22724
No cover
Book
In basket
Prawa socjalne w Unii Europejskiej a granice swobód rynku wewnętrznego / Marcin Kiełbasa. - Stan prawny obowiązujący na dzień 10.02.2017 r. - Warszawa : C.H.Beck , 2017. - LI, [1], 395 s. ; 21 cm
(Monografie Prawnicze)
ISBN: 978-83-255-9656-9
Zawiera: Wprowadzenie. Rozdział I. Rynek wewnętrzny Unii Europejskiej: § 1. Wstęp; § 2. Wewnętrzny, wspólny, a może jednolity? Próba usystematyzowania pojęć dotyczących rynku wewnętrznego i jego roli; § 3. Intelektualne podstawy rynku wewnętrznego; I. Wstęp; II. Liberalizm jako jedna z podstaw koncepcyjnych rynku wewnętrznego UE; III. Doktryna ordoliberalizmu jako jedna z podstaw koncepcyjnych rynku wewnętrznego; IV. Wolność gospodarcza; § 4. Geneza rynku wewnętrznego Unii Europejskiej; I. Od euforii do pesymizmu i z powrotem. Od traktatu rzymskiego do Jednolitego Aktu Europejskiego (JAE); II. Rozwój po JAE – rynek wewnętrzny „przebrzmiałą sprawą”?; 1. Wstęp; 2. „Zmęczenie integracją” i „zmęczenie rynkiem” (wewnętrznym); 3. Liberalizacja usług na rynku wewnętrznym jako zagrożenie dla praw socjalnych; A. Wstęp; B. „Dumping socjalny” jako przeszkoda w liberalizacji rynku wewnętrznego – obawa czy skutek?; a. Wstęp; b. Pojęcie dumpingu socjalnego; c. „Dumping socjalny” w Unii Europejskiej –rzeczywiste zagrożenie czy „słowo klucz” przeciwko liberalizacji rynku wewnętrznego?; d. „Dumping socjalny” a dyrektywa usługowa; e. „Dumping socjalny” w najnowszym orzecznictwie ETS i prawie UE; III. Regulacje Traktatu z Lizbony – wzmocnienie paradygmatu socjalnego kosztem ekonomicznego?; § 5. A market without a state? Podsumowanie i perspektywy rozwoju rynku wewnętrznego. Rozdział II. Prawa socjalne w porządku prawnym Unii Europejskiej: § 1. Wstęp; § 2. Podstawy prawne wyodrębniania pojęcia praw podstawowych w prawie Unii Europejskiej; § 3. Prawa socjalne w Unii Europejskiej; I. Wprowadzenie; II. Treść pojęcia praw socjalnych w prawie Unii Europejskiej; 1. Definicja praw socjalnych; III. Podstawy prawne wyodrębniania praw socjalnych w prawie Unii Europejskiej; 1. Prawa socjalne od traktatu rzymskiego do Jednolitego Aktu Europejskiego; 2. Od Jednolitego Aktu Europejskiego do Traktatu z Nicei; IV. Prawa socjalne w Karcie praw podstawowych; 1. Wprowadzenie; 2. Charakter prawny praw socjalnych zawartych w Karcie praw podstawowych oraz ich miejsce w strukturze Karty; 3. Zakres podmiotowy praw socjalnych zawartych w Karcie praw podstawowych; A. Wprowadzenie; B. Prawa socjalne zawarte w tytule IV KPP –„Solidarność”; C. Pozostałe prawa socjalne zawarte w Karcie praw podstawowych; V. Prawa socjalne a prawa podstawowe w Unii Europejskiej –„niepodzielność” praw podstawowych?; VI. Uwagi końcowe. Konstytucjonalizacja praw socjalnych. Rozdział III. Swoboda świadczenia usług zdrowotnych i edukacyjnych na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej: § 1. Wstęp; § 2. Swoboda świadczenia usług – informacje podstawowe; § 3. Rozwój rynku usług jako przyczynek realizacji swobody świadczenia usług zdrowotnych na rynku wewnętrznym UE; § 4. Swoboda korzystania z usług zdrowotnych na rynku wewnętrznym; I. Ewolucja prawa do transgranicznej opieki zdrowotnej w prawie UE; 1. Dostęp do świadczeń zdrowotnych jako dostęp do usługi; A. Wstęp; B . Ochrona zdrowia w prawie pierwotnym UE; C. Ochrona zdrowia w prawie wtórnym UE; D. Orzecznictwo ETS w sprawach ochrony zdrowia – transgraniczne usługi zdrowotne jako usługi; a. Wstęp; b. Transgraniczny dostęp do świadczeń zdrowotnych jako dostęp do „usługi” w rozumieniu Traktatu; c. Organizacja systemów ochrony zdrowia państw członkowskich oraz zagadnienie tzw. Uprzedniej zgody na skorzystanie z transgranicznych usług medycznych; II. Dyrektywa 2011/24/UE jako instrument regulujący korzystanie z transgranicznej opieki zdrowotnej w prawie UE; 1. Wstęp; 2. Zwrot kosztów transgranicznej opieki zdrowotnej według dyrektywy 2011/24/UE; 3. Uwagi podsumowujące; § 5. Dostęp do państwowych świadczeń edukacyjnych jako korzystanie ze swobodnego przepływu usług w UE; I. Wstęp; II. Zagadnienie świadczenia edukacyjnego jako „usługi” w traktatowym rozumieniu; § 6. Prawo do edukacji jako prawo socjalne; I. Prawo do nauki i dostępu do kształcenia; II. Prawo równego dostępu do kształcenia zawodowego w państwie członkowskim miejsca zamieszkania dla obywateli innego państwa członkowskiego; III. Prawo do tworzenia placówek oświatowych; § 7. Swoboda świadczenia usług a prawa socjalne związane z dostępem do edukacji. Zderzenie uprawnień i ich delimitacja. Rozdział IV. Prawa socjalne związane z delegowaniem pracowników a swobody rynku wewnętrznego; § 1. Wstęp; § 2. Delegowanie pracowników w prawie UE; I. Wstęp; II. Regulacje prawa pierwotnego UE dotyczące delegowania pracowników; III. Orzecznictwo ETS w sprawie delegowania pracowników; 1. Orzecznictwo ETS poprzedzające wejście w życie dyrektywy 96/71/WE; 2. Orzecznictwo po przyjęciu dyrektywy 96/71/WE; 3. Uwagi końcowe; IV. Regulacje prawa wtórnego UE; 1. Dyrektywa 96/71/WE; A. Geneza i tło dyrektywy 96/71/WE; B. Cele dyrektywy 96/71/WE oraz jej zakres podmiotowy i przedmiotowy; C. Pojęcie pracownika delegowanego; D. Relacja dyrektywy 96/71/WE do dyrektywy usługowej; E. Uwagi końcowe; § 3. Ograniczenia swobód rynku wewnętrznego, wynikające z działalności podmiotów prywatnych; I. Wstęp; II. Zagadnienie związania podmiotów prywatnych swobodami rynku wewnętrznego; § 4. Prawo do strajku; I. Wstęp; II. Prawo do strajku w przepisach Europejskiej Konwencji Praw Człowieka oraz orzecznictwie ETPC; III. Prawo do strajku w prawie unijnym; IV. Prawo do strajku w wybranym orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE; § 5. Warunki zatrudnienia, które można nałożyć na przedsiębiorcę delegującego pracowników; I. Wstęp; II. Stawki płacy minimalnej; 1. Wstęp; 2. Minimalne stawki płacy przed przyjęciem dyrektywy96/71/WE; 3. Płaca minimalna w świetle dyrektywy 96/71/WE (i orzecznictwa wydanego na jej podstawie); 4. Uwagi końcowe; § 6. Najnowsze próby poszukiwania równowagi między wykonywaniem swobody świadczenia usług na rynku wewnętrznym a prawami socjalnymi; I. Wstęp; II. Próby wpływu na istniejącą równowagę swobody świadczenia usług i praw socjalnych w obrębie delegowania pracowników na rynku wewnętrznym przez działania o charakterze prawodawczym; III. Dyrektywa 2014/67/UE jako próba wpływu na istniejącą równowagę swobody świadczenia usług i praw socjalnych w obrębie delegowania pracowników na rynku wewnętrznym; IV. Inne próby wpływania na równowagę między swobodami rynku wewnętrznego a prawami socjalnymi w obszarze delegowania pracowników; 1. Polityczne próby zmiany status quo w relacji swobody świadczenia usług a prawami socjalnymi w obszarze delegowania pracowników; 2. Najnowsze orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości jako wyraz zmieniającego się status quo w relacji swobody świadczenia usług a prawami socjalnymi w obszarze delegowania pracowników; V. Uwagi końcowe. Rozdział V. Swoboda przedsiębiorczości a prawa socjalne: § 1. Wstęp; §. 2. Swoboda przedsiębiorczości – informacje podstawowe; § 3. Sposoby korzystania ze swobody przedsiębiorczości, mogące rodzić konflikt z prawami socjalnymi; I. Wstęp; II. Transgraniczne przenoszenie siedzib spółek; 1. Wprowadzenie – transgraniczne przenoszenie siedzib spółek jako jeden z zasadniczych elementów urzeczywistnienia rynku wewnętrznego; 2. Dylematy dotyczące mobilności spółek na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej; A. Teoria siedziby; B. Teoria założenia (inkorporacji); C. Zagadnienie emigracji spółek (przenoszenia siedziby do innego państwa członkowskiego UE) –przeszkody dotyczące emigracji spółek; D. Zagadnienie imigracji spółek (przenoszenie siedziby z innego państwa członkowskiego UE) – przeszkody dotyczące imigracji spółek; 3. Uwagi podsumowujące. III. Zarejestrowanie statku w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej; 1. Wstęp; 2. Wymagania państw członkowskich UE w stosunku do statków zarejestrowanych w innych państwach członkowskich UE; 3. Zagadnienie tzw. tanich bander jako źródło konfliktu przy korzystaniu ze swobody przedsiębiorczości przez rejestrację statku w innym państwie członkowskim UE; IV. Przejmowanie (transfer) przedsiębiorstwa, zakładu pracy lub ich części przez przedsiębiorstwo z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej; 1. Wstęp; 2. Unijne akty prawa wtórnego dotyczące przejmowania(transferu) przedsiębiorstw; 3. Przejęcie (transfer) przedsiębiorstwa; A. Wstęp; B. Automatyczne przejęcie (transfer) prawi obowiązków (zasada automatyzmu) oraz „data przejęcia (transferu)” przedsiębiorstwa; § 4. Prawa socjalne związane z wykonywaniem swobody przedsiębiorczości na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej; I. Prawo pracowników do informacji i konsultacji w ramach przedsiębiorstwa; 1. Wstęp; 2. Prawo do informacji i konsultacji w prawie wtórnym Unii Europejskiej; A. Wstęp; B. Prawo do informacji i konsultacji w dyrektywach dotyczących przejęcia [transferu] przedsiębiorstw; C. Dyrektywy dotyczące transferów przedsiębiorstw jako instrument ochrony praw pracowników oraz swobody przedsiębiorców w najnowszym orzecznictwie ETS; 3. Prawo do informacji i konsultacji – uwagi podsumowujące; II. Prawo do rokowań zbiorowych oraz do działań zbiorowych a swoboda przedsiębiorczości; 1. Wstęp; 2. Ewolucja prawa do rokowań zbiorowych oraz do działań zbiorowych w prawie Unii Europejskiej; A. Wstęp; B. Prawo do rokowań zbiorowych; C. Prawo do działań zbiorowych; 3. Prawo do rokowań i działań zbiorowych związanych z korzystaniem przez przedsiębiorców ze swobody przedsiębiorczości w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości; A. Wstęp. Konflikty między prawem do rokowań i działań zbiorowych a korzystaniem ze swobody przedsiębiorczości na rynku wewnętrznym w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości; B. Zastosowanie swobody przedsiębiorczości (oraz innych swobód rynku wewnętrznego) do praw socjalnych; C. Prawo do działania zbiorowego jako prawo podstawowe; a. Ochrona podstawowego prawa socjalnego(w tym prawa do działań zbiorowych) jako uzasadnienie ograniczenia swobód rynku wewnętrznego; b. Orzecznictwo ETS w konfliktach między podstawowymi prawami socjalnymi a swobodami rynku wewnętrznego; c. Przepisy o swobodzie przedsiębiorczości(swobodzie przepływu usług) jako źródło obowiązków podmiotów prywatnych korzystających z prawa do działań zbiorowych; d. Podejmowanie działań zbiorowych jako naruszenie przepisów o swobodzie przedsiębiorczości; e. Uwagi podsumowujące; 4. Najnowsze próby poszukiwania równowagi między wykonywaniem swobody przedsiębiorczości a prawami socjalnymi (w tym prawem do działań zbiorowych); A. Wstęp; B. Rozporządzenie Monti II jako dążenie do ustalenia hierarchii między podstawowymi prawami socjalnymi a swobodą rynku wewnętrznego; C. Model „symetryczny” z opinii Rzecznik Generalnej V. Trstenjak w sprawie C-271/08 Komisja v. RFN jako próba ustalenia równowagi między podstawowymi prawami socjalnymi a swobodami rynku wewnętrznego; § 5. Efektywne korzystanie ze swobody przedsiębiorczości na rynku wewnętrznym UE a prawa socjalne – hierarchia. Uwagi podsumowujące. Rozdział VI. Europa Jednego Rynku czy Europa Karty praw podstawowych? Podsumowanie. Indeks rzeczowy.
Availability:
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 349 (2 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 349 (1 egz.)
Notes:
General note
Stan prawny według wprow.
Bibliography, etc. note
Bibliogr. s. XVII-XLII. Indeks.
Formatted contents note
Wprowadzenie. Rozdział I. Rynek wewnętrzny Unii Europejskiej: § 1. Wstęp; § 2. Wewnętrzny, wspólny, a może jednolity? Próba usystematyzowania pojęć dotyczących rynku wewnętrznego i jego roli; § 3. Intelektualne podstawy rynku wewnętrznego; I. Wstęp; II. Liberalizm jako jedna z podstaw koncepcyjnych rynku wewnętrznego UE; III. Doktryna ordoliberalizmu jako jedna z podstaw koncepcyjnych rynku wewnętrznego; IV. Wolność gospodarcza; § 4. Geneza rynku wewnętrznego Unii Europejskiej; I. Od euforii do pesymizmu i z powrotem. Od traktatu rzymskiego do Jednolitego Aktu Europejskiego (JAE); II. Rozwój po JAE – rynek wewnętrzny „przebrzmiałą sprawą”?; 1. Wstęp; 2. „Zmęczenie integracją” i „zmęczenie rynkiem” (wewnętrznym); 3. Liberalizacja usług na rynku wewnętrznym jako zagrożenie dla praw socjalnych; A. Wstęp; B. „Dumping socjalny” jako przeszkoda w liberalizacji rynku wewnętrznego – obawa czy skutek?; a. Wstęp; b. Pojęcie dumpingu socjalnego; c. „Dumping socjalny” w Unii Europejskiej –rzeczywiste zagrożenie czy „słowo klucz” przeciwko liberalizacji rynku wewnętrznego?; d. „Dumping socjalny” a dyrektywa usługowa; e. „Dumping socjalny” w najnowszym orzecznictwie ETS i prawie UE; III. Regulacje Traktatu z Lizbony – wzmocnienie paradygmatu socjalnego kosztem ekonomicznego?; § 5. A market without a state? Podsumowanie i perspektywy rozwoju rynku wewnętrznego. Rozdział II. Prawa socjalne w porządku prawnym Unii Europejskiej: § 1. Wstęp; § 2. Podstawy prawne wyodrębniania pojęcia praw podstawowych w prawie Unii Europejskiej; § 3. Prawa socjalne w Unii Europejskiej; I. Wprowadzenie; II. Treść pojęcia praw socjalnych w prawie Unii Europejskiej; 1. Definicja praw socjalnych; III. Podstawy prawne wyodrębniania praw socjalnych w prawie Unii Europejskiej; 1. Prawa socjalne od traktatu rzymskiego do Jednolitego Aktu Europejskiego; 2. Od Jednolitego Aktu Europejskiego do Traktatu z Nicei; IV. Prawa socjalne w Karcie praw podstawowych; 1. Wprowadzenie; 2. Charakter prawny praw socjalnych zawartych w Karcie praw podstawowych oraz ich miejsce w strukturze Karty; 3. Zakres podmiotowy praw socjalnych zawartych w Karcie praw podstawowych; A. Wprowadzenie; B. Prawa socjalne zawarte w tytule IV KPP –„Solidarność”; C. Pozostałe prawa socjalne zawarte w Karcie praw podstawowych; V. Prawa socjalne a prawa podstawowe w Unii Europejskiej –„niepodzielność” praw podstawowych?; VI. Uwagi końcowe. Konstytucjonalizacja praw socjalnych. Rozdział III. Swoboda świadczenia usług zdrowotnych i edukacyjnych na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej: § 1. Wstęp; § 2. Swoboda świadczenia usług – informacje podstawowe; § 3. Rozwój rynku usług jako przyczynek realizacji swobody świadczenia usług zdrowotnych na rynku wewnętrznym UE; § 4. Swoboda korzystania z usług zdrowotnych na rynku wewnętrznym; I. Ewolucja prawa do transgranicznej opieki zdrowotnej w prawie UE; 1. Dostęp do świadczeń zdrowotnych jako dostęp do usługi; A. Wstęp; B . Ochrona zdrowia w prawie pierwotnym UE; C. Ochrona zdrowia w prawie wtórnym UE; D. Orzecznictwo ETS w sprawach ochrony zdrowia – transgraniczne usługi zdrowotne jako usługi; a. Wstęp; b. Transgraniczny dostęp do świadczeń zdrowotnych jako dostęp do „usługi” w rozumieniu Traktatu; c. Organizacja systemów ochrony zdrowia państw członkowskich oraz zagadnienie tzw. Uprzedniej zgody na skorzystanie z transgranicznych usług medycznych; II. Dyrektywa 2011/24/UE jako instrument regulujący korzystanie z transgranicznej opieki zdrowotnej w prawie UE; 1. Wstęp; 2. Zwrot kosztów transgranicznej opieki zdrowotnej według dyrektywy 2011/24/UE; 3. Uwagi podsumowujące; § 5. Dostęp do państwowych świadczeń edukacyjnych jako korzystanie ze swobodnego przepływu usług w UE; I. Wstęp; II. Zagadnienie świadczenia edukacyjnego jako „usługi” w traktatowym rozumieniu; § 6. Prawo do edukacji jako prawo socjalne; I. Prawo do nauki i dostępu do kształcenia; II. Prawo równego dostępu do kształcenia zawodowego w państwie członkowskim miejsca zamieszkania dla obywateli innego państwa członkowskiego; III. Prawo do tworzenia placówek oświatowych; § 7. Swoboda świadczenia usług a prawa socjalne związane z dostępem do edukacji. Zderzenie uprawnień i ich delimitacja. Rozdział IV. Prawa socjalne związane z delegowaniem pracowników a swobody rynku wewnętrznego; § 1. Wstęp; § 2. Delegowanie pracowników w prawie UE; I. Wstęp; II. Regulacje prawa pierwotnego UE dotyczące delegowania pracowników; III. Orzecznictwo ETS w sprawie delegowania pracowników; 1. Orzecznictwo ETS poprzedzające wejście w życie dyrektywy 96/71/WE; 2. Orzecznictwo po przyjęciu dyrektywy 96/71/WE; 3. Uwagi końcowe; IV. Regulacje prawa wtórnego UE; 1. Dyrektywa 96/71/WE; A. Geneza i tło dyrektywy 96/71/WE; B. Cele dyrektywy 96/71/WE oraz jej zakres podmiotowy i przedmiotowy; C. Pojęcie pracownika delegowanego; D. Relacja dyrektywy 96/71/WE do dyrektywy usługowej; E. Uwagi końcowe; § 3. Ograniczenia swobód rynku wewnętrznego, wynikające z działalności podmiotów prywatnych; I. Wstęp; II. Zagadnienie związania podmiotów prywatnych swobodami rynku wewnętrznego; § 4. Prawo do strajku; I. Wstęp; II. Prawo do strajku w przepisach Europejskiej Konwencji Praw Człowieka oraz orzecznictwie ETPC; III. Prawo do strajku w prawie unijnym; IV. Prawo do strajku w wybranym orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE; § 5. Warunki zatrudnienia, które można nałożyć na przedsiębiorcę delegującego pracowników; I. Wstęp; II. Stawki płacy minimalnej; 1. Wstęp; 2. Minimalne stawki płacy przed przyjęciem dyrektywy96/71/WE; 3. Płaca minimalna w świetle dyrektywy 96/71/WE (i orzecznictwa wydanego na jej podstawie); 4. Uwagi końcowe; § 6. Najnowsze próby poszukiwania równowagi między wykonywaniem swobody świadczenia usług na rynku wewnętrznym a prawami socjalnymi; I. Wstęp; II. Próby wpływu na istniejącą równowagę swobody świadczenia usług i praw socjalnych w obrębie delegowania pracowników na rynku wewnętrznym przez działania o charakterze prawodawczym; III. Dyrektywa 2014/67/UE jako próba wpływu na istniejącą równowagę swobody świadczenia usług i praw socjalnych w obrębie delegowania pracowników na rynku wewnętrznym; IV. Inne próby wpływania na równowagę między swobodami rynku wewnętrznego a prawami socjalnymi w obszarze delegowania pracowników; 1. Polityczne próby zmiany status quo w relacji swobody świadczenia usług a prawami socjalnymi w obszarze delegowania pracowników; 2. Najnowsze orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości jako wyraz zmieniającego się status quo w relacji swobody świadczenia usług a prawami socjalnymi w obszarze delegowania pracowników; V. Uwagi końcowe. Rozdział V. Swoboda przedsiębiorczości a prawa socjalne: § 1. Wstęp; §. 2. Swoboda przedsiębiorczości – informacje podstawowe; § 3. Sposoby korzystania ze swobody przedsiębiorczości, mogące rodzić konflikt z prawami socjalnymi; I. Wstęp; II. Transgraniczne przenoszenie siedzib spółek; 1. Wprowadzenie – transgraniczne przenoszenie siedzib spółek jako jeden z zasadniczych elementów urzeczywistnienia rynku wewnętrznego; 2. Dylematy dotyczące mobilności spółek na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej; A. Teoria siedziby; B. Teoria założenia (inkorporacji); C. Zagadnienie emigracji spółek (przenoszenia siedziby do innego państwa członkowskiego UE) –przeszkody dotyczące emigracji spółek; D. Zagadnienie imigracji spółek (przenoszenie siedziby z innego państwa członkowskiego UE) – przeszkody dotyczące imigracji spółek; 3. Uwagi podsumowujące. III. Zarejestrowanie statku w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej; 1. Wstęp; 2. Wymagania państw członkowskich UE w stosunku do statków zarejestrowanych w innych państwach członkowskich UE; 3. Zagadnienie tzw. tanich bander jako źródło konfliktu przy korzystaniu ze swobody przedsiębiorczości przez rejestrację statku w innym państwie członkowskim UE; IV. Przejmowanie (transfer) przedsiębiorstwa, zakładu pracy lub ich części przez przedsiębiorstwo z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej; 1. Wstęp; 2. Unijne akty prawa wtórnego dotyczące przejmowania(transferu) przedsiębiorstw; 3. Przejęcie (transfer) przedsiębiorstwa; A. Wstęp; B. Automatyczne przejęcie (transfer) prawi obowiązków (zasada automatyzmu) oraz „data przejęcia (transferu)” przedsiębiorstwa; § 4. Prawa socjalne związane z wykonywaniem swobody przedsiębiorczości na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej; I. Prawo pracowników do informacji i konsultacji w ramach przedsiębiorstwa; 1. Wstęp; 2. Prawo do informacji i konsultacji w prawie wtórnym Unii Europejskiej; A. Wstęp; B. Prawo do informacji i konsultacji w dyrektywach dotyczących przejęcia [transferu] przedsiębiorstw; C. Dyrektywy dotyczące transferów przedsiębiorstw jako instrument ochrony praw pracowników oraz swobody przedsiębiorców w najnowszym orzecznictwie ETS; 3. Prawo do informacji i konsultacji – uwagi podsumowujące; II. Prawo do rokowań zbiorowych oraz do działań zbiorowych a swoboda przedsiębiorczości; 1. Wstęp; 2. Ewolucja prawa do rokowań zbiorowych oraz do działań zbiorowych w prawie Unii Europejskiej; A. Wstęp; B. Prawo do rokowań zbiorowych; C. Prawo do działań zbiorowych; 3. Prawo do rokowań i działań zbiorowych związanych z korzystaniem przez przedsiębiorców ze swobody przedsiębiorczości w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości; A. Wstęp. Konflikty między prawem do rokowań i działań zbiorowych a korzystaniem ze swobody przedsiębiorczości na rynku wewnętrznym w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości; B. Zastosowanie swobody przedsiębiorczości (oraz innych swobód rynku wewnętrznego) do praw socjalnych; C. Prawo do działania zbiorowego jako prawo podstawowe; a. Ochrona podstawowego prawa socjalnego(w tym prawa do działań zbiorowych) jako uzasadnienie ograniczenia swobód rynku wewnętrznego; b. Orzecznictwo ETS w konfliktach między podstawowymi prawami socjalnymi a swobodami rynku wewnętrznego; c. Przepisy o swobodzie przedsiębiorczości(swobodzie przepływu usług) jako źródło obowiązków podmiotów prywatnych korzystających z prawa do działań zbiorowych; d. Podejmowanie działań zbiorowych jako naruszenie przepisów o swobodzie przedsiębiorczości; e. Uwagi podsumowujące; 4. Najnowsze próby poszukiwania równowagi między wykonywaniem swobody przedsiębiorczości a prawami socjalnymi (w tym prawem do działań zbiorowych); A. Wstęp; B. Rozporządzenie Monti II jako dążenie do ustalenia hierarchii między podstawowymi prawami socjalnymi a swobodą rynku wewnętrznego; C. Model „symetryczny” z opinii Rzecznik Generalnej V. Trstenjak w sprawie C-271/08 Komisja v. RFN jako próba ustalenia równowagi między podstawowymi prawami socjalnymi a swobodami rynku wewnętrznego; § 5. Efektywne korzystanie ze swobody przedsiębiorczości na rynku wewnętrznym UE a prawa socjalne – hierarchia. Uwagi podsumowujące. Rozdział VI. Europa Jednego Rynku czy Europa Karty praw podstawowych? Podsumowanie. Indeks rzeczowy.
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again