1. Usługi świadczone przez administrację publiczną w Polsce, 2. Zadania jednostek samorządu terytorialnego w zakresie świadczenia usług, 3. Określanie podstaw prawnych świadczenia usług przez samorząd terytorialny w Polsce, 4. Tworzenie, zmiany i likwidacja jednostek świadczących usługi, 5. Organy jednostek świadczących usługi, 6. Relacje jednostek świadczących usługi z organami jednostek samorządu terytorialnego, 7. Świadczenia usług za pomocą innych podmiotów, 8. Nadzór i kontrola nad świadczeniem usług
Polacy i gospodarka: Polski kapitalizm po piętnastu latach - społeczna ocena funkcjonowania systemu gospodarczego; Między ideałem a rzeczywistością - postawy wobec gospodarki rynkowej. Sektor prywatny w opinii społecznej: Biznes w społeczeństwie - oczekiwania i ich realizacja; Właściciel, pracodawca, obywatel - rekonstrukcja wizerunku prywatnego przedsiębiorcy; Zostać przedsiębiorcą? - ocena warunków prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce; Niejednoznaczna rola kapitału zagranicznego w polskiej gospodarce; Świadomość konsumencka: wizerunek firmy a decyzje konsumenckie. Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce: Społeczna odpowiedzialność biznesu w ocenach Polaków; Zasady etyki i społecznej odpowiedzialności w praktyce firm w Polsce.
1. Prawo instytucjonalne; Unia Europejska - zagadnienia podstawowe; System instytucjonalny Unii Europejskiej; Źródła prawa Unii Europejskiej i ich tworzenie; Dostęp do dokumentów instytucji Wspólnot Europejskich; Zasady stosowania prawa Unii Europejskiej na płaszczyźnie krajowej państw członkowskich; Procedura orzeczeń wstępnych; postępowanie o narodzenie prawa wspólnotowego przez państwa członkowskie; Sądowa kontrola legalności aktów prawa Unii Europejskiej; skarga odszkodowawcza przeciwko wspólnocie; procedura przed Trybunałem Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich. 2. Prawo gospodarcze: Swobodny przepływy towarów na rynku wewnętrznym; Oznakowanie CE na wyrobach przemysłowych - bezpieczeństwo i swobodny obrót; Wspólna polityka handlowa; Swobodny przepływ osób; Swoboda zakładania przedsiębiorstw; swobodny przepływ usług na rynku wewnętrznym; Wzajemne uznawanie dyplomów; prawo konkurencji; Zamówienia publiczne w prawie Wspólnot Europejskich; prawo własności przemysłowej; współpraca sądowa w sprawach cywilnych i handlowych; współpraca policyjna i sądowa w sprawach karnych
1. Prawo instytucjonalne; Unia Europejska - zagadnienia podstawowe; System instytucjonalny Unii Europejskiej; Źródła prawa Unii Europejskiej i ich tworzenie; Koordynacja polityki integracyjnej w Polsce, Dostęp do dokumentów instytucji Wspólnot Europejskich; Stosowanie i interpreatacja prawa Unii europejskiej; Procedura orzeczeń wstępnych; postępowanie o naruszenie prawa wspólnotowego przez państwa członkowskie; Sądowa kontrola legalności aktów prawa Unii Europejskiej; Stosunki kontraktowe Wspólnot Europejskich; Odpowiedzialność deliktowa Wspólnot Europejskich; procedura przed Trybunałem Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich. 2. Prawo gospodarcze: Swobodny przepływy towarów na rynku wewnętrznym; Oznakowanie CE na wyrobach przemysłowych - bezpieczeństwo i swobodny obrót; Wspólna polityka handlowa; Swobodny przepływ osób; Swoboda zakładania przedsiębiorstw; swoboda świadczenia usług; Wzajemne uznawanie dyplomów; prawo konkurencji; Pomoc państwa, Zamówienia publiczne w prawie Wspólnot Europejskich; współpraca sądowa w sprawach cywilnych i handlowych; współpraca policyjna i sądowa w sprawach karnych
1. Prawo instytucjonalne; Unia Europejska - zagadnienia podstawowe; System instytucjonalny Unii Europejskiej; Źródła prawa Unii Europejskiej i ich tworzenie; Koordynacja polityki integracyjnej w Polsce, Dostęp do dokumentów instytucji Wspólnot Europejskich; Stosowanie i interpreatacja prawa Unii europejskiej; Procedura orzeczeń wstępnych; postępowanie o naruszenie prawa wspólnotowego przez państwa członkowskie; Sądowa kontrola legalności aktów prawa Unii Europejskiej; Stosunki kontraktowe Wspólnot Europejskich; Odpowiedzialność deliktowa Wspólnot Europejskich; procedura przed Trybunałem Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich. 2. Prawo gospodarcze: Swobodny przepływy towarów na rynku wewnętrznym; Oznakowanie CE na wyrobach przemysłowych - bezpieczeństwo i swobodny obrót; Wspólna polityka handlowa; Swobodny przepływ osób; Swoboda zakładania przedsiębiorstw; swoboda świadczenia usług; Wzajemne uznawanie dyplomów; prawo konkurencji; Pomoc państwa, Zamówienia publiczne w prawie Wspólnot Europejskich; współpraca sądowa w sprawach cywilnych i handlowych; współpraca policyjna i sądowa w sprawach karnych
Digitalizacja wielu dotychczas stosowanych w formie papierowej dokumentów powoduje zmiany kulturowe w operowaniu tymi dokumentami i wprowadza nowe pojęcia i rodzaje usług realizowanych na dokumentach elektronicznych. Te fundamentalne zmiany powodują nowe sposoby funkcjonowania urzędów i wielu instytucji, z którymi kontaktujemy się w trakcie realizacji rozmaitych czynności życia codziennego. Ten nowy model funkcjonowania społeczeństwa w różnych obszarach aktywności wprowadził nowe pojęcia, takie jak usługa cyfrowa i produkt cyfrowy, a całość nosi nazwę społeczeństwa informacyjnego. Autorka w swej pracy podejmuje tę nowatorską tematykę, koncentrując się na aspektach usług cyfrowych, głównie w obszarze administracji publicznej w Polsce. Podjęcie tej tematyki jest zasadne z badawczego punktu widzenia, gdyż stan rozwoju stosowania nowych technologii jest przedmiotem licznych badań i analiz oraz stanowi o pozycji kraju w społeczności międzynarodowej.
1. Usługi społeczne jako przedmiot badań, 2. Zrównoważony rozwój jako nowa jakość rozowju społeczno-ekonomicznego, 3. Spójność regionów Polski na tle krajów Unii Europejskiej, 4. Uwarunkowania rozowju usług społecznych, 5. Edukacja wobec wyzwań zrównoważonego rozwoju regionów, 6. Zdrowie i jego ochrona na tle zrównoważonego rozowju regionów, 7. Kultura i rekreacja w kontekscie zrównoważonego rozwoju regionów, 8. Aktywność gospodarstw domowych w sferze usług społecznych
Samorząd terytorialny w Polsce znajduje się w fazie modernizacji i dostosowania do wyzwań globalnych i integracji europejskiej. Ponadto ograniczone możliwości finansowe, organizacyjne, techniczne i ludzkie samorządów terytorialnych, w stosunku do skali potrzeb i konieczności rozwiązywania coraz bardziej złożonych problemów lokalnych, powodują, że muszą one (powinny) poszukiwać rozwiązań integrujących różnych uczestników życia społeczno-gospodarczego. Problematyka publikacji koncentruje się wokół zagadnień współpracy i konkurencji międzysamorządowej i międzysektorowej w polskich gminach. Rozważania i wnioski oparto na szerokich studiach empirycznych i literaturowych oraz wynikach obszernych badań ankietowych zrealizowanych w polskich gminach. Tym samym monografia wzbogaca, nadal skromną mimo wagi zagadnienia, wiedzę na temat współpracy gmin z przedstawicielami innych sektorów. Książkę w szczególności poleca się osobom zainteresowanym problematyką samorządu terytorialnego oraz współpracy i konkurencji międzysektorowej. To kompendium wiedzy adresowane jest do szerokiego grona odbiorców: studentów, pracowników naukowych, pracowników administracji publicznej, a także przedstawicieli wszystkich sektorów współpracujących (konkurujących) z polskimi gminami.
Samorząd terytorialny w Polsce znajduje się w fazie modernizacji i dostosowania do wyzwań globalnych i integracji europejskiej. Ponadto ograniczone możliwości finansowe, organizacyjne, techniczne i ludzkie samorządów terytorialnych, w stosunku do skali potrzeb i konieczności rozwiązywania coraz bardziej złożonych problemów lokalnych, powodują, że muszą one (powinny) poszukiwać rozwiązań integrujących różnych uczestników życia społeczno-gospodarczego. W książce opisano zagadnienia współpracy i konkurencji międzysamorządowej i międzysektorowej w polskich gminach. Rozważania i wnioski oparto na szerokich studiach empirycznych i literaturowych oraz wynikach obszernych badań ankietowych zrealizowanych w polskich gminach. Tym samym wzbogacono wiedzę na temat współpracy gmin z przedstawicielami innych sektorów. Całość adresowana jest do osób zainteresowanych problematyką samorządu terytorialnego oraz współpracą i konkurencją międzysektorową, a w szczególności: studentów, pracowników naukowych, pracowników administracji publicznej, a także przedstawicieli wszystkich sektorów kooperujących (konkurujących) z polskimi gminami.
I. Przygotowanie i przeprowadzenie postępowania: Zasady udzielania zamówienia publicznych; Przygotowanie postępowania; Tryby udzielania zamówień publicznych; Ogłoszenia; Specyfikacja istotnych warunków zamówienia; Oświadczenia lub dokumenty; Wybór najkorzystniejszej oferty; Unieważnienie postępowania; Środki ochrony prawnej; Dokumentowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, Zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego; Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia; Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach. II. Opisy wybranych przedmiotów zamówienia: Dostawa notebooków; Dostawy systemów kopiujących i materiałów eksploatacyjnych; Dostawa oprogramowania; Usługi konfiguracji; Usługi serwisowe; Usługi szkoleniowe; Zapewnienie bezpieczeństwa przetwarzania danych; Infrastruktury sieciowa; Integracja systemów informatycznych; Systemy informacji przestrzennej; Dedykowane systemy informatyczne.
System zarządzania bankiem; Uwarunkowania zarządzania bankiem; Misja i cele banku; Ryzyko działalności bankowej; Portfel produktów banku; Narzędzia zarządzania bankiem.
Zawiera: Zarządzanie jakością w podmiocie działalności leczniczej versus wybrane wskaźniki jakości pracy i ich wpływ na ocenę jakości usług medycznych; Rola personelu medycznego w systemie jakości usług zdrowotnych; Instrumenty stosowane w procesie doskonalenia jakości usług medycznych; Ocenianie jakości usług medycznych; Wybrane aspekty wdrożenia systemu zarządzania jakością według normy PN-EN ISO 9001:2015 w podmiotach leczniczych z uwzględnieniem specyfiki usług medycznych; Prawne warunki zarządzania jakością w świetle przepisów o działalności leczniczej; Wpływ kosztów i przychodów na wynik finansowy podmiotu leczniczego; Regulacje systemu ochrony zdrowia a jakość usług zdrowotnych.
1. Jakość w instytucjach publicznych, 2. Ewolucja systemów zarządzania w instytucjach publicznych na świecie. W stronę jakości w usługach publicznych, 3. Rodzaje systemów zarządzania jakością w instytucjach publicznych, 4. Metody i narzędzia stosowane w zarządzaniu jakością, 5. Implementacja systemu zarządzania jakością
1. Jakość w instytucjach publicznych, 2. Ewolucja systemów zarządzania w instytucjach publicznych na świecie. W stronę jakości w usługach publicznych, 3. Rodzaje systemów zarządzania jakością w instytucjach publicznych, 4. Metody i narzędzia stosowane w zarządzaniu jakością, 5. Implementacja systemu zarządzania jakością
Część I: Organizacja i zarządzanie. Organizacja i zarządzanie; Modele systemów opieki zdrowotnej na świecie; Dualne otoczenie organizacji opieki zdrowotnej; Organizacje opieki zdrowotnej; Charakterystyka zarządzania zakładem opieki zdrowotnej; Źródła finansowania zakładów opieki zdrowotnej i metody zakupu świadczeń zdrowotnych. Część II: Określanie położenia organizacji. Elementy otoczenia organizacji; Elementy otoczenia organizacji; Narzędzia do określania położenia organizacji względem najważniejszych interesariuszy; Zarządzanie w praktyce. Analiza PEST otoczenia szpitala X; zarządzanie w praktyce. Ocena atrakcyjności sektora ochrony zdrowia na przykładzie NZOZ-u - analiza 5 sił Portera; Zarządzanie w praktyce. Wykorzystanie macierzy BCG w analizie strategicznej szpitala. Część III: Realizacja wizji organizacji; Wizja organizacji; Tworzenie i wdrażanie strategii organizacji; zarządzanie w praktyce. Rozwój firmy medycznej; Zarządzanie w praktyce. Analiza rynku i konkurencji Szpitala Powiatowego w Rawiczu; Zarządzanie w praktyce. Problem z opracowaniem strategii szpitala publicznego; Biznesplan; Zarządzanie w praktyce. Otwarcie oddziału szpitalnego jako przykład biznesplanu; zarządzanie w praktyce. Biznesplan - ujęcie finansowe; Podstawy marketingu usług zdrowotnych; zarządzanie w praktyce. Wprowadzenie nowego produktu na rynek; zarządzanie w praktyce. Strategia zwiększenia liczby skierowań do Wojewódzkiego Szpitala rehabilitacyjnego dla Dzieci w Ameryce; Część IV: Zasoby organizacji. Podstawy zarządzania finansami; zarządzanie w praktyce. Budżetowanie szpitala powiatowego; zarządzanie w praktyce. Budżetowanie ogólnopolskiej firmy diagnostycznej; Zarządzanie zasobami ludzkimi; Zarządzanie w praktyce. Standaryzacja i motywacja jako narzędzia poprawy jakości i efektywności pracy; Zarządzanie w praktyce. Łamiąc zdroworozsądkowe reguły zarządzania. Czy w tym szaleństwie jest metod? Urządzenia i aparatura medyczna; Nieruchomości i infrastruktura techniczna instytucji ochrony zdrowia; Outsourcing jako alternatywa dla klasycznego podejścia do zarządzania zasobami organizacji; zarządzanie w praktyce. Korzyści z outsourcingu usług laboratoryjnych. Część V: Wymiar efektywności zarządzania. Narzędzia zarządzania i poprawy efektywności funkcjonowania organizacji ochrony zdrowia; Zarządzanie w praktyce. Planowanie zapotrzebowania na usługi medyczne i możliwości redukcji kosztów świadczeń medycznych; Zarządzanie w praktyce. Kurs przywódców dla średniej kadry zarządzającej ZOZ-u Sucha Beskidzka; zarządzanie w praktyce. Zrównoważona Karta Wyników jako narzędzie zarządcze; Zarządzanie w praktyce. Poprawa efektywności funkcjonowania rejestracji; zarządzanie w praktyce. Procedura postępowania w zabiegach pielęgnacyjnych zmiany opatrunku w ambulatorium Centrum Medycznego Damiana; zarządzanie w praktyce. Analiza efektywności sprzedaży jako element przygotowania zamówień i oceny potencjału apteki; zarządzanie w praktyce. Ocena zmienności kosztów leczenia; zarządzanie w praktyce. Postępowanie diagnostyczno-lecznicze w chorobie gruczołu piersiowego jako przykład zarządzania projektem; zarządzanie w praktyce. Grupa zakupowa w jednostkach ochrony zdrowia województwa warmińsko-mazurskiego; zarządzanie w praktyce. Innowacyjne zamówienie publiczne w ZOZ-ie Sucha Beskidzka; zarządzanie w praktyce. Zastosowanie systemu RFID/RTLS w szpitalu Uniwersyteckim w Krakowie do identyfikacji składników majątku. Część VI: Jakość w ochronie zdrowia. Jakość i zarządzanie jakością; Narzędzia poprawy jakości; zarządzanie w praktyce. Przewodnik po szpitalu jako przykład działań na rzecz jakości postrzeganej; zarządzanie w praktyce. Karta opisu zabiegu jako kliniczny element wdrażanego systemu zarządzania jakością ISO 9001; Jakość certyfikowana; zarządzanie w praktyce. Certyfikaty Wojewódzkiego szpitala Rehabilitacyjnego dla dzieci w Ameryce; zarządzanie w praktyce. Procesowy model zarządzania jakością oraz monitorowanie procesów w Samodzielnym Publicznym Ośrodku terapii i rehabilitacji dla dzieci w Kwidzynie. Część VII: perspektywy. Zmiany na rynku świadczeniodawców i świadczeń zdrowotnych w Polsce; zarządzanie w praktyce. Przekształcenie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę - szpital Powiatowy w Rawiczu; restrukturyzacja zakładów opieki zdrowotnej; zarządzanie w praktyce. Restrukturyzacja szpitala; Wyzwania i przyszłe zmiany: co czeka system ochrony zdrowia.
1. Orientacja na klienta czynnikiem zapobiegania kryzysowi w przedsiębiorstwie; 2. Rozwój i stan polskiej agroturystyki; 3. Wybrane aspekty doboru personelu w administracji publicznej; 4. Powody prowadzenia własnej działalności gospodarczej małych firm; 5. Wykorzystanie outsourcingu w wybranych obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa; 6. Problemy związane z zastosowaniem outsourcingu w sektorze MSP; 7. Problematyka zarządzania logistycznego strumieniami powrotnymi; 8. Wykorzystanie Internetu w sprzedaży i promocji usług turystycznych; 9. Wypalenie zawodowe- pojęcie, przyczyny i objawy; 10. Globalizacja- szansa czy zagrożenie dla współczesnego świata; 11. Teoretyczne i praktyczne aspekty komunikacji społecznej na przykładzie wybranych zagadnień socjologicznych; 12. Kontrola zarządcza instrumentem zarządzania jednostką finansów publicznych; 13. Kalkulacja kosztu jednostkowego elementem zarządzania spółką X; 14. Zasady opodatkowania osób prawnych w Polsce i Niemczech- analiza porównawcza; Recenzja książki S. Kassay "Przedsiębiorstwo i przedsiębiorczość, tom I, Środowisko biznesowe. Zmiany struktur własnościowych w okresie transformacji ekonomicznej.
1. Technologie informatyczne w kształtowaniu przewagi konkurencyjnej instytucji finansowych, 2. Wspomaganie informatyczne zarządzania instytucjami finansowymi, 3. Elektroniczne kanały dystrybucji usług finansowych, 4. Nowe tendencje zastosowań technologii informatycznych w instytucjach finansowych
„Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie” ukazują się już od 20 lat. W okresie tym opublikowano w nich ponad 600 artykułów naukowych i publikacji dydaktycznych. (...) Również ten Zeszyt stanowią prace pracowników naukowych i dydaktycznych szkół wyższych i ośrodków naukowych w kraju i zagranicą. Mamy więc badania pracowników Sopockiej Szkoły Wyższej, Politechniki Gdańskiej, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Politechniki Poznańskiej, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, Banking University we Lwowie, The State University of New York at Oswego, University of Neapolis Pafos. W treści publikacji można wyróżnić kilka nurtów i wątków badawczych, a mianowicie: pomiar i raportowanie społecznej odpowiedzialności biznesu, poboru podatków w Polsce i krajach Unii Europejskiej, migracji ekonomicznych do Polski; badanie wpływu regulacji prawnych i audytu na efektywność wydatkowania środków publicznych, analizę czynników kształtujących oczekiwania finansowe studentów, badanie wpływu e-learningu na funkcjonowanie bibliotek publicznych; teoretyczne ujęcie modelu kompetencyjnego pracowników turystyki, hotelarstwa i branży eventowej, znaczenia analizy zbiorów danych typu Big Data, czy wykorzystanie metody analizy ergonomicznej w zarządzaniu projektami, wynikającej z normy EN 16710-2. (...)
Niniejszy numer jest ukierunkowany na problematykę innowacji w jej poszczególnych obszarach tematycznych z uwzględnieniem uwarunkowań i determinant zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Celem jest prezentacja poglądów i badań specjalistów zajmujących się teorią i praktyką szeroko rozumianych innowacji, reprezentujących różne dyscypliny naukowe, instytucje i doświadczenie zawodowe, jak też inspirowanie dalszych analiz i działań. W treści publikacji wyróżniono kilka nurtów, w których pomieszczono artykuły omawiające wybrane problemy innowacji. Pierwszy nurt obejmuje rozważania na temat innowacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem, z uwzględnieniem otoczenia instytucjonalnego. Wątki badawcze poruszane w prezentowanych tekstach dotyczą szerokiego spektrum innowacji w procesie zarządzania, a mianowicie kontekstu nadzoru właścicielskiego, strategii zarządzania, modeli biznesowych, negocjacji, sposobu finansowania działalności innowacyjnej czy przedsiębiorczości. W ramach tego nurtu przedstawiono również genezę polityki innowacyjnej krajów rozwijających się na przykładzie Indii. Nurt drugi został zawężony do problematyki innowacji w zarządzaniu organizacjami należącymi do sektora usług turystycznych. Innowacyjność organizacji działających w obszarze turystyki jest przedmiotem coraz większego zainteresowania zarówno badaczy, jak i praktyków gospodarki turystycznej. Wynika to z poszukiwania innowacyjnych rozwiązań przez firmy specjalizujące się w turystyce, ale też ze wzrostu oczekiwań klientów. Kolejny nurt oscyluje wokół problematyki zarządzania wiedzą w kontekście metodologii zarządzania rozwojem przedsiębiorstwa ukierunkowanego na generowanie postępu naukowego, technicznego, ekonomicznego i organizacyjnego. Obejmuje on także kwestie zarządzania wiedzą w obszarach zarządzania jakością, polityki informacyjnej czy analizy instrumentów wspomagających zarządzanie wiedzą w urzędach administracji samorządowej. Interesującym ujęciem zagadnienia innowacji w organizacjach jest wątek badawczy dotyczący dydaktyki kognitywnej w kontekście nowatorskich metod badawczych, w dziedzinie metodyki prowadzenia prac badawczych. Niniejsza publikacja powinna być inspiracją do dalszych badań i rozważań na temat potencjału innowacyjnego, zdolności innowacyjnej, działalności innowacyjnej czy innowacji.