1. Edukacja ekologiczna i świadomość społeczna w Polsce. 2. Elementy składowe środowiska życia człowieka. 3. Ochrona środowiska przyrodniczego. 4. Ochrona powietrza przed zanieczyszczeniami. 5. Ochrona wód przed zanieczyszczeniami. 6 Ochrona gleby przed zanieczyszczeniami. 7. Przykłady edukacji ekologicznej. 8. Ruchy ekologiczne w Polsce. 9. Bibliografia i literatura uzupełniająca.
1. Akcenty jubileuszowe: 90 lat życia i 66 lat pracy naukowo-badawczej Profesora Tadeusza W. Nowackiego; Humanista i idee humanizmu spełnione w pedagogice pracy; O pracach naukowych Tadeusza Nowackiego; 2. 30 lat pedagogiki pracy- dawniej- dziś- jutro; O potrzebie badań obszarów pedagogiki pracy; Pedagog pracy w procesie humanizacji; Elementy strategii rozwoju edukacji ustawicznej; Analiza współpracy międzynarodowej w zakresie pedagogiki pracy; Pedagogika pracy- 30 lat później; Podstawowe pojęcia pedagogiki pracy; Andragogika pracy w ujęciu Tadeusza W. Nowackiego; Wspólna problematyka socjologii pracy i pedagogiki pracy w kontekście uprzemysłowienia; Tendencje i kierunki rozwoju edukacji w Europie a reforma systemu edukacji w Polsce; Wybrane aspekty badań w dziedzinie pedagogiki pracy; 3. Kształcenie przedzawodowe i pro zawodowe- instrumenty, uwarunkowania i możliwości rozwoju: Jakość radzenia komuś a jakość radzenia sobie w codziennym życiu; Poradnictwo zawodowe w kształtowaniu kariery zawodowej; Wychowanie przez pracę- czy wciąż aktualne?; Nauczyciele techniki w edukacji przedzawodowej. Szanse zatrudnienia; Prozawodowe marzenia dzieci 6-letnich; Założenia, formy organizacyjne i rzeczywistość kształcenia zawodowego; Doświadczenia projektu Leonardo da Vinci- ewaluacja kształcenia pro zawodowego w liceum profilowanym o profilu mechatronicznym; Wychowanie do bezpieczeństwa w świetle wyników badań; 4. Edukacja zawodowa i edukacja ustawiczna dorosłych wobec europejskiego rynku pracy: Gospodarka oparta na wiedzy wyzwaniem dla edukacji zawodowej i ustawicznej dorosłych; Edukacja zawodowa z perspektywy rynku pracy; Globalizacja, rynek, edukacja; Nowa Klasyfikacja Zawodów i Specjalności w świetle standardów europejskich; Programy Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia zawodowego; Idea i rzeczywistość dualnego systemu kształcenia zawodowego; Współczesne polskie doświadczenia w zakresie dokształcania i doskonalenia kadr; Zadania edukacji ustawicznej w dokumentach strategicznych Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu; Edukacja ustawiczna procesem kształtowania gotowości pro zawodowej; Przezwyciężanie zjawiska bezrobocia wśród osób niepełnosprawnych; Refleksje o edukacji menedżerskiej w kontekście integracji z Unią Europejską; Problemy przygotowania zawodowego na studiach inżynierskich w kontekście integracji europejskiej; Jakość w doskonaleniu zawodowym w wersji Wojewódzkiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi.
Rola psychologii w kształceniu kierunkowym nauczycieli nauczania początkowego; Metodyczno-praktyczne kształcenia studentów - istotną płaszczyzną przygotowania zawodowego przyszłych nauczycieli klas I-III; Orientacja funkcjonowania w kształceniu pedagogicznym nauczania początkowego do stymulacji języka mówionego; Rola metodyki nauczania początkowego w przygotowaniu praktycznym studentów; Nauka o literaturze w programie studiów: pedagogika wczesnoszkolna; Głosowa interpretacja utworu literackiego jako główne zadanie przedmiotu "kultura żywego słowa"; Wiedza fonetyczna jako jeden z elementów przygotowania nauczyciela do pracy logoterapeutycznej; Kształcenie nauczycieli szczebla początkowego w zakresie matematyki; Przyczyny niepowodzeń dydaktycznych w zakresie nauczania przedmiotu "muzyka" w kl. I-III szkoły podstawowej a kształcenie muzyczne studentów kierunku: pedagogika wczesnoszkolna; Cele i zadania przedmiotu "kultura fizyczna z metodyką" w kierunkowym kształceniu nauczycieli nauczania początkowego
1. Dydaktyka ogólna jako nauka pedagogiczna. 2. Istota i charakterystyka współczesnego procesu kształcenia. 3. Cele kształcenia. 4. Treści kształcenia. 5. Zasady kształcenia. 6. Metody kształcenia. 7. Formy organizacyjne kształcenia. 8. Infrastruktura i środki dydaktyczne. 9. Sprawdzanie i ocenianie wyników procesu kształcenia. 10. Niepowodzenia szkolne. 11. Uczeń. 12. Nauczyciel we współczesnej edukacji. 13. Główne problemy edukacyjne XX i XXI wieku. 14. Bibliografia.
1. Teoretyczno-praktyczne konteksty kompetencji nauczyciela. Standardy kształcenia a kompetencje nauczycieli; Przewodnik po świecie wiedzy, wartości i życia; Kompetencje do integrowania nauczania z wychowaniem przez pedagogów; Kompetencje współczesnego nauczyciela w kontekście edukacji nieustającej; Kompetencje nauczycieli w kontekście edukacji włączającej. 2. Wokół problematyki kształcenia nauczycieli edukacji początkowej. Uwarunkowania i kierunki przebudowy dotychczasowego systemu kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej; Kompetencje przedmiotowe i pedagogiczno-psychologiczne przyszłych nauczycieli edukacji początkowej; Wybrane problemy kompetencji zawodowych nauczyciela. 3. Kompetencje zawodowe nauczycieli edukacji początkowej w świetle wyników badań. Teorie indywidualne nauczycieli klas początkowych - schematy i problemy zmiany; Kompetencje absolwentów wczesnoszkolnej edukacji zintegrowanej do kształcenia matematycznego dzieci; Współpraca rodziców ze szkołą - zamierzenia a rzeczywistość; Kompetecje dydaktyczno-wychowawcze nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej; Wylwetka nauczyciela przedszkola w opinii dzieci, rodziców i nauczycieli; Nauczyciel szkoły wiejskiej w dobie przemian społeczno-oświatowych; Intelektualny wizerunek nauczycieli klas początkowych w świetle ich własnych wypowiedzi; Kompetencje nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w zakresie komunikacji interpersonalnej.
I. Ogólne rozważania o kompetencjach i kwalifikacjach nauczycieli: Kwalifikacje i autokreacja nauczycieli; Wizerunek etyczny współczesnego dydaktyka humanisty; O potrzebie kształtowania kompetencji pedagogicznych współczesnego nauczyciela; Rozważania o kwalifikacjach pedagogicznych nauczycieli. II. Kształtowanie kompetencji zawodowych nauczycieli (obecnie i w przeszłości): Kto powinien kształtować kompetencje przyszłego nauczyciela; Cechy osobowości i kompetencje studentów WSP TWP w Warszawie; Oczekiwania studentów pedagogiki wobec kompetencji zawodowych nauczyciela; Kształcenie nauczycieli szkół średnich ogólnokształcących i seminariów nauczycielskich w Polsce w latach 1918-1924 w świetle obowiązujących przepisów; 3. Kompetencje dydaktyczne i wychowawcze nauczycieli: Stereotypy psychopedagogiczne a kompetencje wychowawcze nauczyciela; Konferencja. Kompetencje zawodowe współczesnego nauczyciela (14 maja 2007). Temat referatu: kompetencje wychowawcze nauczyciela i jego odpowiedzialność za ucznia w niektórych nurtach myślowych; Funkcje i zadania pedagoga szkolnego we współczesnej szkole; "Pedagogika serca" w dorobku Marii Łopatkowej; Przygotowanie warszawskich nauczycieli do prowadzenia edukacji środowiskowej; Kompetencje nauczyciela historii w prowadzeniu lekcji metodami aktywnymi; IV. Kompetencje komunikacyjne nauczycieli: Rola słowa w nauczaniu; Kompetencja komunikacyjna nauczyciela w kontekście oczekiwań pracodawców; Kompetencje komunikacyjne polskich i niemieckich instruktorów reakcji fizycznej w ich autoocenie; Kompetencje komunikacyjne współczesnego nauczyciela; "O poprawność językową przyszłych nauczycieli"; Kompetencje medialne nauczyciela; Być nauczycielem XXI wieku- komputer i środki audiowizualne w zawodzie nauczyciela; Kompetencje informatyczne i medialne nauczyciela
1. Problemy pedagogiki w kontekście badań naukowych; 2. Struktura procesu badawczego w pedagogice; 3. Metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach pedagogicznych; 4. Metody analizy statystycznej materiału badawczego; 5. Przygotowanie tekstu pracy dyplomowej (licencjackiej, magisterskiej).
Panel: Trzy systemy prawnej ochrony wolności religijnej o zasięgu międzynarodowym; Islam wobec wyzwań rozwoju cywilizacyjnego; Islam and politics: the case of Bulgaria; Religia w przestrzeni publicznej: Religion and the modern public sphare - Revising Public-Religion Approaches of Religion; Problem tolerancji religijnej we współczesnej Europie; Wychowanie do komunikacji interkulturowej i dialogu międzyreligijnego; Pomiędzy wolnością pozytywna a negatywną - wolność religijna w świetle wybranych orzeczeń niemieckiego Federalnego Trybunału Konstytucyjnego; Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzeczypospolitą Polską z 1993 r. na tle regulacji stosunków państwo-mniejszości wyznaniowe; Islam we współczesnej polityce: An Islamie perspective on tolerance and the principles of peace; Modernizacja islamu - fenomen świata muzułmańskiego czy polityczny cel Zachodu?; Islam - Zachód: jaka przyszłość?; Europa wobec wyzwań imigracyjnych muzułmanów; Rola religii w kulturze i polityce państwa: Fundamentalizm protestancki w Stanach Zjednoczonych Ameryki; Religia jako czynnik soft power Federacji Rosyjskiej; Exploitations In the Name of Religion: The Case of Pakistan; Hadżdż i dżihad. Wpływ islamu na politykę zagraniczną Afganistanu po 2001 r. Varia: Reklama dźwignią wiary? Chuch marketing i jego specyfika; Internet na Bliskim Wschodzie - możliwości i wyzwania; Ateista czyta Biblię. Pier Paolo Pasolini między religią a polityką; Bohater czy Bóg-człowiek? W kręgu antropologii filozoficznej Thomasa Carlyle'a i Mikołaja Bierdiajewa; A Mexican religion: Marian Trinitarian Spiritualism; Mandżursko-chińska wojna o włosy.
Zawiera: Europeizacja prawa – zjawisko wielowymiarowe. Wprowadzenie; Europeizacja prawa krajowego na przykładzie reformy konstytucyjnej wielkiej Brytanii; The Prosposed Directive on the Application of Patients’ Rights in cross Border Healthcare: Postponed or Suppresses?; Niedostatki transpozycji dyrektyw wspólnotowych do polskiego prawa pracy; Unieważnienie umowy w świetle dyrektywy 2007/66/WE o poprawie skuteczności procedur odwoławczych w zamówieniach publicznych; Wpływ Standardów europejskich na ustawodawstwo polskie w wybranych dziedzinach prawa administracyjnego; Perspektywy rozwoju prawa karnego w państwach Unii europejskiej; Kompetencje Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej do stanowienia sankcji karnych; Kilka uwag odnośnie do tymczasowego aresztowania; Problematyka ekspertyz prywatnych na tle procesu standaryzacji opiniowania biegłych w wybranych krajach Unii Europejskiej; Prokreacja pozaustrojowa (wybrane aspekty europeizacji polskiego prawa karego); Europeizacja norm kolizyjnych miarodajnych dla rozwoju – projekt rozporządzenia unijnego i skutki jego wejścia w życie; Europeizacja prawa a ochrona dziedzictwa kulturowego – wybrane zagadnienia legislacyjne Rzeczypospolitej i Unii Europejskiej; The New Directions in Enactment of Encatment of Franchising Regulation in Serbia.
1. Odpowiedzialność ekologiczna w modelach rozwoju przedsiębiorstw; 2. Proaktywny rozwój przedsiębiorstwa a obszary szans i zagrożeń ekologicznych; 3. Orientacja przedsiębiorcza w budowie kompetencji ekologicznych przedsiębiorstwa; 4. Odpowiedzialność ekologiczna we współczesnych modelach architektury biznesu.
1. Strategia rozwoju organizacji wobec potrzeb równoważenia celów interesariuszy. 2. Wykorzystanie Strategicznej Karty Wyników przy wdrażaniu strategii organizacji. - założenia. 3. Wdrożenie Strategicznej Karty Wyników - praktyka przedsiębiorstw.
Cz. I.: Kulturowe czynniki bezpieczeństwa narodowego: 1. Kultura: pojęcie, kategorie, tożsamość; 2. Bezpieczeństwo kulturowe; 3. Kulturowe zagrożenia bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej; 4. System bezpieczeństwa kulturowego Rzeczypospolitej Polskiej; 5. Bezpieczeństwo kulturowe w Unii Europejskiej w Stanach Zjednoczonych; Cz. II.: Kulturowe czynniki bezpieczeństwa międzynarodowego: 6. Aspekty kulturowe stosunków międzynarodowych; 7. Kulturowe podłoże konfliktów międzynarodowych; 8. Zachód. Pozycja i uwarunkowania globalne; 9. Kultura bezpieczeństwa. Aspekty narodowe i międzynarodowe.
1. Bezpieczeństwo w stosunkach międzynarodowych; 2. Instytucjonalizacja współpracy transatlantyckiej: problemy i wyzwania; 3. Międzynarodowe implikacje konfliktu wokół Kosowa po 1999 roku; 4. Przesłanki i następstwa interwencji zbrojnej w Iraku; 5. Rozwiązywanie problemów globalnych na przykładzie ochrony środowiska naturalnego.
1. Kościół katolicki wobec problematyki starości; 2. Dominujące wartości starszych wiekiem słuchaczy Radia Maryja; 3. Senior w wielkim mieście na przykładzie projektu "Krakowski plakat dla seniorów"; 4. Przygotowanie kadr pomocy społecznej w obszarze wsparcia dla seniorów; 5. Kluby Seniora miejscem uczestnictwa kulturalnego i animacji społeczno-kulturalnej; 6. "Każdy ma swój Everestů"- turystyka górska jako forma aktywności osób po 60 roku życia; 7. Zagraniczne oferty edukacyjne dla osób starszych; 8. Kapitał ludzki seniorów a jego wartość społeczna w opiniach słuchaczy cieszyńskiego Uniwersytetu III Wieku; 9. Turystyka leczniczo-uzdrowiskowa jako forma profilaktyki gerontologicznej.
1. Najstarsi beneficjenci pomocy społecznej; 2. Rodzinna i prorodzinna opieka domowa nad osobami starszymi; 3. Usługi opiekuńcze dla osób starszych na przykładzie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sękowie; 4. Zajęcia ruchowe dla seniorów (na przykładzie Miejskiego Dziennego Domu Pomocy Społecznej nr 4 w Krakowie); 5. Rodzinny dom pomocy jako alternatywa dla domu pomocy społecznej; 6. Potrzeby ludzi starszych (na podstawie badań przeprowadzanych wśród mieszkańców domu pomocy społecznej); 7. Komunikacja z ludźmi starszymi w warunkach instytucjonalnych zdaniem mieszkańców i pracowników domu pomocy społecznej dla osób w podeszłym wieku; 8. Posługa kapelana wobec ludzi starych w placówce opiekuńczej w świetle opinii mieszkańców i pracowników domu pomocy społecznej; 9. Śmierć jako wyzwanie dla opiekunów i osób wspierających ludzi starszych.
1. Społeczeństwo wychodzi na ulicę; 2. Biedny bogaty Bliski Wschód; 3. Kair- wielkie problemy wielkiego miasta; 4. Jaki model rozwoju?; 5. Na fali liberalizacji gospodarczej; 6. Skutki światowego kryzysu; 7. Bliskowschodni autorytaryzm; 8. "Kapitalizm kolesiów"; 9. Nowa klasa średnia i nowy proletariat; 10. Pokolenie facebooka i twittera; 11. Kobiety a rewolucja; 12. Wojsko a polityka i gospodarka; 13. Bracia muzułmanie i islamizm; 14. Reakcje Zachodu; 15. Echa irańskie i tureckie; 16. Bunt czy rewolucja?; Zakończenie: jaka przyszłość.
Przestrzelenie; Wzrost wykładniczy jako siła napędowa; Granice : źródła i zlewy; Dynamika wzrostu w świecie ograniczonych zasobów; Powrót spoza granic: opowieść o ozonie; Technika, rynki i przestrzelenie; Przejście do systemu zapewniającego przetrwanie; Przestrzelenie lecz nie załamanie.
1. Społeczność lokalna i samorząd gminny; 2. Komunikacja i partycypacja społeczna; 3. Postawy Polaków wobec procesu integracji Polski z Unią Europejską; 4. Uczestnictwo mieszkańców w życiu wspólnoty lokalnej; 5. Wykorzystywane przez władze lokalne narzędzia komunikacji i partycypacji społecznej oraz aktywność społeczna mieszkańców w oczach lokalnych ekspertów; 6. Uczestnictwo mieszkańców w życiu wspólnot lokalnych a zróżnicowanie postaw wobec miejsca zamieszkania i integracji europejskiej.
Temat lekcji religii raz po raz dołącza do debaty publicznej, za każdym razem rozpalając społeczne emocje. W wielu z nas narasta irytacja na obecny stan rzeczy - oddalenie treści przekazywanych podczas katechezy od faktycznych wyzwań, przed jakimi stoją młodzi ludzie w XXI wieku w Polsce. Co z tym zrobić? Oddajemy głos człowiekowi, który w czasie tych lekcji znajduje się po niewygodnej stronie - za biurkiem nauczycielskim, a jednak przez uczniów nie jest postrzegany jako relikt przeszłości.
Niestandardowe podejście ks. Damiana Wyżkiewicza do prowadzenia lekcji religii sprawiło, że otrzymał wyróżnienie w konkursie Nauczyciel Roku 2019. Czym zdobywa uznanie i zaufanie uczniów? Jak rozmawia z nimi o Bogu, przykazaniach, grzechu, modlitwie i budzącej się seksualności? Czy nie boi się kontrowersyjnych tematów, jak pedofilia w Kościele, gender, aborcja, homoseksualizm? I w końcu czy religia w szkole to w ogóle dobry pomysł? Takie pytania stawia mu dziennikarz i publicysta Dawid Gospodarek.
Książka ukazała się dzięki finansowaniu społecznościowemu w ramach serwisu Wspieram.to. Nazwiska osób, które udzieliły nam wsparcia, znajdują się pod informacją o premierze książki, na portalu Wiez.pl .