVID-19 w opiniach licealistów; 3. Świadomość zagrożeń cyfrowych wśród opinii rodziców – badanie empiryczne. III. Współczesne problemy badań pedagogicznych w wymiarze międzynarodowym 1. The young adults’ adaptation strategies to the pandemic world.
Prace opublikowane w 12. Tomie monografii „Warsztaty z Geografii Turyzmu” poszerzają perspektywę dla co najmniej kilku zagadnień badawczych podejmowanych w turystyce. Tymi zagadnieniami wyznaczonymi przez osiem oryginalnych prac są: – aktywność fizyczna mieszkańców Polski w czasie pandemii COVID-19; – rozwój bazy noclegowej w Kołobrzegu i jego najbliższym zapleczu podczas dwóch lat trwania pandemii; – kreowanie w okresie pandemii turystyki w Łodzi poprzez medialny przekaz; – świadomość zrównoważonego rozwoju wśród studentów na kierunku turystyka i rekreacja; – turystyczny wizerunek Polski w percepcji studentów programu Erasmus+; – międzynarodowe systemy hotelowe w polskiej i zagranicznej literaturze naukowej; – lokalne i regionalne produkty żywnościowe w pięciogwiazdkowych hotelach w Polsce; – groundspotting w przestrzeni turystycznej Łodzi. Najogólniej problematykę badawczą zaprezentowaną w niniejszym tomie można odnieść do takich trzech nurtów, jak: pandemia COVID-19, percepcja turystyki oraz hotele i groundspotting w przestrzeni turystycznej Łodzi. Stanowią one tytuły dla trzech wyznaczonych w monografii części. Opublikowane prace zachęcają do namysłu, a także niejednokrotnie prowokują do zastanowienia się nad postawieniem kolejnych, czy nawet nowych, pytań badawczych.
Pandemia koronawirusa wywołała daleko idące zmiany w funkcjonowaniu świata na każdej płaszczyźnie. Obostrzenia wymuszające modyfikację zachowań zwykłych obywateli, przerwane łańcuchy dostaw powodujące problemy z dostępnością towarów i usług czy głębokie zmiany w sferze polityki krajowej oraz międzynarodowej to tylko niektóre skutki pandemii. Książka jest efektem prac interdyscyplinarnego zespołu badawczego, który przeprowadził dogłębną analizę współczesnego świata z różnych perspektyw. Składa się z dziesięciu rozdziałów opisujących zmiany, jakie zaszły w krajach Ameryki Łacińskiej, Azji i Europy w obrębie dyplomacji, polityki oraz kwestii społecznych. Zasygnalizowano w niej także perspektywę środowisk lokalnych na przykładzie miasta Łodzi. Publikacja jest skierowana do osób, które szukają rzetelnej i zwięzłej analizy przemian, które zaszły w ostatnich latach w wyniku pandemii koronawirusa. Otrzymują one szerokie spektrum wiedzy zaprezentowanej w przejrzysty i zrozumiały sposób.
Pandemia koronawirusa wywołała daleko idące zmiany w funkcjonowaniu świata na każdej płaszczyźnie. Obostrzenia wymuszające modyfikację zachowań zwykłych obywateli, przerwane łańcuchy dostaw powodujące problemy z dostępnością towarów i usług czy głębokie zmiany w sferze polityki krajowej oraz międzynarodowej to tylko niektóre skutki pandemii.
Książka jest efektem prac interdyscyplinarnego zespołu badawczego, który przeprowadził dogłębną analizę współczesnego świata z różnych perspektyw. Składa się z dziesięciu rozdziałów opisujących zmiany, jakie zaszły w krajach Ameryki Łacińskiej, Azji i Europy w obrębie dyplomacji, polityki oraz kwestii społecznych. Zasygnalizowano w niej także perspektywę środowisk lokalnych na przykładzie miasta Łodzi.
Publikacja jest skierowana do osób, które szukają rzetelnej i zwięzłej analizy przemian, które zaszły w ostatnich latach w wyniku pandemii koronawirusa. Otrzymują one szerokie spektrum wiedzy zaprezentowanej w przejrzysty i zrozumiały sposób.
R. 1 Wprowadzenie w tematykę pomocy publicznej: Pojęcie pomocy publicznej; Przyznanie pomocy przez państwo lub z zasobów państwowych; Warunki korzystniejsze niż na rynku; Selektywność pomocy publicznej; Wpływ na wymianę handlową i konkurencję. R. 2 Warunki działania pomocy publicznej: Przedsiębiorstwo beneficjentem pomocy publicznej; Działalność rolna a pomoc publiczna; Efekt zachęty; Test prywatnego inwestora; Zasady oceny środków pomocy na podstawie Zasad Ramowych; Formy pomocy publicznej; Intensywność pomocy. R. 3 Rodzaje pomocy publicznej: Pomoc publiczna de minimis; Pomoc de minimis w rolnictwie; Pomoc publiczna inna niż de minimis. R. 4 Pomoc publiczna udzielana przez gminy w formie preferencji w zakresie podatków i opłat lokalnych: Uwagi ogólne; Ulgi; Zwolnienia w podatkach i opłatach lokalnych; Zaniechanie poboru podatku; Inne preferencje podatkowe. R. 5 Niepodatkowa pomoc publiczna udzielana przez gminy: Usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym; Ulgi w spłacie należności jako pomoc publiczna; Pomoc publiczna de minimis w dotacjach celowych gmin; Dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników; Pomoc publiczna i pomoc de minimis w zakresie gospodarki nieruchomościami; Pomoc publiczna w przypadkach dokapitalizowania przez gminę spółek publicznych; Zawieranie umów cywilnoprawnych, w tym zamówienia in-house, a pomoc publiczna. R. 6 Pomoc publiczna udzielana przez gminy w związku z występowaniem epidemii COVID-19.
Część I. Komentarz do wybranych przepisów ustawy z 14.06.1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2020 r. poz. 256 ze zm.): Dział I. Przepisy ogólne; Dział II. Postępowanie; Nadzwyczajne tryby postępowania; Dział III. Przepisy szczególne w sprawach ubezpieczeń społecznych; Dział IV. Udział prokuratora; Dział IVa. Administracyjne kary pieniężne; Działy V-VI. (uchylone); Dział VII. Wydawanie zaświadczeń; Dział VIII. Skargi i wnioski. Część II. Postępowanie z trudnym klientem. Część III. Wzory.
Głównym celem opracowania jest analiza dostępności kredytowej. Do podjęcia tego tematu skłoniły nowe przesłanki, związane ze zmianą warunków działania podmiotów gospodarczych w następstwie wybuchu pandemii COVID-19. W połowie roku 2020. zaobserwowano w Polsce, po raz pierwszy od 2009 występowanie w układzie m/m następujących zjawisk: spadek zadłużenia kredytowego sektora przedsiębiorstw niefinansowych, większy niż w okresie globalnego kryzysu finansowego, deklaracja sektora bankowego dotycząca zaostrzenia polityki kredytowej. W takich okolicznościach powstało pytanie o możliwość nadmiernego ograniczania podaży kredytu przez banki, w związku ze skutkami pandemii COVID-19. Efekty pandemii zwiększają prawdopodobieństwo problemów związanych z terminową obsługą zadłużenia. Tendencja polegająca na ograniczaniu podaży kredytu występuje pod nazwą credit crunch. Odpowiedzi na pytanie badawcze, czy w Polsce występuje zagrożenie credit crunch, poszukiwano na podstawie przeglądu literatury oraz badań empirycznych. Mając na uwadze duże znaczenie finansowania kredytowego przedsiębiorstw dla ich aktywności inwestycyjnej, waga dostępności kredytowej jest szczególnie istotna w okresach kryzysu. Wnioski wynikające z przedstawionego materiału analitycznego dają podstawę do stwierdzenia, że zjawisko credit crunch w Polsce nie występuje. Przeprowadzone rozważania teoretyczne oraz analiza empiryczna działalności kredytowej w Polsce wykazały, że nie potwierdziły się obawy dotyczące załamania na rynku podaży kredytów. Sytuacja sektora bankowego w połowie roku 2021 wyglądała dość optymistycznie w krótkim terminie (oprócz nierozwiązanej kwestii mieszkaniowych kredytów walutowych i związanych z nią konsekwencji), ale w perspektywie długoterminowej istotną rolę będzie odgrywać zdiagnozowana pułapka niskiej strukturalnej dostępności kredytowej i chronicznie słabego ukredytowienia polskiej gospodarki. W połączeniu z niską rentownością sektora, wynikającą głównie z wysokich obciążeń fiskalnych będzie to stanowić istotny czynnik hamujący rozwój sektora bankowego w Polsce. Zmiana tego stanu wymaga istotnej rewizji i konsekwentnej realizacji strategii gospodarczej dla Polski poprzez intensyfikację i promowanie przedsięwzięć inwestycyjnych. Z drugiej strony pożądane jest racjonalne (np. elastyczne w zależności od koniunktury gospodarczej) podejście do obciążeń fiskalnych sektora bankowego.
Głównym celem opracowania jest analiza dostępności kredytowej. Do podjęcia tego tematu skłoniły nowe przesłanki, związane ze zmianą warunków działania podmiotów gospodarczych w następstwie wybuchu pandemii COVID-19. W połowie roku 2020. zaobserwowano w Polsce, po raz pierwszy od 2009 występowanie w układzie m/m następujących zjawisk: spadek zadłużenia kredytowego sektora przedsiębiorstw niefinansowych, większy niż w okresie globalnego kryzysu finansowego, deklaracja sektora bankowego dotycząca zaostrzenia polityki kredytowej. W takich okolicznościach powstało pytanie o możliwość nadmiernego ograniczania podaży kredytu przez banki, w związku ze skutkami pandemii COVID-19. Efekty pandemii zwiększają prawdopodobieństwo problemów związanych z terminową obsługą zadłużenia. Tendencja polegająca na ograniczaniu podaży kredytu występuje pod nazwą creditcrunch. Odpowiedzi na pytanie badawcze, czy w Polsce występuje zagrożenie credit crunch, poszukiwano na podstawie przeglądu literatury oraz badań empirycznych. Mając na uwadze duże znaczenie finansowania kredytowego przedsiębiorstw dla ich aktywności inwestycyjnej, waga dostępności kredytowej jest szczególnie istotna w okresach kryzysu. Wnioski wynikające z przedstawionego materiału analitycznego dają podstawę do stwierdzenia, że zjawisko creditcrunch w Polsce nie występuje. Przeprowadzone rozważania teoretyczne oraz analiza empiryczna działalności kredytowej w Polsce wykazały, że nie potwierdziły się obawy dotyczące załamania na rynku podaży kredytów. Sytuacja sektora bankowego w połowie roku 2021 wyglądała dość optymistycznie w krótkim terminie (oprócz nierozwiązanej kwestii mieszkaniowych kredytów walutowych i związanych z nią konsekwencji), ale w perspektywie długoterminowej istotną rolę będzie odgrywać zdiagnozowana pułapka niskiej strukturalnej dostępności kredytowej i chronicznie słabego ukredytowienia polskiej gospodarki. W połączeniu z niską rentownością sektora, wynikającą głównie z wysokich obciążeń fiskalnych będzie to stanowić istotny czynnik hamujący rozwój sektora bankowego w Polsce. Zmiana tego stanu wymaga istotnej rewizji i konsekwentnej realizacji strategii gospodarczej dla Polski poprzez intensyfikację i promowanie przedsięwzięć inwestycyjnych. Z drugiej strony pożądane jest racjonalne (np. elastyczne w zależności od koniunktury gospodarczej) podejście do obciążeń fiskalnych sektora bankowego.
Wykaz skrótów 1. Wstęp 2. Praca zdalna jako prewencja COVID-19 2.1. Czym jest praca zdalna w kontekście przeciwdziałania COVID-19? 2.2. Jak polecić pracę zdalną? Na co zwrócić uwagę? 2.3. Narzędzia i materiały 2.4. Organizacja pracy i obowiązki pracodawcy podczas pracy zdalnej 2.5. Dokumentacja pracy zdalnej 2.6. Miejsce wykonywania pracy zdalnej a miejsce pracy 2.7. Czas pracy zdalnej 2.8. Bhp i wypadki 2.9. Jak chronić dane osobowe i informacje poufne? 2.10. Rezygnacja z pracy zdalnej 3. Telepraca 3.1. Skąd wzięła się telepraca? 3.2. Jak uregulowana jest telepraca w prawie polskim? 3.3. Definicja i rodzaje telepracy 3.4. Jak wprowadzić telepracę? Wprowadzenie telepracy w trybie zbiorowym 3.5. Regulamin telepracy 3.6. Jak wprowadzić telepracę? Indywidualne uzgodnienia telepracy 3.7. Co powinna zawierać umowa o pracę dotycząca wykonywania pracy w formie telepracy? 3.8. Obowiązki pracodawcy w związku z telepracą i sprzęt niezbędny do wykonywania telepracy 3.9. Organizacja pracy telepracownika, komunikacja, dokumentacja pracownicza 3.10. Miejsce pracy telepracownika 3.11. Czas pracy telepracownika 3.12. Bhp i wypadki telepracownika 3.13. Kontrola telepracownika 3.14. Jak zrezygnować z telepracy? 4. Sporadyczna praca zdalna 4.1. Telepraca a sporadyczna praca zdalna (tzw. „home office”, praca z domu) 4.2. Jak wprowadzić możliwość sporadycznej pracy zdalnej? 4.3. Regulamin „home office”/„pracy z domu” – czy warto go wprowadzić? 4.4. Obowiązki pracodawcy związane z nieregularną pracą zdalną; Bibliografia.
Zawiera: Wykaz najważniejszych skrótów. Wstęp. Pojęcia telepracy i pracy zdalnej. Dotychczasowe doświadczenia i regulacje prawne. Polecenie pracy zdalnej. Podporządkowanie pracownika co do miejsca świadczenia pracy w pracy zdalnej. Ryzyko pracodawcy związane z pracą zdalną. Czas pracy a praca zdalna. Prawo do bycia offline a praca zdalna. Dialog społeczny a praca zdalna. Problematyka dyskryminacji pracowników w pracy zdalnej. Praca zdalna a monitoring pracownika. Ochrona danych osobowych w kontekście pracy zdalnej – wybrane zagadnienia. Bezpieczeństwo i higiena pracy zdalnej. Wypadek przy pracy a praca zdalna. Praca zdalna w kontekście życia rodzinnego. Praca zdalna a wykluczenie społeczne. Opodatkowanie dochodów z pracy zdalnej. Transgraniczne aspekty zdalnego świadczenia pracy. Praca zdalna a umowy cywilnoprawne. Praca zdalna a prawo autorskie w kontekście rozwoju AI i technologicznych przemian. Adaptacja pracowników w sytuacji pracy zdalnej. Wzory pism. Autorzy.
Wstęp; Rozdział I. Legislacja w stanie epidemii; Rozdział II. Wolność poruszania się po terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; Rozdział III. Wolność osobista człowieka; Rozdział IV. Autonomia informacyjna jednostki; Rozdział V. Wolność zgromadzeń; Rozdział VI. Wolność uzewnętrzniania religii; Rozdział VII. Wolność działalności gospodarczej; Rozdział VIII. Egzekwowanie ograniczeń, obowiązków, nakazów i zakazów wprowadzonych w stanie epidemii; Uwagi końcowe.
Słowo wprowadzające; Wprowadzenie; Konsekwencje niewypłacalności Thomasa Cooka dla angielskiej Premiership; Regulacja usług pilotów wycieczek w ustawie o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych – uwagi krytyczne; Wpływ COVID-19 na pieszą turystykę ze szczególnym uwzględnieniem szlaków wzdłuż południowej granicy Polski – aspekty prawne; „Pandemiczne” akty prawne instytucji Unii Europejskiej na rzecz przywrócenia swobody podróżowania – zagadnienia wybrane; Stan epidemii a organizacja imprez masowych. Wnioski i postulaty; Ubezpieczenie turysty jako źródło finansowania akcji ratowniczych w górach; Biała księga systemu promocji turystycznej w Polsce jako przykład wytyczenia prawnych ram w działaniach promocyjnych; Kształtowanie się odpowiedzialności skarbu państwa przy wprowadzaniu ograniczeń z powodu pandemii w działalności turystycznej; W kręgu pojęć i definicji; Samorządowe programy opieki nad zabytkami jako instrument zwiększania atrakcyjności turystycznej zabytków – uwagi w świetle wyników kontroli Najwyższej Izby Kontroli (NIK); Kilka uwag na temat nauczania prawa na kierunkach turystycznych.
Wielopłaszczyznowy charakter publikacji składającej się z 10 artykułów odzwierciedla różne kierunki zainteresowań autorów, którzy szczegółowo omówili następujące zagadnienia: oczekiwania pokolenia Z wobec rynku pracy w zakresie warunków zatrudnienia; praca zdalna jako nowa forma zatrudnienia w Polsce; istota pracy zdalnej ze strony pracownika i pracodawcy; NEET na współczesnym rynku pracy w Unii Europejskiej; nowe i zanikające zawody na współczesnym rynku pracy; wpływ pandemii COVID-19 na zmianę stopy zatrudnienia w krajach Unii Europejskiej; potencjalne koszty i korzyści przystąpienia Polski do strefy euro; wpływ COVID-19 na rynek pracy w Polsce; czynniki kształtujące popyt na karty płatnicze w Polsce; wpływ COVID-19 na branżę gastronomiczną w Polsce na przykładzie województwa dolnośląskiego w latach 2019-2021
Publikacja ,,Procedury pielęgniarskie w obliczu pandemii'' powstała przy współpracy PZWL Wydawnictwa Lekarskiego, Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego oraz współpracujących ośrodków akademickich w reakcji na bieżącą sytuację epidemiologiczną. E-book kierujemy do personelu medycznego, szczególnie do pielęgniarek i położnych, dla których właściwe przestrzeganie procedur w kontakcie z pacjentem jest gwarancją bezpieczeństwa, zdrowia i skutecznej pomocy.
Monografia powstała dzięki współpracy naukowców i badaczy z kilku ośrodków naukowych w Polsce. W książce zawarto kompleksowe rozpoznanie wybranych wymiarów i uwarunkowań procesów konwergencji i dywergencji ze szczególnym uwzględnieniem Europy, Unii Europejskiej i Polski. Omówiono w niej takie zagadnienia, jak: kształtowanie rozwoju społeczno-ekonomicznego ze szczególnym uwzględnieniem polityki regionalnej, spójność państw i regionów Unii Europejskiej wobec współczesnych wyzwań, funkcje samorządu regionalnego a problem niwelowania dysproporcji w poziomie rozwoju regionów, konwergencja realna typu sigma w strefie euro, Macroeconomic Imbalance Procedure jako system wczesnego ostrzegania w Unii Europejskiej, konwergencja cykli w Unii Europejskiej a COVID-19, zmiana technologiczna na rynku pracy jako "konwergencja" w kierunku struktury zadań państw wysoko rozwiniętych, kompetencje cyfrowe i polityka państwa na przykładzie Polski, proces konwergencji w zakresie emisyjności i odnawialnych źródeł energii w Unii Europejskiej.
Cztery główne tematy numeru to: - "nowa zielona teoria polityczna", ekopolityka; - kwestie bezpieczeństwa w Europie, wojna botów; - e-demokracja: e-partycypacja, e-głosowanie; - gender equality. W artykule z zakresu pierwszego tematu autorzy podejmują próbę identyfikacji ekopolitycznej genezy pandemii COVID-19 wywołanej patogenicznym wirusem SARS-CoV-2 w oparciu o paradygmat nowej zielonej teorii politycznej (ang. New Green Political Theory, NGPT). Główne pytanie badawcze brzmi: czy NGPT jako zrewidowany model jest przydatna do identyfikacji procesów ekopolitycznych, działań lub zaniechań, które przyczyniły się do tego, że choroba COVID-19 stała się nowym wyzwaniem dla polityków i nabrała charakteru globalnej pandemii? Drugiemu tematowi poświęconych jest kilka artykułów. Niezwykle aktualny tekst dotyczy wojny botów i sztucznej inteligencji w połączeniu z wykorzystaniem platform mediów społecznościowych, które mają dostęp do dużej liczby odbiorców. Działania takie zmieniają dynamikę stosunków międzynarodowych, co może stwarzać zagrożenie dla niezależności politycznej państw. Artykuł omawia też algorytmiczne kierowanie kampaniami dezinformacyjnymi i influencerskimi oraz ataki cybernetyczne. Trzecie zagadnienie poruszone zostało np. w artykule dotyczącym ram analitycznych badania partycypacji obywatelskiej w dobie e-demokracji. Powszechny dostęp do nowych technologii wpływa na aktywność obywatelską, a jej wzrost jest traktowany jako jeden z najważniejszych celów demokracji elektronicznej. Uznając e-partycypację za jeden z elementów e-demokracji, autorka dąży do znalezienia odpowiedzi na pytanie: jak analizować e-partycypację z perspektywy demokratycznej. Ostatni temat omawiany jest m.in. w artykułach opisujących znaczenie równości płci jako wartości leżącej u podstaw EKPC oraz wpływ pandemii COVID-19 na podwójną marginalizację kobiet w Kosowie. Nierówność płci i konieczność wzmocnienia pozycji ekonomicznej kobiet były wyzwaniem jeszcze przed pandemią. Zjawisko podwójnej marginalizacji analizowane jest przez pryzmat braku instytucjonalnych działań zapobiegających dalszej marginalizacji kobiet na rynku pracy podczas pandemicznego kryzysu. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* The four main topics of the issue are: - New Green Political Theory, ecopolitics - security issues in Europe, bots of war - e-democracy: e-participation, e-voting - gender equality The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).
Zmiany w rachunkowości, a szczególnie w jej części dotyczącej podatków, zachodzą coraz częściej i coraz silniej oddziałują na prezentowanie informacji finansowych poszczególnym interesariuszom. Największe przeobrażenia odnoszą się do podatków przynoszących największe wpływy do budżetu państwa. 2021 rok cechuje się wprowadzeniem zarówno wielu istotnych zmian w istniejących podatkach, jak i nowych rozwiązań od kilku lat zapowiadanych przez rząd. Globalizacja rynków i informatyzacja wymagają znajomości coraz większych obszarów związanych z działalnością jednostek gospodarczych. Prawo bilansowe w istotniejszym stopniu integruje się z prawem podatkowym i wpływa na to, że osoba zajmująca się rachunkowością musi posiadać coraz szerszą wiedzę o finansach. Liczba odbiorców informacji również rośnie. Są oni zainteresowani informacjami ze sprawozdań finansowych, które powinny rzetelnie prezentować informacje finansowe o jednostkach gospodarczych. Wielu menedżerów dostrzega, że rachunkowość nie tylko służy prawidłowemu rozliczeniu się z różnymi instytucjami zewnętrznymi, ale również odgrywa istotną rolę zarządczą. Odbywa się to przez ustalenie wartości jednostki, obliczenie i podział wyniku finansowego oraz przepływ środków pieniężnych przedsiębiorstwa.