1. Wprowadzenie do zachowań w organizacji. 2. Osobowość i wartości. 3. Postrzeganie i indywidualne podejmowanie decyzji. 4. Postawy w pracy. 5. Koncepcje motywacji. 6. Motywacja: od koncepcji do zastosowań. 7. Emocje i nastroje. 8. Podstawy zachowań. 9. Zespoły robocze. 10. Komunikacja. 11. Przywództwo. 12. Władza i politykowanie. 13. Konflikt i negocjacje. 14. Podstawy struktury organizacyjnej. 15. Kultura organizacji. 16. Zmiana w organizacji.
I. Konteksty zarządzania: Zarządzanie w XXI wieku; Środowisko, różnorodność i przewaga konkurencyjna; Globalizacja i zarządzanie w skali międzynarodowej; Zachowanie etyczne i odpowiedzialność społeczna. II. Planowanie i kontrolowanie: Planowanie - aby wyznaczyć kierunek; Zarządzanie strategiczne i przedsiębiorczość; Kontrolowanie - aby zapewnić osiąganie wyników. III. Organizowanie: Organizowanie - aby stworzyć struktury; Kultura i projektowanie organizacji; Systemy zasobów ludzkich. IV. Przewodzenie: Przewodzenie - aby inspirować do działania; Motywacja i projektowanie pracy; Zespoły i praca zespołowa; Komunikacja i umiejętności interpersonalne; Kierowanie zmianą a stres; Historyczne podstawy zarządzania.
Zawiera: Modelowanie statystyczne zmian wskaźnika syntetycznego; Wyzwania w zakresie komunikacji – przyczyny i konsekwencje; Kształtowanie postaw przywódczych i kierowniczych w zarządzaniu organizacjami; Rola i znaczenie przywództwa we współczesnym przedsiębiorstwie; Zarządzanie logistyczne szpitalem a bezpieczeństwo publiczne; Motywacja i style kierowania w zarządzaniu zasobami ludzkimi; Problemy ilościowej oceny kosztów transakcji; marketing produktów żywnościowych na przykładzie prywatnej przedsiębiorczości; Funkcjonowanie przedsiębiorstw prywatnych na Ukrainie oraz rozwiązania na rzecz zrównoważonego rozwoju; Ochrona informacji i jej nadzór. Instytucje ochrony danych osobowych – wybrane zagadnienia.
Zawiera: Wprowadzenie. Rozdział 1. Wyjaśnienie pojęć i relacji: 1.1. Kompetencje a kwalifikacje; 1.2. Kompetencje a wartości; 1.3. Kompetencje ludzi a kapitał ludzki i intelektualny; 1.4. Kluczowe kompetencje; 1.5. Kompetencje organizacji; 1.6. Kompetencje uniwersalne, specyficzne i osobiste; 1.7. Kompetencje zawodowe i stanowiskowe; 1.8. Profesjogramy/profile stanowisk; 1.9. Role organizacyjne; 1.10. Zarządzanie kompetencjami i jego podmioty. Rozdział 2. Charakterystyka najważniejszych kompetencji: 2.1. Wiedza; 2.2. Doświadczenie i praktyczne umiejętności; 2.3. Kreatywność i innowacyjność; 2.4. Samodzielność; 2.5. Odpowiedzialność; 2.6. Przedsiębiorczość; 2.7. Orientacja biznesowa; 2.8. Profesjonalizm; 2.9. Decyzyjność; 2.10. Od formalnej dyscypliny pracy do „5 S”; 2.11. Skuteczność i ekonomiczność – czyli efektywność; 2.12. Komunikacja; 2.13. Współpraca; 2.14. Kompetencje etyczne; 2.15. Inteligencja; 2.16. Kultura i styl; 2.17. Asertywność; 2.18. Niektóre inne kompetencje. Rozdział 3. Przywództwo, przywódcy i ich style: 3.1. Misja przywódców; 3.2. Przywództwo a zarządzanie; 3.3. Przywództwo jako wywieranie wpływu i jako kierowanie; 3.4. Przywództwo dzikie – jako twarde przejmowanie, sprawowanie i (nad)używanie władzy; 3.5. Przywództwo jako służenie; 3.6. Demokracja i przywódcy demokratyczni; 3.7. Autorytaryzm i przywódcy autorytarni; 3.8. Przywódcy charyzmatyczni i transakcyjni; 3.9. Od przewodzenia opartego na przymusie do „przewodzenia bez przewodzenia”; 3.10. Indywidualne style kierowania. Rozdział 4. Wymiary przywództwa: 4.1. Wskazywanie i uzasadnianie celów; 4.2. Określanie zasad i wartości; 4.3. Dobór i wymiana ludzi; 4.4. Budowa zespołów; 4.5. Integrowanie; 4.6. Rozwój zawodowy; 4.7. Inspirowanie i motywowanie; 4.8. Komunikacja; 4.9. Rozwiązywanie konfliktów i negocjacje; 4.10. Reprezentowanie; 4.11. Inne wymiary przywództwa; 4.12. Jak być przywódcą akceptowanym. Rozdział 5. Kompetencje wybranych grup zawodowych z sektora przedsiębiorstw: 5.1. Przedsiębiorcy i biznesmeni; 5.2. Menedżerowie i liderzy; 5.3. Kompetencje różnych grup menedżerów; 5.4. Specjaliści, specjaliści wiodący/koordynatorzy, główni specjaliści; 5.5. Pracownicy merytoryczno-wykonawczy; 5.6. Pracownicy operacyjni. Rozdział 6. Zarządzanie kompetencjami w organizacji: 6.1. Zarządzanie kompetencjami w ujęciu systemowym; 6.2. Podmioty zarządzania kompetencjami w organizacji; 6.3. Wzmacnianie portfeli kluczowych kompetencji; 6.4. Harmonizacja kompetencji oczekiwanych i posiadanych; 6.5. Doskonalenie zawodowe; 6.6. Organizacja ucząca się – wybrane problemy; 6.7. Zarządzanie kompetencjami a ocena; 6.8. Zarządzanie kompetencjami a wynagradzanie. Rozdział 7. Zarządzanie własnymi kompetencjami: 7.1. Self-management w świetle psychologii rozwoju; 7.2. Dobre praktyki związane z rozwojem własnym; 7.3. Meandry i zagrożenia samorozwoju; 7.4. Czy wszyscy powinni pracować zawodowo?; 7.5. Sztuczna inteligencja – pomocnik i rywal. Uwagi końcowe. Bibliografia. Indeks.
1. Podstawowe pojęcia i związane z nimi kontrowersje. 2. Charakterystyka najważniejszych kompetencji. 3. Przywództwo i związane z nim kompetencje. 4. Kompetencje wybranych grup zawodowych. 5. Zarządzanie kompetencjami w organizacji. 6. Zarządzanie własnymi kompetencjami.
1. Wyjaśnienie pojęć; 2. Charakterystyka najważniejszych kompetencji; 3. Przywództwo i związane z nim kompetencje; 4. Kompetencje wybranych grup zawodowych z sektora przedsiębiorstw; 5. Zarządzanie kompetencjami w organizacji; 6. Zarządzanie własnymi kompetencjami
Zawiera: R. 1. Istota motywacji pracowniczej: Pojęcie motywacji; Pracownicy jako podmiot procesu motywacyjnego; Proces motywacyjny; System motywacyjny; Teorie motywacji w zarządzaniu organizacją. R. 2. Istotne uwarunkowania procesu motywacyjnego: Przywództwo w procesie motywowania; Klimat organizacyjny; Struktura zadań wykonywanych przez pracowników. R. 3. Praktyczne aspekty zarządzania procesem motywowania: Analiza potencjału pracowniczego; Analiza systemu wartości preferowanych przez pracowników w organizacji; Analiza poziomu zadowolenia pracowników; Analiza klimatu organizacyjnego; Analiza nastawień kadry kierowniczej; Analiza wybranych procesów zarządzania zasobami ludzkimi. R. 4. Ocena efektywności procesu motywacyjnego w organizacji: Motywacja pracownicza jako element strategii rozwoju organizacji; Ocena efektywności procesu motywowania pracowników; Mierniki efektywności procesu motywacyjnego; Wartość procesu motywacyjnego; Motywacja pracowników jako element systemu doskonalenia jakości. Zakończenie.
1. Podstawy zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji, 2. Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi 3. Planowanie zasobów ludzkich w organizacji, 4. Organizacja, analiza i opis stanowiska pacy, 5. Praca i zatrudnienie, 6. Dobór i adaptacja społeczno- zawodowa pracowników, 7. Motywowanie w organizacji w świetle podejść do motywowania, 8. Motywowanie w przedsiębiorstwie - instrumenty, formy i systemy motywowania, 9. Ocenianie pracowników, 10. Rozwój pracowników i menedżerów, 11. Kierowanie ludźmi. Przywództwo, 12. Kultura organizacyjna.
Celem opracowania jest systematyzacja wybranych zagadnień tworzących głównie społeczny wymiar koncepcji ZZZL rozpatrywanych w kontekście pochodzenia analizowanej koncepcji oraz roli i architektury systemu HRM. Ponieważ problematyka ZZZL jest obszerna i wielowątkowa, w monografii skoncentrowano się na prezentacji najważniejszych kwestii. Ze względu na to, że jednym z głównych filarów ZZL jest rozwój personelu, autorzy omawiają w książce zagadnienia kształtowania tzw. kompetencji przyszłości oraz zrównoważonego przywództwa. Poruszają także rzadko eksplorowany w kontekście ZZL temat dotyczący kreowania form zatrudnienia. Aby osiągnąć przyjęty cel, dokonują analizy zagranicznej i krajowej literatury przedmiotu, a także posługują się wynikami badań wtórnych.