1.Wprowadzenie : globalizacja, rządy, korupcja, 2. Specyfika współczesnej fali globalizacji, 3. "Siostry z Bretton Woods" : obecna fala globalizacji jako wynik politycznej reakcji na deglobalizację, 4. Czy globalizacja jest "wyścigiem ku przepaści", 5. Państwo narodowe w warunkach globalizacji : kluczowy problem jakości rządów, 6. Państwa postkomunistyczne wobec globalizacji : kluczowy problem jakości rządów, 7. Włączanie się państw postkomunistycznych w układ globalny : geopolityka, strategie, wyniki, 8. Strategiczne wybory polityczne w procesie przejścia ustrojowego a sprawność rządzenia, 9. Potrzeba "inteligentnego" państwa
Cz.I II Rada Stanu Królestwa Polskiego jako instytucja państwowa: 1. Nominacje. Skład personalny, 2. Struktura osobowa działalności. Uczestnictwo w pracach Rady Stanu, 3. Wewnętrzna organizacja instytucjonalna, 4. Finansowe i materialne podstawy działalności, 5. Rada Stanu jako organ administracji krajowej, 6. Zakres uprawnień prawodawczych i weryfikacyjnych. Komisje czasowe Ogólnego Zgromadzenia. Cz.II Wybrane zagadnienia z działalności II rady stanu Królestwa Polskiego. Rola Ogólnego Zgromadzenia w tworzeniu ustawodawstwa o kluczowym znaczeniu dla rozwoju Królestwa Polskiego: 7. Zagadnienia prawno-emerytalne, 8. Rada stanu wobec problematyki heraldycznej, 9. Kształtowanie i ocena ustawodawstwa budżetowego przez II Radę Stanu Królestwa Polskiego
1. Instytucja Prezydenta RP na tle zasady podziału władzy państwowej w świetle Konstytucji RP z 1997 r.; 2. Prezydent jako najwyższy przedstawiciel Rzeczypospolitej Polskiej i gwarant ciągłości władzy państwowej; 3. Prezydent jako organ realizujący zadania wynikające z art. 126 ust. 2 konstytucji; 4. Relacje prezydenta z rządem; 5. Relacje prezydenta z władzą ustawodawczą; 6. Relacje prezydenta z władzą sądowniczą; 7. Odpowiedzialność Prezydenta RP
Cz.I Historia Polityczna: 1. Od cesarstwa do królestwa (409-507), 2. Zjednoczenie (507-586), 3. Królestwo katolickie (586-672), 4. Zmierzch wizygocki (672-710), 5. Koniec królestwa Wizygotów. Cz.II Społeczeństwo i kultura: 6. Ksiegi i czytelnicy, 7. Archeologia: cmenatrz i kościoły, 8. Archeologia: osiedla miejskie i wiejskie, 9. Prawo i tożsamość etniczna
1. Instytucja prezydenta w teoriach i koncepcjach prawno-politycznych, 2. Instytucja prezydenta w Polsce i Czechosłowacji w latach 1918-1939, 3. Instytucja prezydenta na ziemiach polskich, czeskich i słowackich w latach 1939-1989 4. Upadek komunizmu w Europie Środkowo-Wschodniej. Zmiany w systemach politycznych Polski i Czechosłowacji, 5. Zasady wyboru prezydenta w Polsce, Czechach i Słowacji w latach 1989-2000, 6. Kompetencje wyboru prezydenta w Polsce, Czechach i Słowacji w latach 1989-2000, 7. Kompetencje prezydentów Polski, Czech i Słowacji wobec rządów, 8. Kompetencje prezydentów Polski, Czech i Słowacji wobec organów władzy sądowniczej, 9. Inne kompetencje prezydentów Polski, Czech i Słowacji, 10. Zasady odpowiedzialności prezydentów Polski, Czech i Słowacji, 11. Instytucja prezydenta w Polsce, Czechach i Słowacji w latach 1989-2000 w świetle tradycyjnych modeli rządów
1. Internet a demokracja w społeczeństwie informacyjnym. 2. Internet a funkcjonowanie organów władzy publicznej w Polsce. 3. Rola Internetu w rywalizacji politycznej w Polsce. 4. Internet a obywatelskie inicjatywy partycypacji politycznej.
1. Polskie tradycje polityczno-ustrojowe XIX i XX wieku: Wybrane kwestie polityczno-ustrojowe XIX i I połowy XX wieku; Ład polityczny w dobie tzw. władzy ludowej- zarys problemu; Ład konstytucyjny w okresie tzw. "Polski Ludowej" (1944-1989); Transformacja ustrojowa państwa w latach 1989-1997; Wybrane współczesne problemy ustrojowe; 2. Konstytucyjne organy władzy w latach 1989-2011: Głowa państwa; Prezes Rady Ministrów; Zgromadzenie Narodowe; Parlament i Rada Ministrów; Sądy i trybunały; 6. Organy kontroli państwowej i ochrony prawnej; 3. Źródła.
1. Spoęłczenstwa francuskie w X i XI w., 2. Polityka i społeczeństwo: perspektywa regionalna, 3. Pierwsi Kapetyngowie (987-1108), 4. Odrodzenie władzy królewskiej (1108-1226), 5. Ludwik IX: konsolidacja włądzy królewskiej (1226-70), 6. Ostatni Kapetyngowie (1270-1328) - apogeum włądzy królewskiej
R.I Ochrona praw człowieka i praworządności: Prawa człowieka- podstawa czy wezwania dla współczesnego pra wa stanowionego; Praworządność a demokratyczne państwo prawa w kontekście ochrony godności ludzkiej; Wpływ konkordatu na kształtowanie się praworządności w sto sunkach między państwem a Kościołem; Praworządność w praktyce sądownictwa kościelnego; Rozważania o prawo rządności na przykładzie - samorządu terytorialnego; Rola zabezpieczenia antycypacyjnego dla ugruntowania praworządności. R.II Wpływ nauki na rozwój gospodarczy i kształtowanie się porządku prawnego: Degredacja nauki jako zjawisko wywołane lekceważeniem jej społecznego znaczenia oraz łamania praworządności; Polityka edukacyjna w Polsce wobec uwarunkowań gospodarki rynkowej; W zgodzie z tra dycją i nowoczesnością. W oczekiwaniu na Wydział Teolo giczny w Uniwersytecie Śląskim; Wspólne starania z Se natem Uniw. Śląskiego o utowrzenie Wydziału Teologi cznego. R.III O podziale władzy państwowej i promowaniu praw człowieka przez Kościół: Niemiecka doktyrna podziału władzy państwowej (cz.I); Przestrzeganie monteskiuszow skiego trójpodziału władz a zagadnienie praworządności Kościół jako instytucja prawa publicznego promująca prawa człowieka. Suplement: Uchwała Senatu Uniw. Śląskiego z dn. 7 li stopada 2000r. w sprawie utworzenia w Uniw. Śląskim Wydziału Teologicznego.
R.I Odpowiedzialnośc parlamentarzystów: Zakres nieodpo wiedzialności; Ograniczony charakter odpowiedzialności politycznej; Ograniczony zakres odpowiedzialności kon stytucyjnej; Ograniczenia w pociąganiu do odpowiedzial ności karnej. R.II Odpowiedzialność Prezydenta: Nieodpowiedzialność parlamentarna; Odpowiedzialność prawna. R.III Odpowiedzialność Rady Ministrów oraz jej człon ków: Solidarna i indywidualna odpowiedzialność człon ków Rady Ministrów przed Sejmem; Instytucjonalne formy egzekowania sejmowej odpowiedzialności Rady Ministrów; Konsekwencje pociągnięcia przez Sejm Rady Ministrów do politycznej odpowiedzialności; Formy indywidualnej odpowiedzialności członków Rady ministrów; Konstytucyj na i karna odpowiedzialność członków Rady Ministrów. Uwagi końcowe.
1. Suwerenność w dobie przemian 2. Pojęcie suwerennosci w świetle współzależności między sferą ponadnarodową i panstwową 3. Powierzenie Unii Europejskiej władzy przez państwa członkowskie i jego podstawowe konsekwencje prawne 4. Ochrona praw podstawowych w Unii Europejskiej - problemy pluralizmu porządków prawnych 5. Suwerenność państwa a jednolita waluta europejska 6. Legitymizacja demokratyczna Unii Europejskiej (Ewolucja procesu legislacyjnego i rola parlamentów narodowych)
R.1 Przedmiot prawa konstytucyjnego; R.2 Polska w europejskim systemie konstytucyjnym; R.3 Źródła prawa; R.4 Ogólna charakterystyka państwowości w Konstytucji RP; R.5 Konstytucyjny status jednostki w państwie polskim; R.6 Zagadnienie suwerenności i jej realizacji w Konstytucji; R.7 Sejm i Senat; R.8 Rada Ministrów; R.9 Prezydent RP; R.10 Niezależne od rządu organy regulujące; R.1 Organy władzy sądowniczej; R.12 Władza kontrolująca
1. Polki i Polacy o równości płci w sferze prywatnej i publicznej, 2. Edukacja kobiet i mężczyzn, 3. Kobiety prawniczki, 4." Niedokończona demokracja" - kobiety, mężczyźni i władza, 5. Prawa kobiet i problem równości płci w debatach parlamentarnych, 6. Kobiety we władzach lokalnych, 7. Sołtyski w Polsce, 8. Ruch kobiecy w Polsce, 9. Wspólne cele czy dwa światy - relacje między kobiecymi organizacjami pozarządowymi a politykami w Polsce
1. Podziały socjopolityczne i konflikty w Europie 2. Partie polityczne - rozważania teoretyczne 3. Partie polityczne w Europie 4. Systemy partyjne w Europie - rozważania teoretyczne 5. Systemy partyjne Europy - mechanizmy funkcjonowania 6. Grupy interesu w Europie 7. Reżimy polityczne państw europejskich 8. Systemy wyborcze 9. Władza ustawodawcza 10. Władza wykonawcza 11. Władza sądownicza 12. Wspólnota Europejska
1. Miejsce odpowiedzialności władzy publicznej w czynach niedozwolonych, 2. Ewolucja odpowiedzialności władzy publicznej w prawie polskim, 3. Wpływ konstytucji z 1997 r. na kodeksowe rozwiązania dotyczące odpowiedzialności odszkodowawczej władzy publicznej, 4. Odpowiedzialność odszkodowawcza władzy publicznej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 grudnia 2001 r., 5. Odpowiedzialność Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego i innych osób prawnych przy wykonywaniu władzy publicznej po dniu 1 września 2004 r., 6. Szczególne sposoby wykonywania władzy publicznej i przypisana za nie odpowiedzialność odszkodowawcza na podstawie art. 417 par. 1-4 k.c., 7. Odpowiedzialność za szkody wyrządzone przy wykonywaniu władzy publicznej na zasadach słuszności, 8. Odpowiedzialność Skarbu Państwa za przewlekłość postępowania, 9. Realizacja zasady odpowiedzialności odszkodowawczej państwa na obszarze Unii Europejskiej, Wnioski, Akty normatywne
Część I: Polityczne aspekty procesu konsolidacji. 1. Trzy fazy przemian ustrojowych w Polsce: inicjacja - transformacja - konsolidacja. 2. Dylematy demokracji w warunkach globalizacji i rewolucji informatycznej. 3. Polski system podziału władzy w rozwiązaniach konstytucyjno-prawnych i w praktyce ustrojowej. 4. Spectrum metod działania politycznego. 5. Dylematy przewodzenia w warunkach transformacji ustrojowej. 6. Jakość administracji publicznej - kryteria, wyzwania i podstawowe ograniczenia. 7. System partyjny III Rzeczypospolitej Polskiej - zalety i patologie. 8. Uwarunkowania instytucjonalno-prawne bezpieczeństwa państwa. 9. Rola mediów w kształtowaniu praktyki politycznej Rzeczypospolitej Polskiej. 10. Rozwój samorządu terytorialnego w Polsce na tle rozwiązań istniejących w krajach Unii Europejskiej. 11. Przyczynek do rozważań o procesach konsolidacji systemu politycznego III Rzeczypospolitej Polskiej w kontekście uczestnictwa Polski w Unii Europejskiej. Część II: Ekonomiczne i społeczne warunki procesu konsolidacji. 1. Nowe wyzwania dla gospodarki w epoce rewolucji informatycznej, globalizacji i integracji europejskiej a proces demokratyzacji i budowy społeczeństwa obywatelskiego. 2. Wpływ procesów globalizacyjnych na polski system gospodarczy. 3. Świadomościowe uwarunkowania transformacji ustrojowej w Polsce. 4. Społeczne postrzeganie przemian ustrojowych w III Rzeczypospolitej Polskiej. 5. Etyczne oblicze elit politycznych. 6. Spór o obecność Kościoła w III Rzeczypospolitej Polskiej. 7. Procesy kreowania lokalnych i regionalnych struktur społeczeństwa obywatelskiego. 8. Procesy na rynku pracy jako zagrożenia konsolidacji struktur społecznych. 9. Społeczne i polityczne koszty reformy zabezpieczenia emerytalnego w Polsce. Część III: Ponadnarodowe uwarunkowania procesu konsolidacji. 1. Międzynarodowe warunki stabilizacji III Rzeczypospolitej Polskiej. 2. Zewnętrzne uwarunkowania i efekty konsolidacji systemu politycznego III Rzeczypospolitej Polskiej. 3. Polska jako podmiot międzynarodowych stosunków politycznych i gospodarczych. 4. Znaczenia traktatu konstytucyjnego dla konsolidacji sytemu politycznego III Rzeczypospolitej Polskiej. 5. Polityka strukturalna Unii Europejskiej a szanse wyrównywania poziomów między regionami w Polsce. 6. Turystyka w perspektywie globalizacji.
Księga dedykowana prof. dr. hab. Michałowi Domagale poświęcona jest tematyce związanej z Jego zainteresowaniami naukowymi - zasadami ustroju współczesnych państw. To zbiór artykułów napisanych przez Jego uczniów, kolegów i przyjaciół z Katedry Prawa Konstytucyjnego, Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Teksty dotyczą zasady suwerenności i odnoszą się do rozwiązań ustrojowych polskich bądź wybranych państw europejskich, w przeszłości należących do bloku państw socjalistycznych, a także problemów związanych z członkostwem suwerennego państwa w organizacjach międzynarodowych.
Punktem wyjścia w dyskusji na temat miejsca i roli Jednej Rosji w systemie politycznym Federacji Rosyjskiej w latach 2001-2016 jest założenie, że w obrębie rodziny partii autorytarnych mamy do czynienia ze szczególnym typem partii. Podstawą jego wyodrębnienia są: bezpośrednie związki z obozem władzy - faktycznym ośrodkiem podejmowania decyzji politycznych w obrębie danego systemu politycznego i udział w procesie stabilizowania reżimu autorytarnego. Ten typ partii autorytarnych jest wewnętrznie zróżnicowany, co wynika z rzeczywistego wkładu partii w stabilizację systemu autorytarnego i stopnia ich instytucjonalizacji, w wymiarze wewnętrznym i zewnętrznym, przede wszystkim w obszarze autonomii decyzyjnej i systemowości. W związku z tym wyodrębnić można typ partii dominującej i „partii władzy”. Jedna Rosja w ciągu 15 lat swego istnienia nie nabrała wyraźnych cech typu idealnego partii dominującej. Zdecydowanie bliżej było jej w omawianym okresie do typu idealnego „partii władzy”, mimo że różniła się dość wyraźnie od „partii władzy” istniejących w rosyjskim systemie politycznym w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Biorąc pod uwagę stopień jej instytucjonalizacji i zakres faktycznie sprawowanych przez nią funkcji, można przyjąć, że mamy w jej przypadku do czynienia z dominującą „partią władzy”.
Punktem wyjścia w dyskusji na temat miejsca i roli Jednej Rosji w systemie politycznym Federacji Rosyjskiej w latach 2001-2016 jest założenie, że w obrębie rodziny partii autorytarnych mamy do czynienia ze szczególnym typem partii. Podstawą jego wyodrębnienia są: bezpośrednie związki z obozem władzy – faktycznym ośrodkiem podejmowania decyzji politycznych w obrębie danego systemu politycznego i udział w procesie stabilizowania reżimu autorytarnego. Ten typ partii autorytarnych jest wewnętrznie zróżnicowany, co wynika z rzeczywistego wkładu partii w stabilizację systemu autorytarnego i stopnia ich instytucjonalizacji, w wymiarze wewnętrznym i zewnętrznym, przede wszystkim w obszarze autonomii decyzyjnej i systemowości. W związku z tym wyodrębnić można typ partii dominującej i „partii władzy”. Jedna Rosja w ciągu 15 lat swego istnienia nie nabrała wyraźnych cech typu idealnego partii dominującej. Zdecydowanie bliżej było jej w omawianym okresie do typu idealnego „partii władzy”, mimo że różniła się dość wyraźnie od „partii władzy” istniejących w rosyjskim systemie politycznym w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Biorąc pod uwagę stopień jej instytucjonalizacji i zakres faktycznie sprawowanych przez nią funkcji, można przyjąć, że mamy w jej przypadku do czynienia z dominującą „partią władzy”.