1. Teoria i historia marketingu politycznego; 2. Samorząd regionalny; 3. Rezultaty empirycznego zastosowania marketingu politycznego w Polsce; 4. Kampania wyborcza jako narzędzie służące osiąganiu i utrzymaniu władzy; 5. Doskonalenie wizerunku i promocja kandydata jako elementy marketingu politycznego w regionie.
Działania polityczne. Teoria i praktyka, Wprowadzenie do teorii marketingu politycznego, Marketing polityczny w USA: koncepcja i zastosowanie w kampaniach prezydenckich, Metody analizy i diagnostyki rynku politycznego, Wyborca na rynku politycznym, Strategie partii politycznych, Public relations w polityce, Promocja i reklama polityczna, Lobbing jako strategia promocji interesów grupowych.
Aspekty teoretyczne marketingu politycznego, Analiza marketingowej kampanii wyborczej na przykładzie amerykańskich wyborów prezydenckich, Marketing polityczny w polskich kampaniach prezydenckich w 1990, 1995 i 2000 roku, Analiza porównawcza marketingu politycznego w USA i Polsce, Wpływ marketingu politycznego na procesy polityczne.
Aspekty teoretyczne marketingu politycznego, Analiza marketingowej kampanii wyborczej na przykładzie amerykańskich wyborów prezydenckich, Marketing polityczny w polskich kampaniach prezydenckich w 1990, 1995 i 2000 roku, Analiza porównawcza marketingu politycznego w USA i Polsce, Wpływ marketingu politycznego na procesy polityczne.
Część I. Marketing polityczny a ideały demokracji: 1. Socjotechnika czy marketing polityczny?, 2. Marketing polityczny jako instrument demokracji masowej, 3. Kampania wyborcza a stabilność współczesnego systemu demokratycznego, 4. Wolność słowa w kampaniach wyborczych, 5. O niedemokratycznej propagandziepolitycznej w demokracji, 6. Idea na usługach polityki Zachodu. Kilka uwag o retoryce praw człowieka, 7. Media a marketing polityczny - koniec mitu " czwartej władzy"?, 8. Media w marketingu politycznym, 9. Konstytucyjne ujęcie zasady pluralizmu politycznego, 10. Quasi-etyczne zasady demokracji "rynkowej", 11. Obraz polityków - wizerunek rzeczywisty a odzwierciedlony?, 12. Kreowanie wizerunków a demokracja - w poszukiwaniu hipotezy badawczej, 13. Koncepcja marketingowa wobec wyzwań współczesnego rynku politycznego, 14. Sondaże przedwyborcze a rzeczywiste wyniki wyborów. Między manipulacją a poznaniem, 15. Wpływ sondaży na wynik wyborów - wybrane aspekty, 16. Problemy imigracji w państwach demokracji liberalnej w perspektywie marketingu politycznego. Część II. Doświadczenia kampanii wyborczych: 17. Socjologiczne aspekty marketingu politycznego w Polsce, 18. Marketing polityczny w ramach polskiego systemu politycznego (Wybrane problemy), 19. Rola marketingu politycznego w kampanii wyborczej' 2005 w Polsce, 20. Kobieta jako podmiot i przedmiot w parlamentarnej kampanii wyborczej (2005 r.), 21. Marketing polityczny on-line, 22. Marketing polityczny a populizm. Doświadczenia kampanii politycznej 2005 roku, 23. Lewica w wyborach prezydenckich 2005 roku, 24. Strony internetowe młodzieżówek partyjnych w marketingu politycznym, 25. Negatywne kampanie wyborcze w ujęciu marketingowym, 26. "Czarny PR" oraz "czynnik administracyjny" w kampaniach wyborczych na Ukrainie. Część III. Marketing polityczny na szczeblu lokalnym: 27. Mechanizmy kształtowania się wyboru politycznego na szczeblu lokalnym, 28. Czy wójtowi potrzebny jest marketing polityczny? Teoria i praktyka zastosowania marketingu przez liderów lokalnych wspólnot, 29. Media lokalne a marketing - analiza zależności na przykładzie rynku prasy lubelszczyzny, 30. Organizacyjny, przebieg i efekty kampanii wyborczej SLD na lubelszczyźnie w 2005, 31. Naród medialny, 32. " Parcie na szkło" - wizerunek regionalnego przywódcy politycznego
Marketing na rynku wyborczym: Zarys ewolucji marketingu. Rynek wyborczy jako istota składowa rynku politycznego. Wprowadzenie zasad marketingu na rynku wyborczym. Charakterystyka marketingowej strategii wyborczej. Segmentacja rynku wyborczego. Plasowanie produktu politycznego na rynku. Wykorzystanie marketingu relacyjnego na lokalnym rynku politycznym. Marketing w organizacji wyborów samorządowych: Prawne determinanty funkcjonowania samorządu i prowadzenia kompanii wyborczej. Działania społeczne i polityczne w wyborach samorządowych. Wyborcy jako podmiot oddziaływania partii politycznych i ugrupowań lokalnych. Ocena sytuacji politycznej w oparciu o sondaże opinii publicznej. Strategia kompanii wyborczej jako podstawa właściwie sformułowanej decyzji walki o władzę na lokalnym rynku politycznym. Planowanie jako czynnik porządkujący działania lokalnych grup politycznych w okresie kampanii wyborczej. Finansowanie lokalnej kampanii wyborczej. Organizacja komitetu wyborczego miejscem wyłaniania politycznych liderów. Program wyborczy jako element produktu politycznego uwzględniający oczekiwania i potrzeby wyborców. Kreowanie wizerunku elementem sprawczym procesu identyfikacji wyborców z politycznymi liderami. Kompania pośrednia i bezpośrednia - mechanizmy oddziaływania na elektorat. Reklama i public relations głównymi instrumentami wywierania wpływu na elektorat wyborczy. Etyka kampanii wyborczej.
R.1 Założenia metodologiczne; R.2 Wpływ czynników instytucjonalnych na strategie wyborcze; R.3 Partia polityczna jako uczestnik rywalizacji na rynku wyborczym; R.4 Kampania wyborcza; R.5 Analiza wybranych kampanii wyborczych w Finlandii, Francji, Polsce i Stanach Zjednoczonych w latach dziewięćdziesiątych; Zakończenie.
Wstęp; R.1 Strategia jako element marketingu politycznego; R.2 Ramy prawne funkcjonowania podmiotów politycznych na rynku wyborczym; R.3 Sytuacja wyjściowa i struktura rynku wyborczego; R.4 Marketingowe strategie kampanii wyborczych; R.5 Wizerunki autoprezentacyjne kandydatów; R.6 Przekazy programowe w prezydenckiej kampanii wyborczej; Zakończenie.
Publikacja jest głosem w dyskusji na temat wybranych systemów wyborczych, mechanizmów, a także kampanii wyborczych. Przedstawione zostały zarówno aspekty prawne wyborów, jak i praktyka polityczna. Poddano analizie wybory w takich państwach, jak USA, Gruzja, Węgry, Japonia, Kenia i Rumunia. Ta wielowątkowość pozwala przedstawić wybrane problemy nie tylko prawa wyborczego i wyborów, ale także procesów demokracji i transformacji ustrojowej. W książce zwrócono uwagę na kwestie strachu i żartu jako dwóch elementów, które mogą być wykorzystywane w kampanii wyborczej, co więcej mogą przyczynić się do sukcesu wyborczego. Część pracy poświęcona została kampaniom wyborczym m.in. w Polsce, USA, Japonii czy Kenii. Z ich różnorodności wynika odmienny wpływ charakteru kampanii na wynik wyborczy. Ukazują także, jak szybko następuje ewolucja środków wykorzystywanych w procesie wyborczym.
1. Znaczenie wolności mediów masowych dla demokratyzmu procesów wyborczych. 2. Czynniki oddziałujące na zachowania mediów masowych w demokratycznych procesach wyborczych. 3. Przesłanki kreowania oraz charakter prawny standardów międzynarodowych w odniesieniu do roli mediów masowych w demokratycznych procesach wyborczych. 4. Standardy europejskie traktowania mediów masowych w okresie wyborów. 5. Standardy europejskie postępowania mediów masowych w okresie wyborów. 6. Standardy europejskie monitorowania mediów masowych w okresie wyborów.
I. Instytucje systemu politycznego. Parlament. Prezydent. Partie i ugrupowania polityczne, Wprowadzenie, Między systemem prezydencko-parlamentarnym a parlamentarno-prezydenckim? Cechy osobowościowe idealnego prezydenta w systemie politycznym w Polsce, Wybory parlamentarne i prezydenckie 2005 roku, a instytucjonalizacja polskiego systemu partyjnego, Ugrupowania lewicowe w wyborach parlamentarnych 2005 roku, Wewnątrzpartyjne zasady i procedury wyłaniania kandydatów na posłów jako element rekrutacji klasy politycznej, Prawna ochrona dóbr osobistych kandydata w wyborach parlamentarnych (ochrona wizerunku), II. Media w wyborach. Kampanie wyborcze. Media w Polityce, Wprowadzenie, Media a kształtowanie świadomości wyborczej, Media na straży demarkacji -utopia czy rzeczywistość, Czy "czwarta" władza staje się pierwszą ? Wpływ mediów na przebieg kampanii wyborczych w Polsce w 2005 roku, Czarny PR-praktyka, historia i teoria. Etyka?, Partycypacja wyborcza na rozdrożu. Sondaże w kampaniach wyborczych, Marketing polityczny i karnawał. Uwagi na marginesie wyborów roku 2005, Kampanie wyborcze 2005 roku w mediach publicznych, Wizerunki autoprezentacyjne kandydatów na urząd prezydenta RP w 2005 roku, Kampania negatywna. Próba refleksji i analizy na podstawie wyborów prezydenckich w Polsce w 2005 roku, Relacjonowanie kampanii parlamentarnej 2005 r. w "Wiadomościach" TVP1, "Debata"- polityczna audycja telewizyjna, Problematyka wyborcza na łamach "Super Expressu"- przykład prezydenckiej kampanii wyborczej w 2005 roku, Populizm jako element kampanii wyborczej 2005 na łamach "Gazety Wyborczej", Polityk jako produkt. Przykład Donalda Tuska, Kampania wyborcza partii demokratycznej-Demokraci.pl, medialny wizerunek kobiety kandydującej w Polsce na urząd prezydenta w 2005 roku, Henryki Bochniarz, Obecność polityków w pismach kobiecych w okresie kampanii wyborczej 2005 roku, Polskie wybory 2005 w komentarzach brytyjskiej prasy, Ekonomiczne wyznaczniki parlamentarnej kampanii wyborczej w wymiarze regionalnym.
I: Młodzież i paradoksy kultury współczesnej. Młodzież a przemiany kultury współczesnej; Kampanie społeczne w mediach - doświadczenia polskie; Poznawanie rzeczywistości w przenikających się światach - realnym i wirtualnym; Dyplom akademicki i społeczne kariery kobiet. De(kon)strukcje przestrzeni emancypacji; Temporalne wzory organizacji życia młodzieży w szkole, czyli o poczuciu niedogodności w czasie; (Re)socjalizacja a edukacja w rodzinie o równoległych karierach rodziców (dual-career family); Młodzież, kapitał kulturowy i sukces życiowy, czyli o kilku paradoksach nierówności społecznej. II: (Re)konstrukcje tożsamości młodzieży współczesnej. Tożsamość młodzieży w społeczeństwie naśladowczym; O niezaspokojonym głodzie miejsca; Dylematy tożsamościowe młodzieży w sytuacji zmiany kulturowej; Zachowania ekshibicjonistyczno-narcystyczne młodzieży jako forma poszukiwania własnej podmiotowości; Blogowanie jako próba oswojenia niegościnnej przyszłości; Tożsamość jako obietnica. Zmaganie (coping) młodzieży z krytycznymi wydarzeniami życiowymi; Refleksywny akcjonizm - ku postradycyjnej konstrukcji tożsamości; Wschodnioniemiecka młodzież w czasach transformacji systemowej - doświadczenie "podwójnego rozczarowania". III: Edukacyjne wybory i perspektywy życiowe młodzieży. Edukacyjno-zawodowe wybory nastolatków w "społeczeństwie ryzyka"; Młodzież wobec edukacyjno-zawodowej przyszłości - kontekst transformacji kulturowych; Planowanie kariery przez młodych dorosłych w niejednoznacznej rzeczywistości; Edukacyjne kredencjały i sukces życiowy młodzieży współczesnej; Drugoroczność w europejskich systemach szkolnych - szansa czy zagrożenie?; Różnicowanie perspektyw edukacyjnych, czyli "cztery stopnie budowania przewagi". Zakres praktyk dyskryminacyjnych stosowanych względem studentów zaocznych gdańskiej politologii; Młody pracownik na nowym rynku pracy.
1. Kierunki zmian w systemie edukacji w Polsce; 2. Problematyka aspiracji w ujęciu interdyscyplinarnym; 3. Założenia metodologiczne badań i ich realizacja; 4. Dążenia edukacyjne i zawodowe badanych uczniów liceów ogólnokształcących; 5. Pedagogiczne uwarunkowania wyborów edukacyjno-zawodowych młodzieży; 6. Rodzinne i środowiskowe uwarunkowania aspiracji edukacyjnych i zawodowych młodzieży; 7. Koncepcja pracy z młodzieżą w zakresie ukierunkowania i rozwijania aspiracji.
Oddajemy do rąk Państwa kolejny numer naszego czasopisma. Tym razem prezentujemy artykuły mocno zróżnicowane tematycznie, reprezentujące bardzo różne dziedziny współczesnych nauk o zarządzaniu. Poszczególne opracowania różnią się nie tylko tematyką badawczą, ale i zastosowaną koncepcją badań. W pierwszym rzędzie zwracamy uwagę na publikacje oparte na badaniach empirycznych, które dominują w tym numerze naszego periodyku. Obejmują one rozpoznanie tak różnych zagadnień, jak wpływ klastrów na rozwój przedsiębiorczości w województwie lubelskim (M. Ginter), sposób wyboru miejsc zakupów przez konsumentów (S. Urban, M. Michałowska), wpływ kryzysu na hotelarstwo w Europie i w Polsce (K. Szydłowska), analiza czynników wpływających na realizację funkcji personalnej (W. Szumowski) oraz sposób wypełniania funkcji właściciela w spółkach Skarbu Państwa (I. Postuła). Ważne z punktu widzenia polityki redakcji są artykuły poświęcone kwestiom metodycznym. Wobec generalnego deficytu tego typu opracowań w krajowych naukach o zarządzaniu publikacje rozwijające koncepcje i metody badawcze uważamy za cenne. Do tego nurtu wśród prezentowanych w czasopiśmie należą artykuły dotyczące metod badania wpływu nazw marek na zachowania nabywców (A. Krycia-Chomińska), sposobów pomiaru kultury organizacyjnej na potrzeby zarządzania talentami (T. Ingram) oraz metod statystycznej analizy dystrybucji dochodów (I. Blagun, L. Dmytryshyn). Za wartościowe uważamy też artykuły poglądowe, rozwijające i porządkujące wiedzę na temat możliwości implementowania tak ważnych koncepcji dla współczesnego zarządzania, jak monitoring i coaching (J. Mróz), zarządzanie projektami (A. Marciszewska) czy programy ograniczania stresu pracowników (D. Molek-Winiarska).
1.Powody niepokoju o dydaktykę; 2. Niepokojące opracowania dydaktyki ogólnej; 3. Współczesna edukacja akademicka a standardy opracowane przez Radę Główną Nauki; 4. Wskazania dla dydaktyki w Raporcie Komisji Delorsa: Learning- the treasure within; 5. Aksjologia podstawą rozwoju teorii kształcenia; 6. Potrzeba prawdy w dydaktyce i wychowaniu; 7. Kształcenie ustawiczne nową wartością dydaktyki; 8. Modernizacja kształcenia w dobie przemian edukacyjnych; 9. Wartościowe propozycje dydaktyczne; 10. Nowe ujęcie zasad kształcenia; 11. Lekcja i jej kontynuacja w edukacji pozaszkolnej; 12. Lekcja Grunwaldu; 13. Podręczniki i środki dydaktyczne w procesie kształcenia; 14. Komputery w edukacji; 15. Kontrola i ocena w procesie kształcenia; 16. Badanie wyników nauczania; 17. Samokształcenie w dobie przemian oświatowych; 18. Kształcenie otwarte- założenia i doświadczenia; 19. Odbudowa systemu kształcenia zaocznego w ujęciu Elżbiety Zawadzkiej; 10. Potrzeby i kierunki doskonalenia dydaktyki.
1. Poradoznawstwo, 2. Poradnictwo, 3. Granice autonomii poradoznawstwa i poradnictwa, 4. Kierunki badań nad poradnictwem, 5. Dyskurs w nurcie neopozytywistycznym: Optymalizacja startu zawodowego młodzieży, 6. Dyskurs w paradygmacie humanistycznym, 7. Przykład dyskursu (mało)krytycznego. Poradnictwo dla dorosłych z perspektywy studium dystansu międzypokoleniowego, 8. Dyskurs postmodernistyczny. Kulturowe scenariusze działania współczesnych doradców
I. Systemy wyborcze i zachowania wyborcze 1. Rola i zadania Państwowej Komisji Wyborczej w medialnej kampanii wyborczej 2. Zasadność podziału kraju na okręgi wyborcze w wyborach do sejmu - wybrane problemy 3. Lewica w wyborach parlamentarnych 2001-2005 a przekształcenia systemu wyborczego 4. 100 procent wyborców 5. Przyczyny absencji w wyborach parlamentarnych 2005 6. Głos preferencyjny - złudzenie wyboru II. Programy wyborcze 1. Koncepcja prezydentury w ujęciu Prawa i Sprawiedliwości 2. Kwestia niemiecka w kampanii wyborczej Prawa i Sprawiedliwości 2005 r. 3. Polityka zagraniczna w kampanii wyborczej Lecha Kaczyńskiego i Dinalda Tuska - konfrontacja wizji 4. Koncepcje większościowego systemu wyborczego w programach i stanowiskach partii politycznych prezentowanych medialnej kampanii parlamentarnej 2005 r. 5. Polityka ekologiczna w programach wyborczych partii politycznych. Analiza wyborów parlamentarnych 2005 r.
Zawiera: Wykaz skrótów; O Autorach; Wstęp; Rozdział I. Podmioty wyborcze w organizacji wyborów: 1. Państwowa Komisja Wyborcza: 1.1. Członkowie Państwowej Komisji Wyborczej; 1.2. Działalność Państwowej Komisji Wyborczej; 2. Państwowa Komisja Wyborcza po zmianach w 2019 r.; 3. Komisarze wyborczy: 3.1. Powołanie komisarza; 3.2. Wygaśnięcie, odwołanie i czasowa niezdolność do pełnienia funkcji komisarza; 3.3. Zadania komisarza wyborczego; 4. Korpus Urzędników Wyborczych: 4.1. Powoływanie i odwoływanie urzędników wyborczych; 4.2. Liczba urzędników wyborczych; 4.3. Zadania urzędników wyborczych; 5. Krajowe Biuro Wyborcze: Rozdział II. Zadania samorządów: 1. Podział na okręgi wyborcze; 2. Podział na obwody głosowania; 3. Rejestr wyborców: 3.1. Prawo wybieralności w wyborach do rad; 3.2. Prawo wybieralności w wyborach wójta, burmistrza, prezydenta miasta; 3.3. Miejsce zamieszkania; 3.4. Potwierdzenie prawa wybierania i prawa wybieralności; 3.5. Prowadzenie rejestru wyborców; 4. Okresowa informacja o liczbie wyborców; 5. Liczba radnych wybieranych do rad; 6. Obsługa Korpusu Urzędników Wyborczych; Rozdział III. Terminarz wyborczy: 1. Cztery miesiące przed upływem kadencji rad: 1.1. Publikowanie zarządzenia wojewody ustalającego liczbę wybieranych radnych; 1.2. Zarządzenie wyborów i ustalenie kalendarza wyborczego; 1.3. Termin wyborów; 1.4. Kampania wyborcza; 1.5. Pojęcia kampanii i agitacji wyborczej; 1.6. Ograniczenia w prowadzeniu agitacji; 1.7. Kampania w mediach; 1.8. Postępowanie w przypadku nieprawdziwych informacji w materiałachagitacyjnych; 1.9. Prekampania; 1.10. Cisza wyborcza; 1.11. Tworzenie komitetów wyborczych; 1.12. Finansowanie komitetów wyborczych; 1.13. Wyznaczenie miejsc na obwieszczenia o wyborach i na plakaty wyborcze; 2. Trzy miesiące przed dniem wyborów; 3. 55. dzień przed dniem wyborów; 3.1. Podanie do wiadomości informacji o okręgach wyborczych i liczbie wybieranych radnych; 3.2. Przedkładanie wójtowi propozycji zmian siedzib obwodowych komisji wyborczych; 4. 45. dzień przed dniem wyborów; 4.1. Podział na stałe obwody głosownia; 4.2. Zmiany siedzib obwodowych komisji wyborczych; 4.3. Lokal obwodowej komisji wyborczej; 4.4. Mężowie zaufania i obserwatorzy społeczni; 4.5. Problematyka transmisji i rejestrowania prac obwodowych komisji wyborczych; 4.6. Przekazywanie wyborcom niepełnosprawnym informacji o wyborach przez gminy; 5. 40. dzień przed dniem wyborów – powoływanie terytorialnych komisji wyborczych; 6. 35. dzień przed dniem wyborów; 6.1. Tworzenie odrębnych obwodów głosowania; 6.2. Zgłaszanie list kandydatów na radnych; 6.3. Parytet; 7. 30. dzień przed dniem wyborów – obwieszczenie o obwodach głosowania, siedzibach komisji oraz możliwości głosowania korespondencyjnego i przez pełnomocnika; 8. 25. dzień przed dniem wyborów; 8.1. Zgłaszanie kandydatów na wójtów; 8.2. Przyznawanie numerów listom; 9. 23. dzień przed dniem wyborów; 10. 21. dzień przed dniem wyborów; 10.1. Powoływanie obwodowych komisji wyborczych; 10.2. Spis wyborców; 10.2.1. Dopisywanie do spisu wyborców funkcjonariuszy; 10.2.2. Sprawdzanie poprawnego ujęcia w spisie wyborców; 10.3. Przekazywanie wyborcom druku z informacją o wyborach; 11. 15. dzień przed dniem wyborów; 11.1. Zgłaszanie kandydatów na wójta w przypadku skreślenia z listy; 11.2. Rozplakatowanie obwieszczenia o zarejestrowanych listach kandydatów na radnych oraz o kandydatach na wójtów; 11.3. Zgłaszanie zamiaru głosowania korespondencyjnego; 11.4. Pakiet wyborczy; 12. 10. dzień przed dniem wyborów – możliwość zgłoszenia nowego kandydata na radnego w sytuacjach wyjątkowych; 13. Dziewiąty dzień przed dniem wyborów: 13.1. Pełnomocnictwo do głosowania; 13.2. Wygaśnięcie pełnomocnictwa; 14. Siódmy dzień przed dniem wyborów – instrukcje policji na wypadek szczególnych zdarzeń w lokalu wyborczym; 15. Piąty dzień przed dniem wyborów; 15.1. Możliwość dopisania się do spisu wyborców na obszarze gminy właściwej ze względu na miejsce stałego zamieszkania wyborcy; 15.2. Przekazanie wykazu osób przebywających w dniu wyborów w jednostce, w której tworzony jest odrębny obwód głosowania; 16. Drugi dzień przed dniem wyborów; 16.1. Przekazanie zaktualizowanego wykazu osób przebywających w dniu wyborów w jednostce, w której tworzony jest odrębny obwód głosowania; 16.2. Sporządzenie i wydruk spisu wyborców dla obwodów odrębnych; 16.3. Przenośna urna wyborcza; 16.4. Cofnięcie pełnomocnictwa do głosowania; 17. Jeden dzień przed dniem wyborów – przekazanie spisu wyborców przewodniczącym obwodowych komisji wyborczych ds. przeprowadzenia głosowania; Rozdział IV. Dzień wyborów i obowiązki powyborcze: 1. Sposób głosowania: 1.1. Głosowanie w wyborach do rad gmin do 20 000 mieszkańców; 1.2. Głosowanie w wyborach do rad gmin powyżej 20 000 mieszkańców, do rad powiatów, sejmików województw i rad dzielnic m.st. Warszawy; 1.3. Głosowanie w wyborach wójta; 2. Zarządzenie druku kart i ich dystrybucja; 3. Depozyt kart i materiałów wyborczych; 4. Podział mandatów; 5. Przygotowanie drugiej tury wyborów wójta; 6. Uporządkowanie lokali komisji wyborczych oraz uprzątnięcie materiałów agitacyjnych; 7. Obowiązek sprawozdawczy komitetów wyborczych; Zakończenie.
Zawiera: Przedmowa; 1. Geneza i rozwój problematyki orientacji i poradnictwa zawodowego; 2. System orientacji i poradnictwa zawodowego; 3. Elementy realizacyjne systemu orientacji i poradnictwa zawodowego; 4. Zawodoznawstwo w procesie orientacji i poradnictwa zawodowego; 5. Etapy orientacji i poradnictwa zawodowego; 6. Formy, metody i środki stosowane w orientacji i poradnictwie zawodowym.