Zawiera: Przedmiot i zadania nauki o wiedzy; Prąd socjologiczny w filozofii nowoczesnej; Potrzeby socjologii w Polsce; Początki myśli socjologicznej; W sprawie rozwoju socjologii polskiej. Program i samoobrona; Uczeni polscy a życie polskie; Stan obecny technologii społecznej. Społeczna rola uczonego: Socjologia a teoria wiedzy; Technologowie i mędrcy; szkoły i scholarze jako głosiciele prawdy absolutnej; Eksplorator jako twórca nowej wiedzy.
Interdyscyplinarne pismo za cel stawia sobie umożliwienie dialogu między socjologią a innymi dyscyplinami z kręgu nauk społecznych i humanistycznych: antropologią, ekonomią, filozofią, historią, literaturoznawstwem, prawem, teologią etc. Interdyscyplinarność rozumiemy zarówno jako przekraczanie granic między wąsko zakreślonymi polami badawczymi, jak i łączenie rozmaitych technik i metod badawczych. Pragniemy powrócić do badania społeczeństwa jako całości, do opisywania i wyjaśniania zjawisk społecznych ze względu na nie same, nie zaś z uwagi na specjalizacje wyznaczone przez narzędzia badawcze lub historycznie utrwalone podziały między obszarami zainteresowań poszczególnych nauk.
Interdyscyplinarne pismo za cel stawia sobie umożliwienie dialogu między socjologią a innymi dyscyplinami z kręgu nauk społecznych i humanistycznych: antropologią, ekonomią, filozofią, historią, literaturoznawstwem, prawem, teologią etc. Interdyscyplinarność rozumiemy zarówno jako przekraczanie granic między wąsko zakreślonymi polami badawczymi, jak i łączenie rozmaitych technik i metod badawczych. Pragniemy powrócić do badania społeczeństwa jako całości, do opisywania i wyjaśniania zjawisk społecznych ze względu na nie same, nie zaś z uwagi na specjalizacje wyznaczone przez narzędzia badawcze lub historycznie utrwalone podziały między obszarami zainteresowań poszczególnych nauk.
Interdyscyplinarne pismo "Stan Rzeczy" za cel stawia sobie umożliwienie dialogu między socjologią, a innymi dyscyplinami z kręgu nauk społecznych i humanistycznych: antropologią, ekonomią, filozofią, historią, literaturoznawstwem, prawem, teologią etc. Interdyscyplinarność rozumiemy zarówno jako przekraczanie granic między wąsko zakreślonymi polami badawczymi, jak i łączenie rozmaitych technik i metod badawczych. Pragniemy powrócić do badania społeczeństwa jako całości, do opisywania i wyjaśniania zjawisk społecznych ze względu na nie same, nie zaś z uwagi na specjalizacje wyznaczone przez narzędzia badawcze lub historycznie utrwalone podziały między obszarami zainteresowań poszczególnych nauk.
Interdyscyplinarne pismo "Stan Rzeczy" za cel stawia sobie umożliwienie dialogu między socjologią, a innymi dyscyplinami z kręgu nauk społecznych i humanistycznych: antropologią, ekonomią, filozofią, historią, literaturoznawstwem, prawem, teologią etc. Interdyscyplinarność rozumiemy zarówno jako przekraczanie granic między wąsko zakreślonymi polami badawczymi, jak i łączenie rozmaitych technik i metod badawczych. Pragniemy powrócić do badania społeczeństwa jako całości, do opisywania i wyjaśniania zjawisk społecznych ze względu na nie same, nie zaś z uwagi na specjalizacje wyznaczone przez narzędzia badawcze lub historycznie utrwalone podziały między obszarami zainteresowań poszczególnych nauk.
R.1 Statystyczne badanie zjawisk społecznych; R.2 Podstawowe badania społeczne statystyki publicznej w Polsce; R.3 Poziom i jakość życia; R.4 Dochód i konsumpcja; R.5 Gospodarowanie czasem; R.6 Ubóstwo i nierówności; R.7 Wskaźniki kosztów utrzymania.
(Studia z Podstaw Socjologii Wiedzy / Instytut Socjologii Uniweresytetu Zielonogórskiego, Instytut Filozofii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie ; T.1-)
Część I: Zagadnienia ogólne i zastosowanie socjologii wiedzy. Epistemiologiczno-epistemiczna struktura problematyki socjologii wiedzy - epistemologia, etiologia wiedzy, socjologia wiedzy; Pragmatyczny model socjologii wiedzy; Przedmiot badań politologicznych w świetle zasady aspektowości; Socjologia wiedzy a warsztat badawczy. Casus Stanisława Ossowskiego; Analizy socjologiczne w Historii filozofii Władysława Tatarkiewicza. Część II: Klasycy socjologii wiedzy. Marksowskie źródła rozwoju i destrukcji socjologii wiedzy; Karol Marks a społeczna determinacja idei. Teoria i zastosowania; Socjologia poznania szkoły durkheimowskiej; Elementy socjologii wiedzy i nauki w twórczości Leona Petrażyckiego; Floriana Znanieckiego socjologia wiedzy i nauki ľ przesłanki ontologiczne i założenia epistemologiczne; Style myślowe jako kategoria socjologii wiedzy. Rozważania w kontekście polemiki Ludwika Flecka z Tadeuszem Bilikiewiczem; Stanisław Ossowski w mitotwórczej funkcji nauki; Popper a socjologia wiedzy; Andrzej Walicki a warszawska szkoła historii idei. Część III: Nieklasyczne socjologie wiedzy. Socjologia interpretatywna a socjologia wiedzy; Współczesna nieklasyczna socjologia wiedzy; Socjologia wiedzy Michela Foucault: koncepcja władza-wiedza; Budowanie sieci zamiast wiedzy. Krótkie wprowadzenie do ANT-ologii; Czy spór o relatywizm można rozstrzygać empirycznie? Program badawczy Brunona Latoura i jego zalety w kontekście badań nad światem współczesnym. Część IV: Socjologia wiedzy i nauki a problemy współczesnego świata. Gender studies a globalizacja. Przyczynek z socjologii wiedzy; Nauka, technika, społeczeństwo ľ patologia życia naukowego a determinanty rozwoju wiedzy; Socjologia wiedzy jako autoterapia humanistyki. Glosa do Mannheima.
Turystyka jako zjawisko humanistyczne. 1. Filozofia turystyki; 2. Historia turystyki; 3. Antropologia turystyki; 4. Socjologia turystyki; 5. Psychologia turystyki; 6. Pedagogika turystyki; 7. Teologia turystyki ; 8. Semiotyka turystyki; 9. Metodologia badań w turystyce
Normalnośc w nauce. Cz.I Uniwersytet: 1.Europa i uniwersytety, 2.Test długiego trwania, 3.Strażnik i rzecznik ethosu, 4.O wolnościach potrzebnych w nauce akademickiej. Cz.II Tradycja w nauce: 1.Obecność tradycji, 2.Społeczne samy tradycji, 3.Impulsy i blokady, 4.Homofonia i polifonia, 5.Historia nauki a tradycjia w nauce. Cz.III Uczony wobec dziedzictwa : 1.Ontologia, 2.Etykieta, 3.Metodologia, 4.Teart życia codziennego, 5.Spotkania i przebudzenia, Cz.III Coś z życia: 1.Tradycja i status uczonych, 2.Życie codzienne uczonych w realnym leninizmie, 3.Transformacja i ius resistendi. Stadność i osobność w życiu uniwersyteckim
Tożsamość ponowoczesna. O poszukiwaniach teoretycznych w kontekście metodologicznym, Kategoria tożsamości w badaniach współczesnego społeczeństwa polskiego, Tożsamość jako narracja, O pojęciu i pojmowaniu tożsamości, Czy podmiot teorii strukturacji jest rzeczywiście refleksyjny? Sprzeczności w propozycjach Giddensa, Działanie przedsiębiorcze. Auto-praca nad tożsamością a społeczny proces konstruowania motywacji do działania przedsiębiorczego, Kształcenie tożsamości członków międzynarodowych elit. Internacjonalizm zawodowy - pomiędzy dyskursema praktyką, Czynniki kształtujące tożsamość przedsiębiorcy w Polsce, Tożsamość współczesnych menedżerów, Badanie dyskursu jako sposób rekonstruowania granic tożsamości zawodowej, Destrukcja tożsamości zawodowej. Przykład osób zatrudnionych w domu pomocy społecznej, Bieg życia organizacji. Kilka uwag o historii, tożsamości i upadku Stoczni Szczecińskiej SA, Narzekający taksówkarze. Ideologie zawodowe w działaniu, Konteksty relacji mistrz-uczeń, Zaoczna strona uniwersytetu: "Kontakt", tożsamość i kontekst świadomości, Społeczne konstruowanie emocji, Autoprezentacje mężczyzn odpowiadających na prasowe ogłoszenia towarzysko-matrymonialne, Wirtualne wytwory nastolatka - badania, Tożsamość mieszkańców Warszawy, Uwagi o pojęciu socjalizacja pograniczna, Tożsamość lokalna na pograniczu (na przykładzie Ziemi Lubuskiej), "Wsi spokojna, wsi wesoła..."-elementy stylu życia mieszkańców pewnej mazurskiej wsi, Glokalizacja: lokalny wymiar procesu makroprzekształceń. Wybrane aspekty, Ciało a tożsamość społeczna z perspektywy konstruktywistycznej socjologii ciała, Ciało jako element tożsamości, Ciało a konstruowanie tożsamości indywidualnej w przestrzeni wirtualnej, Ciało jako narzędzie budowania pozycji w grupie. Na podstawie badań wśród tancerzy tańca towarzyskiego, Kreowanie tożsamości w warunkach de-reifikacji i destabilizacji kultury, W spirali niepewności-proces budowania tożsamości poety, Sport jako element tożsamości (na przykładzie biografii Diego Armando Maradony), Trajektoryczne doświadczenie migracji w biografii migrujących małżeństw wojskowych, Interakcja korupcyjna jako spektakl-Podejście dramaturgiczne w badaniu zjawiska korupcji, Człowiek z Davos vs. człowiek Seattle. Rola antyglobalistów w kształtowaniu świadomości i tożsamości społeczeństwa polskiego
Zaangażowanie antropologa łączy trzy postawy autobiograficzne ‒ świadectwa, wyznania, wyzwania. Osią pracy jest napięcie między konwencjonalną teorią antropologiczną a przeżyciem, zwłaszcza przeżyciem granicznym choroby, śmierci i cierpienia. Autor odrzuca utrwalony sposób pisania o tych kwestiach, sprowadzający się najczęściej do rejestracji i interpretacji „rytuałów” im towarzyszących, społecznych wyobrażeń czy obrazów medialnych. Ze szlachetną premedytacją stawia przed czytelnikiem „nagą” prawdę przeżycia, jej banalność, marginesowość, jej wstyd i efekt poniżenia. Autor wadzi się z naszą mentalnością, z naszym najgłębszym „ja”, dokonując swoją pracą znaczącej transgresji etycznej. Tym, co wyróżnia autora spośród innych, jest wariant antropologii zaangażowanej przedstawiany ostentacyjnie, ma charakter programowego manifestu, zanurzenia zaangażowania w żywiole autobiograficznym. Trzy postawy jego autobiograficznego „ja” wybrzmiewają wspólnie. Antropologiczny lógos odnajduje w postawie świadectwa argumentacyjną siłę opisu zdarzeń i stawia na „wymowę faktów”. Antropologiczny ethos lokuje się w postawie wyznania, by odpowiednio ukształtowany w swej słownej formie badawczy raport mógł stać się ‒ ujawniającą doświadczenia i przeżycia ‒ przekonującą antyfikcją. Antropologiczny pathos przybiera postawę wyzwania, a czyni to, etycznie umocowany, dla poruszenia innych antropologów jako badaczy‒ludzi.
R. 1 Sokratejskie badanie siebie: Sokratejskie dociekanie; Sokrates i edukacja wyzwolona: stoicy; Sokratejski rozum i jego wrogowie; Sokrates we współczesnym programie kształcenia. R. 2 Obywatele świata: Idea światowego obywatelstwa w starożytnej Grecji i starożytnym Rzymie; Światowe obywatelstwo w edukacji współczesnej. R. 3 Wyobraźnia literacka: Fantazja i zaduma; Literatura i współczująca wyobraźnia; Współczucie w programie kształcenia. Pogram polityczne?; Światowe obywatelstwo, relatywizm i polityka tożsamości. R. 4 Studia nad kulturami niezachodnimi: Błędy opisu: szowinizm i romantyzm; Błędy wartościowania: szowinizm, arkadyzm, sceptyzm; Wolność i indywidualność; Cele i ograniczenia kształcenia międzykulturowego. R. 5 Studia afroamerykańskie: Rasa, kultura i wstyd: przypadek Harvardu; Wstyd, szacunek do samego siebie oraz studia nad Afryką; „Wierność marzeniu”: studia afroamerykańskie na współczesnym uniwersytecie amerykańskim; Rasa i akademia: napięcia i konflikty. R. 6 Women’s studies: Women’s studies a kwestia wykluczenia kobiet; Women’s studies i inne dyscypliny; Women’s studies na Sali wykładowej: indoktrynacja?; Myśl feministyczna, zniekształcone wybory i demokracja. R. 7 Studia nad ludzką seksualnością: Seksualność i „konstrukcja społeczna”; Seksualność: starożytna Grecja i współczesna Ameryka. R. 8 Sokrates na uniwersytecie wyznaniowym: Notre Dame: pluralizm i życie poddawane badaniu; Brigham Young: objawienie za sprawą rozumu?; Notre Dame i Brigham Young: dwie drogi do obywatelstwa. Zakończenie.
1. Spojrzenie na problematykę metodologiczną, 2. Podejścia metodologiczne w badaniach społecznych, 3. Indukcyjne versus dedukcyjne myślenie w naukach społecznych, 4. Zagadnienia zależności w naukach społecznych, 5. Przygotowanie danych socjologicznych do analizy, 6. Przykładowe analizy problematyk badawczych
Cz.I Prolegomena: Charakter socjologii i historyczne warunki jej powstania; Biologiczne podstawy życia społecznego z perspektywy biologii ewolucyjnej; Kultura; Zmiana społeczno-kulturowa. Cz.II Człowiek w społeczeństwie: Interakcje społeczne; Socjalizacja; Kontrola społeczna. Cz.III Zbiorowości społeczne: Grupa społeczna; Organizacja formalna; Społeczność lokalna; Naród. Cz.IV Podziały społeczne: Zróżnicowanie społeczne i ruchliwość społeczna; Zróżnicowanie społeczne społeczeństw ponowoczesnych; Zróżnicowanie społeczne, nierówności i ruchliwość społeczna w Polsce; Różnice płci jako różnice społeczne. Cz.V Instytucje: Sfera reprodukcji; Sfera polityki; Sfera ekspresyjno-integracyjna.
Cz.I Prolegomena: Charakter socjologii i historyczne warunki jej powstania; Biologiczne podstawy życia społecznego z perspektywy biologii ewolucyjnej; Kultura; Zmiana społeczno-kulturowa. Cz.II Człowiek w społeczeństwie: Interakcje społeczne; Socjalizacja; Kontrola społeczna. Cz.III Zbiorowości społeczne: Grupa społeczna; Organizacja formalna; Społeczność lokalna; Naród. Cz.IV Podziały społeczne: Zróżnicowanie społeczne i ruchliwość społeczna; Zróżnicowanie społeczne społeczeństw ponowoczesnych; Zróżnicowanie społeczne, nierówności i ruchliwość społeczna w Polsce; Różnice płci jako różnice społeczne. Cz.V Instytucje: Sfera reprodukcji; Sfera polityki; Sfera ekspresyjno-integracyjna; Opinia publiczna i jej badanie
Cz.I.- ZAGADNIENIA OGÓLNE: Metodologiczne problemy badań społecznych (Specyfika nauk społ.; Przedmiot i cel badań społ.; typy badań,; Hipotezy,; Metody i techniki badań) Cz.II. - PROCES BADAWCZY: Eksperyment w naukach społecznych. Badania terenowe. Badania całościowe i reprezentacyjne. Obserwacja. Wywiad. Badania ankietowe. Badania oparte na dokumentach. Socjometria. Opracowanie zebranych materiałów badawczych. Wyjaśnianie zjawisk społecznych. Metodologiczne aspekty zaufania i podejrzliwości.
Wstęp; Organizacja w świetle socjologii; Pierwotne i wtórne struktury współżycia ludzi; Organizacje w społeczeństwach industrialnych i postindustrialnych; Nauki organizacyjne - nowe spojrzenie na stare problemy; Współczesne teorie organizacji; Komunikacja i informacja w organizacji; Układ wartości organizacyjnych; Konflikt w organizacji; Przywództwo i władza w organizacji; Praktyka kierowania ludźmi w organizacjach.
W numerze [Contents]: Wstęp [Introduction], s. 7–8; Jerzy Hausner: Tworzenie i rodzaje wiedzy społecznej [The development and types of social knowledge], s. 9–18; Jarosław Górniak: Badanie społeczeństwa z perspektywy podmiotu działającego [Analysis of society from the point of view of an acting subject], s. 19–32; Stanisław Mazur: Poznanie, wiedza i działanie społeczne w paradygmacie wielości [Cognition, knowledge and social action in the multiplicity paradigm], s. 33–42; Jan Hartman: Co po socjologii? [What will replace sociology? ], s. 43–52; Anna Giza: Społeczeństwo jako problem koordynacji: rola wiedzy w stanowieniu bytu społecznego [Society as a coordination problem: The role of knowledge in establishing social entities], s. 53–70; Bob Jessop: Social imaginaries, structuration, learning, and ‘collibration’: Their role and limitations in governing complexity, s. 71–84; Robert Delorme: Głęboka Kompleksowość a ujęcie krytyczności w wyjaśnianiu kompleksowości przez Morina i Le Moigne’a [Deep Complexity and the problem of criticality in Morin’s and Le Moigne’s accouts of complexity], s. 85–108; John L. Campbell, Owe K. Pedersen: Reżimy wiedzy: jak Stany Zjednoczone i Dania interpretowały kryzys stagflacji [Knowledge regimes: How America and Denmark made sense of the stagflation crisis], s. 109–124; Barbara Worek: Kiedy poznający podmiot jest działającą kobietą: przypadek badań feministycznych [When the cognitive subject is an active woman: The case of feminist studies], s. 125–136; Robert Chrabąszcz: Lingwistyka a współczesne paradygmaty nauki [Linguistics vs. the contemporary research paradigms], s. 137–146; Bartosz Józefowski: Evidence-based policy – nowa koncepcja dotykająca starych problemów [Evidence-based policy: A new approach to old problems], s. 147–152; Magdalena Jelonek: Niezamierzone efekty działań ludzkich, czyli o tym, czy może się udać reforma systemu szkolnictwa wyższego [Unintended effects of human action and reforms of the higher education system], s. 153–164; Marek Ćwiklicki: Tworzenie się wiedzy społecznej według teorii CRP [Social knowledge creation in the complex responsive processes theory ], s. 165–172; Miłowit Kuniński: Wyjaśnianie powstawania norm [Explaining the emergence of norms], s. 173–184; Jerzy Hausner: Tworzenie i rodzaje wiedzy społecznej – ciąg dalszy [The development and types of social knowledge – continued.], s. 185–194.