Cz.I Teoria i praktyka interwencji kryzysowej: 1. Zbiór pojęć interwencji kryzysowej, 2. Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej, 3. Postępowanie z osobą przeżywającą kryzys. Cz.II Postępowanie w konkretnych rodzajach kryzysów: udajemy się na front; 4. Zespół stresu pourazowego, 5. Kryzys zagrożenia życia, 6. Napaść seksualna, 7. Przemoc ze strony partnera, 8. Uzależnienie od substancji chemicznych: kryzys nałogu, 9. Strata osobista: żałoba i smutek po stracie. Cz.III Kryzys w siedzibie służ społecznych: 10. Przemoc na terenie instytucji, 11. Kryzysy w szkołach, 12. Kryzysy związanie z porwaniem zakładników, 13. Pracownicy służb społecznych w kryzysie: wypalenie. Cz.IV Nowe kierunki: 14. Zejść z kozetki i wyjść na ulicę
Role pedagogiki w rozwiązywaniu problemów współczesnego człowieka; I. Teoretyczne podstawy problemów pedagogicznych - dyskusje i polemiki: Edukacja dorosłych w kontekście globalnego i wielokulturowego społeczeństwa; Założenia logoteorii Viktora Emila Frankla a wychowanie człowieka; Szkoła jako przestrzeń wspomagania rozwoju; Możliwości wykorzystania arteterapii w edukacji zdrowotnej. II. Współczesne problemy badań pedagogicznych w wymiarze międzynarodowym: Pedagogical essay in academic teaching. Genesis, humanist values, and didactic expectations; Burnout syndrome of university teachers; Communication at school and its influence on the feeling of stress; Relationship to work and learning across three generations; Specifications of functioning in a close interpersonal relationship of women with the tendency of depression education in identifying the depressive tendency; Youth subcultures in the 2nd decade of the 21st century; Forms of musical education and their implementation in artistic and pedagogical systems; Pespective of postwar maternity in Poland (the example of "Moda i życie praktyczne" in the years 1946-1950); Functioning of families with children with autism and the role of non-profit institutions; Organization of educational process in schools with polish educating and the special school for deaf children in the conditions od independent Ukraine (1991-2010). Comparative aspects; Tworzenie i rozwój edukacji dla dzieci z zaburzeniami czucia na Ukrainie i w Polsce.
W bieżącym numerze opublikowano siedem artykułów. Artykuł Justyny Brzezińskiej dotyczy modeli analizy teorii odpowiedzi na pozycje testowe w teorii pomiaru z zastosowaniem pakietu LTM programu R. Dorota Kwiatkowska-Ciotucha, Magdalena Ślazyk-Sobol i Urszula Załuska przedstawiły wyniki badań empirycznych dotyczących wspólnych i unikatowych aspektów wypalenia zawodowego. Badania prowadzono wśród pracowników sektora edukacji, szkolnictwa wyższego i służby zdrowia. Możliwości zastosowania analizy koszykowej jako metody poszukiwania odpowiednich reguł asocjacyjnych dla danych gromadzonych w ramach statystyki publicznej są tematem artykułu Marcina Szymkowiaka, Tomasza Klimanka i Tomasza Józefowskiego. Ilona Bondos, Marcin Lipowski i Zbigniew Pastuszak pokazują wyniki synergii uzyskanej, gdy podstawą badań są jednocześnie ilościowe i jakościowe badania marketingowe wraz z wykorzystaniem CAPI i samoobserwacji. Przedmiotem zainteresowań Michała Gostkowskiego jest analiza popytu konsumentów za pomocą systemu Quadratic Almost Ideal Demand System (QUAIDS), będącego rozszerzeniem systemu Almost Ideal Demand System. Małgorzata Grzywińska- Rąpca i Lesław Markowski przedstawiają wyniki badań niektórych aspektów zatrudnienia w polskim sektorze finansowym w latach 2005-2016. Badanie zarejestrowanych podmiotów tego sektora przeprowadzono na poziomie województw. Wykorzystano techniki wielowymiarowej analizy statystycznej. W artykule Anety Ptak-Chmielewskiej i Piotra Kulety pokazano wyniki zastosowania regresji logi-stycznej do weryfikacji skuteczności modeli statystycznych w ocenie ryzyka niewypłacalności przedsiębiorstw. Józef Dziechciarz
W dniach 20-21 września 2012 r. we Wrocławiu odbyła się Międzynarodowa Konferencja Naukowa QOL 2012 pt. „Quality of Life and Sustainable Development”. Konferencja jest organizowana cyklicznie od 1999 r. przez Katedrę Statystyki Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Pomysłodawcą konferencji, która zyskała uznanie tak krajowych, jak i zagranicznych środowisk akademickich, jest wieloletni kierownik Katedry Statystyki prof. Walenty Ostasiewicz. Kolejna edycja była możliwa dzięki inspiracji i zaangażowaniu zarówno Profesora, jak i wszystkich pracowników katedry aktywnie uczestniczących w pracach związanych z organizacją tejże konferencji. Szczególne wyrazy uznania za jej przygotowanie i dbałość o jej sprawny przebieg należą się dr Edycie Mazurek, dr Beacie Zmyślonej, dr. Cyprianowi Kozyrze i mgr Aleksandrze Iwanickiej. Podczas konferencji wygłoszono 65 referatów, których tematyka obejmowała nie tylko tytułową problematykę zrównoważonego i trwałego rozwoju społecznego, ale również zagadnienia dotyczące sprawiedliwości społecznej, polaryzacji ekonomicznej i społecznej oraz sprawiedliwości w dostępie do opieki zdrowotnej, edukacji i dóbr kultury. Rozszerzone wersje prezentowanych referatów autorzy przygotowali w postaci artykułów naukowych. Artykuły, które uzyskały pozytywne recenzje, zostały zamieszczone w dwóch zeszytach naukowych. Niniejszy, zatytułowany Jakość życia a zrównoważony rozwój, zawiera artykuły przygotowane w języku polskim. Drugi zeszyt, zawierający artykuły przygotowane w języku angielskim, ukaże się pod tytułem: Quality of Life and Sustainable Development. Pragnę podziękować autorom za przygotowane artykuły, a wszystkim recenzentom za wnikliwe uwagi i sugestie, które przyczyniły się do utrzymania odpowiedniego poziomu naukowego tej publikacji. Dziękuję również dr Beacie Zmyślonej – współredaktorce tego zeszytu, oraz pani Janinie Rabórskiej, za aktywną pomoc w przygotowaniu tego opracowania. Słowa podziękowań kieruję również do pracowników Wydawnictwa za ich współpracę, okazywaną pomoc i uprzejmość. Zofia Rusnak
W numerze [Contents] Daniel Bar-Tal: Podstawy kulturowe i dynamika nierozwiązywalnych konfliktów: podejście socjopsychologiczne [Cultural foundations and dynamics of intractable conflicts: A socio-psychological approach], s. 7–22; Jan Cieciuch: Pomiar wartości w zmodyfikowanym modelu Shaloma Schwartza [The measurement of values in the refined Schwartz’s theory], s. 22–41; Aleksandra Cisłak, Aleksandra Szymków: Lepsi martwi niż żywi: spostrzeganie heroizmu uczestników wydarzeń historycznych [Better dead than alive: Heroism perception of participants in historical events], s. 42–52; Monika Wróbel: Praca emocjonalna a wypalenie zawodowe u nauczycieli: moderująca rola inteligencji emocjonalnej [Emotional labor and burnout in teachers: The moderating role of emotional intelligence]; s. 53–66; Aleksandra Jerzmanowska: Empatia oraz decentracja interpersonalna a radykalność postaw społecznych [Empathy and interpersonal decentration and the radicalism of social attitudes], s. 67–79; Oleg Gorbaniuk: Korelaty dyspozycyjnych wizerunków krajów: analiza danych zagregowanych [he macro-correlates of dispositional country image: Aggregated data analysis], s. 80–95; Antoni Wontorczyk, Maria Brudnik: Cechy temperamentu jako predyktory wypalenia zawodowego u nauczycieli wychowania fizycznego [Temparamental traits as predictors of professional burnout among physical training teachers], s. 96–110.
Monografia Zjawiska niepożądane w zatrudnieniu z perspektywy prawa pracy - wybrane zagadnienia została przygotowana przez studentów Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego - członków Studenckiego Koła Naukowego Prawa Pracy działającego przy Katedrze Prawa Pracy UŁ. Publikacja zawiera zbiór opracowań dotyczących niepożądanych zjawisk w środowisku pracy, w ramach których Autorzy poddają analizie rozwiązania prawne dotyczące m.in. mobbingu czy dyskryminacji, zwracając przy tym uwagę na ich niedoskonałość oraz formułując postulaty de lege ferenda. Rozważania osadzone są nie tylko na gruncie polskiego prawa pracy, ale uwzględniają także dokumenty międzynarodowe - w tym zwłaszcza Konwencję nr 190 Międzynarodowej Organizacji Pracy z 2019 r. dotyczącą eliminacji przemocy i molestowania w świecie pracy, wokół której toczą się w ostatnim czasie ożywione dyskusje naukowe. Nie umknęło uwadze Autorów również zagrożenie pojawienia się nowych niepożądanych zjawisk w zatrudnieniu, mogących być konsekwencją m.in. rozwoju nowoczesnych technologii. Przygotowanie opracowania przez najmłodszych badaczy prawa pracy, pozwala na nieco inną perspektywę postrzegania przedmiotowej problematyki, co może ożywić dyskurs naukowy w tym obszarze.
Psychologia Społeczna nr 4(19)2011 Psychologia Społeczna jest kwartalnikiem, organem Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej. Profil kwartalnika obejmuje problematykę szeroko rozumianej psychologii społecznej: obok eksperymentalnej ps, publikuje prace z pogranicza różnych dyscyplin traktujących o człowieku w środowisku społecznym, poczynając od socjologii i innych nauk społecznych, a kończąc na biologii, neuronauce i psychologii poznawczej. Czasopismo jest otwarte na polemiczne debaty między przedstawicielami różnych orientacji teoretycznych i metodologicznych o miejscu człowieka w środowisku społecznym.
W numerze [Contents] Aleksandra Szymków, Michał Parzuchowski: Wspólnotowość ucieleśniona: wpływ aktywizacji cech wspólnotowych na odczuwanie temperatury [Communion embodied: The influence of communion priming on temperature estimates], s. 367–379; Ryszard Makarowski, Joanna Kasprowicz: Poczucie zagrożenia pracowników organizacji humanitarnych w Afganistanie [Feeling of threat among humanitarian aid organization workers in Afghanistan], s. 380–395; Joanna Różycka-Tran, Magdalena Żemojtel-Piotrowska, Truong Thi Khanh Ha: Wartości osobiste i kulturowe w ujęciu Shaloma Schwartza w kulturze polskiej i wietnamskiej [Schwartz’ personal and cultural values in Polish and Vietnamese cultures], s. 396–407; Sławomir Trusz, Magdalena Kwiecień: Społeczne piętno eurosieroctwa [Sławomir Trusz, Magdalena Kwiecień], s. 408–421; Łukasz Baka: Relacje społeczne w pracy jako moderator zależności: wymagania w pracy – zdrowie psychiczne i fizyczne nauczycieli [Social relations at work as a moderator of the effects of job demands on mental and physical health among teachers], s. 422–434; Maria Kaźmierczak: Postrzegana empatia partnera jako predyktor satysfakcji ze związku romantycznego [Perceived partner’s empathy as a determinant of satisfaction with a romantic relationship], s. 435–448; Maria Jarymowicz, Kamila Dobrenko, Natalia Michalak: Złożoność standardów Ja a efektywność rozpoznawania treści utajonych słów o różnych komponentach afektywnych [The Self standards’ complexity and recognition of subliminally exposed words with diverse affective components], s. 448–458; Agata Gąsiorowska: Skrócona wersja Skali postaw wobec pieniędzy (SPP-25). Dobór pozycji i walidacja narzędzia [Short version of Money Attitudes Questionnaire. Items selection and scale validation], s. 459–478.