1. Wystapienia Inauguracyjne; 2. Dzieci a przemoc: Dzieci w realcach przemocowych- jako ofiary, świadkowie lub sprawcy przemocy; Społęczno-medyczne aspekty Zespołu Dziecka Maltretowanego. Od Hipokratesa i Platona do współczesności; Budowanie świadomości społecznej na przykładzie kampanii "Kocham. Nie biję" oraz "Kocham. Reaguję"; 3. Kobiecy a przemoc: Przemoc ma płeć. Wymazywanie kobiet z programów antyprzemocowych; Konsekwencje przemocy wobec kobiet. Kobiety- zabójczynie; 4. Marginalizowane ofiary przemocy: Niebezpieczna starość; Męzczyzna jako ofiara przemocy domowej; Doświadczenia przemocy przez osoby niepełnosprawne; Doświadczenia przemocy przez osoby homoseksualne; 5. Narzedzia wpływu na zmianę postawy sprawców przemocy: Resocjalizacja sprawców przemocy w warunkach więziennych; Za i przeciw mediacji w sprawach dotyczących znęcania; Terapia sprawców. Modele i rola organizacji pozarządowych; Powrót sprawcy przemocy do środowiska rodzinnego.
Konińskie Studia Społeczno-Ekonomiczne to czasopismo naukowe, które zrodziło się z potrzeby poszukiwań wspólnego mianownika między różnymi doświadczeniami jednostek zarówno na płaszczyźnie społecznej, osobistej, a przede wszystkim badawczej. Czasopismo to ex definitione ma charakter interdyscyplinarny, zaś poszukiwania naukowe mają wymiar „wielowarstwowy”, czyli nie zamykamy się, np.: na określonej metodologii, czy dziedzinie nauki, ale propagujemy transdyscyplinarne podejście w proponowanych tekstach autorów. W związku z tym pragniemy by na łamach naszego czasopisma poruszano zagadnienia z zakresu rożnych dziedzin naukowych; nie przekreślamy również tekstów poglądowych, czy kazuistycznych, interesuje nas wszystko, co może służyć nowemu spojrzeniu oraz interpretacji problemów społecznych.
Książka stanowi kompendium wiedzy o dużych walorach dydaktycznych, które mogą być wykorzystane w kształceniu pracowników socjalnych czy mediatorów (zwłaszcza rodzinnych, również szkolnych). Niesie także wiele akcentów o charakterze teoretycznym, pogłębiających ukierunkowanie lektur i kompetencji w procesie rozwijania świadomości metodologicznej i refleksyjności praktyków w obszarze zawodów społeczno-pedagogicznych. Szczególnym walorem związanym z analizami zawartymi w książce są interdyscyplinarne odniesienia formułowanych przesłanek. Widoczna jest tu perspektywa prawna, psychospołeczna czy psychologiczna. Zawarto w niej również przykłady praktyk w prowadzeniu mediacji (zwłaszcza mediacji rodzinnej). Teksty są przygotowane przez wysokiej klasy praktyków − mediatorów kanadyjskich, francuskich, belgijskich. Ich usytuowanie w strukturze książki zostało tak skonfigurowane, aby dać możliwość powrotu do tego samego problemu, który był omawiany wcześniej przez innego autora i tym samym pokazać, jak u różnych autorów odnajduje się bardzo podobne perspektywy teoretyczne, odniesienia, które stanowią o specyficznej i już bardzo spójnej koncepcji podejść mediacyjnych. W swoim przekroju książka stanowi istotne novum, może zarówno pełnić rolę podręcznika akademickiego, jak i stanowić aktualne odniesienie do badań i dalszych studiów.
1. Interpersonalne traumatyczne zdarzenia w rodzinie przyczyną i skutkiem cyklów przemocy; 2. Czynniki społeczne i środowiskowe cyklów przemocy; 3. Czynniki rodzinne przekazywania przemocy; 4. Czynniki osobowe cyklów przemocy; 5. Czynniki biologiczne związane z cyklami przemocy; 6. Czynniki związane z interwencją psychologiczną podtrzymującą przemoc; 7. Procesy transmisji przemocy z pokolenia na pokolenie w kontekście life-span; 8. Czynniki sprzyjające przerwaniu cyklu przemocy.
Media i sport. Wprowadzenie; Sport w telewizji: powtórka i przedstawienie na ekranie; Sport telewizyjny jako zma(s)kulinizowany kult dystrakcji; Erotyka sportu telewizyjnego. Uwagi na temat liturgii heroizmu na co dzień; Lekkoatletyka, Eros i kultura popularna; Piękno sportu zespołowego. Futbol amerykański - na stadionie i w telewizji; Przyjemności widza a przemoc w telewizyjnych transmisjach sportowych; Piekielna inscenizacja w komunikowaniu masowym: estetyka codzienności i spektakl; Syndrom Heysel; Światowe zawody, rozrywka i czas wolny. Kobiety przed telewizorem; Sport w mediach: gorący i zimny; Piłka nożna - grana i opowiadana. Rozważania na temat narratywizacji gier w transmisjach telewizyjnych; Rozumienie przekazu audiowizualnego (na przykładzie transmisji wyścigów kolarskich); Sport - przez pryzmat estetyki, a nawet widziany jako sztuka?
Wprowadzenie: 1. Ograniczanie negatywnych zachowań wobec dzieci- spojrzenie w przeszłość; 2. Współczesna "ideologia" przeciwdziałaniu krzywdzeniu dzieci; 3. Dlaczego trudno jest skutecznie ograniczać krzywdzenie dzieci?; I. Krzywdzenie dzieci jako przedmiot politycznego zainteresowania: 1. Początki międzynarodowego zainteresowania sytuacja dzieci krzywdzonych; 2. Współczesny status problematyki dzieci krzywdzonych na arenie międzynarodowej; II. Temat krzywdzenia dzieci w dokumentach międzynarodowych- poziom globalny: 1. Raport Komitetu Praw Dziecka ONZ o przemocy wobec dzieci; 2. Komentarz Ogólny nr 8 Komitetu Praw Dziecka ONZ; 3. Światowy raport o przemocy wobec dzieci niezależnego eksperta ONZ P.S. Pinheiro; III. Polityka europejska w kwestiach krzywdzenia dzieci: 1. Zainteresowanie problemem krzywdzenia dzieci w polityce europejskiej; 2. Charakter preferowanych działań; 3. Inicjatywy na rzecz ochrony dzieci krzywdzonych w Europie; 4. Ochrona dzieci przed krzywdzeniem w podstawowych dokumentach Rady Europy i Unii Europejskiej; IV. Europejskie instrumenty ochrony dzieci przed krzywdzeniem: 1. Podstawowe dokumenty w kwestii przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci w państwach europejskich; 2. Prohibicja kar fizycznych państwach europejskich; 3. Regulacje europejskie związane pośrednio z problemem krzywdzenia dzieci w rodzinie; 4. Orzecznictwo Trybunałów europejskich; V. Europejskie inicjatywy w kwestii krzywdzenia dzieci: 1. Raporty, komunikaty i deklaracje; 2. Programy unijne; VI. Podsumowanie- obraz i perspektywy ochrony dzieci przez krzywdzeniem w Europie: 1. Praktyka przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci w państwach europejskich; 2. Europejskie modele ochrony dzieci przed krzywdzeniem. Synteza
(Prace Komisji Socjologicznej / Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk. Wydział Historii i Nauk Społecznych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu ; Tom 3)
Przedmowa. 1. Anatomia i motywy zbrodni. Zabójstwa popełnione przez nieletnich. Studium kryminologiczne; "Niezrozumiałe" motywy zabójstw dokonanych przez młodocianych; Sylwetki psychospołeczne młodocianych sprawców zabójstw; Nieletni i młodociani rodzicobójcy; Młodociani sprawcy zabójstw w rodzinie; Historia życia mordercy - analiza przypadku. 2. Więzienie i resocjalizacja. Odurzeni śmiercią; Resocjalizacja zabójców w polskich zakładach karnych - oczekiwania i możliwości; Resocjalizacja młodocianych morderców. 3. Agresja i przemoc. Proces akulturacji a agresja społeczna; Przemoc w grach elektronicznych - wybrane skutki psychospołeczne; Postawy młodzieży wobec przemocy.
1. Pojęcie, zakres i skutki mobbingu, 2. Regulacja prawna mobbingu w wybranych krajach europejskich i drogi jej rozwoju w Unii Europejskiej, 3. Regulacja prawna mobbingu w stanach Zjednoczonych i Kanadzie, 4. Regulacja prawna mobbingu w Polsce, 5. Wewnętrzna polityka antymobbingowa
1. Pojęcie, zakres, przyczyny i skutki mobbingu w organizacji; 2. Mobbing a konflikt w organizacji; 3. Mobbing a style zarządzania; 4. Regulacja prawna mobbingu w wybranych krajach europejskich i drogi jej rozwoju w Unii europejskiej; 5. Regulacja prawna mobbingu w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie; 6. Regulacja prawna mobbingu w Polsce- możliwe drogi rozwiązania problemu na poziomie organizacji.
1. Siła i bezsilność w sytuacjach mobbingu, 2. Co to jest mobbing?, 3. Profilaktyka przez wzmacnianie poczucia własnej wartości, 4. Wspierac dzieci w okresie dojrzewania, 5. Mobbing jako wyzwanie dla pedagogiki, 6. Co może zrobić nauczyciel
1.Ogólna charakterystyka mobbingu; 2. Mobbing z perspektywy; 3. Zakres i uwarunkowania lobbing; 4. Metodologia badań własnych; 5. Mobbing wśród nauczycieli. Wyniki badań własnych; 6. Rekomendacje antymobingowe dla środowiska nauczycielskiego.
1. Wokół problemu napastowania seksualnego; 2. Wymiary seksualnego napastowania; 3. Różne formy napastowania seksualnego; 4. Szkolny program przeciwdziałania przemocy seksualnej w relacjach rówieśniczych; 5. Prawo- wybrane przepisy dotyczące równouprawnienia płci, molestowania seksualnego w pracy i przemocy; 6. Scenariusze zajęć dla młodzieży do programu profilaktycznego dotyczącego przemocy ze względu na płeć.
1. Ćwiczenie wstępne: Moja postawa wobec narkotyków i uzależnień; 2. Społeczeństwo regulowane nałogowo; 3. To, co stale powtarza się w uzależnieniach; 4. Nałóg jako choroba relacji międzyludzkich; 5. O tym jest mowa: "spożycie", "nałóg", "uzależnienie", "nałogowe uzależnienie"; 6. Istota i dynamika nałogowych relacji międzyludzkich; 7. Współuzależnienie jako druga strona medalu; 8. Poszukiwanie "genu uzależnienia" albo: stóg siana, w którym nie ma igły; 9. Przewodnik po świecie środków odurzających; 10. Zachowania nałogowe, niezwiązane ze spożywaniem środka chemicznego; 11. Używanie środków uzależniających i uzależnienia u rodziców; 12. Używanie środków uzależniających przez dzieci i młodzież; 113. Podpowiedzi dla rodziców; 14. Rozdział interakcyjny dla (nie)konsumentów; 15. Nieco rozrywki z podtekstem; 16. Konieczność wczesnego wtrącania się- skuteczna profilaktyka nałogów w szkole; 17. Zakończenie, które nie jest końcem
Część pierwsza NAUCZYCIEL W MAŁEJ SZKOLE: Duże problemy nauczyciela małej szkoły; Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w małej szkole; Poczucie własnej skuteczności jako kategoria funkcjonowania nauczycieli w szkole; Korzyści i problemy wynikające z tworzenia klas integracyjnych w percepcji nauczycieli z małych i dużych szkół; Percepcja wybranych elementów kultury współpracy w szkole a satysfakcja zawodowa nauczycieli małych szkół gimnazjalnych; Nauczyciel małej szkoły wobec zjawiska przemocy w rodzinie; Realizacja obowiązku szkolnego przez młodsze dzieci - obawy i oczekiwania nauczycieli pierwszego i drugiego etapu edukacyjnego; Metoda Montessori - szansą dla małych szkół; Etyczny (nieetyczny) wymiar zadań domowych. W stronę wyrównywania szans edukacyjnych. Część druga UCZEŃ W MAŁEJ SZKOLE: Sześciolatek u progu szkoły. Raport z badań pilotażowych w małych szkołach; Nutrition habits of children in small schools; Mała szkoła wobec problemu edukacji prorodzinnej; Uczeń - nauczyciel - rodzice. Komunikacja językowa w małym środowisku szkolnym; Voľný čas detí mladšieho školského veku; Ścieżki dydaktyczne bieszczadzkich obszarów chronionych w procesie dydaktyczno-wychowawczym uczniów lokalnych małych szkół; O poziomych relacjach między członkami rad rodziców. W kierunku budowania sieci społecznych w małej szkole wiejskiej.