1. Wprowadzenie: Przeznaczenie publikacji; Cel publikacji: Forma publikacji; Jak korzystać z publikacji? 2. Spis zawartych informacji i wykresów. 3. Uwarunkowania skutecznego zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie: Jakość pracy menedżerskiej; Otoczenie przedsiębiorstwa; Kultura organizacyjna; Strategia rozwoju przedsiębiorstwa; Marketing personalny. 4. Elementy zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie: Planowanie zatrudnienia; Zatrudnienie; Rozwój pracowników; Wynagradzanie; Ochrona zdrowia i bezpieczeństwo pracy; Usługi socjalne dla pracowników. 5. Planowanie zatrudnienia w przedsiębiorstwie: Zakres planowania zatrudnienia w zależności od potrzeb; Ustalanie potrzeb; Przeglądy zasobów pracy; Plany realizacyjne. 6. Zatrudnienie: Nabór; Dobór; Wprowadzenie do pracy. 7. Rozwój pracownika: Ocena przydatności; Potrzeby edukacyjne; Kariery pracownicze. 8. Wynagradzania: Zakładowa polityka płacowa; Płace w układach zbiorowych; Wartościowanie pracy. 9. Przesłanki organizacji zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie. 10. Dokumentacja pracownicza.
Zawiera: Wstęp; R. 1 Teoretyczne aspekty zarządzania zasobami ludzkimi: Rozwój funkcji personalnej; Pojęcie i cele zarządzania zasobami ludzkimi; Istota pracy kierowniczej, style kierowania; Przywództwo. R. 2 Komunikowanie się w przedsiębiorstwie: Istota komunikacji i proces komunikowania się; Cechy i funkcje komunikacji; Formy komunikacji; Czynniki skutecznej komunikacji. R. 3 Motywowanie w przedsiębiorstwie: Istota motywacji; Teorie motywacji; Modele motywowania; Podstawowe narzędzia motywowania. R. 4 Ocenianie pracowników w przedsiębiorstwie: Pojęcie i rodzaje oceniania pracowników; Cele i zasady oceniania pracowników; Podmioty, zasady i kryteria oceniania. R. 5 Wybrane obszary zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie – wyniki badań własnych: Cel badan i hipotezy badawcze; Proces i metody badawcze; Charakterystyka badanych przedsiębiorstw; Charakterystyka pracowników i ich związek z przedsiębiorstwem; Style kierowania; Komunikacja w przedsiębiorstwie; Systemy motywowania pracowników w przedsiębiorstwach; Oceniania pracowników. Podsumowanie.
Zawiera: CZĘŚĆ I. ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE. Rozdział 1. Sytuacje kryzysowe: 1.1. Sytuacje nadzwyczajne jako generatory sytuacji kryzysowych; 1.2. Klęski żywiołowe; 1.2.1. Powodzie; 1.2.2. Susze; 1.2.3. Pożary; 1.2.4. Trzęsienie ziemi; 1.2.5. Silne wiatry; 1.2.6. Śnieżyce; 1.3. Skutki żywiołowych zdarzeń nadzwyczajnych; 1.3.1. Zagrożenie ekologiczne; 1.3.2. Epidemie; 1.3.3. Awarie techniczne; 1.4. Ochrona ludności i dóbr; 1.5. Zagrożenia czasu wojny. Rozdział 2. Problematyka zarządzania kryzysowego: 2.1. Podstawy zarządzania kryzysowego; 2.2. Uwarunkowania prawne zarządzania kryzysowego; 2.3. System zarządzania kryzysowego. Rozdział 3. Organizacja zarządzania kryzysowego: 3.1. Zasady organizacji zarządzania kryzysowego; 3.2. Uwarunkowania organizacyjne zarządzania kryzysowego; 3.2.1. Organizacja zarządzania kryzysowego na poziomie państwa; 3.2.2. Organizacja zarządzania kryzysowego na poziomie województwa; 3.2.3. Organizacja zarządzania kryzysowego na poziomie powiatu; 3.2.4. Organizacja zarządzania kryzysowego na poziomie gminy. Rozdział 4. Procedury zarządzania kryzysowego: 4.1. Planowanie zarządzania kryzysowego; 4.1.1. Planowanie cywilne; 4.1.2. Plany reagowania kryzysowego; 4.2. Elementy realizacji zadań zarządzania kryzysowego; 4.2.1. Podstawowe zadania Wydziału Zarządzania Kryzysowego; 4.2.2. Kontrola wykonania zadań zarządzania kryzysowego; 4.2.3. Centra zarządzania kryzysowego. Rozdział 5. Zabezpieczenie logistyczne zarządzania kryzysowego: 5.1. Logistyka w zarządzaniu kryzysowym; 5.1.1. Zarządzanie w fazach; 5.1.2. Specyfika zarządzania logistycznego w sytuacjach kryzysowych; 5.1.3. Struktura organizacyjna grup logistycznych zespołów zarządzania kryzysowego; 5.1.4. Czynniki determinujące organizację zabezpieczenia logistycznego ludności poszkodowanej w sytuacjach kryzysowych; 5.1.5. Potencjał logistyczny w sytuacjach kryzysowych; 5.2. Cel zabezpieczenia logistycznego zarządzania kryzysowego; 5.3. Organizacja zabezpieczenia logistycznego w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych; 5.4. Zasady organizacji zabezpieczenia logistycznego poszkodowanych w sytuacjach kryzysowych; CZĘŚĆ II. METODY, TECHNIKI I NARZĘDZIA ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI. Rozdział 6. Zarządzanie zasobami ludzkimi: 6.1. Istota zarządzania zasobami ludzkimi; 6.2. Zasady i modele zarządzania zasobami ludzkimi; 6.3. Narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi. Rozdział 7. Motywacja w procesie zarządzania zasobami ludzkimi: 7.1. Teorie motywacji; 7.2. Modele motywacji; 7.3. Czynniki i instrumenty motywacji. Rozdział 8. Coaching: 8.1. Istota coachingu; 8.2. Profesjonalizacja coachingu i jego modele; 8.2.1. Metamodel coachingu; 8.2.2. Model kontekstualny; 8.2.3. Model „osobistej konsultacji”; 8.3. Facylitacyjny charakter coachingu; 8.4. Charakterystyka coachingu rozwoju osobistego; 8.5. Coaching mocnych stron; 8.6. Rozwój modeli coachingu. Rozdział 9. Coaching umiejętności interpersonalnych: 9.1. Charakterystyka coachingu umiejętności interpersonalnych; 9.2. Metody wspierania umiejętności interpersonalnych; 9.3. Główne wyzwania interpersonalne. Rozdział 10. Problematyka negocjacji: 10.1. Istota i znaczenie negocjacji; 10.1.1. Ogólne pojęcie negocjacji; 10.1.2. Negocjacje jako metoda rozwiązywania konfliktów; 10.1.3. Wzorcowy model negocjatora; 10.1.4. Podstawowe taktyki negocjacji; 10.2. Główne fazy negocjacji; 10.2.1. Przygotowanie negocjacji; 10.2.2. Struktura i przebieg procesu negocjacji; 10.2.3. Prowadzenie rozmów; 10.2.4. Zakończenie negocjacji. CZĘŚĆ III. JAKOŚĆ W PROCESIE ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI. Rozdział 11. Koncepcje zarządzania jakością: 11.1. Zasady i płaszczyzny w zarządzaniu jakością; 11.2. Czynnik ludzki w procesie zarządzania jakością. Rozdział 12. Kapitał ludzki w procesie zarządzania jakością: 12.1. Wpływ zarządzania jakością na zasoby ludzkie; 12.2. Znaczenie wiedzy w procesie zarządzania jakością; 12.3. Rola kierownictwa w procesie zarządzania jakością; 12.4. Systemy zarządzania jakością a korzyści dla organizacji i zasobów ludzkich. Rozdział 13 Wpływ jakości kapitału ludzkiego na funkcjonowanie i rozwój organizacji: 13.1. Jakość kapitału ludzkiego; 13.2. Rozwój organizacji a jakość kapitału ludzkiego; 13.3. Jakość kapitału ludzkiego a rozwój gospodarczy. Bibliografia. Spis tabel. Spis rysunków. Spis wykresów. Spis schematów.
Podręcznik akademicki, zawierający pełny zakres wiedzy związanej z zarządzaniem zasobami ludzkimi. Omawiane problemy przedstawione są na tle makrootoczenia, z uwzględnieniem nowoczesnych koncepcji i specyfiki małych, średnich i dużych firm. Oprócz zagadnień typowych dla innych podręczników, książka zawiera pogłębione ujęcia współczesnych i przyszłościowo bardzo ważnych kwestii, np. metod pomiaru kapitału ludzkiego, organizacji zarządzania zasobami ludzkimi oraz kultury organizacyjnej. Uzupełnieniem treści jest aneks omawiający praktykę zarządzania zasobami ludzkimi w różnych organizacjach i w różnego typu branżach. Co ważne, przykłady z praktyki oparte są na doświadczeniu polskich firm. Każda część książki poprzedzona jest zestawem ważniejszych terminów, zaś każdy rozdział zakończono pytaniami i zalecaną lekturą.
Przedmowa; Wprowadzenie; Rekrutacja; Ustalenie warunków pracy i adaptacja pracowników; Wynagradzanie personelu; Zarządzanie personelem; Stosunki pracy; Rozstanie przedsiębiorstwa z pracownikiem; Prowadzenie dokumentacji; Przewodnik po prawie pracy.
Tematyka artykułów koncentruje się wokół kwestii optymalizacji systemu współpracy między przedsiębiorstwami i instytucjami w zakresie godzenia życia zawodowego z rodzinnym, tzw. work–life balance; znaczenia bezpośrednich inwestycji zagranicznych na działalność badawczo-rozwojową polskich przedsiębiorstw w ostatnich dziesięciu latach. Kolejne prace zawierają opis korzyści z implementacji metod zarządzania, na przykład blockchain w logistyce, Corporate Governance Scorecard w nadzorze korporacyjnym, interaktywnej koncepcji oceny ryzyka zawodowego, jak również wielokryterialnej certyfikacji budynków budowanych w aspekcie jakości środowiska pracy w ergonomii czy koncepcji doskonalenia systemu czasu pracy z wykorzystaniem metod pracy oraz wspomnianej zasady work–life balance w organizacji pracy. Przedstawiono także teoretyczny model wykorzystania idei czwartej rewolucji przemysłowej w projektowaniu przestrzennego wymiaru środowiska pracy. Jak można zauważyć, Czytelnik znajdzie w tym numerze wiele oryginalnych ujęć teoretycznych oraz spostrzeżeń natury praktycznej (...).
Wysokie tempo zmian zachodzących w sferze społeczno-gospodarczej i rosnąca jej złożoność powodują powstawanie niespotykanych dotąd, trudno przewidywalnych zdarzeń i procesów, które oddziałują na funkcjonowanie gospodarki, ale też na organizacje i ludzi dla nich pracujących. Krótko mówiąc, nowe czasy rodzą nowe problemy, których rozwiązywać nie da się bez odpowiednich badań i nowej wiedzy. Niniejszy numer „Zeszytów Naukowych Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, 29. z kolei, jest ukierunkowany właśnie na współczesną tematykę, ze zwróceniem szczególnej uwagi na problematykę innowacji organizacyjnych oraz zmian w systemie pracy i otoczeniu organizacji dotyczących: 1) oceny użyteczności oprogramowania w procesie badania ścieżki wzroku (eye-tracking); 2) wpływu działań zarządczych na dobrostan pracowników, ze zwróceniem szczególnej uwagi na wykorzystanie nowoczesnych instrumentów organizacji i oceny pracy, rozwoju zawodowego oraz przestrzegania zasad i norm etycznych; 3) innowacyjnego kształtowania stosunków i warunków pracy oraz form zatrudniania pracowników; 4) czy mniej znane szerszemu gronu Czytelników rozwijanie i praktyczne wykorzystanie wiedzy w organizacjach, zwłaszcza tej, która dotyczy ergonomii i ochrony pracy. Interdyscyplinarność, złożoność oraz wieloaspektowość tych zagadnień może przyczynić się do powstania nowych koncepcji i teorii, a także wskazówek ich praktycznej implementacji. Znaczenia i wagi prowadzonych prac badawczych w tym zakresie nie można ignorować, bowiem szeroko rozumiane innowacje stanowią obecnie centralny i dynamiczny element działalności gospodarczej, mający ogromny wpływ na sukces przedsiębiorstw, regionów i kraju. Nie mniej istotne zagadnienie to wspieranie programów i mechanizmów cywilizowania stosunków i warunków pracy, podnoszenia dobrostanu pracowników.(...)
The collection of the articles constituting the fourth issue of the quarterly includes some information interesting from the cognitive and application point of view. It concerns the problems of managing work relationships and conditions, with special attention paid to the proces and instrumental aspect of managing absenteeism in a firm; improving the occupational health and safety management system as a result of the development of internal communication in this respect, or the questions of designing and managing the content of websites of local government units, with special regard to their clarity, the network of relationships, human capital, social and environmental responsibility—the issues emphasized in intellectual capital theories and knowledge management theories. In this thematic groups there are papers devoted to teaching professional ethics in schools of higher education in Portugal, which is a response to frequently occurring events arising from improper conduct of various decision-makers. The Reader may also be interested in the findings of the research into financing and organizing a large-scale project of the European Union EU-Great!, concerning socio-economic development and innovations. The articles concerning tourism discuss the principles and methods of strategic and marketing management of the tourism destination of Karlovac municipality (Croatia) and tourism cluster management, illustrated with an example of the Bieszczady Cross-Border Tourism Cluster. This view of the strategic aspects of cluster and tourism destination management shows clearly that we deal with complex organizations the recognition of which requires to consider various points of view. In addition to the diagnosis of the studied organizations, the papers also contain fragments devoted to forecasts for the development of the local labour market and the scenarios of the sustainable development of agricultural farms and rural areas located at the mentioned areas of tourism development.(...)
Problematyka artykułów składających się na niniejszy zeszyt koncentruje się głównie wokół zagadnień dotyczących rozwoju naukowego zarządzania w minionych wiekach, oceny przemian gospodarczych i społecznych w Polsce w ostatnim ćwierćwieczu, kultury bezpieczeństwa pracy i efektywności szkoleń pracowników z zakresu ergonomii i bhp, rozwoju nowych rodzajów turystyki w kraju i za granicą, znaczenia organizacji pozarządowych w rozwijaniu działalności turystycznej w jednostkach samorządu terytorialnego. W artykułach zaprezentowano również koncepcję oceny efektywności kontraktów menedżerskich w przedsiębiorstwach komunalnych, opisano technologie informatyczne wspomagające osoby z niepełnosprawnością ruchową w sterowaniu komputerem, w ostatnim artykule dokonano oceny przemian w zakresie warunków pracy i wypadkowości w polskich przedsiębiorstwach w latach 2011–2016, ze szczególnym uwzględnieniem wypadkowości kobiet.(...)
Skala i szybkie tempo zmian zachodzących w sferze społeczno-gospodarczej powodują powstawanie niespotykanych dotąd zjawisk i procesów, rodzą nowe problemy, których rozwiązywać nie da się bez odpowiednich badań i nowej wiedzy. Badania jakichkolwiek zdarzeń wymagają trudu. Trud taki podejmujemy zwykle z dwóch powodów. Jednym jest bezinteresowna ciekawość badacza, częściej jednak przeprowadzamy analizę teoretyczną wtedy, kiedy natrafimy na trudności – gdy nie skutkują wyuczone sposoby dawania sobie rady z rzeczywistością lub też gdy chcemy osiągnąć coś nowego. W tych właśnie dwóch przypadkach źródłem pomocy jest teoria, nowa wiedza. Zawiera ją każdy z prezentowanych artykułów składających się na niniejszy numer „Zeszytów Naukowych Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, trzydziesty z kolei, tym razem ukierunkowany na współczesną tematykę funkcjonowania organizacji gospodarczych. Artykuły, będące efektem prac naukowych prowadzonych w ramach badań podstawowych i wdrożeniowych, prezentują wiele interesujących poznawczo oraz aplikacyjnie informacji. W dużej mierze są one poświęcone problematyce zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym, zarządzania personelem, ze zwróceniem uwagi szczególnie na kształtowanie pożądanych kompetencji pracowników, jak również problematyce nadzoru właścicielskiego w sektorze przedsiębiorstw komunalnych, marketingu bezpośredniego dóbr luksusowych oraz prezentacji modeli sprawozdawczości małych podmiotów gospodarczych.(...)
Problematyka artykułów składających się na niniejszy Zeszyt koncentruje się głównie wokół zagadnień ochrony i humanizacji pracy oraz implementacji ergonomicznych warunków pracy w przedsiębiorstwie. W szczególności poruszone zostały kwestie kształtowania fizycznych cech pracy, zarządzania czasem dojazdów do pracy i zmęczeniem pracowników, rozwojem świadomości ergonomicznej pracowników i pracodawców, kultury bezpieczeństwa pracy w przedsiębiorstwie. Przedstawiono również interesujące modele zarządzania ergonomicznymi czynnikami ryzyka, koncepcję systemu zarządzania absencją w przedsiębiorstwie czy metodę oceny koincydencji zadań wywołujących efekt synergii negatywnej w obszarze bezpieczeństwa pracy. Zawartość Zeszytu obejmuje także tematy ogólniejszej natury, jakimi są: badanie wzrostu gospodarczego regionu oraz doskonalenie procesu obsługi klienta w kontekście rozwoju marki i jakości wyrobu. Problematyka ta jest niezwykle istotna od strony teorii ekonomii i zarządzania oraz realizacji procesu restrukturyzacji gospodarki polskiej. Zidentyfikowane czynniki stanowiące źródło stresu pracowników oraz coraz większa skala tego zjawiska są przykładem, jak słabość teorii i praktyki zarządzania (jak również teorii ekonomii) nie pozwala zapobiegać destrukcyjnym działaniom. Skutkiem takiego stanu rzeczy jest marnowanie siły roboczej, a więc głównego czynnika sprawczego postępu i korzystnych zmian. Podstawą uczciwej, stabilnej finansowo gospodarki przedsiębiorstwa pozostaje zgodność warunków pracy ze standardami ergonomii, której jednak brakuje w odniesieniu do zarówno tradycyjnych, jak i nowoczesnych form organizacji pracy i zarządzania nią.(...)
Zamieszczone w zeszycie artykuły, które są efektem prac naukowych prowadzonych w ramach badań podstawowych i wdrożeniowych w różnych ośrodkach akademickich, zawierają wiele ciekawych poznawczo oraz aplikacyjnie informacji. W zgromadzonych tu publikacjach Czytelnik może znaleźć sporo oryginalnych ujęć teoretycznych dotyczących prawnych aspektów promocji zatrudnienia osób bezrobotnych, metod poradnictwa zawodowego i pośrednictwa pracy, zasad i przepisów prawnych ochrony własności intelektualnej oraz kierunków rozwoju edukacji w zakresie ergonomii i ochrony środowiska w sektorze turystycznym i energetycznym. Głównym celem tej publikacji jest zebranie wybranych, ważniejszych elementów, które decydują o efektywnym i kreatywnym zarządzaniu zasobami materialnymi i niematerialnymi w przedsiębiorstwie. Zeszyt ten może posłużyć jako skrótowy, lecz pełen wnikliwych spostrzeżeń podręcznik i przewodnik po zagadnieniach produktywności, ergonomii oraz ochrony pracy. Problematyka zawarta w artykułach ergonomicznych została zaprezentowana na II Międzynarodowym Kongresie Ergonomii w Poznaniu w 2015 roku, zorganizowanym przez Polskie Towarzystwo Ergonomiczne i Politechnikę Poznańską. Teksty te są rezultatem prac naukowych prowadzonych w ramach badań podstawowych i wdrożeniowych, jak również stanowią pokłosie ożywionej dyskusji odbywającej się w trakcie obrad Kongresu, prezentując wiele interesujących informacji. (...)
The issue consists of articles containing a great deal of cognitively and practically interesting information. For the most part, they regard: methods of estimation of human capital as well as productivity of work, survey on absenteeism from work and arduousness in work, research on digital capital of the websites of local governments, methods of advancement in international accounting systems, forming of principles of fair value as a measure of value of financial instruments. The content of subsequent papers allows perceiving strategic aspects of the management process, among which: management through creating values for the customer in a local tourist economy, strategic planning of rural tourism development, and strategies of the decision making process by representatives of trade unions as well as other social organizations.(...)
Wstęp Część I. ŚWIADOMOŚĆ ŚRODOWISKOWA I ZACHOWANIA PROŚRODOWISKOWE Rozdział 1. Zachowawcze problemy zarządzania ludźmi 1.1. Świadomość środowiskowa pracowników 1.2. Zachowania prośrodowiskowe 1.3. Kształtowanie świadomości i zachowań prośrodowiskowych 1.4. Zachowania nieetyczne szkodzące środowisku 1.5. Problem zachowań nieetycznych proorganizacyjnych 1.6. Możliwości ograniczania zachowań nieetycznych Część II. PROCESY ZIELONEGO ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI (GREEN HRM) Rozdział 2. Procesy HR a Green HRM 2.1. Komponenty zielonego zarządzania zasobami ludzkimi 2.2. Zielona rekrutacja i selekcja 2.3. Zielona adaptacja i socjalizacja 2.4. Zielone postrzegane wsparcie organizacyjne 2.5. Zielone miejsca pracy; Zakończenie; Bibliografia; Spis rysunków i tabel.
W prezentowanej książce zjawisko wielopracy oglądane jest z perspektywy psychologicznej, chodzi tu bowiem o zrozumienie mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacji zaangażowania w wiele rodzajów pracy jednocześnie. To niezmiernie ważny problem współczesnej psychologii pracy. Autorka włącza się tym samym w nurt badań nad najważniejszą przemianą cywilizacyjną naszych czasów w zakresie stosunków pracy, jakim jest przemiana form i systemów zatrudnienia. Autorka zrealizowała poważny projekt, który przynosi nową wiedzę na temat psychologicznych uwarunkowań i konsekwencji zaangażowania w pracę na zasadzie łączenia obowiązków. To nie są przysłowiowe psychologiczne „trzy grosze" dorzucone do istniejącej wiedzy na temat zjawiska wielopracy, lecz naświetlające nowe, nieznane jej aspekty. To stanowi osobną wartość, jaką jest wiedza psychologiczna, umożliwiająca zajęcie „istotnego stanowiska” w kwestii wielopracy. Ważnym osiągnięciem Autorki jest pokazanie możliwości integrowania wiedzy psychologicznej (w tym wypadku zgrabne połączenie wyników badań na temat funkcjonowania rodziny, badań nad jakością życia, dobrostanem, zadowoleniem z pracy i życia). A także, co nie mniej ważne, pokazanie perspektywy nowych badań, ponieważ lektura pracy nasuwa nowe pytania i zachęca do szukania odpowiedzi.
1. Sprawiedliwość i jej rodzaje; 2. Związki i zależności sprawiedliwości z innymi wartościami organizacyjnymi; 3. Sprawiedliwość w wybranych procesach zarządzania ludźmi ; 4. Wybrane przyczyny, dowody i konsekwencje nisprawiedliwości; 5. Wybrane zadania kierownictwa w kształtowaniu i utrzymaniu sprawiedliwości.
Celem opracowania jest systematyzacja wybranych zagadnień tworzących głównie społeczny wymiar koncepcji ZZZL rozpatrywanych w kontekście pochodzenia analizowanej koncepcji oraz roli i architektury systemu HRM. Ponieważ problematyka ZZZL jest obszerna i wielowątkowa, w monografii skoncentrowano się na prezentacji najważniejszych kwestii. Ze względu na to, że jednym z głównych filarów ZZL jest rozwój personelu, autorzy omawiają w książce zagadnienia kształtowania tzw. kompetencji przyszłości oraz zrównoważonego przywództwa. Poruszają także rzadko eksplorowany w kontekście ZZL temat dotyczący kreowania form zatrudnienia. Aby osiągnąć przyjęty cel, dokonują analizy zagranicznej i krajowej literatury przedmiotu, a także posługują się wynikami badań wtórnych.
Nie da się wdrożyć w organizacji założeń zrównoważonego rozwoju bez kompetentnych pracowników, dlatego kluczowym działaniem pracodawców powinien być zrównoważony rozwój personelu poprzez szkolenia. Rozwój taki nie tylko promuje idee sustainablity w treściach edukacyjnych, ale sam jest realizowany zgodnie z zasadami zrównoważonego zarządzania zasobami ludzkimi. Monografia odpowiada na pytanie, jak realizować rozwój personelu, by móc go nazwać zrównoważonym, operacjonalizuje analizowany konstrukt i przedstawia wyniki badań empirycznych nad realizacją poszczególnych zasad zrównoważonego rozwoju personelu poprzez szkolenia.
O autorce; Wstęp; CZĘŚĆ I. ZARZĄDZANIE PROCESEM ODCHODZENIA PRACOWNIKÓW Z ORGANIZACJI SPRAWDZIANEM KULTURY ORGANIZACYJNEJ FIRMY Rozdział 1. Zwalnianie pracowników a wizerunek przedsiębiorstwa: Firma w oczach byłych pracowników - rys historyczny; Trwała (?) zmiana podejścia do redukcji personelu; Jaka będzie "nowa normalność"? Pandemia COVID-19 a problem zwalniania pracowników; Rozdział 2. Przegląd najczęściej występujących przyczyn odchodzenia pracowników z organizacji: Zwolnienia spowodowane przyczynami organizacyjnymi; Zwolnienia spowodowane negatywną oceną pracy; Zwolnienia z inicjatywy pracownika; CZĘŚĆ II. GDY DECYZJĘ PODEJMUJE PRACODAWCA Rozdział 3. Restrukturyzacja organizacji a redukcja zatrudnienia: Pojęcie restrukturyzacji; Restrukturyzacja zatrudnienia jako nieodzowny element restrukturyzacji przedsiębiorstwa; Przebieg procesu restrukturyzacji zatrudnienia; Znaczenie komunikacji; Pojęcie planu społecznego; Próba podsumowania; Rozdział 4. Redukcja zatrudnienia a dalsze funkcjonowanie organizacji: Syndrom "tych, co przeżyli"; Sposoby przeciwdziałania negatywnym skutkom redukcji; Rozdział 5. Sposoby przeciwdziałania przerostowi zatrudnienia: Planowanie zatrudnienia; Wprowadzanie elastycznych form zatrudnienia; Praca zdalna - pojęcie i podstawowe warunki efektywności; Rozdział 6. Rozwiązania alternatywne wobec redukcji zatrudnienia: Zachęcanie do dobrowolnego odejścia z organizacji połączone z systemem odpraw; Zaproponowanie pracownikom urlopów bezpłatnych (lub częściowo płatnych); Obniżka wynagrodzeń osób zatrudnionych w firmie; Rozdział 7. Podejmowanie decyzji dotyczących wyboru osób przeznaczonych do zwolnienia w ratnach redukcji: Kryterium stażu pracy (LIFO i FIFO); Kryterium społeczne; Kryterium efektywnościowe; Rozdział 8. Przekazywanie pracownikom informacji o podjętych decyzjach: Utrata zatrudnienia jako poważny problem psychologiczny; Kto powinien przekazywać informację o zwolnieniu?; Zasady prowadzenia rozmów ze zwalnianymi pracownikami; Rozdział 9. Outplacement: Czym jest outplacement?; Rodzaje outplacementu; Dlaczego organizacje decydują się na zastosowanie outplacementu? Trudności związane z prowadzeniem programów outplacementu w Polsce; Jak mierzyć efektywność outplacementu?; Rozdział 10. Zwolnienia spowodowane negatywną oceną pracy: Najczęstsze przyczyny niewłaściwego wykonywania zadań; Zagadnienia, które należy rozważyć przed podjęciem ostatecznej decyzji; Informowanie pracownika o zwolnieniu spowodowanym negatywną oceną pracy; CZĘŚĆ III. GDY DECYZJĘ PODEJMUJE PRACOWNIK Rozdział 11. Powody odchodzenia dobrych pracowników z organizacji: Brak realistycznego obrazu przyszłej pracy; Zatrudnianie osób ze zbyt wysokimi kwalifikacjami; Niewłaściwy przebieg okresu adaptacyjnego; Niesatysfakcjonujący poziom wynagrodzeń; Rozdział 12. Jak zatrzymać wartościowych pracowników w organizacji? Program działań długofalowych; Przestrzeganie najważniejszych zasad efektywnego kształtowania systemów motywacyjnych; Właściwe kształtowanie polityki szkoleniowej; Stwarzanie pracownikom możliwości awansu; Programy zarządzania talentami; Rozdział 13. Rozmowa z odchodzącym pracownikiem źródłem informacji o polityce personalnej organizacji: Sygnały świadczące o zamiarze odejścia; Czy warto nakłaniać pracownika do pozostania?; Exit intewiew - wywiad z odchodzącym pracownikiem; Zasady prowadzenia rozmów z odchodzącymi pracownikami; Exit interuiew jako element standardów zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej; Rozdział 14. Odejść z klasą. Kilka słów do rozstających się z firmą pracowników: Rozstanie z pracodawcą jako naturalny etap życia zawodowego; Jak przewidzieć zwolnienie?; Wskazówki dla odchodzących; Aneks. Kontynuacja czy przełom? Praktyki restrukturyzacji zatrudnienia w opinii Pawia Gniazdowskiego, dyrektora polskiego oddziału; Lee Hecht Harrison DBM; Trendy dotyczące restrukturyzacji zatrudnienia przed pandemią; Wyzwania okresu pandemii; Bibliografia; Indeks.