Praca zawodowa - między dobrostanem psychicznym a poczuciem samotności; Radzenie sobie ze stresem a wizualizacja, style myślenia i specyficzne zagrożenia w kontekście osobowości typu D w zawodach trudnych i niebezpiecznych; Działania przy zaginięciach i poszukiwaniach zaginionych - trudności prawne, psychologiczne oraz praktyczne; Zawód lekarza jako przykład zawodu trudnego - dylematy na tle wykładni medycznej oraz eugeniczno-teratologicznej przesłanki aborcyjnej; Psychologia w oddziale intensywnej terapii - doskonalenie kompetencji inter- i intrapersonalnych studentów medycyny UJ CM; Podobieństwa i różnice w zakresie sprawności poznawczej i psychomotorycznej kierowców przyjmujących i nieprzyjmujących leków; Obciążenie poznawcze w lotnictwie - koncepcje, pomiar i konsekwencje dla bezpieczeństwa pilota; Kompetencje społeczne instruktorów przygotowujących do zawodu kontrolera ruchu lotniczego Analogiczne środowiska ekstremalne - stacje polarne a misje kosmiczne; Czas pracy lekarzy. Wybrane aspekty prawne i praktyczne związane z ponadwymiarowym obciążeniem pracą; Znaczenie kryminalistycznego śladu językowego dla rekonstrukcji przebiegu zdarzenia. Czy istnieje „językowy odcisk palca”?; Adwokat - zawód trudny czy niebezpieczny.
Zawiera: 1. Psychopatologia pracy. Podstawowe definicje i zakres przedmiotu: 1.1. Definicje pojęć: psychopatologia i praca; 1.2. Psychopatologia pracy; Ćwiczenie 1. Analiza stanowiska pracy. 2. Zmienność świata pracy i jej wpływ na rynek pracy. Niepewność zatrudnienia. Kontrakt psychologiczny; 2.1. Zmiany cywilizacyjne zmieniające świat pracy: -globalizacja; -rozwój technologii; -wirtualizacja świata; -konsumeryzm; 2.2. Niepewność zatrudnienia a adekwatność funkcjonalna; 2.3. Nowy kontrakt psychologiczny; Ćwiczenie 2. Kontrakt psychologiczny. 3. Psychologiczne aspekty utraty pracy oraz długotrwałego bezrobocia; 3.1. Znaczenie utraty pracy; 3.2. Psychologiczne ryzyko bezrobocia; 3.3. Długotrwałe bezrobocie i jego psychologiczne konsekwencje; Ćwiczenie 3. Wywiad z osobą bezrobotną w dojrzałym wieku. 4. Psychologiczne aspekty stresu zawodowego i organizacyjnego; 4.1 Podejście inżynieryjne: stresory; 4.2. Psychologiczne modele stresu pracy; Ćwiczenie 4. Pomiar stresu w pracy. 5. Funkcjonowanie w zawodach wysokiego ryzyka. Poczucie zagrożenia; 5.1. Zawody wysokiego ryzyka; 5.2. Poczucie zagrożenia; 5.3. Styl radzenia sobie ze stresem; Ćwiczenie 5: Poczucie zagrożenia w sytuacji pracy. 6. Wypalenie zawodowe: skutek stresu zawodowego, zaburzenia adaptacyjne; 6.1. Christiny Maslach model wypalenia zawodowego; 6.2. Nowy całościowy (strukturalny) model wypalenia zawodowego; Ćwiczenie 6. Pomiar wypalenia zawodowego. 7. Mobbing. O relacjach społecznych w pracy; 7.1. Definicje mobbingu; 7.2. Uczestnicy mobbingu i kierunek ich działań; 7.3. Taktyki mobbera wobec ofiary; 7.4. Ofiary mobbingu; 7.5. Przeciwdziałanie mobbingowi; Ćwiczenie 7. Jak diagnozować mobbing w miejscu pracy. 8. Pracoholizm. Przede wszystkim praca; 8.1. Definicje i syndromy pracoholizmu; 8.2. Typologia pracoholików; 8.3. Etapy procesu uzależniania się od pracy; 8.4. Skutki pracoholizmu; 8.5. Narzędzia pomiaru pracoholizmu; Ćwiczenie 8. Diagnoza pracoholizmu. 9. Praca zawodowa a rodzina; 9.1. Wymiary i typy „osobowości rodzinnej”; 9.2. Typy relacji małżeńskich; 9.3. Konflikt, facylitacja, synergia, równowaga praca - rodzina i rodzina - praca.
Publikacja stanowi wieloaspektowe opracowanie z zakresu psychologii pracy oraz psychologii organizacji i zarządzania, dotyczące problematyki różnorodności pokoleniowej. Autorka omówiła podjęte zagadnienia z uwzględnieniem wymiaru indywidualnego i organizacyjnego, a także ukazała je z dwóch perspektyw - teoretycznej (zamieszczając definicje kluczowych terminów i charakterystykę istotnych zjawisk) i empirycznej (prezentując założenia i rezultaty projektu badawczego, zrealizowanego w obszarze różnic pokoleniowych). Książka jest adresowana do osób zainteresowanych tematyką współczesnego rynku pracy, naukami związanymi z organizacją i zarządzaniem oraz psychologią pracy. „Badaczka wykazała, że dobrze realizowana polityka wiekowa w organizacjach sprzyja satysfakcji z pracy i życia, co jest uznanym czynnikiem kształtującym dobrostan jednostek. Monografia wpisuje się w nurt badań aplikacyjnych, których nadrzędnym celem jest wypracowanie interwencji i polityk łagodzących konsekwencje kryzysu demograficznego w społeczeństwach rozwiniętych. [...] Przedmiot podjętych badań jest ważny, a postawione w pracy tezy - oryginalne. Nie przypominam sobie funkcjonującej na rynku wydawniczym publikacji, która analizowałaby w sposób tak wnikliwy i wielowymiarowy rolę różnic międzypokoleniowych w kształtowaniu indywidualnych doświadczeń zawodowych i percepcji różnych aspektów środowiska pracy.” Z recenzji prof. dr hab. Doroty Merecz-Kot (Instytut Medycyny Pracy)
Publikacja stanowi wieloaspektowe opracowanie z zakresu psychologii pracy oraz psychologii organizacji i zarządzania, dotyczące problematyki różnorodności pokoleniowej. Autorka omówiła podjęte zagadnienia z uwzględnieniem wymiaru indywidualnego i organizacyjnego, a także ukazała je z dwóch perspektyw - teoretycznej (zamieszczając definicje kluczowych terminów i charakterystykę istotnych zjawisk) i empirycznej (prezentując założenia i rezultaty projektu badawczego, zrealizowanego w obszarze różnic pokoleniowych).
Książka jest adresowana do osób zainteresowanych tematyką współczesnego rynku pracy, naukami związanymi z organizacją i zarządzaniem oraz psychologią pracy.
„Badaczka wykazała, że dobrze realizowana polityka wiekowa w organizacjach sprzyja satysfakcji z pracy i życia, co jest uznanym czynnikiem kształtującym dobrostan jednostek. Monografia wpisuje się w nurt badań aplikacyjnych, których nadrzędnym celem jest wypracowanie interwencji i polityk łagodzących konsekwencje kryzysu demograficznego w społeczeństwach rozwiniętych. [...] Przedmiot podjętych badań jest ważny, a postawione w pracy tezy - oryginalne. Nie przypominam sobie funkcjonującej na rynku wydawniczym publikacji, która analizowałaby w sposób tak wnikliwy i wielowymiarowy rolę różnic międzypokoleniowych w kształtowaniu indywidualnych doświadczeń zawodowych i percepcji różnych aspektów środowiska pracy.”
Z recenzji prof. dr hab. Doroty Merecz-Kot (Instytut Medycyny Pracy)
Cz.I Teoria i praktyka interwencji kryzysowej: 1. Zbiór pojęć interwencji kryzysowej, 2. Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej, 3. Postępowanie z osobą przeżywającą kryzys. Cz.II Postępowanie w konkretnych rodzajach kryzysów: udajemy się na front; 4. Zespół stresu pourazowego, 5. Kryzys zagrożenia życia, 6. Napaść seksualna, 7. Przemoc ze strony partnera, 8. Uzależnienie od substancji chemicznych: kryzys nałogu, 9. Strata osobista: żałoba i smutek po stracie. Cz.III Kryzys w siedzibie służ społecznych: 10. Przemoc na terenie instytucji, 11. Kryzysy w szkołach, 12. Kryzysy związanie z porwaniem zakładników, 13. Pracownicy służb społecznych w kryzysie: wypalenie. Cz.IV Nowe kierunki: 14. Zejść z kozetki i wyjść na ulicę
1. Wybrane koncepcje stresu; 2. Charakterystyka głównych przyczyn stresu; 3. Klasyfikacja symptomów stresu organizacyjnego; 4. Podatność na stres i sposoby radzenia sobie z nim
Ocena ryzyka zawodowego w aspekcie stresu nie jest zjawiskiem oczywistym. Wymaga indywidualnego podejścia, czasu i wysiłku. Niezaprzeczalna jest jednak potrzeba przeprowadzania takiego pomiaru, jak również wprowadzanie działań, które zmierzają do minimalizowania stresu w pracy. Wzrastają wówczas efekty wykonywanej pracy, co znowu przyczynia się do rozwoju organizacji. Niemal każdy pracownik doświadcza stresu w pracy. Wydaje się, że zagadnienie to jeszcze bardziej zyskuje na aktualności w ostatnich miesiącach. Sprawdź, jak dokonać oceny ryzyka zawodowego pod kątem czynników stresogennych. Dowiesz się m.in.: czym jest stres i jak przebiega; jakie są źródła stresu, a także konsekwencje działania czynników stresogennych; kto jest narażony na stres; jak zidentyfikować zagrożenia; jak oszacować ryzyko zawodowe pod kątem czynników stresogennych; jakie działania naprawcze i eliminujące elementy stresogenne można odjąć; jak wyglądają dobre praktyki w zakresie eliminowania czynników stresogennych;
1. Wprowadzenie. 2. Obciążenia w zawodzie nauczycielskim i ich skutki. 3. Co to jest stres? 4. Wyczerpanie dniem szkolnym. 5. Między rodziną, czasem wolnym a przygotowaniami. 6. Jak zmniejszyć odczuwanie stresu w szkole. 7. Zapobieganie stresom w trakcie lekcji. 8. Mentalne przygotowanie do lekcji. 9. Jak się zmienić. 10. Zwalczanie stresu pogodą ducha. 11. Dobre chęci i co potem?
Cz.I Uwarunkowania i następstwa stresu w zawodzie nauczyciela: 1. Koncepcje stresu, 2. Specyfika stresu w pracy nauczyciela, 3. Szkoła jako organizacja. Cz.II Metodologia badań własnych: 4. Cele i problematyka badań, 5. Opis badań. Cz.III Statystyczne analizy wyników: 6. Głowne źródła stersu w zawodzie nauczyciela, 7. Osobowościowe i demograficzne uwarunkowania stresu i jego następstw, 8. Strategiczne radzenia sobie ze stresem w grupie zawodowej nauczycieli, 9. Modyfikatory stresu zawodowego, 10. Następstwa stresu w grupie badanych nauczycieli - różnice typologiczne, 11. Model stresu w zawodzie nauczyciela na podstawie badań własnych
1. Stres w pracy zawodowej, 2. Stres w pracy policjantów, 3. Metodologia badań własnych, 4. Analiza opisowa wyników badań, 5. Konsekwencje stresu zawodowego u policjantów i jego moderatory, 6. Wyznaczniki zespołu wypalenia zawodowego i stanu zdrowia funkcjonariuszy policji, 7. Zapobieganie negatywnym skutkom stresu zawodowego u policjantów
1. Stres w pracy zawodowej, 2. Konsekwencje stresu zawodowego, 3. Rola zasobów osobistych i społecznych w zapobieganiu negatywnym konsekwencjom stresu zawodowego, 4. Metoda i cel badań, 5. Analiza opisowa wyników badań, 6. Zależności między zmiennymi i rola zasobów w zapobieganiu negatywnym konsekwencjami stresu zawodowego
1. Stres w pracy zawodowej, 2. Konsekwencje stresu zawodowego, 3. Rola zasobów osobistych i społecznych w zapobieganiu negatywnym konsekwencjom stresu zawodowego, 4. Metoda i cel badań, 5. Analiza opisowa wyników badań, 6. Zależności między zmiennymi i rola zasobów w zapobieganiu negatywnym konsekwencjami stresu zawodowego, 7. Podsumowanie i implikacje praktyczne.
1. Stres w pracy zawodowej, 2. Konwencje stresu zawodowego, 3. Rola zasobów osobistych w radzeniu sobie ze stresem zawodowym, 4. Cel i procedura badań własnych, 5. Stres zawodowy w różnych grupach pracowników, 6. Konsekwencje stresu zawodowego, 7. Zasoby jednostki i strategie radzenie sobie ze stresem, 8. Konsekwencje stresu zawodowego a obciążenia w pracy oraz zasoby i strategie radzenie sobie, 9. Charakterystyka badanych grup pracowników reprezentujących zawody usług społecznych - podsumowanie wyników, 10. Predyktory konsekwencji stresu zawodowego, 11. Zapobieganie negatywnym skutkom stresu zawodowego - zarządzanie stresem
Teacher's work stress and some ehavioural, personality and organizational factors; Teachers and health education; "Magistra sana in schola sana"; Teachers of special schools and their care of their health; Role of a teacher of physical education in arousing the subjective need for movement as a determinant of a healthy life style; Nursery school teacher - teacher of health; Health and emotional stability of teachers; Teacher emotional stability: preliminary results of self-other agreement; Stress factors in the teaching profession; The teachers stressing situations in the teacher - adolescent pupil relationship; Neuroticism of students of pedagogical faculty as a stress factor and its influence on the failure in studies; Theoretical approaches to the pupils health culture formation; Possibilities and limits of somatic psychotherapy in people from service professions with burnout syndrome; Teachers and quality of life; Cognitive - behavioral approach to embark upon stress with humor; The joys and trials of the teaching profession; With ace gene forwards to the comfortable life; alternatively to the heavenly heights; Main health risks prevention school education; Health education and health promotion in Austrian schools; Are French students and teachers stressed; The teachers prestige and its development during the 20TH century; Psychology of a healthy living style; Ethics in relation to health; Quest for the healthy balance for creative and responsible teaching profession; Anxiety and fear in children at school; Priorities of education in the process of mental development; Qualitative and quantitative analysis of school children's and teenagers misbehavior at basic schools; Comparative analysis of characteristics of children with problem and nonproblem behavior; The position of education in primary prevention of socially undesirable phenomena; Drug and substance abuse among the students of secondary technical and secondary vocational schools - results of three-year research study; Contemporary viewpoint into practical intelligence; Sources and behaviour radon; Hidden risks at (school) chemical laboratory
Zawiera: Wstęp; Cz. I: Jak rozpoznać toksyczną pracę i poradzić sobie z nią( Toksyczne miejsce pracy, Jak toksyczna jest twoja praca?, Tańcząc z dinozaurami i smokami); Cz. II: Pora na zasadnicze zmiany: planowanie życia wolnego od toksyn (A gdyby tak uciec z więzienia Przywróć rozmach swej karierze, Jeśli praca przestała ci odpowiadać, Pełnia życia - nareszcie!).
Wypalenie - w perspektywie wielowymiarowej; Wypalenie - w perspektywie egzystencjalnej; W poszukiwaniu teorii - przemyślenia na temat natury i etiologii wypalenia; Uwarunkowania i mechanizmy wypalenia zawodowego w modelu społecznej psychologii poznawczej; Przegląd metod pomiaru wypalenia zawodowego; Polska adaptacja kwestionariusza Maslach Burnout Inventory; Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania; Wypalenie zawodowe wśród lekarzy ogólnych z perspektywy teorii równości; Przejawy, mechanizmy i przyczyny wypalania się pielęgniarek; Ocena skuteczności warsztatu radzenia sobie z wypaleniem dla pielęgniarek;
1. Uwarunkowania dobrego życia we współczesnej rodzinie: Jakość życia w kontekście niskiej dzietności; Wzór osobowy ojca w kształtowaniu tożsamości córki w okresie późnego dzieciństwa; Nadzieja i samoocena jako predyktatory radzenia sobie ze stresem u młodzieży szkół średnich; Poczucie jakości życia u młodzieży doświadczającej przemocy w rodzinie; Zagrożenia dobrostanu rodziny- rodzaje, formy i uwarunkowania przemocy domowej stosowanej przez kobiety- sprawczynie; (Nie)wystarczająco dobra matka. Analiza sytuacji pracujących kobiet będących matkami; Różnice w zakresie satysfakcji z życia kobiet będących matkami po leczeniu niepłodność a matkami adopcyjnymi; Styl radzenia sobie ze stresem z poziom satysfakcji małżeńskiej; 2. Dobrostan w zaburzeniach zdrowia psychicznego i fizycznego oraz możliwość terapii: O wstydliwych chorobach oraz reakcjach emocjonalnych wobec osób zarażających; Analiza związków między systemem przywiązania i rodzicielską zdolnością do mentalizacji a funkcjonowaniem psychospołecznym dziecka. Włączenie rodzica w proces terapii dziecka; Przywiązanie a zaburzenia w kształtowaniu się struktury osobowości u młodzieży- przyczyna i rozwiązanie; Relacja między pacjentem i psychoterapeutą a skuteczność psychoterapii. Wyniki badań kat amnestycznych; Internacja sądowo-psychiatryczna. Możliwość, nadzieja, perspektywy. Studium przypadku pacjenta z rozpoznaniem schizofrenii; 3. Opytmalne funkcjonowanie zawodowe- możliwości i ograniczenia: Twórcza przedsiębiorczość a poziom aspiracji w środowisku zawodowym; Satysfakcja z pracy jako pozytywne konsekwencja dobrego dopasowania do elastycznej formy zatrudnienia; Dobrostan psychiczny i poziom empatii u pielęgniarek i lekarzy; Bilans psychologiczny w pracy nauczyciela przedszkola; Czy pojęcie normy w psychologii stosowanej ma sens?