Bednarek Dorota
Sortowanie
Źródło opisu
IBUK Libra
(1)
Książki
(1)
Forma i typ
E-booki
(1)
Książki
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(1)
Czytelnia
(1)
Autor
Praca zbiorowa
(159)
Kaczmarczyk Michał (1981- )
(61)
Oleśniewicz Piotr (1968- )
(61)
Radwański Zbigniew (1924-2012)
(57)
Kamińska Aleksandra (1976- )
(54)
Bednarek Dorota
(-)
Borski Maciej (1975- )
(50)
Denek Kazimierz (1932-2016)
(48)
Kosikowski Cezary (1942- )
(46)
Świątkowski Andrzej M. (1944- )
(46)
Barcz Jan (1953- )
(45)
Evans Virginia
(40)
Czarnecki Kazimierz M. (1933- )
(39)
Huczek Marian (1939-2023)
(39)
Faliszewska Jolanta
(38)
Fleszer Dorota (1971- )
(37)
Łuczkiewicz Grzegorz
(36)
Barta Janusz (1947-2021)
(35)
Lityński Adam (1940- )
(35)
Wróbel Andrzej (1953- )
(35)
Baran Krzysztof Wojciech
(34)
Borkowski Janusz (1934-2012)
(33)
Chodyński Andrzej
(32)
Gurdek Magdalena (1977- )
(32)
Krawiec Grzegorz (1977- )
(32)
Markiewicz Ryszard (1948- )
(31)
Garlicki Leszek (1946- )
(30)
Marek Andrzej (1940-2012)
(30)
Wierzbowski Marek (1946- )
(30)
Adamiak Barbara (1949- )
(29)
Nowak Edward (1951- )
(29)
Rozmus Dariusz (1961- )
(29)
Niewiadomski Zygmunt (1950- )
(28)
Pawlak Mirosław
(28)
Penc Józef (1939-2017)
(28)
Rogacka-Łukasik Anna (1980- )
(28)
Śliwerski Bogusław (1954- )
(28)
Lewicka Maria
(27)
Radzicki Józef
(27)
Skrzydło Wiesław (1929-2021)
(27)
Wojtaszczyk Konstanty Adam
(27)
Bauman Zygmunt (1925-2017)
(26)
Bieniek Gerard
(26)
Chmaj Marek (1969- )
(26)
Izdebski Hubert (1947- )
(26)
Sadowska-Snarska Cecylia
(26)
Smolarek Małgorzata (1974- )
(26)
Tokarczyk Roman Andrzej (1942- )
(26)
Brodecki Zdzisław
(25)
Florek Ludwik (1946- )
(25)
Hauser Roman (1949- )
(25)
Kozioł Leszek
(25)
Wentkowska Aleksandra
(25)
Grabiec Olimpia (1975- )
(24)
Kołakowski Leszek (1927-2009)
(24)
Szeligiewicz-Urban Danuta (1959- )
(24)
Łaszczyca Grzegorz (1970- )
(24)
Chmielnicki Paweł (1972- )
(23)
Dooley Jenny
(23)
Głuchowski Jan (1940- )
(23)
Hołyst Brunon (1930- )
(23)
Leoński Zbigniew (1929-2006)
(23)
Obara Małgorzata
(23)
Shakespeare William
(23)
Kotler Philip (1931- )
(22)
Kotowski Wojciech (1950- )
(22)
Latham-Koenig Christina
(22)
Ochendowski Eugeniusz (1925-2015)
(22)
Oxenden Clive
(22)
Skowrońska-Bocian Elżbieta (1948- )
(22)
Szczepański Marek S
(22)
Winiarska Kazimiera (1948- )
(22)
Banaszak Bogusław (1955-2018)
(21)
Bielenica Krystyna
(21)
Borkowska Stanisława (1939- )
(21)
Brzeziński Bogumił (1948- )
(21)
Bura Maria
(21)
Dolnicki Bogdan (1956- )
(21)
Kwil Małgorzata
(21)
Majewski Kamil
(21)
Misiorowska Ewa
(21)
Nowicki Marek Antoni
(21)
Petkowicz Helena
(21)
Szewc Andrzej
(21)
Słomczyński Maciej
(21)
Boć Jan (1939-2017)
(20)
Cieślak Zbigniew (1954- )
(20)
Kalisz Anna
(20)
Konieczna Anna
(20)
Matan Andrzej
(20)
Mruk Henryk (1948- )
(20)
Pocztowski Aleksy (1956- )
(20)
Szpor Grażyna
(20)
Tarno Jan Paweł (1951- )
(20)
Łazowski Adam
(20)
Dobrowolska Hanna
(19)
Ehrlich Andrzej
(19)
Gepert Bożena
(19)
Juchnowicz Marta (1948- )
(19)
Kisielnicki Jerzy (1939- )
(19)
Mik Cezary (1964- )
(19)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(1)
Kraj wydania
Polska
(2)
Język
polski
(2)
Temat
Etyka lekarska
(1)
Prawo medyczne
(1)
Prawo ochrony zdrowia
(1)
Psycholodzy
(1)
Zawód zaufania publicznego
(1)
Temat: czas
2001-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(1)
Gatunek
Opracowanie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
2 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Zawiera: Podziękowania. Wstęp. 1. Zawód psychologa w świetle prawa: 1.1. Prawna definicja zawodu psychologa; 1.2. Psycholog jako zawód zaufania publicznego; 1.2.1. Prawne koncepcje zawodu zaufania publicznego i zawodu regulowanego; 1.2.2. Zawody zaufania publicznego w świadomości współczesnych Polaków; 1.3. Samorząd zawodowy i inne organizacje zawodowe; 1.3.1. Regulacje prawne i organizacje zawodowe psychologów w innych krajach; 1.3.2. Sytuacja prawna innych zawodów zaufania publicznego w Polsce; 1.3.3. Samorząd zawodowy psychologów w Polsce; 1.3.4. Zrzeszenia psychologów w Polsce; 1.3.5. Międzynarodowe zrzeszenia psychologów; 1.4. Prawo do wykonywania zawodu psychologa; 1.4.1. Prawo do wykonywania zawodu psychologa w zapisie ustawy; 1.4.2. Faktyczne prawo do wykonywania zawodu psychologa; 1.4.3. Konsekwencje niejasności prawnych w regulacji zawodu psychologa i losy ustawy. 2. Odpowiedzialność w zawodzie psychologa: 2.1. Rodzaje odpowiedzialności psychologów w praktyce zawodowej; 2.1.1. Odpowiedzialność karna; 2.1.2. Odpowiedzialność cywilna; 2.1.3. Odpowiedzialność dyscyplinarna; 2.2. Prawa klienta/pacjenta w kontekście odpowiedzialności zawodowej psychologa. 3. Źródła zasad etycznych w zawodzie psychologa: 3.1. Etyka filozoficzna a etyka stosowana; 3.2. Kodeksy etyki różnych zawodów; 3.3. Etyka zawodowa w zawodzie psychologa; 3.3.1. Kodeks Etyczno-Zawodowy Psychologa Polskiego Towarzystwa Psychologicznego; 3.3.2. Zasady etyczne psychologa i kodeks postępowania Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego; 3.4. Zasady etyczne a regulacje prawne; 3.4.1. Konflikt zasad etycznych i przepisów prawa; 3.4.2. Konflikt zasad etycznych i wymogów organizacji; 3.4.3. Absolutny zakaz łamania praw człowieka; 3.5. Kontrowersje wokół kodeksów etyki; 3.6. Jak rozstrzygać wątpliwości etyczne? 4. Podstawowe zasady etyczne w pracy psychologa: 4.1. Zasada A: Działanie dla dobra i nieszkodzenie; 4.2. Zasada B: Wierność i odpowiedzialność; 4.3. Zasada C: Uczciwość i prawość; 4.4. Zasada D: Sprawiedliwość; 4.5. Zasada E: Szacunek dla ludzkich praw i ludzkiej godności. 5. Tajemnica zawodowa: 5.1. Pojęcie tajemnicy zawodowej; 5.2. Tajemnica w zawodzie psychologa – podstawy prawne; 5.3. Jak długo obowiązuje tajemnica zawodowa?; 5.4. Ograniczenia tajemnicy zawodowej w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia; 5.5. Tajemnica zawodowa a obowiązki społeczne i prawne obywateli; 5.5.1. Poufność w kontekście informacji o przestępstwach; 5.5.2. Możliwość zwolnienia z tajemnicy zawodowej w procesie karnym; 5.5.3. Obowiązek dochowania tajemnicy w sądowym postępowaniu cywilnym lub rodzinnym; 5.5.4. Obszary wymagające dopracowania standardów: ofiary przemocy; 5.6. Poufność w kontekście pacjentów z zaburzeniami psychicznymi; 5.7. Zagrożenie poufności w kontekście terapii grupowej lub terapii par oraz w usługach na odległość; 5.8. Ograniczenia poufności w usługach na zlecenie strony trzeciej; 5.9. Tajemnica w pracy biegłego sądowego; 5.10. Ujawnienie informacji w celach dydaktycznych; 5.11. Ujawnienie informacji w celu uzyskania konsultacji; 5.12. Ujawnienie informacji poufnej na życzenie klienta; 5.13. Dokumentacja: poufność, czas i sposób przechowywania; 5.13.1. Regulacje prawne związane z dokumentacją w Polsce; 5.13.2. Dokumentacja medyczna i dokumentacja psychologiczna w kontekście świadczeń medycznych; 5.13.3. Rodzaje dokumentacji psychologicznej i jej zabezpieczenie; 5.13.4. Sposób przechowywania dokumentacji psychologicznej; 5.13.5. Okres przechowywania dokumentacji psychologicznej. 6. Świadoma zgoda na usługę psychologiczną: 6.1. Prawo klienta do dobrowolnego i świadomego korzystania z usług psychologicznych; 6.1.1. Zgoda na przetwarzanie danych osobowych; 6.1.2. Zgoda na usługę psychologiczną osób z ograniczoną zdolnością do czynności prawnych; 6.1.3. Usługa psychologiczna bez zgody; 6.2. Informacje niezbędne do podjęcia świadomej zgody; 6.2.1. Rzetelna informacja o kwalifikacjach psychologa; 6.2.2. Rzetelna informacja o metodzie pracy i jej alternaty-wach; 6.2.3. Rzetelna informacja o poufności i jej ograniczeniach; 6.2.4. Uzgodnienie celu, zakresu i sposobu realizacji usługi; 6.2.5. Rzetelna informacja o prawach klienta; 6.3. Uzgodnienie praktycznych aspektów usługi; 6.3.1. Konflikt interesów i różnorodność ról; 6.3.2. Odpłatność; 6.3.3. Wymiar czasowy. 7. Standardy etyczne w diagnozie psychologicznej; 7.1. Opinia psychologiczna na podstawie badania diagnostycznego; 7.2. Zasady ogólne etycznego postępowania diagnostycznego; 7.3. Podmiotowe traktowanie klienta; 7.3.1. Minimalizacja wtargnięcia; 7.3.2. Diagnoza a badania naukowe; 7.4. Zapewnienie optymalnego funkcjonowania klienta; 7.5. Dobór narzędzi diagnostycznych; 7.5.1. Odpowiedzialne rozróżnienie między diagnozą psychologiczną a badaniem testowym; 7.5.2. Kontrowersje wokół technik projekcyjnych; 7.5.3. Prawo do stosowania narzędzia diagnostycznego; 7.5.4. Kwalifikacje użytkownika narzędzi diagnostycznych; 7.6. Przedstawienie wniosków diagnostycznych; 7.6.1. Pisemna opinia, orzeczenie, raport; 7.6.2. Ustna informacja zwrotna; 7.7. Przechowywanie dokumentacji; 7.8. Diagnoza grup szczególnych (niepełnosprawność, obca kultura/obcy język); 7.8.1. Bariera językowa; 7.8.2. Bariera kulturowa; 7.8.3. Modyfikacja procedury i niedostosowanie prób normalizacyjnych. 8. Standardy etyczne w pomocy psychologicznej; 8.1. Kwalifikacje do udzielania pomocy psychologicznej; 8.1.1 Kontekst prawny; 8.2. Pomoc psychologiczna a autonomia i integralność klienta; 8.3. Zawarcie kontraktu na pomoc psychologiczną; 8.4. Terapia dla rodzin lub grup; 8.5. Terapia dla osób znajdujących się już pod opieką psychologa; 8.6. Przerwanie terapii; 8.7. Zakończenie terapii. 9. Usługi psychologiczne na zlecenie strony trzeciej – problem dobrowolności, podmiotowości i poufności: 9.1. Diagnoza psychologiczna w procesie ubiegania się o pracę; 9.2. Prawnie wymagana ocena psychologiczna w celu określenia zdolności do wykonywania zawodu lub funkcji: 9.3. Pobór do wojska; 9.4. Usługa psychologiczna na zlecenie pracodawcy; 9.5. Przymusowe badanie psychologiczne na zlecenie wymiaru sprawiedliwości; 9.6. Dokumentacja psychologiczna w systemie oświaty. 10. Przeciwdziałanie dyskryminacji w praktyce psychologicznej: 10.1. Dyskryminacja – kontekst prawny; 10.2. Przejawy dyskryminacji w praktyce psychologicznej; 10.2.1. Odmowa świadczenia; 10.2.2. Niezróżnicowane postrzeganie osób należących do mniejszości; 10.2.3. Niedostosowanie świadczenia do specyficznych potrzeb osób należących do mniejszości; 10.2.4. Nieuwzględnianie zagrożenia stereotypem; 10.2.5. Przeżywanie negatywnych uczuć; 10.3. Dyskryminacja wynikająca z ograniczeń kompetencji psychologów; 10.3.1. Ograniczenia kompetencji w usługach dla klientów z zaburzeniami somatycznymi; 10.3.2. Ograniczenia kompetencji w usługach dla klientów z grup mniejszościowych; 10.4. Dyskryminacja wynikająca z uprzedzeń żywionych przez psychologa; 10.4.1. Obowiązek eliminowania uprzedzeń; 10.4.2. Zalecenia dla psychologów świadczących usługi populacjom zróżnicowanym etnicznie, językowo, kulturowo i seksualnie. 11. Standardy etyczne w usługach psychologicznych na odległość: 11.1. Czy możliwa jest etyczna usługa psychologiczna na odległość?; 11.2. Opracowania dotyczące zasad etycznych w usługach na odległość; 11.3. Zalety kontaktu psychologicznego na odległość; 11.4. Zagrożenia dla praw klienta w usługach na odległość; 11.4.1. Poufność w usługach na odległość; 11.4.2. Sytuacja kryzysowa w usługach na odległość; 11.4.3. Świadoma zgoda w usługach na odległość; 11.4.4 Wyznaczanie granic; 11.5. Specyfika telepsychoterapii; 11.6. Diagnoza psychologiczna przez internet; 11.6.1. Zalety i ograniczenia; 11.6.2. Testy do samodzielnego rozwiązania w celu rozwoju osobistego i pogłębienia samoświadomości vs. diagnoza psychologiczna; 11.7. Bezpieczeństwo narzędzi diagnostycznych w internecie. 12. Usługi psychologiczne na rzecz dzieci; 12.1. Zgoda na usługę psychologiczną wobec dzieci; 12.1.1. Władza rodzicielska – aspekt prawny; 12.1.2. Wyrażenie zgody na usługę psychologiczną wobec dziecka – kwestie prawne; 12.1.3. Zgoda na usługę psychologiczną na terenie instytucji, pod której opieką znajduje się dziecko; 12.1.4. Kontrowersje wokół minimalnego wieku dla wyrażenia świadomej zgody – regulacje w kodeksie cywilnym; 12.1.5. Kontrowersje wokół minimalnego wieku dla wyrażenia świadomej zgody – jak kwestia zgody dziecka jest regulowana w zawodzie lekarza; 12.1.6. Wyrażenie przyzwolenia na usługę psychologiczną przez dziecko; 12.2. Odpowiedzialność za samopoczucie dziecka w trakcie kontaktu; 12.2.1. Obecność osoby bliskiej; 12.3. Poszanowanie podmiotowości dziecka; 12.3.1. Poszanowanie podmiotowości dziecka a wywiad z rodzicami; 12.3.2. Poszanowanie podmiotowości dziecka a udzielanie informacji zwrotnych; 12.3.3. Zdefiniowanie obszaru świadczenia i minimalizacja wtargnięcia; 12.4. Dylemat klient-dziecko czy klient-rodzic; 12.5. Zasada poufności i jej ograniczenia w usługach wobec dzieci; 12.6. Dziecko w badaniach naukowych; 12.6.1. Dobrowolność udziału dzieci w psychologicznych badaniach naukowych; 12.6.2. Czy badania naukowe z udziałem dzieci są konieczne? 13. Zasady etyki w naukowych badaniach psychologicznych; 13.1. Prawne aspekty przestrzegania zasad etyki w psychologicznych badaniach naukowych; 13.1.1. Regulacja badań biomedycznych; 13.1.2. Regulacje w badaniach naukowych z udziałem ludzi w innych krajach; 13.1.3. Regulacje w badaniach naukowych z udziałem zwierząt. Zasady humanitarnej opieki i wykorzystania zwierząt w badaniach; 13.1.4. Polskie regulacje w psychologicznych badaniach naukowych z udziałem ludzi; 13.2. Świadoma zgoda na udział w badaniu; 13.2.1. Regulacje prawne dotyczące przetwarzania wrażliwych danych osobowych; 13.2.2. Świadoma zgoda na rejestrację głosu i wizerunku; 13.2.3. Zgoda na ujawnienie dodatkowych informacji; 13.2.4. Zgoda na udział w badaniach osób bez zdolności lub z ograniczoną zdolnością do czynności prawnych; 13.2.5. Odstąpienie od świadomej zgody w badaniach naukowych; 13.3. Poufność informacji w badaniach naukowych; 13.3.1. Przechowywanie danych; 13.3.2. Ujawnienie osobie badanej wrażliwych danych z badania naukowego; 13.4. Zgoda instytucji; 13.5. Udział w badaniu osób podległych (klient/pacjent, student); 13.6. Problemy związane z wykluczaniem osób z badań; 13.7. Wynagrodzenie za udział w badaniach; 13.8. Procedury maskujące; 13.8.1. Procedura odkłamania; 13.8.2. Odstąpienie od procedury odkłamania; 13.9. Minimalizowanie szkód; 13.10. Badanie naukowe weryfikujące skuteczność terapii; 13.11. Badania naukowe przez internet; 13.11.1. Poufność w badaniach internetowych; 13.11.2. Problem świadomej zgody w badaniach internetowych; 13.11.3. Maskowanie, odkłamanie i dyskomfort w badaniach internetowych. 14. Zasady etycznego postępowania podczas rozpowszechniania wyników badań, wiedzy psychologicznej i popularyzacji: 14.1. Rozpowszechnianie wyników badań naukowych i wiedzy naukowej; 14.1.1. Plagiatorstwo; 14.1.2. Zasady powoływania się na literaturę cytowaną; 14.1.3. Zasady cytowania i parafrazowania; 14.1.4. Zgoda na reprodukcję; 14.2. Autorstwo publikacji; 14.3. Powtórna publikacja danych; 14.4. Udostępnianie danych do weryfikacji; 14.5. Recenzja naukowa; 14.6. Unikanie konfliktu interesów.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (2 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 159.9 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Psychologia edukacyjna to niezbędna pozycja w bibliotece każdego psychologa zatrudnionego w szkole, przedszkolu lub innej placówce edukacyjnej, a także studenta, który przygotowuje się do tej roli. Zespół specjalistów pod kierunkiem Doroty Bednarek i Hanny Bednarek opracował kompendium wiedzy na temat zadań psychologa pracującego w sektorze edukacji. W podręczniku ujęto trzy obszary tematyczne związane z psychologią edukacji: Zagadnienia podstawowe. Autorzy wyjaśniają, na czym polega rola psychologa w polskim systemie edukacji, jakie ramy prawne, organizacyjne, etyczne i praktyczne go obowiązują. Osobne rozdziały poświęcono tożsamości zawodowej psychologa edukacyjnego, praktyce opartej na dowodach naukowych oraz roli szkoły w zakresie dbania o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Specjalne potrzeby edukacyjne – wybrane zagadnienia (diagnoza i interwencja). Autorzy opisują tu praktyczne zadania psychologa w kontekście diagnozy i interwencji związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przybliżają podstawowe typy specjalnych potrzeb edukacyjnych, jak zaburzenie rozwoju językowego, dysleksja rozwojowa, dyskalkulia czy spektrum autyzmu, opisują prawidłowy przebieg procedury diagnostycznej, dostępne narzędzia oraz potencjalne trudności w diagnozie. Czytelnik znajdzie tu także wiedzę na temat interwencji opartych na dowodach naukowych. Różnorodność zastosowań psychologii edukacyjnej. W tej części zawarto rozdziały wzbogacające wiedzę i warsztat psychologa, którego zadaniem jest nie tylko troska o ucznia, lecz także współpraca z nauczycielami i dbanie o klimat placówki edukacyjnej. Czytelnik znajdzie tu m.in. informacje na temat przekazywania informacji zwrotnej, tutoringu i mentoringu, edukacji seksualnej i międzykulturowej, stymulowania kreatywności uczniów oraz projektowania doświadczeń.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej