Część Ogólna. Biegli; Ambulatoryjne badanie sądowo-psychiatryczne; Obserwacja szpitalna; Opinia sądowo-psychiatryczna; Opinowanie o poczytalności; Opiniowanie o stosowaniu leczniczych środków zabezpieczających; Realizacja leczniczych środków zabezpieczających; Opiniowanie o zdolności oskarżonego do brania udziału w postępowaniu karnym i przebywania w reszcie; Badanie zdolności świadka do składania zeznań; Badanie osób pokrzywdzonych; Opiniowanie o zdolności do odbywania kary pozbawienia wolności; Tajemnica lekarska. Część szczegółowa. Psychozy schizofreniczne; Zespoły psychiatryczne bez rozpadu struktury osobowości; Choroby afektywne; Organiczne zaburzenia psychiczne; Padaczki; Upośledzenia umysłowe; Infantylizm; Zaburzenie osobowości; Alkoholizm; Zazdrość; Zespół urojeń niewierności małżeńskiej; Narkomania; Stany wyjątkowe; Symulacja i zaburzenia reaktywne; Afekty kryminogenne.
Kryteria oceny zwierzęcych modeli zaburzenia po stresie traumatycznym (PTSD). Biologiczne korelaty i uwarunkowania chronotypu. Przemoc w dzieciństwie a ryzyko nadużywania substancji psychoaktywnych w okresie adolescencji i dorosłości z perspektywy traumatologii rozwojowej. Zakotowa arytmia oddechowa w przebiegu depresji. Dominujący styl afektywny a sprawność różnicowania ekspresji mimicznych emocji. Cechy temperamentu jako zasoby indywidualne w radzeniu sobie ze stresem przez licealistów.
1. Efekty krótkotrwałego i długotrwałego działania alkoholu na organizm człowieka; 2. Szkodliwe używanie i uzależnienie od alkoholu; 3. Modele genetyczne i koncepcje psychologiczne zaburzeń związanych z używaniem alkoholu; 4. Rodzina i małżeństwo z problemem alkoholowym- podejścia interakcyjne i systemowe; 5. Funkcjonowanie dzieci alkoholików- psychospołeczne źródła deficytów i zasobów; 6. Modele i programy terapii jednostki i rodziny z zaburzeniami spowodowanymi używaniem alkoholu; 7. Profilaktyka. Podstawowe zagadnienia; 8. Etapy konstruowania programu profilaktycznego
1. Psychologia zaburzeń: zarys ogólny, 2. Historyczne poglądy na zaburzone zachowanie, 3. Przyczyny zaburzeń psychicznych i poglądy na psychologię zaburzeń, 4. Stres i zaburzenia przystosowania, 5. Zaburzenia na tle lękowym, 6. Zaburzenia nastroju i samobójstwa, 7. Zaburzenia somatomorficzne i dysocjacyjne, 8 Zaburzenia odżywiania i inne szkodliwe dla zdrowia fizycznego czynniki psychologiczne, 9. Zaburzenia osobowości, 10. Zaburzenia związane z substancjami psychoaktywnymi i inne wywołane przez uzależnienia.
1. Klasyfikacje zaburzeń psychicznych, 2. Bilogiczne modele i koncepcje zaburzeń psychicznych, 3. Koncepcje psychologiczne zaburzeń psychicznych, 4. Postępowanie diagnostyczne i podstawowe metody badawcze, 5. Psychopoatologia ogólna, 6. Zaburzenia psychiczne na tle organicznym i upośledzenia umysłowe, 7. zaburzenia spowodoweane używaniem substancji psychoaktywnych, 8. Zaburzenia afektywne, 9. Schizofrenia i inne zaburzenia psychotyczne, 10. Zaburzenia osobowości i Zaburzenia seksualne, 11. zaburzenia nerwicowe i zespół stresu pourazowego, 12. Zaburzenia dysocjacyjne i zespołey zaburzeń pod postacią somatyczną, 13. Zaburzenia odżywiania sie i snu
1. Współczesna przestępczość - uwarunkowania i konsekwencje. Dylematy reakcji społecznej, 2. Uzależnienia - alkoholizm, narkomania, palenie tytoniu. Profilaktyka, terapia i resocjalizacja, 3. Przemoc w rodzinie, 4. Profilaktyka i środki probacyjne w praktyce resocjalizacyjnej, 5. Specjalistyczne programy korekcyjno-resocjalizacyjne, 6. Readaptacja społeczna i reorganizacja środowisk lokalnych jako warunek skuteczności oddziaływań resocjalizacyjnych, 7. Rola i zadania kadry resocjalizacyjnej.
Książka dotyczy matek i ojców dorosłych dzieci, które nadużywają alkoholu. Rodzice ci stanowią zróżnicowaną grupę ze względu na to, jakie znaczenie nadają posiadanym zasobom w sposobie radzenia sobie z nałogowym piciem dziecka i jego trudnościami życiowymi oraz jak nimi zarządzają. Jedni opierają swoje działania na zasobach instytucji. Bywa jednak, że specyficzny konflikt oczekiwań i interesów powoduje, że rodzice (zwykle matki) nie wracają do instytucji po raz kolejny. Inną grupą rodziców są ci, którzy źródeł siły poszukują w obrębie rodziny. Jest to najbardziej optymistyczny fragment publikacji, bowiem rezygnując z kategorii współuzależnienia jako tradycyjnej optyki interpretowania tego, co się dzieje w takiej rodzinie i z taką rodziną, spoglądam na nią przez pryzmat siły, jaka w niej drzemie i jaka uruchamia się w momencie kryzysu jednego z jej członków. W szczególnie niekorzystnej sytuacji pozostają natomiast rodzice ukazani w ostatnim rozdziale książki. Koncentrowanie się ich życia na problemie alkoholowym dorosłego dziecka nie zespala, a wręcz przeciwnie – osłabia ich jako małżeństwo czy rodzinę w ogóle. Są to rodzice osamotnieni.
Zasadniczym celem publikacji jest próba zidentyfikowania warunków rodzicielskich strategii radzenia sobie ze szkodliwym piciem alkoholu przez dorosłego syna czy córkę, a także opisanie doświadczeń tych rodzin inaczej niż przez pryzmat dominujących, terapeutycznych czy medycznych sposobów definiowania problemów uzależnienia.
1. Etiologia i fazy uzależnienia alkoholowego; 2. Założenia teoretyczne teorii systemów; 3. Rodziny alkoholowe w modelu Steinglassa; 4. Modele ról rodzinnych; 5. Współuzależnienie; 6. Dorosłe dzieci alkoholików; 7. Specyfika lecznictwa odwykowego; 8. Metodologia badań własnych; 9. Wyniki badań; 10. Podsumowanie- charakterystyka rodzin alkoholowych przed i po rozpoczęciu leczenia
Oddajemy do rąk czytelników publikację dotyczącą szeroko pojętej kwestii związanej z uzależnieniem od alkoholu. Prezentowana książka jest pokło-siem Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej zatytułowanej Rodzina w systemie wsparcia społecznego i pomocy osobom z problemem alkoholowym zorganizowanej przez Pracownię Pedagogiki Specjalnej na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego w dniu 23 maja 2019 roku. Celem konferencji była wymiana doświadczeń przedstawicieli środowiska naukowego, instytucji publicznych i organizacji pozarządowych zajmujących się wsparciem rodziny z problemem uzależnienia od alkoholu. Wyodrębnione zostały trzy główne obszary, wokół których toczyła się dyskusja: alkoholizm w rodzinie; instytucje wsparcia osób i rodzin z problemem uzależnienia od alkoholu; społeczna recepcja rodziny z problemem alkoholowym. Redaktorki
Oddajemy do rąk czytelników publikację dotyczącą szeroko pojętej kwestii związanej z uzależnieniem od alkoholu. Prezentowana książka jest pokłosiem Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej zatytułowanej Rodzina w systemie wsparcia społecznego i pomocy osobom z problemem alkoholowym zorganizowanej przez Pracownię Pedagogiki Specjalnej na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego w dniu 23 maja 2019 roku. Celem konferencji była wymiana doświadczeń przedstawicieli środowiska naukowego, instytucji publicznych i organizacji pozarządowych zajmujących się wsparciem rodziny z problemem uzależnienia od alkoholu. Wyodrębnione zostały trzy główne obszary, wokół których toczyła się dyskusja: alkoholizm w rodzinie; instytucje wsparcia osób i rodzin z problemem uzależnienia od alkoholu; społeczna recepcja rodziny z problemem alkoholowym.
1. Diada małżeńska w rodzinie z problemem alkoholowym, 2. Dysfunkcyjny system rodziny z problemem alkoholowym, 3. Skutki życia w dysfunkcyjnej rodzinie z problemem alkoholowym i możliwości terapii DDA
Część VI: Społeczne uwarunkowania wykrywalności sprawców przestępstw. 60. Współpraca państw Unii Europejskiej w walce z przestępczością. 61. Terroryzm i ekstremizm. 62. Wykrywalność sprawców w handlu kobietami i dziećmi. 63. Profile sprawców zgwałceń. 64. Społeczne uwarunkowania zjawiska przemocy w szkole z perspektywy profilaktyki. 65. Dochodzenia w sprawach pornografii dziecięcej (na przykładach Niemiec, Szwajcarii, Anglii, Walii i Włoch). 66. Wykorzystanie informacji pozostawionych przez zabójców seryjnych. 67. Wpływ narkotyków halucynogennych i stymulujących na wypadki drogowe i w miejscu pracy. Możliwości wykrywcze policji. 68. Rola sektora prywatnego w docho9dzeniu przestępstw gospodarczych. 69. Społeczno-prawne i profilaktyczne aspekty zjawiska nieuczciwej konkurencji. Część VII: Społeczne aspekty profilaktyki kryminalistycznej. 70. Zjawiska patologii społecznej w procesach mian polityczno-systemowych z perspektywy profilaktyki. 71. Rządowy program ograniczania przestępczości i inych aspołecznych zachowań "razem bezpieczniej". 72. Internalizacja norm moralnych i prawnych. 73. Erozja postaw moralnych we współczesnym społeczeństwie polskim. 74. Bezpieczeństwo informacji w organizacji. 75. Determinanty społecznej kontroli. 76. Wpływ prywatyzacji niektórych zadań policji na politykę kryminalną. 77. Kształtowanie architektury otoczenia. 78. Społeczne aspekty prawa do prywatności i prawa do informacji. 79. Kultura organizacyjna w miejscu pracy. 80. Zapobieganie narkomanii. 81. Zapobieganie zjawisku nadużywania alkoholu. 82. Zapobieganie wypadkom drogowym. 83. Zapobieganie samobójstwom. 84. Subkultury młodzieżowe w ujęciu profilaktyki społecznej. 85. Zwalczanie i zapobieganie przemocy na stadionach piłkarskich. 86. Profilaktyczno-prawne aspekty zjawiska żebractwa. 87. Systemy penitencjarne w niektórych państwach. 88. Zapobieganie cybernetycznemu molestowaniu. Rola ofiar i policji. Część VIII: Patologie życia gospodarczego w Polsce w opinii młodzieży. 89. Symptomatologia i etiologia przestępczości gospodarczej. 90. Zakres i metodologia badań opinii młodzieży w kwestii nieprawidłowości w dziedzinie życia gospodarczego. 91. Źródła wiedzy młodzieży o przestępczości gospodarczej. 92. Ocena posiadanej wiedzy o zjawiskach przestępczości gospodarczej. 93. Wskaźnik znajomości pojęć z zkaresu przestępczości gospodarczej. 94. Znajomość wybranych pojęć z zkaresu przestępczości gospodarczej. 95. Korelacje między ocenami wiedzy o zjawiskach gospodarczych a wskaźnikiem znajomości pojęć. 96. Zetknięcia z przejawami patologii życia gospodarczego. 97. Opinie młodzieży o rozpowszechnieniu niektórych zachowań kryminalnych. 98. Wpływ niektórych osobistych cech respondentów na ocenę powszechności działań przestępczych. 99. Wpływy interakcyjne na ocenę rozpowszechnienia niektórych działań przestępczych. 100. Największe zagrożenia dla państwa polskiego w dziedzinie życia gospodarczego w opinii respondentów. 101. Związek przekonań o rozpowszechnieniu łapówkarstwa w niektórych środowiskach z elementami charakterystyki respondentów. 102. Wskazywanie drogi poprawy sytuacji.
Przemiany społeczno-ekonomiczne w Królestwie Polskim w latach 1864–1914, obok pozytywnych konsekwencji, niosły ze sobą polaryzację społeczeństwa, eskalację biedy i zjawisk dewiacyjnych. Niniejsza publikacja jest poświęcona rozwijającym się w tym czasie patologiom społecznym, które w badanym okresie i współcześnie są uważane za szczególnie groźne: alkoholizmowi, prostytucji, „handlowi żywym towarem”, dzieciobójstwu, porzucaniu dzieci, aborcji, krzywdzeniu i zaniedbywaniu dzieci prowadzącemu do powstania grupy „dzieci ulicy” oraz demoralizacji i przestępczości nieletnich. Analizie poddano opinie i poglądy społeczeństwa Królestwa Polskiego na temat uwarunkowań tych zjawisk, ich przejawów i konsekwencji. Równolegle przedmiot badań stanowiły inicjatywy społeczne o charakterze profilaktycznym, edukacyjnym i opiekuńczo-wychowawczym na rzecz osób najuboższych, opuszczonych, zaniedbanych, wykazujących zachowania patologiczne. Celem pracy było także określenie skuteczności owych działań i ich znaczenia w modernizacji życia społecznego na przełomie XIX i XX w. Metodologię badań historyczno-pedagogicznych starano się połączyć z metodami badań idei, myśli i praktyk pedagogicznych. Złożoność podejmowanego zagadnienia spowodowała, że zasadne było sięgnięcie do ustaleń specjalistów z pokrewnych dyscyplin naukowych – pedagogów, historyków społecznych, historyków prawa i medycyny, literaturoznawców. Wzbogaciło to pracę, będącą monografią o charakterze historyczno-pedagogicznym, o interdyscyplinarną refleksję nad badanymi zjawiskami.
1. Co to jest nałóg?, 2. Zrozumieć nałog: analiza funkcjonalna, 3. Budowanie motywacji, 4. Przygotowanie do działania, 5. Przejście do działania, 6. Różne rodzaje uzależnień
1. Biologiczne, psychologiczne i społeczne konsekwencje uzależnienia od alkoholu; 2. Regulacyjna funkcja struktury "ja" w sterowaniu zachowaniem osób uzależnionych od alkoholu; 3. Problematyka badań własnych; 4. Program badań własnych; 5. Struktura "ja" a motywy podejmowania leczenia odwykowego w warunkach szpitalnych; 6. Motywy podejmowania leczenia odwykowego a jego przebieg w warunkach szpitalnych; 7. Podsumowanie i wnioski
1. Reklama społeczna - czym jest i jak się zmienia, 2. Polskie kampanie społeczne w latach 2002-2006, 3. Reklama społeczna w Polsce - podsumowanie ostatnich lat, 4. Między propagandą a reklamą, 5. Nietypowa reklama społeczna, 6. Wartość marki w reklamie społecznej Kampania "Dzieciństwo bez krzywdzenia" - edycja międzynarodowa, 7. PAH - pomoc bez granic, 8. Caritas - kampania opiekuna ubogich, 9. Dlaczego warto zainteresować się reklamą społeczną na poziomie lokalnym. Śląski program promocji trzeźwości, 10. Prasa lokalna i dzienniki regionalne - niedoceniony partner akcji społecznych, 11. Reklama społeczna. zagadnienia prawne, 12. Przygotowanie kampanii społecznej - krok po kroku, 13. Kampanie społeczne w agencjach reklamowych, 14. Badania marketingowe - droga do sukcesu społecznej kampanii reklamowej, 15. Społeczniku - badaj swoje kampanie! Znajomość i ocena wybranych kampanii społecznych z lat 2002 - 2006, 16. Reklama społeczna w czasach nieuwagi
1. Przegląd problematyki uzależnień, 2. Poznawczy model uzależnienia, 3. Teoria i terapia uzleżnienia, 4. Relacja terapeutyczna, 5. Tworzenie studium przypadku, 6. Struktura sesji terapeutycznych, 7. Wprowadzenie pacjentów w model poznawczy, 8. Ustalanie celów terapeutycznych, 9. Techniki stosowane w terapii poznawczej, 10. Radzenie sobie z pragnieniem i głodem, 11. Przekonania, 12. Radzenie sobie z problemami życiowymi, 13. Interwencja kryzysowa, 14. Terapia depresji u pacjentów uzależnionych, 15. Złość i lęk, 16. Zaburzenia osobowosci i uzależnienia, 17. Zapobieganie nawrotom
1. Dzieci z układu ryzyka, 2. Psychologiczne i społeczne źródła zagrożeń poczucia ufności w wieku niemowlęcym, 3. O dzieciach zgubionych w fantazji, 4. Poziom ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym według opinii rodziców, 5. Lateralizacja a obraz własnego ciała: podstawy rozwoju w okresie dzieciństwa, 6. Nieśmiałość dziecka jako czynnik zagrażający rozwojowi kompetencji emocjonalnej, 7. Patologia "bordeline" u dzieci, 8. Samoocena i aktywność społeczna dzieci niewidomych a nadopiekuńczość ich rodziców, 9. Negatywny wpływ doświadczeń z dzieciństwa na funkcjonowanie Dorosłych Dzieci Alkoholików, 10. Wykorzystanie seksualne - trauma nadużycia czy trauma ujawnienia?