Agroturystyka - stan i perspektywy rozwoju w Polsce; Koszty działalności agroturystycznej; Zasady kształtowania cen usług agroturystycznych; Polityka cenowa w agroturystyce; Oferta kredytowa dla rolnictwa; Kategoryzacja obiektów turytycznych; Słownik terminologiczny.
Cieszyński Almanach Pedagogiczny jest periodykiem o tematyce ogólnopedagogicznej, otwartym na szeroko rozumianą współpracę. Powstał z inicjatywy Dyrekcji Instytut Nauk o Edukacji Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie, Uniwersytet Śląski. Tom 6 Almanachu na temat Miejsce jako wartość kulturowa prezentuje rozważania pedagogiczne, kulturalne, społeczne nad zagadnieniem miejsca i jego wymiaru symbolicznego, kulturalnego i społecznego. W części recenzje omówiono publikację Józefy Bałachowicz, Ireny Adamek (red. naukowa), Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2017, s. 264. Całość zamyka Kronika, w której podano wybrane osiągnięcia z pracy Instytutu. Almanach (Tom 6) jest skierowany do teoretyków i praktyków aksjologii wychowania i nauczania, pedagogów, nauczycieli, studentów pedagogiki, wiedzy o kulturze i osób zainteresowanych wychowawczymi i kulturalnymi aspektami pedagogiki. Publikacja jest adresowana do szerokiej rzeszy nauczycieli, badaczy, animatorów kultury. Monografia może stanowić źródło inspiracji do ciekawych propozycji i badań nad wartościami symbolicznymi, kulturowymi i społecznymi miejsca w naszym życiu indywidualnym oraz zbiorowym.
Cieszyński Almanach Pedagogiczny jest periodykiem o tematyce ogólnopedagogicznej, otwartym na szeroko rozumianą współpracę. Powstał z inicjatywy Dyrekcji Instytut Nauk o Edukacji Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie, Uniwersytet Śląski. Tom 6 Almanachu na temat Miejsce jako wartość kulturowa prezentuje rozważania pedagogiczne, kulturalne, społeczne nad zagadnieniem miejsca i jego wymiaru symbolicznego, kulturalnego i społecznego. W części recenzje omówiono publikację Józefy Bałachowicz, Ireny Adamek (red. naukowa), Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2017, s. 264. Całość zamyka Kronika, w której podano wybrane osiągnięcia z pracy Instytutu. Almanach (Tom 6) jest skierowany do teoretyków i praktyków aksjologii wychowania i nauczania, pedagogów, nauczycieli, studentów pedagogiki, wiedzy o kulturze i osób zainteresowanych wychowawczymi i kulturalnymi aspektami pedagogiki. Publikacja jest adresowana do szerokiej rzeszy nauczycieli, badaczy, animatorów kultury. Monografia może stanowić źródło inspiracji do ciekawych propozycji i badań nad wartościami symbolicznymi, kulturowymi i społecznymi miejsca w naszym życiu indywidualnym oraz zbiorowym.
Obecność krakowskich muzeów na portalu Wirtualne Muzea Małopolski. Pieniny a kreowanie marki turystycznej w cyberprzestrzeni. Nowe media jako narzędzie pracy reżysera widowisk masowych. Edukacyjna oferta on-line na przykładzie wybranych muzeów. Multi-kulti w sieci- próba analizy postaw polskich internautów wobec zagadnienia wielokulturowości. Strony internetowe śląskich muzeów w Polsce, Niemczech i Czechach - porównawcza analiza użyteczności.
R.I Charakter prawno-międzynarodowy Wspólnoty Europejskiej i Unii Europejskiej; R.II Koncepcja działań Wspólnoty Europejskiej i Unii Europejskiej na rzecz kultury i kulturoznawstwa; R.III Koncepcja działań Wspólnoty Europejskiej i Unii Europejskiej na rzecz turystyki kulturowej i turyzmu.
1. Tradycje turystyczne w dawnej Polsce. 2. U podstaw nowożytnej turystyki. 3. Turystyka na przełomie XIX i XX wieku. 4. Turystyka w Polsce w Dwudziestoleciu Międzywojennym i w latach okupacji. 5. Turystyka w Polsce Ludowej. 6. Turystyka w pierwszych latach III Rzeczypospolitej.
Przedmowa: Wywoływanie pożądanych zmian; R.1 Wychowywanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna w perspektywie jutra: Rozwojowy wymiar konfliktów interpersonalnych wśród dzieci; Nauczyciel przedszkola wobec przeobrażeń edukacyjnych; Kompetencje współczesnego nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej - szansa czy zagrożenie dla rozwoju szkoły przyszłości; Koncepcje integracji klas I-III; Ukryty wymiar pytań nauczyciela; Język obcy w edukacji wczesnoszkolnej - nowe oblicze edukacji jutra; Nauczanie języków obcych w klasach I-III w opinii uczestników procesu edukacyjnego; Nauczyciel w przedszkolu wychowawcą dziecka do życia w społeczeństwie wielokulturowym; Kaszëbsczé abecadło - jego funkcje w edukacji międzykulturowej; Miejsce i zadania wychowania patriotycznego w przedszkolnej edukacji jutra; Wybrane aspekty pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi przedszkolnymi w zakresie edukacji ekologicznej; R.2 Zajęcia lekcyjne, pozalekcyjne i pozaszkolne w edukacji jutra: Zajęcia pozalekcyjne w gimnazjach; Zajęcia pozalekcyjne atrakcyjnym dopełnieniem edukacji szkolnej; Szkoła współczesna jako przestrzeń tworzenia kultury; Wiedza o teatrze jako składnik edukacji teatralnej młodzieży w szkole jutra; Rola kultury w procesie wychowania dzieci i młodzieży. Arteterapia i muzykoterapia; ABC nauczyciela folklorysty; Edukacyjne aspekty czasu wolnego; Rodzic jako tutor wobec wyboru zajęć dodatkowych dla dzieci w wieku przedszkolnym; Edukacja nieformalna w formalnym nauczaniu szkolnym; R.3 Kultura fizyczna i nauki o niej: Turystyka szkolna - nowe perspektywa realizacji wychowania fizycznego w szkole; Nowe formy i trendy turystyki światowej; Preferowanie formy aktywności ruchowej w świetle nowoczesnych wyzwań wychowania fizycznego; Podstawowe elementy kształcenia menedżerów sportowych; Miejsce kultury fizycznej i aktywności sportowej w resocjalizacji penitencjarnej; Najnowsze osiągnięcia technologii informacyjnej a turystyka - nowe wyzwania i możliwości.
1. Drogowskazy edukacji pozalekcyjnej w pozaszkolnej zawarte w wartościach; 2. Ku pedagogice czasu i jego wartości; 3. W stronę czasu wolnego; 4. Aktywność krajoznawczo-turystyczna młodzieży szkolnej; 5. Podstawy edukacji pozalekcyjnej i pozaszkolnej oraz ich rola w wychowaniu młodzieży; 6. Wycieczki szkolne; 7. Zielone szkoły; 8. Obozy wędrowne; 9. Decydują nauczyciele kraju ojczystego
Cz.1 Podstawowe pojęcia i definicje : Ekologia a ochrona środowiska, Właściwości biocenozy i ekosystemu. Cz.2 Zagrożenia i ochrona środowiska przyrodniczego : Zanieczyszczenia i ochrona powietrza, Zanieczyszczenia i ochrona hydrosfery, Zagrożenia hałasem i promieniowaniem. Cz.3 Uwarunkowania środowiskowe rozwoju turystyki i rekreacji : Ekosystem leśny i jego ochrona, Biomy kuli ziemskiej w turystyce i rekreacji, Zasadnicze typy roślinności w Polsce i jej znaczenie, Przedmiot badań i rozwój ekologii krajobrazu. Cz.4 Ekorozwój i ekoturystyka : Ekorozwój - nowy trend XXI wieku, Turystyka przyjazna środowisku
Wstęp: Ekonomia a ekonomika turystyki; Definicja turystyki i turysty dla potrzeb statystyki i ekonomiki turystyki; Definicja turysty a statystyka zagranicznej turystyki przyjazdowej. R.1 Podstawowe kategorie ekonomiczne w ekonomice turystyki: Turystyka w hierarchii potrzeb ludzkich; Dobra i usługi turystyczne; Produkt turystyczny; Rynek turystyczny; Popyt turystyczny; Podaż turystyczna; Ceny; Koniunktura na rynku turystycznym. R.2 Turystyka a wielkość i struktura konsumpcji: Potrzeby turystyczne w hierarchii potrzeb gospodarstw domowych; Konsumpcja turystyczna w budżetach gospodarstw domowych; Mierniki konsumpcji turystycznej; Ocena stanu zaspokojenia potrzeb w zakresie turystyki i wypoczynku; Funkcja rynnkowa konsumpcji turystycznej. R.3 Turystyka w gospodarce: Wprowadzenie; Podstawowa terminologia: "gospodarka turystyczna" czy "przemysł turystyczny"; Typowa, uzupełniająca i pośrednia gospodarka turystyczna; Udział turystyki w produkcie krajo wym brutto; Turystyka i zatrudnienie; Udział turystyki krajowej w obrotach turystycznych; Rola i znaczenie turystyki zagranicznej w gospodarce; Globalne znaczenie turystyki w gospodarce; Polityka turystyczna.
Wstęp: Ekonomia a ekonomika turystyki; Definicja turystyki i turysty dla potrzeb statystyki i ekonomiki turystyki; Definicja turysty a statystyka zagranicznej turystyki przyjazdowej. R.1 Podstawowe kategorie ekonomiczne w ekonomice turystyki: Turystyka w hierarchii potrzeb ludzkich; Dobra i usługi turystyczne; Produkt turystyczny; Rynek turystyczny; Popyt turystyczny; Podaż turystyczna; Ceny; Koniunktura na rynku turystycznym. R.2 Turystyka a wielkość i struktura konsumpcji: Potrzeby turystyczne w hierarchii potrzeb gospodarstw domowych; Konsumpcja turystyczna w budżetach gospodarstw domowych; Mierniki konsumpcji turystycznej; Ocena stanu zaspokojenia potrzeb w zakresie turystyki i wypoczynku; Funkcja rynnkowa konsumpcji turystycznej. R.3 Turystyka w gospodarce: Wprowadzenie; Podstawowa terminologia: "gospodarka turystyczna" czy "przemysł turystyczny"; Typowa, uzupełniająca i pośrednia gospodarka turystyczna; Udział turystyki w produkcie krajo wym brutto; Turystyka i zatrudnienie; Udział turystyki krajowej w obrotach turystycznych; Rola i znaczenie turystyki zagranicznej w gospodarce; Globalne znaczenie turystyki w gospodarce; Polityka turystyczna.
1. Środowisko a turystyka. 2. Turystyka przyjazna środowisku. 3. Rynek ekoturystyczny. 4. Ekoturystyka na świecie. Zakończenie. Ekoturystyka szansą dla Polski
1. Środowisko a turystyka. 2. Turystyka przyjazna środowisku. 3. Rynek ekoturystyczny. 4. Ekoturystyka na świecie. Zakończenie. Ekoturystyka szansą dla Polski
1. Zagadnienia wstępne; 2. Źródła prawa międzynarodowego a turystyka; 3. Ludność w prawie międzynarodowym; 4. Terytorium w prawie międzynarodowym; 5. Prawo dyplomatyczne i konsularne; 6. Międzynarodowe organizacje turystyczne na przykładzie Światowej Organizacji Turystyki; 7. Międzynarodowa współpraca w zwalczaniu negatywnych zjawisk związanych z turystyką; 8. Odpowiedzialność w prawie międzynarodowym; 9. Pokojowe załatwianie sporów międzynarodowych.
CZĘŚĆ I ETYKA OPISOWO-NORMATYWNA W TURYSTYCE. Rozdział 1. Turystyka - jej funkcje oraz czynniki rozwoju: 1.1. Uwagi wstępne; 1.2. Pojęcie turystyki i ruchu turystycznego; 1.3. Charakterystyka usług turystycznych; 1.4. Typologie turystów; 1.5. Podziały turystyki i jej funkcje; 1.5.1. Turystyka aktywnością gospodarczą; 1.5.2. Turystyka aktywnością wypoczynkowo-rekreacyjną; 1.5.3. Turystyka aktywnością zdrowotną; 1.5.4. Turystyka aktywnością kulturowo-poznawczą; 1.5.5. Turystyka aktywnością religijno-pielgrzymkową; 1.5.6. Turystyka aktywnością wychowawczo-edukacyjną; 1.6. Czynniki rozwoju współczesnej turystyki. Rozdział 2. Podstawowe pojęcia oraz zagadnienia i problemy etyki: 2.1. Uwagi wstępne; 2.2. Sokrates jako twórca i nauczyciel etyki; 2.3. Sokratejskie rozumienie cnoty oraz sumienia; 2.4. Arystoteles - pojęcie etyki oraz etyka „złotego środka" i „trzy formy przyjaźni; 2.5. Etos (gr. ethos - obyczaj, zwyczaj); 2.6. Dylemat etyczny (gr. dilemma - podwójna przesłanka); 2.7. Doktryna etyczna - koncepcja etyczna - zawodowy kodeks etyczny; 2.8. Pojęcie etyki - podział etyki - moralność; 2.9. Rozumienie wartości; 2.9.1. Istnienie wartości; 2.9.2. Urzeczywistnianie wartości; 2.10. Normy moralne; 2.11. Relatywizm etyczny; 2.12. Oceny moralne; 2.13. Czy za świadczone dobro należy się nagroda?; 2.14. Znaczenie etyki - czy możliwy jest ład (porządek) etyczny?. Rozdział 3. Etyczne relacje turystów z mieszkańcami oraz mieszkańców z turystami: 3.1. Uwagi wstępne; 3.2. Etyczne aspekty relacji społecznych w turystyce; 3.3. Etyka turysty wobec siebie; 3.4. Etyka turysty wobec mieszkańców i innych turystów; 3.5. Etyka mieszkańców wobec turystów; 3.6. Etyka mieszkańców wobec innych mieszkańców. Rozdział 4. Zasady etyczno-zawodowe dla pracowników samorządu terytorialnego tworzących politykę turystyczną: 4.1. Uwagi wstępne; 4.2. Samorządy terytorialne jako podmioty kształtujące regionalną i lokalną politykę turystyczną; 4.3. Normy etyczno-zawodowe dla pracowników administracji samorządowej kształtujących politykę turystyczną. Rozdział 5. Etyka osób zajmujących się promocją turystyczną: 5.1. Uwagi wstępne; 5.2. Promocja w turystyce i jej instrumenty; 5.3. Etyczne aspekty w promocji turystycznej. Rozdział 6. Etyka w zrównoważonym rozwoju turystyki: 6.1. Uwagi wstępne; 6.2. Istota idei zrównoważonego rozwoju; 6.3. Etyczne aspekty zrównoważonej turystyki. Rozdział 7. Turystyka odpowiedzialna etycznie: 7.1. Uwagi wstępne; 7.2. Koncepcja turystyki odpowiedzialnej etycznie; 7.3. Praktyczne aspekty turystyki odpowiedzialnej etycznie w kodeksach etycznych - wybrane przykłady; 7.4. Turystyka odpowiedzialna etycznie - potrzeba dyskusji; 7.5. Turystyka odpowiedzialna etycznie - dylematy edukacji. CZĘŚĆ II ETYKA NORMATYWNA W TURYSTYCE - PROJEKT. Rozdział 8. Koncepcja etyczna w odniesieniu do działalności turystycznej: 8.1. Uwagi wstępne; 8.2. Wartość naczelna - osoba ludzka oraz „norma personalistyczna". Wartość osoby ludzkiej; 8.3. Inne wartości i normy komponujące się z wartością naczelną; 8.3.1. Wartość Innego; 8.3.2. Wartość oraz norma tolerancji; 8.3.3. Wartość pracy oraz „godność ludzkiej pracy"; 8.3.4. Człowieczeństwo jako wartość etyczna oraz jej normy moralne; 8.3.5. Wartość prawdy (gr. aletheia, łac. veritas) i norma prawdomówności; 8.3.6. Klasyczne cnoty etyczne; 8.3.7. Turystyka jako kulturowo-etyczna podstawa urzeczywistniania wartości oraz wartości Innego i tolerancji; 8.4. Etyka przekonań, powinności, obowiązków i odpowiedzialności. Rozdział 9. Zasady etyczno-zawodowe dla właścicieli oraz menedżerów przedsiębiorstw turystycznych w zakresie polityki kadrowej: 9.1. Uwagi wstępne; 9.2. Zasady etycznej konkurencji na wolnym rynku; 9.3. Zasady etyczne świadczonej płacy - płacy sprawiedliwej; 9.4. Zasady etyczne i zawodowe zatrudniania pracowników; 9.5. Zasady etyczno-zawodowe nagradzania pracowników; 9.6. Zasady etyczno-zawodowe karania pracowników. Rozdział 10. Etos zawodowy właścicieli i menedżerów przedsiębiorstw oraz szefów instytucji i organizacji turystycznych: 10.1. Uwagi wstępne; 10.2. Wartości osobowe jako podstawy urzeczywistniania etosów; 10.3. Przypomnienie i rozwinięcie pojęcia etosu; 10.4. Etos właścicieli przedsiębiorstw turystycznych; 10.5. Etos menedżerów przedsiębiorstw turystycznych; 10.6. Etos szefów instytucji oraz organizacji turystycznych; 10.7. Etos przedsiębiorcy - menedżera w agroturystyce; 10.8. Dylematy etyczne przedsiębiorcy i menedżera; 10.9. Normy etyczno-zawodowe dla pracowników przedsiębiorstw, organizacji i instytucji turystycznych. Rozdział 11. Zasady etyczno-zawodowe oraz etos zawodowy dla przewodników i pilotów turystycznych: 11.1. Uwagi wstępne; 11.2. Dylematy etyczne przewodników oraz pilotów; 11.3. Zasady etyczno-zawodowe pracy przewodników oraz pilotów; 11.4. Etos zawodowy przewodników oraz pilotów turystycznych. Rozdział 12. Urzeczywistnianie etyki w zespole pracowniczym a kodeksy etyczne: 12.1. Uwagi wstępne; 12.2. Techniczne metody urzeczywistniania etyki w zespole pracowniczym; 12.3. Kodeks etyczny. Racje uzasadniające przyjęcie kodeksu; 12.4. Jak opracować kodeks etyczny; 12.5. Wartości i normy moralne oraz zasady etyczno-zawodowe w kodeksie. Rozdział 13. Społeczna odpowiedzialność biznesu - w tym biznesu turystycznego: 13.1. Uwagi wstępne; 13.2. Przedmiotowy zakres odpowiedzialności biznesu oraz zasady (i normy) powszechnych obowiązków; 13.3. Podmiotowy zakres odpowiedzialności oraz zasady (i normy) indywidualnych zobowiązań.
(Region - Polityka - Promocja / przewodniczący kolegium red. Zbigniew Ptasiewicz ; Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora. Wydział Turystyki i Rekreacji ; Nr 6)
1. Odnotowanie zjawiska; 2. Przyczyny zjawiska; 3. Sposób oceny i selekcji zabytków dziedzictwa przemysłowego (stosowane kryteria); 4. Uznane zabytki dziedzictwa technicznego; 5. Stan polskiego dziedzictwa technicznego; 6. Przykład sensownej, skutecznej działalności na rzecz ochrony dziedzictwa techniczno-przemysłowego: wrocławska Fundacja Otwartego Muzeum Techniki
1. Powroty do Itaki; 2. Krajoznawstwo i turystyka w kontekście nauki; 3. Piętnaście lat Tatrzańskich Seminariów; 4. Naczelna wartość krajoznawstwa i turystyki; 5. Wycieczki, które uczą i wychowują; 6. Zielone szkoły; 7. Wakacyjne wędrówki; 8. Z plecakiem po górach domowych Stanisława Vincenta; 9. Animatorzy krajoznawstwa i turystyki; 10. O pełniejsze wykorzystanie walorów krajoznawstwa.