Problemy rozwoju społeczno-ekonomicznego Polski w perspektywie lat dziewięćdziesiątych; Zagrożenie wysokim bezrobociem w województwie śląskim; Kształcenie a rynek pracy- monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych w rejonie Zabrza i Gliwic w latach 1994-97; Perspektywy zmian w zatrudnieniu w zakładach pracy rejonu Zabrza i Gliwic.
(Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas : dawnej Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Sosnowcu. Zarządzanie i Marketing , ISSN 1644-9134 ; Zeszyt 2/2006)
1. Elastyczność przedsiębiorstwa na globalnym rynku-aspekty rozwojowe, 2. Europejskie trendy w zakresie innowacji, 3. Innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, 4. Rynek pracy a przedsiębiorczość lokalna, 5. Koncepcja edukacji przez całe życie jako odpowiedź na wyzwania współczesności, 6. Kapitał intelektualny w realizacji jednolitego procesu budowy strategii przedsiębiorstwa, 7. Klastry jako środek przedsiębiorczości lokalnej, 8. Efektywne modele biznesu, 9. Uwarunkowania strategii przedsiębiorstw transnarodowych, 10. Analiza interesariuszy w projektach bibliotecznych
Przedmowa; Cz.I: Środowisko marketingu dóbr i usług przemysłowych; CZ.II: Proces zakupów w organizacji; Cz.III: Ocena możliwości rynkowych;Cz.IV: Formułowanie strategii marketingu dóbr i usług przemysłowych; Ocena strategii marketingu dóbr i usług przemysłowych i jej wyników; Przykłady. Perpsktywa marketingu dóbr i usług przemysłowych; Rynek towarow i usług przemysłowych z perspektywy zorganizowanego nabywcy; Tworzenie związkow z organizacjami nabywców; Zachowanie nabywcze organizacji; System informacyjny w marketingu dóbr i usług przemysłowych; Segmentacja rynku towarów i usług; Analiza popytu organizacji; Planowanie marketingu dóbr i usług przemysłowych: perospktywy strategiczne; Strategie marketingu dóbr i usług przemysłowych dla rynków globalnych; Zarządzanie asortymentem dla rynków towarów i usług przemyslowych; Zarządzanie innowacją i rozwojem nowych produktów przemysłowych; Zarządzanie usługami dla rynków towarów i usług przemysłowych; Zarządzanie kanałami marketingu dóbr i usług przemysłowych; Kanały marketingu dóbr i usług przemysłowych: powiązania logistyczne; Zarządzanie funkcją ustalania cen przemysłowych; Marketing dóbr i usług przemysłowych: przekazywanie informacji poprzez reklamę i promocję sprzeadzy; Porozumiewanie się w marketingu dóbr i usług przemyslowych: zarządzanie sprzedażą osobistą; Kontrolowanie strategii marketingu dóbr i usług przemysłowych.
1. Podstawowe pojęcia, 2. Formy prawne władania nieruchomością, 3. Obowiązki związane z władaniem nieruchomością, 4. Nieruchomości na rynku, 5. Źródła informacji o nieruchomości, 6. Proces inwestycyjny, 7. Zmiana wartości nieruchomości poza procesem inwestycyjnym, 8. Umowa o zarządzanie nieruchomością, 9. Zawodowe zarządzanie nieruchomościami, 10. Odpowiedzialność związana z nieruchomością, 11. Ubezpieczenia związane z nieruchomościami
Wstęp; 1.Przedmiot zarządzania nowym produktem; 2.Nowe generacje produktów dla XXI wieku; 3.Badania rynku w procesie kształtowania nowego produktu; 4.Cykl życia produktu; 5.Strategie nowego produktu; 6.Proces rozwoju nowego produktu w wybranych firmach USA; 7.Znaki towarowe i usługowe; 8.Procedura poszuki wania nowych produktów; 9.Koszty przygotowania i wdro żenia nowych produktów w firmie.
Wstęp; 1.Przedmiot zarządzania nowym produktem; 2.Nowe generacje produktów dla XXI wieku; 3.Badania rynku w procesie kształtowania nowego produktu; 4.Cykl życia produktu; 5.Strategie nowego produktu; 6.Proces rozwoju nowego produktu w wybranych firmach USA; 7.Znaki towarowe i usługowe; 8.Procedura poszuki wania nowych produktów; 9.Koszty przygotowania i wdro żenia nowych produktów w firmie.
Wstęp; 1. Sprawozdania finansowe jako podstawa oceny płynności finansowej; 2. Dynamiczny i statyczny pomiar płynności finansowej w przedsiębiorstwie; 3. Poziom kapitału obrotowego i jego pomiar; 4. Zarządzanie kapitałem obrotowym w przedsiębiorstwie; 5. Zarządzanie zapasami w przedsiębiorstwie; 6. Metody monitorowania i prognozowania należności; 7. Polityka kredytowa przedsiębiorstwa wobec odbiorców; 8. Sterowanie należnościami przedsiębiorstwa; 9. Zarządzanie środkami pieniężnymi w przedsiębiorstwie; 10. Krótkoterminowe źródła zasilania przedsiębiorstwa.
Wstęp; 1. Sprawozdania finansowe jako podstawa oceny płynności finansowej; 2. Dynamiczny i statyczny pomiar płynności finansowej w przedsiębiorstwie; 3. Poziom kapitału obrotowego i jego pomiar; 4. Zarządzanie kapitałem obrotowym w przedsiębiorstwie; 5. Zarządzanie zapasami w przedsiębiorstwie; 6. Metody monitorowania i prognozowania należności; 7. Polityka kredytowa przedsiębiorstwa wobec odbiorców; 8. Sterowanie należnościami przedsiębiorstwa; 9. Zarządzanie środkami pieniężnymi w przedsiębiorstwie; 10. Krótkoterminowe źródła zasilania przedsiębiorstwa.
Wstęp; 1. Sprawozdania finansowe jako podstawa oceny płynności finansowej; 2. Dynamiczny i statyczny pomiar płynności finansowej w przedsiębiorstwie; 3. Poziom kapitału obrotowego i jego pomiar; 4. Zarządzanie kapitałem obrotowym w przedsiębiorstwie; 5. Zarządzanie zapasami w przedsiębiorstwie; 6. Metody monitorowania i prognozowania należności; 7. Polityka kredytowa przedsiębiorstwa wobec odbiorców; 8. Sterowanie należnościami przedsiębiorstwa; 9. Zarządzanie środkami pieniężnymi w przedsiębiorstwie; 10. Krótkoterminowe źródła zasilania przedsiębiorstwa.
Formalno-prawne ograniczenia swobody inicjacji działalności gospodarczej - na przykładzie koncesji na przewozy lotnicze; Prawno-ekonomiczne bariery rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw na przykładzie województwa kujawsko-pomorskiego; Problematyka wdrażania międzynarodowego prawa bilansowego w Polsce; Funkcjonowanie rynku pracy w Polsce; Ośrodki odpowiedzialności w przedsiębiorstwie; Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach aliansu strategicznego; Zarządzanie zasobami firmy i jej procesami gospodarczymi wspomagane systemem ERP/ERP II; Zasady finansowania działalności w średnich i dużych przedsiębiorstwach; Zasady prezentacji zmian w kapitałach własnych w różnych formach prawno-organizacyjnych; Rachunkowość przerobu Goldratta w świetle paradygmatów rachunkowości - wyniki badania ankietowego; Biegły rewident jako instytucja zaufania publicznego - ocena korzyści z audytu (wyniki badań empirycznych); Metodyka wyznaczania rodzaju polityki rachunkowości w zakresie rezerw w bankach spółdzielczych; Wybór formy opodatkowania jako optymalizowanie ponoszonych wydatków przez przedsiębiorcę będącym osoba fizyczną; Znaczenie wprowadzenia jednolitej stawki podatkowej w podatku dochodowym od osób fizycznych dla małych i średnich przedsiębiorstw; Rola cen transferowych w planowaniu optymalizacji obciążeń podatkowych; Prawa i obowiązki podmiotów kontrolowanych przez organy kontroli skarbowej; Wyspecjalizowana administracja podatkowa - czynnik wspomagający procesy gospodarcze i zarządzanie dużą firmą; Podatki i ich wpływ na dochody budżetu państwa w Polsce w latach 1991-2003; Kierunki dostosowywania wyższego szkolnictwa zawodowego do potrzeb zmieniającego się rynku pracy w Polsce - wybrane aspekty; Trzecia Droga czy liberalizm gospodarczy? Rozwiązania dla Polski w kontekście ustrojów gospodarczych krajów Unii Europejskiej; Uwarunkowania przepływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Wyzwania dla Polski; Międzynarodowe kryzysy finansowe. Wybrane zagadnienia; Strategia polityki pieniężnej w strefie euro; Działalność europejska Funduszu Inwestycyjnego w zakresie venture capital jako element strategii lizbońskiej; Długoterminowa polityka energetyczna Unii Europejskiej.
1. Rola przedsiębiorstw w rozwoju regionalnym. 2. Metody doskonalenia przedsiębiorstw w gospodarce regionalnej. 3. Konkurencyjność regionalna w globalnej gospodarce wiedzy. 4. Integracja, koordynacja i sprawność w regionalnych systemach zarządzania. 5. Przedsiębiorstwo jako czynnik wzrostu i konkurencyjności regionu. 6. Informacyjne przedsiębiorstwo w regionie. 7. Aktywność innowacyjna przedsiębiorstw a przyszłość regionu. 8. Determinanty rynku pracy w kształtowaniu polityki personalnej przedsiębiorstwa.
W numerze [Contents] Shanshan Liu, Thomas Hyclak: Employment effects of US minimum wage policy, doi: 10.15678/ZP.2015.33.3.01, s. 5–15; Tomasz Geodecki, Maciej Jan Grodzicki: Jak awansować w światowej lidze gospodarczej? Kraje Europy Środkowo-Wschodniej w globalnych łańcuchach wartości [How to climb up the World Economic League Table? Central and Eastern Europe in global value chains], doi: 10.15678/ZP.2015.33.3.02, s. 16–40; Andrzej Zybała: Struktura ryzyk w reformie wybranych elementów polityki rynku pracy [The structure of risk in selected elements of labour-market policy reform], doi: 10.15678/ZP.2015.33.3.03, s. 41–55; Rafał Matyja: Krajowa Polityka Miejska okiem politologa [National Urban Policy in the eyes of political scientist], doi: 10.15678/ZP.2015.33.3.04, s. 56–66; Tomasz Kupiec: Program evaluation use and its mechanisms: The case of Cohesion Policy in Polish regional administration, doi: 10.15678/ZP.2015.33.3.05, s. 67–83. Wybór tekstów klasycznych [Selection of classic texts] David Harvey: Od menedżeryzmu do przedsiębiorczości: transformacja procesu rządzenia miastami w późnym kapitalizmie [From managerialism to entrepreneurialism: The transformation in urban governance in late capitalism], doi: 10.15678/ZP.2015.33.3.06, s. 84–106.
Zmieniające się paradygmaty zarządzania współczesnymi przedsiębiorstwami - diagnoza i perspektywa przyszłości; Wiedza i kultura organizacyjna jako główne filary zasobów niematerialnych w przedsiębiorstwie; Wielowymiarowa ocena zarządzania majątkiem i kapitałem obrotowym w przedsiębiorstwie; Rozwój organizacji ukierunkowanej na reaktywne zarządzanie odchyleniami - typologia i rola systemów wczesnego ostrzegania przed upadłością przedsiębiorstw; Lean management w przedsiębiorstwie; Instytucjonalne formy wspierania przedsiębiorczości; Porozumienia ograniczające uczciwą konkurencję na polskim rynku; Ewolucja pozabankowych form finansowania dłużnego przedsiębiorstw w Polsce; Zarządzanie projektami - perspektywa sukcesu; Zarządzanie projektami europejskimi - perspektywa interesariuszy; Zmieniające się paradygmaty zarządzania współczesnymi przedsiębiorstwami - diagnoza i perspektywa przyszłości.
Wprowadzenie Część I. Trendy globalnego rynku pracy ROZDZIAŁ 1. Wyzwania międzynarodowego rynku pracy (Sylwia Przytula) 1.1. Wstęp 1.2. Wpływ migrantów na rynek pracy 1.3. Zmiany demograficzne i wielopokoleniowość 1.4. Rola kobiet w życiu społecznym i zawodowym 1.5. Automatyzacja, robotyzacja i cyfryzacja na globalnym rynku pracy 1.6. Konkluzje ROZDZIAŁ 2. Mobilność i migracje międzynarodowe jako determinanty różnorodności zespołów pracowniczych [Małgorzata Stńker) 2.1. Wstęp 2.2. Zmiany wzorców zachowań migracyjnych na współczesnym rynku pracy 2.3. Wybrane teorie migracji 2.4. Wysoko wykwalifikowani migranci i pracownicy mobilni 2.5. Migranci i pracownicy mobilni o niskich kwalifikacjach 2.6. Konkluzje ROZDZIAŁ 3. Wymiary i poziomy analizy różnorodności (Sylwia Przytula, Katarzyna Krysińska- 3.1. Wstęp 3.2. Rozwój problematyki i badań związanych z różnorodnością 3.3. Definiowanie różnorodności w literaturze przedmiotowej 3.4. Zarządzanie różnorodnością w pespektywie zarządczej i socjologiczno-psychologicznej 3.5. Pozytywne i negatywne rezultaty zarządzania różnorodnością w praktyce zarządzania 3.6. Konkluzje ROZDZIAŁ 4. Rola migrantów i ekspatriantów na międzynarodowym rynku pracy 4.1. Wstęp 4.2. Światowe trendy kształtujące międzynarodowy rynek pracy 4.3. Migracja i ekspatriacja jako kluczowe zjawiska globalnego rynku pracy 4.4. Migranci i ekspatrianci jako element globalnego zarządzania różnorodnością 4.5. Migranci i ekspatrianci - wyniki pilotażu 4.6. Konkluzje Część II. Różnorodność pracowników w wymiarze pierwotnym i wtórnym ROZDZIAŁ 5. Różnorodność pracowników w wymiarze wielopokoleniowości 5.1. Wstęp 5.2. Charakterystyka wielopokoleniowości na rynku pracy 5.3. Pokolenie baby boomers, czyli osoby w wieku 54+ 5.4. Charakterystyka pokolenia X (osoby w wieku 38-53 lat) 5.5. Charakterystyka pokolenia Y (osoby w wieku 23-38 lat) 5.6. Charakterystyka pokolenia Z (osoby w wieku 18-24 lat) 5.7. Wielopokoleniowość pracowników - refleksje z badań 5.8. Konkluzje ROZDZIAŁ 6. Zarządzanie różnorodnością pici i wynikające z niego korzyści wobec nierówności kobiet i mężczyzn oraz braków na rynku pracy (Teresa Kupczyk) 6.1. Wstęp 6.2. Ustalenia terminologiczne 6.3. Nierówności płci na rynku pracy 6.4. Korzyści z zarządzania różnorodnością płci 6.5. Korzyści z zarządzania różnorodnością pici w świetle badań własnych 6.6. Ocena zarządzania różnorodnością płci w organizacjach 6.7. Konkluzje ROZDZIAŁ 7. Uczenie się w interakcjach mono- i międzykulturowych (Małgorzata Rozkwitalska) 7.1. Wstęp 7.2. Uczenie się nieformalne a uczestnictwo w interakcjach społecznych 7.3. Uczenie się pracowników w interakcjach społecznych - wyniki badań 7.4. Konkluzje ROZDZIAŁ 8. Nowe kompetencje pracowników wobec zmian na globalnym rynku pracy 8.1. Wstęp 8.2. Zmiany na globalnym rynku pracy 8.3. Kompetencje niezbędne w nowej rzeczywistości 8.4. Możliwe konsekwencje niedoboru kompetencji 8.5. Konkluzje - sugestie rozwojowe ROZDZIAŁ 9. Różnorodność pracowników w odniesieniu do zaangażowania - impresje z Arabii Saudyjskiej (Krystyna Kmiotek) 9.1. Wstęp 9.2. Istota, podmioty ukierunkowujące oraz koncepcja zintegrowanego zaangażowania pracowników 9.3. Zaangażowanie organizacyjne w kontekście różnic kulturowych 9.4. Case study - obcokrajowcy w Arabii Saudyjskiej 9.5. Konkluzje Część III. Zarządzanie różnorodnością pracowników w organizacjach międzynarodowych ROZDZIAŁ 10. Zarządzanie zróżnicowanymi pracownikami jako element CSR (Aneta Długopolska- 10.1. Wstęp 10.2. Metodyka badań własnych 10.3. Jak w organizacji rozumiana jest społeczna odpowiedzialność biznesu i różnorodność pracownicza, czy i, jeśli tak, w jaki sposób zostało to ujęte w strategii firmy? 10.4. W jaki sposób organizacja realizuje odgórne zadania wynikające ze strategii CSR w obszarze D & I? Kto jest odpowiedzialny za koordynację; jakie polityki i procedury obowiązują w organizacji, w jakich procesach wdrożono aspekty zarządzania różnorodnością? 10.5. W jaki sposób organizacja zachęca pracowników do oddolnego zaangażowania się w obszarze CSR i D & I, jakie projekty są realizowane? 10.6. W jaki sposób organizacja ocenia skuteczność podejmowanych działań w obszarze CSR i D & I oraz jak o nich informuje? 10.7. Konkluzje ROZDZIAŁ 11. Kariery kobiet w korporacjach międzynarodowych (Katarzyna Krysińska-Kościańska) 11.1. Wstęp 11.2. Modele karier w korporacjach międzynarodowych 11.3. Różnorodność płci w dyskursie teoretycznym i w badaniach empirycznych 11.4. Status różnorodności ze względu na płeć w korporacjach międzynarodowych 11.5. Metodyka własnych badań pilotażowych 11.6. Refleksje z badań 11.7. Konkluzje ROZDZIAŁ 12. Praktyka zarządzania różnorodnością pracowników a wyzwania współczesnego rynku pracy - panel ekspertów (Sylwia Przytula, Gabriela Strzelec) 12.1. Metodyka badań 12.2. Charakterystyka grupy 12.3. Organizacja i przebieg panelu 12.4. Konkluzje; Spis tabel; Spis rysunków i wykresów; Notki o Autorach.
Mając na względzie aktualność i ważkość problematyki różnorodności, w zeszycie "Debiutów Studenckich" starano się przybliżyć Czytelnikowi: przejawy (działania, instrumenty, modele) zarządzania różnorodnością, znaczenie zarządzania różnorodnością w organizacji, w szczególności w kontekście zapobiegania zjawisku mobbingu, korzyści oraz wyzwania towarzyszące zarządzaniu różnorodnością w różnych typach organizacji - zarówno komercyjnych, jak i publicznych. W skład publikacji wchodzi siedem artykułów tematycznie odpowiadających nakreślonym trzem obszarom. Większość z nich koncentruje się na przedstawieniu przykładów wdrożenia zarządzania różnorodnością w praktyce organizacyjnej. Obiektami badań są: szkoła wyższa, szkoła podstawowa korporacja międzynarodowa oraz bank. W zeszycie zawarto także analizę sytuacji kobiet na rynku pracy w krajach Unii Europejskiej, a także dokonano oceny różnic kulturowych w komunikacji marketingowej w mediach społecznościowych światowej marki kosmetycznej
Cz.1 Spojrzenie na ryzyko i zarządzanie ryzykiem: R.1 Wprowadzenie do analizy ryzyka i niepewności, R.2 Wstęp do zarządzania ryzykiem. Cz.2 Szacowanie ryzyka: R.3 Szacowanie ryzykaI Podstawowe kryteria oceny ryzy ka, R.4 Szacowanie ryzykaII Metody ilościowe w szacowa niu ryzyka, R.5 Majątkowe źródła potancjalnego ryzyka, R.6 Źródła potencjalnego ryzyka strat w zasobach ludz kich. Cz.3 Metody i techniki zarządzania ryzykiem: Dz.1 Przegląd środków i metod zarządzania ryzykiem: R.7 Kontrola ryzyka, R.8 Metody finansowania ryzykaI, R.9 Metody finansowania ryzykaII, Dz.2 Metody decyzyj ne:cele i analiza: R.10 Podstawowe zasady zarządzania ryzykiem w organizacjach, R.11 Metody decyzyjne w za rządzaniu ryzykiem:organizacja i analiza danych.Cz.4 Instytucje ubezpieczeniowe i ubezpieczenia: R.12 Wpro wadzenie do sektora ubezpieczeniowego, R.13 Wycena ube zpieczeń, R.14 Przepisy ubezpieczeniowe i ocena finan sowa towarzystw ubezpieczeniowych, R.15 Prawne aspekty umów ubezpieczeniowych, R.16 Analiza umów ubezpiecze niowych:ubezpieczenia majątkowe i ubezpieczenia od od powiedzialności cywilnej, R.17 Analiza umów ubezpiecze niowych:ubezpieczenia na zycie, R.18 Analiza umów ubez pieczeniowych:ubezpieczenia zdrowotne. Cz.5 Zagadnie nia z zakresu administracji w zarządzaniu ryzykiem : R.19 Przegląd zagadnień administracyjnych w procesie zarządzania ryzykiem, R.20 Umowy ubezpieczenia majątko wego i od odpowiedzialności cywilnej, R.21 Odszkodowa nia dla pracowników i bezpieczeństwo miejsca pracy, R.22 Plany świadczeń pracowniczych, R.23 Projektowanie planów świadczeń pracowniczych
Materiały dydaktyczne dla studentów kierunku zarządzanie ryzykiem finansowym i źródło wiedzy dla każdego zainteresowanego tytułową tematyką. Zawiera podstawy teoretyczne, przykłady i zadania dotyczące: zarządzania ryzykiem kredytowym, modelu podejmowania decyzji kredytowych, wykorzystania coachingu w oddziale banku detalicznego, zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie niefinansowym, wartości pieniądza w czasie, rynku kapitałowego, roli obligacji w ograniczaniu ryzyka, analizy akcji, teorii portfela papierów wartościowych, instrumentów pochodnych w zarządzaniu ryzykiem, kosztu kapitału i dźwigni finansowej w przedsiębiorstwie, oceny opłacalności inwestycji rzeczowych oraz opcji rzeczowych. Zespół autorski tworzą badacze i dydaktycy Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz praktycy.
Struktura stóp procentowych, Ryzyko w działalności bankowej, System zarządzania ryzykiem w banku, Ryzyko stopy procentowej w banku - definicja zjawiska, Zewnetrzne instrumenty zarządzania ryzykiem stopy procentowej, Tradycyjne instrumenty zarzadzania ryzykiem stopy procentowej, Zabezpieczanie przed ryzykiem stopy procentowej za pomocą transakcji termionowych typy FRA oraz kontraktów terminowych futures, Zarządzanie ryzykiem stopy procentowej za pomocą transakcji opcyjnych, Transakcje typu interest rate swap.