1. Kategoria miejsca w pedagogice. Pedagogika miejsca i animacja na miejsce wrażliwa; Locus educandi. Wokół problematyki miejsca w refleksji pedagogicznej. 2. Badacz społeczny wobec doświadczenia miejsca. Góra Kalwaria/Ger: pejzaż asocjacyjny (studium pamięci kulturowej miejsca); Badacz i mała społeczność lokalna. Proces badania jako zmaganie się z granicami. 3. Miejsce i ciało. "Trzecia przestrzeń" dziecka dorastającego w warunkach przemocy; Ściana wspinaczkowa. Inscenizacja doświadczenia. 4. Dom. Umiejscowienie, zadomowienie. Kiedy miejsca już nie ma? Rodzinne praktyki wykluczenia; Dom jako własna przestrzeń dziecka; Miejsca prywatne w publicznej przestrzeni domu studenta. 5. Rytuały zmiany miejsca: dom-przedszkole, dom-szkoła. Rytuały przejścia ze sfery prywatnej w sferę publiczną u dzieci przedszkolnych; Przekraczanie progu szkoły jako rite de passage. 6. Przestrzeń i dystans: miejsca, które dzielą. Parcelacje. Topografie społeczeństwa wiedzy; Miasto jako społeczna reprodukcja przestrzeni i kontrprzestrzeni miejsc; Szkoła w przestrzeni miasta. O reprodukcji statusu społecznego i społecznych możliwości; Architektura szkoły i jej społeczne funkcje; Miejsca rodziców w przestrzeni szkoły; Ometkowane serce szkoły.
1. Przestrzenie, 2. Przed geometrią, 3. Rzecz, 4. Człowiek wobec przestrzeni, 5. Metafory przestrzeni, 6. Dwojakie źródło przestrzeni życia, 7. Miejsce zamknięte we wrażeniu, 8. Topografie oniryczne
1. U źródeł geografii humanistycznej miasta, 2. Miasta w przestrzeni społecznej i kulturowej europy, 3. Humanistyczny wymiar przestrzeni miasta, 4. Przestrzeń i miejsce w mieście, 5. Sakralizacja i desakralizacja przestrzeni miejskiej, 6. Rola i znaczenie przestrzeni publicznych miast, 7. Krajobraz kulturowy miasta, 8. Miasto jako przestrzeń ideologiczna, 9. Miasto socjalistyczne i jego budowa
Racjonalność organizacji i jej granice; Zygmunt Bauman: przyczynek do krytyki rozumu organizacyjnego; Społeczeństwo konsumpcyjne i jego problemy; Problem odpowiedzialnego zarządzania przestrzenią publiczną. Niby-miejsca i miejsca, czyli o miastach i autostradach; Singiel, czyli utopia życia zorganizowanego.
„Ta przeglądowa monografia jest książką trudną, nawet bardzo trudną. Niemniej jest ona istotnym wkładem w nowopowstającą dziedzinę filozofii, tj. topoontologię. Niewątpliwie wyzwaniem jest zmierzenie się z zaawansowanymi konstrukcjami, które przywołuje Bartłomiej Skowron. Nie waha się on balansować na granicy poznawalności. Kto jednak podejmie trud analizy owych problemów wraz z autorem, z pewnością dostrzeże, że zarówno koncepcje Skowrona, jak i dociekania omawianych przez niego krytycznie filozofów, rzucają nowe światło na wiele tradycyjnych problemów filozoficznych. Cierpliwość i wysiłek Czytelnika zaowocuje. Jestem tego pewien.”