1. Tradycje turystyczne w dawnej Polsce. 2. U podstaw nowożytnej turystyki. 3. Turystyka na przełomie XIX i XX wieku. 4. Turystyka w Polsce w Dwudziestoleciu Międzywojennym i w latach okupacji. 5. Turystyka w Polsce Ludowej. 6. Turystyka w pierwszych latach III Rzeczypospolitej.
1. Studia nad możliwościami człowieka, 2. Jedność kultury i wielkość kultur, 3. Wartości i obszary kultury, 4. Edukacja sprawą człowieka w świecie, 5. Humanistyczne wizje jakości życia, 6. Świat i przyszłość, 7. Badania nowego człowieka, 8. Humanistyka i humanizm - nauka czy postawa, 9. Model wykształconego Polaka, 10. Wartości morlane a postawy grup społecznych, 11. Strategia życia - dyskusja: Wychowanie - inspiracją czy formowaniem?, 12. Edukacja kulturalna a egzystencja człowieka, 13. Dwie cywilizacje uniwersalne, 14. Wychowanie i diabeł entropii, 15. Uwagi o ekstremalnych zjawiskach w kulturze współczesnej, 16. Wychowanie przez naukę
1. Europa - legenda i współczesnosć, 2. Krótka historia integracji europejskiej, 3. Wojny i totalitarne zagrozenia w Europie w XX wieku, 4. Narodziny Wspólnoty, 5. Unia Europejska, 6. Polska w unii Europejskiej, 7. Nauka i kultura, 8. Podstawowe informacje o państach Unii Europejskiej
Zawiera: 1. Kultura muzyczna regionu: 1.1. Kultura muzyczna regionu jako podsystem kultury; 1.2. Tradycje muzyczne na Górnym Śląsku; 1.3. Tradycje muzyczne w Zagłębiu Dąbrowskim; 1.4. Instytucjonalny wymiar kultury muzycznej; 1.5. Teatr muzyczny w Polsce – geneza i współczesność. 2. Teatr w Gliwicach w panoramie instytucji kultury Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego: 2.1. Początku Operetki Śląskiej; 2.2. Przekształcenie Operetki Śląskiej w Gliwicki Teatr Muzyczny; 2.3. Zmierzch GTM; 2.4. Dziedzictwo GTM. Udział artystów gliwickiej sceny w musicalu „Karol” o życiu Jana Pawła II. 3. Działalność artystyczna Gliwickiego Teatru Muzycznego: 3.1. Repertuar; 3.2. Zespół artystyczny; 3.3. Regionalne inicjatywy edukacyjne i popularyzatorskie GTM.
1. Świadectwa prozy. Pisarze środowiska zagłębiowskiego; Paprocie, hałdy, ludzie; Żydowska polska dusza. O poezji Stanisława Wygodzkiego; Różewicz: "Stary poeta" i "Nasz starszy Brat"; W pejzażach Jana Pierzchały; Proza narracyjna Wilhelma Szewczyka; Piłsudzki na Śląsku i Zagłębiu; Zegadłowicz po latach; "Najbliższe ojczyzny" Stanisława Krawczyka; Talent i pasja. Droga twórcza Mariana Kisiela. 2. Między Gorzeniem a Sosnowcem; Sztuka podróżowania; Kwiaty i poezja dla kobiet; Bukowe sanktuarium; Imieniny Dziadka; Nasza "najbliższa ojczyzna" - korzenie mojej tradycji; Prowincja a "wielki świat"; Świat realny i świat wyobraźni Tadeusza Kijonki; Kanadyjska Middiddauga - polskie Kończyce. Florian Śmieja jako wędrowiec; Ostatnia podróż wieszcza. 3. Janek; spotkania z Janem Twardowskim; Wspomnienie o Adamie Zegadłowiczu; Między Krakowem a Sosnowcem. Wspomnienie o Profesorze Stanisławie Grzeszczuku; Uczona promienność. Wspomnienie o Profesor Alinie Kowalskiej.
1. Historia książki a historia literatury. 2. Jana Daniela Hoffmanna spojrzenie na dzieje książki w Polsce. 3. Byt symboliczny i byt rzeczywisty książki w polskim średniowieczu. 4. Rola książki w Polsce w drugiej połowie XV wieku. 5. Rola drukarstwa w kształtowaniu się rozwoju humanizmu renesansowego. 6. Literatura a książka w okresie renesansu i kilka uwag o czasach baroku. 7. Szesnastowieczne wydania dzieł Jana Kochanowskiego w kontekście ówczesnego edytorstwa w Polsce i w Europie. 8. Pierwszy wiersz Jana Kochanowskiego drukowany we Włoszech (w roku 1574). 9. Nieznane pierwsze wydanie Pieśni trzech Jana Kochanowskiego. 10. Aurelius czy Candidulus? Czyli o dwóch wariantach edycji Elegii i Foricoeniów Jana Kochanowskiego z datą 1584. 11. Dzieje wydań tekstu Fraszek Jana Kochanowskiego od XVI do XVIII wieku. 12. Jeszcze jedno nieznane XVI-wieczne wydanie Psałterza Jana Kochanowskiego. 13. Nad psalmammi i psałterzami polskimi XVI wieku. 14. Pieśni dwie Erazma Otwinowskiego. Nieznany druk Rodeckiego odnaleziony w Martinie. 15. Literatura barokowa a książka. 16. Pokolenia twórców literatury polskiej przełomu XVI i XVII wieku. 17. Epigoni i nowatorzy, czyli o stosunku do spuścizny Jana Kochanowskiego w czasach baroku. 18. Pogłoszy średniowiecza w książce polskiej XVII wieku. 19. Drukarnia Akademii Zamojskiej. 20 Drukarnia Zamojska Akademika B. Jana Kantego czy Stanisława Duńczewskiego? 21. Kazimierz Krzysztof Kokocki i drukarnia w Słucku. 22. Z dziejów druku kancjonałów litewskich i cenzury kościelnej w XVII wieku. 23. Inwentarz biblioteki Jana Kazimierza Grabskiego z 1691 roku. 24. Losy edytorskie arcydzieł włoskich w polskim baroku. 25. XVII-wieczne i XVIII-wieczne edycje polskiego Goffreda. 26. Pieśń "Ocknij się lechu". Przemiany tekstu i jego rola w literaturze i życiu społecznym. 27. Pieśni patriotyczne i pieśni religijne po "potopie". 28. Angielskie, francuskie iniemieckie echa staropolskiego Babina. 29. Świat odwrócony Stanisława Herakliusza Lubormirskiego. 30. Z problemów recepcji De vanitate consiliorum Stanisława Herakliusza Lubomirskiego w wieku XVIII. 31. Trzy redakcje Anatomii Rzeczypospolitej Polskiej Stefana Garczyńskiego. 32. Książka we wczesnym oświeceniu polskim i rosyjskim - paralele i związki. "Stare" i "nowe" w czasach saskich. 34. Dzieła drukowane i dzieła pozostające w rękopisach a problem cenzury w epoce baroku. 35. Edycje skażone - edycje oczyszczone. 36. Cenzura i walka z cenzurą w epoce baroku. 37. Autorzy polscy w indeksach ksiąg zakazanych. 38. Cenzura kalwińska w świetle akt synodów małopolskich. 39 Książki na stosach w dawnej Warszawie (XVI-XVIII w.). 40. Toruńskie epizody cenzury. 41. Zapomniany epizod z dziejów cenzury w Krakowie w XVII wieku. Posłowie. Spis pierwodruków rozpraw. Spis ilustracji. Indeks nazwisk. Epilogue.
Seria: Historia i Teoria Kultury (3), ISSN 2719-9010 "Joga w kontekstach kulturowych 4" to publikacja związana z realizowanym od 2013 roku wspólnym projektem Zakładu Teorii i Historii Kultury Uniwersytetu Śląskiego (obecnie Zespół Teorii i Historii Kultury) oraz Katedry Zarządzania Sportem i Turystyką Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach. "Joga w kontekstach kulturowych 4" to książka interdyscyplinarna, zawiera prace m.in. kulturoznawców, indologów, arabistów czy socjologów. Znalazły się w niej teksty, które dotyczą jogi jako złożonego systemu przekonań i praktyk zakorzenionych w kontekście kulturowym Indii, a także jogi jako zjawiska zyskującego coraz większe znaczenie w kulturze Zachodu.
Czasy najdawniejsze; Początki państwa Piastów; Między Zachodem a Wschodem - narodziny tożsamości kulturowej; Monarchia stanów; Nowa dynastia - nowe struktury społeczne i polityczne; Jesień średniowiecza; Szlachta i jej państwo; Odrodzenie nad Wisłą; Renesansowi twórcy i mecenasi; W kręgu sarmackich mitów; Barok - epoka przeciwieństw; Od Polski Sasów do nowej epoki; Początki nowoczesnego narodu; Porozbiorowe dylematy; Nowoczesność a sprawa polska; Społeczeństwo XIX wieku; Naród po styczniowej klęsce; Epoka Siłaczek i Judymów; "Powstała z naszej krwi"; Dwadzieścia lat wolności; W obliczu zagłady; W cieniu Stalina (1944-1953); Lata odwilży i październikowego przełomu (1953-1958); W stałym konflikcie (1959-1989); Kościół a kultura PRL; Ucieczka ku wolności. Twórczość lat 1959-1989; PRL na co dzień.
1. Wprowadzenie; 2. Kultura studencka: poszukiwanie alternatywy; 3. Globalizacja kontrkultury: (nie)cała władza wyobraźni; 4. Kultura trzech pokoleń; 5. Kwestia rodowodu; 6. Studencki, alternatywny, otwarty. Rzecz o teatrze; 7. Teatr alternatywny. Polska i świat; 8. W stronę teatru otwartego; 9. Wrocławskie Festiwale Teatru Otwartego; 10. Od tego się zaczęło, czyli jak powstał STS; 11. Teatr 107; 12. Wprowadzenie do inscenizacji "Makbeta"; 13. Myślę obrazami; 14. Pamięć; 15. Zamknięcie; 16. Na studenckiej estradzie (jazz- piosenka-kabaret); 17. Wariacje plastyczne. Sztuka pokolenia 68; 18. Studencki ruch literacki w latach 1956-1989; 19. Praca studencka w latach 1956-1981; 19. Prasa studencka lat 80. XX wieku- agonia czy przemiana; 20. Klub czyli hybryda; 21. Studenckie inicjatywy muzyczne; 22. Dwudziestolecie kultury studenckiej (1956-1976). Romans z mecenatem; 23. Kultura studencka- kontynuacje, modyfikacje, alternatywy; 24. Przekraczanie granic. Kalendarium kultury studenckiej 1950-1989l
1. Zamiast wstępu, 2. Kultura a sztuka przypisów, 3. O milczeniu, 4. Umysł jasny i czysty, 5. Uważnie przyglądaj się światu, 6. Haiku i Młoda Polska, 7. Duchowość pogranicza
1. Zagadnienia podstawowe: stan badań; Śląsk - podstawowe wyznaczniki kultury; Kultura książki na Śląsku w XIV wieku. 2. Stylistyczne przemiany w XIV stuleciu - zróżnicowanie i geneza: Poszukiwania dróg w pierwszej połowie XIV wieku; Ukrzyżowanie - problem plastyczny rozwiązywany w ciągu stulecia i ujawniający przebieg zmian stylowych; Kontynuacja czy przełom? Legenda obrazowa o świętej Jadwidze - Kodeks lubiński; Nowości stylistyczne i ikonograficzne drugiej połowy XIV stulecia; Wielorakość stylistyczna u schyłku stulecia. 3. Ikonografia. Obrazy i idee w miniatorstwie śląskim XIV stulecia: Liturgia jako paradygmat ciągu przedstawieniowego; Biblia pauperum jako wzorzec przedstawień ikonograficznych; ukrzyżowanie poprzedzające Canon Romanus jako wizualny, ikonograficzny odpowiednik ofiary eucharystycznej. Przedstawienie Ukrzyżowanego wraz z Marią i Janem w relacji treści Kanonu Rzymskiego; Początki rodu, kanonizacja, wzorzec świetności mistyka Wcielenia; Wizja władzy, państwa i prawa w miniaturach Saskiego Zwierciadła i prawa magdeburskiego.
1. Miasto poetów, 2. Nie rzucim ziemi...z dziejów symboliki ziemi w literaturze polskiej epoki rozbiorów, 3. Polscy pisarze w panteonie literatury europejskiej, 4. Odzyskane obywatelstwo chłopów polskich
Publikacja zawiera rozprawy sytuujące się tematycznie w obrębie problematyki bibliologicznej, literaturoznawczej i kulturoznawczej. Księgę otwierają artykuły poświęcono szeroko rozumianej kulturze książki, w tym przede wszystkim czytelnictwu w konkretnych środowiskach. W bloku tekstów literaturoznawczych znalazły się artykuły dotyczące wybranych aspektów twórczości pisarzy staropolskich, z okresu romantyzmu i epoki pozytywizmu, a także analizy poezji Adama Czerniawskiego, Anny Frajlich, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Jerzego Kronholda, Jana Lechonia. Kolejną część publikacji tworzą wypowiedzi o tematyce kulturoznawczej, poruszające problematykę: dobrych obyczajów uniwersyteckich, zwyczajów językowych, tradycji współtworzących tożsamość narodową, etyki.
Publikacja zawiera rozprawy sytuujące się tematycznie w obrębie problematyki bibliologicznej, literaturoznawczej i kulturoznawczej. Księgę otwierają artykuły poświęcono szeroko rozumianej kulturze książki, w tym przede wszystkim czytelnictwu w konkretnych środowiskach. W bloku tekstów literaturoznawczych znalazły się artykuły dotyczące wybranych aspektów twórczości pisarzy staropolskich, z okresu romantyzmu i epoki pozytywizmu, a także analizy poezji Adama Czerniawskiego, Anny Frajlich, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Jerzego Kronholda, Jana Lechonia. Kolejną część publikacji tworzą wypowiedzi o tematyce kulturoznawczej, poruszające problematykę: dobrych obyczajów uniwersyteckich, zwyczajów językowych, tradycji współtworzących tożsamość narodową, etyki.
1. Wewnętrzne granice Europy ?, 2. Europa jako część świata, 3. Europa jako nisza ekonomiczna, 4. Europejskie geny, 5. Europa: koniec historii czy zderzenie cywilizacji, 6. Europa jako nisza religijna, 7. Europa jako nisza technologiczna, 8.Europa jako nisza ekspansji, 9. Rosja, czyli poza-Europa, 10. Polska, czyli między - Europa, 11. Unia Europsjak, czyli nowa "reconquista", 12. Epilog, czyli ile genów Europy w przyszłości ?, 13. Aneks : Polska niemcami poszerzonej Europy ?
1.Czynniki tożsamościowe sprzyjające i utudniajace osiedlanie polaków w Holandii, 2.Dziedzictwo i tradycja rozwoju kontaków polsko-holenderskich, 3.Obiektywne uwarunkowania tworzenia się polonii holenderskiej, 4.Specyfika więzi tożsamościowej polaków w Holandii
Zawiera: Głos kostiumu, czyli w co ubrać Hamleta. Kilka refleksji nad statusem i funkcją kostiumu w dramacie i teatrze; Wyobrażenia Polaków o języku francuskim; Hamlet i zemsta; Literackie fascynacje królowej Wiktorii; Językowo-kulturowy obraz rumuńskiej soboty. Przykład opisu etnolingwistycznego; Prince de Ligne - najweselszy człowiek swoich czasów?
Pierwszy rocznik „Prac Polonistycznych ukazał się w Łodzi w 1937 roku, z inicjatywy wybitnych humanistów związanych z Wolną Wszechnicą (ze Stefanią Skwarczyńską na czele). Pismo na trwałe związało się z Łodzią i regionem, ale od początku było periodykiem o charakterze ogólnopolskim. Po wojnie, nie przestając pełnić funkcji forum środowiska macierzystego, zyskiwało z każdym wydanym tomem coraz większy zasięg oddziaływania i coraz mocniejszą pozycję ogólnopolską. Przyjęto i konsekwentnie realizowano zasadę, aby publikować w kolejnych rocznikach artykuły literaturoznawców z rozmaitych ośrodków i środowisk, oraz aby byli to najlepsi specjaliści w zakresie danej problematyki. W ciągu ponad siedemdziesięciu lat istnienia „Prace Polonistyczne” zyskały uznanie i wysoką rangę ze względu na to, że każdy rocznik w zgodnej opinii badaczy wydatnie wzbogacał wiedzę o rodzimej literaturze. Rozprawy opublikowane w „Pracach Polonistycznych” weszły w dziesiątkach pozycji do podstawowej bibliografii każdej epoki literackiej i każdej dziedziny literaturoznawstwa. Od blisko dwudziestu lat redakcja „Prac Polonistycznych” (najpierw pod kierunkiem Krystyny Poklewskiej, a od ponad dekady — Wiesława Pusza) nadaje tomom charakter monograficzny. Ukazały się roczniki poświęcone dorobkowi autorskiemu: Z. Herberta, J. Słowackiego, J. Tuwima, wydano tomy tematyczne: Przypomnienia i promocje; U zbiegów stuleci; Zaskoczenia; „Jakaż to nuża wisi nade mną”, czyli w okowach ciała i duszy; Romantycy — fantastyka — podróż; Tobie — teraz. W kręgu literackich ofiarowań; Z powodu okoliczności, pod wpływem chwili; Pory dnia, pory roku; Potomność i potomkowie. Zapisać się w pamięci, zapisać się w nazwisku; Jak literat z literatem. Słowem i czynem, na tak i na nie; Z warsztatów badaczy literatury oświecenia. Aktualia. W ostatnich latach pismo wzbogaciło się o nowe działy; do „Rozpraw i artykułów” doszły „Edycje”, „Na marginesach lektur” i „Przekłady”.