1.Rząd Republiki Albanii; 2. Rząd Republiki Bułgarii; 3. Rząd Republiki Czeskiej; 4. Rząd Rzeczypospolitej Polskiej; 5. Rząd Rumunii; 6. Rząd Republiki Słowackiej; 7. Rząd Republiki Węgierskiej
Część I: Wybory według systemu większościowego. 1. Prawo wyborcze do parlamentu Republiki Francuskiej. 2. Prawo wyborcze do parlamentu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Część II: Wybory według systemu proporcjonalnego. 3. Prawo wyborcze do parlamentu federalnego Republiki Austrii. 4. Prawo wyborcze do parlamentu Królestwa Belgii. 5. Prawo wyborcze do parlamentu Republiki Bułgarii. 6. Prawo wyborcze do parlamentu Republiki Chorwacji. 7. Prawo wyborcze do parlamentu Królestwa Hiszpanii. 8. Prawo wyborcze do parlamentu Republiki Irlandii. 9. Prawo wyborcze do parlamentu Republiki Federalnej Niemiec. 10. Prawo wyborcze do parlamentu Królestwa Norwegii. 11. Prawo wyborcze do parlamentu Republiki Słowackiej. Część III: Wybory według systemu mieszanego. 12. Prawo wyborcze do parlamentu Republiki Litewskiej. 13. Prawo wyborcze do parlamentu Federacji Rosyjskiej. 14. Prawo wyborcze do parlamentu Konfederacji Szwajcarskiej. 15. Prawo wyborcze do parlamentu Republiki Węgier. 16. Prawo wyborcze do parlamentu Republiki Włoskiej.
1. Państwo i kościół w Austrii, 2. Państwo i kościół w Belgii, 3. Państwo i kościół na Cyprze, 4. Państwo i kościół w Czechach, 5. Państwo i kościół w Danii, 6. Państwo i kościół w Estonii, 7. Państwo i kościół w Finlandii, 8. Państwo i kościół we Francji, 9. Państwo i kościół w Grecji, 10. Państwo i kościół w Hiszpanii, 11. Państwo i kościół w Holandii, 12. Państwo i kościół w Irlandii, 13. Państwo i kościół na Litwie, 14. Państwo i kościół w Luksemburgu, 15. Państwo i kościół w Łotwie, 16. Państwo i kościół na Malcie, 17. Państwo i kościół w Niemczech, 18. Państwo i kościół w Polsce, 19. Państwo i kościół w Portugalii, 20. Państwo i kościół w Republice Słowacji, 21. Państwo i kościół w Słowenii, 22. Państwo i kościół w Szwecji, 23. Państwo i kościół na Węgrzech, 24. Państwo i kościół we Włoszech, 25. Państwo i kościół w Zjednoczonym Królestwie, 26. Państwo i kościół w Unii Europejskiej
Cz. I.: Prezydencje krajowe: 1. Prezydencja hiszpańska w 2002 roku; 2. Prezydencja francuska 2008 roku; 3. Czeska prezydencja w Radzie w 2009 roku; 4. Polskie przygotowania do przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej na tle doświadczeń Słowenii i Czech; 5. Prezydencja szwedzka w Radzie UE w 2009 roku; 6. Prezydencja Węgier w 2011 r. Sześćdziesiąt pierwszych dni; Cz. II.: Teoria i interpretacje: 7. Prezydencje w Unii Europejskiej - interpretacje teoretyczne; 8. Wyznaczniki efektywności prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w świetle reform Traktatu Lizbońskiego; 9. Wewnętrzne polityczne uwarunkowania przygotowania i wykonania prezydencji; 10. Prezydencja w Radzie Unii Europejskiej jako bodziec sprawności aparatu państwowego; 11. Zarządzanie procesowe w przygotowaniu i sprawowaniu prezydencji - kluczowe procesy; Cz. III.: Prezydencja a komitologia: 12. Komitologia - wyzwanie dla prezydencji Rady? Analiza prawno-politologiczna; Cz. IV. : Wnioski: 13. Wnioski- prawidłowości formuł prezydencji w latach 2000-2011.
1. Traktaty wspólnotowe i procedury ich ratyfikacji, 2. Umowy międzynarodowe w systemie prawa wspólnotowego, 3. Procedura reformy traktatowej, Austria, Belgia, Bułgaria, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Gracja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska , Portugalia, rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania, Włochy
To kolejna publikacja z serii poświęconej polskiej refleksji politycznej, odnoszącej się do integracji Europy Środkowo-Wschodniej. Czytelnik znajdzie w niej teksty historyków, politologów i ekspertów z dziedziny stosunków międzynarodowych. Dotyczą one relacji zachodzących między Polską i Polakami a narodami Europy Środkowo-Wschodniej: Węgrami, Czechami, Słowakami, Rumunami i ich państwami od schyłku XIX do początku XXI wieku. Autorzy uwzględniają nie tylko fakty z zakresu wzajemnych stosunków pomiędzy Warszawą, Budapesztem, Pragą, Bratysławą i Bukaresztem, lecz także ich zaczyn – polskie koncepcje, projektujące kształt relacji z Madziarami, Czechami, Słowakami i Rumunami oraz odtworzonymi przez nich w XX wieku suwerennymi państwami.
To kolejna publikacja z serii poświęconej polskiej refleksji politycznej, odnoszącej się do integracji Europy Środkowo-Wschodniej. Czytelnik znajdzie w niej teksty historyków, politologów i ekspertów z dziedziny stosunków międzynarodowych. Dotyczą one relacji zachodzących między Polską i Polakami a narodami Europy Środkowo-Wschodniej: Węgrami, Czechami, Słowakami, Rumunami i ich państwami od schyłku XIX do początku XXI wieku. Autorzy uwzględniają nie tylko fakty z zakresu wzajemnych stosunków pomiędzy Warszawą, Budapesztem, Pragą, Bratysławą i Bukaresztem, lecz także ich zaczyn – polskie koncepcje, projektujące kształt relacji z Madziarami, Czechami, Słowakami i Rumunami oraz odtworzonymi przez nich w XX wieku suwerennymi państwami.
Wstęp. Część I. Organizacja pracy w szkole. Rozdział 1. Szkoła równych szans? (raport z badań wśród nauczycieli). Rozdział 2. Mediacje w szkole jako forma wsparcia w środowisku oświatowym – w opiniach młodzieży akademickiej. Rozdział 3. Siła czy wytrwałość? – Pytania o czynniki warunkujące poczucie sprawstwa. Rozważania w świetle wyników badań własnych. Rozdział 4. Tworzenie projektu edukacyjnego – współdziałanie czy zakamuflowana praca indywidualna? Rozważania w kontekście wyników badań własnych. Rozdział 5. Problemy kierowania szkołą na łamach „Nowej Szkoły” (1945-2017). Część II. Kompetencje i obszary pracy nauczyciela we współczesnej szkole. Rozdział 1. Znane i nieznane wymiary innowacji nauczycielskiej. Kontekst badawczy. Rozdział 2. Wspierające wymiary komunikacji językowej w praktyce edukacyjnej szkoły i w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela. Rozdział 3. Pedagogiczne uwarunkowania relacji interpersonalnych rodziców i nauczycieli wybranych szkół podstawowych. Rozdział 4. Znaczenie dotyku w edukacji. Model węgierski. Część III. Potencjał edukacji przedszkolnej i zintegrowanej. Rozdział 1. Prawo dziecka do nauki w edukacji wczesnoszkolnej. Rozdział 2. „What we will learn in our youth…” – that it to say, to reasonably support the development of a child’s creative potential. Rozdział 3. Dyscyplina w przedszkolu – wspólne ustalanie zasad czy narzędzie do kierowania grupą? Rozdział 4. Wartości estetyczne przyrody w wytworach plastycznych uczniów kończących edukację wczesnoszkolną. Część IV. Edukacja medialna w instytucjach edukacyjnych. Rozdział 1. Edukacja w społeczeństwie technokratycznym i informacyjnym. Spojrzenie krytyczne i horyzontalne. Rozdział 2. Edukacja cyfrowa, czyli jaka? Rozdział 3. Emocjonalne funkcjonowanie „cyfrowych” uczniów we wczesnym wieku szkolnym. Rozdział 4. Profilaktyka i terapia fonoholizmu wśród uczniów szkół podstawowych. Rozdział 5. Poszukiwanie informacji przez studentów – raport z badań pilotażowych. Rozdział 6. Uczenie się nie musi być monochromatyczne. Kolor jako czynnik mogący wspomagać uczenie się. Część V. Młodzi dorośli jako podmiot oddziaływań edukacyjnych. Rozdział 1. Przeżycie – przebudzenie – przemiana. Inicjacyjne dynamizmy egzystencji ludzkiej w motywowaniu studentów pedagogiki i pracy socjalnej do (samo)doskonalenia kompetencji hermeneutycznych. Rozdział 2. Pojęcie wdzięczności w opinii osób u progu dorosłości. Rozdział 3. Inteligencja emocjonalna studentów – przyszłych nauczycieli. Rozdział 4. Wybrane problemy aktywności fizycznej studentów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika – kontekst doświadczeń sportowych i wychowania rodzinnego. Rozdział 5. About the need of preparation of candidates for teachers for cooping with stress at school and supporting students in this range.
1. Klasyfikacja konstytucji z uwagi na tryb ich zmiany. 2. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Albanii. 3 Zasady zmiany Konstytucji Księstwa Andory. 4. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Austrii. 5. Zasady zmiany Konstytucji Królestwa Belgii. 6. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Białorusi. 7. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Bośni i Hercegowny. 8. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Bułgarii. 9. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Chorwacji. 10. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Cypryjskiej. 11. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Czarnogóry. 12. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Czeskiej. 13. Zasady zmiany Konstytucji Królestwa Danii. 14. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Estonii. 15. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Finlandii. 16. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Francuskiej. 17. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Grecji. 18. Zasady zmiany Konstytucji Królestwa Hiszpanii. 19. Zasady zmiany Konstytucji Królestwa Holandii. 20. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Irlandii. 21. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Islandii. 22. Zasady zmiany Konstytucji Księstwa Liechtensteinu. 23. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Litewskiej. 24. Zasady zmiany Konstytucji Wielkiego Księstwa Luksemburga. 25. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Łotewskiej. 26. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Macedonii. 27. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Malty. 28. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Mołdowy. 29. Zasady zmiany Konstytucji Księstwa Monako. 30. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Federalnej Niemiec. 31. Zasady zmiany Konstytucji Królestwa Norwegii. 32. Zasady zmiany Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej. 33. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Portugalii. 34. Zasady zmiany Konstytucji Federacji Rosyjskiej. 35. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Rumunii. 36. Zasady zmiany Konstytucji Republiki San Marino. 37. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Serbii. 38. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Słowacji. 39. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Słowenii. 40. Zasady zmiany Konstytucji Konfederacji Szwajcarskiej. 41. Zasady zmiany Konstytucji Królestwa Szwecji. 42. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Tureckiej. 43. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Ukrainy. 44. Zasady zmiany Konstytucji Państwa-Miasta Watykańskiego. 45. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Republiki Węgierskiej. 46. Zasady zmiany Konstytucji Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. 47. Zasady zmiany Konstytucji Republiki Włoskiej.
Zawiera: THE INSTITUTIONALIZATION OF COOPERATION IN THE TRANSATLANTIC AREA: USA-Asia Relations in the Time of Trump's Administration; Will the Atlantic Bridge Withstand Shocks?; Changes in the export competitiveness of the Visegrad Group and Germany in years 2004-2014 - Is there convergence?. LEGAL-ECONOMIC ASPECTS OF THE EU OPERATION: Brexit and its Potential Effects on Trade Between the European Union and Selected Countries; The European Union's and Great Britain's Trade Relations with Selected Developing Countries in the Context of Brexit; European Union - West Africa Trade Relations: with or without Economi Partnership Agreement (EPA); Debate on Issues Concerning the EU Citizens' Rights after Brexit; The economic position of the European Union in the contemporary world. The risk-based perspective; Poland in International Production Networks of Automotive Industry; Integration of Financial Markets in the European Union after 2018; The European Union in Globsl Research and Development. The balance and prospects; The Precautionary Principle as the Basis fo Legal Regulations in the Field of Nanotechnology. PUBLIC LAW ISSEUES: Effects of Involvement of Self-Government Employees in Local Election Campaigns; Selected Problems of Disciplinary Proceedings in the Case of Border Guard Officers in the Perspctive of Standards of Human Rights; Consent for Personal Data Processing in Digital Environment According to GDPR; The Characteristics of an Institution of a Police Community Support Officer (PCSO) in the Light of Legal and Political Changes; Statutory Regulations in the Field of Anti-terrorist Activities in Poland. Notes on the Special Use of Weapons. PRIVATE LAW ISSUES: The Right to Strike in Health Service; Candidate Internship in Cooperatives and Agricultural Cooperatives; Ways of Obtaining Information about the Debtor's Assets in Court Enforcement Proceedings; Liability for Prenatal Injuries in the Context of the Protection of the Rights of Conceived Children; Employment Security under Polish Law - Consderations Based on the Concept of Precariat by G. Standing. REPORTS: A Report on the "Legal Standards - Social and Cultural Standards. Case Studies" Conference in Cracow, 16-17 September 2017; A Report from the "Europe in the World: The Time of Breaktrough"Scientific Conference, Warsaw, 6 October, 2017; Report on the Internationa; Scientific Conference of the 2nd Central European Forum on Law and Administration "Judicial Protection of Individual Rights in Central European Countries - Current Experience and Trends". REVIEWS: Arkadiusz Bereza. The Supreme Court 1917-2017. Presidents, Judges, Prosecutors of the Supreme Court. Published by: The Supreme Court in Warsaw. Wasaw 2017, pp.671; Marcin Łysko. The Works on the Codification of the Substantive Misdemeanors Law in People's Poland (1960-1971), Wydawnictwo Temida2, Białystok 2016, pp.351. CHRONICLE: On the Activity of the Faculty of Administation and Law at Humanitas University.
Cz.I Prezydent wybierany przez obywateli: 1. Prawo wyborcze na urząd prezydenta w Austrii, 2. Prawo wyborcze na urząd prezydenta na Białorusi, 3. Prawo wyborcze do prezydencji w Bośni i Hercegowinie, 4. Prawo wyborcze na urząd prezydenta w Bułgarii, 5. Prawo wyborcze na urząd prezydenta w Chorwacji, 6. Prawo wyborcze na urząd prezydenta w Czarnogórze, 7. Prawo wyborcze na urząd prezydenta w Finlandii, 8. Prawo wyborcze na urząd prezydenta we Francji, 9. Prawo wyborcze na urząd prezydenta w Irlandii, 10. Prawo wyborcze na urząd prezydenta w Islandii, 11. Prawo wyborcze na urząd prezydenta na Litwie, 12. Prawo wyborcze na urząd prezydenta w Macedonii, 13. Prawo wyborcze na urząd prezydenta w Portugalii, 14. Prawo wyborcze na urząd prezydenta w Rosji, 15. Prawo wyborcze na urząd prezydenta w Rumunii, 16. Prawo wyborcze na urząd prezydenta w Serbii, 17. Prawo wyborcze na urząd prezydenta w Słowacji, 18. Prawo wyborcze na urząd prezydenta w Słowenii, 19. Prawo wyborcze na urząd prezydenta na Ukrainie. Część II Prezydent wybierany przez parlament: 20. Prawo wyborcze na urząd prezydenta w Albanii, 21. Prawo wyborcze na urząd prezydenta w Czechach, 22. Prawo wyborcze na urząd prezydenta w Estonii, 23. Prawo wyborcze na urząd prezydenta w Grecji, 24. Prawo wyborcze na urząd prezydenta na Łotwie, 25. Prawo wyborcze na urząd prezydenta na Malcie, 26. Prawo wyborcze na urząd prezydenta w Mołdowie, 27. Prawo wyborcze na urząd prezydenta w San Marino, 28. Prawo wyborcze na urząd prezydenta w Szwajcarii, 29. Prawo wyborcze na urząd prezydenta w Turcji, 30. Prawo wyborcze na urząd prezydenta na Węgrzech. Część III Prezydent wybierany przez specjalny organ: 31. Prawo wyborcze na urząd prezydenta w Niemczech, 32. Prawo wyborcze na urząd prezydenta we Włoszech
1. Trybunał konstytucyjny Republiki Austrii, 2. Sąd konstytucyjny Republiki białorusi, 3. Sąd konstytucyjny Republiki Bułgarii, 4. Sąd Konstytucyjny Republiki Francuskiej, 5. Trybunał Konstytucyjny Królestwa Hiszpanii, 7. Sąd Konstytucyjny Republiki Litewskiej, 8. Sąd konstytucyjny Republiki Łotewskiej, 9. Federalny Trybunał Konstytucyjny Republiki Federalnej Niemiec, 10. Trybunał Konstytucyjny Rzeczypospolitej Poslkiej, 11. Trybunał Konstytucyjnym Republiki Portugalii, 12. Sąd konstytucyjny Federacji Rosyjskiej, 13. Sąd konstytucyjny Republiki Rumunii, 14. Sąd konstytucyjny Republiki Słowackiej, 15. Sąd konstytucyjny Republiki Turcji, 16. Trybunał Konstytucyjny Republiki Węgierskiej, 17. Trybunał Konstytucyjny Republiki Włoskiej
Rozwój polityczny ziem rumuńskich uzależniony był na początku XIX w. od rozwoju wypadków w Imperium Osmańskim, co w kategoriach politycznych wymuszało recepcję wzorca orientalnego. Dopiero decyzje pokoju w Adrianopolu w 1829 r. otworzyły możliwość budowy nowoczesnego społeczeństwa w księstwach rumuńskich. Proces ten był długotrwały, a orientalne wzorce pozostawały przez długi czas istotnym elementem składowym stosunków społecznych i politycznych. Casus Rumunii jako państwa, w którym funkcjonował specyficzny system partyjny, stanowił motyw do podjęcia badań nad tym tematem. Należy podkreślić, iż niniejsza monografia w porównaniu z innymi pracami, poświęconymi systemowi partyjnemu Rumunii, po raz pierwszy obejmuje tak szerokie spektrum czasowe. Zawiera analizę funkcjonowania systemu partyjnego Rumunii w okresie monarchii, czy-li w latach 1866–1947. Autor przedstawił uwarunkowania i ewolucję omawianego systemu na podstawie literatury przedmiotu oraz własnych badań z wykorzystaniem kwerend archiwalnych.
Rozwój polityczny ziem rumuńskich uzależniony był na początku XIX w. od rozwoju wypadków w Imperium Osmańskim, co w kategoriach politycznych wymuszało recepcję wzorca orientalnego. Dopiero decyzje pokoju w Adrianopolu w 1829 r. otworzyły moż-liwość budowy nowoczesnego społeczeństwa w księstwach rumuńskich. Proces ten był długotrwały, a orientalne wzorce pozostawały przez długi czas istotnym elementem składowym stosunków społecznych i politycznych. Casus Rumunii jako państwa, w którym funkcjonował specyficzny system partyjny, stanowił motyw do podjęcia badań nad tym tematem. Należy podkreślić, iż niniejsza monografia w porównaniu z innymi pracami, poświęconymi systemowi partyjnemu Rumunii, po raz pierwszy obejmuje tak szerokie spektrum czasowe. Zawiera analizę funkcjonowania systemu partyjnego Rumunii w okresie monarchii, czyli w latach 1866–1947. Autor przedstawił uwarunkowania i ewolucję omawianego systemu na podstawie literatury przedmiotu oraz własnych badań z wykorzystaniem kwerend archiwalnych.
Polityczne i prawne aspekty reaktywacji i rozwoju samorządu terytorialnego w krajach Europy Środkowej i Wschodniej; 1. Samorząd terytorialny w Republice Bułgarii , 2. Samorząd terytorialny w Republice Czeskiej , 3. Samorząd terytorialny w Republice Estonii , 4. Samorząd terytorialny w Republice Litwy , 5. Samorząd terytorialny w Republice Łotwy , 6. Samorząd terytorialny w Republice Rumunii , 7. Samorząd terytorialny w Rzeczypospolitej Polskiej , 8. Samorząd terytorialny w Republice Słowacji , 9. Samorząd terytorialny w Republice Słowenii , 10. Samorząd terytorialny w Republice Węgier.
Książka jest interdyscyplinarnym studium z ekonomii i socjologii, opartym na materiałach zastanych oraz badaniach własnych. Analiza została przeprowadzona na podstawie badań w ramach międzynarodowego projektu "Social and cultural mechanisms of in- and exclusion: A comparative perspective. Life and work strategies of the generation 55 to 65: Their position on the labour market, obstacles and wishes", zorganizowanego przez Uniwersytet Ostrawski, którego współautorka była uczestnikiem. Na podstawie materiałów zastanych scharakteryzowane zostało pokolenie 55+ Polski, Czech i Węgier oraz czynniki wpływające na jego aktywność zawodową. W badaniach własnych omówiono status respondentów na rynku pracy. Przeanalizowano także potrzeby, które zaspokaja aktualna praca zawodowa. Podjęto również problemy aktywności badanych osób poza pracą zawodową.
R. I Muzułmanie na Bałkanach: 1. Muzułmanie w Grecji, 2. Muzułmanie w Bułgarii, 3. Muzułmanie z Serbii i Czarnogórze, 4. Muzułmanie w Jugosławii, 5. Muzułmanie w Macedonii, 6. Muzułmanie w Bośni i Hercegowinie, 7. Muzułmanie w Albanii. R. II Muzułmanie w Europie środkowo-wschodniej: 1. Historia i tradycje polskiego islamu, 2. Status prawny muzułmanów w Polsce i jego wpływ na organizację ich życia religijnego, 3. Muzułmanie w Rosji i europejskiej części byłego ZSRR, 4. Muzułmanie w Republice Czeskiej, 5. Muzułmanie w Austrii: od wojen z Turcją po lekcje islamu w szkole, 6. Muzułmanie na Węgrzech: współczesność. R. III Muzułmanie w Europie Zachodniej: 1. Muzułmanie w Niemczech - wielka społeczność religijna nieznana przez państwo, 2. Muzułmanie w Wielkiej Brytanii. Jedna czy wiele społeczności muzułmańskich?, 3. Muzułmanie w Belgii, 4. Muzułmanie w Holandii, 5. Muzułmanie we Francji. R.IV Muzułmanie w Europie Południowej: 1. Muzułmanie w Hiszpanii, 2. Muzułmanie w Portugalii, 3. Muzułmanie we Włoszech,
W monografii pt. Podatność rynków giełdowych krajów Grupy Wyszehradzkiej na niestabilności wewnętrzne i zewnętrzne prezentowane są wyniki badań dotyczące sytuacji na rynkach giełdowych w Polsce, Czechach i na Węgrzech, powiązań między analizowanymi rynkami oraz ich odporności na szoki zewnętrzne. Zbadano wpływ zarówno krótko-, jak i długookresowych czynników na wartości indeksów WIG, BUX, PX oraz stopy zwrotu. Zidentyfikowano okresy łącznych załamań na rynkach kapitałowych oraz badany jest mechanizm transmisji szoków i zmienności. Wykorzystywano szeroki wachlarz metod ekonometrycznych, obejmujący m.in. jedno- i wielorównaniowe modele klasy GARCH, analizę transmisji zmienności Diebolda-Yilmaza, modele zmiennych jakościowych oraz modele regresji kwantylowej.
Kwartalnik naukowy poświęcony zagadnieniom związanym z nowoczesnym zarządzaniem publicznym i powiązanym z nim aspektom funkcjonowania państwa oraz szeroko pojętej roli jednostki – obywatela. Współczesne zarządzanie publiczne jest efektem ewolucji państwa i ewolucji administracji publicznej. Towarzyszy temu zmieniająca się rola jednostki (obywatela) – to nie tylko wyborca, petent czy konsument, ale coraz bardziej interesariusz. Zarządzanie publiczne nie polega obecnie na utrwalaniu określonego porządku, lecz na skutecznym kierowaniu wieloma złożonymi zmianami, które – choć niezbędne – nie są ani oczywiste, ani zdeterminowane. Jest fenomenem, którego rozpatrywanie wymaga interdyscyplinarnych i wielowątkowych badań. Kwartalnik tworzy przestrzeń dla naukowej debaty nad tym fenomenem. Czytelnik znajdzie w nim rozważania konceptualne i teoretyczne, ale także rzetelne i wnikliwe studia empiryczne, zwłaszcza porównawcze. Wydawcą pisma jest Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie i Wydawnictwo Naukowe Scholar.
W numerze [Contents] János Kornai: Zrewidowany paradygmat systemowy. Wyjaśnienia i dodatkowe elementy w świetle doświadczeń państw postsocjalistycznych – część druga [The system paradigm revisited: Clarification and additions in the light of experiences in the post-socialist region – Part II], doi 10.15678/ZP.2017.42.4.01, s. 7–22; Noralv Veggeland: Conflicting administrative traditions – a political-economic perspective, doi 10.15678/ZP.2017.42.4.02, s. 23–37; Marcin Kocór: Skills shortages and mismatches on the Polish labour market and public policy recommendations, doi 10.15678/ZP.2017.42.4.03, s. 38–52; Andrzej Kozina: Negotiations within Firm-Idea, doi 10.15678/ZP.2017.42.4.04, s. 53–62; Marcin Kautsch: Nadzór właścicielski powiatów nad podmiotami leczniczymi [Can the county authorities effectively supervise their health care units?], doi 10.15678/ZP.2017.42.4.05, s. 63–76; Anna Doś: Developing sustainable healthcare governance mechanisms to manage public-private partnerships, doi 10.15678/ZP.2017.42.4.06, s. 77–89; Olga Nosova: The effects of industrial policy on regional development in Ukraine, doi 10.15678/ZP.2017.42.4.07, s. 90–101. Wywiad [Interview] O przydatności ekonomii, celach polityki publicznej i znaczeniu filozofii ekonomii. Wywiad z Danielem M. Hausmanem [On the usefulness of economics, public policy goals and the importance of the philosophy of economics. An interview with Daniel M. Hausman], doi 10.15678/ZP.2017.42.4.08, s. 102–116; Zarządzanie Publiczne 2017 – lista recenzentów [Public Governance 2017 – reviewers], s. 117–118.