1. Podróże krajowe: Czarownica; Butonierka; Ślub; Niewinność; W zielonym zoo; 2. Podróże zagraniczne: Spacer po trawie; Andry; Trening; Buty; Gris; Secesja; Studium Vouchera; Kompleks Vadima; Projektant mody; Test; Sypialny; Zmiana; Układ równań; Costa Brava; Zła woda; Patria o muerte; Radżniś; Ekspresjonistka; Kobra; Prośby do świętych; Encyklopedia; Baśń 157; Życiorys intymny BB; 3. Podróżne książkowe: Seksografia Casanovy; JFK; To fuck; Yin i yang; Dewadasi; Shindai; Seks Czarnego Kontynentu; Seks Ameryki Przedkolumbijskiej; Wśród Czukczów i na Tahiti; Masaż orientalny
Gdzieś daleko stąd Wędrowcy, włóczędzy, wagabundzi Antologia opowiadań pod redakcją Dawida Juraszka. Wędrowcy przemierzający dalekie strony. Włóczędzy odchodzący w siną dal. Wagabundzi uciekający byle dalej. Autorzy niniejszego zbioru poszybowali wysoko na skrzydłach fantazji, zeszli głęboko w labirynt wyobraźni, zapuścili się daleko w gęstwę marzeń, snów i koszmarów - wszystko po to, by oderwać się od tego, co bliskie, i choć na moment znaleźć się gdzieś daleko stąd. Od pustyń Lewantu, przez otchłanie galaktyk, po zawikłane mapy ludzkich losów, każde z tych dziesięciu opowiadań zabierze Cię w podróż, której przecież tak bardzo potrzebujesz. Jak my wszyscy. antologia, podróż, opowiadanie, fantastyka, obyczaj, włóczęga, wędrowiec, wagabunda, daleko, droga, życie, los, humor, ucieczka, strach, zbiór, rw2010
Legendarne opowiadania w nowoczesnej formie ebooka. Pobierz go już dziś na swój podręczny czytnik i ciesz się lekturą! Kamienny świat jest jednym obszernym opowiadaniem, złożonym z dwudziestu samodzielnych części. Autor próbował możliwości, jakie daje forma „krótkiego opowiadania”, i uznał próbę za niezbyt udałą. Forma krótkiego opowiadania podobna jest do formy ciasnego kołnierzyka, gdyż tamuje oddech. Oducza ona komentarza i omówienia, przyzwyczaja do jedności akcji, czasu i miejsca, zamiast pisarza — kształci aparat fotograficzny. Niektóre z tych krótkich opowiadań są tylko realistyczne, niektóre są błahe, inne zawierają polemikę z cudzymi postawami pisarskimi. Adresy polemiki wskazują dedykacje, ale nie wszystkie. Niektóre są tylko grzecznościowe. Nie jestem pozytywnym katastrofistą, nie znałem kapy Kwaśniaka, nie jadłem mózgów ludzkich, nie mordowałem dzieci, nie siedziałem w bunkrze, nie chadzałem z Niemcami do opery, nie piłem wina w ogrodzie, nie oddaję się infantylnym marzeniom — w ogóle byłoby mi bardzo przykro, gdyby opowiadania z Kamiennego świata zostały potraktowane jako kartki z intymnego pamiętnika autora tylko dlatego, że są pisane w pierwszej osobie. Nie wiem, czy przedmowa ta usprawiedliwia dostatecznie moje krótkie opowiadania. Napisałem ją głównie dlatego, aby się mnie nie czepiali różni radykalni katolicy — oraz inni. (Z Przedmowy autora).
1. Bóg, czyli Sprzeczność między motywem i skutkami czynów, 2. Lud Izraela, czyli Skutki bezinteresowności, 3. Kain, czyli Interpretacja zasady każdemu wedle zasług, 4. Noe, czyli Pokusy solidarności, 5. Sara, czyli Konflikt orólnego i jednostkowego w moralności, 6. Abraham, czyli Smutek wyższych racji, 7. Ezaw, czyli Stosunek filozofii do handlu, 8. Bóg, czyli Względność miłosierdzia, 9. Balaam, czyli Problem winy obiektywnej, 10. Żona, Lota czyli Uroki przeszłości, 11. Król Saul, czyli Dwa typy konsekwencji życiowej, 12. Rachab, czyli samotność prawdziwa i udawana, 13. Job, czyli Antynomie cnoty, 14. Król Herod, czyli Nędza moralistów, 15. Ruth, czyli Dialog miłości i chleba, 16. Jael, czyli Bezdroża bohatrstwa, 17. Salomon, czyli Ludzie jak bogowie, 18. Salome, czyli Wszyscy ludzie są śmiertelni
Studia... W życiu prawie każdego studenta to czas magiczny – w przenośni i dosłownie. Jak go przetrwać? Jakoś trzeba. Księga opisuje niezwykłe przygody młodych ciałem i duchem bohaterów, którzy dzięki swojej wrodzonej bądź nabytej zaradności życiowej, podpartej ciągłym studiowaniem niezawodnego Vademecum Studenta, wychodzą cało z każdej, nawet najbardziej zagmatwanej sytuacji. A takie w życiu polskiego studenta są na porządku dziennym, choć słowo „porządek” występuje tutaj wyłącznie w sensie metaforycznym. Radek i Polon dowiedzą się, jak poradzić sobie z sąsiadką z dołu, dlaczego warto iść na najnudniejszy wykład świata, jak oswoić Księcia Dzielni oraz jak przeżyć studia za granicą. Jeśli kiedykolwiek cokolwiek studiowałeś – przeczytaj i zobacz, co mogło cię (na szczęście bądź na nieszczęście) ominąć. W „Księdze studenckiej” absurd miesza się z satyrą, a w świat realny wkraczają stwory z niezmierzonego kosmosu studenckiej wyobraźni.
Ofiarowujemy czytelnikom sprawdzoną hard sf. Prezentowane opowiadania – ostre, znaczące i niezmiennie ciekawe – ukazywały się drukiem w Fantastyce, Nowej Fantastyce, Science Fiction, Fantasy and Horror oraz w osobnych wydaniach książkowych; wśród nich Mistrz – uznany za jedno ze stu najlepszych polskich opowiadań. Zebraliśmy je razem i wierzymy, że tą literacką ucztą zadowolimy zarówno wyrafinowanych smakoszy, jak czytelników lubiących po prostu dobrą, „męska” prozę, pełną akcji, przygód, mięsistych scen, ale niepozbawioną refleksji. E-MMA Popik – Mistrzyni Małej Apokalipsy – funduje nam pełną przygód i emocji podróż w czasie i przestrzeni. Zaczynamy od Ziemi w niedalekiej przyszłości, wraz z jej problemami społecznymi – uzależnieniem od maszyn, mediów, młodości – potem akcja przenosi się na inne światy, ucieka od degenerującej się Matki-Ziemi, ale wciąż rzecz dzieje w nieodległym jutrze, by nagle we wstrząsającym Nadejściu Fortynbrasa skoczyć w przód i trafić na agonię naszej rzeczywistości. Kolejna odsłona to „odrodzenie” ziemskiej cywilizacji w Mistrzu i Enklawie, może jednak nie całkiem nieudane, stąd Zezwolenie na początek czegoś zupełnie nowego, w jakiejś pętli czasu, w odmiennych warunkach. Zbiór zamyka niosący nadzieję Vaast. Szokujące wydarzenia, nowe światy i fascynujące pomysły – oto recepta na doskonałe opowiadania. E-MMA zaprowadzi cię do dzikich dzielnic, gdzie rządzi zdegenerowana technika, pociągnie w podziemia kryjące gigantyczne zespoły maszyn, które miały wszystko człowiekowi zapewnić, więc oddał im swoje życie; zamknie cię wraz z nimi w domu – i tylko one będą twoim oknem na świat, a potem powiedzie cię do Terminalu, skąd zamiast do raju obiecanego trafisz do ludzkiego piekła. Będziesz walczył, opierał się? Próbuj, choć maszyny mają programy uwzględniające twój bunt. E-MMA jednak, jak zawsze, skupia się na człowieku i jego sprawach. Choć nagi i bezbronny, oddzierany po kawałku z dumy, woli i ciała, wciąż ma marzenia i wiarę w ocalenie. Ufa, że również w jego mieście pojawi się tajemniczy przybysz, który samą swoją obecnością wszystko naprawia. Rozpoznasz go, dasz się odmienić, przemkniesz cało pośród ścierających się mocy? Próbuj, nie ustawaj...
szkiceNienapisane? Książki składają się – na ogół – z tego, co udało się ich autorom napisać (lub zapisać). Czym więc jest „nienapisane”, które pojawia się w miejscu tytułu? Słowem, które tytuł udaje? Do pewnego stopnia. Książka składająca się z fragmentów nienapisanych książek nie może mieć prawdziwego tytułu. Głównym bohaterem tej książki jest to, co zostało jedynie wyznaczone, zaprojektowane przez zamieszczone w niej teksty – co było niegdyś tematem milczenia lub przedmiotem marzeń. Słowo postawione w miejscu tytułu otwarcie zapowiada zatem, że więcej jest w tej książce nienapisanego niż napisanego, że pisanie otwiera coraz większą, rosnącą z każdym słowem i każdym zdaniem przestrzeń nienapisanego. Ono jest zresztą zawsze ciekawsze od tego wszystkiego, co znalazło już jakiś wyraz w słowach.
Porywająca opowieść o niezwykłej przyjaźni, walce ze słabościami i spełnianiu marzeń. Kochający latanie stary pilot, Leon Windisz zwierza się chłopcu, z którym się przyjaźni, z największego marzenia. Kilka dni później Leon wzbija się w powietrze, chcąc pobić rekord wysokości lotu szybowcem. Niebezpieczny wyczyn nad Tatrami staje się tłem do opowiedzenia niezwykłej historii o skromnym pilocie, jego życiu i upartym dążeniu do realizacji marzeń. Jest przy tym trzymającą w napięciu, inspirowaną faktami, fascynującą relacją lotniczą.
Ocalić fragment. O celu sztuki według Josepha Conrada; Przedmowa do Murzyna z załogi „Narcyza” (1897) jako artystyczny program Josepha Conrada; Uwierzyć w dobrotliwy porządek rzeczy - literatura jako zobowiązanie wobec rzeczywistości w eseistyce Josepha Conrada; Suwerenność i ohyda. Josepha Conrada i podmiotowość nowoczesna; W oczach zachodnich studentów i nie tylko; Oczy Conrada, czyli drugie żeglowanie; Joseph Conrad - teologia i groteska; Wąsy Karola XII albo o czym tak naprawdę jest Zwycięstwo; Conrad w kinie. Smuga cienia Andrzeja Wajdy vs Czas Apokalipsy Francisa Forda Coppoli; Jądro ciemności Josepha Conrada albo księga Anty-Rodzaju; Jądro ciemności jako dziennik choroby na śmierć; Kwadrat afrykański; Conrad - postkolonialnie: nieoczekiwana odsłona kulturowej konwersji; Amy Foster - dramat obcości; Emigranci czytają Conrada; Odpowiedzialność w prozie Conrada; Żarliwość bez uzasadnień; Poza teologią i determinizmem - w rozumieniu konsekwencji w prozie Josepha Conrada; O języku, życiu i literaturze: paradoksy języka, komunikacji i tożsamości w wielokulturowym świecie Conrada.