Wstęp; 1. Rola zarządzania wiedzą w gospodarce; 2. Cechy współczesnych systemów zarządzania wiedzą - wiedza, innowacje a kluczowe kompetencje firmy; 3. Uwarunkowania zastosowania systemów zarządzania wiedzą w procesie innowacji produktu; 4. Dostępność nowoczesnych systemów zarządzania wiedzą - rynek polski na tle UE; 5. Wpływ handlu elektronicznego na budowanie długookresowych relacji partnerskich między podmiotami gospodarczymi; 6. Charakter współzależności efektywności przedsiębiorstw z inwestycjami w zaawansowane technologie wspomagające i instytucjonalizujące współpracę z partnerami handlowymi; 7. Przykłady przedsiębiorstw i jednostek badawczo-rozwojowych stosujących systemy zarządzania wiedzą - sprawozdanie z badań empirycznych; 8. Programy Unii Europejskiej źródłem finansowania działalności innowacyjnej w przedsiębiorstwie; 9. Rola informacji w świadomości polskich przedsiębiorstw sektora MSP; 10. Badanie kapitału intelektualnego polskich MSP.
R.1 Jak szacować przyszłe wolne przepływy pieniężne?; R.2 Jak określić koszty i strukturę kapitału finansującego przedsiębiorstwo?; R.3 Jak ocenić przedsięwzięcia przedsiębiorstwa?; R.4 Jak uwzględnić ryzyko?; R.5 Wybór formy organizacyjno-prawnej; R.6 Zakładamy firme krok po kroku; R.7 Podatki w firmie; R.8 Obowiązki przedsiębiorstwa wobec ZUS; R.9 Zatrudniamy pracowników; R.10 Dobór oprogramowania; R.11 Moja firma w Unii Europejskiej.
CZĘŚĆ 1. Gospodarka oparta na wiedzy śwaitowej jako nośnik rozwoju i integracji gospodarczej : Gospodarka oparta na wiedzy wkracza w świat paradygmatów; Paradygmat "Nowej Gospodarki" jako wyzncznik konkurencyjności gospodarki krajowej; Unia Europejska: w poszukiwaniu nowej strategii rozwoju; cechy i tendencje rozwojowe teorii handlu międzynarodowego; wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na handel międzynarodowy; Rynki wschodzące - ocena potencjału rozwoju gospodarczego; Nowa ekonomia instytucjonalna jako nowa perspektywa badawcza w analizowaniu procesów gospodarczych; CZĘŚĆ 2. Determinanty przedsiębiorczości i konkurencyjności w praktyce gospodarczej : Znaczenie przedsiębiorstw w Polsce w podnoszeniu wartości kapitału ludzkiego jako źródła przewagi konkurencyjnej; Przedsiębiorczość jako czynnik rozwoju gospodarczego; Przedsiębiorczość indywidualna i zespołowa w świetle teorii ryzyka. Ryzyko w bankowości; Makroekonomiczne warunki funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw; metody zwalczania bezrobocia w Polsce - przykład regiony lubelskiego; Dylematy systemów emerytalnych w Polsce i w innych państwach Unii Europejskiej; Etyczna i społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw w dobie globalizacji
I. Transport w gospodarce rynkowej: Transport w procesie gospodarowania, Transport chłonności gospodarki narodowej, Działalność transportowa a budżet państwa, Nakłady inwestycyjne na transport a wzrost dochodu narodowego, Transport a administracja państwowa, Potrzeby transportowe. II. Gospodarowanie w gałęziach i rodzajach transportu: Transport samochodowy, transport kolejowy, Transport wodny śródlądowy, Transport lotniczy, Transport morski, Transport miejski. III. Wybrane zagadnienia funkcjonowania transportu: Spedycja, Marketing w transporcie, Transport w łańcuchach logistycznych. IV. Przedsiębiorstwo transportowe: Podstawy wiedzy o przedsiębiorstwach transportowych, Strategiczne podejście do zarządzania przedsiębiorstwem transportowym, Informacja ekonomiczno-finansowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Czynniki kreujące rozwój organizacyjny przedsiębiorstw transportowych, Zastosowanie teleinformatyki w procesach zarządzania działalnością transportową, Modele zachowań przedsiębiorstw transportowych na rynku. V. Problemy integracji transportu Polski z europejskim systemem transportowym : Zróżnicowanie struktury gałęziowej systemów transportowych, Proces dostosowywania infrastruktury transportu do wymagań europejskich, Rozwój technologii międzygałęziowych, Dostosowywanie przedsiębiorstw transportowych do wymogów Unii Europejskiej
I. Transport w gospodarce rynkowej: Transport w procesie gospodarowania, Transport chłonności gospodarki narodowej, Działalność transportowa a budżet państwa, Nakłady inwestycyjne na transport a wzrost dochodu narodowego, Transport a administracja państwowa, Potrzeby transportowe. II. Gospodarowanie w gałęziach i rodzajach transportu: Transport samochodowy, transport kolejowy, Transport wodny śródlądowy, Transport lotniczy, Transport morski, Transport miejski. III. Wybrane zagadnienia funkcjonowania transportu: Spedycja, Marketing w transporcie, Transport w łańcuchach logistycznych. IV. Przedsiębiorstwo transportowe: Podstawy wiedzy o przedsiębiorstwach transportowych, Strategiczne podejście do zarządzania przedsiębiorstwem transportowym, Informacja ekonomiczno-finansowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Czynniki kreujące rozwój organizacyjny przedsiębiorstw transportowych, Zastosowanie teleinformatyki w procesach zarządzania działalnością transportową, Modele zachowań przedsiębiorstw transportowych na rynku. V. Problemy integracji transportu Polski z europejskim systemem transportowym : Zróżnicowanie struktury gałęziowej systemów transportowych, Proces dostosowywania infrastruktury transportu do wymagań europejskich, Rozwój technologii międzygałęziowych, Dostosowywanie przedsiębiorstw transportowych do wymogów Unii Europejskiej
I. Transport w gospodarce rynkowej: Transport w procesie gospodarowania, Transport chłonności gospodarki narodowej, Działalność transportowa a budżet państwa, Nakłady inwestycyjne na transport a wzrost dochodu narodowego, Transport a administracja państwowa, Potrzeby transportowe. II. Gospodarowanie w gałęziach i rodzajach transportu: Transport samochodowy, transport kolejowy, Transport wodny śródlądowy, Transport lotniczy, Transport morski, Transport miejski. III. Wybrane zagadnienia funkcjonowania transportu: Spedycja, Marketing w transporcie, Transport w łańcuchach logistycznych. IV. Przedsiębiorstwo transportowe: Podstawy wiedzy o przedsiębiorstwach transportowych, Strategiczne podejście do zarządzania przedsiębiorstwem transportowym, Informacja ekonomiczno-finansowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Czynniki kreujące rozwój organizacyjny przedsiębiorstw transportowych, Zastosowanie teleinformatyki w procesach zarządzania działalnością transportową, Modele zachowań przedsiębiorstw transportowych na rynku. V. Problemy integracji transportu Polski z europejskim systemem transportowym : Zróżnicowanie struktury gałęziowej systemów transportowych, Proces dostosowywania infrastruktury transportu do wymagań europejskich, Rozwój technologii międzygałęziowych, Dostosowywanie przedsiębiorstw transportowych do wymogów Unii Europejskiej
I. Transport w gospodarce rynkowej: Transport w procesie gospodarowania, Transport chłonności gospodarki narodowej, Działalność transportowa a budżet państwa, Nakłady inwestycyjne na transport a wzrost dochodu narodowego, Transport a administracja państwowa, Potrzeby transportowe. II. Gospodarowanie w gałęziach i rodzajach transportu: Transport samochodowy, transport kolejowy, Transport wodny śródlądowy, Transport lotniczy, Transport morski, Transport miejski. III. Wybrane zagadnienia funkcjonowania transportu: Spedycja, Marketing w transporcie, Transport w łańcuchach logistycznych. IV. Przedsiębiorstwo transportowe: Podstawy wiedzy o przedsiębiorstwach transportowych, Strategiczne podejście do zarządzania przedsiębiorstwem transportowym, Informacja ekonomiczno-finansowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Czynniki kreujące rozwój organizacyjny przedsiębiorstw transportowych, Zastosowanie teleinformatyki w procesach zarządzania działalnością transportową, Modele zachowań przedsiębiorstw transportowych na rynku. V. Problemy integracji transportu Polski z europejskim systemem transportowym : Zróżnicowanie struktury gałęziowej systemów transportowych, Proces dostosowywania infrastruktury transportu do wymagań europejskich, Rozwój technologii międzygałęziowych, Dostosowywanie przedsiębiorstw transportowych do wymogów Unii Europejskiej
1. Transport w gospodarce globalnej, 2. Podaż usług na międzynarodowym rynku transportowym, 3. Transport intermodalny, 4. Transport ładunków specjalnych, 5. Polityka transportowa Unii Europejskiej, 6. Spedycja międzynarodowa, 7. Kontrola ilościowo-jakościowa i obsługa celna ładunków w transporcie międzynarodowym, 8. Warunki dostaw towarów w handlu zagranicznym, 9. Zarządzanie procesem transportowym w handlu zagranicznym
Współzależności polityki konkurencji Unii Europejskiej z pozostałymi politykami wspólnotowymi; Ochrona konsumenta wobec reklamy w Unii Europejskiej i w Polsce; Przekształcenia w handlu wspólnotowym jako efekt istnienia jednolitego rynku europejskiego; Kształtowanie dochodów rolniczych w świetle zmian Wspólnej Polityki Rolnej UE z uwzględnieniem typologii gospodarstw rolnych; Zasady i ewolucja wspierania MŚP w Unii Europejskiej - implikacje dla Polski; Ewolucja strategii polityki pieniężnej i kursowej w Polsce w procesie integracji gospodarczej z UE i UGW; Jednolita ponadnarodowa polityka pieniężna oraz zróżnicowana narodowo polityka fiskalna wobec asymetrycznych i wspólnych wstrząsów gospodarczych w przyszłej Unii Europejskiej; Zachowania władz regionalnych w polityce europejskiej Hiszpanii i Niemiec; Rola polityki regionalnej w zmniejszaniu zróżnicowania regionalnego w Unii Europejskiej. Zróżnicowanie regionalne PKB oraz stopy bezrobocia w krajach kandydujących i członkowskich Unii Europejskiej.
R.I Poczta w gospodarce rynkowej, R.II Rynek usług poc ztowych, R.III Marketing usług pocztowych, R.IV Marke tingowa dywersyfikacja działalności pocztowej, R.5 Str ategiczne aspekty rozwoju rynku usług pocztowych
1. Usługi w ujęciu teoretycznym; 2. Funkcjonowanie rynku usług; 3. przedsiębiorstwo usługowe na rynku; 4. Działalność marketingowa podmiotów działających na rynku usług; 5. Jednolity rynek usług Unii Europejskiej; 6. Usługi we współczesnej gospodarce polskiej- wybrane aspekty; 7. Innowacje usługowe- aspekty teoretyczne i praktyczne; 8. Serwicyzacja gospodarki
1. Zarządzanie przedsiębiorstwem a bezpieczeństwo finansowe, 2. Polska rachunkowość na tle międzynarodowych uregulowań rachunkowości czyli patriotyzm w dobie globalizacji, 3. Dostosowania polskich podmiotów gospodarczych do wymogów rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, 4. Integracja finansowa i monetarna w UE - nowe otoczenie dla podmiotów gospodarczych, 5. Obejmowanie przez spółkę własnych akcji, 6. Harmonizacja polskiego prawa konkurencji z prawem europejskim, 7. Informacja rynkowa jako determinanta funkcjonowania podmiotów gospodarczych, 8. Uwarunkowanie rozwoju przedsiębiorczości na przykładzie województwa wielkopolskiego, 9. Polityka bilansowa przedsiębiorstwa a jego otoczenie
1. Przewaga konkurencyjna firmy: od lokalizacji do strategii globalnych, 2. Nieporozumienia wokół konkurencyjności, 3. Restrukturyzacja przedsiębiorstw jako warunek rozwoju, 4. Warunki konkurowania małych i średnich przedsiębiorstw na rynku Unii Europejskiej, 5. Czynniki rozwoju MSP w Unii Europejskiej i w Polsce, 6. Projektowanie podjęcia i/lub rozszerzenia działalności gospodarczej przez małe i średnie przedsiębiorstwa, 7. Wybór optymalnego źródła finansowania przedsiębiorstwa w dobie wzmożonej konkurencyjności gospodarki, 8. Realizacja innowacji w przedsiębiorstwie produkcyjnym, 9. Wrażliwość przedsiębiorstwa na zmieniające się potrzeby klienta, 10. Efekty dostosowań strukturalnych w przemyśle Polski w okresie przedakcesyjnym do Unii Europejskiej
1. Małe i średnie przedsiębiorstwa w gospodarce narodo wej; 2. Podstawowe wskaźniki makroekonomiczne; 3. Poda tki; 4. Koszty; 5. Poziom wykształcenia społeczeństwa; 6. Prace naukowo-badawcze; 7. Warunki prawne i polity ka wspierania, podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej; 8. Zanieczyszczenie środowiska; 9. Infra struktura; 10. Zamówienia publiczne; 11. Wnioski i re komendacje.
1.Sektor MŚP w gospodarce polskiej w perspektywie integracji z Unią Europejską, 2.Projekcja rozwoju makro ekonomicznego po przystąpieniu Polski do UE, 3.Szanse i zagrożenia dla sektora MŚP w warunkach integracji, 4. Analiza branżowa efektów członkowstwa Polski w Unii Europejskiej, 5.Regionalne konsekwencje integracji z UE dl a sektora MŚP, 6. Analiza wpływu integracji na sektor MŚP w wybranych branżach
1. Skutki w zakresie infrastruktury transportowej w Polsce; 2. Skutki w sferze polskich przedsiębiorstw transportowych; 3. Skutki dla społeczeństwa i użytkowników transportu; 4. Podsumowanie i wnioski.
Dynamiczny wzrost przepływów bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) stanowi cechę charakterystyczną ostatnich dziesięcioleci. Kraje rywalizują między sobą o ich napływ stosując różnego rodzaju zachęty dla kapitału zagranicznego. Jedną z nich stanowi stopa opodatkowania przedsiębiorstw. Niniejsza praca poświęcona jest zależności pomiędzy opodatkowaniem przedsiębiorstw a lokalizacją bezpośrednich inwestycji zagranicznych w krajach Unii Europejskiej. Zagadnienie to nie zostało dotychczas w literaturze przedmiotu wystarczająco rozpoznane, a obecne opracowanie z pewnością wypełni te luki. W odniesieniu do analizowanych w książce państw Unii Europejskiej poruszany problem jest szczególnie aktualny, co jest związane z przyjęciem nowych krajów członkowskich stosujących niższe stawki podatku dochodowego od przedsiębiorstw. Publikacja obejmuje swym zakresem zarówno zagadnienia teoretyczne, odnoszące się do bezpośrednich inwestycji zagranicznych oraz obciążenia podatkowego przedsiębiorstw, jak i badanie empiryczne. Sprawia to, że praca ma walor poznawczy i aplikacyjny. Nie tylko dostarcza wiedzy na podjęty temat, ale wyniki przeprowadzonych analiz mogą mieć zastosowanie przy formułowaniu rekomendacji dotyczących kształtowania polityki wobec inwestorów. Książka jest skierowana do studentów uczelni ekonomicznych, pracowników naukowych, publicystów oraz polityków szczebla krajowego i regionalnego.
1. Wpływ Unii Europejskiej na zmiany otoczenia gospodarczego MSP w Polsce (uwarunkowania prawne), 2. Wykorzystanie doświadczeń Unii Europejskiej w tworzeniu instytucjonalnych form wspierania sektora MSP w Polsce, 3. Możliwości funkcjonowania sektora MSP w Polsce w aspekcie członkostwa w UE, 4. Małe i średnie przedsiębiorstwa
w specjalnych strefach ekonomicznych po przystąpieniu do Unii Europejskiej, 5.System funduszy pożyczkowych i
poręczeniowych jako wsparcie rozwoju małych i śred nich przedsiębiorstw w Polsce, 5.Programy pomocowe prz eznaczone dla przedsiębiorców rozpoczynajacych działa lność gospodarczą, 6.Kapitały zewnętrzne w finansowani u produkcji "zielonej energii" na przykładzie małych elektrowni wodnych, 7.Realizacja polityki budżetowej w Polsce w kontekście wspierania rozwoju małych i śre dnich przedsiębiorstw, 8.Polityka państwa wobec małych
i średnich przedsiębiorstw, 9.Szanse rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw handlowych w procesach integr acji europejskiej, 10.Kierunki działań projakościowych
w małych i średnich przedsiębiorstwach, 11.Wspieranie MSP i pomoc publiczna w krajach Unii Europejskiej, 12. Pomoc finansowa dla małych i średnich przedsiębiorstw w ramach programu PHARE, 13.Możliwości pozyskania środ ków na inwestycje przez MSP w ramach Sektorowego Progr amu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębior stw (SPO WKP), 14.Strategie globalne i regionalne a polityka wspierania rozwoju MSP w kontekście przechodz enia od przedsiębiorstwa tradycyjnego do organizacji wirtualnej, 15.Odpowiedzialność cywilnoprawna przedsię biorcy za szkody wyrządzone w środowisku naturalnym, 16.Formy pomocy oraz oczekiwania małych i średnich prz edsiębiorstw wobec udzielonego wsparcia, 17.Wpływ poli tyki Polski oraz Unii Europejskiej na MSP turystyczne oraz transportowe, 18.System wspierania innowacji i tr ansferu technologii dla małych i średnich przedsię biorstw.Wnioski dla Dolnego śląska
1. Informacyjno-decyzyjne aspekty systemu logistycznego przedsiębiorstwa produkcyjnego, 2. Zarządzanie własnością intelektualną w małych i średnich przedsiębiorstwach, 3. Podejmowanie działalności gospodarczej i uwarunkowania rozwoju MSP, 4. Wpływ małych i średnich przedsiębiorstw na rynek pracy w Polsce, 5. Zarządzanie małymi przedsiębiorstwami, 6. Potencjał pracy jako krytyczny czynnik sukcesu małych i średnich przedsiębiorstw, 7. Tworzenie systemu wspomagania małych i średnich przedsiębiorstw w zakresie eksportu w regionie opolskim, 8. Mikroprzedsiębiorstwo jako szczególna kategoria małej firmy. analiza i ocena działalności mikroprzedsiębiorstw w latach 1993-2001, 9. Zasady opodatkowania VAT małych przedsiębiorstw, 10. Specyfika motywowania w dziale marketingu, 11. Opis działania menedżera firmy radiowej na przykładzie radia wrocławskiego, 12. Tanie i skuteczne, 13. Prawa konsumentów w działalności małych i średnich przedsiębiorstw, 14. Możliwości oraz bariery wykorzystania Internetu przez małe i średnie przedsiębiorstwa, 15. Wybrane problemy eksploatacji maszyn i u rządzeń w małych i średnich przedsiębiorstwach, 16. Internetowe możliwości wspierania procesu decyzyjnego w przedsiębiorstwie na przykładzie województwa lubuskiego, 17. Dylematy polskich oraz europejskich małych i średnich przedsiębiorstw wobec możliwości ich rozwoju, 18. Strategia Rozwoju Powiatu Kłodzkiego i Strategia Rozwoju Gminy Bystrzyca Kłodzka - przygotowanie samorządu do spierania małej i średniej przedsiębiorczości w dziedzinie turystyki, 19. Budowanie lojalności klientów jako sposób na uzyskanie przewagi konkurencyjnej.
średnich przedsiębiorstw wobec możliwości ich rozwoju , 18.Strategia Rozwoju Powiatu Kłodzkiego i strategia Rozwoju Gminy Bystrzyca Kłodzka - przygotowanie samorz ądu do wspierania małej i średniej przedsiębiorczości w dziedzinie turystyki, 19.Budowanie lojalności klient ów jako sposób na uzyskanie przewagi konkurencyjnej