Książka stanowi kompendium wiedzy o administracji więziennej z perspektywy prawa karnego wykonawczego i administracyjnego, prawa europejskiego oraz kryminologii, penologii i socjologii. Autorka próbuje odpowiedzieć na pytanie, czy spełnia ona standard „dobrej administracji”, prowadząc badania poświęcone kwestiom pogłębiania zaufania skazanych, stosowania władzy dyskrecjonalnej oraz jej legitymizacji poprzez zapewnienie sprawiedliwości proceduralnej. Sięgając do wyników badań naukowych, opisuje ukryte życie więzienia i jego społeczności – funkcjonariuszy i skazanych. Podejmuje próbę analizy czynników decydujących o cywilizowaniu więzienia i jej administracji oraz ustalenia, czy i jak przyczyniają się one do realizacji celu wykonania kary pozbawienia wolności. ****** Prison Administration. Service or Power? The author attempts to answer the question whether prison administration meets the standard of “good administration”, conducting the research on deepening the trust of the convicts, the use of discretion and its legitimacy by ensuring procedural justice. Referring to the results of research she describes the hidden life of the prison and its community: officers and convicts. She analyses the factors crucial for civilizing the prison and its administration. She also attempts to determine whether and how they contribute to the goal of imprisonment.
1.Bezpieczeństwo w ujęciu historycznym; 2. Próba zdefiniowania bezpieczeństwa; 3. Aspekty i standardy bezpieczeństwa; 4. Potencjał bezpieczeństwa; 5. Absolutne priorytety bezpieczeństwa; 6. Koncepcje systemu bezpieczeństwa powszechnego; 7. Obrona cywilna- organizacyjno-planistyczne ujęcie ochrony ludności w okresie wojny.
1. Arbitraż polityczny w konstytucyjnym mechanizmie działania państwa: Ustrojowa specyfika arbitrażu politycznego; Typy arbitrażu politycznego głowy państwa: próba systematyzacji; Instrumenty realizacji arbitrażu politycznego. 2. Konstytucyjne ujęcie głowy państwa jako arbitra politycznego: warianty konstytucjonalizacji arbitrażu politycznego; Arbitraż wyrażony wprost w konstytucji; Arbitraż skonstytucjonalizowany explicite przy użyciu formuł ekwiwalentnych; Konstytucjonalizacja implicite w ramach funkcji wyczerpującej znamiona politycznego arbitrażu; Konstytucjonalizacja arbitrażu politycznego w ramach innych funkcji przypisywanych głowie państwa; Brak konstytucjonalizacji arbitrażu politycznego. 3. Legitymizacja: auctoriras i protestas jako warunek skuteczności działań arbitrażowych głowy państwa: Aksjologiczna o prakseologiczna potrzeba legitymizacji arbitrażu politycznego; Legitymizacja materialna: neutralność polityczne głowy państwa; Legitymizacja formalna: procedura obsadzania stanowiska głowy państwa - casus wyborów; Legitymizacja formalna - bis: zasada nieodpowiedzialności politycznej głowy państwa
Monografia traktuje o ustrojowo-prawnych podstawach funkcjonowania asesora sądowego w polskim wymiarze sprawiedliwości po przywróceniu tego urzędu w 2016 roku. Autorzy poszukują odpowiedzi na pytanie, czy założony przez polskiego ustawodawcę model ustrojowo-prawny asesury sądowej odpowiada standardom konstytucyjnym. W publikacji przeanalizowano następujące zagadnienia: ewolucję statusu prawnego asesora sądowego w prawie polskim; ustrojowe zasady funkcjonowania asesorów sądowych, ze szczególnym uwzględnieniem zgodności z konstytucyjną zasadą sądowego sprawowania wymiaru sprawiedliwości oraz realizacji prawa do sądu z art. 45 Konstytucji RP; stosunek służbowy asesora sądowego w sądach powszechnych i administracyjnych; niezawisłość, bezstronność i niezależność asesora sądowego oraz ich gwarancje ustrojowe i procesowe; odpowiedzialność dyscyplinarną i odpowiedzialność za wykroczenia.
Od lat przedstawiciele nauki oraz praktyki poszukują dróg kształtowania trwałych przewag konkurencyjnych gospodarki kraju i zastanawiają się, jakie działania podejmowane w ramach polityki rozwoju prowadzą do podnoszenia konkurencyjności poszczególnych terytoriów. Coraz silniej przebija się więc terytorialne i zintegrowane podejście do rozwoju, które w praktyce sprowadzono do obszarów funkcjonalnych, w tym miejskich obszarów funkcjonalnych, składających się z miasta centralnego i jego otoczenia, stanowiącego obszar interaktywnego rozprzestrzeniania się zjawisk i procesów zachodzących w centrum. Niestety, występujące w ramach miejskich obszarów funkcjonalnych blokady negatywnie przekładają się na budowanie przewag konkurencyjnych w oparciu o nowoczesne czynniki bazujące na kapitale ludzkim i terytorialnym.
W publikacji omówiono współpracę samorządów województwa łódzkiego z różnymi partnerami w ramach miejskich obszarów funkcjonalnych, ze szczególnym uwzględnieniem barier przekładających się na podejmowanie wspólnych działań na rzecz rozwoju miast i ich otoczenia. Ocena zachodzących w tym obszarze zjawisk pozwoliła na sformułowanie rekomendacji co do dalszych działań interwencyjnych służących usprawnieniu tej współpracy. Wyniki podjętych badań wykazują szczególną użyteczność dla rozwoju społecznego i gospodarczego poszczególnych terytoriów i mogą być punktem wyjścia do opracowania i wdrożenia rozwiązań służących budowaniu relacji między różnymi podmiotami uczestniczącymi w procesach rozwojowych.
Część monograficzna tomu 2/2017 „Chowanny” pod redakcją Ewy Bielskiej została zatytułowana Zagadnienie oporu w perspektywie interdyscyplinarnej – między emanacją a stagnacją. Jej celem jest utworzenie interdyscyplinarnego forum wymiany refleksji dotyczącej kategorii oporu. Efektem współpracy z licznym gronem badaczy tejże problematyki reprezentujących dyscypliny takie, jak psychologia, socjologia, pedagogika, jest możliwość zaprezentowania zróżnicowanych kontekstów ulokowania refleksji nad oporem we współczesnych naukach społecznych. Egzemplifikacje dotyczą tutaj refleksji w studiach z zakresu psychologii klinicznej, psychoterapii, teorii i praktyki profesji pomocowych, studiów z zakresu resocjalizacji i szeroko rozumianej teorii i praktyki związanej z treatment (czy też differentia treatment). Podjęte rozważania problematyki oporu odnoszą się także do socjologicznego ujęcia praktyk kulturowych o charakterze kontestacji, oporu wobec zmiany w przestrzeni edukacyjnej oraz oporu wobec normatywnych matryc kulturowych.
Część tekstów rozporoszonych tomu tematycznie odnosi się m.in. do takich zagadnień, jak stosunek studentów pedagogiki do wybranych instytucji kontroli społecznej, satysfakcja młodzieży akademickiej ze sposobu funkcjonowania jej rodziny pochodzenia, medialne wzory kultury zdrowotnej, aktywność fizyczna, percepcja lęku przed śmiercią, zdrowotne i społeczne zagrożenia wynikające z uzależnień od czynności, pojęcie uzależnienia w środowisku lokalnym, peryferie społeczne jako przestrzeń profilaktyki zachowań ryzykownych, kulturowe źródła dydaktyki szkolnej, osobisty w perspektywie modelu elastyczności psychologicznej.
1. Co to jest "elita" i jakie miejsce zajmuje ona w strukturze społecznej?; 2. Typy elit i ich specyfika; 3. Elity nowoczesnych społeczeństw; 4. Kariera- jako droga do elity; 5. Elity w Polsce po 1944 roku; 6. Elity a demokracja
1. Co to jest "elita" i jakie miejsce zajmuje ona w strukturze społecznej?; 2. Typy elit i ich specyfika; 3. Elity nowoczesnych społeczeństw; 4. Kariera- jako droga do elity; 5. Elity w Polsce po 1944 roku; 6. Elity a demokracja.
Wstęp, Z kuluarów konferencji-elity polityczne w Polsce, I. Elity polityczne zagadnienia teoretyczne, Filozoficzny ideał polityka, Teoretyczne koncepcje klasy politycznej. Co to jest klasa polityczna?, Przydatność koncepcji elit do opisu życia politycznego w Rzeczpospolitej Polskiej, Demokracja a elity, Elity polityczne a partycypacja polityczna, Czy demokracja elit? Elity a transformacja ustrojowa, II. Elity polityczne w ujęciach komparatystycznych, Strategie adaptacyjne i konwersyjne nomenklatury w Polsce i na Węgrzech, Polska i hiszpańska elita polityczna w okresie tranzycji do demokracji-analiza porównawcza, III. Elity polityczne wobec przemian ustrojowych w Polsce, Elity polityczne w Polsce, Nowe elity polityczne a wyzwania systemowe-kontynuacja czy zmiana, Zmiana systemu w Polsce a elity polityczne, Elity polityczne w procesie decyzyjnym, Dysfunkcjonalność partii politycznych w sferze prezentowania interesów społecznych, Elitarność PZPR. Zagadnienia normatywne, IV. Percepcja elit politycznych, Percepcja elit politycznych, Percepcja polskiej elity politycznej w środowisku akademickim politologów, V. Elity polityczne a grupy nacisku, Grupy nacisku kreatorami elit politycznych, Rola kościoła hierarchicznego w przemianach społeczno-politycznych, Cz kościół katolicki w Polsce jest siłą polityczną?, VI. Problematyka wyłaniania się elit politycznych, Między misją a wyobcowaniem przypadek polskiej elity politycznej, Modele gospodarki w ideologiach partii politycznych-próba typologii, Rodowody lewicujących elit politycznych, Posłowie okresu transformacji, czyli postawa rycerska i pasożytnicza polskiej elity politycznej, Rewolucja samorządowa a zmiana lokalnych elit politycznych, Między aktywem a elitą struktura władzy w okresie tranzycji- uwarunkowania kulturowe, VII. Patologia elit politycznych, Patologia elit politycznych.
1. Wprowadzenie. Elity rządowe jako przedmiot badań. 2. Konstruowanie rządów i elit rządowych. 3. Charakterystyka społeczno-demograficzna polskiej elity rządowej 1997-2004. 4. Drogi do elity rządowej. 5. Socjalizacja polityczna członków elit - autopercepcja procesu. 6. Społeczne reprezentacje historii PRL. 7. Ideologie elit III RP. 8. Uczeni i politycy - polityka a pole akademickie. 9. Politycy jako administratorzy. Elita rządowa jako grupa zarządzająca. 10. Patologie świata polityki w oczach polityków. 11. Rządowe kadry - spojrzenie socjologa i byłego ministra.
1. Problematyka elit- różnorodność ujęć teoretycznych; 2. Samorząd gminny- od centralizmu do lokalizmu; 3. Teoretyczno-metodologiczna koncepcja badań; 4. Demokracja i społeczeństwo obywatelskie; 5. Gospodarka rynkowa z perspektywy; 6. Przemiany w życiu społecznym- wybrane aspekty; 7. Pierwsza dekada transformacji systemowej w opiniach wójtów gmin wiejskich Polski południowo-wschodniej.
I. Nowoczesność: świadomość czasów i szukanie pewności w samej sobie. Dygresja o tezach historiozoficznych Beniamina, II. Pojecie nowoczesności u Hegla. Dygresja o "Listach o estetycznym wychowaniu człowieka" Schillera, III. Trzy perspektywy: lewica heglowska, prawica heglowska i Nitzsche. Dygresja o przestarzałości paradygmatu produkcji, IV. Wejście w postmodernizm: Nitzsche jako tarcza obrotowa, V. Splot mitu i oświecenia: Horkheimer i Adorno, VI. Zachodni racjonalizm podważony przez krytykę metafizyki: Martin Heidegger, VII. Przelicytować uczasowioną filozofię źródeł: Derrida i krytyka monocentryzmu. Dygresja o skasowaniu gatunkowej różnicy między filozofią a literaturą, VIII. Między erotyzmem a ekonomią ogólną: Bataille, IX. Krytyka rozumu jako demaskacja nauk humanistycznych: Foucault, X. Aporie teorii władzy, XI. Inne wyjście z filozofii podmiotu- rozum komunikacyjny vs ześrodkowany w podmiocie. Dygresja o C. Castoriadisie: imaginacyjna instytucja, XII. Normatywna zawartość nowoczesności. Dygresja o zawłaszczaniu dziedzictwa filozofii podmiotu przez teorię systemów.
Nowy Lewiatan; Wprowadzenie: Dwie koncepcje władzy, Hobbes o władzy i suwerenie; Locke o władzy politycz- nej i moralności; Władza doskonała; Dyscyplina i opie- ka.
1. Spoęłczenstwa francuskie w X i XI w., 2. Polityka i społeczeństwo: perspektywa regionalna, 3. Pierwsi Kapetyngowie (987-1108), 4. Odrodzenie władzy królewskiej (1108-1226), 5. Ludwik IX: konsolidacja włądzy królewskiej (1226-70), 6. Ostatni Kapetyngowie (1270-1328) - apogeum włądzy królewskiej
1. Godność człowieka, prawa człowieka, dobro wspólne, konsens i dialog społeczny, 2. Społeczeństwo obywatelskie, władze publiczne, zasada pomocniczości, governance, 3. Człowiek, obywatel, władza-wolność a demokracja, 4. Demokratyczne państwo prawne, system źródeł prawa, zasada legalizmu, 5. Demokratyczne państwo prawne, granice władzy, zasada proporcjonalności, grancie prawa, 6. Sprawiedliwość społeczna w społecznej gospodarce rynkowej, solidaryzm społeczny, ekonomia społeczna, 7. Zobowiązania wobec pokoleń przeszłych w przyszłych - ochrona dziedzictwa, rozwój zrównoważony, 8. Pionowy i poziomy podział władz, multi-level governance, 9. Prawo do sądu, niezależność sądów i niezawisłość sędziów, rządy ludu i rządy prawa, 10. Prawo do dobrej administracji jako istotny aspekt prawa do "dobrego rządzenia".
1. Geneza, istota i tradycje kontroli parlamentarnej w Polsce, 2. Model parlamentarnej funkcji kontrolnej w Konstytucji RP z 1997, 3. Kontrola wykonywana przez Sejm na posiedzenich plenarnych, 4. Kontrola realizowana w komisjach sejmowych, 5. Sejm a Najwyższa Izba Kontroli
K.1 Kategorie socjologiczne: Podstawowe pojęcia socjologiczne; Podstawowe socjologiczne kategorie gospodarowania; Typy panowania; Stany i klasy. K.2 Gospodarka i społeczne porządki i władze: Gospodarka i porządki społeczne; Gospodarcze odniesienia wspólnot (gospodarka i społeczeństwo); Odniesienie typów stosunków wspólnotowych i stosunków stowarzyszenia go spodarki; Etniczne stosunki wspólnotowe; Socjologia religii (Typy religijnych stosunków wspólnotowych); Rynkowe stosunki stowarzyszenia (Fragment); Socjologia prawa; Wspólnoty polityczne; Socjologia panowania (formy strukturalne i sposoby funkcjonowania panowania; -istota, założenia i rozwój biurokratycznego panowania; -panowanie patriarchalne i patrymonialne; - feudalizm, "państwo stanowe" i patrymonializm; panowanie charyzmatyczne i jego przekształcenia; -panowanie polityczne i hierokratyczne; -nieprawomocne panowanie (Topologia miast); - racjonalna instytucja państwa oraz nowoczesne partie polityczne i parlamenty (Socjologia państwa).
1. Wprowadzenie: Granice, narody i państwa. 2. Granice państwowe i społeczno-kulturowe w antropologii. 3. Inne ujęcia problematyki granic, narodów i państw. 4. Symbole i rytuały władzy. 5. Gospodarka wywrotowa. 6. Przekraczanie granic a transformacja wartości i ludzi. 7. Polityka ciała. 8. Podsumowanie: Kultury nadgraniczne a kryzys państwa narodowego.
W książce podjęto próbę przełożenia relacji między pamięcią a historią na praktykę historiograficzną. Tom zawiera teksty o dużej rozpiętości chronologicznej - od lat 80. XVIII wieku po czasy współczesne. Autorzy rozważają takie zagadnienia, jak: wizerunki kobiet władzy w oświeceniowych syntezach dziejów Polski Adama Naruszewicza i Jerzego S. Bandkiego; upamiętnianie bohaterów narodowych w XIX stuleciu; wspomnienia o historykach (Karolu Potkańskim) zapisane w pamięci współczesnych; drogi polskich historyczek, m.in. Krystyny Śreniowskiej, do samodzielności naukowej; lokalna polityka pamięci w czasach PRL-u; obrazy II wojny światowej w rosyjskich podręcznikach szkolnych oraz polityka historyczna i jej przełożenie na współczesną edukację szkolną. Publikacja zainteresuje nie tylko historyków historiografii, metodologów, regionalistów, lecz także politologów i socjologów.
Cz.I Historia Polityczna: 1. Od cesarstwa do królestwa (409-507), 2. Zjednoczenie (507-586), 3. Królestwo katolickie (586-672), 4. Zmierzch wizygocki (672-710), 5. Koniec królestwa Wizygotów. Cz.II Społeczeństwo i kultura: 6. Ksiegi i czytelnicy, 7. Archeologia: cmenatrz i kościoły, 8. Archeologia: osiedla miejskie i wiejskie, 9. Prawo i tożsamość etniczna