1. Punkt wyjścia - podstawowe dylematy, 2. Stan obecny - rozkojarzenie ustrojowe, 3. Od Nicei do Lizbony, 4. Reformy strukturalne ustroju Unii, 5. Reformy instytucjonalne ustroju Unii, 6. Reformy sektorowe ustroju Unii, 7. Debata w Polsce nad reformą ustroju Unii, 8. Zamiast zakończenia: co dalejz Traktatem z Lizbony?
Contents [W numerze] Editors’ Note [Od redakcji], s. 7–10. Articles [Artykuły] David Freshwater: The Importance of Improving Incentives and Employment Opportunities for Farm Households in Poland [Znaczenie wzrostu atrakcyjności i możliwości zatrudnienia pozarolniczego dla małych gospodarstw rolnych], doi 10.7366/wir032017/01, s. 11–34; Kyösti Arovuori: How Have the CAP Reforms Contributed to Structural Development in Agriculture? [Jak reformy WPR przyczyniły się do zmian strukturalnych w rolnictwie?], doi 10.7366/wir032017/02, s. 35–52; Bazyli Czyżewski, Agnieszka Poczta-Wajda: Effects of Policy and Market on Relative Income Deprivation of Agricultural Labour [Wpływ polityki i rynku na relatywną deprywację dochodową czynnika pracy w rolnictwie], doi 10.7366/wir032017/03, s. 53–70; Małgorzata Matyja: Polish Farm Labour Force from the Perspective of Agricultural Worker Cooperatives [Zasoby pracy w polskich gospodarstwach z perspektywy pracowniczych spółdzielni rolniczych], doi 10.7366/wir032017/04, s. 71–96; Danuta Guzal-Dec, Magdalena Zwolińska-Ligaj: The Role of Local Action Groups in the Process of Multifunctional Development of a Peripheral Region. A Case Study of the Region of Lublin, Poland [Rola lokalnych grup działania w wielofunkcyjnym rozwoju regionu peryferyjnego. Studium przypadku regionu lubelskiego (Polska)], doi 10.7366/wir032017/05, s. 97–120; Katarzyna Bańkowska, Piotr Gradziuk: Renewable Energy – Implications for Agriculture and Rural Development in Poland [Energetyka odnawialna – implikacje dla rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich], doi 10.7366/wir032017/06, s. 121–146. Executive Summaries of Monographs [Streszczenia monografii] Maria Halamska, Sylwia Michalska, Ruta Śpiewak: Studies on the Social Structure of Rural Poland, Vol. 1. Aspects of New and Former Social Differences [original title: Studia nad Strukturą Społeczną Wiejskiej Polski. Tom 1: Stare i nowe wymiary społecznego zróżnicowania], Institute of Rural and Agricultural Development, Polish Academy of Sciences, Scholar Publishing House, Warsaw 2016, s. 147–156; Izabella Bukraba-Rylska, Maria Wieruszewska, Konrad Burdyka: Local Cultural Heritage in the Experience of Residents of Rural Areas [original title: Lokalne dziedzictwo kulturowe w doświadczeniu mieszkańców wsi], Institute of Rural and Agricultural Development, Polish Academy of Sciences, Scholar Publishing House, Warsaw 2017, s. 155–160. Reports [Sprawozdania] Dominika Zwęglińska: Report on the XXVII European Society of Rural Sociology Congress [Sprawozdanie z XXVII Kongresu Europejskiego Towarzystwa Socjologii Wsi], s. 161–166. Information article [Artykuł informacyjny] The Fund Which Changes the Polish Villages [Fundacja, która zmienia polską wieś], s. 167–169.
Władysław Grabski był wybitnym politykiem i reformatorem. Jego zasługi w dziele unifikacji i stabilizacji gospodarki polskiej po I wojnie światowej nie budzą dzisiaj żadnych wątpliwości. Głównym motywem w jego działalności publicznej i pracy naukowej była troska o przyszłość Polski. Niepodległość i poprawę bytu społeczeństwa miał zapewnić rozwój gospodarczy. Bezpieczeństwo kraju i pomyślność obywateli uzależniał Grabski przede wszystkim od rozwiązania problemów wsi: „Dla ogólnego postępu społeczeństwa, dla jego siły narodowej i państwowej, dla udoskonalenia społecznego i cywilizacyjnego koniecznym jest, by ogół ludności wiejskiej miał wysoki stopień niezależności gospodarczej oraz by w jego środowisku była znaczna ilość ludności zdolnej do wybijania się naprzód”. Najbardziej znane są dokonania Grabskiego dotyczące reformy walutowej. Mniej znany jest natomiast Grabski jako uczony. Na uwagę zasługują przede wszystkim jego osiągnięcia w dziedzinie socjologii i ekonomii (w tym prace z historii gospodarczej). Natomiast bogaty dorobek w dziedzinie ekonomii nie doczekał się dotychczas naukowej publikacji – opracowania przybliżającego poglądy makroekonomiczne Grabskiego. Niniejsza praca ma na celu wypełnienie tej luki. Poglądy ekonomiczne Grabskiego (związane m. in. z relacją rynek–państwo, czynnikami kreującymi dochód narodowy, podatkami, budżetem i pieniądzem) są w większości nadal aktualne, więc warto je zaprezentować dzisiaj, w naszej skomplikowanej rzeczywistości gospodarczej.
Wstęp; Gmina w procesie przeobrażeń; Kierunki rozwoju samorządności i demokracji lokalnej a reformy terytorialnego podziału kraju; Potrzeby społeczności lokalnych i możliwości ich zaspokojenia; Postawy i zachowania mieszkańców wobec samorządu terytorialnego na poziomie małych miast i wsi; Demokratyczny system kreacji władzy a elity lokalne; Instytucje społeczne w lokalnych zbiorowościach; Ludzie i organizacje lokalnej sceny politycznej (przypadek Tychów); Integracja polityczna społeczności lokalnych w warunkach zmiany ustrojowej; Problemy autonomii Śląska a zagadnienia reformy samorządowej; Doświadczenia samorządu lokalnego w krajach nordyckich a reforma samorządowa w Polsce.
Trzytomowa monografia stanowi kompleksowe opracowanie kategorii wolności, jaką posługiwali się w doktrynach polityczno-prawnych przedstawiciele zachodniego kręgu cywilizacyjnego od czasów antycznych aż do współczesności. W prezentowanej publikacji omówiono koncepcje myślicieli starożytnych (Platona, Arystotelesa, stoików, Cycerona, św. Augustyna), założenia chrześcijańskich filozofów średniowiecza (św. Tomasza, Wiliama z Ockham), a także najwybitniejsze teorie renesansu (Machiavellego, utopii renesansowych, reformacji, szkoły z Salamanki). Ukazano też polską renesansową myśl polityczną – przynoszącą odrodzenie antycznej tradycji, wyrażającą się zarówno w traktatach z zakresu dyskursu republikańskiego XVI wieku, jak i w rozwiniętej formie u Andrzeja Maksymiliana Fredry. Ponadto w monografii znajdują się interpretacje założeń Tomasza Hobbesa, Algernona Sidneya, Johna Locke’a oraz studium myśli Monteskiusza z omówieniem teorii podziału władzy, a w szczególności trójpodziału władzy z perspektywy konstytucjonalizmu. Przegląd zaprezentowanych stanowisk pozwala dostrzec skalę rozbieżności w postrzeganiu pojęcia wolności nie tylko w różnych epokach, lecz także pomiędzy reprezentantami głównych doktryn politycznych. Bogactwo przywołanych koncepcji wskazuje jednoznacznie na interdyscyplinarną specyfikę badania kategorii wolności. Ukazanie spektrum ich różnorodności przez pryzmat analizy naukowej wydaje się więc niezbędnym fundamentem umożliwiającym kompleksowe i wielopoziomowe zrozumienie idei wolności.
1. Planowanie rozwoju szkoły jako czynnik zmian w oświacie: Znaczenie problematyki zmiany w oświacie- krytyczny przegląd wybranej literatury przedmioty; 2. Reforma systemu edukacji w Polsce jako przykład zmiany w oświacie: Historia organizacji oświaty w Polsce. Ekonomiczne aspekty zmiany w systemie zarządzania oświatą; Koncepcja zmian w polskim systemie edukacji w okresie transformacji a wyzwania dla polskiego systemu edukacji; Istota transformacji programowej w Polsce a kryteria jakości pracy szkoły; Zmiany strukturalne systemu kształcenia; Planowanie rozwoju szkoły przez dyrektora gimnazjum; 3. Metodologiczne podstawy badań własnych: Cele badań, problemy badawcze, hipotezy oraz teren badań; Identyfikacja oraz operacjonalizacja zmiennych; Metoda, techniki i narzędzia zastosowane w badaniach; 4. Wyniki badań empirycznych: Aspekty społeczno-pedagogiczne w planowaniu rozwoju szkoły; programy rozwoju szkoły- gimnazjum w świetle analizy ilościowo-jakościowej; Planowanie a warunki pracy szkół; 5. Podsumowanie wyników badań oraz wnioski
Zawiera: Przedmowa: Kształcenie i wychowanie między pierwszym a drugim etapem wdrażania reformy edukacji szkolnej. I.Wielowymiarowość integracji w procesie kształcenia i wychowania: Edukacja integracyjna w reformującej się szkole; Integracja procesów kształcenia i wychowania w gimnazjum; Wielowymiarowość współczesnych idei kształcenia zintegrowanego; O spójności procesu nauczania i wychowania; Szanse i zagrożenia edukacji fizycznej w zintegrowanym kształceniu wczesnoszkolnym; Blaski i cienie zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej; Indywidualizacja w doborze form i środków oddziaływania na ucznia niepełnosprawnego na lekcjach wychowania fizycznego w szkole integracyjnej; Wybrane formy aktywności artystycznej a percepcja muzyki (na polu integracji międzyprzedmiotowej na poziomie gimnazjum); Problemy edukacji zintegrowanej; Wykorzystanie piłek edukacyjnych Edubal w kształceniu zintegrowanym; Finanse i edukacja zintegrowana. II.Oczekiwanie i rzeczywiste efekty edukacji szkolnej: Pedagogika kultury fizycznej w szkole i pozaszkolnym obszarze wychowawczym; Edukacja jako wartość nadrzędna cywilizowanych społeczeństw; Edukacja estetyczna młodzieży upośledzonej - możliwości i sposoby organizacji zajęć (wstępna analiza wyników badań); Opinie uczniów klas VI o edukacji fizycznej - raport z badania w jednej szkole podstawowej; Źródła pozaszkolnej wiedzy o kulturze fizycznej oraz formy spędzania czasu wolnego przez gimnazjalistów; Wychowanie do rekreacji ruchowej w reformującej się szkole (wybrane zagadnienia); Aktywność ruchowa młodzieży gimnazjum i liceum małego miasta w czasie wolnym; Aktywność ruchowa w czasie wolnym uczniów z wybranych szkół wiejskich byłego województwa sieradzkiego; Przyczyny i niechęci do uczestnictwa w lekcjach wychowania fizycznego w opinii uczennic na różnych szczeblach edukacji (raport z badań); Stan świadomości prozdrowotnej rodziców z zakresu profilaktyki i korekcji wad postawy ciała; Wiek rozwojowy a ocena szkolna z wychowania fizycznego; Wielkość asymetrii dynamicznej a postępy edukacyjne uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej; Rzeczywiste efekty reformy oświaty a nierówności edukacyjne w percepcji nauczycieli. III.Nauczyciel, uczeń i rodzice wobec perspektyw oraz zagrożeń edukacyjnych: Blaski i cienie rywalizacji. Orientacja społeczna a ustosunkowanie się do innych ludzi, czyli o dwóch typach egoizmu; Sytuacja interpersonalna uczniów sprawiających kłopoty wychowawcze; Kompetencje wychowawcy w rzeczywistości szkolnej po reformie; Oczekiwania uczniów, rodziców i nauczycieli wobec pedagoga szkolnego; Samorząd uczniowski w szkole, jego zadania i perspektywy rozwoju w ocenach nauczycieli; Reakcja uczniów i rodziców na podręcznik do wychowania fizycznego (studium dwóch przypadków); Współpraca przedszkolna z rodzicami wyzwaniem współczesnej edukacji (sprawozdanie z badań). IV.Nauczyciel i jego miejsce w reformowaniu systemu kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży: Nauczyciel wychowania fizycznego w oczekiwaniach uczniów a potrzeby wychowania i socjalizacji w reformującej się szkole; Kilka krytycznych uwag na temat systemu kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego; Nauczyciel wychowania fizycznego animatorem rekreacji ruchowej w reformowanej szkole; Nauczyciel wychowania fizycznego a współczesne postulaty pedeutologiczne; Opinie studentek wybranych uczelni na temat wartości i cech koniecznych u nauczyciela wychowania fizycznego; Nauczyciel wczesnej edukacji - autokrata, demokrata czy liberał?; Nauczyciel a kształtowanie się obrazu siebie ucznia; Autorytet nauczyciela wychowania fizycznego w opinii uczniów; Nauczycielskie przejawy zachowań empatycznych w procesie kontrolowania i oceniania osiągnięć uczniów z wychowania fizycznego; Nauczyciel i ocenianie z wychowania fizycznego w opinii uczniów; Zainteresowania społeczno-kulturalne i predyspozycje głosowe studentów I roku Wydziału Wychowania Fizycznego AWF we Wrocławiu. V.Kształcenie i wychowanie fizyczne oraz zdrowotne w edukacji człowieka: Partnerzy edukacyjnej interakcji wobec potrzeby promocji aktywności fizycznej i zdrowia w szkole i środowisku; Wielopodmiotowe gry z piłką środkiem aktywizacji procesu socjalizacji uczniów; Optymalizacja procesu kształtowania postawy ciała u dzieci w młodszym wieku szkolnym z wykorzystaniem technologii komputerowych; Sport szkolny i olimpizm szansą edukacyjną reformującej się szkoły; Sport jako dziedzina edukacyjna dostępna dla każdego; Edukacja zdrowotna w klasach młodszych - potrzeby i możliwości; Poziom wiedzy o zdrowiu i bezpieczeństwie wybranych uczniów szkół szczecińskich; Rozpoznanie właściwości poznawczych i motorycznych uczniów warunkiem modyfikowania procesu wychowania fizycznego; Modelowanie procesu nauczania a efektywność uczenia się motorycznego; Aktywność ruchowa z piłkami jako wartość wzbogacająca wiedzę o uczniu i środek w osiąganiu różnych celów dydaktycznych; Technologia komputerowa w różnicowaniu procesu wychowania fizycznego - multimedialny program „aquatrener”; Zainteresowania sportowe rodziców uczniów klas sportowych i szkół mistrzostwa sportowego; Sposób na bezpieczną przerwę śródlekcyjną.
1. Reformy systemów społeczno-gospodarczych na czebolu krajowym: Szwedzki model państwa opiekuńczego: wnioski z perspektywy amerykańsko-szwedzkiej Birgitta Swedenborg; Elastyczność i bezpieczeństwo zatrudnienia (flexicurity) w Danii: wzór dla reform rynku pracy w Unii Europejskiej; Słowacja: historia reform Ivan Miklos; Czeski model społeczno-gospodarczy i jego ewolucja od początku transformacji do roku 2007 Karel Dyba; Przeszczepy instytucjonalne w ramach transformacji polskiej gospodarki i systemu politycznego; Unia Europejska a dylematy nowych państw członkowskich- przypadek polski; 2. Wzrost gospodarczy i bezpieczeństwo w ujęciu porównawczym: Nowe wyzwania dla Modelu Europejskiego i jak im sprostać; Poza modelami i regulacjami: ekspansja na Wschód a zamknięcie siew "nowej" Unii Europejskiej?; Wolność gospodarcza, zaufanie i wzrost; Stany Zjednoczone a Unia Europejska: odmienne kultury i podejścia do nowoczesności; 3. Kluczowe sektory w dążeniu do wzrostu gospodarczego i bezpieczeństwa socjalnego: Finanse publiczne a reformy strukturalne w Stanach Zjednoczonych i w Unii Europejskiej. Nauki dla nowych państw członkowskich; Konkurencja a solidarność w szkolnictwie wyższym; Wybór miedzy wzrostem gospodarczym i bezpieczeństwem socjalnym a międzypokoleniowe różnice; W poszukiwaniu doskonałego systemu regulacji
1. Instrumenty wspólnotowe a sprawność postępowania karnego. 2. Reforma procesu karnego w 2003 r. jako sposób na przyspieszenie postępowania karnego; 3. Ustawa i skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu sądowym bez zbędnej zwłoki w świetle orzecznictwa i danych empirycznych; 4. Metodologiczne założenia badań akt sądowych; 5. Szybkość postępowania przygotowawczego w świetle badań aktowych; 6. Szybkość postępowania sadowego w świetle akt sadowych; 7. Przewlekłość postępowania karnego w świetle badan jakościowych. Ograniczenia innowacji przez prawo. 8. Organizacja orzekania a czas trwania postępowania w sprawach karnych. Dwugłos sędziów - polskiego i niemieckiego.
Wstęp, 1. Starożytność: podstawy europejskich tradycji edukacyjnych, 2. Średniowiecze, 3. Edukacja w Europie czasów nowożytnych: XIV-XVIII w., 4. Myśl pedagogiczna XVII i XVIII w., 5. Reforma edukacji w Polsce w XVII w., 6. Uczelnie wyższe. Uniwersytety, 7. Wychowanie w czasach najnowszych (XIX-XX): Europa, 8. Szkoła i wychowanie na ziemiach polskich w XIX-XX w.
Wprowadzenie; Szkoła jako partner władzy lokalnej (re fleksja socjologa); Szkolnictwo w Polsce na drodze zje dnoczenia Europy; Kierunki zmian w oświacie w kontek ście europejskim; Style kierowania szkołą; Zarządzanie placówkami oświatowymi w kontekście reformy oświaty w Polsce; Public Relations w zarządzaniu oświatą; Od szkolnego klanu do rynkowego zespołu; Edukacja a finan se.
I. Misja i cele szkoły: Szkoła prawdy; Szkoła czyniąca dobro; Recepcja, współtworzenie i upowszechnianie piękna; Wychowanie przez pracę i do pracy; Zdrowa, eko logiczna i bezpieczna szkoła. II. Strategia i reformowanie szkoły: Strategia szkoły; Kierowanie zmianą; Twórcze reformowanie. III. Dytrektor liderem zespołu nauczycielskiego: Huma nizacja pracy; Styl kierowania zespołem; Dynamika grupowa i rozwiazywanie konfliktów międzyludzkich; Model dojrzałego zespołu pedagogicznego. IV. Twórcza adptacja i rozwój zawodowy nauczyciela: Rola dyrektira szkoły w kształtowaniu osobowości zawodowej nauczyciela; Model kwalifikacyjny nauczyciela początku XXI wieku; Dyrketor szkoły jako nauczyciel. V. Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły: Działalność hospitacyjna; Badanie kompetencji szkolnych uczniów oraz wyniki pracy szkoły i nauczycieli; Troska o rozwój samorządności uczniowskiej; Włączenie rady szkoły i rady rodziców do współkierowania pracą dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą szkoły. VI. Ekonomiczne i administracyjne aspekty kierowania szkołą: Zasada gospodarności; Optymalizacja i efektywność pracy nauczyciela; Bezpieczne i higieniczne warunki uczenia się i pracy; Praca administracyjna. VII. Kwalifikacje i funkcje organiczne dyrektora szkoły z wykształceniem nauczycielskim: Model kwalifi kacyjny nowoczesnego dyrektora szkoły; Funcje organiczne stanowiska kierowniczego. VIII. Kryteria, zasady, metody i techniki oceniania dyrektora szkoły: Pojęcie, cele i rodzaje oceny; Normy i kryteria oceny; Zasady racjonalnego oceniania; Metody, techniki, narządzia.
1. Socjologia zdrowia, choroby i medycyny. W poszukiwaniu partnerów i nowej tożsamości 2. Promocja zdrowia w teorii i działaniu 3. Stan zdrowia psychicznego Polaków. Próba diagnozy 4. System ochrony zdrowia w transformacji. Percepcja społeczna 5. Granice medykalizacji
1. Odpowiedzialność pracownicza osób zatrudnionych w jednostkach samorządu terytorialnego na stanowiskach kierowniczych (cz. II); 2. Cywilna i finansowa odpowiedzialność członków korpusu służby cywilnej; 3. Ochrona baz danych; 4. Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom rynkowym; 5. Charakter prawny propozycji układowych i układu w postępowaniu upadłościowym; 6. Rozwój programów oszczędzania energii na poziomie lokalnym- realna droga wyjścia Ukrainy z kryzysu energetycznego; 7. Autonomia prawa unijnego; 8. Racjonalizacja zatrudnienia w administracji publicznej i jej cele; 9. Europejskie Zgrupowanie Interesów Gospodarczych- specyfika i funkcjonowanie; 10. Transformacja ekonomiczna górnictwa węgla kamiennego w Polsce, jej efekty i perspektywy na przyszłość; 11. Księgi wieczyste w Polsce od XVI do XIX wieku; 12. O potrzebie i kierunkach doskonalenia prawa samorządu terytorialnego; 13. Aspekty prawo-organizacyjne kształtowania etycznych zachowań urzędników.
1. Radykalne przemiany świata społecznego edukacyjnym wyzwaniem. 2. Integracyjne działania edukacyjne Unii Europejskiej a zmiany w polskiej oświacie. 3. Zmiany systemu edukacyjnego w Polsce na tle przemian społeczno-ustrojowych. 4. Edukacyjne konteksty globalizacji, integracji europejskiej oraz polskiej zmiany systemowej w opiniach studentów studiów pedagogicznych.
1.Współczesne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorstw, 2.Logistyka a organizacja - sprzężenie zwrotne, 3.Polska a kraje Unii Europejskiej, badania porównawcze - metody, wyniki, 4.Polityka gospodarcza krajów Unii Europejskiej jako instrument integracji, 5.Transformacja systemu gospodarczego Izraela - podstawowe kierunki i uwarunkowania, 6.kontrola legalności aktów prawnych w ramach jurysdykcji Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, 7.Kierunki rozwoju informatyzacji biznesu
1.Podatki a zmiany dochodu narodowego i relacji rynkowych, 2.Marketingowy system informacji o przedsiębiorstwie, 3.Społeczne skutki monopolu, 4.Niektóre problemy reformy zabezpieczenia społecznego, 5.Ustanowienie prokury. Problematyka legitymacji czynnej, 6.Deficyty finansowe w stosunkach polskiej gospodarki z zagranicą
I. Opinia publiczna wobec samorządu terytorialnego w Polsce, Co mieszkańcy sądzą na temat samorządów i ich funkcjonowania?; Opina publiczna wobec reform decentralizacyjnych; Opinie mieszkańców i proces podejmowania decyzji przez samorządy; Podsumowanie. II. Między aktywnym uczestnictwem, biernym poparciem a brakiem zaufania. Opinia publiczna wobec reform samorządowych i demokracji lokalnej w Europie Środkowo-Wschodniej: Uwarunkowania relacji władza lokalna - mieszkańcy; Opinie mieszkańców na temat samorządów i ich działalności; Mieszkańcy wobec reform decentralizacyjnych; Preferencje mieszkańców a działalność samorządów- dialog, monolog czy brak komunikacji?; Jakie czynniki wpływają na zróżnicowanie opinii mieszkańców?; Podsumowanie; Wnioski praktyczne.