1. Konstytucyjne zasady ustroju politycznego w polskich aktach konstytucyjnych XX wieku; 2. Sejm i Senat; 3. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej; 4. Rada Ministrów i administracja rządowa; 5. Samorząd terytorialny; 6. Sady i trybunały; 7. Organy kontroli państwowej i ochrony prawa; 8. Władze publiczne w stanach nadzwyczajnych i sytuacjach kryzysowych
Wprowadzenie; R.1 Źródła prawa regulujące zagadnienia ustroju państwowego Rzeczypospolitej Polskiej; R.2 Podstawowe zasady ustroju państwowego Rzeczypospolitej Polskiej; R.3 Konstytucyjny status jednostki w Rzeczypospolitej Polskiej; R.4 Wybory powszechne w Rzeczypospolitej Polskiej; R.5 Formy demokracji bezpośredniej w Rzeczypospolitej Polskiej; R.6 Organy władzy ustawodawczej w Rzeczypospolitej Polskiej - Sejm i Senat; R.7 Organy władzy wykonawczej w Rzeczypospolitej Polskiej - Prezydent i Rada Ministrów; R.8 Organy władzy sądowniczej w Rzeczypospolitej Polskiej - sądy i trybunały; R.9 Organy kontroli państwowej i ochrony prawa w Rzeczypospolitej Polskiej; R.10 Ustrój terenowej administracji publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
1. Świat potrzebuje solidarnej akceptacji wspólnych wartości. 2. Kim i czym jest Europa? 3. Pragmatyzm nie wystarczy. 4. Kultura europejska przechodziła kryzys lecz nie utraciła swego blasku. 5. Nasze europejskie dziedzictwo, nasze pojmowanie wolności. 6. Europa -fikcja i wizja. 7. Europa i chrześcijanie z perspektywy prawosławia . 8. Koścół, państwo i społeczeństwo w XXI w. 9. Kultura - moje miejsce. 10. Jak chrześciajnie zmieniają Europę. 11. Przeciwko nadużyciom w badaniach genetycznych. 12. Regiony umacniają Europę. 13. Europa w roku 2010. 14. Prawa człowieka fundamentem. 15. Europejskie obywatelstwo. 16. Idea zjednoczonej Europy staje się znakiem na dziei. 17. Religia, Kościół, państwo. 18. Papież Jan Paweł II 19. Dokument europejskiej kultury. 20. Muzeum ducha europejskiego.
1. Dziewięć centrów Ureogenezy; 2. Bilans korzyści i kosztów publicznej emisji akcji przed i po wstąpieniu Polski do UE; 3. Zmiany zasad wyboru Biskupa Rzymskiego wprowadzone przez Papieży Jana XXIII i Pawła VI; 4. Równouprawnienie wyznań w prawie polskim; 5. Władza rodzicielska a prawo do osobistych kontaktów rodziców z dzieckiem; 6. Nasze dzisiejsze gospodarstwa domowe.
1. Dlaczego inne kraje nas przeganiają; 2. Cywilnoprawna odpowiedzialność Skarbu Państwa za wydanie bądź niewydajnie decyzji lub orzeczenia; 3. Prawo do odmowy zeznań - przeciwnik czy sprzymierzeniec procesu karnego?; 4. Odpowiedzialność organizatora turystyki za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o imprezę turystyczną; 5. Granice Europy przez pryzmat mitologii oraz "Nomos" a rozszerzenie Unii Europejskiej; 6. Celowość stabilizowania koniunktury; 7. Makroefektywność prywatyzacji w Polsce; 8. Liberalizacja międzynarodowych regulacji rynku lotniczego - korzyści i zagrożenia.
1. Poglądy merkantylistów i przedstawicieli ekonomii klasycznej na ekonomiczną rolę państwa w życiu gospodarczym, 2. Metodologiczne problemy podejmowania decyzji w administracji publicznej. (Studium z nauki administracji), 3. System wspólności dorobku czy rozdzielność majątkowej? Prawo małżeńskie majątkowe - polskie projekty dekretów z lat 1945-1946, 4. Polska ustawa o ochronie przyrody z 10 marca 1934 r. ma tle ustawodawstwa europejskiego pierwszej połowy XX w., 5. Kilka uwag o projekcie ustawy o równym statusie kobiet i mężczyzn (na tle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego), 6. Prezydent USA jako kierownik polityki zagranicznej, 7. Zasada niedokonywania zmian w prawie podatkowym w trakcie roku podatkowego w świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, 8. Poglądy fizjokratów w "Mowach..." Wincentego Skrzetuskiego, 9. O klauzulach generalnych w pierwszych latach Polski Ludowej uwag kilka, 10. Druga wojna światowa: Polskie Państwo Podziemne, prawo i sądy polskie (szkic do celów dydaktycznych).
Monografia stanowi pierwsze w doktrynie prawa międzynarodowego opracowanie zagadnienia należytej staranności, leżącego u podstaw odpowiedzialności międzynarodowej państw za zaniechanie ich organów. Celem dokonanej analizy jest wykazanie, iż należyta staranność zdefiniowana została w dorobku prawa międzynarodowego dostatecznie precyzyjnie, zaś jej rola jest na tyle znacząca, aby uznać ją za jedną z zasad prawa międzynarodowego.
Monografia stanowi pierwsze w doktrynie prawa międzynarodowego opracowanie zagadnienia należytej staranności, leżącego u podstaw odpowiedzialności międzynarodowej państw za zaniechanie ich organów. Celem dokonanej analizy jest wykazanie, iż należyta staranność zdefiniowana została w dorobku prawa międzynarodowego dostatecznie precyzyjnie, zaś jej rola jest na tyle znacząca, aby uznać ją za jedną z zasad prawa międzynarodowego. Z recenzji: „Monografia stanowi istotny i wielce znaczący wkład w rozwój prawa międzynarodowego. Po raz pierwszy poddane zostało analizie międzynarodowo-prawnej zagadnienie należytej staranności, kluczowe dla praktyki przypisywania odpowiedzialności państwom za zaniechania ich organów. W dobie walki z międzynarodowym terroryzmem oraz katastrof ekologicznych, wywołanych stosowaniem nowych technologii, to właśnie odpowiedzialność państw za zaniechania, raczej niż za działania ich organów ma dominujące znaczenie praktyczne”. dr hab. Piotr Daranowski, prof. UŁ
Przedmowa; Sposoby postrzegania i badania państwa; Władza i władza polityczna; funkcje władzy publicznej; Środki sprawowania władzy; Legitymizacja władzy; Państwo - problem terminologii; Państwo - trzy elementy definicji; Państwo - przymus, hierarchia, wspólnota; Geneza i przyszłość państwa; Państwo - natura, wartości i prawo; Naród i państwo; Państwo i naród wobec procesów integracji; Państwo: jednostka i obywatel; Obywatel: jego wolności, prawa i obowiązki; Społeczeństwo obywatelskie i jego wrogowie; Problem celu i funkcji państwa; Trzy funkcje państwa; Problem typologii państw; Terytorialna organizacja (ustrój) państwa; Problem formy rządów. Monarchia i republika; Podziały i jedność władzy w państwie; Władza ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza; System prezydencki; System parlamentarno-gabinetowy; Mieszane formy rządów i system konwentu; Reżimy polityczne; Niepaństwowe formy organizowania się ludzi; Państwo i związki wyznaniowe; Państwo i organizacje społeczne; Państwo i partie polityczne; Państwo i samorządy; Państwo - gospodarka i kultura; Państwo XX-wieczne: próba bilansu; Państwo wobec procesów globalizacji. Literatura. Indeks rzeczowy.
1. Istota i geneza państwa, 2. Państwo w relacjach ze społeczeństwem i narodem, 3. Państwo a jednostka, 4. Cele i funkcje państwa, 5. Formy państwa, 6. Władza państwowa, 7. Organy państwowe i ich systemy, 8. Demokracja w państwie, 9. Państwo a inne formy organizacji życia społecznego, 10. Prawo jako zespół norm, 11. Tworzenie prawa, źródła prawa, 12. Obowiązywanie prawa, stosowanie prawa, wykładnia prawa, 13. Stosunki prawne, 14. System prawa, przestrzeganie prawa i odpowiedzialnosć prawna, 15. Państwo a prawo
1. Zasoby nieruchomości Skarbu Państwa, 2. Zasady gospodarowania zasobami nieruchomości Skarbu Panstwa, 3. Sposoby wykonywania prawa własności nieruchomości znajdujących się w zasobie Skarbu Państwa, 4. Organizacja gospodarowania nieruchomościami znajdującymi sie w zasobie Skarbu Państwa, 5. Obrót cywilnoprawny nieruchomościami znajdującymi się w zasobie Skarbu Państwa, 6. wyposażenie w nieruchomości Skarbu Państwa państwowych jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej oraz panstwowych osób prawnych, 7. Wyposażenie podmiotów prowadzących działalność publiczną oraz przekazywanie nieruchomości Skarbu Państwa partnerowi prywatnemu, 8. Nabywanie przez Skarb Panstwa nieruchomości, 9. Nadzór właścicielski Skarbu Państwa nad rozporządzeniem przez państwowe osoby prawne nieruchomościami jako aktywami trwałymi, 10. Sprawozdanie o stanie mienia Skarbu Państwa
1. Zasoby nieruchomości Skarbu Państwa, 2. Zasady gospodarowania zasobami nieruchomości Skarbu Panstwa, 3. Sposoby wykonywania prawa własności nieruchomości znajdujących się w zasobie Skarbu Państwa, 4. Organizacja gospodarowania nieruchomościami znajdującymi sie w zasobie Skarbu Państwa, 5. Obrót cywilnoprawny nieruchomościami znajdującymi się w zasobie Skarbu Państwa, 6. wyposażenie w nieruchomości Skarbu Państwa państwowych jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej oraz panstwowych osób prawnych, 7. Wyposażenie podmiotów prowadzących działalność publiczną oraz przekazywanie nieruchomości Skarbu Państwa partnerowi prywatnemu, 8. Nabywanie przez Skarb Panstwa nieruchomości, 9. Nadzór właścicielski Skarbu Państwa nad rozporządzeniem przez państwowe osoby prawne nieruchomościami jako aktywami trwałymi, 10. Sprawozdanie o stanie mienia Skarbu Państwa
Dzień Pierwszy (14 listopada 2008) Otwarcie konferencji: Sesja pierwsza. Zasada państwa prawa (rule of law) jako podstawa rozwoju społeczeństwa demokratycznego. Dzień drugi (15 listopada 2008), sesja druga. Niezależność sądownictwa i niezawisłość sędziów jako podstawa państwa prawa: 1. Niezależność sędziowska jako gwarant konstytucyjny praw i wolności, 2. Niezależność sędziowska a podział władz, 3. Władza sędziów - fikcja czy rzeczywistość . Sesja trzecia. Niezależność zawodów prawniczych a wyzwania współczesności: 1. Zaufanie publiczne do zawodów prawniczych a wyzwania współczesności, 2. Komponenty niezależności zawodów prawniczych, 3. Modele wykonywania zawodów prawniczych .
Trybunał konstytucyjny w ustroju politycznym Polski; Wprowadzenie. Problem badania konstytucyjności ustaw w polskiej literaturze prawniczej i politycznej dwudziestolecia międzywojennego; Projekt konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz uzasadnienie i porównanie tegoż projektu z konstytucjami szwajcarską, amerykańską i francuską; Sądownictwo; Udoskonalenie ustawodawstwa; Z problemów konstytucyjnych. Trybunał Konstytucyjny; Luka w konstytucji polskiej; Stosunek konstytucji do ustaw z nią sprzecznych; Moc ustawy konstytucyjnej; Sprzeczność z konstytucją; Recenzja konstytucji; O zmianę konstytucji. Uwagi z powodu rządowego projektu wzmocnienia władzy wykonawczej; Konflikty konstytucyjne w Polsce; Czy należy utworzyć Rade Stanu RP i jak ją zorganizować?; Projekt konstytucji oraz ustawy o utworzeniu Trybunału Konstytucyjnego; O praworządność i zdrowy ustrój państwowy; Środki zabezpieczenia prawnego konstytucyjności ustaw; Nauka o państwie; Zmiany i przekształcenia zwyczajowe konstytucji; W sprawie Trybunału Konstytucyjnego; Zasada badania konstytucyjności ustaw przez sądownictwo a konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 marca 1921; Odpowiedź na ankietę konstytucyjną, Trybunał Konstytucyjny; Odpowiedź na ankietę konstytucyjną; Uwagi o sądownictwie konstytucyjnym; Odpowiedź na ankietę konstytucyjną; Z zagadnień konstytucyjnych. O gwarancje konstytucyjności aktów prawnych; Kontrola konstytucyjności ustaw a konstytucja kwietniowa
1. Pojęcie Skarbu Państwa i jego interesów majątkowych, 2. Czynniki i uwarunkowania przestępczości na szkodę interesów majątkowych Skarbu Państwa, 3.Ogólne zagadnienia dotyczące podstaw karania za naruszenie interesów majątkowych Skarbu Państwa w kodeksie karnym, 4.Podstawy karania za za naruszenie interesów majątkowych Skarbu Państwa zachowania korupcyjne, 5.Podstawy karania za naruszenie intersów majątkowych Skarbu Państwa przez oszustwa, 6.Podstawy karania za naruszenie intersów majątkowych Skarbu Państwa przez powierników, 7.Podstawy karania za naruszenie intersów majątkowych Skarbu Państwa przezpranie pieniędzy, 8.Podstawy karania za naruszenie intersów majątkowych Skarbu Państwa przezniewypłacalnych dłużników, 9.Podstawy karania za naruszenie intersów majątkowych Skarbu Państwa przezfałszowanie pieniądza lub paiperów wartościowych, 10.Pozakarne środki przeciwdziałania przestępczości na szkodę intersów majątkowych Skarbu Państwa, 11.Podstawy karnoprawnej ochrony interesów finansowych Skarbu Wspólnoty Europejskiej oraz interesów majątkowych Skarbu wybrnaych państw europejskich, 12.Stanowisko przedstawicieli zawodów prawniczych odnośnie do zakresu ochrony intersów majątkowych Skarbu Państwa w kodeksie karnym, 13.Podstawy modelu ochrony interesów majątkowych Skarbu Państwa w kodeksie karnym - wnioski de lege lata i de lege ferenda
1. Sądy powszechne, 2. Sąd Najwyższy, 3. Krajowa rada sądownictwa, 4. Sądy wojskowe, 5. Naczelny Sąd Administracyjny, 6. Trybunał Stanu, 7. Trybunał Konstytucyjny, 8. Kolegia do spraw wykroczeń, 9. Izby morskie, 10. Sąd polubowny, 11. Rzecznik Praw Obywatelskich, 12. Prokuratura, 13. Policja, 14. Urząd Ochrony Państwa, 15. Adwokatura, 16. Radcowie prawni, 17. Notariat
1. Uwagi ogólne o odpowiedzialności cywilnej państwa, 2. Zasada odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy wykonywaniu zadań publicznych w prawie innych państw i prawie wspólnotowym, 3. Przesłanki i zasady odpowiedzialności cywilnej, 4. Odpowiedzialność Skarbu Państwa za szkody wyrządzone przy wykonywaniu władzy sądowniczej, 5. Bezprawność normatywna. Odpowiedzialność za szkody wyrządzone wykonywaniem władzy ustawodawczej
Zawiera: Część I. Odpowiedzialność jednostek samorządu terytorialnego z perspektywy historycznej i komparatystycznej: Rozdział 1. Rys historyczny; Rozdział 2. Rys prawnoporównawczy; Rozdział 3. Wnioski płynące z analiz historycznych i prawnoporównawczych. Część II. Analiza obowiązującego modelu normatywnego: Rozdział 1. Konstytucjonalizacja odpowiedzialności władz publicznych (wykładnia prokonstytucyjna); Rozdział 2. Artykuły 417- 4172 k.c. jako normatywna całość; Rozdział 3. Przesłanki odpowiedzialności odszkodowawczej władz publicznych; Rozdział 4. Przedawnienie roszczenia o naprawienie szkody wyrządzonej przy wykonywaniu władzy publicznej; Rozdział 5. Periodyzacja zasad odpowiedzialności odszkodowawczej podmiotów publicznych; Rozdział 6. Zakres zastosowania art. 417 k.c.; Rozdział 7. Bezprawność jako przesłanka odpowiedzialności deliktowej; Rozdział 8. Problematyka wskazania podmiotu ponoszącego odpowiedzialność; Rozdział 9. Problem odpowiedzialności za szkody wyrządzone aktami nadzoru nad samorządem terytorialnym; Rozdział 10. Odpowiedzialność za szkody wyrządzone wydaniem niezgodnych z prawem ostatecznych aktów administracyjnych; Rozdział 11. Odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez niewydanie decyzji administracyjnej; Rozdział 12. Odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez wydanie aktu normatywnego; Rozdział 13. Odpowiedzialność za zaniechanie prawodawcze; Rozdział 14. Odpowiedzialność deliktowa gmin na zasadzie słuszności; Część III. Odpowiedzialność deliktowa gmin na przykładzie wybranych sfer jej aktywności: Rozdział 1. Odpowiedzialność odszkodowawcza gmin za niedostarczenie lokalu socjalnego lub pomieszczenia tymczasowego; Rozdział 2. Odpowiedzialność za szkody powodziowe; Rozdział 3. Odpowiedzialność gminy za skutki nieuwzględnienia w planowaniu przestrzennym terenów zdegradowanych; Rozdział 4. Odpowiedzialność za stan drogi i organizację ruchu na drodze; Rozdział 5. Odpowiedzialność za szkody powstałe na terenach i obiektach publicznych; Rozdział 6. Inne przypadki odpowiedzialności deliktowej gmin w związku z realizacją zadań w zakresie zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli; Rozdział 7. Odpowiedzialność za szkoły i przedszkola prowadzone przez gminy; Rozdział 8. Odpowiedzialność odszkodowawcza za przekazanie nierzetelnej informacji. Zakończenie.
1. Pojęcie odpowiedzialności odszkodowawczej, 2. Przesłanki odpowiedzialności państwa w Konstytucji RP, 3. Bezprawie legislacyjne jako źródło szkody w rozumieniu art. 77 ust.1 Konstytucji RP, 4. Podmioty zobowiązane do wynagrodzenia szkody za działania niezgodne z prawem, 5. Artykuł 77 ust. 1 konstytucji RP a zasada jej bezpośredniego stosowania