Czasopismo Studia Socjologiczno-Polityczne. Seria Nowa bezpośrednio nawiązuje do Studiów Socjologiczno-Politycznych założonych w 1957 roku przez Juliana Hochfelda i wydawanych do roku 1968. Jest to tradycyjny półrocznik naukowy otwarty na różne nurty teorii społecznej, wpisujący się w program socjologii i politologii zaangażowanej, odwołujący się do idei wolności, równości, solidarności i sprawiedliwości i łączący diagnozy rzeczywistości społecznej z projektami zmian. W centrum zainteresowania czasopisma znajduje się zjawisko władzy politycznej, która spaja różnego rodzaju wspólnoty, w tym najważniejszą z nich - państwo. Inne wielkie tematy żywo interesujące Redakcję to demokracja, kondycja obywatelstwa i społeczeństwa obywatelskiego. Kwestie państwa, demokracji, obywatelstwa, społeczeństwa obywatelskiego rozpatrywane są zarówno w porządku normatywnym, jak i deskryptywnym. Prymat w czasopiśmie ma problematyka funkcjonowania polskiego systemu politycznego, ale Redakcja zabiega też o studia komparatystyczne oraz o teoretyczne analizy procesów globalnych, jak również o równowagę artykułów o charakterze teoretycznym i artykułów referujących badania empiryczne.
Półrocznik wpisujący się w nurt socjologii i politologii zaangażowanej. Główne zagadnienia poruszane w czasopiśmie to: teoria państwa, demokracja, społeczeństwo obywatelskie, zarządzanie publiczne, ekonomia instytucjonalna. Tematyka koncentruje się wokół funkcjonowania polskiego systemu politycznego, uwzględniając wpływ procesów globalnych. Wśród autorów znajdują się wybitni specjaliści niekoniecznie reprezentujący środowisko akademickie.
Półrocznik wpisujący się w nurt socjologii i politologii zaangażowanej. Główne zagadnienia poruszane w czasopiśmie to: teoria państwa, demokracja, społeczeństwo obywatelskie, zarządzanie publiczne, ekonomia instytucjonalna. Tematyka koncentruje się wokół funkcjonowania polskiego systemu politycznego, uwzględniając wpływ procesów globalnych. Wśród autorów znajdują się wybitni specjaliści niekoniecznie reprezentujący środowisko akademickie.
Półrocznik wpisujący się w nurt socjologii i politologii zaangażowanej. Główne zagadnienia poruszane w czasopiśmie to: teoria państwa, demokracja, społeczeństwo obywatelskie, zarządzanie publiczne, ekonomia instytucjonalna. Tematyka koncentruje się wokół funkcjonowania polskiego systemu politycznego, uwzględniając wpływ procesów globalnych. Wśród autorów znajdują się wybitni specjaliści niekoniecznie reprezentujący środowisko akademickie.
1. Suwerenność w dobie przemian 2. Pojęcie suwerennosci w świetle współzależności między sferą ponadnarodową i panstwową 3. Powierzenie Unii Europejskiej władzy przez państwa członkowskie i jego podstawowe konsekwencje prawne 4. Ochrona praw podstawowych w Unii Europejskiej - problemy pluralizmu porządków prawnych 5. Suwerenność państwa a jednolita waluta europejska 6. Legitymizacja demokratyczna Unii Europejskiej (Ewolucja procesu legislacyjnego i rola parlamentów narodowych)
W polskiej nauce prawa konstytucyjnego ustroje krajów Azji Południowo-Wschodniej były dotychczas pomijane. W monografii przedstawiono zarys funkcjonowania systemów konstytucyjnych wybranych demokracji w tym regionie. Podczas dokonywania wyboru państw poddanych badaniom najistotniejsze znaczenie miał wpływ systemu konstytucyjnego państw-kolonizatorów na współczesny kształt państwa. Przeanalizowano więc systemy konstytucyjne Malezji i Singapuru, które przyjęły parlamentarno-gabinetowy system rządów wzorowany na modelu westminsterskim. Z kolei Timor Wschodni, który przyjął konstytucję silnie wzorowaną na ustawie zasadniczej Portugalii, pozostaje istotnym punktem odniesienia dla Singapuru. Tajlandię natomiast wyróżnia to, że nigdy w znaczeniu formalnym nie została skolonizowana, jednak - zarówno przyjmując pierwszą konstytucję w 1932 roku, jak i drugą w 2007 roku - korzystała z modelu westminsterskiego. Zaprezentowane rozważania stanowią wstęp do dalszych badań nad systemami konstytucyjnymi państw Azji Południowo-Wschodniej, a przede wszystkim umożliwiają analizę funkcji parlamentów w omawianych demokracjach.
W polskiej nauce prawa konstytucyjnego ustroje krajów Azji Południowo-Wschodniej były dotychczas pomijane. W monografii przedstawiono zarys funkcjonowania systemów konstytucyjnych wybranych demokracji w tym regionie.
Podczas dokonywania wyboru państw poddanych badaniom najistotniejsze znaczenie miał wpływ systemu konstytucyjnego państw-kolonizatorów na współczesny kształt państwa. Przeanalizowano więc systemy konstytucyjne Malezji i Singapuru, które przyjęły parlamentarno-gabinetowy system rządów wzorowany na modelu westminsterskim. Z kolei Timor Wschodni, który przyjął konstytucję silnie wzorowaną na ustawie zasadniczej Portugalii, pozostaje istotnym punktem odniesienia dla Singapuru. Tajlandię natomiast wyróżnia to, że nigdy w znaczeniu formalnym nie została skolonizowana, jednak - zarówno przyjmując pierwszą konstytucję w 1932 roku, jak i drugą w 2007 roku - korzystała z modelu westminsterskiego.
Zaprezentowane rozważania stanowią wstęp do dalszych badań nad systemami konstytucyjnymi państw Azji Południowo-Wschodniej, a przede wszystkim umożliwiają analizę funkcji parlamentów w omawianych demokracjach.
1.Demokracja i autotratyzm we współczesnym świecie, 2. Pojecie i funkcje partii politycznych, 3.Typy partii politycznych, 4.system partyjny - problemy teoretyczne , 5.Systemy partyjne współczesnego świata, 6.Systemy wyborcze, 7.Władza ustawodawcza, 8.Władza wykonawcza, 9.Stosunki między legislatywą a egzekutywą˙
1. Podziały socjopolityczne i konflikty w Europie 2. Partie polityczne - rozważania teoretyczne 3. Partie polityczne w Europie 4. Systemy partyjne w Europie - rozważania teoretyczne 5. Systemy partyjne Europy - mechanizmy funkcjonowania 6. Grupy interesu w Europie 7. Reżimy polityczne państw europejskich 8. Systemy wyborcze 9. Władza ustawodawcza 10. Władza wykonawcza 11. Władza sądownicza 12. Wspólnota Europejska
Część I: Polityczne aspekty procesu konsolidacji. 1. Trzy fazy przemian ustrojowych w Polsce: inicjacja - transformacja - konsolidacja. 2. Dylematy demokracji w warunkach globalizacji i rewolucji informatycznej. 3. Polski system podziału władzy w rozwiązaniach konstytucyjno-prawnych i w praktyce ustrojowej. 4. Spectrum metod działania politycznego. 5. Dylematy przewodzenia w warunkach transformacji ustrojowej. 6. Jakość administracji publicznej - kryteria, wyzwania i podstawowe ograniczenia. 7. System partyjny III Rzeczypospolitej Polskiej - zalety i patologie. 8. Uwarunkowania instytucjonalno-prawne bezpieczeństwa państwa. 9. Rola mediów w kształtowaniu praktyki politycznej Rzeczypospolitej Polskiej. 10. Rozwój samorządu terytorialnego w Polsce na tle rozwiązań istniejących w krajach Unii Europejskiej. 11. Przyczynek do rozważań o procesach konsolidacji systemu politycznego III Rzeczypospolitej Polskiej w kontekście uczestnictwa Polski w Unii Europejskiej. Część II: Ekonomiczne i społeczne warunki procesu konsolidacji. 1. Nowe wyzwania dla gospodarki w epoce rewolucji informatycznej, globalizacji i integracji europejskiej a proces demokratyzacji i budowy społeczeństwa obywatelskiego. 2. Wpływ procesów globalizacyjnych na polski system gospodarczy. 3. Świadomościowe uwarunkowania transformacji ustrojowej w Polsce. 4. Społeczne postrzeganie przemian ustrojowych w III Rzeczypospolitej Polskiej. 5. Etyczne oblicze elit politycznych. 6. Spór o obecność Kościoła w III Rzeczypospolitej Polskiej. 7. Procesy kreowania lokalnych i regionalnych struktur społeczeństwa obywatelskiego. 8. Procesy na rynku pracy jako zagrożenia konsolidacji struktur społecznych. 9. Społeczne i polityczne koszty reformy zabezpieczenia emerytalnego w Polsce. Część III: Ponadnarodowe uwarunkowania procesu konsolidacji. 1. Międzynarodowe warunki stabilizacji III Rzeczypospolitej Polskiej. 2. Zewnętrzne uwarunkowania i efekty konsolidacji systemu politycznego III Rzeczypospolitej Polskiej. 3. Polska jako podmiot międzynarodowych stosunków politycznych i gospodarczych. 4. Znaczenia traktatu konstytucyjnego dla konsolidacji sytemu politycznego III Rzeczypospolitej Polskiej. 5. Polityka strukturalna Unii Europejskiej a szanse wyrównywania poziomów między regionami w Polsce. 6. Turystyka w perspektywie globalizacji.
1. Scena-wybory samorządowe w Mieście w latach 1990 i 1994, 2. Kulisy - wewnętrzne mechanizmy sprawowania władzy, 3. Publiczność - władze lokalne w opinii społeczeństwa
I. Pojęcie elity; II. Prekursorzy teorii elit; III. Gaetano Mosca; IV. Vilfredo Pareto V. Robert Michels VI. Harold Dwight Lasswell VII. Charles Wright Mills VIII. Polski wkład do teorii elit IX. Wybrane współczesne koncepcje elit X. Neofunkcjonalny paradygmat elitystyczny Johna Higleya i współpracowników XI. Wybrane zastosowanie teorii elit - systemy preindustrialne (okres starożytności, średniowiecza i czasy nowożytne) XII. Wybrane zastosowanie teorii elit - systemy totalitarne XIII. Wybrane zastosowania teorii elit - systemy demokratyczne wieku XIX i XX. XIV. Możliwości zastosowania teorii elit - okres transformacji ustrojowej
1. Bułgaria: Konstytucja tyrnowska; Konstytucja Bułgarskiej Republiki Ludowej z 4 grudnia 1947 roku; Konstytucja Ludowej Republiki Bułgarii z 18 maja 1971roku; Konstytucja demokratycznej Bułgarii z 12 lipca 1991 roku; 2. Czechosłowacja: Powstanie państwa czechosłowackiego; Konstytucja Republiki Czechosłowackiej z 29 lutego 1920 roku; Druga Republika; Protektorat Czech i Moraw; Limitowana demokracja: lata 1945-1948; Konstytucja Republiki Czechosłowackiej z 9 maja 1948 roku; Konstytucja Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej z 11 lipca 1960 roku; Ustawa konstytucyjna o federacji czechosłowackiej z 27 października 1968 roku; Porządek konstytucyjny po aksamitnej rewolucji; 3. Czechy: Konstytucja republiki Czeskiej z 16 grudnia 1992 roku-między parlamentaryzmem klasycznym a parlamentaryzmem zracjonalizowanym; 4. Polska: Narodziny Rzeczpospolitej. Regulacje ustrojowe z lat 1918-1919; Idealizm demokracji parlamentarnej. Konstytucja z 17 maja 1921 roku; Autorytarny zwrot. Nowela sierpniowa z 1926 roku; Cezaryzm prezydencki. Konstytucja z 23 kwietnia 1935 roku; Ustanowienie systemu komunistycznego. Lata 1944-1947; Państwowość Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Konstytucja z 22 lipca 1952 roku; Transformacja ustrojowa. Lata 1989-1992; Rzeczywistość ustrojowego kompromisu. Konstytucja z 2 kwietnia 1997 roku; 5. Rumunia: Ustrój monarchii konstytucyjnej: konstytucja z roku 1866; Konstytucja Królestwa Rumunii z 27 marca 1923 roku; Autorytaryzm monarchistyczny. Konstytucja z 27 lutego 1938 roku; Komunistyczny tryptyk konstytucyjny: konstytucje Rumunii z roku 1948, 1952 i 1965; Konstytucja Republiki Rumunii z 21 listopada 1991 roku: bikameralizm egalitarny i system półprezydencki; 6. Słowacja: Państwo Słowackie ks. Jozefa Tisco; Konstytucja Republiki Słowackiej z 1 września 1992 roku-parlamentaryzm ze słabą egzekutywą 7. Węgry: Ustrojowe epizody: republika demokratyczna i republika komunistyczna; Monarchia bez monarchy, państwo bez konstytucji; Konstytucja Węgierskiej Republiki Ludowej z 18 sierpnia 1949 roku; Modyfikacja konstytucji z 18 października 1989 roku-węgierski wariant systemu kanclerskiego.
1.Starożytna teoria ustroju mieszanego, 2.Nowożytna teoria ustroju mieszanego, 3.Teoria ustroju równowagi, 4.Geneza teorii podziału władzy, 5.Doktryna Monteskiuszowska, 6.Doktryna The Founding Fathers, 7.Doktryna francuska, 8.Doktryna niemiecka, 9.Doktryna anglosaska, 10.Trias Politica - pro et contra
Władza i uprawnianie, Uprawnianie siebie, Uprawnianie innych, Przewodzenie z drugiej linii, Uprawniający menedżer, Wyznaczenie kierunku i utrzymanie kontroli, Przezwyciężanie barier, Systemy doskonalenia i wynagradzania pracowników, Systemy, strategie i techniki, Przygotowanie do uprawniania, Godzina "U" i dalej, Jak nam idzie?.
Zawiera: Konstytucyjne założenia organów Państwa i ich wpływ na kształt aparatu państwowego; Wybory jako demokratyczny sposób kreowania organów władzy publicznej; tryb wyłaniania Prezydenta RP. Dylematy wyboru przez Zgromadzenie Narodowe i w drodze wyborów powszechnych; Pozycja ustrojowa i struktura władzy wykonawczej; Prezydenckie uprawnienia nadzwyczajne; Rola ustrojowa i struktura organizacyjna Rady Ministrów; Charakter prawny i miejsce Trybunału Konstytucyjnego i Trybunału stanu w systemie organów państwa; Władza sądownicza w Rzeczypospolitej Polskiej; Przekształcenie ustrojowe prokuratury; Rzecznik Praw Obywatelskich w systemie organów Państwa; Zadania samorządu terytorialnego; Struktura terytorialna samorządu.
1.Istota rządów politycznych, 2.Obrona polityki przez ideologią, 3.Obrona polityki przed nacjonalizmem, 4.Obrona polityki przez technologią, 5.Obrona polityki przed jej fałszywymi przyjaciółmi, 7.Pochwała polityki
1. Geneza i rozwój partii politycznych, 2. Funkcje partii politycznych, 3. Typy partii, 4. Społeczna struktura partii, 5. Organizacyjna struktura partii, 6. Instytucjonalizacja partii politycznych, 7. Ideologiczne oprogramowanie partii, 8. Finansowanie partii, 9. Systemy partyjne, 10. Sposoby oddziaływania partii na społeczeństwo, 11. Sposoby zdobywania władzy, 12. Sposoby sprawowania władzy, 13. Partie opozycyjne, 14. Partie w środowisku międzynarodowym, 15. Patologie partii politycznych