„Studia Prawno-Ekonomiczne” są jednym z nielicznych w kraju wydawnictw ciągłych, koncentrujących uwagę na problematyce wspólnej dla środowisk ekonomicznych i prawniczych. Na ich łamach wypowiadają się wybitni krajowi przedstawiciele nauk ekonomicznych i prawniczych (blisko 80 profesorów i doktorów habilitowanych), a ponadto debiutujący, utalentowani młodzi pracownicy nauki z terenu całego kraju, są więc wydawnictwem par excellence naukowym. Zasięg oddziaływania czasopisma jest zdecydowanie ponadregionalny. Docierają one nie tylko do środowisk naukowych w całym kraju, ale i do przedstawicieli praktyki, zarówno gospodarczej, jak i obejmującej radców prawnych oraz sądownictwo. Świadczy o tym ogólne zainteresowanie wydawnictwem oraz pozyskiwanie przez Redakcję coraz to nowych autorów, chętnych do publikacji swoich artykułów. W ostatnich latach „Studia Prawno-Ekonomiczne” goszczą na swoich łamach osoby rozpoczynające swoją karierę zawodową w innych ośrodkach akademickich. Są także jedną z ważniejszych pozycji wymiany międzybibliotecznej.
„Studia Prawno-Ekonomiczne” są jednym z nielicznych w kraju wydawnictw ciągłych, koncentrujących uwagę na problematyce wspólnej dla środowisk ekonomicznych i prawniczych. Na ich łamach wypowiadają się wybitni krajowi przedstawiciele nauk ekonomicznych i prawniczych (blisko 80 profesorów i doktorów habilitowanych), a ponadto debiutujący, utalentowani młodzi pracownicy nauki z terenu całego kraju, są więc wydawnictwem par excellence naukowym. Zasięg oddziaływania czasopisma jest zdecydowanie ponadregionalny. Docierają one nie tylko do środowisk naukowych w całym kraju, ale i do przedstawicieli praktyki, zarówno gospodarczej, jak i obejmującej radców prawnych oraz sądownictwo. Świadczy o tym ogólne zainteresowanie wydawnictwem oraz pozyskiwanie przez Redakcję coraz to nowych autorów, chętnych do publikacji swoich artykułów. W ostatnich latach „Studia Prawno-Ekonomiczne” goszczą na swoich łamach osoby rozpoczynające swoją karierę zawodową w innych ośrodkach akademickich. Są także jedną z ważniejszych pozycji wymiany międzybibliotecznej.
Rocznik poświęcony aktualnym problemom ukrainistyki, badaniom z zakresu szeroko rozumianego językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa. Jest miejscem integracji badań ukrainoznawczych oraz środowisk naukowych, forum wymiany myśli i poglądów badaczy z ośrodków naukowych Polski i Ukrainy oraz innych krajów europejskich. Wyniki badań prezentowane na łamach czasopisma mają charakter interdyscyplinarny i wykraczają poza ramy tradycyjnych dyscyplin naukowych. Niniejszy tom przedstawia prace z zakresu fonetyki i fonologii języka ukraińskiego, frazeologii, słowotwórstwa, gramatyki funkcjonalnej, semantyki leksykalnej i składniowej, stylistyki, problematyki lingwokulturologii, socjolingwistyki, historii języka ukraińskiego, onomastyki i językoznawstwa kontrastywnego. Studia z dziedziny literaturoznawstwa dotyczą przede wszystkim twórczości największych pisarzy ukraińskich: Tarasa Szewczenki, Iwana Franki, Ołeksandra Ołesia i Walerija Szewczuka. Zaprezentowane badania odnoszą się do różnych metodologii badawczych, w tym fenomenologii i antropologii literatury. W proponowanym tomie znalazły się również artykuły kulturoznawcze prezentujące zagadnienia związane z historią sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki sakralnej, poza tym ceramiki artystycznej i tkaniny, muzykologii i teatrologii. Przedstawione badania poświęcone są szerokiemu spektrum zjawisk społeczno-kulturowych, problematyce tożsamości narodowej oraz antropologii. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).
Zawiera: Ksiądz Julian Chrościcki; Ksiądz Roman Archutowski; Tadeusz Mikułowski; Tadeusz Bornholtz i Hanna Malewska; Stanisław Sumiński; Witold Sosnowski; Teodozy Radzikowski; Edward Nowak; Adam Heydel; Bohdan Korzeniewski; Ksiądz Jan Zieja; Hanna Czaki; Stefan Rodkiewicz; Janina i Władysław Dunin-Wąsowiczowie; Ja Janiczek i Zofia Janiczkówna (Zofia Kubiak); Młodzi poeci; Juliusz Wiktor Gomulicki; Zofia Kossak; Wanda Krahelska-Filipowiczowa; Jan Karski; „Żegota”; Janina Raabe-Wąsowiczowa; Maria Kann; Adolf Berman; Zofia Rudnicka; Edward Marczewski; Bogna Domańska; Kazimierz Ostrowski; Eugeniusz Czarnowski; Adam Dobrowolski; Henryk Woliński; Stanisław Herbst; Antoni Szymanowski; Kazimierz Moczarski; Jadwiga Beaupré; Roman Goldman; Katarzyna Struszkiewiczówna.
1. Zjednoczenie Niemiec, 2. Otwarcie NATO na wschód, 3. Wojny na Bałkanach, 4. Konflikt bliskowschodni, 5. Koniec apartheidu, 6. Czeczenia w walce o niepodległość, 7. Od "Pustynnej Burzy" do "Irackiej Wolności", 8. Międzynarodowy terroryzm - wyzwanie XXI wieku
1. Koncepcja rewolucji w sprawach wojskowych: Wojna w Zatoce Perskiej; Radziecka teoria militarna i rewolucja wojskowo-techniczna; Rewolucja w sprawach wojskowych w rewolucja wojskowo-techniczna; Historyczne przykłady RMA; Cechy charakterystyczne RMA; Rewolucja versus ewolucja; 2. Rewolucja nuklearna- pierwszy wiek nuklearny: Broń jądrowa- "inny rodzaj odmienności"; Rewolucja w strategii; Rewolucja w polityce międzynarodowej; Broń jądrowa- punkt przełomowy w myśleniu na temat etyki wojny; Konwencjonalizacja myślenia na temat broni jądrowej; 3. Drugi wiek nuklearny: Jedna era nuklearna i dwa wieku nuklearne; Zmiany wywołujące drugi wiek nuklearny; Azjatycki wiek nuklearny; Terroryzm nuklearny; Pierwszy i drugi wiek nuklearny- porównanie; 4. Współczesna amerykańska rewolucja informacyjna w sprawach wojskowych: Trzy elementy składowe; Porównanie nuklearnej i informacyjnej RMA; Iluzje oraz paradoksy związane z informacyjną RMA; Wojna asymetryczna; 5. Napięcia pomiędzy drugim wiekiem nuklearnym a wiekiem informacji, czyli relacje między nuklearną i informacyjną RMA: Broń jądrowa jako instrument wojny asymetrycznej; Amerykańskie próby przystosowania broni jądrowej do informacyjnej RMA; Konwencjonalizacja myślenia na temat broni jądrowej w drugim wieku nuklearnym; Podsumowanie- od bomby atomowej do bomby informacyjnej
1. Zjawisko terroryzmu - ustalenia teoretyczne: Uwagi wprowadzające; Od Hassana Ben Sabaha po Osamę Bin Ladena - historia rozwoju terroryzmu; Definicje terroryzmu, Medialność terroryzmu; Koncepcja nowego terroryzmu; Terroryzm jako konflikt asymetryczny. 1. Prawnomiędzynarodowe regulacje dotyczące zwalczania terroryzmu: Dorobek prawny Organizacji Narodów Zjednoczonych; dorobek prawny Rady Europy; Regulacje unii Europejskiej o zwalczaniu terroryzmu; Organizacje regionalne o zwalczaniu terroryzmu; Podsumowanie dorobku prawnomiędzynarodowego. 3. Terroryzm a wojna: Terroryzm a walka narodowowyzwoleńcza; Prawa i obowiązki uczestników konfliktów zbrojnych; Wojna z terroryzmem w świetle prawa międzynarodowego; Zwalczanie terroryzmu użycie siły w prawie międzynarodowym; Interwencje humanitarne - koncepcja odpowiedzialności za ochronę. 4. Obowiązki państw w zwalczaniu terroryzmu: Model współpracy międzynarodowej w zakresie zwalczania terroryzmu w umowach wielostronnych; współpraca w zwalczaniu terroryzmu w ramach Unii Europejskiej; NATO wobec działań terrorystycznych; OBWE a zagrożenie terroryzmem; Obowiązek przestrzegania praw człowieka a zwalczanie terroryzmu; Konwencja z Prum - nowy kierunek rozwoju prawa międzynarodowego w zakresie zwalczania terroryzmu?; Patriot Act - ustawa dotycząca zwalczania terroryzmu w Stanach Zjednoczonych; Wnioski - między wolnością a bezpieczeństwem. 5. Zagrożenia terrorystyczne dla Polski: Udział Polski w konwencjach antyterrorystycznych; Prawnokarne regulacje dotyczące zwalczania terroryzmu w prawie polskim; Polska jako cel zamachu terrorystycznego? Perspektywa Euro 2012
Idea i koncepcja monografii; Interpretacje pojęcia wojny według uczniów klas starszych szkoły podstawowej przed wojną w Ukrainie; Refleksja wprowadzająca; Część I Trudne wydarzenia współczesnego świata z perspektywy pedagożek i pedagogów reprezentujących wybrane kraje europejskie; Some aspects of adaptation of children of forced migrants to Poland during the Russian-Ukrainian war; Wdrożenie nowoczesnych podejść w regulacji profesjonalnych połączeń z wykorzystaniem technologii sieciowych; I am my own body; Przykładowe modele systemów wspierania uchodźców z Ukrainy w Niemczech w kontekście integracji, szkolnictwa oraz wychowania; Uchodźcy syryjscy w tureckiej przestrzeni edukacyjnej – dobre praktyki i rozwiązania na tle wyzwań edukacyjnych, społecznych, językowych i kulturowych; Perspektywa matki naukowca obcokrajowca w rozmowach z dzieckiem na aktualne, trudne tematy współczesnego świata; Trudne tematy – jak rozmawiać z dziećmi w klasie? Perspektywa niderlandzka; Część II Polska rzeczywistość edukacyjna w czasie trudnych wydarzeń współczesnego świata – wybrane kwestie; Uczeń w sytuacji powszechnej komunikacji szkolnej; Młodzież akademicka kierunków pedagogicznych w obliczu trudnych tematów współczesnego świata. Dylematy komunikacyjne; Nauczyciel w nowej rzeczywistości szkolnej z wojną w tle; Rzeczywistość szkolna i pozaszkolna uczniów w czasie kryzysu – praktyczne wskazówki dla nauczycieli; Posłowie.
Der Russland Krieg – wojna z Rosją, tak trudna i brutalna, że w porównaniu z nią zbladły wszystkie wcześniejsze doświadczenia armii niemieckiej. Najwyższe dowództwo niemieckie, przyzwyczajone do akcji wojennych na zachodzie i południu Europy, przekonane o tym, że Armia Czerwona podda się błyskawicznie, wysłało do Związku Radzieckiego żołnierzy nieprzeszkolonych i nieprzygotowanych do walk w takich warunkach. Nie bez powodu żołnierze myśleli, że walczą w białym piekle, gdzie nie obowiązują dotychczasowe zasady prowadzenia wojny. Musieli oni stawić czoło nie tylko srogiej rosyjskiej przyrodzie, ale również żywiołowi ludzkiemu – rosyjskiej armii, która walczyła do ostatniego żołnierza, nie zważając na nic. Dlaczego tak potężne i nowoczesne, jak na ówczesne czasy, wojsko poniosło klęskę w starciu ze źle dowodzoną, słabo uzbrojoną i początkowo wycofującą się Armią Czerwoną? Książka-dokument prezentuje cztery raporty oraz relacje z kampanii rosyjskiej spisane przez wysokich rangą niemieckich dowódców – uczestników walk na froncie wschodnim, później jeńców wojennych – na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych XX wieku w ramach amerykańskiego programu dokumentowania strategii i taktyki stosowanej przez Niemców podczas II wojny światowej. To trzymająca w napięciu opowieść o walkach na froncie wschodnim, odsłaniająca prawdę o tamtych wydarzeniach – oraz odpowiadająca na pytanie: dlaczego armia niemiecka przegrała?
Twórcami najbardziej rozpowszechnionego w nauce pojęcia kultury politycznej są wybitni politolodzy amerykańscy Gabriel A Almond, G. Bingham Powell, Sidney Verba. Według definicji przez nich wprowadzonej, kultura polityczna to całość indywidualnych postaw i orientacji wobec polityki osób uczestniczących w określonym systemie politycznym. Autorzy tak rozumianego pojęcia kultury politycznej wyróżniają jej trzy aspekty czy też składniki: a) orientację (postawę) poznawczą (wiedza i poglądy dotyczące idei, instytucji i zjawisk politycznych); b) zaangażowanie emocjonalne (poczucie związków, zaangażowania lub wyobcowania); c) ocenianie (opinie i kryteria oceny całości systemu politycznego, zjawisk politycznych). Procesy liberalizacji i demokratyzacji systemów politycznych zachodzące na świecie od lat dwudziestych XIX w. objęły również w drugiej połowie tego stulecia ziemie polskie. W epoce zaborów została zapoczątkowana demokratyzacja kultury politycznej społeczeństwa polskiego, w tym także robotników. Przełomowe znaczenie w tym procesie miały lata rewolucji 1905–1907, które w literaturze przedmiotu zostały nazwane „kolebką współczesnej kultury politycznej naszego społeczeństwa”. Symptomy coraz szybciej postępującej demokratyzacji były także widoczne w życiu politycznym pozostałych zaborów. Pod wpływem fal rewolucyjnych napływających zza kordonu nastąpiło przyspieszenie i wzmożenie procesów demokratyzacji ustroju państwowego Austro-Węgier i społeczeństwa autonomicznej Galicji.
Twórcami najbardziej rozpowszechnionego w nauce pojęcia kultury politycznej są wybitni politolodzy amerykańscy Gabriel A. Almond, G. Bingham Powell, Sidney Verba. Według definicji przez nich wprowadzonej, kultura polityczna to całość indywidualnych postaw i orientacji wobec polityki osób uczestniczących w określonym systemie politycznym. Autorzy tak rozumianego pojęcia kultury politycznej wyróżniają jej trzy aspekty czy też składniki: a) orientację (postawę) poznawczą (wiedza i poglądy dotyczące idei, instytucji i zjawisk politycznych); b) zaangażowanie emocjonalne (poczucie związków, zaangażowania lub wyobcowania); c) ocenianie (opinie i kryteria oceny całości systemu politycznego, zjawisk politycznych). Procesy liberalizacji i demokratyzacji systemów politycznych zachodzące na świecie od lat dwudziestych XIX w. objęły również w drugiej połowie tego stulecia ziemie polskie. W epoce zaborów została zapoczątkowana demokratyzacja kultury politycznej społeczeństwa polskiego, w tym także robotników. Przełomowe znaczenie w tym procesie miały lata rewolucji 1905–1907, które w literaturze przedmiotu zostały nazwane „kolebką współczesnej kultury politycznej naszego społeczeństwa”. Symptomy coraz szybciej postępującej demokratyzacji były także widoczne w życiu politycznym pozostałych zaborów. Pod wpływem fal rewolucyjnych napływających zza kordonu nastąpiło przyspieszenie i wzmożenie procesów demokratyzacji ustroju państwowego Austro-Węgier i społeczeństwa autonomicznej Galicji.
I. Wojna: problem źródeł II. Wojna i konflikty narodowe: dokumenty i interpretacje III. Codzienność i niecodzienność wojenna IV. Zagłada i problemy interpretacji V. Języki wojny VI. Wojna: przeszłość dla przyszłości...Panel dyskusyjny
1. Co to jest wojna?, 2. Wojny domowe, 3. Terroryzm, 4. Żołnierze, 5. Uzbrojenie, 6. Polityka a wojna, 7. Wojna a ekonomia, 8. Wojna a religie pozachrześcijańskie, 9. Wojna a chrześcijaństwo, 10. Echa wojny w kulturze, 11. Pacyfizm, 12. Ofiary wojen - ludzie, 13. Sposoby rozwiązywania konfliktów, 14. Morlana ocena wojny
1. Człowiek na wojnie; 2. Rozwój techniki wojskowej; 3. Przyszłe struktury organizacyjne sił zbrojnych; 4. Możliwy obraz działań wojennych; 5. Prowadzenie działań bojowych; 6. Krajobraz po wojnie
1.Doświadczenia przeszłości i kampania 1939 roku, 2.Niemiecka polityka kulturalna, 3.Działania instytucji Polskiego PAństwa Podziemnego i polskich władzy uchodźczych, 4.Nauka i szkolnictwo wyższe, 5.Muzea, zbiory sztuki i architektura zabytkowa, 6.Archiwa i biblioteki, 7.1944-rok rozstrzygnięć
1. Woja i przemoc w starożytnym Izraelu, 2. Wojna i przemoc w historii chrześcijaństwa, 3. Wojna i przemoc w islamie, 4. Wojna i przemoc w hinduizmie, 5.Problem przemocy w buddyzmie, 6.Religia i przemoc. O życiowej użyteczności religii w jej ambiwalencji
Swietłana Aleksijewicz uporczywie walczy o pamięć, pisze o wojnie, patrząc oczami kobiet, i nagle okazuje się, że takiej wojny nie znaliśmy- że "przed nami ukryty jest cały świat". Przebija się przez mur stereotypów i niechęci, także ze strony samych bohaterek, i spisuje zapomniane historie. Historia, które musze urodzić się na nowo.
Znaczenie siły powietrznej dla prowadzenia operacji wojskowych jest współcześnie niepodważalne. Lotnictwo było jednym z kluczowych elementów sukcesu polityczno-militarnego w niemal wszystkich konfliktach XX wieku. Niestety, pomimo wielkiego znaczenia tego rodzaju sił zbrojnych, niewspółmiernie skąpe są rozważania na temat aspektów prawnych operacji lotniczych, zwłaszcza w świetle międzynarodowego prawa humanitarnego. Okoliczność ta była często wykorzystywana przez walczących, którzy, operując w „szarej strefie” prawa wojny, dokonywali co najmniej kontrowersyjnych ataków na ośrodki miejskie, gdzie ginęli niewalczący. Książka ta nie jest ograniczona wyłącznie do najbardziej dyskutowanego aspektu bombardowania, lecz dotyczy także innych zagadnień związanych z wojną powietrzną, nieopisywanych szerzej w literaturze przedmiotu.
Znaczenie siły powietrznej dla prowadzenia operacji wojskowych jest współcześnie niepodważalne. Lotnictwo było jednym z kluczowych elementów sukcesu polityczno-militarnego w niemal wszystkich konfliktach XX wieku. Niestety, pomimo wielkiego znaczenia tego rodzaju sił zbrojnych, niewspółmiernie skąpe są rozważania na temat aspektów prawnych operacji lotniczych, zwłaszcza w świetle międzynarodowego prawa humanitarnego. Okoliczność ta była często wykorzystywana przez walczących, którzy, operując w „szarej strefie” prawa wojny, dokonywali co najmniej kontrowersyjnych ataków na ośrodki miejskie, gdzie ginęli niewalczący. Książka ta nie jest ograniczona wyłącznie do najbardziej dyskutowanego aspektu bombardowania, lecz dotyczy także innych zagadnień związanych z wojną powietrzną, nieopisywanych szerzej w literaturze przedmiotu.