Rosnące znaczenie informacji i wiedzy w biznesie jest pochodną głębokich i coraz szybciej dokonujących się zmian w jego otoczeniu, co skutkuje wzrostem niepewności i ryzyka w działalności przedsiębiorstwa. Tworzy się nowe środowisko biznesu, w którym informacja oraz umiejętność przekształcenia jej w unikatową wiedzę stają się kluczowymi elementami podnoszenia poziomu konkurencyjności organizacji i budowania jej trwałej przewagi konkurencyjnej. W książce opisano rolę informacji, pozyskiwanych głównie w drodze badań marketingowych, w podejmowaniu decyzji menedżerskich. Wyjaśniono istotę informacji i jej znaczenia w zarządzaniu modelem biznesowym przedsiębiorstwa, ze szczególnym uwzględnieniem relacji potrzeby informacyjne – decyzje marketingowe. Zebrano wyniki szeroko zakrojonych badań empirycznych wśród przedsiębiorstw. Poza diagnozą stanu i uwarunkowań badań marketingowych, dokonano oceny użyteczności tychże badań w procesach decyzyjnych przedsiębiorstw. Zawarto ocenę wykorzystania wyników badań marketingowych w rozwiązywaniu konkretnych problemów rynkowych. Za nowatorskie można uznać badania dotyczące negocjacji biznesowych. Jest adresowana do szerokiego grona odbiorców. Treści pracy mogą być inspirujące dla pracowników naukowych zajmujących się problematyką zarządzania informacjami (głównie marketingiem). Poruszono w niej także wiele wątków użytecznych dla praktyki gospodarczej. Może być wykorzystywana w dydaktyce na różnych poziomach studiów ekonomii i zarządzania.
Jeszcze w latach 70. ubiegłego wieku pojęcia innowacji, a tym bardziej gospodarki opartej na wiedzy używane były sporadycznie. Operowano raczej terminem „postęp ekonomiczny”, którego składowymi były: postęp techniczny i postęp organizacyjny. Postęp ekonomiczny oznaczał postępowe zmiany w procesach gospodarczych, w których eksponowano przede wszystkim procesy produkcyjne. Wprowadzenie pojęcia innowacji istotnie zmieniło dotychczasowe, tradycyjne podejście do owych „postępowych zmian w procesach gospodarczych” i stało się zalążkiem innego myślenia o wdrażaniu nowości w procesach wytwórczych. Przede wszystkim zaś innowacja, w sensie przedmiotowym, nie odnosi się tylko do działalności wytwórczej. Pole innowacji obejmuje zmiany w znacznie szerszym obszarze i odnosi się do rozlicznych dziedzin działalności człowieka, łącznie z takimi dziedzinami, jak: służba zdrowia, wojskowość, nauczanie itp. Drugą istotną zmianą w omawianym zagadnieniu jest rozszerzenie analiz innowacji o związaną z nimi wiedzę i edukację. Współcześnie jest to bardzo znaczący nurt badań, który dotyczy gospodarki jako całości (gospodarka oparta na wiedzy) oraz układu mikroekonomicznego(zarządzanie wiedzą). Nurt ten został wzbogacony badaniami przedsiębiorczości jako czynnika wzrostu i rozwoju struktur ekonomicznych. Obejmuje on badania przedsiębiorczości zewnętrznej oraz przedsiębiorczości wewnętrznej, tzn. przedsiębiorczości, z którą spotykamy się w ramach różnych instytucji gospodarczych. W prezentowanej pracy czytelnik znajdzie również rozważania na temat przedsiębiorczości rozproszonej, do której należy zaliczyć grona przemysłowe, parki technologiczne czy też przedsiębiorczość w układzie regionalnym. Dodajmy, że sygnalizowane problemy są rozpatrywane z punku widzenia wielu zagadnień, ważnych szczególnie dla naszej gospodarki. Są nimi: partycypacja bezpośrednia, zaufanie jako zasób gospodarczy, rynek UE i efektywność procesów.
1. Czym jest kapitał ludzki?, 2. Zarządzanie kapitałem ludzkim w ujęciu strategicznym, 3. Budowanie kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, 4. Ryzyko w inwestycjach w kapitał ludzki, 5. Efektywność inwestycji w kapitał ludzki
Cz.I Dobre państwo - kryteria, oczekiwania i problemy projektowania: Referaty: Dobre państwo - spojrzenie prawnika; Struktury i kierunki zarządzania państwem; Sprawność cywilnej służby publicznej jako instrumentu rządzenia państwem; Państwo opiekuńcze i jego przyszłość; Dobre państwo. Doświadczenia i oczekiwania Polaków; Założenia i problemy projektowania dobrego państwa. Komunikaty i dyskusja: Dobre państwo - niektóre powinności; Państwo i organizacja - paralelizm koncepcji; Syndrom niedomyślności w działaniach społecznych; Kondycja polskiej demokracji; Władzom publicznym brakuje "nawigatorów"; Państwo jako "trzecia strona" w dialogu między sektorem biznesu a społeczeństwem obywatelskim; Dobre państwo - dobra legislacja; Polityka ekorozwojowa w III Rzeczypospolitej; Dostosowanie prawa polskiego w zakresie własności przemysłowej do standardów UE; Dobre państwo - skuteczne państwo (na przykładzie drobnej przedsiębiorczości); Ideał państwa i jego realizacja w oczach młodzieży; Istota "dobrego ustroju" w ujęciu przedstawicieli wybranych kategorii mieszkańców Rzeszowa; Pożądane kierunki i sfery działań rządu w opiniach przedstawicieli samorządów lokalnych Polski południowo- wschodniej. Cz.II Diagnoza i wnioski: Referaty: Administracja publiczna: instytucje obywatelskiej partycypacji; Demokracja pod presją neoliberalnej doktryny; Polityka innowacyjna a budowa dobrego państwa; Państwo sprzyjające gospodarce opartej na wiedzy; Chore państwo i jego lekarze; Dostęp do informacji w sprawach publicznych; Sprzeciw obywatelski w demokratycznym państwie; Deregulacja oraz ograniczenie roli państwa; Dobra ordynacja warunkiem dobrego państwa. Komunikaty i dyskusja: Wpływ persupozycji na sprawność diagnozowania i usprawniania organizacji zarządzania w państwie XXXI wieku; Prywatyzacyjne przesłanki dysfunkcji państwa; Dobry transport i jego infrastruktura; Infrastruktura drogowa Polski jako kraju Unii Europejskiej; Percepcja funkcjonowania urzędu wojewódzkiego i marszałkowskiego; W poszukiwaniu modelu polskiego lobbingu.
Cz. I. Podstawy metodologiczne badania struktur organizacyjnych przedsiębiorstw: 1. Koncepcja sformalizowanej struktury organizacyjnej; 2. Modele strukturalne organizacji uczącej się; 3. Ramowy tok postępowania w metodyce doskonalenia struktur organizacyjnych przedsiębiorstw; 4. Przegląd metod badania struktur organizacyjnych przedsiębiorstw; 5. Podstawy teoretyczne gospodarki opartej na wiedzy; Cz. II. Analiza empiryczna: 6. Koncepcja i przebieg badań; 7. Metoda kategoryzacji przedsiębiorstw ze względu na stopień spełniania funkcji gospodarki opartej na wiedzy; 8. Wyniki analizy struktur organizacyjnych przedsiębiorstw w kontekście gospodarki opartej na wiedzy; 9. Programowanie zmian strukturalnych przedsiębiorstw w warunkach gospodarki opartej na wiedzy; 10. Organizacja systemów zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie; 11. Synteza wyników badań
Rozdział I: Społeczeństwo wiedzy - wyzwanie XXI wieku. 1. Zmiana społeczna - uwarunkowania i charakterystyka. 2. Społeczeństwo informacyjne - teraźniejszość i przyszłość. 3. Kapitał ludzki w zmieniającym się świecie. 4. Wiedza i jej znaczenie w uczącym się społeczeństwie. 5. Wiedza proceduralna i deklaratywna. 6. Funkcjonowanie edukacji - stan obecny i perspektywy. Miejsce edukacji dorosłych. Rozdział II: Wiedza a edukacja i organizacja, 1. Organizacja - stan obecny i perspektywy rozwoju. 2. Od zarządzania personelem do zarządzania zasobami ludzkimi, kapitałem ludzkim i wiedzą. 3. Organizacyjne uczenie się - wyjaśnienie zjawiska. 4. Ucząca się organizacja i organizacja tworząca wiedzę - wymagania wobec organizacji na miarę XXI wieku. 5. Edukacja dla gospodarki a gospodarka oparta na wiedzy - znaczenie zdobywania, przetwarzania i przekazywania wiedzy. Rozdział III: W stronę nowego wizerunku menedżera. 1. Ewolucja organizacji i zarządzania a ewolucja zadań menedżerów. 2. Charakterystyka menedżerów średniego i niższego szczebla w organizacjach uczących się i tworzących wiedzę. 4. Przygotowanie menedżerów do funkcjonowania w organizacjach nowej gospodarki. Rozdział IV: Metodologia badań. 1. Temat, przedmiot i cele badań. 2. Problemy i hipotezy badawcze oraz definiowane zmiennych. 3. Metody badawcze. 4. Dobór próby. 5. Charakterystyka grupy badawczej. 6. Weryfikacja hipotez badawczych. 7. Czynniki warunkujące aktywność edukacyjną menedżerów. 8. Ocena własnych kompetencji zawodowych. 9. Aktualny stan wiedzy menedżerów na temat gospodarki opartej na wiedzy i organizacji uczących się. 10. Rozwój zawodowy oraz plany edukacyjne studentów studiów MBA w Polsce. 11. Wnioski.
Zdanie “nie ma biznesu bez e-biznesu” wypowiedziane przez Samuela Palmisano prezesa firmy IBM staje się obecnie wyzwaniem nie tylko dla przedsiębiorstw ale także dla regionów i krajów. Termin e-biznes stosowany jest współcześnie w kontekście strategii zarządzania przedsiębiorstwem w celu zwiększania jego konkurencyjności oraz określenia przedsiębiorstwa, które funkcjonuje głównie w Internecie, minimalizując jednocześnie swoją „fizyczną” obecność na rynku i tradycyjną obsługę klienta.
Przesłaniem książki jest przedstawienie e-biznesu i jego infrastruktury jako platformy komunikacji i współpracy zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz przedsiębiorstwa oraz zaprezentowanie zagadnień związanych z metodami pomiaru nowoczesności i gotowości e-biznesowej gospodarki, a ponadto dokonanie analizy porównawczej rozwoju e-biznesu w przedsiębiorstwach wybranych krajów.
1.Innowacje w polityce rozwoju regionalnego, 2.Regiony uczące się - wyzwanie dla polskiej polityki regionalnej, 3.Wykorzystanie nowych technologii teleinformatycznych w procesie edukacji - możliwości programów europejskich (Leonardo Da Vinci), 4.Innowacje w Unii Europejskiej, 5.Inkubatory przedsiębiorczości w Polsce, 5.Oferta technologiczna Politechniki Śląskiej, 6.Wybrane aspekty koncepcji gospodarki opartej na wiedzy i jej implikacje dla rozwoju społeczno-gospodarczego regionów i państw, 7.Kilka refleksji na marginesie rządowego programu zwiększania innowacyjności gospodarki polskiej, 8.Strefy aktywności gospodarczej śląska jako wyznaczniki idei regionu uczącego się, 9.Wykształcenie jako wyznacznik zmian w regionie
1. Imperatyw rozwoju gospodarki opartej na iwedzy, 2. Gospodarka oparta na wiedzy - podejście teoretyczne, 3. Gospodarka oparta na wiedzy - podejście praktyczne
1. Elementy teorii gospodarki opartej na wiedzy; 2. Metody modelowania gospodarki regionalnej opartej na wiedzy; 3. Zmienne syntetyczne w ocenie rozwoju gospodarki wiedzy w regionach; 4. Ilościowe relacje wzrostu gospodarczego regionów i gospodarki wiedzy
1.W kierunku ekonomi zrównoważonego rozwoju: Zrównoważony rozwój- istota, interpretacje, związek ze społeczeństwem wiedzy; Ekonomia środowiska i ekologiczna jako filary ekonomii zrównoważonego rozwoju; Zrównoważony rozwój w percepcji polskiego społeczeństwa; 2. Niemiecki tezy zrównoważonego rozwoju: Kluczowe tezy ekonomii zrównoważonej; Społeczne i instytucjonalne bariery zrównoważonej ekonomii; 3. Globalny i monetarny wymiar ekonomii zrównoważonego rozwoju; Instrumenty polityczno-prawne z punktu widzenia ekonomii zrównoważonej; Narodowy indeks dobrobytu; 3. Filary ekonomii zrównoważonego rozwoju: Prekursorzy ekonomii zrównoważonego rozwoju; Wybrane kategorie ekonomii zrównoważonego rozwoju; Oceny oddziaływania na środowisko jako narzędzie wdrażania zrównoważonego rozwoju.
1. Gospodarki europejskie w dobie globalizacji: Państwo a wyzwania nowej globalnej gospodarki XXI wieku; Globalizacja- wyzwanie współczesnej gospodarki; Stosunki ekonomiczne UE z Chinami; Sukces polityki gospodarczej rządu Irlandii; Determinanty tempa procesów restrukturyzacji technologicznej w krajach postsocjalistycznych; 2. Integracja gospodarcza Europy jako element procesu globalizacji: Sytuacja gospodarcza Słowenii w kontekście integracji z UE; Współpraca gospodarcza z Niemcami jako czynnik rozwoju krajów Europy Środkowo-Wschodniej; Strefa euro w świetle teorii optymalnych obszarów walutowych; Ryzyko bezpośrednich inwestycji zagranicznych w nowych krajach członkowskich UE; Podstawy swobody przepływu pracowników w UE; Polityka regionalna a rozwój gospodarczy w UE; 3. Finanse publiczne a globalizacja: Wpływ finansów publicznych na rozwój społeczno-ekonomiczny Niemiec w warunkach globalizacji; Reformy niemieckiego systemu emerytalnego: znaczenia dla systemu gospodarczego; Metody pomiaru szarej strefy; 4. Budowanie gospodarki opartej na wiedzy: Realizacja Strategii Lizbońskiej w latach 2001-2005; Charakterystyka inwestycji private equity/venture capital w Europie; Zarządzanie wiedzą w aspekcie realizacji złożonych i niepowtarzalnych przedsięwzięć; Najsilniejsze uwarunkowania transferu wiedzy w firmach IT; 5. Dylematy prawno-ekonomiczne ochrony środowiska w Unii Europejskiej: Pomoc publiczna na cele związane z ochroną środowiska w wybranych "starych" krajach UE; Konkurencja cenowa a koszty ochrony środowiska- aspekty prawne i ekonomiczne; Efektywność ekologiczna przedsiębiorstw w świetle informacji ujawnianych w raportach środowiskowych; Kontrowersje związane z istotą opłat i podatków ekologicznych; 6. Przedsiębiorstw w realiach globalnej konkurencji: Wybrane aspekty fuzji i przejęć w kontekście wpływu na efektywność działania przedsiębiorstwa; Wpływ fuzji i przejęć na wartość przedsiębiorstwa; Przywództwo w organizacji- różne aspekty przywództwa w przedsiębiorstwach polskich i zagranicznych; Zaufanie jako czynnik zarządzania zasobami ludzkimi; Istota konkurencyjności przedsiębiorstw w świetle koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw; Sieć jako koncepcja konkurencyjności przedsiębiorstw sektora MSP; Organizacja wirtualna szansą dla małych i średnich przedsiębiorstw; Wybór miedzy likwidacją a restrukturyzacją upadłościową- propozycja modelu; Struktura kapitału przedsiębiorstwa i jej optymalizacja- definicja, mierniky i determinanty; Metody zarządzania kosztami pracy
Wstęp; Roz. 1. Podstawy geografii ekonomicznej w ujęciu dynamicznym: Źródła cywilizacji gospodarczej; Gospodarka: perspektywa geograficzna; Mechanizmy geograficznych zmian gospodarki. Roz. 2. Realne procesy społeczno-gospodarcze w przestrzeni geograficznej: Dynamika systemu: ludność - gospodarka - środowisko przyrodnicze; Dynamika regionów; Dynamika miast; Urbanizacja wsi; Dzienne i życiowe szlaki człowieka; Migracje ludności; Teorie handlu międzynarodowego; Regionalny system gospodarki światowej. Otwarcie gospodarek regionalnych; Bariery w rozprzestrzenianiu się rozwoju; Gospodarcze zróżnicowanie się krajów i regionów; Hierarchiczny system gospodarki i miast; Procesy międzynarodowe integracji. Unia Europejska; Globalizacja gospodarki. Roz. 3. Poszukiwanie ładu przestrzennego. Modele przestrzenne: Porządkowanie różnorodności; Formowanie się stref rolniczych wokół ośrodka miejskiego; Formowanie się regionów przemysłowych; Model hierarchicznego układu miast; Model gospodarki przestrzennej; Modele ekologiczno-ekonomiczne; Refleksje nad stosowaniem ilościowych i jakościowych metod geografii ekonomicznej. Roz. 4. Koncepcje wyjaśniające procesy realne: Demograficzna teoria przejścia; Dynamiczne modele ekologiczno-ekonomiczne; Długie fale rozwoju gospodarczego. Model falowy Kondratjewa; Endogeniczny wzrost gospodarki; Bieguny wzrostu gospodarczego; Rekombinacja czynników rozwoju gospodarczego; Przestrzenna dyfuzja informacji; Cykle życiowe produktów. Relokacje i filtrowanie; Cykle rozwoju miast i regionów; Konkurencyjność i kooperacja; Procesy kumulacyjne; Przestrzenna konsolidacja systemu węzłowo-pasmowego; Rdzenie i peryferie; Podtrzymywany rozwój miast i regionów; Miasto zwarte a ekspansja przestrzenna; Nowe przestrzenie przemysłowe. Postfordyzm; Gospodarka sieciowa; Gospodarkaopartanawiedzy; Samoorganizacja procesów geograficzno-ekonomicznych. Struktury dyssypatywne; Powolne i szybkie zmiany w systemach regionalnych; Miasta w cyberprzestrzeni. Roz. 5. Koncepcje normatywne. Geografia ekonomiczna stosowana: Wartości w geografii ekonomicznej; Polityka przestrzenna. Perspektywa polska i europejska; Optymalne sterowanie.
Wstęp; Czas rewolucji; Wielkie wyzwania; Z doświadczenia i z lektur; Struktura książki; Podziękowania; Rozdział 1. Czwarta rewolucja technologiczna: Przepis na rewolucję; Technologie założycielskie; Technologie intensyfikujące; Technologia i zmiana. Rozdział 2. Czym jest gospodarka cyfrowa? Wielki wybuch danych; Gospodarka cyfrowa: propozycja ujęcia; W stronę cyfrowej gospodarki; Rozdział 3. Jak zmienia się rynek? Fenomenalna kariera platform; Czym są platformy?; Mechanizmy ekonomiczne platform; Kontrowersje związane z działalnością platform; ROZDZIAŁ 4. Jak zmienia się produkcja? Rewolucyjna ewolucja; Technologia; Procesy i organizacja; Nowe modele biznesowe w produkcji przemysłowej; ROZDZIAŁ 5. Jak zmienia się praca? „Czy robot zabierze ci pracę?”; Tempo zmian; Widmo bezrobocia technologicznego; Kreatywność górą; Zatrudnieni przez aplikacje; Wektor zmian; ROZDZIAŁ 6. Jak zmienia się konsumpcja? Nowy podmiot konsumpcji; Nowe lokalizacje konsumpcji; Nowe przedmioty konsumpcji; Nowe procesy konsumpcji; Rozdział 7. Jak zmienia się państwo? Państwo i innowacje technologiczne; Internetyzacja administracji państwowej; Cyfrowy rząd: rządzenie oparte na danych; Nowy polityczny potencjał analityczny; Nowe zadania państwa; Państwo w gospodarce cyfrowej. ROZDZIAŁ 8. Jak zmienia się globalizacja? Globalizacja 4.0; Czynniki zmiany; Konsekwencje; Zakończenie; Gospodarka cyfrowa: humbug czy rewolucja?; Polska na fali czy pod wodą?; Nauka a gospodarka cyfrowa; Spis rysunków; Spis tabel; Bibliografia; Strony internetowe.
Powodzenie i sukces w warunkach nowego ładu gospodarczego; Współpraca w sieci; Przywództwo w dziedzinie przemian; Przywództwo w warunkach cyfrowego porządku gospodarczego.
1. Gospodarka oparta na wiedzy a rozwój gospodarczy: Wiedza a rozwój gospodarczy; Gospodarka narodowa oparta na wiedzy w warunkach globalizacji i integracji; Nakłady na badania naukowe i rozwój w Polsce i na świecie; Siódmy program ramowy jako instrument budowy gospodarki opartej na wiedzy w Unii Europejskiej. 2. Gospodarka oparta na wiedzy a wymiana międzynarodowa: Internacjonalizacja działalności badawczo-rozwojowej za pośrednictwem bezpośrednich inwestycji zagranicznych; Prawa własności intelektualnej w rundzie katarskiej WTO; Usługi oparte na wiedzy i ich rola w handlu międzynarodowym. 3. Gospodarka oparta na wiedzy a rozwój nowoczesnych technologii: Inicjatywa technologiczna: program wspierania innowacyjności polskich przedsiębiorstw; Perspektywy rozwoju energetyki wiatrowej w Polsce; Wykorzystanie nowych technologii w wydobyciu paliw kopalnianych; biotechnologia i inżynieria genetyczna. Szanse i zagrożenia
I: Informacja i technologie informacyjne. Od przetwarzania danych do przetwarzania wiedzy. Kilka rozważań o informacji i kapitale informacyjnym. Kryzysy informacyjne w gospodarce opartej na wiedzy. Transformacje gospodarek - od sektora informacyjnego do gospodarki opartej na wiedzy. Miejsce, ranga i etyka zawodu informatyka w społeczeństwie informacyjnym. Przykłady doświadczeń unijnych w budowaniu społeczeństwa informacyjnego. Edukacja jako czynnik konkurencyjności podmiotów gospodarczych. II: Problemy i metody zarządzania informacją. Ewolucja spojrzenia na strategię informatyczną. Informacyjne problemy oceny systemów informatycznych. Kryzys przedsiębiorstwa a katastrofa systemu informatycznego i informacyjnego. Wybrane metody klasyfikacji wiedzy (kapitału intelektualnego) w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Operacjonalizacja modelu zależności między orientacją na wiedzę i wynikami działalności przedsiębiorstwa. Wsparcie informacyjne procesu zarządzania produktem i portfelem produktów w świetle badań. Wdrażanie hurtowni danych w organizacjach zorientowanych na strategię. Bariery wdrożeniowe systemu zintegrowanego klasy ERP i ich postrzeganie przez użytkowników. Entropia w algorytmach opartych na ewolucji populacji. III: Narzędzia teleinformatyczne i ich zastosowanie. Przemiany na rynku technologii mobilnych w latach 2002-2005. Atrakcyjność inwestycji kapitałowych spółek sektora teleinformatycznego. Narzędzia komunikacji i-społeczności. Zasoby informacyjne Internetu. "Piśmienność informatyczna" osób rozpoczynających studia. Rola informacji o prowadzeniu działalności gospodarczej wśród studentów. Biblioteka XXI wieku. Wirtualizacja jako metoda poprawy konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Pozycjonowanie jako metoda aktywnej promocji przedsiębiorstw. Wybrane cechy handlu elektronicznego na tle handlu konwencjonalnego. Internet w strategiach rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw (na przykładzie przedsiębiorstw z regionów Warmii i Mazur oraz Mazowsza). Koncepcja pierwszego prototypu Wirtualnego Branżowego Systemu Wspomagania Decyzji. Zastosowanie systemów chatter-bot do wspomagania zarządzania. System wspomagania procesów informacyjno-komunikacyjnych w Internecie na Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Oprorgamowanie Free/Libre/Open Source Software (FLOSS) jako alternatywna strategia informatyzacji. Modelowanie inflacji w Polsce na bazie informacji od roku 2000.
Część I: Europejskie determinanty procesów integracji przepływu informacji. 1. Osobowy charakter europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych jako formy międzynarodowej współpracy przedsiębiorców. 2. Spółka europejska jako forma działalności gospodarczej Unii. 3. Modelowe reguły informowania i konsultacji pracowników spółki europejskiej ważnym narzędziem zarządzania w UE. 4. Systemy informatyczne w zarządzaniu a pozyskiwanie wiedzy w warunkach procesu globalizacji i integracji europejskiej. 5. Foresight i benchmarking jako narzędzia wywiadowcze wykorzystywane w kreowaniu polityki rozwoju regionów europejskich. 6. Wykorzystanie technologii informacji i komunikacji w samorządach. 7. Komunikacja w systemie nadzoru właścicielskiego. Część II: Bezpieczeństwo jako fundamentalny komponent współczesnego biznesu. 8. Społeczno-polityczne uwarunkowania współpracy subregionalnej na rzecz bezpieczeństwa. Przykład Polski. 9. Bezpieczeństwo informacji w handlu elektronicznym. 10 System wczesnego ostrzegania jako informacyjne wsparcie decyzji strategicznych. 11. Rezerwy jako narzędzie obrony przedsiębiorstwa przed zagrożeniem. 12. Zarządzanie sytuacją kryzysową na przykładzie napadu rabunkowego na bank. Część III: Rola informacji w wybranych dziedzinach praktyki gospodarczej. 13. Szczegółowe wymagania informacyjne w procesie strategic turnaround management. 14. Udział stanowisk pracy w procesach wiedzy - analiza, opis, źródła informacji. 15. Informacyjna funkcja kreowania wartości w procesie motywowania i oceny organów zarządzania przedsiębiorstwem. 16. Informacja księgowa i rynkowa w ocenie efektywności i kreowania wartości przedsiębiorstwa. 17. Problemy zarządzania informacją w sferze rynkowo zorientowanych działań logistycznych. 18. Systemy informatyczne w zarządzaniu logistycznym. 19. Rola informacji w budowie bazy planistyczno-normatywnej controllingu strategicznego. 20. Rozciąganie łańcuchów wartości Biur Informacji Gospodarczej (BIG). 21. Gromadzenie informacji o kliencie warunkiem osiągnięcia sukcesu przedsiębiorstwa usługowego. 22. System rezerwacyjny "Bookings" jako narzędzie zarządzania przepływem informacji w przedsiębiorstwie hotelarskim (na przykładzie Hotelu Elektor w Krakowie). 23. Przegląd koncepcji kapitału intelektualnego i jego wpływ na konkurencyjność. 24. Informacji w identyfikacji ryzyka działalności jednostki konsultingowej. 25. Księgi wieczyste w systemie informacji o nieruchomościach.
Cz.I Luka technologiczna w gospodarce globalnej: 1. Technologia w teorii handlu międzynarodowego; 2. Teoretyczne modele luki technologicznej w handlu międzynarodowym; 3. Luka technologiczna w gospodarce globalnej : modele empiryczne; 4. Dynamika luki technologicznej : specjalizacja i konwergencja; Cz.II Dyfuzja technologii i zmiany produktywności: 1. Innowacje i dyfuzja technologii z perspektywy teorii wzrostu; 2. Luka technologiczna, innowacje i doganianie; 3. Luka technologiczna a dyfuzja i absorpcja; 4. Dyfuzja technologii w polskim przemyśle przetwórczym; Cz.III Dynamika luki technologicznej a makroekonomiczna absorpcja: 1. Makroekonomiczne uwarunkowania procesów innowacyjnych; 2. Innowacje dylematem polityki makroekonomicznej; 3. Badanie empiryczne makroekonomicznych uwarunkowań innowacji i luki technologicznej; Zakończenie.