1. Świadomość ekologiczna wyzwaniem dla edukacji, 2. Wpływ hierarchii wartości na formowanie postaw ekologicznych w rodzinie, 3. Młodzi konsumenci "cooltury", 4. Dorośli wobec zła wśród dzieci i młodzieży, 5. Postawy moralne młodzieży wobec zachowań dewiacyjnych, 6. Zachowania samobójcze młodzieży i jej stosunek do kary śmierci, 7. wybrane problemy przestrzegania norm prawnych przez młodzież w ujęciu pedagogicznym, 8. Dzieci i młodzież szkolna w kręgu przemocy, 9. młodzież a narkotyki - charakterystyka osób podejmujących terapię, 10. Dostosowanie wymagań szkolnych a zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych i wychowawczych uczniów, 11. Prawne i społeczno-edukacyjne zakresy działań profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku szkolnym, 12. Szkolne zadania z zakresu promocji zdrowia a ogólnopedagogiczne kompetencje nauczycieli do ich podejmowania, 13. Jak usamodzielnić "dziecko" z dzieckiem? Program usamodzielniania niepełnoletniej matki z dzieckiem w świetle idei i praw, 14. Charakterystyka porównawcza wybranych cech osobowości młodocianych matek i uczenni liceum ogólnokształcącego
I. Istota i rodzaje przemocy: 1.Próba zdefiniowania zjawiska przemocy. 2.Determinanty przemocy: 2.1.Źródła przemocy w rodzinie. 2.2.Całościowe spojrzenie na źródła przemocy w otoczeniu dziecka. II. Metodologiczne podstawy badań własnych: 1.Przedmiot i cel badań. 2.Problemy badawcze. 3.Metody, techniki i narzędzia do badań własnych. 4.Teren badań i próba badawcza. 5.Harmonogram badań. III. Źródła i rodzaje przemocy w Pogotowiu Opiekuńczym: 1.Doświadczenia socjalizacyjne wychowanków jako źródło przemocy: 1.1. Wykształcenie i zawód rodziców. 1.2.Warunki materialne i mieszkaniowe badanych rodzin. 1.3.Typ rodziny i liczba dzieci. 1.4. Elementy patologii społecznej w rodzinach wychowanków Pogotowia Opiekuńczego. 2. Stosunki interpersonalne a przemoc w środowisku badanym: 2.1.Relacje dziecko - rodzic - rodzeństwo. 2.1.1. Stosunki wewnątrzrodzinne i postawy wychowawcze w percepcji dziecka. 2.1.2.Styl wychowawczy i sytuacja rodzinna w ocenie badanych matek. 2.2.Relacje wychowawcy - wychowanek. 2.3. Relacje wychowanek - wychowanek. 3. Klimat społeczno - wychowawczy placówek. IV. Zjawisko przemocy w Pogotowiu Opiekuńczym zagrożeniem dla pełnienia jego funkcji: 1. Funkcje założone Pogotowia Opiekuńczego w świetle ustaw i zarządzeń. 2. Rzeczywista funkcja Pogotowia Opiekuńczego. 2.1.Strukturalne i organizacyjne uwarunkowania pracy Pogotowia Opiekuńczego. 2.2. Wybrane kierunki i formy pracy opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej Pogotowia Opiekuńczego. 3.Funkcje i działalność Pogotowia Opiekuńczego w odczuciach personelu placówki. 4.Pogotowie Opiekuńcze w opiniach wychowanków.
Zawiera: 1. Zagadnienia wstępne: Pojęcie terroryzmu; Historyczne aspekty terroryzmu; Klasyfikacja terroryzmu; Terroryzm jako zbrodnia; Wzbudzanie emocji strachu jako istota działań terrorystycznych. 2. Metodologia badań terroryzmu: Cechy swoiste działalności terrorystycznej; Przegląd motywacji terrorystów; Uwarunkowania psychospołeczne postaw wobec terroryzmu; Charakterystyczne elementy biograficzne; Metody badawcze właściwe socjologii kryminalistycznej. 3. Uwarunkowania działalności terrorystycznej: Geopolityczne uwarunkowania działalności organizacji terrorystycznych; Tendencje separatystyczne w genezie działalności organizacji terrorystycznych; Ideologiczne uwarunkowania działalności organizacji terrorystycznych; Społeczne uwarunkowania aktywności organizacji terrorystycznych; Religie a terroryzm; Sekty a działalność terrorystyczna; Islamski terroryzm polityczny; Kulturowe uwarunkowania terroryzmu; Filozoficzne korzenie działalności terrorystycznej; Psychologiczne i psychiatryczne aspekty terroryzmu; Militarne aspekty działalności organizacji terrorystycznych. 4. Organizacje terrorystyczne na świecie: Al-Kaida (Al-Qaida); Ojczyzna i Wolność (ETA); Irlandzka Armia Republikańska (IRA); Czerwone Brygady; Frakcja Czerwonej Armii (RAF); Hezbollah; Hamas; Akcja bezpośrednia (action directe); Organizacja wyzwolenia Palestyny; Bractwo Muzułmańskie (Dżama’at Al-Ichwan Al.-Muslimun); Inne organizacje terrorystyczne; Ekoterroryzm; Terrorystyczne grupy antyglobalistyczne. 5. Sprawcy zamachów terrorystycznych: Osobowość terrorystów; Temperamentalne cechy psychiki terrorysty; Kobiety jako terrorystki; Terroryści-samobójcy. 6. Modus operandi terrorystów: Psychospołeczne mechanizmy edukacji terrorystycznej we współczesnym świecie; Finansowanie działalności organizacji terrorystycznych; Polityczne aspekty działalności organizacji terrorystycznych; Broń atomowa, biologiczna i chemiczna w działaniach terrorystycznych; Terroryzm nuklearny; Materiały wybuchowe stosowane przez terrorystów; Cyberterroryzm; Wykorzystanie kryptografii przez terrorystów. 7. Ofiary terroryzmu: Bezpośrednie i pośrednie ofiary terroryzmu; ofiary według rodzajów terroryzmu; Zaburzenia pourazowe u ofiar zamachów terrorystycznych; Ofiary terrorystycznego ludobójstwa.
Zawiera: 1. Wychowawcza funkcja szkoły; 2. Trudności wychowawcze w szkole; 3. Niezgrana klasa; 4. Niezdyscyplinowana klasa; 5. Skonfliktowana klasa; 6. Agresja i przemoc w klasie; 7. Nadmierna rywalizacja w klasie; 8. Klasa mało aktywna; 9. Niska motywacja do nauki; 10. Ściąganie; 11. Niepowodzenia w szkole; 12. Uczeń drugoroczny w klasie; 13. Wagary uczniowskie; 14. Mobbing elektroniczny; 15. W powodzi „komórek”; 16. Uczniowie różniący się kulturowo i językowo w klasie szkolnej; 17. Trudne relacje z rodzicami uczniów oraz pomiędzy nimi.
1. Wychowawcze aspekty obcowania z cyberprzestrzenią: Zagrożenia wychowawcze w cyberprzestrzeni; Nauczyciel, wychowawca i uczeń w obliczu zagrożeń cyberprzestrzeni; Pozytywne i negatywne postawy wobec mediów; Współczesne media- szansa czy zagrożenie rozwoju dzieci i młodzieży; Cyberprzestrzeń źródłem nowych zagrożeń; Technologie informacyjne sposobem likwidacji barier uczniów niepełnosprawnych; 2. Życie w świecie najnowszych technologii: Relacje wirtualne w rodzinie w XXI wieku; Gry komputerowe: zagrożenie czy szansa na rozwój; Przyszłość społeczeństwa wiedzy w obliczu egzystencji w świecie nowych technologii; Cyberprzestrzeń- życie w Matrixie; Społeczeństwo wiedzy; 3. Kształtowanie zachowań przez media: Wpływ Internetu i gier komputerowych na występowanie zachowań patologicznych wśród dzieci i młodzieży; Cyberprzestrzeń i jej ujemny wpływ na dziecko w młodszym wieku szkolnym; Przeciw cyberprzemocy- przykład z praktyki Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Jaworznie; Cyberprzestrzeń zagrożeniem dla fizycznego i psychicznego zdrowia młodych ludzi; Agresja w bajkach dla dzieci.
1. Wybrane zagadnienia z problematyki uzależnień od środków psychoaktywnych; 2. Uwarunkowania używania narkotyków przez młodzież a doświadczenie przemocy domowej; 3. Wpływ przemocy doznanej w rodzinie w grupie osób uzależnionych; 4. Koincydencja używania substancji psychoaktywnych z zespołem paranoidalnym; 5. Terapia osób uzależnionych od narkotyków na przykładzie Ośrodka Readaptacyjnego Ministerstwa Zdrowia w Piastowie; 6. Duchowość w terapii osób uzależnionych; 7. Instytucje oraz organizacje działające na rzecz osób uzależnionych od narkotyków i ich rodzin w Polsce.
Zawiera: 1. Zagadnienia wstępne: Pojęcie i zakres wiktymologii; Wiktymologia – między mitem a nauką; Ogólna klasyfikacja zagrożeń; Czynniki kształtujące potencjał wiktymogenny i podatność wiktymizacyjna; O nowy paradygmat wiktymologii kryminalnej. 2. Wybrane zagadnienia metodologii i badań wiktymologicznych: Uwagi wstępne; Operacjonalizacja pojęcia osoby wiktymnej; Normalizacja, czyli tworzenie norm; Klasyfikacja Fattaha; Zmienne i relacje między nimi; Pytania identyfikujące; Rzetelność i trafność wskaźników; Zarys zaawansowanych metod analizy statystycznej. 3. Wiktymologia społeczna: Warunki życia w naturalnym środowisku; Choroby cywilizacyjne; Kondycja materialna polskiego społeczeństwa; Bezrobocie jako czynnik wiktymizacyjny w skali makrospołecznej; Kształtowanie postaw antywiktymizacyjnych w ruchu drogowym; Samobójstwo – ekstremalna forma autowiktymizacji; Wypadki przy pracy; Utonięcia w Polsce i na świecie; Zachowania kompulsywne; Patologizacja rodziny; Wiktymizacja klienta w handlu i usługach; Wiktymogenne aspekty budownictwa mieszkaniowego i osiedlowego; Subkultura blokersów; Wiktymologiczne aspekty rozwoju nowych technologii; Problemy wiktymizacji w medycynie; Przemoc w szkole; „Fala” w wojsku; Agresja i przemoc w sporcie; Manipulacyjne działania sekt religijnych; Wiktymologiczne aspekty mobbingu; Wiktymollogiczne implikacje wypalenia emocjonalnego; Wiktymizacja ludzi w starszym wieku; Wiktymizacja osób niepełnosprawnych; Wiktymizacja osób społecznie zmarginalizowanych; Cybernetyczne molestowanie – technologia nienawiści; Wiktymizacja osób cierpiących na zespół stresu pourazowego; Ofiary kultu pięknego ciała we współczesnym świecie. 4. Wiktymologia kryminalna: Ogólne zagadnienia wiktymizacji kryminalnej; Zakres i skutki wiktymizacji kryminalnej; Nowy model ofiary przestępstwa; Związki ofiary ze sprawcą przestępstwa; Ofiara sprawcą przestępstwa; Strach przed przestępczością; Wiktymizacyjne aspekty przestępczości terrorystycznej; Przestępczość narkotykowa; Handel żywym towarem; Nadużycie władzy; Seksualne nadużycia wobec dzieci; Korupcja; Ochrona przed fałszerstwami dokumentów; Wiktymologia zachowań nieumyślnych; Policja wobec etnicznych i rasowych mniejszości; Policjanci jako ofiary postaw agresywnych; Mediacja między ofiarą a sprawcą przestępstwa; Wiktymologia penitencjarna; System pomocy ofiarom przestępstw. 5. Opinie Polaków o współczesnych zagrożeniach dla kraju i obywateli: Metodologia badań; Świadomość występowania zagrożeń wśród Polaków i przewidywane kierunki ich zmian; Źródła zagrożeń; Wpływ cech respondentów na wskazywanie źródła największych zagrożeń; Kierunki zmian zachowań przestępczych i negatywnych zjawisk społecznych; Źródła pomocy w odczuciu respondentów; Kontrola nad zagrożeniami; Wpływ środków masowego przekazu na ograniczanie zagrożeń.
1. Woja i przemoc w starożytnym Izraelu, 2. Wojna i przemoc w historii chrześcijaństwa, 3. Wojna i przemoc w islamie, 4. Wojna i przemoc w hinduizmie, 5.Problem przemocy w buddyzmie, 6.Religia i przemoc. O życiowej użyteczności religii w jej ambiwalencji
Wartościujący wymiar przestrzeni społecznej; Podstawowe podejścia metodyczne stosowania w badaniach wartości etnicznych; Uczeń w środowisku wielokulturowym; Codzienność jako kategoria opisu rzeczywistości; Po co komu rodzina? Miniprzyczynek do maxidyskusji; Nowe wymiary pracy socjalnej z rodzina; Wpływ rodziny na system (anty)wartości współczesnej młodzieży; Przemoc wobec dziecka w rodzinie; W poszukiwaniu nowych kategorii pedagogicznych - mariaż zdrowia i radości życia; Współczesna edukacja zdrowotna. Kontrowersje i wyzwania; Podmiotowe obszary jakości życia ludzi znajdujących się w różnej sytuacji życiowej; Senior i jego wsparcie we współczesnej konfiguracji międzypokoleniowej; Przyszli tancerze baletowi. Cechy osobowości i ich korelacja z sukcesem zawodowym; Rozumienie realnie przeżytych doświadczeń przez ofiary przemocy; Wybuchy agresji oraz samoocena; Rola komputera w życiu, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością na przykładzie przewlekle chorych; Wpływ rehabilitacji ruchowej, a w szczególności hipoterapii (i terapeutycznej jazdy konnej) na człowieka niepełnosprawnego fizycznie i umysłowo; Bajkoterapia jako metoda wspomagająca rozwój dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych; Zagrożenia kryminalne w percepcji osób bezdomnych; Wizja dzielnicowego w perspektywie kształtowania poczucia bezpieczeństwa w społecznej lokalności.
Wprowadzenie; "Bycie razem" w ponowoczesności. Cywilizacyjne konteksty życia indywidualnego i rodzinnego; Wpływ zmian ogólnospołecznych na funkcjonowanie rodziny - aspekt socjologiczny; Wpływ zmian ogólnospołecznych na funkcjonowanie rodziny - aspekt psychologiczny; Kultura popularna zagrożeniem dla tożsamości kulturowej współczesnej rodziny polskiej; Inwestycja w rodzinę inwestycją w kapitał ludzki; Dom jako środowisko życia rodziny; Rodzina współczesna wobec wyzwań cywilizacji naukowo-technicznej. Możliwości pomocy rodzinie w różnych sytuacjach życiowych; Dojrzałość szkolna dziecka w świadomości rodziców i nauczycieli; Czy wychowaniu w rodzinie ważna jest znajomość praw dziecka?; Współpraca rodziców ze szkołą w dziele wychowania dzieci; Wzmacnianie więzi pomiędzy rodzicami a dziećmi jako jeden z głównych celów psychoprofilaktyki prowadzonej przez szkołę; Familes with intellectuakky disabled children - psychosocial problems and support in the Republic of Bulgaria; Formy przemocy stosowanej przez młodzież szkolną wobec swoich rówieśników. Sposoby zapobiegania; Zapobieganie marginalizacji społecznej głównym zadaniem "Siemachy"; Styl widzenia świata młodzieży wychowywanej bez ojców; Relacja z ojcem a sposób rozumienia rodziny przez mężczyzn w wieku 19-20 lat; Trudności z opuszczeniem domu rodzinnego jako przyczyna reakcji depresyjnych u młodych ludzi; Współpraca z rodziną w warunkach Psychiatrycznego Oddziału Interwencyjnego na przykładzie doświadczeń Oddziału Psychosomastyki i Psychiatrii Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. L. Rydygiera w Krakowie; Problematyka rozwodu i rodzin rekonstruowanych - implikacje terapeutyczne; Wieloaspektowość prewencji zespołu zaburzonego łaknienia; Reakcje dzieci i ich rodziców na spotkanie dr. Clownów (terapia śmiechem); Wideotrening Komunikacji, podejście zorientowane na rozwiązanie i program "Starszy brat, starsza siostra" w pracy z rodziną z dzieckiem nadpobudliwym; Mediacja jako forma pomocy rodzinie w sytuacjach konfliktowych; Mediacja międzykulturowa w kontekście rodziny; Holistyczna opieka nad człowiekiem chorym u schyłku życia i jego rodziną w środowisku domowym (zadania i sposób ich realizacji); Edukacja rodziny w zakresie tantologii. Interpretacja wyników badań własnych.
1. Uwarunkowania dobrego życia we współczesnej rodzinie: Jakość życia w kontekście niskiej dzietności; Wzór osobowy ojca w kształtowaniu tożsamości córki w okresie późnego dzieciństwa; Nadzieja i samoocena jako predyktatory radzenia sobie ze stresem u młodzieży szkół średnich; Poczucie jakości życia u młodzieży doświadczającej przemocy w rodzinie; Zagrożenia dobrostanu rodziny- rodzaje, formy i uwarunkowania przemocy domowej stosowanej przez kobiety- sprawczynie; (Nie)wystarczająco dobra matka. Analiza sytuacji pracujących kobiet będących matkami; Różnice w zakresie satysfakcji z życia kobiet będących matkami po leczeniu niepłodność a matkami adopcyjnymi; Styl radzenia sobie ze stresem z poziom satysfakcji małżeńskiej; 2. Dobrostan w zaburzeniach zdrowia psychicznego i fizycznego oraz możliwość terapii: O wstydliwych chorobach oraz reakcjach emocjonalnych wobec osób zarażających; Analiza związków między systemem przywiązania i rodzicielską zdolnością do mentalizacji a funkcjonowaniem psychospołecznym dziecka. Włączenie rodzica w proces terapii dziecka; Przywiązanie a zaburzenia w kształtowaniu się struktury osobowości u młodzieży- przyczyna i rozwiązanie; Relacja między pacjentem i psychoterapeutą a skuteczność psychoterapii. Wyniki badań kat amnestycznych; Internacja sądowo-psychiatryczna. Możliwość, nadzieja, perspektywy. Studium przypadku pacjenta z rozpoznaniem schizofrenii; 3. Opytmalne funkcjonowanie zawodowe- możliwości i ograniczenia: Twórcza przedsiębiorczość a poziom aspiracji w środowisku zawodowym; Satysfakcja z pracy jako pozytywne konsekwencja dobrego dopasowania do elastycznej formy zatrudnienia; Dobrostan psychiczny i poziom empatii u pielęgniarek i lekarzy; Bilans psychologiczny w pracy nauczyciela przedszkola; Czy pojęcie normy w psychologii stosowanej ma sens?
Zawiera: Słowo wstępne; Przestępstwo dzieciobójstwa w świetle psychologiczno-psychiatrycznego opinio dawstwa sądowego; Motywacja i obraz własnej osoby młodocianego dokonującego zabójstwa; Przemoc wobec kobiet w rodzinie - przejawy i uwarunkowania nieletnich; Problematyka rekonstrukcji stanu psychicznego testatora w sytuacji oświadczania woli; Specyfika opinio dawstwa psychologiczno-sądowego dotyczącego małego dziecka - płaszczyzny porozumienia i czynniki różnicujące współpracę psychologiczno-prawniczą; Rozwój mediacji rodzinnych na świecie i w Polsce; Osobowościowe i sytuacyjne wyznaczniki podatności na sugestię.
1. Telewizja i gry komputerowa jako czynnik oddziaływania na dzieci, 2. Wpływ telewizyjnych obrazów przemocy na agresywność dzieci : Oddziaływanie telewizyjnych obrazów przemocy w świetle literatury, Wpływ telewizyjnych obrazów przemocy na agresywność dzieci. 3. Wpływ "agresywnych" gier komputerowych na orientację wobec rzeczywistości : Oddziaływanie gier komputerowych na dzieci w świetle literatury, Oddziaływanie "agresywnych" gier komputerowych na dzieci w świetle badań własnych, 4. Mechanizmy psychologiczne wyjaśniające wpływ przemocy medialnej na psychikę odbiorców, 5. Obrona przed szkodliwym wpływem przemocy w mediach
1. Wojna, zabójstwo i agresja w dziejach ludzkości; 2. Opisy przemocy w świeci biblijnym; 3. Rozmiary przestępczości przeciwko zdrowiu i życiu; 4. Wybrane teorie przestępczości kobiet i mężczyzn; 5. Przemoc domowa i jej związek z zabójstwem; 6. Agresja i przemoc w ujęciu psychologii; 7. Zagadnienia motywacji u sprawców zabójstw; 8. Zabójczynie i zabójcy w świetle badań kryminologicznych i psychologicznych; 9. Cele i metody badań; 10. Ogólna charakterystyka badanych; 11. Analiza porównawcza grupy zabójczyń i zabójców; 12. Porównanie testowych badań psychologicznych w obu grupach; 13. Wpływ czynników sytuacyjnych na motywy zabójstw; 14. Motywacja zabójstw w świetle statystycznej analizy skupień; 15. Związek motywów z dyspozycjami osobowości; 16. Podsumowanie i wnioski; 17. Opinia psychologiczna w sprawach o zabójstwa; 18. Ekspertyza psychologiczna. Nowe formy agresji- jako istotne w wyjaśnianiu agresywnej przemocy
1. Gerontologia jako nauka; 2. Problemy starzenia się i starości człowieka; 3. Długowieczność- jak żyć długo; 4. Koncepcje opieki geriatrycznej; 5. Starość i jej problemy zdrowotne; 6. Przedpole starości: profilaktyka geriatryczna; 7. Problem przemocy i agresji w populacji ludzi starych.
Monografia Zjawiska niepożądane w zatrudnieniu z perspektywy prawa pracy - wybrane zagadnienia została przygotowana przez studentów Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego - członków Studenckiego Koła Naukowego Prawa Pracy działającego przy Katedrze Prawa Pracy UŁ. Publikacja zawiera zbiór opracowań dotyczących niepożądanych zjawisk w środowisku pracy, w ramach których Autorzy poddają analizie rozwiązania prawne dotyczące m.in. mobbingu czy dyskryminacji, zwracając przy tym uwagę na ich niedoskonałość oraz formułując postulaty de lege ferenda. Rozważania osadzone są nie tylko na gruncie polskiego prawa pracy, ale uwzględniają także dokumenty międzynarodowe - w tym zwłaszcza Konwencję nr 190 Międzynarodowej Organizacji Pracy z 2019 r. dotyczącą eliminacji przemocy i molestowania w świecie pracy, wokół której toczą się w ostatnim czasie ożywione dyskusje naukowe. Nie umknęło uwadze Autorów również zagrożenie pojawienia się nowych niepożądanych zjawisk w zatrudnieniu, mogących być konsekwencją m.in. rozwoju nowoczesnych technologii. Przygotowanie opracowania przez najmłodszych badaczy prawa pracy, pozwala na nieco inną perspektywę postrzegania przedmiotowej problematyki, co może ożywić dyskurs naukowy w tym obszarze.
Zawiera: 1. Przemoc w rodzinie jako zjawisko patologii społecznej; 1.1. Definicja i rodzaje przemocy. Przemoc a agresja; 1.1.1. Agresja i przemoc w ujęciu psychologii; 1.2. Pojęcie patologii społecznej w relacji do innych terminów; 1.3. Zjawisko przemocy w rodzinie; 1.3.1. Definicja przemocy w rodzinie; 1.3.2. Społeczno-kulturowe uwarunkowania przemocy w rodzinie; 1.3.3. Przemoc wobec dziecka; 1.3.4. Rozmiary zjawiska przemocy wewnątrzrodzinnej i stosowanych środków zapobiegawczych; 1.3.5. Przemoc domowa w świetle Europejskiego Trybunału Praw Człowieka i polskiego orzecznictwa sądowego; 2. Wybrane przestępstwa współistniejące z przemocą w rodzinie; 2.1. Przestępstwo znęcania się; 2.2. Przestępstwo zgwałcenia; 2.3. Zabójstwo w rodzinie; 2.4. Przestępstwa czynów lubieżnych dokonywanych na nieletnich; 3. Sprawcy przemocy domowej; 4. Ofiary przemocy domowej; 5. Policjanci wobec przemocy w rodzinie; 5.1. Koncepcja badań i założenia metodologiczne; 5.2. Analiza wyników badań; 5.2.1. Dane demograficzne badanych; 5.2.2. Wiedza i świadomość prawna badanych na temat przemocyw rodzinie; 5.2.3. Możliwości obrony ofiar przed przemocą w rodzinie; 5.3. Weryfikacja przyjętych hipotez. Podsumowanie badań ankietowych przeprowadzonych wśród policjantów; 6. Pracownicy służby zdrowia wobec przemocy w rodzinie; 6.1. Ogólne dane dotyczące badanych; 6.2. Wiedza i świadomość prawna badanych na temat przemocy w rodzinie; 6.3. Sposób działania badanych wobec ujawnionej przemocy w rodzinie; 6.4. Weryfikacja przyjętych hipotez. Podsumowanie badań ankietowych przeprowadzonych wśród pracowników służby zdrowia; 6.5. Skuteczność szkolenia z zakresu zjawiska przemocy w rodzinie adresowanego do pracowników służby zdrowia. Prezentacja wyników badań ankietowych; 7. Badania dotyczące zjawiska przemocy w rodzinie wśród wybranej grupy sprawców zabójstw; 7.1. Koncepcja badań i założenia metodologiczne; 7.2. Zastosowane techniki i narzędzia badawcze; 7.2.1. Inwentarz Osobowości H.J. Eysencka w autoryzowanej adaptacji M. Choynowskiego; 7.2.2. Kwestionariusz Osobowy opracowany w Zakładzie Psychologii Sądowej Instytutu Ekspertyz Sądowych w Krakowie; 7.2.3. Analiza akt sądowych; 7.3. Analiza wyników badań; 7.4. Weryfikacja przyjętych hipotez; 8. Zagadnienia diagnostyczne, interwencyjne i psychoterapeutyczne w sprawach przemocy w rodzinie; 8.1. Zagadnienia diagnostyczne w leczeniu ofiar przemocy w rodzinie; 8.2. Wybrane zagadnienia interwencyjne w sprawach przemocy w rodzinie; 8.2.1. Odizolowanie sprawcy przemocy w rodzinie – zatrzymanie; 8.2.2. Odizolowanie sprawcy przemocy w rodzinie – warunkowy dozór Policji; 8.2.3. Leczenie odwykowe sprawców przemocy domowej w rodzinie nadużywających alkoholu według ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi; 8.3. Zagadnienia psychoterapeutyczne w sprawach przemocy w rodzinie
1. Metody zwalczania patologii społecznych w systemie penitencjarnym Polski i USA; 2. Reedukacja przestępców w zakładach karnych w USA na podstawie obserwacji w więzieniach; 3. Bezdomność; 4. Prostytucja; 5. Przejawy agresji i przemocy w środowisku wychowawczym; 6. Przestępczość; 7. Seryjne morderstwa jako przejaw przemocy; 8. Profilaktyka wobec destrukcyjnej działalności sekt; 9. O godność i autorytet osoby w zakładach penitencjarnych; 10. Rozwój ku wyższym wartościom profilaktyką przestępczości; 11. Znaczenie dezintegracji pozytywnej w resocjalizacji przestępców