Przedmiotem badań są doświadczenia osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz członków ich rodzin dotyczące osiągania przez te osoby niezależności życiowej, a także przeszkód w realizacji tego celu. Autor skupił się na działaniach i codziennych praktykach młodych z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin podejmowanych w różnych sytuacjach na drodze ku dorosłości. Przeanalizował procesualny charakter przemian w rodzinach generacyjnych związanych z dorastaniem dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
Wyniki badania poszerzają wiedzę na temat wchodzenia w dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz procesu negocjowania autonomii w rodzinie z perspektywy młodych dorosłych i ich rodziców. Młodzi z niepełnosprawnością intelektualną nie tylko mają określone potrzeby, lecz także poglądy dotyczące relacji z rodzicami. Sformułowane przez autora wnioski pozwalają lepiej zrozumieć te osoby oraz ukazują, jak wspierać je w okresie dorastania. Ma to szczególne znaczenie zarówno dla rodziców, jak i instytucji oraz służb społecznych, które wspomagają ludzi z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodziny.
1.Edukacja drogą wyrównywania szans życiowych osób niepełnosprawnych; 2. System poradnictwa zawodowego dla osób niepełnosprawnych; 3. Kariera i praca zawodowa osób niepełnosprawnych.
1. Osoby niepełnosprawne- charakterystyka; 2. Identyfikacja i charakterystyka zagrożeń; 3. Ogólne zasady przygotowania i udzielania pomocy; 4. Zwierzęta przewodniki/asystujące; 5. Działania ratownicze; 6. Profilaktyka- teoria a rzeczywistość; 7. Specyfika działań w sytuacji zagrożenia z uwzględnieniem osób niepełnosprawnych; 8. Przepisy prawne.
Wstęp; I. Teoretyczne podstawy problemów pedagogicznych: Wyzwania jednostki samorządu terytorialnego w zakresie polityki oświatowej na przykładzie gminy Lublin; O pieczy nad bezpieczeństwem, czyli o powinnościach pedagoga cywilizacji cyfrowej; Bariery i możliwości usprawniania procesu usamodzielniania nieletnich opuszczających placówki resocjalizacyjne; Dziecko z dysleksją w szkole; Diagnoza zachowań trudnych osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem. II. Praktyczne zastosowanie efektów badań pedagogicznych: Emocje dzieci 7-letnich podczas eksperymentalnego poznawania rzeczywistości (na przykładzie badań prowadzonych w ramach projektu twórcze dzieci ‒ w poszukiwaniu indywidualności). III. Współczesne problemy badań pedagogicznych w wymiarze międzynarodowym: Znaczenie ruchu w procesie uczenia się i nauczania uczniów w młodszym wieku szkolnym.
Fizykoterapia; Komputer pomocą dla osób niepełnosprawnych; Interfejs dla osób niepełnosprawnych; Interfejs dla osób niepełnosprawnych; kardiostymulacja; Stymulatory serca; Rozwiązania techniczne stosowane w zaburzeniach funkcjonowania układu nerwowego. Zaopatrzenie ortotyczne w rehabilitacji neurologicznej; Odtwarzanie porażonych czynności ruchowych metodą FES; Wspomaganie terapii układu słuchowego; terapia radioizotopowa, radiochirurgia; Podstawy budowy i działania sztucznej nerki; Sztuczna nerka; Obstrukcyjny bezdech śródsenny - protezowanie za pomocą aparatów typu CPAP; Wirtualna rzeczywistość w robotach medycznych; Wpływ pól elektrycznych i magnetycznych na organizmy żywe; Protezy biomechaniczne; Nowoczesne implanty - endoprotezy; Biomateriały: naśladowanie budowy i odtwarzania funkcji naturalnych struktur biologicznych; Biomateriały - biozgodne materiały w medycynie; Każdy żywy organizm toleruje obcy materiał - czyli kilka słów na temat biozgodności; Biomateriały do sterowanej regeneracji tkanek; Wprowadzenie do modelowania systemów biologicznych; Bioinformatyka a biologia obliczeniowa; Modelowanie organizmów żywych; Modelowanie postaci na potrzeby wizualizacji ruchu; Modelowanie hemodializy - najczęściej stosowanej terapii nerkozastępczej; Wprowadzenie do modelowania systemu oddechowego; Modelowanie systemu oddechowego i procesu oddychania; Modelowanie mechaniki wytwarzania głosu; Modelowanie przepływu krwi w naczyniach włosowatych; Modelowanie układu okoruchowego; Telemedycyna - nauka przydatna na dziś, niezbędna jutro; szpitalny system obsługi pacjenta; Specjalizowane archiwa medyczne, bazy danych; Neuroinformatyczne bazy danych; Wizualizacja biomolekuł; Informacja biologiczna zawarta w sekwencji i strukturze genomu; Analiza materiału genetycznego - kompletne sekwencje genomów; Technologia mikromacierzy; Analiza danych z mikromacierzy DNA; Korzyści płynące z zastosowania wiedzy o genomach - przykłady; Czym jest i do czego dąży bionika?; Wykorzystanie dorobku świata natury podczas tworzenia algorytmów.
1. Podmiotowość osób niepełnosprawnych- idea niezależnego życia; 2. Edukacja specjalna w państwach Unii Europejskiej; 3. Psychospołeczne bariery w integracji osób niepełnosprawnych; 4. Modyfikacja postaw wobec osób z dysfunkcją wzroku; 5. Osoby niesłyszące w społeczeństwie- opis zjawiska; 6. Kościół katolicki wobec niepełnosprawnych; 7. Postawy społeczne wobec chorych umierających; 8. Stosunek niepełnosprawnych do nieznanej formy usług w pomocy osobistej; 9. Świadczenia dla niepełnosprawnych górników (ujecie historyczne); 10. Architektura a niepełnosprawność; 11. Modernizacja istniejących przykładów budownictwa mieszkaniowego jako sposób integracji osób niepełnosprawnych; 12. Rola mediów w kształtowaniu postaw wobec niepełnosprawności; 13. Państwo wobec niepełnosprawności.
Cz. I Potrzeby osób niepełnosprawnych w kontekście uwarunkowań społeczno-kulturowych; Ciągłość postępowych zmian w kulturze, etyce, polityce i prawie w zaspokajaniu potrzeb osób niepełnosprawnych; Społeczne i kulturowe ramy realizacji indywidualnych potrzeb kulturowych; Potrzeba własnej wartości i jej rola w funkcjonowaniu osób niepełnosprawnych; Ludzka potrzeba radości życia - antropologiczne spojrzenie na klasyfikacje potrzeb psychicznych człowieka; Problemy życia codziennego osób niepełnosprawnych; Cz. II Psychospołeczne funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w rodzinie i społeczeństwie; Fundamentalne wyznaczniki psychospołecznej sytuacji osób z niepełnosprawnością intelektualną; Osobna niepełnosprawna w środowisku rodzinnym - znaczenie potrzeby akceptacji; Relacje uczuciowe w rodzinie a potrzeby dzieci zagrożonych niepełnosprawnością narządu ruchu; Sytuacja rodzin dzieci z niepełnosprawnością intelektualną a lokalna polityka społeczna; Sytuacje trudne w życiu dzieci z dysleksją rozwojową; Poczucie wsparcia u wychowawców dzieci i młodzieży niepełnosprawnych a obraz psychologiczny podopiecznych; Pomiędzy wiarą a wiedzą. Religijność i seksualność w życiu osób z niepełnosprawnością intelektualną; Problemy zmian ról społecznych osób z nabytą niepełnosprawnością narządu ruchu; Droga do autonomii - rys autobiograficzny; Cz. III Zaspokajanie potrzeb zdrowotnych osób niepełnosprawnych; Holistyczna pedagogia promocji zdrowia jako odpowiedź na potrzeby osób niepełnosprawnych; Dostęp osób niepełnosprawnych do opieki zdrowotnej i rehabilitacyjnej w dobie globalnych przemian społeczno-gospodarczych; Osoby niepełnosprawne w systemie polityki ochrony zdrowia; Analiza społeczno-ekonomicznych kosztów leczenia chorób przewlekłych prowadzących do niepełnosprawności. Projekt AIDS; Diagnozowanie zaburzeń psychosomatycznych psychosomatycznych dzieci przedwcześnie urodzonych i wspieranie ich rozwoju; Rola ośrodka wczesnej interwencji we wspomaganiu dziecka niepełnosprawnego wzrokowo i jego rodziny; Świadomość następstw choroby nowotworowej a jakość życia osób po zabiegu laryngektomii; IV. Wybrane zagadnienia edukacji osób niepełnosprawnych; Wspomaganie rozwoju niepełnosprawnych uczniów w sytuacjach edukacyjnych; Pozytywne i negatywne aspekty kształcenia integracyjnego w opiniach nauczycieli; Programy edukacyjne i działania polskich uczelni wyższych na rzecz osób niepełnosprawnych; Kształcenie akademickie osób niewidzących - szanse, możliwości, ograniczenia; Edukacja i rehabilitacja studentów niepełnosprawnych. Prezentacja doświadczeń Kolegium Karkonoskiego (PWSzZ) w Jeleniej Górze; Nauczanie we wspólnym nurcie na przykładzie Hiszpanii; Potrzeba edukacji i wychowania seksualnego osób niepełnosprawnych intelektualnie jako profilaktyka przemocy seksualnej; Warunki pracy wychowawców opiekujących się niepełnosprawnymi dziećmi i młodzieżą w Republice Czeskiej; Przyczyny niepełnosprawności narządu głosu w zawodzie nauczyciela i sposoby zapobiegania im
Zastrzeżenia i oświadczenie interpretacyjne Polski do Konwencji o prawach osób z niepełno sprawnościami; Zagadnienie ubezwłasnowolnienia w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka; Ograniczanie czy respektowanie zdolności do czynności prawnych osób dorosłych z niepełnosprawnościami?; Zdolność w sferze prawa osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi oraz osób z problemami zdrowia psychicznego. Raport Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej z 2013 r.; Sytuacja prawna osób z niepełnosprawnościami w Hiszpanii w związku z ratyfikacją Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami; Artykuł 12 Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami a ubezwłasnowolnienie w Polsce; Mozolna droga ku likwidacji instytucji ubezwłasnowolnienia; Ubezwłasnowolnienie - perspektywa konstytucyjna a instytucja prawa cywilnego; Ubezwłasnowolnienie jako przesłanka pozbawienia praw wyborczych - aspekty konstytucyjne; Międzynarodowe standardy praw człowieka a prawa wyborcze osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi lub psychicznymi; Prawa wyborcze osób z niepełnosprawnościa intelektualna i psychiczna - perspektywa prawno porównawcza; Ograniczenia osób ubezwłasnowolnionych w zakresie konstytucyjnych praw i wolności o charakterze politycznym; Prawa wyborcze osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi w raporcie Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej z 2010 r. - wnioski dla Polski.
I.: Podstawy psychologii rozwoju człowieka: 1. Kształtowanie się naukowej psychologii rozwoju człowieka, 2. Natura rozwoju psychicznego, 3. Mechanizm zmiany rozwojowej, 4. Teorie rozwoju psychicznego, 5. Badanie rozwoju psychicznego człowieka ; II.: Rozwój psychiczny człowieka w poszczególnych okresach życia : 6. Okres prenatalny, 7. Wczesne dzieciństwo, 8. Średnie dzieciństwo - wiek przedszkolny, 9. Późne dzieciństwo - młodszy wiek szkolny, 10. Dorastanie, 11. Wczesna dorosłość, 12. Średnia dorosłość, 13. Późna dorosłość; III. : Stosowana psychologia rozwojowa : wybrane zagadnienia : 14. Prawidłowości rozwoju sfery metapoznawczej w teorii i praktyce nauczania, 15. Praktyczne implikacje wiedzy o rozwoju społeczno-moralnym, 16. Zarządzanie edukacją wspierającą rozwój indywidualny uczniów, 17. Praktyczna wiedza o rozwoju życia rodzinnego, 18. Wspieranie młodzieży w zakresie samopoznania, planowania własnego życia oraz podejmowania decyzji dotyczących własnej przyszłości, 19. Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się, 20. Wspomaganie rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną, 21. Wspomaganie osób z zaburzeniami należącymi do autystycznego spektrum w perspektywie psychopatologii rozwojowej.
1.Rehabilitacja zawodowa- regulacje międzynarodowe i rozwiązania w krajach Unii Europejskiej: Analiza regulacji międzynarodowych dotyczących systemów ochrony skutków ryzyka inwalidztwa; Prawa osób niepełnosprawnych w regulacjach międzynarodowych; Analiza podstaw prawnych funkcjonowania rehabilitacji zawodowej w Polsce. Obowiązujące przepisy; Renta szkoleniowa a aktywizacja zawodowa; Rehabilitacja zawodowa- Austria, Francja, Niemcy, Szwecja; 2. Realizacja rehabilitacji zawodowej w wybranych krajach: Rehabilitacja zawodowa osób z niepełnosprawnością w Pro Mente Steiermark; Ośrodek rehabilitacji zawodowej w Berlinie; Rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych- Litwa; 3. Wyniki badań empirycznych: Wyniki badania zrealizowanego w zakłądzie ubezpieczeń społecznych w zakresie charakterystyki osób pobierających rentę szkoleniową w latach 2007-2012; Wyniki badań zrealizowanych metodą IDI w Powiatowych Urzędach Pracy; 4. Celowość i efektywność rehabilitacji zawodowej: Celowość i efektywność rehabilitacji zawodowej w aspekcie medyczny,; Celowość i efektywność rehabilitacji zawodowej w aspekcie psychologicznym i zawodowym; 5. Modelowy ośrodek szkolenia zawodowego i rehabilitacji: Prawnofinansowy status ośrodka szkolenia zawodowego i rehabilitacji; Postępowanie dotyczące skierowania zainteresowanego do ośrodka szkolenia zawodowego i rehabilitacji; Założenia do powstania i funkcjonowania modelowego ośrodka szkolenia zawodowego i rehabilitacji.
Zawiera: Wprowadzenie; Rozdział 1. Założenia rehabilitacji zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną 1.1. Koncepcja biopsychospołeczna niepełnosprawności a prawo osób z niepełnosprawnością intelektualną do pracy 1.2. Współczesne rozumienie niepełnosprawności intelektualnej 1.3. Ograniczenia i możliwości zawodowe osób z niepełnosprawnością intelektualną 1.4. Założenia rehabilitacji społeczno-zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną 1.5. System rehabilitacji zawodowej w Polsce Rozdział 2. Tranzycja młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną z systemu edukacji na rynek pracy 2.1. Znaczenie pracy w życiu osób z niepełnosprawnością intelektualną 2.2. Postawy rodzicielskie a kształtowanie samodzielności życiowej osób z niepełnosprawnością intelektualną 2.3. Przygotowanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną do tranzycji z systemu edukacji na rynek pracy 2.4. Kształcenie zawodowe uczniów z niepełnosprawnością intelektualną 2.5. Zastosowanie modelu praktyk wspomaganych w szkołach przysposabiających do pracy szansą na przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy Rozdział 3. Znaczenie publicznych służb zatrudnienia w aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną 3.1. Dopasowanie stanowiska i miejsca pracy do potrzeb osoby z niepełnosprawnością intelektualną 3.2. Usługi rynku pracy oraz formy wsparcia zatrudnienia osób bezrobotnych i poszukujących pracy 3.3. Założenia modelu naturalnej asystentury w obsłudze klientów z niepełnosprawnością intelektualną w urzędzie pracy Rozdział 4. Zatrudnienie wspomagane szansą na zwiększenie aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną 4.1. Założenia modelu zatrudnienia wspomaganego 4.2. Etapy zatrudnienia wspomaganego 4.3. Wdrażanie modelu zatrudnienia wspomaganego w Polsce Rozdział 5. Centrum DZWONI jako przykład modelowej praktyki zatrudnienia wspomaganego osób z niepełnosprawnością intelektualną 5.1. Merytoryczne i organizacyjne założenia działalności Centrum DZWONI 5.2. Proces zatrudnienia wspomaganego w Centrum DZWONI 5.3. Zastosowanie Międzynarodowej Klasyfikacji Niepełnosprawności Funkcjonowania i Zdrowia w procesie zatrudnienia wspomaganego Rozdział 6. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w środowisku prac 6.1. Adaptacja społeczno-zawodowa nowo zatrudnionych pracowników 6.2. Przystosowanie środowiska pracy do potrzeb osoby z niepełnosprawnością intelektualną 6.3. Zarządzanie różnorodnością zespołów pracowniczych; Zakończenie; Bibliografia.
Delimitacja odpowiedzialności Prezydenta RP a jej konstytucjonalizacja – wybrane problemy; Połączenie funkcji Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego jako zagrożenie dla praworządności; Podstawowe regulacje dostępu do informacji publicznej na poziomie konstytucji i ustaw w porządku prawnym państw członkowskich Unii Europejskiej; Tworzenie rejestru sprawców przestępstw seksualnych oraz problematyka zatarcia skazania w kontekście art. 8 EKPC; Gminny program opieki nad zwierzętami bezdomnymi i zapobiegania bezdomności zwierząt jako akt prawa miejscowego na tle orzecznictwa sądów administracyjnych; Zmodyfikowane narzędzia polityki podatkowej gmin w związku z pandemią COVID-19. Wybrane zagadnienia prawne; Aktualne zmiany w Prawie zamówień publicznych; Odpowiedzialność karna za naruszenie ochrony danych osobowych; Kradzież szczególnie zuchwała – czyli nowy kwalifikowany typ przestępstwa kradzieży w obowiązującym Kodeksie karnym; „Specjalne użycie broni” z ustawy o działaniach antyterrorystycznych – analiza dogmatyczna i teoretycznoprawna; Problematyka dopuszczalności stosowania produktów leczniczych off-label; Wniosek prokuratora o uchylenie lub zmianę prawomocnego stwierdzenia nabycia spadku; Oskarżony – (nie)potrzebny uczestnik postępowania jurysdykcyjnego? Rozważania na tle art. 117 § 3a kpk oraz art. 378a kpk (część I); Przedawnienie wadliwości decyzji w ogólnym postępowaniu administracyjnym; Zdarzenia sprawcze związane z opieką prenatalną i okołoporodową w świetle odpowiedzialności cywilnoprawnej za szkody doznane przed urodzeniem; „Mechanizm losowej nagrody” w grach komputerowych, a regulacje prawne dotyczące gier losowych oraz ochrony konsumentów ze szczególnym wyszczególnieniem mechaniki loot box; The statute of trade unions as a limit of abuses against employers – selected issues; Index of unequal treatment of the disabled. A precedent judgment of the CJEU; Zatrudnienie w samorządowych jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej na stanowisku pracownika socjalnego i kierowniczych stanowiskach urzędniczych w tych jednostkach; Glosa do wyroku NSA z dnia 4 czerwca 2013 r., II FSK 1534/12. Prowadzenie rachunków bankowych w przypadku spółek cywilnych; Opodatkowanie podatkiem VAT rekompensat za świadczone usługi przewozowe w autobusach komunikacji miejskiej – glosa krytyczna do wyroku NSA z dnia 7 listopada 2018 r., sygn. akt I FSK 1692/16; Glosa do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 grudnia 2019 r. – powierzenie obowiązków kierownika podmiotu leczniczego; Spór interpretacyjny na tle wykładni przepisu art. 540 § 3 k.p.k. wraz z glosą aprobującą do uchwały Sądu Najwyższego z dnia 26 czerwca 2014 roku, sygn. I KZP 14/14.
Część ogólna: 1. O idei pracy, prawie pracy i pracy przymusowej w Związku Sowieckim - uwagi wybrane (1917-1945); 2. Między pracą najemną a zniewoloną. Dylematy doktrynalno-polityczne na przykładzie ZSRR; 3. Podstawowe zasady prawa pracy - nadmiar kodeksowej regulacji czy zasadności ich wyodrębnienia? 4. Ryzyko pracodawcy jako zasada prawa pracy; 5. Konstytucyjne prawo dostępu do służby publicznej na jednakowych zasadach a kwestia zatrudniania pracownika samorządowego na czas zastępstwa; 6. The subjectivity of work and the nature of employment-based work; 7. Warunki rozwoju i wpływ sztucznej inteligencji na pracę, zatrudnienie i inne niektóre prawnie nieuregulowane w Unii Europejskiej zagadnienia społeczne, technologiczne i gospodarcze; 8. Europejska autonomiczna definicja pracownika. Przyczynek do dyskusji nad rozwojem prawa zatrudnienia; 9. O zasadności wykorzystania w prawie zatrudnienia teorii zarządzania personelem; 10. Elastyczne formy zatrudnienia. Panorama zagadnień z perspektywy prawa pracy; 11. Prakseologiczny wymiar prawa pracy; 12. O pojęciu zasad współżycia społecznego - uwagi na tle wybranych przepisów kodeksu pracy; 13. O funkcji modyfikacyjnej zasad prawa pracy na gruncie art. 300 k.p. 14. Zasady prawa; 15. Koncepcja „prawa zatrudnienia” w świetle kompetencji Państwowej Inspekcji Pracy; 16. Wiodąca rola prawa statutowego uczelni w kształtowaniu sytuacji prawno-pracowniczej nauczycieli akademickich; 17. Regulacja zatrudnienia niepracowniczego czy prawo zatrudnienia? Indywidualne prawo pracy: 18. Równy dostęp osób z niepełnosprawnościami do zatrudnienia w administracji publicznej - realna możliwości czy fikcja? 19. Spółdzielcza umowa o pracę jako podstawa nawiązania stosunku pracy; 20. Prawne podstawy zatrudnienia tymczasowego; 21. Wpływ zrzeczenia się mandatu przez wójta na sferę stosunku pracy jego zastępcy; 22. Założenia ogólne charakteryzujące zatrudnienie w samorządzie terytorialnym (porównanie z zasadami funkcjonowania korpusu służby cywilnej); 23. Pracownicy socjalni w polskim systemie pomocy społecznej. Kilka uwag w kontekście ewolucji systemu; 24. Status prawny pracowników ochrony. Wybrane problemy; 25. Przetwarzanie danych osobowych pracowników a zwolnienia grupowe; 26. Kilka uwag w sprawie realizacji obowiązków pracowniczych w domu pracownika; 27. „Przekształcenie” stosunku służbowego celnika w stosunku pracy; 28. Ochrona trwałości stosunku pracy członków zarządu zakładowej i międzyzakładowej organizacji związkowej po nowelizacji; 29. Równe prawa pracujących małżonków i innych osób pełniących obowiązki rodzinne a zachowanie równowagi między życiem zawodowym i rodzinnym; 30. Swoboda umów a umowy dodatkowe stron stosunku pracy; 31. O podstawach aksjologii polskiego prawa pracy w rozporządzeniu dotyczącym umowy o pracę pracowników umysłowych; 32. Ustanie stosunku pracy nauczyciela akademickiego; 33. Uprawnienie do wypowiadania umów o zakazie konkurencji w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19. Uwagi de lege lata i de lege ferenda; 34. Zatrudnienie nauczycieli na czas określony; 35. Rodzicielskie świadczenie uzupełniające - MAMA 4+ - oczekiwania i realia; 36. Przekształcenia podmiotowe stosunku pracy nauczyciela akademickiego; 37. Równowaga między życiem zawodowym i prywatnym pracownika świadczącego pracę zdalnie - stan polskich regulacji Kodeksu pracy; 38. O istocie umowy o pracę na czas określony; 39. Prawo pracowników zdalnych do bycia offline - rozważania prawnoporównawcze; 40. Czy przepisy regulujące warunki zatrudnienia pracowników delegowanych, jako przepisy wymuszające swoje zastosowanie, zapewniają ochronę pracownika? Zbiorowe prawo pracy: 41. O układach zbiorowych pracy zawieranych dla osób świadczących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy; 42. Pojęcie zakładowej organizacji związkowej obejmującej zakresem działania cały zakład pracy; 43. Porozumienie zbiorowe w tarczy antykryzysowej. Procesowe prawo pracy: 44. Kształtowanie się systemu sądowej kontroli orzeczeń dyscyplinarnych w stosunkach służbowych; 45. Roszczenie funkcjonariusza formacji zmilitaryzowanej o dopuszczenie do służby; 46. Sądownictwo polubowne - nowa jakość rozstrzygania sporów. Ubezpieczenia społeczne: 47. Prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej jako tytuł ubezpieczeń społecznych - wybrane zagadnienia; 48. Kilka uwag o powoływaniu Prezesa ZUS; 49. O ustalaniu ustawodawstwa właściwego w przypadku jednoczesnego wykonywania pracy na terytorium więcej niż jednego państwa członkowskiego w koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego; 50. Jednorazowe odszkodowanie przysługujące członkom rodziny z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej; 51. W poszukiwaniu modelu zabezpieczenia finansowego na wypadek starości; 52. O rencie rodzinnej, uposażeniu rodzinnym i o proporcjonalności świadczenia - słów kilka; 53. Zasada (nie)kumulacji, czyli o zbiegu prawa do świadczenia emerytalnego z systemu powszechnego i wojskowego; 54. COVID-19 a świadczenia z ubezpieczenia chorobowego (wybrane zagadnienia); 55. Prawnoteleologiczne aspekty funkcji ochronnej norm proceduralnych ubezpieczeń społecznych. Varia: 56. Ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop policjanta. Problemy orzecznictwa organów Policji związane z konstytucjonalnością art. 115a ustawy o Policji; 57. Centra usług społecznych - nowe jednostki organizacyjne gminy; 58. Zadania jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ochrony przeciwpożarowej w aspekcie prawnym i praktycznym na przykładzie miasta Bielsko-Biała i powiatu bielskiego - wybrane zagadnienia; 59. Charakter prawny zatrudnienia w ramach stosunku służbowego na przykładzie wybranej kategorii podmiotów zatrudnionych.
Wstęp; I. Zagadnienia ustrojowe, teoretycznoprawne i prawnoczłowiecze: 1. Konstytucyjne i prawno-międzynarodowe uwarunkowania edukacji obywatelskiej we włoskim systemie edukacyjnym (prolegomena); 2. Naczelny Sąd Administracyjny w strukturach władzy sądowniczej (wymiaru sprawiedliwości) – jego pozycja i zadania; 3. Art. 18. Konstytucji w odniesieniu do możliwości wprowadzenia instytucji małżeństw jednopłciowych w Polsce; 4. „Pomoc” ustawodawcy jako przesłanka prawodawstwa sądowego. Filozoficzno-prawna interpretacja uchwały Sądu Najwyższego z dnia 15 lutego 2019 r.; 5. Prawo do ochrony zdrowia osób z niepełnosprawnościami w warunkach izolacji penitencjarnej. Studium prawnomiędzynarodowe. II. Z zagadnień funkcjonowania administracji publicznej: 1. Kadencyjność organów jednostek samorządu terytorialnego pochodzących z wyborów w kontekście zmian ustawowych; 2. Zbieranie i ponowne wykorzystywanie danych w jednostkach samorządu terytorialnego; 3. Pozycja osoby pełniącej funkcję organu wykonawczego gminy w świetle ochrony jej dóbr osobistych; 4. Czy uchwała rady gminy dotycząca okresowego stypendium sportowego dla osób fizycznych wydana na podstawie art. 31 ust. 3. Ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie jest aktem prawa miejscowego? 5. W poszukiwaniu przesłanki przetwarzania danych osobowych o stanie zdrowia, w tym alergii u dziecka, przez szkołę. III. Zagadnienia prawa publicznego: 1. Małżeństwo jako instytucja prawa publicznego; 2. Niepoczytalność i poczytalność ograniczona w perspektywie prawno-psychiatrycznej. IV. Zagadnienia proceduralne: 1. Wznowienie postępowania administracyjnego wymagającego udziału społeczeństwa; 2. Opinia biegłego a raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko; 3. Sposób procedowania w razie otrzymania dwóch negatywnych recenzji w postępowaniu doktorskim; 4. Wznowienie postępowania w sprawach dyscyplinarnych żołnierzy w perspektywie norm ustawy o obronie Ojczyzny. V. Z problematyki prawa prywatnego: 1. O potrzebie powrotu do podstawowych (interdyscyplinarnych) pojęć teoretycznych z prawa pracy; 2. The fourth industrial revolution and its electronic employment technologies. The challenges of employment in the digital age; 3. Ochrona stosunku pracy przedstawicieli pracowników w ustawie o uczestnictwie pracowników w spółce powstałej w wyniku transgranicznego przekształcenia, połączenia lub podziału spółek; 4. Czy można mówić o dobrach osobistych nasciturusa - analiza w świetle prawa polskiego. VI. Glosy, opinie i komentarze: 1. Obowiązki rady gminy dotyczące uchwały w sprawie wyrażenia zgody bądź odmowy wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w budżecie gminy. Glosa do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 maja 2021 r. I GSK 219/21. Recencje: 1. Leksykon mediacji, red. Magdalena Certera, Magdalena Tabernacja, Warszawa 2023, Wydawnictwo Difin, ss. 492. Sprawozdania: 1. Sprawozdanie z XV seminarium naukowego Stowarzyszenia Badań nad Źródłami i Funkcjami Prawa „Fontes” Oddział w Sosnowcu.
Zawiera: Wprowadzenie i metoda biograficzna; Rozdział 1. Wieloaspektowość rodzicielstwa w perspektywie pedagogicznej: 1.1. Rodzice zniepełnosprawnością intelektualną. Doniesienia z badań; 1.2. Trudności związane z rodzicielstwem osób niepełnosprawnych intelektualnie – krytyczna analiza literatury przedmiotu; 1.3. Uwarunkowania społeczne rodzicielstwa osób niepełnosprawnych i postrzeganie go przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną; 1.4. Kompetencje rodzicielskie i zdrowie rodziców z niepełnosprawnością intelektualną; 1.5. Promowanie wsparcia społecznego i umiejętności rodzicielskich przez rodziców z niepełnosprawnością intelektualną. Rozdział 2. „Codzienność rodzicielska” rodziców z głębszą niepełnosprawnością intelektualną – perspektywa badawcza: 2.1. Przed ciążą – życie w parze i plany założenia rodziny w historiach badanych rodziców; 2.2. Opieka położnicza – poród, jego przebieg i czas połogu w narracjach badanych rodziców; 2.3. Opieka nad dzieckiem. Codzienność rodzicielska; 2.4. Plany rodzicielskie rodziców z niepełnosprawnością intelektualną; Zakończenie; Bibliografia; O Autorze.
1. Problemy kształcenia uczniów niepełnosprawnych w wybranych krajach europejskich: Zmiany uwarunkowań rozwoju pedagogiki specjalnej w Niemczech; Edukacja na poziomie średnim młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną- z doświadczeń krajów zachodnich; Doświadczenia z edukacją upośledzonych umysłowo w Niemczech; Kształcenie uczniów w granicznej strefie opóźnienia umysłowego na Słowacji; Możliwości przygotowania zawodowego niepełnosprawnych umysłowo w Republice Słowackiej; Organizacja kształcenia specjalnego w duńskiej szkole podstawowej; 2. Polski system kształcenia specjalnego- orientacje teoretyczno-badawcze: Pedagogika specjalna przy pedagogika szkoły specjalnej? (organizacja procesów); Orientacje teoretyczne w badaniach kształcenia osób niepełnosprawnych i ich implikacje praktyczne; Kształcenie specjalne w kontekście wybranych zmian w systemie oświaty w Polsce; Perspektywa badań nad systemem kształcenia uczniów niepełnosprawnych w Polsce- analiza możliwej i podejmowanej problematyki badań; 3. Prawne i etyczne aspekty funkcjonowania osób niepełnosprawnych w Polsce: Prawo dziecka do akceptacji, szacunku i przyjaznego porozumiewania się z rodzicami (chcemy dzieci chcianych i kochanych przez mądrych i odpowiedzialnych wychowawczo rodziców); Rola prawa w systemie wsparcia społecznego; Prawa osób niepełnosprawnych w aspekcie realizacji zasad sprawiedliwości społecznej
1. Problematyka życia seksualnego osób z niepełnosprawnością intelektualną w świetle literatury przedmiotu; 2. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w drodze ku dorosłości i pełnemu seksualizmowi; 3. Założenia metodologiczne badań własnych; 4. Doświadczenia seksualne osób z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną - wyniki badań własnych; 5. Doświadczenia seksualne osób z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną a wybrane cechy podmiotowe. Zakończenie i ogólne wnioski
Zawiera: Wstęp; Wprowadzenie. Seksualność i niepełnosprawność – płaszczyzna intersekcjonalna; Rozdział 1. Seksualność w wybranych teoriach społecznych: Seksuologia i seksualność; Psychoanaliza; Marksizm; Feminizm; Konstruktywizm społeczny; Seksualność i ciało; Ciało i konstruktywizm społeczny; Ciało w teorii społecznej Michela Foucaulta; Ciało w teorii socjologicznej Ervinga Goffmana; Ciało w teorii społecznej Pierre’a Bourdieu; Seksualność i władza; Ciało i seksualność a władza; Seksualność i kultura; Seksualność – dyspozycje i pole wytwarzania władzy; Seksualność i niepełnosprawność; Postrzeganie niepełnosprawności i dyskurs seksualności w pedagogice specjalnej; Dehumanizacja i orientalizacja seksualności osób z niepełnosprawnością; Seksualność i queer; Crip theory – w poszukiwaniu alternatywy? Rozdział 2. Metodologiczne założenia badań własnych: Badania etnograficzne; Zwrot interpretatywny w naukach społecznych; Zwrot performatywny w badaniach społecznych; Badania dyskursywne; Ewolucja przedmiotu badań i problemu badawczego; Przedmiot badań; Problem badawczy i cel badań; Strategia badań; Etnografia performatywna jako matryca metodologiczna wytwarzania i odtwarzania kultury; Drama – terminy, pojęcia, metody; Nieścisłości w terminologii dramy; Etnografia performatywna i drama – odgrywanie rytuałów; Narzędzie badawcze oraz metoda gromadzenia danych; Obserwacja uczestnicząca i wywiad grupowy; Dobór i charakterystyka próby badawczej; Metoda analizy danych empirycznych; Kwestie etyczne związane z partycypacyjnym modelem badawczym. Rozdział 3. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – typy formacji dyskursywnych i kategorie konstruowane przez dyskurs: Sposoby opracowania danych empirycznych; Rama eugeniczna; Dyskurs „upośledzonego” rodzicielstwa; Dyskurs (nie)zdolności; Dyskurs reglamentacji potrzeb; Dyskurs pozornej edukacji seksualnej; Dyskurs eugeniczny; Dyskurs społecznej troski; Dyskurs milczącego profesjonalizmu; Rama podmiotowa; Dyskurs poszukiwania podmiotowości; Kategorie konstruowane przez dyskurs. Rozdział 4. (Nie)pełnonormatywna seksualność – interpretacja wyników badań własnych: Przemoc jako kontrakt społeczny i warunek konstytucji, tego co wspólne; Biopolityka i życie (nie)pełnowartościowe; Fantazmat emancypacji; Strategie zbiorowej odpowiedzialności.