1. Klincz mikro- i makroekonomii, 2. Sektor publiczny w gospodarce światowej, 3. Gospodarka wobec wyzwań globalizacji, 4. Globalizacja konkurencji a kapitał i suwerenna polityka makroekonomiczna, 5. Europa w procesach globalizacji gospodarczej - szanse i zagrożenia, 6. Globalizacja - konsekwencje dla rozwoju gospodarczego Polski, 7. Spór o model rowozju gospodarczego Polski w progu XXI wieku, 8. Przyczynek do dyskusji o trudnych problemach prognozowania zjawisk ekonomicznych, 9. Transformacja gospodarcza w arunkach integracji z Unią Europejską, 10. Polska wobec integracji europejskiej i globalizacji współczesnej gospodarki światowej, 11. makroekonomiczne konsekwencje napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski w latach 1990-2000. Analiza statystyczna, 12. Makroekonomiczne aspekty funkcjonowania rynku pracy w Polsce okresu transformacji ustrojowej, 13. Usługowa opcja rozwoju gospodarczego, 14. Możliwości usprawnienia funkcjonowania państwa w dobie rewolucji teleinformatycznej, 15. Wyzwania dla Polski XXI wieku a gotowość modernizacyjna społeczeństwa. Wybrane problemy, 16. Rynekpracy w Polsce w trakcie akcesji do Unii Europejskiej, 17. Nierówności dochodowe na tle transformacji polskiej gospodarki, 18. Aktywne formy intenacjonalizacji przedsiębiorstw, 19. Przemiany strukturalne polskiego przemysłu w okresie tranformacji, 20. Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw transportu samochopdowego wobec wyzwań integracyjnych, 21. Odpisy amortyzacyjne jako instrument ekonomiczny ochrony środowiska w świetle zasad pomocy państwa przedsiębiorstwom w Unii Europejskiej, 22. Polski przemysł spirytusowy w okresie transormacji, 23. Transfomacja systemowa a pozycja rolnictwa w gospodarce, 24. Negocjajce rolne Polski z Unią europejską - próba oceny wyników, 25. Realizacja funkcji celu procesów gospodarowania w wybranych krajach Unii Europejskiej i w Polsce, 26. Integracja polskiego sektora rolno- żywnościowego ze strukturami Unii Europejskiej, 27. O regułach polityki monetarnej w warunkach długookresowej równowagi typu Domara-Solowa, 28. Prawo jednej ceny jako podstawa porównań międzynarodowych i konsolidacji sprawozdań finansowych, 29. Polityka fiskalna Polski a członkostwo w Unii Gospodarczo-Walutowej, 30. Rozwój polskiego rynku usług bankowych w świetle koncepcji jednolitego rynku finansowego Unii Europejskiej, 31. Stany Zjednoczonewe współczesnej gospodarce światowej - źródła dominacji, 32. Przyczyny oraz przebieg japońskiego kryzysu gospodarczego.
1. Rynekpracy i jego instytucje, 2. Warunki i bariery elastyczności oraz mobilności na rynku pracy, 3. Kwalifikacje, kapitał społeczny i reformy polityki społecznej a rynek pracy, 4. Restrukturyzacja przemysłu a rynek pracy, 5. Restrukturyzacja rolnictwa a problemy rynku pracy
Zagadnienia prawno-systemowe; Reforma polskiego prawa ubezpieczeń gospodarczych w latach 1990-2001; Umowa ubezpieczenia; Kształtowanie treści prawnego stosunku ubezpieczenia; Umowa ubezpieczeniowa a umowa reasekuracji w orzecznictwie europejskiego Trybunału sprawiedliwości; Ochrona konsumenta usługi ubezpieczeniowej w prawie polskim; Dostosowanie polskiego prawa ubezpieczeniowego do prawa europejskie go (prawa wspólnotowego); Oznaczenie uposażonego w ubezpieczeniu na życie; Zagadnienia ekonomiczne; Polskie rynek ubezpieczeń - stan i kierunki rozwoju; Rynek ubezpieczeniowy a rynek finansowy - metody zarządzania ryzykiem; Zarządzanie ryzykiem ubezpieczeniowym; jakość usługi ubezpieczeniowej jako przesłanka zarządzaniem zakładem ubezpieczeń; proces sprzedaży ubezpieczeń; Ubezpieczenia na życie z funduszem inwestycyjnym w świetle wymagań ustawy o pracowniczych programach emerytalnych; Wybrane zagadnienia rachunkowości w zakładzie ubezpieczeń w świetle znowelizowanej ustawy o rachunkowości; Ocena sytuacji ekonomiczno-finansowej zakładu ubezpieczeń; Elementy teorii ruiny zakładu ubezpieczeń; Pierwszy elementarz ubezpieczeń gospodarczych.
Cz.I 1. Ubóstwo i wykluczenie społeczne, 2. Miary ubóstwa, 3. Badania nad ubóstwem, 4. Polityka społeczna a ubóstwo i wykluczenie społeczne, 5. Rekomenadacje i komentarze
1. Przepisy ogólne; 2. Orzekanie o niepełnosprawności; 3. Rehabilitacja osób niepełnosprawnych; 4. Uprawnienia osób niepełnosprawnych; 5. Szczególne obowiązki i uprawnienia pracodawców w związku z zatrudnieniem osób niepełnosprawnych; 6. Zakłady pracy chronionej i zakłady aktywności zawodowej; 7. Zadania i organizacja służb działających na rzecz osób niepełnosprawnych; 8. Szkolenie osób niepełnosprawnych; 9. Krajowa rada konsultacyjna do spraw osób niepełnosprawnych; 10. Państwowy fundusz rehabilitacyjny osób niepełnosprawnych; 10A. Odpowiedzialność za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy; 11. Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe.
Zawiera: Część I DROGA DO WSPÓŁCZESNEGO INTERWENCJONIZMU I JEGO CECHY: Rozdział I Powstanie i rozwój interwencjonizmu: 1. Uwagi wstępne 2. Interwencjonizm do połowy XIX w.; 3. Interwencjonizm do I połowy XX w.; 4. Interwencjonizm od II połowy XX w.; 4.1. Interwencjonizm w podzielonym politycznie świecie; 4.2. Zarządzanie gospodarką narodową w socjalizmie jako nowa formuła interwencjonizmu państwowego; 4.3. Powstanie interwencjonizmu międzynarodowego; 4.4. Interwencjonizm integracyjny na świecie i w Europie (interwencjonizm unijny); 4.5. Interwencjonizm w obliczu wydarzeń istotnych globalnie. Rozdział II Podstawy doktrynalne interwencjonizmu: Część II KONSTRUKCJA WSPÓŁCZESNEGO INTERWENCJONIZMU: Rozdział III Formuła współczesnego interwencjonizmu: 1. Przyczyny i cele współczesnego interwencjonizmu; 2. Formy realizacji współczesnego interwencjonizmu; 3. Instrumentarium współczesnego interwencjonizmu. Rozdział IV Podstawy prawne interwencjonizmu oraz problemy ich tworzenia i kontroli: 1. Prawo interwencjonizmu; 2. Międzynarodowe prawo interwencjonizmu; 2.1. Zakres i źródła; 2.2. Problemy tworzenia i kontroli; 3. Unijne prawo interwencjonizmu; 3.1. Zakres i źródła; 3.2. Problemy tworzenia i kontroli; 4. Krajowe prawo interwencjonizmu (na przykładzie Polski); 4.1. Zakres i źródła; 4.2. Problemy tworzenia i kontroli. Rozdział V Instytucjonalizacja organizacyjna interwencjonizmu: 1. Zasady ogólne organizacji wykonywania interwencjonizmu; 2. Katalog organów i instytucji realizujących cele interwencjonizmu oraz ich charakter prawny; 3. Problem specjalizacji, współdziałania i koordynacji wykonywania interwencjonizmu przez organy i instytucje działające na różnych poziomach interwencjonizmu.; Część III FUNKCJE WSPÓŁCZESNEGO INTERWENCJONIZMU I FORMY JEGO REALIZACJI: Rozdział VI Tworzenie strategii rozwoju (polityki gospodarczej) jako forma realizacji interwencjonizmu: 1. Istota i podstawy tworzenia strategii rozwoju (polityki gospodarczej); 2. Tworzenie polityki gospodarczej na szczeblu organizacji międzynarodowych; 3. Tworzenie polityki gospodarczej w Unii Europejskiej; 4. Tworzenie polityki rozwoju w Polsce po 1989 r.. Rozdział VII Programowanie gospodarcze i wieloletnie planowanie finansowe jako formy interwencjonizmu w gospodarce: 1. Od planowania do programowania gospodarczego; 2. Programowanie gospodarcze i wieloletnie planowanie finansowe w Unii Europejskiej; 3. Programowanie gospodarcze i wieloletnie planowanie finansowe w Polsce po 1989 r.. Rozdział VIII Wsparcie finansowe gospodarki i przedsiębiorców jako formy realizacji interwencjonizmu: 1. Pojęcie wsparcia finansowego gospodarki i przedsiębiorców; 2. Udzielanie wsparcia finansowego w świetle międzynarodowego prawa interwencjonizmu; 3. Udzielanie wsparcia finansowego w świetle prawa unijnego; 3.1. Zasady ogólne oraz źródła i mechanizmy; 3.2. Pomoc finansowa dla państw członkowskich; 3.3. Pomoc publiczna w świetle prawa unijnego; 3.3.1. Zasady ogólne; 3.3.2. Dopuszczalność udzielania pomocy publicznej ze względu na jej cele; 4. Finansowanie gospodarki oraz udzielanie pomocy publicznej w świetle prawa krajowego (na przykładzie Polski); 4.1. Udział państwa w finansowaniu gospodarki; 4.2. Krajowa pomoc publiczna. Rozdział IX Kontrola i nadzór jako formy realizacji interwencjonizmu: 1. Pojęcie i cele oraz rodzaje kontroli i nadzoru; 2. Kontrola i nadzór w świetle międzynarodowego prawa interwencjonizmu; 3. Kontrola i nadzór w świetle unijnego prawa interwencjonizmu; 4. Kontrola i nadzór w świetle krajowego prawa interwencjonizmu (na przykładzie Polski). Rozdział X Ochrona konkurencji i konsumentów jako forma realizacji interwencjonizmu: 1. Systemy ochrony konkurencji i konsumentów; 2. Ochrona konkurencji i konsumentów w świetle międzynarodowego prawa interwencjonizmu; 3. Ochrona konkurencji i konsumentów w świetle prawa unijnego; 4. Ochrona konkurencji i konsumentów według krajowego prawa interwencjonizmu (na przykładzie Polski). Część IV INTERWENCJONIZM W RÓŻNYCH SEGMENTACH RYNKU: Rozdział XI Ograniczenia wolności (swobody) gospodarczej na rynku towarów i usług jako formy realizacji interwencjonizmu: 1. Wolność gospodarcza oraz przyczyny i formy jej ograniczania; 2. Ograniczanie wolności (swobody) gospodarczej w świetle międzynarodowego prawa interwencjonizmu; 3. Ograniczenie wolności (swobody) gospodarczej na rynku towarów i usług w świetle unijnego prawa interwencjonizmu; 4. Ograniczenie wolności (swobody) gospodarczej na rynku towarów i usług w świetle krajowego prawa interwencjonizmu (na przykładzie Polski); 4.1. Ograniczenia dotyczące cudzoziemców (osób zagranicznych) i przedsiębiorców zagranicznych; 4.2. Ograniczenia w formie reglamentacji gospodarczej; 4.3. Ograniczenia stosowane w ramach regulacji gospodarczej. Rozdział XII Zapewnienie bezpieczeństwa i stabilności na rynku finansowym i kapitałowym jako forma realizacji interwencjonizmu: 1. Przyczyny i formy prawne interwencjonizmu na rynku finansowym i kapitałowym; 2. Bezpieczeństwo i stabilność rynku finansowego i kapitałowego w świetle międzynarodowego prawa interwencjonizmu; 3. Bezpieczeństwo i stabilność rynku finansowego i kapitałowego w świetle unijnego prawa interwencjonizmu; 3.1. Regulacje prawne unijnego rynku finansowego; 3.2. Regulacje prawne unijnego rynku kapitałowego; 4. Bezpieczeństwo i stabilność rynku finansowego i kapitałowego w świetle krajowego prawa interwencjonizmu (na przykładzie Polski); 4.1. Regulacje prawne krajowego rynku finansowego; 4.2. Regulacje prawne krajowego rynku kapitałowego. Rozdział XIII Ochrona rynku pracy jako forma realizacji interwencjonizmu: 1. Przyczyny i zakres oraz formy prawne interwencjonizmu na rynku pracy; 2. Ochrona rynku pracy w świetle międzynarodowego prawa interwencjonizmu; 3. Ochrona rynku pracy w świetle unijnego prawa interwencjonizmu; 4. Ochrona rynku pracy w świetle krajowego prawa interwencjonizmu (na przykładzie Polski).
Na początku XXI wieku wykluczenie społeczne stało się jedną z podstawowych kwestii społecznych w krajach europejskich. Bierze się ono z wszelkiego rodzaju nierówności, a polega na swoistej izolacji z życia społecznego osób odbiegających od powszechnie przyjętych norm. Zjawisko to dotyczy wszystkich gospodarek i jest w dużej mierze niezależne od rozwoju gospodarczego państw. Nie dziwi zatem fakt, że przeciwdziałanie mu jawi się jako jeden z najważniejszych celów polityki Unii Europejskiej w sferze społecznej.
W Polsce polityka przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu jest realizowana poprzez pomoc społeczną i zatrudnienie socjalne. Na obu tych polach istotną rolę do odegrania mają podmioty ekonomii społecznej.
Celem niniejszej monografii jest wszechstronne przeanalizowanie zjawiska wykluczenia społecznego oraz metod przeciwdziałania niemu. Zaprezentowano bieżący stan badań na ten temat i dokonano oceny przydatności gospodarki społecznej jako jednej z metod inkluzji społecznej.
1.Ekonomia jako dyscyplina naukowa, 2.Zarys historii i ogólne założenia ustroju liberalnego, 3.Gospodarka rynkowa, 4.Teoria wyboru konsumenta, 5.Przedsiębiorstwo i koszty produkcji, 6.Konkurencja w gospodarce rynkowej, 7.Pieniądz i system bankowy, 8.Rynek finansowy i rynek papierów wartościowych, 9.Rynekpracy
1. Podmioty rynku dóbr konsumpcyjnych; 2. Warunki transformacji gospodarczej a zachowania podmiotów rynkowych; 3. Diagnoza i przewidywanie zachowań samorządów lokalnych w warunkach transformacji ustrojowej; 4. Diagnoza i przewidywanie zachowań gospodarstw domowych w warunkach transformacji gospodarczej; 5. Analiza i kierunki rozwoju zachowań rynkowych przedsiębiorstw w warunkach transformacji do gospodarstw rynkowej; Zakończenie.
(Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas : dawnej Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Sosnowcu. Zarządzanie i Marketing , ISSN 1644-9134 ; Zeszyt 2/2006)
1. Elastyczność przedsiębiorstwa na globalnym rynku-aspekty rozwojowe, 2. Europejskie trendy w zakresie innowacji, 3. Innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, 4. Rynekpracy a przedsiębiorczość lokalna, 5. Koncepcja edukacji przez całe życie jako odpowiedź na wyzwania współczesności, 6. Kapitał intelektualny w realizacji jednolitego procesu budowy strategii przedsiębiorstwa, 7. Klastry jako środek przedsiębiorczości lokalnej, 8. Efektywne modele biznesu, 9. Uwarunkowania strategii przedsiębiorstw transnarodowych, 10. Analiza interesariuszy w projektach bibliotecznych
Formalno-prawne ograniczenia swobody inicjacji działalności gospodarczej - na przykładzie koncesji na przewozy lotnicze; Prawno-ekonomiczne bariery rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw na przykładzie województwa kujawsko-pomorskiego; Problematyka wdrażania międzynarodowego prawa bilansowego w Polsce; Funkcjonowanie rynku pracy w Polsce; Ośrodki odpowiedzialności w przedsiębiorstwie; Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach aliansu strategicznego; Zarządzanie zasobami firmy i jej procesami gospodarczymi wspomagane systemem ERP/ERP II; Zasady finansowania działalności w średnich i dużych przedsiębiorstwach; Zasady prezentacji zmian w kapitałach własnych w różnych formach prawno-organizacyjnych; Rachunkowość przerobu Goldratta w świetle paradygmatów rachunkowości - wyniki badania ankietowego; Biegły rewident jako instytucja zaufania publicznego - ocena korzyści z audytu (wyniki badań empirycznych); Metodyka wyznaczania rodzaju polityki rachunkowości w zakresie rezerw w bankach spółdzielczych; Wybór formy opodatkowania jako optymalizowanie ponoszonych wydatków przez przedsiębiorcę będącym osoba fizyczną; Znaczenie wprowadzenia jednolitej stawki podatkowej w podatku dochodowym od osób fizycznych dla małych i średnich przedsiębiorstw; Rola cen transferowych w planowaniu optymalizacji obciążeń podatkowych; Prawa i obowiązki podmiotów kontrolowanych przez organy kontroli skarbowej; Wyspecjalizowana administracja podatkowa - czynnik wspomagający procesy gospodarcze i zarządzanie dużą firmą; Podatki i ich wpływ na dochody budżetu państwa w Polsce w latach 1991-2003; Kierunki dostosowywania wyższego szkolnictwa zawodowego do potrzeb zmieniającego się rynku pracy w Polsce - wybrane aspekty; Trzecia Droga czy liberalizm gospodarczy? Rozwiązania dla Polski w kontekście ustrojów gospodarczych krajów Unii Europejskiej; Uwarunkowania przepływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Wyzwania dla Polski; Międzynarodowe kryzysy finansowe. Wybrane zagadnienia; Strategia polityki pieniężnej w strefie euro; Działalność europejska Funduszu Inwestycyjnego w zakresie venture capital jako element strategii lizbońskiej; Długoterminowa polityka energetyczna Unii Europejskiej.
Wprowadzenie Część I. Trendy globalnego rynku pracy ROZDZIAŁ 1. Wyzwania międzynarodowego rynku pracy (Sylwia Przytula) 1.1. Wstęp 1.2. Wpływ migrantów na rynek pracy 1.3. Zmiany demograficzne i wielopokoleniowość 1.4. Rola kobiet w życiu społecznym i zawodowym 1.5. Automatyzacja, robotyzacja i cyfryzacja na globalnym rynku pracy 1.6. Konkluzje ROZDZIAŁ 2. Mobilność i migracje międzynarodowe jako determinanty różnorodności zespołów pracowniczych [Małgorzata Stńker) 2.1. Wstęp 2.2. Zmiany wzorców zachowań migracyjnych na współczesnym rynku pracy 2.3. Wybrane teorie migracji 2.4. Wysoko wykwalifikowani migranci i pracownicy mobilni 2.5. Migranci i pracownicy mobilni o niskich kwalifikacjach 2.6. Konkluzje ROZDZIAŁ 3. Wymiary i poziomy analizy różnorodności (Sylwia Przytula, Katarzyna Krysińska- 3.1. Wstęp 3.2. Rozwój problematyki i badań związanych z różnorodnością 3.3. Definiowanie różnorodności w literaturze przedmiotowej 3.4. Zarządzanie różnorodnością w pespektywie zarządczej i socjologiczno-psychologicznej 3.5. Pozytywne i negatywne rezultaty zarządzania różnorodnością w praktyce zarządzania 3.6. Konkluzje ROZDZIAŁ 4. Rola migrantów i ekspatriantów na międzynarodowym rynku pracy 4.1. Wstęp 4.2. Światowe trendy kształtujące międzynarodowy rynek pracy 4.3. Migracja i ekspatriacja jako kluczowe zjawiska globalnego rynku pracy 4.4. Migranci i ekspatrianci jako element globalnego zarządzania różnorodnością 4.5. Migranci i ekspatrianci - wyniki pilotażu 4.6. Konkluzje Część II. Różnorodność pracowników w wymiarze pierwotnym i wtórnym ROZDZIAŁ 5. Różnorodność pracowników w wymiarze wielopokoleniowości 5.1. Wstęp 5.2. Charakterystyka wielopokoleniowości na rynku pracy 5.3. Pokolenie baby boomers, czyli osoby w wieku 54+ 5.4. Charakterystyka pokolenia X (osoby w wieku 38-53 lat) 5.5. Charakterystyka pokolenia Y (osoby w wieku 23-38 lat) 5.6. Charakterystyka pokolenia Z (osoby w wieku 18-24 lat) 5.7. Wielopokoleniowość pracowników - refleksje z badań 5.8. Konkluzje ROZDZIAŁ 6. Zarządzanie różnorodnością pici i wynikające z niego korzyści wobec nierówności kobiet i mężczyzn oraz braków na rynku pracy (Teresa Kupczyk) 6.1. Wstęp 6.2. Ustalenia terminologiczne 6.3. Nierówności płci na rynku pracy 6.4. Korzyści z zarządzania różnorodnością płci 6.5. Korzyści z zarządzania różnorodnością pici w świetle badań własnych 6.6. Ocena zarządzania różnorodnością płci w organizacjach 6.7. Konkluzje ROZDZIAŁ 7. Uczenie się w interakcjach mono- i międzykulturowych (Małgorzata Rozkwitalska) 7.1. Wstęp 7.2. Uczenie się nieformalne a uczestnictwo w interakcjach społecznych 7.3. Uczenie się pracowników w interakcjach społecznych - wyniki badań 7.4. Konkluzje ROZDZIAŁ 8. Nowe kompetencje pracowników wobec zmian na globalnym rynku pracy 8.1. Wstęp 8.2. Zmiany na globalnym rynku pracy 8.3. Kompetencje niezbędne w nowej rzeczywistości 8.4. Możliwe konsekwencje niedoboru kompetencji 8.5. Konkluzje - sugestie rozwojowe ROZDZIAŁ 9. Różnorodność pracowników w odniesieniu do zaangażowania - impresje z Arabii Saudyjskiej (Krystyna Kmiotek) 9.1. Wstęp 9.2. Istota, podmioty ukierunkowujące oraz koncepcja zintegrowanego zaangażowania pracowników 9.3. Zaangażowanie organizacyjne w kontekście różnic kulturowych 9.4. Case study - obcokrajowcy w Arabii Saudyjskiej 9.5. Konkluzje Część III. Zarządzanie różnorodnością pracowników w organizacjach międzynarodowych ROZDZIAŁ 10. Zarządzanie zróżnicowanymi pracownikami jako element CSR (Aneta Długopolska- 10.1. Wstęp 10.2. Metodyka badań własnych 10.3. Jak w organizacji rozumiana jest społeczna odpowiedzialność biznesu i różnorodność pracownicza, czy i, jeśli tak, w jaki sposób zostało to ujęte w strategii firmy? 10.4. W jaki sposób organizacja realizuje odgórne zadania wynikające ze strategii CSR w obszarze D & I? Kto jest odpowiedzialny za koordynację; jakie polityki i procedury obowiązują w organizacji, w jakich procesach wdrożono aspekty zarządzania różnorodnością? 10.5. W jaki sposób organizacja zachęca pracowników do oddolnego zaangażowania się w obszarze CSR i D & I, jakie projekty są realizowane? 10.6. W jaki sposób organizacja ocenia skuteczność podejmowanych działań w obszarze CSR i D & I oraz jak o nich informuje? 10.7. Konkluzje ROZDZIAŁ 11. Kariery kobiet w korporacjach międzynarodowych (Katarzyna Krysińska-Kościańska) 11.1. Wstęp 11.2. Modele karier w korporacjach międzynarodowych 11.3. Różnorodność płci w dyskursie teoretycznym i w badaniach empirycznych 11.4. Status różnorodności ze względu na płeć w korporacjach międzynarodowych 11.5. Metodyka własnych badań pilotażowych 11.6. Refleksje z badań 11.7. Konkluzje ROZDZIAŁ 12. Praktyka zarządzania różnorodnością pracowników a wyzwania współczesnego rynku pracy - panel ekspertów (Sylwia Przytula, Gabriela Strzelec) 12.1. Metodyka badań 12.2. Charakterystyka grupy 12.3. Organizacja i przebieg panelu 12.4. Konkluzje; Spis tabel; Spis rysunków i wykresów; Notki o Autorach.
Zawiera: Wstęp; Rozdział 1. Praca – zatrudnienie – efektywność zatrudnieniowa kształcenia: 1.1. Praca i zatrudnienie. Pracujący i zatrudnieni; 1.2. Popyt na pracę. Oczekiwania pracodawców wobec kompetencji pracowników; 1.3. Zagadnienia rynku pracy i zatrudnienia jako obszar problemowy pedagogiki pracy; Zagadnienia do przemyślenia i dyskusji. Rozdział 2. Ogólna charakterystyka zatrudnialności: 2.1. Pojęcie i wymiary zatrudnialności; 2.2. Wybrane determinanty zatrudnialności; 2.3. Zatrudnialność kategorią pedagogiki pracy. Zagadnienia do przemyślenia i dyskusji. Rozdział 3. Kompetencje i ich związek z zatrudnialnością: 3.1. Istota i uwarunkowania rozwoju kompetencji; 3.2. Rodzaje kompetencji – kontekst zatrudnienia; 3.3. Kompetencje a kapitał ludzki; 3.4. Zarządzanie kompetencjami w organizacji. Zagadnienia do przemyślenia i dyskusji. Rozdział 4. Edukacyjne wspieranie zatrudnialności: 4.1. Kształcenie dualne formą kształtowania kompetencji sprzyjających zatrudnieniu; 4.2. Szkolenia – wspieranie rozwoju kompetencji pracowników; 4.3. Coaching, mentoring i mentoring odwrócony metodami doskonalenia zawodowego. Zagadnienia do przemyślenia i dyskusji. Rozdział 5. Zatrudnianie osób młodych i starszych: 5.1. Niedopasowanie kompetencyjne i kwalifikacyjne; 5.2. Zatrudnialność osób młodych; 5.3. Zatrudnialność osób w wieku 55+. Zagadnienia do przemyślenia i dyskusji.
1. Kapitał społeczny, czyli o wartości relacji międzyludzkich: Kapitał społeczny- klasyka gatunku; Kapitał społeczny w perspektywie sieciowej; 2. Rynekpracy, przedsiębiorca, zatrudnienie: Przedsiębiorca na rynku pracy; Zatrudnianie pracowników; 3. Więzi społeczne i zatrudnianie: Więzi rodzinne; Więzi organizacyjne; Więzi koleżeńskie; Formalne metody zatrudniania.
W prezentowanych artykułach przedstawiono wciąż jeszcze słabo rozpoznane i nie najlepiej praktycznie rozwiązywane problemy funkcjonowania przedsiębiorstw ery postindustrialnej. Autorzy przyjęli założenie, że rozwój gospodarki postindustrialnej (w obszarze społecznym określanej jako społeczeństwo informacyjne) wnosi znaczące zmiany niemal w każdym wymiarze zarządzania i organizacji pracy. Powszechne staje się wykorzystanie nowoczesnych technologii informatycznych, automatyzacji i robotyzacji w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Wymaga to zastosowania nowych zasad i metod zarządzania oraz aplikacji analizy technicznej, zarządzania przez innowacje, zarządzania projektami innowacyjnymi, współtworzenia wartości z organizacjami zewnętrznymi w zakresie logistyki, wiedzy, wspólnych usług. Jeszcze większe zmiany obserwuje się w obszarze organizacji pracy. Relację człowiek–materia zastępuje relacja człowiek–informacja lub człowiek–człowiek w sektorze usług. Informacja i wiedza stają się zasadniczym czynnikiem wytwórczym i produktem zarazem. Dematerializacja pracy powoduje, że można ją wykonać w różnych miejscach i w różnym czasie. Zmieniające się stosunki i warunki pracy, a w szczególności formy zatrudnienia i czasu pracy, systemy wynagradzania, charakter pracy, wymagają kreatywności, innowacyjności, zaangażowania, stałego uczenia się. Problematyka artykułów składających się na ten Zeszyt koncentruje się wokół kwestii metodycznych, a więc wyceny i prezentacji wartości nieruchomości gruntowych, planowania i wykorzystania nowoczesnych technologii w przedsiębiorstwach, korzystania z ulg podatkowych przez przedsiębiorców, koncepcji zarządzania energią w przedsiębiorstwie, oceny płynności finansowej przedsiębiorstwa na podstawie rachunku przepływów pieniężnych, koncepcji doskonalenia i rekonstrukcji systemu czasu pracy w przedsiębiorstwie, analizy wpływu fizycznych czynników środowiska pracy na obciążenia pracą pracownika czy sposobu wykorzystania środowiska przyrodniczego przy projektowaniu wnętrz biurowych. Warto podkreślić, że w artykułach uwzględniono rezultaty empirycznych badań własnych Autorów. Z tego powodu mogą stanowić interesującą i pożyteczną pozycję zarówno dla teoretyków, jak i studentów czy praktyków.(...)
Skala i szybkie tempo zmian zachodzących w sferze społeczno-gospodarczej powodują powstawanie niespotykanych dotąd zjawisk i procesów, rodzą nowe problemy, których rozwiązywać nie da się bez odpowiednich badań i nowej wiedzy. Badania jakichkolwiek zdarzeń wymagają trudu. Trud taki podejmujemy zwykle z dwóch powodów. Jednym jest bezinteresowna ciekawość badacza, częściej jednak przeprowadzamy analizę teoretyczną wtedy, kiedy natrafimy na trudności – gdy nie skutkują wyuczone sposoby dawania sobie rady z rzeczywistością lub też gdy chcemy osiągnąć coś nowego. W tych właśnie dwóch przypadkach źródłem pomocy jest teoria, nowa wiedza. Zawiera ją każdy z prezentowanych artykułów składających się na niniejszy numer „Zeszytów Naukowych Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, trzydziesty z kolei, tym razem ukierunkowany na współczesną tematykę funkcjonowania organizacji gospodarczych. Artykuły, będące efektem prac naukowych prowadzonych w ramach badań podstawowych i wdrożeniowych, prezentują wiele interesujących poznawczo oraz aplikacyjnie informacji. W dużej mierze są one poświęcone problematyce zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym, zarządzania personelem, ze zwróceniem uwagi szczególnie na kształtowanie pożądanych kompetencji pracowników, jak również problematyce nadzoru właścicielskiego w sektorze przedsiębiorstw komunalnych, marketingu bezpośredniego dóbr luksusowych oraz prezentacji modeli sprawozdawczości małych podmiotów gospodarczych.(...)
R.1 Uwarunkowania przemian konsumpcji w okresie transformacji polskiej gospodarki; R.2 Postawy i formy zachowań konsumentów na rynku (w świetle badań ankietowych); R.3 Zachowania adaptacyjne gospodarstw domowych w warunkach gospodarki rynkowej; R.4 Ocena przemian zachowań konsumenckich w warunkach transformacji.
1. Teoretyczne podstawy stosowania płacy minimalnej, 2. Płaca minimalna w dokumentach międzynarodowych oraz prawodawstwie Polskie, innych krajów Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych, 3. Wyniki badań nad wysokością i częstotliwością stosowania płacy minimalnej w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych, 4. Wpływ płacy minimalnej na rynek pracy w Stanach Zjednoczonych w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej