1. Media. Historia i współczesność, 2. Media w Polsce, 3. Media na świecie, 4. Gatunki dziennikarskie, 5. Technologia, 6. Retoryka dziennikarska, 7. Ekonomika mediów, 8. Prawo i etyka mediów.
1. Aksjologia a prawo 2. Akt normatywny 3. Analityczna teoria prawa 4. Argumentacja prawnicza 5. Autonomia prawa 6. Autopojeza 7. Autorytet prawa 8. Bezpieczenstwo prawne 9. Błąd naturalistyczny 10. Celowość prawa 11. Common law 12. Cywilne nieposłuszeństwo 13. Czynność konwencjonalna 14. Definicja 15. Demokracja 16. Dobro prawne 17. Dogmatyka prawa 18. Domniemania prawne 19. Dyskurs prawniczy 20. Ekonomiczna szkoła prawa 21. Epistemologia a prawo 22. Etyka prawnicza 23. Fakt prawny 24. Feminizm prawniczy 25. Fikcja prawna 26. Filozofia prawa 27. Formalizm 28. Formuła Radbrucha 29. Fragmentaryzacja prawa 30. Funkcje prawa 31. Globalizacja 32. Granice prawa 33. Hermeneutyka prawnicza 34. Historyczna szkoła prawa 35. Ideał (idea) prawa 36. Informatyka prawnicza 37. Instrumentalizacja prawa 38. Instytucjonalna teoria prawa 39. Integralna filozofia prawa 40. Język a prawo 41. Jurysprudencja 42. Komparatystyka prawnicza 43. Koncepcja prawa 44. Konstytucjonalizm 45. Krytyczna szkoła prawa 46. Kultury prawne 47. Legalizm 48. Legalność 49. Legitymizacja prawa 50. Literacka szkoła prawa 51. Logika prawnicza 52. Luka w prawie 53. Marksistowska teoria prawa 54. Metody badania prawa 55. Modalność (wypowiedź modalna) 56. Moralność prawa 57. Nauki prawne 58. Norma 59. Normatywizm 60. Obowiązywanie prawa 61. Odpowiedzialność prawna 62. Ontologia a prawo 63. Państwo prawa 64. Pewność prawa 65. Polityka prawa 66. Porządek prawny 67. Postawy wobec prawa 68. Postmodernistyczna filozofia prawa 69. Pozytywizm prawniczy 70. Prawa człowieka 71. Prawo natury 72. Prawo podmiotowe 73. Prawoznawstwo 74. Precedens 75. Przepis prawny 76. Przestrzeganie prawa 77. Przymus prawny 78. Psychologizm 79. Publikacja aktu prawnego 80. Realizm prawniczy 81. Retoryka prawnicza 82. Sankcje prawne 83. Słuszność (equity) 84. Socjologia prawa 85. Sprawiedliwość 86. Stosowanie prawa 87. Stosunek prawny 88. Suwerenność 89. System prawa 90. Świadomość prawna 91. Teoria gier 92. Teoria prawa 93. Trudne przypadki 94. Tworzenie prawa 95. Wnisoskowania prawnicze 96. Wolnego prawa szkoła 97. Wykładnia prawa 98. Wymiar sprawiedliwości 99. Zasady prawa 100. Źródła prawa
Leksykon biznesu jest pozycją porządkującą i precyzującą język biznesu. Zawarte w nim hasła są opracowane w sposób syntetyczny, dostosowany do potrzeb szerokiego kręgu odbiorców. Wszystkie hasła zostały uzupełnione odpowiednikami w języku angielskim.
1. Organy samorządu i samorządowe jednostki organizacyjne odpowiedzialne za politykę społeczną w gminie i powiecie; 2. Instytucje partycypacji obywatelskiej i programy polityki społecznej; 3. Instytucje opieki nad małym dzieckiem; 4. Instytucje oświatowe; 5. Instytucje kultury i sportu; 6. Placówki całodobowego pobytu dla dzieci, młodzieży i dorosłych; 7. Placówki dziennego pobytu- ośrodki wsparcia dla osób chorych, niepełnosprawnych, niezdolnych do samodzielnej egzystencji; 8. Instytucje świadczące usługi opiekuńcze w mieszkaniu osoby potrzebującej; 9. Instytucje wspierające rodziny przezwyciężające trudności wychowawcze; 10. Instytucje pieczy zastępczej; 11. Instytucje i procedury wspierające jednostki i rodziny w krytycznych sytuacjach życiowych; 12. Instytucje i procedury aktywizacji zawodowej i przeciwdziałania bezrobociu; 13. Podmioty wykonujące działalność leczniczą. Lokalne programy promocji i ochrony zdrowia; 14. Instytucje i programy wspierające zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych gospodarstw o niskich dochodach; 15. Formy aktywności zawodowej. Role zawodowe. Wolontariat; 16. Finansowanie zadań lokalnej polityki społecznej; 17. Marketing w lokalnej polityce społecznej.
Zawiera: Polacy na grobie Shelleya; Obecność traktatu Goślickiego w Szekspirowskich „Hamletach”; Obraz komunikacji językowej w basenie Morza Śródziemnego w wiekach średnich według literatury rycerskiej i pielgrzymiej; Umieranie i śmierć na scenie jako potencjalny znak sceniczny w dramatach Szekspira; Uwagi na temat „Słownika zapożyczeń angielskich w polszczyźnie”; o obecności nieobecnego albo o nieobecności obecnego, czyli o literaturze belgijskiej frankofonów w Polsce - próba bilansu; Czy Umberto Eco był autobiografem?
Słowniki języka rosyjskiego są głównym naukowym źródłem informacji o jego leksyce. Stanowią normatywną podstawę leksykograficzną dotyczącą morfologii, składni, semantyki, stylistyki, funkcjonowania wyrazów, terminów i pojęć. Określenie problemów kodyfikacji wyrazów funkcyjnych – partykuł, przyimków i spójników – umożliwia więc teoretykom i praktykom leksykografii prowadzenie bardziej ukierunkowanej pracy w zakresie przedruku istniejących słowników, a także projektowania i opracowywania nowych.
W książce przedstawiono analizę zagadnień związanych z normatywnym opisem wyrazów funkcyjnych w słownikach objaśniających i specjalistycznych. Na podstawie zebranych faktów językowych i leksykograficznych zaproponowano nowe rozwiązania, a także zasady kodyfikacji przyimków, spójników i partykuł w zależności od typu słownika.
Profesor Helena Więckowska (1897-1984) była z pewnością jedną z najbardziej znaczących postaci w polskim bibliotekarstwie, w okresie powojennym. Wniosła także istotny wkład w rozwój polskiej bibliologii i wydatnie przyczyniła się do ukształtowania systemu akademickiego kształcenia bibliotekarzy. Bibliografia Jej dorobku naukowego liczy 221 pozycji. Są w nim rozprawy, artykuły, recenzje, hasła w słownikach i encyklopediach. Jest to również dorobek zróżnicowany tematycznie, co potwierdza trafność określenia „bibliolog praktyk”, użytego wobec dokonań Profesor Więckowskiej przez Krzysztofa Migonia. Pomimo upływu lat, do prac Heleny Więckowskiej nadal sięgają kolejne już pokolenia badaczy. Na szczególną uwagę zasługuje artykuł „Profesor Helena Więckowska w dokumentach aparatu bezpieczeństwa PRL”, którego autor na podstawie szczegółowej kwerendy akt zgromadzonych w Instytucie Pamięci Narodowej, przedstawił opinie, wnioski z obserwacji i oceny działań Heleny Więckowskiej, jakich dokonywali pracownicy aparatu bezpieczeństwa PRL. Przypadek Profesor Więckowskiej jest doskonałą ilustracją sytuacji polskich elit w czasach Polski Ludowej. Obraz Heleny Więckowskiej, jaki wyłania się ze wspomnień jest jak najbardziej prawdziwy, a przedstawiony wizerunek Profesor Heleny Więckowskiej obrazuje nieprzeciętną osobowość.
Celem i misją czasopisma Konińskie Studia Językowe jest stworzenie platformy do dyskusji na temat osiągnięć oraz wyzwań stojących przed naukowcami zajmującymi się językami w ujęciu stosowanym. Adresatem czasopisma są zarówno doświadczeni, jak i początkujący badacze języków, językoznawcy stosowani, dydaktycy, tłumacze, kulturoznawcy i wszyscy ci, którzy traktują język jako podstawowy przedmiot swoich badań. Motywem przewodnim i osią spajającą pracę redakcji jest refleksja nad językiem. W tej szerokiej formule mieści się zarówno podejście ściśle językoznawcze, jak również pedagogiczne czy kulturowe. Mamy nadzieję, że tak zarysowana wizja czasopisma pozwoli nam wypełnić znaczącą lukę na polskim rynku czasopism naukowym. Przyjmując jednoznacznie językoznawczy punkt odniesienia, zakładamy jednocześnie, że szeroki wachlarz odniesień do badań językowych, od praktyki edukacyjno-translatorskiej po kulturowo uwarunkowane użycie języka w mediach, jest niezbędny dla całościowego podejścia do badań językowych.
Celem i misją czasopisma Konińskie Studia Językowe jest stworzenie platformy do dyskusji na temat osiągnięć oraz wyzwań stojących przed naukowcami zajmującymi się językami w ujęciu stosowanym. Adresatem czasopisma są zarówno doświadczeni, jak i początkujący badacze języków, językoznawcy stosowani, dydaktycy, tłumacze, kulturoznawcy i wszyscy ci, którzy traktują język jako podstawowy przedmiot swoich badań. Motywem przewodnim i osią spajającą pracę redakcji jest refleksja nad językiem. W tej szerokiej formule mieści się zarówno podejście ściśle językoznawcze, jak również pedagogiczne czy kulturowe. Mamy nadzieję, że tak zarysowana wizja czasopisma pozwoli nam wypełnić znaczącą lukę na polskim rynku czasopism naukowym. Przyjmując jednoznacznie językoznawczy punkt odniesienia, zakładamy jednocześnie, że szeroki wachlarz odniesień do badań językowych, od praktyki edukacyjno-translatorskiej po kulturowo uwarunkowane użycie języka w mediach, jest niezbędny dla całościowego podejścia do badań językowych.
Wspólną cechą artykułów publikowanych w tym tomie „Przeglądu Socjologicznego” jest zastosowanie tekstów pisanych jako materiału badawczego. Nierzadko teksty pisane traktowane są przez socjologów jako oczywiste, nieproblematyczne i w pewnym sensie transparentne źródła wiedzy. Tymczasem zamieszczone w tym numerze artykuły wskazują na olbrzymie zróżnicowanie w obszarze tekstów pisanych i miejsc ich pozyskiwania (od internetowych komentarzy poprzez prywatne listy do oficjalnych raportów); wielorodność stosowanych wobec tych materiałów metod (od klasycznej metody badania dokumentów osobistych po nowe metody analizy jakościowej i ilościowej); różnorodność perspektyw, za pomocą których można teksty pisane interpretować (reprezentowane są bowiem nie tylko perspektywy socjologiczne, ale także literaturoznawcze i pochodzące z dziedziny antropologii kulturowej) oraz wielość zagadnień społecznych i kulturowych, do których dostęp umożliwia analiza tekstów pisanych. Przedstawiamy także trzy recenzje książek wydanych w 2015 roku. Dwie z nich dotyczą odmiennych orientacji metodologicznych: sondażowych badań internetowych (Web Survey Methodology) i wykorzystania studium przypadku w badaniach naukowych (polskie wydanie znanej książki Roberta K. Yina). Wraz z trzecią recenzją nawiązujemy do tematyki akademickiej dominującej w artykułach zawartych w tym tomie i przyglądamy się książce, która stanowi próbę „opowiedzenia uniwersytetu” poprzez biografie osób związanych z Uniwersytetem Łódzkim. W dziale „Kronika” proponujemy sprawozdanie z niedawnych obchodów 70-lecia łódzkiej socjologii, które stanowiły okazję do refleksji nad przeszłością oraz współczesnością socjologii na Uniwersytecie Łódzkim oraz nad ogólną sytuacją socjologii jako dyscypliny. Drugim elementem „Kroniki” jest wywiad z synem Jana Szczepańskiego, Arturem Szczepańskim. Dzięki temu wywiadowi wspominamy postać jednego z najwybitniejszych polskich socjologów XX wieku, a pośrednio także rolę, jaką profesor Szczepański odegrał w historii Uniwersytetu Łódzkiego i łódzkiej socjologii.
Zamieszczane w Rozprawach Komisji Językowej artykuły podejmują tematykę z wielu dziedzin lingwistycznych, prezentujących różną metodologię badawczą. Publikowane rozprawy i artykuły mają charakter teoretyczno-metodologiczny i materiałowy. Obok prac polonistycznych w Rozprawach... ukazują się prace slawistyczne i komparatywne z odniesieniem do stanu indoeuropejskiego, autorstwa głównie językoznawców łódzkich, ale także pozałódzkich i zagranicznych – przedstawicieli wszystkich pokoleń
Zamieszczane w Rozprawach Komisji Językowej artykuły podejmują tematykę z wielu dziedzin lingwistycznych, prezentujących różną metodologię badawczą. Publikowane rozprawy i artykuły mają charakter teoretyczno-metodologiczny i materiałowy. Obok prac polonistycznych w Rozprawach... ukazują się prace slawistyczne i komparatywne z odniesieniem do stanu indoeuropejskiego, autorstwa głównie językoznawców łódzkich, ale także pozałódzkich i zagranicznych – przedstawicieli wszystkich pokoleń.
Zamieszczane w Rozprawach Komisji Językowej artykuły podejmują tematykę z wielu dziedzin lingwistycznych, prezentujących różną metodologię badawczą. Publikowane rozprawy i artykuły mają charakter teoretyczno-metodologiczny i materiałowy. Obok prac polonistycznych w Rozprawach... ukazują się prace slawistyczne i komparatywne z odniesieniem do stanu indoeuropejskiego, autorstwa głównie językoznawców łódzkich, ale także pozałódzkich i zagranicznych – przedstawicieli wszystkich pokoleń.
Interdyscyplinarne czasopismo humanistyczne, istniejące od 1957 roku. Do 2014 roku ukazywało się jako dwumiesięcznik, od 2015 roku jest kwartalnikiem. Publikowane są w nim artykuły problemowe (krajowe i zagraniczne) z zakresu różnych dyscyplin: literaturoznawstwa, historii, kulturoznawstwa, socjologii, filozofii, psychologii i językoznawstwa. Zamieszczane są również przekłady oraz materiały i przyczynki, dyskusje i polemiki, recenzje i przeglądy. Adresowane przede wszystkim do środowiska naukowego, nie pomija jednak czytelnika mniej profesjonalnego, zwłaszcza nauczycieli, studentów oraz inteligencji zainteresowanej problematyką humanistyczną.