Przedmowa; Wprowadzenie; Układanie pytań; Dobór próby; Jak skłonić respondentów do odpowiedzi na ankietę; Kilka dodatkowych sposobów nakłonienia respondentów do odpowiedzi; Korzyści z dobrego zarządzania i dbałości o estetykę; Przygotowanie danych do analiz; Podsumowanie.
Część I PROMOCJA BEZPIECZEŃSTWA -WYMIAR INDYWIDUALNY Rozdział 1. Zdrowie fizyczne: 1.1. Uwagi wprowadzające; 1.2. Relacje zdrowie - choroba; 1.3. Współczesne koncepcje zdrowia; 1.4. Zdrowie obiektywne i zdrowie subiektywne; 1.5. Nowe możliwości promocji zdrowia. Rozdział 2. Zdrowie psychiczne: 2.1. Istota promocji bezpieczeństwa psychicznego; 2.2. Rozwój cywilizacji; 2.3. Promocja zdrowia psychicznego; 2.4. Koncepcja salutogenezy; 2.5. Inteligencja emocjonalna. Rozdział 3. Zdrowie duchowe: 3.1. Specyfika zdrowia duchowego; 3.2. Przemijanie życia; 3.3. Frustracja egzystencjalna; 3.4. Dwa modele życia; 3.5. Orientacja merkantylna. Rozdział 4. Rodzina: 4.1. Funkcje rodziny; 4.2. Style wychowania; 4.3. Błędy wychowawcze; 4.4. Zjawisko wsparcia; 4.5. Dialog informacyjny. Część II PROMOCJA BEZPIECZEŃSTWA - WYMIAR SPOŁECZNY Rozdział 5. Zdrowie społeczne: 5.1. Istota promocji zdrowia społecznego; 5.2. Różnice w zachowaniu społecznym jednostki; 5.3. Różnorodne formy interakcji; 5.4. Percepcja interpersonalna; 5.5. Rozwój zawodowy. Rozdział 6. Szkoła: 6.1. Diagnozowanie trudnych sytuacji wychowawczych; 6.2. Problem umiejętności zawodowych nauczyciela; 6.3. Relacje nauczyciel-uczeń; 6.4. Ocena przez uczniów nauczyciela; 6.5. Klimat klasy; 6.6. Szkolny program interwencyjny. Rozdział 7. Miejsce pracy: 7.1. Przystosowanie zawodowe; 7.2. Teoria osobowości J. Hollanda; 7.3. Zadowolenie z pracy; 7.4. Kultura miejsca pracy; 7.5. Sposoby opanowania stresu; 7.6. Sytuacje zagrożenia. ozdział 8. Środowisko lokalne: 8.1. Środowisko lokalne jako czynnik socjalizacji; 8.2. Związki psychiczne; 8.3. Miasto i wieś jako środowiska wychowawcze; 8.4. Aktywność jako działanie społeczne; 8.5. Czynniki kształtujące bezpieczeństwo w środowisku lokalnym; 8.6. Zadania społeczności lokalnej. Rozdział 9. Środowisko miejsca zamieszkania: 9.1. Kryteria jakości środowiska; 9.2. Zróżnicowane percepcje środowiska; 9.3. Paradygmaty bezpieczeństwa środowiska; 9.4. Projektowanie architektoniczne; 9.5. Kontrola dostępu; 9.6. Włamania do samochodów; 9.7. Środki techniczne bezpieczeństwa budynków wielorodzinnych; 9.8. Oświetlenie; 9.9. Różne aspekty bezpieczeństwa. Rozdział 10. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym: 10.1. Edukacja w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym; 10.2. Infrastruktura drogowa; 10.3. Zasada ograniczonego zaufania; 10.4. Rola policji; 10.5. Zadania wymiaru sprawiedliwości; 10.6. Programy informacyjne; 10.7. Systemowa realizacja zasad profilaktyki; 10.8. Agresja drogowa. Rozdział 11. Postawy pokojowe i tolerancja: 11.1. Istota pacyfizmu; 11.2. Rola emocji w zachowaniach zbiorowych; 11.3. Promocja tolerancji; 11.4. Grupowe poczucie wartości; 11.5. Typy tożsamości; 11.6. Kultura tolerancji. Rozdział 12. Kultura, zaufanie i kooperacja: 12.1. Proces neutralizacji aksjologicznej i jego skutki; 12.2. Tożsamość społeczna jednostki; 12.3. Kooperatywne postawy wobec różnych grup. Rozdział 13. Promocja postaw obywatelskich: 13.1. Edukacja obywatelska; 13.2. Nadzór nad działaniami władz; 13.3. Rola szkoły w rozwijaniu kompetencji; 13.3. Polityka edukacyjna; 13.4. Znaczenie technologii informatycznej w promocji bezpieczeństwa. Rozdział 14. Postawy prospołeczne: 14.1. Etyka cnót; 14.2. Zachowania prospołeczne; 14.3. Altruizm i empatia; 14.4. Rozumowanie moralne; 14.5. Oddziaływania wychowawcze. Rozdział 15. Promocja konstruktywnych postaw ekonomicznych: 15.1. Równowaga ekonomiczna; 15.2. Nierówności ekonomiczne; 15.3. Społeczna gospodarka rynkowa; 15.4. Postawy konsumpcyjne młodzieży; 15.5. Budżet obywatelski; 15.6. Internet. Część III PROMOCJA BEZPIECZEŃSTWA - ŚRODOWISKO NATURALNE I CYWILIZACJA Rozdział 16. Ekologia: 16.1. Ogólne zagadnienia ochrony środowiska naturalnego; 16.2. Programy działania na rzecz ochrony środowiska; 16.3. Czynniki kształtujące politykę ochrony środowiska; 16.4. Turystyka a ochrona środowiska; 16.5. Promocja bezpieczeństwa w biosferze. Rozdział 17. Technosfera: 17.1. Wpływ techniki na życie człowieka; 17.2. Zagrożenia kultury przez rozwój techniki; 17.3. Zwycięzcy i przegrani; 17.4. Zmiany w psychice pod wpływem telewizji; 17.5. Zalew informacji; 17.6. Zagrożenia technologiczne a promocja bezpieczeństwa. Rozdział 18. Infosfera: 18.1. Metabolizm informacyjny; 18.2. Wielkie rewolucje w dostępie do informacji; 18.3. Samoregulacja zachowania; 18.4. Metapoznanie; 18.5. Upowszechnianie wiedzy; 18.6. Niezmienność typów temperamentu; 18.7. Skutki systemu masowego komunikowania; 18.8. Karta Etyczna Mediów; 18.9. Bezpieczeństwo systemów komputerowych. Część IV INICJATORZY I ORGANIZATORZY DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA Rozdział 19. Administracja państwowa: 19.1. Etos administracji państwowej; 19.2. Godność petenta i urzędnika; 19.3. Zaufanie obywateli do organów państwa; 19.4. Europejski kodeks dobrej praktyki administracyjnej; 19.5. Elity społeczne. Rozdział 20. Działalność władz samorządowych: 20.1. Rola władz lokalnych; 20.2. Konflikt interesów; 20.3. Kodeks etyczny w samorządach; 20.4. Efektywne zarządzanie; 20.5. Przeciwdziałanie korupcji. Rozdział 21. Relacje obywateli z przedstawicielami administracji: 21.1. Stereotyp urzędnika i petenta; 21.2. Jakość relacji obywatela z władzą; 21.3. Promocja bezpieczeństwa obywateli w kontaktach z administracją; 21.4. Kształtowanie mechanizmów odpowiedzialności. Rozdział 22. Zadania policji: 22.1. Współdziałanie policji ze społeczeństwem; 22.2. Polityka społeczna wobec przestępczości; 22.3. Wcześniejsze stadia profilaktyki; 22.4. Zadania policji w realizacji community policing; 22.5. Służba patrolowa. Rozdział 23. Media: 23.1. Pojęcie mediów; 23.2. Rola telewizji w życiu indywidualnym i publicznym; 23.3. Polityka edukacyjna; 23.4. Znaczenie technologii informatycznej w promocji bezpieczeństwa. Rozdział 24. Edukacja: 24.1. Klimat w szkole; 24.2. Samoocena nauczyciela w procesie edukacyjnym; 24.3. Kompetencje nauczyciela; 24.4. Negocjacje jako metoda kontaktów nauczyciela z uczniem; 24.5. Niepowodzenia szkolne; 24.6. Tutoring. Rozdział 25. Stowarzyszenia sportowe: 25.1. Rola sportu; 25.2. Agresja w sporcie; 25.3. Badania osobowościowe sportowca; 25.4. Przestrzeganie reguł sportowych; 25.5. Sukces sportowy. Rozdział 26. Organizacje pozarządowe: 26.1. Cele organizacji obywatelskich; 26.2. Zagrożenia dla autonomii stowarzyszeń; 26.3. Formy organizacji pozarządowych; 26.4. Pomoc społeczna; 26.5. Finanse; 26.6. Programy promocji bezpieczeństwa. Rozdział 27. Organizacje międzynarodowe: 27.1. Reforma systemu funkcjonowania organizacji międzynarodowych; 27.2. Przeciwdziałanie naruszeniom prawa; 27.3. Nowe wyzwania przed organizacjami międzynarodowymi; 27.4. Problem wzajemnych relacji kulturowych; 27.5. Gospodarstwa domowe; 27.6. Stosunki międzyorganizacyjne. Część V GRUPY OBJĘTE SZCZEGÓLNYMI ODDZIAŁYWANIAMI W ZAKRESIE PROMOCJI BEZPIECZEŃSTWA Rozdział 28. Dzieci i młodzież: 28.1. Struktura potrzeb człowieka; 28.2. Rola dialogu a poczucie bezpieczeństwa; 28.3. Role społeczne nauczyciela. Rozdział 29. Kobiety: 29.1. Sytuacja kobiet; 29.2. Praca w środowiskach mieszanych; 29.3. Przeszkody w awansie zawodowym kobiet; 29.4. Przemoc wobec kobiet. Rozdział 30. Osoby starsze: 30.1. Skutki procesu starzenia; 30.2. Opieka nad osobami starszymi; 30.3. Usprawnienia pracy socjalnej; 30.4. Zagrożenia bezpieczeństwa osób starszych. Rozdział 31. Pacjenci: 31.1. Ewolucja w podejściu do istoty zdrowia; 31.2. Prawa pacjenta; 31.3. Promocja prawidłowych relacji z otoczeniem; 31.4. Działania w kierunku zmniejszenia ryzyka chorób. Rozdział 32. Osoby podejmujące próby samobójcze: 32.1. Indywidualny i społeczny wymiar zachowań suicydalnych; 32.2. Motywy podjęcia prób samobójczych; 32.3. Promocja zdrowia; 32.4. Teoria poznawczo-behawioralna. Rozdział 33. Niepełnosprawni: 33.1. Pojęcie niepełnosprawności; 33.2. Procedura orzekania o niepełnosprawności; 33.3. Uprawnienia osób niepełnosprawnych; 33.4. Zaburzenia psychiczne osób niepełnosprawnych; 33.5. Środowiskowe domy samopomocy; 33.6. Zespoły leczenia środowiskowego; 33.7. Ośrodki wsparcia społecznego. Rozdział 34. Wykluczeni z powodu ubóstwa: 34.1. Kategorie ubóstwa; 34.2. Progi ubóstwa; 34.3. System pomocy. Rozdział 36. Ofiary kryzysów emocjonalnych i rozwojowych: 35.1. "Bieg życia"; 35.2. Kryzysy w życiu; 35.3. Periodyzacja rozwoju człowieka; 35.4. Bunt dorastania; 35.5. Ocena cech dorosłości; 35.6. Trening interpersonalny. Rozdział 36. Osoby skazane i zagrożone demoralizacją: 36.1. Rola zakładu penitencjarnego w procesie resocjalizacji; 36.2. Ocena czynników wskazujących na osobowość antyspołeczną; 36.3. Zapotrzebowanie na stymulację; 36.4. Postulaty zwiększenia efektywności resocjalizacji; 36.5. Promocja bezpieczeństwa w rodzinach dysfunkcyjnych; 36.6. Świetlice z programem socjoterapeutycznym. Rozdział 37. Uzależnieni od alkoholu i hazardu: 37.1. Negatywne skutki uzależnienia od hazardu; 37.2. Metody leczenia alkoholików; 37.3. Przemoc w rodzinie alkoholików; 37.4. Nadużycie alkoholu wśród młodzieży; 37.5. Uzależenie od hazardu. Rozdział 38. Imigranci: 38.1. Podstawy prawne polityki migracyjnej; 38.2. Pomoc cudzoziemcom; 38.3. Integracja społeczna cudzoziemców. Część VI TECHNICZNE SYSTEMY BEZPIECZEŃSTWA Rozdział 39. Uwagi wstępne. Rozdział 40. Klasyfikacja urządzeń i systemów alarmowych: 40.1. Klasyfikacja systemów alarmowych; 40.2. Charakterystyka ogólna systemów sygnalizacji zagrożeń; 40.3. Zasady klasyfikacji urządzeń i systemów alarmowych; 40.4. Podstawowe kryteria klasyfikacji systemów alarmowych; 40 5. Podstawowe kryteria klasyfikacji urządzeń; 40.6. Wymagania ogólne, zasady stosowania systemów alarmowych. Rozdział 41. Zabezpieczenia techniczno-organizacyjne. Rozdział 42. Antyterrorystyczne urządzenia zabezpieczające: 42.1. Wprowadzenie; 42.2. Urządzenia rentgenowskie; 42.3. Bramki; 42.4. Inne urządzenia mechaniczno-elektryczne. Rozdział 43. Elektroniczne systemy bezpieczeństwa: 43.1. Wprowadzenie; 43.2. Systemy sygnalizacji włamania i napadu; 43.2.1. Systemy alarmowe skupione; 43.2.2. Systemy alarmowe rozproszone; 43.2.3. Systemy alarmowe mieszane; 43.2.4. Podsumowanie dotyczące konfiguracji SSWiN; 43.3. Urządzenia wchodzące w skład systemów alarmowych; 43.3.1. Centrale alarmowe; 43.3.2. Czujki alarmowe; 43.3.3. Sygnalizatory akustyczne i optyczne; 43.3.4. Zasilacze i akumulatory; 43.3.5. Manipulatory; 43.3.6. Dialery telekomunikacyjne, nadajniki, odbiorniki; jako urządzenia transmisji zdarzeń; 43.3.7. Linie wejściowe (dozorowe); 43.3.8. Linie wyjściowe; 43.3.9. Tablice synoptyczne i drukarki; 43.3.10. Informatyczny nadzór nad systemem alarmowym; 43.4. Konserwacja systemów alarmowych; 43.5. Systemy kontroli dostępu; 43.5.1. Biometryka; 43.5.2. Współpraca systemów kontroli dostępu z zabezpieczeniami mechanicznymi; 43.6. Systemy monitoringu wizyjnego; 43.6.1. Wprowadzenie; 43.6.2. Podstawowe zasady konfiguracji systemów monitoringu wizyjnego; 43.6.3. Systemy rejestracji zdarzeń; 43.6.4. CCTV IP; 43.7. Systemy Sygnalizacji Pożarowej; 43.7.1. Elektroniczny system sygnalizacji pożarowej dla pojazdów ruchomych; 43.8. Integracja systemów alarmowych; 43.8.1. Wprowadzenie; 43.8.2. Przykłady integracji elektronicznych systemów bezpieczeństwa; 43.8.3. Budynek inteligentny; 43.9. Zasady doboru systemów zabezpieczeń do określonych obiektów; 43.9.1. Wprowadzenie; 43.9.2. Zasady doboru zabezpieczeń. Rozdział 44. Przyszłościowe rozwiązania systemów bezpieczeństwa. Rozdział 45. Zakończenie i wnioski.
Książka jest zbiorem studiów przypadków i refleksji. Powstała w wyniku inspiracji wykładami prowadzonymi dla studentów Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego w ramach cyklu „Bliżej praktyki”. Te z kolei były następstwem bardzo dużego zainteresowania studentów wykładami organizowanymi przez członków funkcjonującej na wydziale Rady Biznesu. Tematy trzech cykli wykładów obejmowały aktualne zagadnienia z zakresu funkcjonowania gospodarki, ekonomii, inwestycji, finansów, zarządzania, a także zagadnienia społeczne. Dużą zaletą spotkań był bezpośredni kontakt z praktykami oraz zetknięcie się z prawdziwymi problemami biznesowymi. Rosnąca popularność wykładów przyczyniła się do rozwinięcia współpracy i spisania najciekawszych doświadczeń. Książka doskonale wpisuje się w potrzeby i zainteresowania wszystkich zaangażowanych stron: uczelni (studentów, kadry akademickiej, władz), jak i pracodawców. Przynosi wymierne korzyści społeczności akademickiej i zacieśnia więzi między środowiskami. Współpraca daje dużą szansę wzmocnienia kontaktów i wymiany pomysłów. Stanowi dopełnienie nawiązanych relacji między uczelnią a praktyką gospodarczą.
Wprowadzenie; Rozdział 1. Zaufanie 1.1. Pojęcie zaufania 1.2. Typologia zaufania 1.3. Kształtowanie się zaufania 1.4. Znaczenie zaufania w organizacjach 1.5. Zarządzanie zaufaniem i kultura zaufania Rozdział 2. Przywództwo 2.1. Pojęcie przywództwa 2.2. Typologia i paradygmaty przywództwa 2.3. Modele przywództwa i czynniki determinujące jego styl 2.4. Znaczenie przywództwa w rozwoju i doskonaleniu organizacji 2.5. Znaczenie przywództwa w rozwoju człowieka Rozdział 3. Innowacyjność i kreatywność 3.1. Pojęcie innowacyjności, kreatywności i postaw z nimi związanych 3.2. Typologia innowacji i kreatywności 3.3. Czynniki wpływające na innowacyjność, kreatywność 3.4. Bariery kreatywności i innowacyjności 3.5. Znaczenie innowacji w rozwoju człowieka i organizacji Rozdział 4. Praca zespołowa 4.1. Pojęcie zespołu oraz pracy zespołowej 4.2. Podstawowe typologie zespołów 4.3. Role w zespole 4.4. Organizacja pracy zespołowej 4.5. Praca zespołowa a efektywność 4.6. Pozytywne oraz negatywne aspekty związane z koncepcją pracy zespołowej 4.7. Znaczenie komunikacji w kontekście pracy zespołowej 4.8. Powołanie zespołu w sytuacji reklamacji klienta - studium przypadku Rozdział 5. Zaangażowanie w pracę 5.1. Pojęcie zaangażowania w pracę 5.2. Typologia form zaangażowania 5.3. Czynniki determinujące zaangażowanie w pracę i cechy zaangażowanego pracownika 5.4. Badanie zaangażowania pracowników 5.5. Zarządzanie przez zaangażowanie 5.6. Znaczenie zaangażowania pracowników w rozwoju organizacji 5.7. Znaczenie zaangażowania w pracę w rozwoju człowieka i jego samorealizacji Rozdział 6. Satysfakcja z pracy 6.1. Satysfakcja pracownika 6.2. Modele satysfakcji pracownika 6.3. Czynniki wpływające na satysfakcję pracownika 6.4. Satysfakcja jako ważny element budujący lojalność pracownika 6.5. Satysfakcja z pracy jako czynnik wpływający na proces i jakość pracy 6.6. Satysfakcja z pracy a jakość życia Rozdział 7. Kultura organizacyjna jako element wspierający człowieka w organizacji 7.1. Kultura w organizacji 7.2. Klasyfikacja kultur organizacyjnych 7.3. Elementy składowe kultury organizacyjnej 7.4. Funkcje kultury organizacyjnej 7.5. Krytyczne podejście do kultury organizacyjnej; Literatura; Podsumowanie.
1. Zróżnicowanie społeczne a edukacja, 2. Rola i znaczenie decentralizacji zarządzania dla oświaty wiejskiej i małomiasteczkowej, 3. Reformy edukacji a SNE, 4. Nauczyciele wobec społecznych nierówności edukacyjnych, 5. Polityka oświatowa samorządów terytorialnych w kontekście SNE, 6. Efekty edukacyjne uczniów z badanych gmin w kontekście SNE, 7. Oświatowe sukacsy i porażki badanych gmin w zakresie poprawy szans edukacyjnych uczniów, 8. Propozycja modelu zarządzania zdecentralizowaną oświatą
1. Doskonalenie zarządzania - charakterystyka procesów zmian a świadomość menedżerska, 2. Restrukturyzacja polskich przedsiębiorstw a zachowania kadry kierowniczej, 3. Uwarunkowani i bariery procesu zarządzania strategicznego w polskich przedsiębiorstwach w kontekście zmian świadomości menedżerskiej, 4. System informacyjny w przedsiębiorstwie, 5. Ewolucja w zarządzaniu marketingowym jako doskonalenia procesów zarządczych, 6.Wykorzystanie kontrolingu w polskich przedsiębiorstwach, 7. Doskonalenie zarządzania operacyjnego w przedsiębiorstwie - próba syntezy
Zawiera: R. 1 Ekonomiczna teoria dyskryminacji - wprowadzenie: Dyskryminacja i jej rodzaje; Prezentacja wybranych neoklasycznych teorii dyskryminacji i modeli ekonomicznych; Ekonomiczna analiza dyskryminacji kobiet na rynku pracy. R. 2 Sytuacja kobiet na polskim rynku pracy dawniej i dziś: Dyskryminacja kobiet w Polsce przed i po transformacji ustrojowej z 1989 r.; Kobieta na polskim rynku pracy współcześnie; Polka na europejskim rynku pracy - analiza porównawcza. R. 3 Problem równości płci w świetle prawa stanowionego: Równość płci na rynku pracy w prawie wspólnotowym; Równość płci na rynku pracy w polskim prawodawstwie; Ochrona pracy zawodowej kobiet w prawie międzynarodowym. Dokumenty ratyfikowane przez Polskę - zarys ogólny. R. 4 Przyczyny dyskryminacji kobiet na polskim rynku pracy - badania własne. Problem dyskryminacji instytucjonalnej: Prezentacja wybranych przepisów i instrumentów polityki społecznej dotyczących kobiet na rynku pracy w okresie ciąży i macierzyństwa; Analiza ekonomiczna wybranych przepisów i instrumentów polityki społecznej dotyczącej kobiet na rynku pracy w okresie ciąży i macierzyństwa; Przyczyny dyskryminacji kobiet na rynku pracy w Polsce - badania własne. Problem dyskryminacji instytucjonalnej. Zakończenie.
Wprowadzenie Rozdział 1. Wirtualność organizacji w naukach o zarządzaniu 1.1. Geneza wirtualności 1.2. Wirtualność organizacji w naukach o zarządzaniu 1.3. Pomiar wirtualności Rozdział 2. E-kultura jako forma kultury organizacyjnej – ujęcie teoretyczno-metodyczne 2.1. Kultura organizacyjna – definicje i wymiary 2.2. E-kultura – istota i charakterystyka 2.3. Wymiary e-kultury Rozdział 3. Metodyka badania e-kultury 3.1. Struktura procesu badawczego 3.2. Metodyka ilościowych badań empirycznych wirtualności i e-kultury Rozdział 4. Model e-kultury organizacji IT działających w Polsce 4.1. Empiryczna weryfikacja modelu e-kultury 4.2. Analiza związków wirtualności z e-kulturą 4.3. Wnioski z interpretacji związków wirtualności z poszczególnymi wymiarami e-kultury na podstawie wyników wnioskowania statystycznego Rozdział 5. Praktyki zarządzania kapitałem ludzkim w e-kulturze – badania jakościowe 5.1. Wywiad jakościowy 5.2. Raport z wywiadów jakościowych 5.3. Interpretacja wywiadów jakościowych na temat praktyk zarządzania kapitałem ludzkim w e-kulturze 5.4. Wskazówki dla działów personalnych dotyczące wdrożenia e-kultury 5.5. Słabe strony e-kultury Rozdział 6. Wnioski i rekomendacje; Załącznik; Studium przypadku praktyk zarządzania kapitałem ludzkim w e-kulturze w wybranej organizacji; Bibliografia; Streszczenia; Wykaz tabel; Wykaz wykresów i rysunków.
Rozdział 1.: Edukacja a nowe technologie: O nowej interpretacji niektórych pojęć pedagogicznych w dobie technologii informacyjnej; Zastosowanie wybranych nowoczesnych technologii w szkolnictwie wyższym; Potrzeba nowego nauczania statystyki w społeczeństwie informacyjnym; Komputer a edukacja dzieci w wieku wczesnoszkolnym; Od konwergencji, przez konkurencję do dywergencji mediów; Rozdział 2.: Aktualne i perspektywiczne problemy edukacji prozawodowej i zawodowej: Psychospołeczne uwarunkowania skuteczności na rynku pracy a edukacja jutra; Talent nadal wartością do zagospodarowania w procesie budowania karier; Perspektywy rozwoju zawodowego absolwentów w Polsce na przykładzie badań kompetencji z terenu Dolnego Śląska w latach 2006-2010; Wpływ służby i kształcenia poza granicami państwa na antycypację możliwości implementacji w organizacji wojskowej nowoczesnych form doskonalenia kadr; Poziom odpowiedzialności rodzicielskiej w kontekście edukacji zawodowej niepełnosprawnych; Rozdział 3.: Emigracja zarobkowa młodych Polaków i jej skutki: Migracja zarobkowa w Europie; Analiza zjawiska poakcesyjnej migracji Polaków ze względu na ich stałe indywidualne cechy osobowości; Wybrane aspekty komunikacji pomiędzy rodzicami i dziećmi w rodzinach dotkniętych emigracją zarobkową jednego z rodziców; Zagrożenia dla wartości życia rodzinnego w kontekście migracji i emigracji zarobkowej; Rozdział 4.: Czas jako wartość oraz jego organizacja i spędzanie: Odchodzenie czasu; Czas wolny- preferencje - uwarunkowania - bariery; Aktywność ruchowa osób starszych. Wyzwania edukacyjne; Miejskie gry i zabawy jako otwarty projekt edukacyjny; Andragogiczne walory tożsamości Zakopanego; Rozdział 5.: Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne w edukacji jutra: Zasady pedagogiczne Wasyla Barwińskiego przez pryzmat znaczenia tradycji; Świat pogłębiony, czyli sztuka w przestrzeniach edukacji; Oferta wyjazdów wakacyjnych w edukacyjnej przestrzeni dziecka; Rozdział 6.: Edukacja spersonalizowana. Szkoły rodzinne: Nowoczesne rodzicielstwo- jaka jest jego istota? Czy może stwarzać zagrożenie dla edukacji?; Edukacja włączająca czy wyłączająca? Aktualny stan badań i perspektywa zmian; Edukacja inkluzyjna dziecka niepełnosprawnego w szkole ogólnodostępnej a integracja społeczna; Rozdział 7.: Varia.
Wstęp. Część I. Organizacja pracy w szkole. Rozdział 1. Szkoła równych szans? (raport z badań wśród nauczycieli). Rozdział 2. Mediacje w szkole jako forma wsparcia w środowisku oświatowym – w opiniach młodzieży akademickiej. Rozdział 3. Siła czy wytrwałość? – Pytania o czynniki warunkujące poczucie sprawstwa. Rozważania w świetle wyników badań własnych. Rozdział 4. Tworzenie projektu edukacyjnego – współdziałanie czy zakamuflowana praca indywidualna? Rozważania w kontekście wyników badań własnych. Rozdział 5. Problemy kierowania szkołą na łamach „Nowej Szkoły” (1945-2017). Część II. Kompetencje i obszary pracy nauczyciela we współczesnej szkole. Rozdział 1. Znane i nieznane wymiary innowacji nauczycielskiej. Kontekst badawczy. Rozdział 2. Wspierające wymiary komunikacji językowej w praktyce edukacyjnej szkoły i w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela. Rozdział 3. Pedagogiczne uwarunkowania relacji interpersonalnych rodziców i nauczycieli wybranych szkół podstawowych. Rozdział 4. Znaczenie dotyku w edukacji. Model węgierski. Część III. Potencjał edukacji przedszkolnej i zintegrowanej. Rozdział 1. Prawo dziecka do nauki w edukacji wczesnoszkolnej. Rozdział 2. „What we will learn in our youth…” – that it to say, to reasonably support the development of a child’s creative potential. Rozdział 3. Dyscyplina w przedszkolu – wspólne ustalanie zasad czy narzędzie do kierowania grupą? Rozdział 4. Wartości estetyczne przyrody w wytworach plastycznych uczniów kończących edukację wczesnoszkolną. Część IV. Edukacja medialna w instytucjach edukacyjnych. Rozdział 1. Edukacja w społeczeństwie technokratycznym i informacyjnym. Spojrzenie krytyczne i horyzontalne. Rozdział 2. Edukacja cyfrowa, czyli jaka? Rozdział 3. Emocjonalne funkcjonowanie „cyfrowych” uczniów we wczesnym wieku szkolnym. Rozdział 4. Profilaktyka i terapia fonoholizmu wśród uczniów szkół podstawowych. Rozdział 5. Poszukiwanie informacji przez studentów – raport z badań pilotażowych. Rozdział 6. Uczenie się nie musi być monochromatyczne. Kolor jako czynnik mogący wspomagać uczenie się. Część V. Młodzi dorośli jako podmiot oddziaływań edukacyjnych. Rozdział 1. Przeżycie – przebudzenie – przemiana. Inicjacyjne dynamizmy egzystencji ludzkiej w motywowaniu studentów pedagogiki i pracy socjalnej do (samo)doskonalenia kompetencji hermeneutycznych. Rozdział 2. Pojęcie wdzięczności w opinii osób u progu dorosłości. Rozdział 3. Inteligencja emocjonalna studentów – przyszłych nauczycieli. Rozdział 4. Wybrane problemy aktywności fizycznej studentów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika – kontekst doświadczeń sportowych i wychowania rodzinnego. Rozdział 5. About the need of preparation of candidates for teachers for cooping with stress at school and supporting students in this range.
1. Ekologiczna, Społeczna Odpowiedzialność Biznesu; 2. Wykaz wybranych dobrych praktyk w obszarze odpowiedzialności ekologicznej firm i gmin biorących udział w konkursach "Firma bliska środowisku" oraz "Gmina bliska środowisku" w edycjach 2006, 2007 i 2008; 3. Informacje dodatkowe.
Badanie emocji (odczuwanych uczuć) nie jest procesem łatwym i oczywistym. Pytanie o naturę emocji zostaje wciąż otwarte. Ze względu na fakt, że emocje pozostają w sferze indywidualnych doświadczeń jednostki, są naturalnym i spontanicznym wyposażeniem, do dziś nie ma jednoznacznych wskazań, czym są emocje, kiedy powstają, od czego zależą i jak nimi zarządzać. Celem pracy jest opis emocji towarzyszących w codziennej pracy nauczycielom i przedstawicielom handlowym. Główny nacisk teoretyczny położony został na teorie wyrosłe na gruncie perspektywy interakcjonistycznej. Szczególna uwaga zwrócona została na sposoby kierowania emocjami oraz strategie stosowane podczas radzenia sobie z powstającymi emocjami w obu grupach zawodowych. W książce zawarto śmiały i poznawczo cenny pomysł naukowej obserwacji procesów emocjonalnych w dwóch środowiskach zawodowych nauczycieli i przedstawicieli handlowych. Jest to cenne ujęcie procesów socjologicznych znamionujące opanowanie multidyscyplinarnego warsztatu badacza. Ukazane zostały emocje społeczne, takie jak wstyd, duma i poczucie winy oraz procesy interakcyjne, normy środowiskowe, rytuały, ceremonie i reguły zachowań, a nawet łańcuchy rytuałów interakcyjnych. Jest to nowatorskie ujęcie dość rzadko wyodrębnianych procesów psychicznych.
1. Firma 2.0: Problemy i niewykorzystane szanse w pracy grupowej; Web 2.0 i pojawienie się nowego; Nowe podejście do starych problemów; Wyjątkowa wartość; 2. Osiągnąć sukces z firmą 2.0: Tematy zastępcze i projekty długoterminowe; Podążając głównym nurtem; Spojrzenie w przyszłość.