Zawiera: Część I. Ogólne problemy ochrony konsumenta na rynku finansowym. Rozdział 1. W poszukiwaniu nowego paradygmatu ochrony konsumentów na rynkach finansowych: 1.1. Uwagi wstępne; 1.2. Finansjalizacja a ramy nowego paradygmatu regulacyjno-nadzorczego rynków finansowych; 1.3. Poszukiwanie nowego podejścia do ochrony konsumentów usług finansowych: finansjalizacja i perspektywa behawioralna; 1.4. Ochrona interesów konsumentów na rynku finansowym w programie G20; 1.5. Ogólne zasady ochrony konsumentów na rynku finansowym - model G20; 1.6. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 2. Konsument i klient na rynku usług finansowych. Problem zakresu podmiotowego ochrony na rynku finansowym: 2.1. Uwagi wstępne; 2.2. Definicja prawna i prawnicza konsumenta; 2.3. Model ochrony podmiotowej na rynku usług finansowych w Unii Europejskiej; 2.4. Dwutorowość ochrony podmiotowej na rynku usług finansowych w Unii Europejskiej; 2.5. Konsument i klient - podmioty chronione na rynku usług finansowych Unii Europejskiej; 2.6. Kierunek pożądanych zmian - podsumowanie. Rozdział 3. Konsument a rynek finansowy w świetle koncepcji Business and Human Rights: 3.1. Uwagi wstępne; 3.2. Prawa człowieka a rynek finansowy; 3.3. Koncepcja Business and Human Rights; 3.4. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 4. Rola obowiązków informacyjnych przedsiębiorcy wobec konsumenta w sferze usług finansowych: 4.1. Uwagi wstępne; 4.2. Przedkontraktowe obowiązki informacyjne jako instrument ochrony praw konsumenta; 4.3. Szczególny charakter usług finansowych jako przesłanka zwiększenia roli przedkontraktowych obowiązków informacyjnych; 4.4. Znaczenie fazy przedkontraktowej w regulacjach konsumenckich w sferze usług finansowych; 4.5. Rola obowiązków informacyjnych w świetle zagrożeń wynikających ze świadczenia usług finansowych; 4.6. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 5. System ochrony klienta na rynku finansowym w Polsce: 5.1. System ochrony klienta jako warunek zachowania stabilności systemu finansowego; 5.2. Klient jako podmiot ochrony; 5.2.1. Uwagi wstępne; 5.2.2. Klient będący konsumentem; 5.2.3. Klient będący osobą fizyczną; 5.2.4. Klient nieprofesjonalny; 5.2.5. Klient profesjonalny; 5.2.6. Klient jako podmiot ochrony; 5.3. Cechy i cele systemu ochrony klienta na rynku finansowym; 5.4. Instytucjonalny system ochrony klienta rynku finansowego w Polsce; 5.4.1. Narodowy Bank Polski; 5.4.2. Komisja Nadzoru Finansowego; 5.4.3. Prezes UOKiK; 5.4.4. Rzecznik Finansowy; 5.4.5. Sądy arbitrażowe i polubowne; 5.4.6. Powiatowi rzecznicy konsumentów; 5.4.7. Organizacje społeczne; 5.5. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Część II. Instytucjonalny wymiar ochrony konsumenta na rynku finansowym. Rozdział 6. Ochrona konsumenta w kontekście działań unijnych organów nadzoru nad rynkiem finansowym: 6.1. Uwagi wstępne; 6.2. Istota prawna unijnej bezpośredniej i pośredniej ochrony konsumenta na rynku usług finansowych; 6.3. Bezpośrednie i pośrednie działania ESA na rzecz ochrony klienta rynku usług finansowych - studium przypadków; 6.4. Działania ERRS dotyczące konsumenta; 6.5. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 7. Rola banków centralnych w ochronie konsumentów na rynku finansowym: 7.1. Uwagi wstępne; 7.2. Konsument na rynku finansowym; 7.3. Ochrona konsumentów i stabilność finansowa w warunkach nowego paradygmatu regulacyjno-nadzorczego systemu finansowego; 7.4. Rola banku centralnego w zakresie ochrony praw konsumentów na rynku finansowym; 7.5. Doświadczenia międzynarodowe; 7.6. Doświadczenia krajowe; 7.7. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 8. Rola Bankowego Funduszu Gwarancyjnego w zakresie ochrony klienta na rynku finansowym: 8.1. Uwagi wstępne; 8.2. Działalność BFG a ochrona klienta na rynku finansowym - uwagi ogólne; 8.3. Działalność gwarancyjna a ochrona klienta na rynku finansowym; 8.4. Współpraca BFG w ramach KSF a ochrona klienta na rynku finansowym na przykładzie sprawy rekomendacji dotyczącej restrukturyzacji portfela kredytów mieszkaniowych w walutach obcych; 8.5. Działalność informacyjna i edukacyjna BFG a ochrona klienta na rynku finansowym; 8.6. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 9. Analiza regulacji nadzorczych oraz ocena działalności Komisji Nadzoru Finansowego w kontekście ochrony klientów sektora ubezpieczeniowego: 9.1. Uwagi wstępne; 9.2. Ochrona klientów sektora ubezpieczeniowego a regulacje nadzorcze; 9.3. Lista ostrzeżeń publicznych i jej rola w ochronie klientów; 9.4. Sankcje i kary finansowe dla zakładów ubezpieczeń; 9.5. Zasady ładu korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych a ochrona klientów sektora ubezpieczeniowego; 9.6. Rola wytycznych i rekomendacji KNF w ochronie klientów sektora ubezpieczeniowego; 9.6.1. Uwagi wstępne; 9.6.2. Wytyczne dla zakładów ubezpieczeń dotyczące dystrybucji ubezpieczeń; 9.6.3. Rekomendacja U; 9.6.4. Wytyczne dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych; 9.6.5. Rekomendacje dla zakładów ubezpieczeń dotyczące badania adekwatności produktu; 9.6.6. Rekomendacje dla zakładów ubezpieczeń dotyczące systemu zarządzania produktem; 9.6.7. Rekomendacje dotyczące procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody niemajątkowej z umów ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych; 9.7. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 10. Ogólna charakterystyka francuskiego Médiateur de l’Autorité des Marchés Financiers w systemie ochrony konsumenta usług finansowych: 10.1. Uwagi wstępne; 10.2. Ochrona konsumenta usług finansowych w prawie francuskim; 10.3. Mediacja w sektorze finansowym - uwagi ogólne; 10.4. Médiateur de l’Autorité des Marchés Financiers - ogólna charakterystyka; 10.5. Dyskusja na temat statusu mediatora AMF; 10.6. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 11. Zmiany w sposobie instytucjonalnej ochrony konsumenta na rynku finansowym we Francji. Analiza na przykładzie dyspozycji zawartych w Code de consommation oraz Code monétaire et financier: 11.1. Uwagi wstępne; 11.2. Ochrona konsumenta w Code de la Consommation; 11.3. Ochrona konsumenta w Code monétaire et financier; 11.4. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 12. Instytucje pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich na rynku finansowym w Polsce w kontekście doświadczeń Financial Ombudsman Service w Wielkiej Brytanii: 12.1. Wstęp; 12.2. Postępowanie pozasądowe przed Bankowym Arbitrażem Konsumenckim; 12.3. Pozasądowe możliwości rozwiązania sporu przed Sądem Polubownym przy KNF; 12.4. Pozasądowe postępowanie w sprawie rozwiązywania sporów między klientem a podmiotem rynku finansowego przy Rzeczniku Finansowym; 12.5. Financial Ombudsman Service jako wiodąca instytucja pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich na rynku finansowym w Wielkiej Brytanii; 12.6. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 13. Ochrona konsumenta na rynku usług finansowych w Stanach Zjednoczonych Ameryki w świetle działalności Biura Ochrony Finansowej Konsumentów (Consumer Financial Protection Bureau) - wybrane problemy: 13.1. Uwagi wstępne; 13.2. Kryzys finansowy i geneza zmian na rynku; 13.3. Zmiany po kryzysie - The Dodd -Frank Wall Street Reform and Consumer Protection Act; 13.4. Biuro Ochrony Finansowej Konsumentów - Consumer Financial Protection Bureau (CFPB); 13.4.1. Powołanie Biura Ochrony Finansowej Konsumentów; 13.4.2. Zadania Biura Ochrony Finansowej Konsumentów; 13.4.3. Działania nadzorcze Biura Ochrony Finansowej Konsumentów; 13.5. Zadania Biura w oparciu o inne regulacje prawne; 13.5.1. Uwagi wstępne; 13.5.2. The Truth in Consumer Leasing Act (TILA); 13.5.3. Fair Credit Billing Act; 13.5.4. Fair Credit Reporting Act; 13.5.5. The Real Estate Settlement Procedures Act; 13.5.6. Equal Credit Opportunity Act; 13.5.7. The Home Mortgage Disclosure Act; 13.5.8. Electronic Fund Transfer Act; 13.5.9. Fair Debt Collection Practices Act; 13.5.10. The Truth in Savings Act; 13.5.11. The Gramm-Leach-Bliley Act; 13.5.12. SAFE Mortgage Licensing Act; 13.6. Krytyka Dott -Frank Act i działalności CFPB; 13.7. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Część III. Aktualne wyzwania ochrony konsumenta na rynku finansowym. Rozdział 14. Koncepcja blockchain - perspektywa ochrony konsumenta: 14.1. Koncepcja blockchain - regulacja jako software; 14.2. Przykłady zastosowań koncepcji blockchain; 14.3. Niespójność blockchain z regulacją prawną zagrożeniem dla konsumenta; 14.4. Cyberbezpieczeństwo a ochrona prywatności i konsumenta; 14.5. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 15. FinTech w bankowości. Potrzeba regulacji konsumenckich?: 15.1. Uwagi wstępne; 15.2. Rozwój bankowości elektronicznej - platforma wzrostu dla FinTech; 15.2.1. Uwagi wstępne; 15.2.2. Zmiana morfologii rozwiązań bankowości elektronicznej; 15.2.3. Wnioski ze zmian rozwiązań bankowości elektronicznej; 15.3. Główne kierunki działań regulacyjnych dla FinTech w bankowości; 15.4. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 16. Zagrożenia dla klientów i banków w bankowości elektronicznej: 16.1. Uwagi wstępne; 16.2. Bankowość elektroniczna i jej klienci; 16.3. Ryzyko związane z bankowością elektroniczną; 16.3.1. Uwagi wstępne; 16.3.2. Ryzyko destrukcji tradycyjnych modeli bankowości; 16.3.3. Ryzyko oszustw elektronicznych; 16.3.4. Ryzyko niskiej kultury cyfrowej; 16.3.5. Ryzyko regulacyjne; 16.3.6. Ryzyko wynikające z wdrożenia nowych technologii; 16.4. Przeciwdziałanie zagrożeniom w bankowości elektronicznej - rekomendacje; 16.5. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Rozdział 17. Rozwój rynku FinTech a problematyka ochrony konsumentów: 17.1. Pojęcie FinTech; 17.2. Problematyka nieautoryzowanych transakcji płatniczych; 17.3. Konsumenckie pożyczki internetowe; 17.4. Inwestycje na rynku Forex; 17.5. Zakończenie - podsumowanie i wnioski. Bibliografia. O autorach. Vienna Life.
1. Charakterystyka działań psychologicznych, 2. Organizacja działań psychologicznych w wybranych państwach, 3. Kierunki zmian w prowadzeniu działań psychologicznych
Zawiera: Inside front cover. Abbreviations, symbols and labels used in The Guide. Key to entries. Acknowledgements. The Guide. Suggestions for further reading. Color pages on history and institutions. British. Map of the British Isle. Timeline of British History. Roman Britain. The Celts. The UK Constitution and Government. Political Parties. Local Government. The Legal System. Education. The British Empire. Northern Ireland. The USA. Map of the USA. Timeline of US History. The American Revolution. The Civil War. The Constitution. The Federal Government. Law-making. The Legal System. Political Parties. Elections. Education. Native Americans. Immigration. The English Language. Inside back cover. Pronunciation and phonetic symbols.
1. Determinanty zarządzania ryzykiem w Polsce: System zarządzania kryzysowego; Pozostałe regulacje w zakresie zarządzania ryzykiem; 2. Kompetencje administracji publicznej w zakresie zarządzania ryzykiem: Przegląd zadań administracji publicznej; Procesy krytyczne dla zadań administracji publicznej; Analiza potrzeb organów zarządzania kryzysowego wszystkich szczebli systemu w zakresie oceny ryzyka; 3. Normy z zakresu zarządzania ryzykiem: Norma PN-ISO 31000 Zarządzanie ryzykiem - zasady i wytyczne; Norma PKN-ISO Guide 73 zarządzanie ryzykiem - terminologia; Norma IEC/FDIS 31010 Risk management - Risk assessment techniques; NormaBS ISO 22301:2012 Bezpieczeństwo powszechne - Systemy zarządzania Ciągłością działania; Norma BS 11200:2014 zarządzanie kryzysowe - Wytyczne i dobre praktyki; Metodyki analizy ryzyka stosowane w innych krajach: Szwecja; Niemcy; Irlandia; Kanada; Holandia; WielkaBrytania; Komparatystyka metodyk analizy ryzyka stosowanych w wybranych krajach; 5. Metody i techniki wykorzystywane w zarządzaniu ryzykiem: Identyfikacja zagrożeń; szacowanie ryzyka; Akceptowalność; Prezentacja ryzyka; 6. Zastosowanie metody foresight; Charakterystyka narzędzia zastosowanego w badaniu foresight; Systematyczne omówienie wyników badania; 7. Metodyka zarządzania ryzykiem na potrzeby systemu zarządzania kryzysowego: definicje pojęć użytych w metodyce; Przygotowanie organizacji do wdrożenia systemu zarządzania ryzykiem; Proces zarządzania ryzykiem.
1. Państwo i kościół w Austrii, 2. Państwo i kościół w Belgii, 3. Państwo i kościół na Cyprze, 4. Państwo i kościół w Czechach, 5. Państwo i kościół w Danii, 6. Państwo i kościół w Estonii, 7. Państwo i kościół w Finlandii, 8. Państwo i kościół we Francji, 9. Państwo i kościół w Grecji, 10. Państwo i kościół w Hiszpanii, 11. Państwo i kościół w Holandii, 12. Państwo i kościół w Irlandii, 13. Państwo i kościół na Litwie, 14. Państwo i kościół w Luksemburgu, 15. Państwo i kościół w Łotwie, 16. Państwo i kościół na Malcie, 17. Państwo i kościół w Niemczech, 18. Państwo i kościół w Polsce, 19. Państwo i kościół w Portugalii, 20. Państwo i kościół w Republice Słowacji, 21. Państwo i kościół w Słowenii, 22. Państwo i kościół w Szwecji, 23. Państwo i kościół na Węgrzech, 24. Państwo i kościół we Włoszech, 25. Państwo i kościół w Zjednoczonym Królestwie, 26. Państwo i kościół w Unii Europejskiej
1. Dewolucja; 2. Powstanie i ewolucja Zjednoczonego Królestwa; 3. Suwerenność Parlamentu Zjednoczonego Królestwa jako podstawowa zasada konstytucji tego państwa; 4. Projekty reformy dewolucyjnej; 5. Parlament Szkocki; 6. Rząd szkocki; 7. Relacja między władzami szkockimi i brytyjskimi; 8. Funkcjonowanie władz szkockich w latach 1999-2003; 9. Albanactus wyzwolony? (zamiast zakończenia)
1. zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, 2. Stany Zjednoczone Ameryki, 3. Republika Federalna Niemiec, 4. Francja, 5. Hiszpania, 6. Irlandia, 7. Kanada
Po zakończeniu II wojny światowej Wielkiej Brytanii przyszło prowadzić politykę z pozycji upadającego mocarstwa, swoistego syndyka imperialnej masy upadłościowej. Całość wpływów i zamorskich posiadłości została uzyskana na długo przed II wojną światową, która praktycznie nie przyniosła nowych stref interesu. Wychowani na sukcesach Imperium oraz bohaterstwie Horatio Kitchenera i Cecila Rhodesa, dumni Brytyjczycy przez długi czas nie zamierzali pogodzić się z utratą swojego znaczenia. Nawet jeśli WielkaBrytania nie była już globalną potęgą, to Brytyjczycy tak ją ciągle postrzegali. Był to swoisty dogmat brytyjskiej polityki. W wyraźny sposób rzutowało to na politykę zagraniczną i obronną, rzeczywistość bowiem (coraz mniejsza siła i wpływy) ścierała się z fałszywą autopercepcją. Nadal jednak działali jak mocarstwo, które ma swoje interesy na całym świecie. Pomimo ambicji i zabiegów polityka imperialna stawała się coraz bardziej „obroną pewnego konceptu, wartości politycznej niż realizowaniem konkretnych działań operacyjnych”. Brytyjczycy przez długi czas nie chcieli się jednak z tym pogodzić wychodząc z założenia, że ich naród i państwo zbyt wiele poświęciły, by „zostać zredukowanym do roli zimnej i nic nieznaczącej wysepki, na której wszyscy powinni ciężko pracować żyjąc z połowu śledzi i uprawy kartofli”.
1. Polityka fiskalna jako element polityki gospodarczej państwa. Aspekty teoretyczne i metoda badań, 2. Oddziaływanie polityki fiskalnej na gospodarkę jako pochodna różnych doktryn ekonomicznych, 3. Polityka fiskalna Stanów Zjednoczonych, 4. System i polityka podatkowa Japonii, 5. Polityka fiskalna Wielkiej Brytanii. Implikacje dla konkurencyjności gospodarki i przedsiębiorstwa, 6. Studium przypadku nt. Jak zmieny w polityce fiskalnej mogą wpłynąć na wzrost gospodarczy, jego efektywność i przywrócenie rwónowaci budżetowej - przykład Szwecji, 7. Podatek liniowy i jego dotychczasowa praktyka jako przykład podejścia liberalnego w polityce fiskalnej
R.1 Teoretyczne podstawy polityki rozwoju regionalnego; R.2 Polityka regionalna Unii Europejskiej; R.3 Polityka regionalna Unii Europejskiej w Irlandii; R.4 Polityka regionalna Unii Europejskiej w Wielkiej Brytanii; R.5 Wnioski dla Polski wynikacjące z doświadczeń polityki regionalnej w Irlandii i Wielkiej Brytanii; Wnioski
I. Przyczynek do porównań: 1. Local development Plan i Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego - porównanie procesów sporządzania na przykładzie Glasgow i Gdańska; 2. Strategiczny plan rozwoju, czyli narzędzie planowania przestrzennego służące do rozwoju społeczno-ekonomicznego obszarów metropolitarnych; 3. Inwestycje związane z międzynarodowymi wydarzeniami sportowymi jako katalizator przemian przestrzeni miejskiej; 4. Na drodze do inteligencji mobilności - kierunki zmian systemów transportowych na przykładzie Glasgow i gdańska; 5. Problematyka przestrzeni publicznych w dokumentach strategicznych Gdańska i Glasgow; 6. Zielona infrastruktura miejska jako element inteligentnego rozwoju miasta; 7. Strategia pobudzania prozdrowotnych aktywności; 8. Porównanie miejskich systemów informacji przestrzennej Gdańska i Glasgow; 9. Udział mieszkańców w kształtowaniu przestrzeni miast. II. Gdańsk. Miasto wolności, morze możliwości: 10. Polityka neoliberalna w mieście i jej społeczno-przestrzenne konsekwencje; 11. Fundusze UE w Gdańsku w latach 2004-2013 i ich wpływ na rozwój funkcji metropolitalnych; 12. Strategie planowania rozwoju handlu. III. Ludzie tworzą Glasgow. People make Glasgow: Glasgow - a city of continuing traditions; Glasgow - miasto o ciągłości tradycji. IV. Podsumowanie: Miasta civic-minded - zorientowanie na mieszkańca. V. Executive summary: Searching for smart solutions: Comparative study of Gdańsk and Glasgow.
1. Wielka przygoda. Na przełomie stuleci. Początki i rozój modernizmu. Powieść odkrywa samą siebie. Powieść awangardowa i dziennikarska. Powieść psychologiczna. Wielka piątka: James, Conrad, Joyce, Woolf, Lawrence i mniej znaczący pisarze 2. Między wojnami. Rozkwit i zmierzch modernizmu. Powojenne pokolenie pisarzy. Powieść idei; echa powieści dziennikarskiej. Pisarze z pierwszej linii i pisarze spoza "nurtów". 3. Po obu stronach drugiej wojny. Kontynuacje, retrospekcje i antycypacje: fabyły historii. Powieść na później: neomodernizm (postmodernizm) 4. Owocne lata pięćdziesiate. głos nowego pokolenia. Bunt przeciw modernizmowi i neorealistyczne interludium. Młodzi gniewni czy akademickie mądrale? Bohater młodych. Drugie oblicze lat pięćdziesiątych. 5. Między tradycją i eksperymentem. Odkrycie i presja neomodernizmu. Nowe kryzysy wartości. Rewolucja obyczajowa. Ofensywa teorii powieści. Seks i katastrofizm
1. Praca socjalna jako fenomen współczesnej cywilizacji; 2. Praca socjalna w USA; 3. Praca socjalna w Wielkiej Brytanii; 4. Zawodowa działalność socjalna i społeczno-pedagogiczna w Niemczech; 5. Praca socjalna na Ukrainie.
Zawiera: Głos kostiumu, czyli w co ubrać Hamleta. Kilka refleksji nad statusem i funkcją kostiumu w dramacie i teatrze; Wyobrażenia Polaków o języku francuskim; Hamlet i zemsta; Literackie fascynacje królowej Wiktorii; Językowo-kulturowy obraz rumuńskiej soboty. Przykład opisu etnolingwistycznego; Prince de Ligne - najweselszy człowiek swoich czasów?
(Zeszyt Studencki Wyższej Szkoły Ekonomii i Administracji w Kielcach / Wyższa Szkoła Ekonomii i Administracji im.prof. Edwarda Lipińskiego w Kielcach ; Nr 3)
1. Polska i region świętokrzyski w perspektywie integracji europejskiej: Perspektywy rozwoju integracji europejskiej. Polska a Unia Europejska; Rozwój regionu świętokrzyskiego w warunkach integracji europejskiej; Województwo świętokrzyskie u progu wejścia do Unii Europejskiej; Sytuacja kobiet polskich na rynku pracy w przededniu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej; Specyfika małych firm w dobie wejścia Polski do Unii Europejskiej; Warunki przystąpienia i droga do Unii Europejskiej - specyfika Danii. 2. Technologia informatyczna i problemy marketingu: Wpływ technik internetowych na funkcjonowanie biznesu; Reklama internetowa jako nowoczesna forma komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem; Franchising jako forma kanału dystrybucyjnego; Systemy informatyczne. Zarządzanie bliżej produkcji. 3. Wybrane zagadnienia nauk politycznych: Eskalacja terroryzmu na świecie; Historia Parlamentu Wielkiej Brytanii; Stan obecny i perspektywy polsko - rosyjskich stosunków handlowych.
1. Prawne gwarancje ochrony praw kobiet- zagadnienia ogólne: Genderowa perspektywa ochrony praw kobiet we współczesnym świecie; Prawnokarna ochrona praw kobiet; Prawa kobiet w systemie aksjologicznym Rady Europy; 2. Prawa kobiet w wybranych państwach: Prawa kobiet w Stanach Zjednoczonych; Prawa kobiet w Wielkiej Brytanii; Prawa kobiet e Kanadzie; Prawa kobiet w Niemczech; Droga do równouprawnienia kobiet w siłach zbrojnych RFN- casus Tanij Kreil; Prawa kobiet w Austrii; Prawa kobiet w Szwajcarii; Prawa kobiet we Włoszech; Prawa kobiet w Hiszpanii; Prawa kobiet we Francji; Prawa kobiet w Szwecji; Women's Rights In Japan; Prawa kobiet w Izraelu; Prawa kobiet w państwach Ameryki Łacińskiej; Prawa kobiet w Turcji, Egipcie i Arabii Saudyjskiej; Prawa kobiet w wybranych państwach afrykańskich; Prawa kobiet w Polsce; Prawa kobiet w Republice Czeskiej; Prawa kobiet w Federacji Rosyjskiej.