Zawiera: Wstęp. 1. Pozyskiwanie informacji w kontekście procesów gospodarowania: Wprowadzenie do pozyskiwania informacji; 1.1. Pojęcie, cechy i źródła informacji; 1.2. Wiedza i informacja; 1.3. Liczba i pomiar informacji a jej użyteczność dla odbiorcy; 1.4. Informacja a komunikacja; 1.5. Etapy realizacji funkcji informacyjnej; 1.6. Informacje jako produkt rynkowy i rynki informacji; 1.7. Sposoby gromadzenia i zapisu informacji; 1.8. Zasady komunikowania się; 1.9. Niesprawność informacyjna i bariery komunikowania się. 2. Wykorzystanie informacji w procesach gospodarowania: Wprowadzenie do wykorzystania informacji; 2.1. Sposoby porządkowania i przechowywania informacji; 2.2. Informacyjne problemy procesów podejmowania decyzji; 2.3. Gospodarowanie informacją; 2.4. Asymetria informacji i jej konsekwencje; 2.5. Wybrane przykłady wykorzystania informacji; 2.5.1. Zastosowanie informacji i wiedzy w rozwoju myśli zarządczo-decyzyjnej; 2.5.2. Systemy informacyjno-informatyczne biznesu; 2.5.3. Informacje w systemach ochrony środowiska przyrodniczego na poziomie gminy; 2.6. Dyfuzja informacji i inne formy jej upowszechniania (rozpraszania). 3. Ochrona informacji w procesach gospodarowania: Wprowadzenie do ochrony informacji; 3.1. Zagrożenia dla systemów gromadzenia i przetwarzania informacji oraz komunikacji; 3.2. Prawne i instytucjonalne formy ochrony informacji w Polsce i Unii Europejskiej; 3.3. Tworzenie systemów bezpieczeństwa i ochrony informacji w przedsiębiorstwie; 3.4. Szyfrowanie informacji jako forma jej ochrony; 3.5. Różne zagrożenia dla zbiorów informacji; 3.5.1. Charakterystyka różnych zbiorów informacji; 3.5.2. Zagrożenia dla zbiorów bibliotecznych i archiwalnych; 3.5.3. Zagrożenia dla zbiorów zawartych na płytach CD i DVD oraz innych dyskach optycznych; 3.5.4. Zagrożenia dla zbiorów zawartych na dyskach twardych; 3.5.5. Zagrożenia elektronicznych baz danych wirusami komputerowymi i innymi programami destrukcyjnymi; 3.5.6. Luki w systemach komputerowych; 3.6. Pojęcie i wybrane formy przestępczości komputerowej; 3.7. Hakerzy i działania hakerskie; 3.8. Przeciwdziałanie zagrożeniom; 3.9. Wywiad gospodarczy i szpiegostwo gospodarcze. 4. Sektor informacyjny w gospodarce opartej na wiedzy: Wprowadzenie do roli sektora informacyjnego w gospodarce opartej na wiedzy; 4.1. Rola sektora informacyjnego w gospodarce w świetle teorii ekonomii; 4.2. Społeczeństwo informacyjne i gospodarka oparta na wiedzy a informacja; 4.3. Internet jako źródło informacji i różnych form aktywności – możliwości i zagrożenia; 4.4. Przestrzeń informacyjna człowieka i zagrożenia jej ekologii. Zakończenie. Literatura. Spis rysunków. Spis tabel.
1. Istota i modele doskonalenia jakości procesów i produktów; 2. Metody doskonalenia jakości produktów i procesów; 3. Narzędzia doskonalenia jakości produktów i procesów; 4. Przykłady zastosowania narzędzi doskonalenia zarządzania jakością; 5. Propozycje doboru modeli i narzędzi doskonalenia jakości procesów i produktów. Podsumowanie.
1. Wprowadzenie do problematyki ochrony środowiska i gospodarowania jego zasobami; 2. Proces globalizacji gospodarki świtowej; 3. Pojęcie, zakres i uwarunkowania międzynarodowej ochrony środowiska; 4. Sposoby rozwiązywania międzynarodowych i globalnych problemów ekologicznych; 5. Rola organizacji międzynarodowych w polityce ochrony środowiska; 6. Sposoby międzynarodowego zarządzania ochroną środowiska; 7. Polityka ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju jako obszar polityki unijnej; 8. Międzynarodowa ochrona środowiska a globalne procesy gospodarcze.
1. Standard jako podstawa zarządzania jakością; 2. Metody rozwiązywania problemów jakościowych: Praca zespołowa w zarządzaniu jakością; Burza mózgów i inne metody pracy zespołowej; Statystyczna kontrola procesu (SPC); 3. Tradycyjne narzędzia rozwiązywania problemów jakościowych: Diagram Pareta- Lorenza; Diagram Ishikawy; Histogramy; Schematy blokowe; Arkusze kontrolne; Karty kontrolne; 4. Nowe narzędzia zarządzania jakością: Diagram pokrewieństwa; Diagram zależności; Diagram systematyki; Diagram macierzowy (tablicowy); Macierzowa analiza danych; Diagram planowania procesu decyzyjnego; Diagram strzałkowy; 5. Metody oraz techniki projektowania i doskonalenia jakości w organizacji: Inżynieria jakości Taguchiego; Zasada Poka-Yoke; FMEA- analiza rodzajów i skutków możliwych błędów; QFD- metoda dopasowania funkcji jakości; Kazein- metoda ciągłego doskonalenia jakości; 6. Studium przypadków rozwiązywania problemów poprawy i doskonalenia jakości
1. Rola technologii informacyjnej w przedsiębiorstwie: Charakterystyka przedsiębiorstwa; Miejsce technologii informacyjnej w przedsiębiorstwie; Zarządzanie technologią informacyjną; 2. Przegląd podstawowych informacyjnych: Technologie gromadzenia danych; Technologie przetwarzania danych; Technologie przesyłania danych; Technologie magazynowania danych; Technologie internetowe w biznesie; Problematyka bezpieczeństwa w technologii informacyjnej; 3. Obszary zastosowań technologii informacyjnych w praktyce gospodarczej: Zastosowania technologii informacyjnych w systemie informacyjnym zarządzania; Zastosowanie technologii informacyjnych w systemie informacyjnym marketingu; Zastosowanie technologii informacyjnych w systemie informacyjnym logistyki; Zastosowanie technologii informacyjnych w systemie informacyjnym rachunkowości finansowej; Zastosowanie technologii informacyjnych w systemach wspomagających zarządzanie informacją i wiedzą; Zastosowanie technologii informacyjnych w systemach monitorowania otoczenia przedsiębiorstwa; Organizacja zastosowań technologii informacyjnej
1. Wprowadzenie do zarządzania strategicznego: Istota zarządzania strategicznego; Główne czynniki determinujące zarządzanie strategiczne; Wyzwania wobec zarządzania strategicznego; 2. Analiza strategiczna: Analiza otoczenia dalszego; Analiza otoczenia sektorowego; Analiza wewnętrzna; 3. Formułowanie, wybór i wdrażanie strategii: Strategie na poziomie biznesu; Strategie na poziomie przedsiębiorstwa; Wybrane strategie funkcjonalne; Wybór i wdrożenie strategii
1. Praktyczne aspekty psychologii zarządzania. 2. Psychologiczne koncepcje osobowości. 3. Profil kwalifikacyjny współczesnego menedżera. 4. Determinanty zachowań ludzi w organizacji. 5. Manipulacje w biznesie i sposoby obrony przed nimi. 6. Ekspresja emocji i manipulowanie nimi. 7. Relacje interpersonalne utrudniające i wspierające wzajemne porozumiewanie się. 8. Teoria stresu psychologicznego i wypalenie zawodowe. 9. Dysfunkcje psychologiczne w zarządzaniu.
1. Kultura organizacyjna w zarządzaniu: Pojęcie kultury organizacyjnej, koncepcje, geneza zjawiska; Uwarunkowania kultury organizacyjnej; Funkcje kultury organizacyjnej; Przejawy i składniki kultury organizacyjnej; Typologie kultur organizacyjnych; Zalecenia praktyczne: poznaj istotę kultury organizacji. 2. Zarządzanie przez kulturę organizacyjną: Istota kształtowania kultury organizacyjnej; Rola menedżera w formowaniu i utrzymywaniu kultury organizacyjnej; Zmienianie kultury organizacyjnej; Narzędzia kształtowania kultury organizacyjnej; Nowa rola menedżera w świetle świadomego kształtowania kultury organizacji; Zalecenia praktyczne: zarządzaj przez kulturę organizacyjną. 3. Zarządzanie na styku kultur: Metodologia badań międzykulturowych; Homogenizacja a heterogenizacja kultur organizacyjnych; Kulturowe uwarunkowania wyborów strategicznych organizacji wielokulturowych; kultura organizacji przyszłości; Zalecenia praktyczne: odnaleźć się w organizacji międzykulturowej
Zawiera: Rozdział 1. Rozwój lokalny i jego ponadlokalne własności; Fordyzm i jego kryzys; Postfordyzm, lokalizm i nowy lokalizm; Lokalność, obszar i układ lokalny; Pojęcie rozwoju społeczno-gospodarczego; Rozwój lokalny w perspektywie lokalnej jako wzorzec procesu; Rozwój lokalny w perspektywie lokalnej jako rzeczywisty proces i jego stan; Rozwój lokalny w perspektywie ponadlokalnej jako wzorzec procesu; Rozwój lokalny w perspektywie ponadlokalnej jako rzeczywisty proces i jego stan; Typologia ponadlokalnych relacji układu lokalnego warunkujących rozwój lokalny. Rozdział 2. Implementacja koncepcji rozwoju lokalnego; i jej ponadlokalna perspektywa; Lokalna polityka rozwoju lokalnego i jej podmioty; Ponadlokalne polityki rozwoju lokalnego i ich podmioty; Gminne zarządzanie rozwojem lokalnym; Procesy gminnego zarządzania rozwojem lokalnym; Motywy i koncepcja podejścia strategicznego do zarządzania rozwojem lokalnym; Cechy gminnego zarządzania strategicznego rozwojem lokalnym związane z ponadlokalnymi relacjami układu lokalnego; Pojęcie i znaczenie ponadlokalnej perspektywy gminnego zarządzania strategicznego rozwojem lokalnym. Rozdział 3. Przesłanki i przebieg badań ponadlokalnej perspektywy zarządzania strategicznego rozwojem lokalnym małych miast; Stan i przesłanki badań ponadlokalnej perspektywy zarządzania rozwojem lokalnym oraz motywy badań dziedzinowych; Małe miasta i ponadlokalne przyczyny ich współczesnej sytuacji; Zainteresowanie ponadlokalnymi relacjami małych miast; Cele, obiekty, strategia, metody i techniki badań oraz źródła informacji; Próba i alokacja ilościowych metod badań.; Pytania i narzędzia badawcze oraz przebieg badań. Rozdział 4. Wyniki badań ponadlokalnej perspektywy zarządzania strategicznego rozwojem lokalnym małych miast; Postrzeganie relacji waloryzacji oraz egzogeniczna utylitarność i pozycjonalność zarządzania; Postrzeganie relacji animacji i neoendogeniczna absorpcyjność zarządzania; Postrzeganie relacji supresji i protekcyjność zarządzania; Postrzeganie relacji deprecjacji i retencyjność zarządzania; Służebność ponadlokalna zarządzania; Ogólne postrzeganie otoczenia i własnej roli w kształtowaniu ponadlokalnych relacji miasta; Rozdział 5. Wnioski, zalecenia i dalsze badania; Ogólna charakterystyka ponadlokalnej perspektywy zarządzania strategicznego rozwojem lokalnym małych miast; Doskonalenie ponadlokalnej perspektywy zarządzania strategicznego rozwojem lokalnym małych miast; Przydatność i warunki wykorzystania wybranych źródeł informacji, metod i technik badań w diagnozowaniu ponadlokalnej perspektywy zarządzania strategicznego rozwojem lokalnym; Kierunki i cele dalszych badań ponadlokalnej perspektywy zarządzania strategicznego rozwojem lokalnym.
1. Zarządzanie jakością: Historia i współczesność zarządzania jakością; Filozofia TQM w formie 14 postulatów Deminga; Koncepcja kompleksowego zarządzania jakością TQM a sformalizowane systemy jakości ISO serii 9000; Zdolność procesu do zapewnienia jakości a koncepcja zarządzania jakością Six Sigma; Metodologia Taguchiego doskonalenia jakości. 2. Planowanie eksperymentów: Teoria planowania eksperymentów i jej zastosowanie do optymalizacji jakości. Zagadnienia ogólne; Ogólny model liniowy; Klasyczne plany eksperymentów; Plany eksperymentów czynnikowych; Poszukiwanie warunków optymalizacji jakości produktów; Optymalne planowanie eksperymentów.
1. Warunki i kryteria podejmowania decyzji inwestycyjnych; 2. Statyczne metody rachunku efektywności inwestycji; 3. Metody dynamiczne; 4. Struktura i kalkulacja przepływów pieniężnych na potrzeby oceny efektywności inwestycji; 5. Finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych; 6. Leasing jako szczególna forma finansowania inwestycji; 7. Wybrane metody uwzględniania ryzyka w analizie efektywności inwestycji
1. Koncepcje modeli polityki społecznej; Wielosektorowość podmiotów polityki społecznej; Instrumentarium polityki społecznej; 2. Zagadnienia ogólne zabezpieczenia społecznego; Ubezpieczenia społeczne w Polsce; Ubezpieczenia społeczne rolników; Pomoc społeczna; Polityka wobec ubóstwa; Polityka rynku pracy; Polityka edukacyjna; Polityka ludnościowa; 3. Wartości i paradygmaty w polityce społecznej; Perspektywy polityki społecznej w warunkach globalizacji i integracji europejskiej
1. Zasady tworzenia Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego; 2. Zapewnienie jakości kształcenia w szkole wyższej; 3. Problemy tworzenia i realizacji standardów jakości kształcenia w szkole wyższej
Monografia przygotowana w celu uczczenia jubileuszu 45-lecia pracy naukowej prof. dr hab. Bożeny Klimczak. Obok curriculum vitae Jubilatki zawiera teksty jej współpracowników dotyczące tematyki, którą się zajmuje. Jest interesującym zbiorem artykułów: od historycznego spojrzenia na elementy gospodarki i genezę demokracji, przez źródła etyki gospodarczej, wychowanie ku wartościom, po rozważania dotyczące roli państwa w gospodarce i granic wolności jednostki gospodarującej, ujmowane także przez pryzmat różnych religii.
Katedra Finansów i Rachunkowości Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu oraz Katedra Zarządzania Finansami Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu podjęły się cyklicznego organizowania konferencji naukowych pod tytułem „Finanse i rachunkowość na rzecz zrównoważonego rozwoju”. Pierwsza odbyła się w 2013 roku w Karpaczu, druga w 2014 roku w Toruniu, a trzecia – dotychczas ostatnia – w kwietniu bieżącego roku ponownie w Karpaczu. Głównymi celami przyświecającymi tegorocznej konferencji było określenie wpływu zjawisk i stosunków finansowych na integrację ładu społecznego, ekonomicznego i środowiskowego oraz wpływu systemu finansowego na degradację ekosystemów, destabilizację, kryzysy społeczne i ekonomiczne. Na konferencję, w której uczestniczyło blisko 150 osób reprezentujących 26 wyższych uczelni z Polski i Ukrainy, nadesłano łącznie 80 artykułów naukowych w języku polskim lub angielskim. Opracowania, które przeszły procedurę kwalifikacyjną i otrzymały pozytywne recenzje, weszły w skład trzech zeszytów Prac Naukowych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu: 1. Finanse i rachunkowość na rzecz zrównoważonego rozwoju – odpowiedzialność, etyka, stabilność finansowa. Finanse, pod redakcją naukową prof. zw. dr hab. Grażyny Borys i dra Roberta Kurka, 2. Finanse i rachunkowość na rzecz zrównoważonego rozwoju – odpowiedzialność, etyka, stabilność finansowa. Rachunkowość, pod redakcją naukową dra hab. Jacka Adamka, prof. nadzw. UE we Wrocławiu i dr Joanny Zuchewicz, 3. Finance and Accounting for Sustainable Development – Responsibility, Ethic, Financial Stability, pod redakcją naukową dr hab. Teresy Orzeszko, prof. nadzw. UE we Wrocławiu i dra Jarosława Dziuby. Niniejszy zeszyt – drugi z trzech wymienionych – zawiera 17 artykułów poświęconych różnym aspektom funkcjonowania systemu pomiaru i ujawnień rachunkowych w kontekście zrównoważonego rozwoju. Z uwagi na rozległy i zróżnicowany zakres tematyczny opracowań zaniechano ich grupowania i zaprezentowano w kolejności alfabetycznej według nazwisk autorów. Bardzo serdecznie dziękujemy autorom za podjęcie trudu przygotowania interesujących tekstów, a recenzentom – za wysiłek ich oceny oraz trafne uwagi i sugestie, które z pewnością przyczyniły się do udoskonalenia poddanych recenzjom opracowań. Wierzymy, że podjęta współpraca nie będzie incydentalna, lecz zaowocuje trwałymi kontaktami naukowymi, spotkaniami i interesującymi dyskusjami w przyszłych latach. Już dzisiaj serdecznie zapraszamy na kolejne edycje naszej konferencji. Pozostajemy z nadzieją, że zeszyt spełni oczekiwania czytelników i spotka się z ich przychylnym odbiorem. Życzymy interesującej lektury. Jacek Adamek, Joanna Zuchewicz
Celem rozważań zawartych w pracy było zdiagnozowanie ewolucji rozumienia kapitałów intelektualnego i ludzkiego w badawczym ujęciu knowledge management. W dociekaniach diagnoza została potraktowana instrumentalnie i zawężająco, jako narzędzie służące przede wszystkim identyfikacji elementów potrzebnych do skonstruowania nowego ich modelu. Część monografii poświęcona została badaniu zakresów znaczeniowych podstawowych pojęć, ich różnorodnej systematyzacji, a w ramach zgłębiania struktury rzeczywistości – propozycjom modelowego ujęcia problematyki. Zwieńczeniem rozważań, po ukazaniu kontekstu w postaci społeczeństwa wiedzy i dokonaniu przeglądu i identyfikacji różnorodnych zakresów znaczeniowych pojęć związanych z kapitałem intelektualnym i kapitałem ludzkim, jest wygenerowanie ich autorskiego modelu.
The monograph presents a comprehensive exploration of the mechanisms, challenges, and strategies employed by the Visegrad Group countries and Ukraine to combat tax fraud and money laundering. The book is divided into nine chapters, each dedicated to a specific aspect of the overarching issue, such as blockchain technology as a tool to combat money laundering within the V4 countries and Ukraine, tax aggressiveness in corporate taxation, Financial Action Task Force compliance, tax security, VAT carousel frauds and taxation of Ukrainian refugees. Together, they offer insights into the legal, technological, and economic frameworks that shape the fight against financial crime in this region, emphasizing the importance of regional collaboration and innovation.
The monograph presents a comprehensive exploration of the mechanisms, challenges, and strategies employed by the Visegrad Group countries and Ukraine to combat tax fraud and money laundering. The book is divided into nine chapters, each dedicated to a specific aspect of the overarching issue, such as blockchain technology as a tool to combat money laundering within the V4 countries and Ukraine, tax aggressiveness in corporate taxation, Financial Action Task Force compliance, tax security, VAT carousel frauds and taxation of Ukrainian refugees. Together, they offer insights into the legal, technological, and economic frameworks that shape the fight against financial crime in this region, emphasizing the importance of regional collaboration and innovation.