1. Charakterystyka podstawowych pojęć; 2. Geneza administracji porządku i bezpieczeństwa publicznego w Polsce. Ogólna charakterystyka dziejów instytucji policyjnych na ziemiach polskich od X w. Do końca XX w.; 3. Systemy policyjne w wybranych krajach europejskich w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej 4. Organy państwowe o charakterze ogólnym: Prezydent RP, Rada Ministrów, Minister spraw wewnętrznych i administracji; Terenowe organy administracji rządowej; Organy samorządu terytorialnego; 5. Wyspecjalizowane organy państwowe podległe MSWiA: Policja, Straż Graniczna, Biuro Ochrony Rządu; Państwowa Straż Pożarna; 6. Wyspecjalizowane organy państwowe podległe prezesowi Rady Ministrów: Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego; Centralne Biuro Antykorupcyjne; Agencja Wywiadu; 7. Wyspecjalizowane organy państwowe podlegające innym centralnym organom administracji rządowej: Służba Kontrwywiadu Wojskowego; Służba wywiadu Wojskowego; Żandarmeria wojskowa; Służba celna; Inspekcja kontroli skarbowej; Służba Więzienna; Straż Ochrony Kolei; Straż Leśna; Państwowa Straż Rybacka; Państwowa Straż Łowiecka; Służba Ochrony Zabytków; Inspekcja Transportu Drogowego; 8. Samorządowe formacje porządkowe- straże gminne; 9. Organy kontroli i inspekcja: Inspekcja OchronyŚrodowiska; Inspekcja Sanitarna; Inspekcja Handlowa; Inspekcja Farmaceutyczna; Państwowa Inspekcja Pracy; Inspekcja Weterynaryjna; 10. Zarządzanie sprecyzowaną częścią zadań z dziedziny bezpieczeństwa i porządku publicznego: Firmy ochrony osób i mienia; Firmy detektywistyczne
1. Koncepcja zrównoważonego rozwoju w działalności administracji publicznej; 2. Wybrane administracyjne instrumenty prawne ochrony powierzchni ziemi; 3. Odpowiedzialność administracyjna za naruszenie zakazu promocji propagującej model konsumpcji sprzeczny z zasadami ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju; 4. Działalność administracji publicznej w świetle zasad prawa ochrony środowiska; 5. Ochronaśrodowiska w świetle założeń Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich; 6. Prawne uwarunkowania ochrony wód powierzchniowych przed zanieczyszczeniami płynnymi jako ważny czynnik zachowania przyrody w Polsce; 7. Propozycja reformy instytucjonalnej ochrony środowiska; 8. Uprawnienia kontrolne organów Inspekcji Ochrony Środowiska wobec jednostek samorządu terytorialnego; 9. Spełnianie wymogów wzajemnej zgodności przy ubieganiu się przez rolników o płatności bezpośrednie jako poszanowanie środowiska naturalnego; 10. Ochronaśrodowiska w regulacji kodeksu karnego; 11. Ochrona przyrody a wydobywanie kopalin; 12. Podstawy prawne wobec funkcjonowania parków krajobrazowych w Polsce; 13. Nowe wyzwania ekologiczne w dobie globalizacji; 14. Wzrost konkurencyjności regionu a społeczno-prawne uwarunkowania ochrony środowiska poprzez rozwój klastrów- zagrożenia i szanse na przykładzie regionu ciechanowsko-płockiego; 15. Węgiel - stop? Jaką politykę redukcji emisji gazów cieplarnianych wybrać?; 16. "Zielone" zamówienia publiczne; 17. Wybrane aspekty ochrony prawnej ryb śródlądowych; 18. Koncepcja udostępniania lasów w prawie polskich i prawie włoskim; 19. Ochronaśrodowiska we współczesnej polityce władz publicznych; 20. Ochrona wód w prawie administracyjnym Republiki Czeskiej; 21. Gospodarka przestrzenna w obszarach metropolitarnych; 22. Zasady gospodarki łowieckiej, działalność gospodarcza na podstawie przepisów ustawy- Prawo łowieckie; 23. Pozycja ustrojowa i wybrane kompetencje w zakresie ochrony przyrody Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i regionalnych dyrektorów ochrony środowiska; 24. System wsparcia projektów infrastrukturalnych w gospodarce wodno-ściekowej na tle krajowej i unijnej polityki ochrony środowiska; 25. Uwarunkowania prawne pozwoleń na budowę elektrowni i farm wiatrowych; 26. Prawno-środowiskowe uwarunkowania procesu inwestycyjnego w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych.
R.1 Zagadnienia wprowadzające: Pojęcie środowiska i ochrony środowiska; Ewolucja prawa ochrony środowiska w Polsce; Struktura prawa ochrony środowiska w Polsce; Środowisko jako przedmiot ochrony konstytucyjnej. R.2 Ochrona środowiska jako obowiązek organów administracji publicznej: Publiczny cel działalności organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego na rzecz środowiska; Administracyjne środki oddziaływania na stan środowiska; Zakres działania organów administracji rządowej na rzecz ochrony środowiska; Ochrona środowiska jako problem lokalny i regionalny; Wspólna odpowiedzialność organów administracji publicznej za stan środowiska. R.3 Kompetencje konstytucyjnych, centralnych i terenowych organów administracji rządowej w zakresie ochrony środowiska: Kompetencje Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów w zakresie ochrony środowiska; Kompetencyjność ministra właściwego do spraw środowiska; Kompetencje innych ministrów w zakresie ochrony środowiska; Kompetencje centralnych organów administracji w zakresie ochrony środowiska; Kompetencje terenowych organów administracji rządowej w zakresie ochrony środowiska. R.4 Kompetencje organów samorządu terytorialnego w zakresie ochrony środowiska: Zagadnienia wprowadzające Ochrona środowiska jako zadanie gminy; Kompetencje organów powiatu w zakresie ochrony środowiska; Odpowie działalność samorządu terytorialnego za stan środowiska.
1. Nowe przepisy o dostępie do informacji o środowisku i udziale społeczeństwa w ochronie środowiska: Zasady dostępu do informacji o środowisku; Udział społeczeństwa w podejmowaniu rozstrzygnięć związanych w ochroną środowiska; 2. Nowa dyrektywa o opadach (Dyrektywa 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r.): Prace nad projektem nowej dyrektywy ramowej; Podstawowe założenia projektu dyrektywy; Definicje podstawowych pojęć; Idea "społeczeństwa recyklingu" i schemat postępowania z odpadami; Plany i programy w postępowaniu z odpadami; Wymagania dotyczące postępowania ze szczególnymi rodzajami odpadów; Administracyjna reglamentacja postępowania z odpadami; Kontrola, nadzór i odpowiedzialność prawna w postępowaniu z odpadami; 3. Procedury ocen oddziaływania na środowisko po 15 listopada 2008 roku: Założenia ogólne; Procedura oceny strategicznej; Procedury oceny indywidualnej; Procedury oceny transgranicznej; Nowe organy w systemie administracji sprawami ochrony środowiska; 4. Prawne podstawy gospodarowania wodami śródlądowymi: Zagadnienia wprowadzające; Własność i prawne formy korzystania z wód; System zarządzania wodami; Ochrona wód przed zniszczeniem; Odpowiedzialność prawna z tytułu naruszenia obowiązków związanych z ochroną wód; Zaopatrzenie w wodę i usuwanie ścieków komunalnych
Cz. 1. Wprowadzenie; Cz. II. Podstawowe regulacje prawne; 1. Podstawowe aktyw prawne dotyczące analizy spółki oraz przedsiębiorstwa państwowego; 2. Podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska i ochrony zabytków; 3. Analiza realizacji Obowiązków wynikających z tytułu wymagań ochrony środowiska, a przegląd ekologiczny i raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko; Cz. III. Zakres analizy realizacji obowiązków wynikających z tytułu wymagań ochrony środowiska; 1. Uwagi ogólne; 2. Wstęp; 3. Lokalizacja i ogólna charakterystyka przedsiębiorstwa; 4. Syntetyczny opis technologii; 5. Gospodarka wodno-ściekowa i opis zanieczyszczeń wód; 6. Opis stopni emisji zanieczyszczeń do powietrza; 7. Gospodarka odpadami; 8. Substancje stwarzające szczególne zagrozenie dla środowiska; 9. Zagrożenia przed hałasem; 10. Ochrona powierzchni ziemi; 11. Awarie przemysłowe; 12. Odpowiedzialność za szkody w środowisku; 13. Opłaty i kary za korzystanie ze środowiska; 14. Ocena zagrożeń dla zdrowia pracowników oraz wynikających ze skutków tych zagrożeń świadczeń; 15. Stan prawny; 16. Niezbędne działania; Cz. IV. Zakres oceny ochrony zabytków; 1. Uwagi ogólne; 2. Wykaz zabytków i oszacowanie ich klasy; 3. proces zabezpieczenia zabytków; Cz. V. Metodyka sporządzania analizy realizacji obowiązków wynikających z tytułu wymagań ochrony środowiska
Wstęp; Streszczenie; R.1 Zakres badań, metodyka i dys kusja dot. podstawowych założeń; R.2 Wpływ dyrektywy 98/83/EC na cenę wody wodociągowej. Analiza zmian obciążeń budżetowych gospodarstw domowych z tego tytu łu; R.3 Wpływ dyrektywy 91/271/EEC na cenę odbioru i oczyszczania ścieków. Analiza zmian obciążeń budżetów gospodarstw domowych z tego tytułu; R.4 Wpływ dyrektyw 99/31/EC na cenę odbioru i utylizacji odpadów komunal nych, zmiana obciążeń budżetów gospodarstw domowych z tego tytułu; R.5 Wpływ dyrektyw 88/609/EEC oraz dyre ktywy 2001/80/WE na cenę gospodarstw domowych z tego tytułu; R.6 Zintegrowana analiza zmian obciążeń budże towych na skutek wdrożenia dyrektyw o jakości wody pi tnej, komunalnych oczyszczalniach ścieków, składowi skach odpadów i dużych obiektów energetycznego spala nia paliw. Aneks1: Inne przyczyny wzrostu cen za dobra i usługi stanowiące przedmiot analizy.
1. Bezpieczeństwo w stosunkach międzynarodowych; 2. Instytucjonalizacja współpracy transatlantyckiej: problemy i wyzwania; 3. Międzynarodowe implikacje konfliktu wokół Kosowa po 1999 roku; 4. Przesłanki i następstwa interwencji zbrojnej w Iraku; 5. Rozwiązywanie problemów globalnych na przykładzie ochrony środowiska naturalnego.
Transformacja energetyczna Polski stała się faktem w obliczu spełnienia nie tylko wymogów związanych z osiągnięciem neutralności klimatycznej przez technologie i systemy energetyczne, ale również zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju. Naukowcy wraz z przedstawicielami przemysłu energetycznego realizują liczne projekty badawczo-rozwojowe oraz prowadzą prace naukowe, aby sprostać wyżej wymienionym wyzwaniom. Aktualnie główny nurt prowadzonych prac naukowych ukierunkowany jest na neutralność klimatyczną technologii wytwarzania energii. Czysta "zielona" energia jest wszechobecna w środowisku, pozostaje jedynie kwestia jej umiejętnego zagospodarowania i efektywnego wykorzystania, zarówno w dużej skali technicznej w postaci systemów/układów energetycznych, jak i małej skali na przykładzie przydomowych instalacji, jako sposób na walkę z globalnym ociepleniem klimatu. Nie bez znaczenia pozostają też kwestie dotyczące optymalizacji istniejących systemów i technologii energetycznych pod kątem poprawy ich efektywności energetycznej oraz zaproponowania alternatywnego rozwiązania w zakresie magazynowania energii. Takie podejście ma istotne znaczenie z punktu widzenia osiągnięcia efektu synergii między czystymi "zielonymi" technologiami energetycznymi a otaczającym nas środowiskiem naturalnym. W rezultacie zainteresowanie się rozwiązaniami niskoemisyjnymi przełoży się na efekt finansowy zarówno dla konsumenta, jak i wytwórcy energii. Niemniej jednak, bez rozwoju w zakresie perspektywicznych układów i technologii energetycznych w oparciu o wydajne i intuicyjne narzędzia do modelowania występujących w nich zjawisk/ procesów, w tym również prognozowania optymalnych warunków wymiany ciepła oraz wskaźników środowiskowych na zasadzie wybranych przypadków, czy też zaproponowania modelowych technologii magazynowania energii w znacznym stopniu utrudni osiągnięcie celów i korzyści Europejskiego Zielonego Ładu. Stąd też niniejsza monografia kładzie duży nacisk na aspekt praktyczny prowadzonych badań i analiz przez autorów poszczególnych rozdziałów.
Aspekty jakości w zarządzaniu strategicznym; Wpływ właściwości materiałowych na jakość wytłoczek; Znaczenie szacowania ryzyka środowiskowego i zdrowotnego powodowanego substancjami chemicznymi w systemach zarządzania środowiskiem; Zastosowanie metody FMEA w ocenie procesu technologicznego z uwzględnieniem zmienności liczb priorytetowych; Jakość docierania powierzchni płaskich elementów ceramicznych; System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy jako nowoczesna koncepcja skutecznego i efektywnego zapewniania pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy; Wybrane problemy ochrony środowiska w powiększonej UE; Jakość wyrobów uzyskiwanych w procesie ciągłego odlewania stali; Uwarunkowania prawne i normatywne w dziedzinie zarządzania jakością stosowane w Polsce i Unii Europejskiej; Zarządzanie środowiskowe w firmie Nokia; System zarządzania bezpieczeństwem w Agencji Ruchu Lotniczego; Zarządzanie jakością w usługach przemysłowych na przykładzie REMAK SA; Wpływ zintegrowanej systemowej optymalizacji konstrukcji "ZIN-OSY" na ochronę środowiska i bezpieczeństwo pracy; Czynniki ograniczające przebieg dyfuzji systemów zarządzania jakością stosowanych przez największe korporacje świata; Kultura organizacji jako element skutecznego zarządzania bezpieczeństwem pracy w przedsiębiorstwie; Potrzeba stworzenia systemu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad rolnikami indywidualnymi; Ocena poziomu bezpieczeństwa w przedsiębiorstwach produkcyjnych; Norma PN-N-18001:2004 naturalną i skuteczną metodą doskonalenia systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy zgodnych z wytycznymi międzynarodowej organizacji pracy; Jakość w roli kryterium skuteczności zmian procesów gospodarczych; Integracja systemu zarządzania jakością i systemu HACCP w przedsiębiorstwie; Modelowanie wady materiałowej podczas kucia matrycowego; Ewolucja systemu zarządzania jakością w katedrze uczelni wyższej; Ekobilans jako narzędzie jakością gospodarki odpadami w przedsiębiorstwach przemysłu rolno-spożywczego; Blaski i cienie zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy; Rozporządzenie Unii Europejskiej nr 761/2001 (tzw. EMAS) jako optymalna droga doskonalenia systemów zarządzania środowiskowego zgodnych z ISO 14001; System zarządzania jakością usług hotelarskich; Jakość spieków przesycanych nanoczątkami; Zarządzanie wiedzą a zarządzanie jakością; Jakość w urzędach administracji publicznej na przykładzie Urzędu Gminy Kłomnice; Model pomiaru jakości współpracy pomiędzy różnymi podmiotami gospodarczymi; Dyrektywa ciśnieniowa nr 97/23/UE jako element dostosowania do wymagań UE; Certyfikacja wyrobów medycznych przepustką na rynki Unii Europejskiej; Jakość usług na rynku ubezpieczeń; Wdrożenie i funkcjonowanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Jakością, Środowiskiem i BHP w Elektrowni "Bełchatów" SA; Społecznie koszty wypadków przy pracy w Polsce; Efektywność systemów zarządzania jakością; Motywacyjny system ubezpieczeń wypadkowych - skuteczny stymulator poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa; Zastosowanie metody Bellingera do oceny jakości wyrobów; Koncepcja zarządzania środowiskowego na przykładzie firmy Epson; System zapewnienia jakości pracy szkoły ponadgimnazjalnej; Polityka projakościowa w praktyce działania małych i średnich przedsiębiorstw; Metoda opracowania "podejścia procesowego" w systemie zarządzania jakością Instytutu Odlewnictwa; Zastosowanie metody oceny hedonicznej w wycenie walorów środowiskowych miast (na przykładzie Brześcia); Etapy planowania wdrażania systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
1. O Polityce Regionalnej w "starym" i "nowym" okresie programowania. 2. Programy Operacyjne w okresie programowania 2007-2013. 3. Wspólna Polityka Ochrony Środowiska. 4. Finansowanie ochrony środowiska w Polsce. 5. O finansowaniu ochrony środowiska w latach 2007-2013. 6. Regionalne Programy Operacyjne. 7. Ochronaśrodowiska w Polsce i w krajach Unii Europejskiej. 8. Wsparcie ochrony środowiska w ramach Mechanizmów Finansowych. 9. Jak przygotować dokumentację aplikacyjną?
1. Polityka ekologiczna Polsi na tle Unii Europejskiej. 2. Stan środowiska przyrodniczego w Polsce na tle państw Unii Europejskiej. 3. Możliwości pozyskiwania dotacji na ochronę środowiska. 4. Nowy okres programowania 2007-2013. 5. Wykorzystanie dotacji unijnych przez Polskę i wybrane kraje Unii Europejskiej. 6.Jak zwiększyć efektywność pozyskiwania dotacji? 7. Wzór wniosku.
1. Edukacja ekologiczna i świadomość społeczna w Polsce. 2. Elementy składowe środowiska życia człowieka. 3. Ochrona środowiska przyrodniczego. 4. Ochrona powietrza przed zanieczyszczeniami. 5. Ochrona wód przed zanieczyszczeniami. 6 Ochrona gleby przed zanieczyszczeniami. 7. Przykłady edukacji ekologicznej. 8. Ruchy ekologiczne w Polsce. 9. Bibliografia i literatura uzupełniająca.
1. Ekologia w procesie wychowawczym przedszkola; 2. Kształtowanie postaw ekologicznych; 3. Warunki sprzyjające realizacji treści ekologicznych w przedszkolu; 4. Charakterystyka wybranych ekosystemów
Zawiera: Wstęp; R. 1 Wyjaśnienie pojęć związanych z edukacją przyrodniczo-ekologiczną; R. 2 Przyroda jako środowisko edukacyjne dzieci w wieku przedszkolnym; R. 3 Podstawy metodyczne edukacji przyrodniczo-ekologicznej dzieci w wieku przedszkolnym: Cele i treści edukacji ekologicznej dzieci w wieku przedszkolnym; Zasady edukacji ekologicznej; Metody edukacyjne, formy organizacyjne i środki dydaktyczne edukacji przyrodniczo-ekologicznej dzieci w wieku przedszkolnym; R. 4 Edukacja ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym w świetle wybranych programów wychowania przedszkolnego: Analiza programu „ Zanim będę uczniem. Program wychowania przedszkolnego” Elżbiety Tokarskiej i Jolanty Kopały; Analiza programu „Dobry start przedszkolaka. Program wychowania przedszkolnego” Moniki Rościszewskiej-Woźniak; Analiza programu „Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci” Małgorzaty Kwaśniewskiej i Wiesławy Żaby-Żabińskiej; R. 5 Wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka poprzez zajęcia z edukacji przyrodniczo-ekologicznej – w oparciu o zadania przedszkola określone w „Podstawie programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego”: Organizowanie warunków i środków aktywizowania dziecka we wszystkich obszarach rozwojowych, wspieranie wielostronnej aktywności wychowanków; Kształtowanie wrażliwości społecznej dziecka wobec innych osób, wzmacnianie jego poczucia wartości, rozwoju tożsamości. Uwrażliwianie na potrzeby tworzenia pozytywnych relacji z innymi ludźmi; Zapewnianie warunków do zabawy, wypoczynku i relaksu w okolicznościach sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu dziecka; Zapewnianie optymalnych warunków do poznawania świata przez dziecko poprzez osobistą aktywność, kształtowanie umiejętności badawczych niezbędnych do poznawania świata, w tym obiektów i zjawisk przyrody żywej i nieożywione, z uwzględnieniem indywidualnego rozwoju każdego dziecka; Kaszetowanie wrażliwości na otaczający świat, w tym wrażliwości estetycznej, stwarzanie sytuacji sprzyjających rozwijaniu empatii dziecka, pomocy w rozumieniu emocji własnych i cudzych, uświadomienie potrzeby dbałości o zdrowie psychiczne; R. 6 Autorska koncepcja przedszkola ekologicznego: Program edukacji przyrodniczo-ekologicznej dla dzieci w wieku przedszkolnym; Organizacja przedszkola ekologicznego; Zakończenie.
Zawiera: Wstęp; Rozdział 1 Środowisko i człowiek: 1.1. Środowisko - wyjaśnienie pojęć; 1.2. Składniki środowiska i ich charakterystyka; 1.3. Środowisko a zdrowie; Zadania. Rozdział 2 Poznawanie przyrody - edukacja o środowisku, w środowisku i dla środowiska: 2.1. Poznawanie przyrody przez dzieci; 2.2. Fazy poznawania przyrody; 2.3. Zasady nauczania o środowisku; Zadania. Rozdział 3 Cele, zadania i treści edukacji środowiskowej. Planowanie zajęć zintegrowanych: 3.1. Cele edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach początkowych; 3.2. Zadania edukacji środowiskowej; 3.3. Porównanie tradycyjnej i holistycznej edukacji środowiskowej; 3.4. Przygotowanie nauczyciela do zajęć; 3.5. Planowanie zajęć edukacji środowiskowej; 3.6. Sytuacje edukacyjne i ich elementy składowe; 3.7. Treści edukacji przyrodniczej jako czynnik integrujący w edukacji początkowej; Zadania. Rozdział 4 Metody edukacji środowiskowej i ich charakterystyka Formy aktywności dzieci w kontaktach ze środowiskiem. Pomoce dydaktyczne w edukacji społeczno-przyrodniczej: 4.1. Metody edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej; 4.2. Wybrane klasyfikacje metod; 4.3. Strategia wielostronnego kształcenia; 4.4. Cechy charakterystyczne wybranych metod edukacji społeczno-przyrodniczej; 4.5. Formy zajęć edukacji środowiskowej wykorzystywane w przedszkolu i klasach I-III; 4.6. Wycieczka i spacer w edukacji przyrodniczej i społecznej; 4.7. Prace domowe o tematyce społeczno-przyrodniczej; 4.8. Rola pomocy dydaktycznych w edukacji społeczno-przyrodniczej; Zadania. Rozdział 5 Poznawanie otoczenia społecznego: 5.1. Dziecko wśród ludzi; 5.2. Przygotowanie dziecka do życia w społeczeństwie; 5.3. Praca ludzi w rożnych zawodach - produkcja i wytwarzanie; 5.4. Poznawanie przeszłości - treści historyczne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej; 5.5. Przedmioty w otoczeniu dziecka i ich poznawanie; 5.6. Tradycje, zwyczaje i obrzędy jako przykład wrastania w kulturę; Zadania. Rozdział 6 Higiena osobista i otoczenia dziecka. Odżywianie: 6.1. Zdrowie, higiena - podstawowe pojęcia; 6.2. Czynniki warunkujące zdrowie; 6.3. Wychowanie zdrowotne i edukacja zdrowotna; 6.4. Zasady edukacji zdrowotnej; 6.5. Edukacja zdrowotna dzieci; 6.6. Treści edukacji zdrowotnej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; Zadania. Rozdział 7 Bezpieczeństwo dziecka w ruchu drogowym, w przedszkolu, szkole, w czasie zabaw: 7.1. Przygotowanie dziecka do przestrzegania norm i zasad bezpieczeństwa; 7.2. Problematyka bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym; 7.3. Cele i zadania edukacji komunikacyjno-drogowej dzieci w wieku 3-10 lat; 7.4. Bezpieczeństwo dzieci w domu, przedszkolu, szkole i w czasie zabaw; Zadania. Rozdział 8 Poznawanie roślin i zwierząt przez dzieci: 8.1. Poznawanie roślin i zwierząt w ujęciu programu; 8.2. Znaczenie poznawania świata roślin i zwierząt przez dzieci; 8.3. Znaczenie hodowli roślin i zwierząt w edukacji; Zadania. Rozdział 9 Ochrona przyrody i krajobrazu: 9.1. Zasoby przyrody a człowiek; 9.2. Ochronaśrodowiska - ustalenia terminologiczne; 9.3. Tradycje ochrony przyrody na świecie i w Polsce; 9.4. Formy ochrony przyrody w Polsce; 9.5. Tematy związane z ochroną przyrody i krajobrazu realizowane w przedszkolu i klasach początkowych; Zadania. Rozdział 10 Edukacja ekologiczna dzieci młodszych a zagrożenia środowiska naturalnego: 10.1. Pojęcie ekologii i jej cechy charakterystyczne jako nauki; 10.2. Zagrożenia środowiska a człowiek; 10.3. Cele i zadania edukacji ekologicznej; 10.4. Treści, metody i formy edukacji ekologicznej w przedszkolu i klasach początkowych; 10.5. Kształtowanie postaw proekologicznych; Zadania. Rozdział 11 Pogoda i klimat. Obserwacja pogody: 11.1. Pogoda, klimat, mikroklimat - meteorologia i klimatologia; 11.2. Elementy pogody i sposoby ich pomiaru; 11.3. Obserwowanie pogody z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym; 11.4. Fenologiczne, klimatyczne i astronomiczne pory roku; 11.5. Specyfika klimatu Polski; Zadania. Rozdział 12 Doświadczenia, eksperymenty i obserwacje zjawisk fizycznych, chemicznych i przyrodniczych: 12.1. Konieczność stosowania doświadczeń i eksperymentów przyrodniczych w pracy z dziećmi w wieku 3-10 lat; 12.2. Kształtowanie umiejętności obserwacji; 12.3. Badanie otaczającego świata - rola doświadczeń i eksperymentów przyrodniczych w poznawaniu praw rządzących przyrodą; 12.4. Podstawowe wskazówki metodyczne dotyczące organizacji działań eksperymentalnych dzieci młodszych; Zadania. Rozdział 13 Turystyka i krajoznawstwo w edukacji dzieci młodszych: 13.1. Znaczenie turystyki i krajoznawstwa; 13.2. Wyznaczanie kierunków w terenie i na mapie; 13.3. Mapa i plan - znaki umowne na planie i mapie; 13.4. Rodzaje map i ich wykorzystanie w edukacji; 13.5. Krajobrazy i ich charakterystyka; 13.6. Treści gospodarcze i administracyjne w programach edukacji wczesnoszkolnej; Zadania. Aneks: Załącznik 1. Pytania dzieci; Załącznik 2. Wynalazki; Załącznik 3. Rośliny; Załącznik 4. Zwierzęta; Załącznik 5. Zjawiska pogodowe; Załącznik 6. Przykładowy konspekt (scenariusz) zajęć zintegrowanych dla klasy I; Załącznik 7. Wykaz literatury na temat doświadczeń i eksperymentów dla dzieci młodszych; Załącznik 8. Wykaz literatury na temat wynalazków; Załącznik 9. Wykaz literatury zawierającej odpowiedzi na dziecięce pytania; Załącznik 10. Wykaz literatury na temat bezpieczeństwa dzieci.
Wybrane aspekty realizacji polityki ekologicznej państwa w kontekście systemu zarządzania środowiskowego i integracji z Unią Europejską; Systemy zarządzania środowiskowego w polityce ekologicznej państwa; Warunki efektywności systemu zarządzania środowiskowegosterowanie operacyjne; Przesłanki wdrażania systemu zarządzania środowiskowego wg normy ISO 14001 w polskich przedsiębiorstwach; Certyfikat ISO 14001 i co dalej?; Od ISO 14001 do 14040 - doświadczenia ABB; Rola auditora w SZŚ. Prezentacje firm: -Philips Lichting Poland; -Prezentacja doświadczeń ABB Alstom Power Sp. z o.o. przy wdrażaniu systemu zarządzania środowiskiem wg ISO 14001; -Wdrażanie i rozwój systemu zarządzania w Amice Wronki S.A.; -Efektywność funkcjonowania wdrożonego systemu zarządzania środowiskowego w Delphi Automotive Systems Poland o/Ostrów Wlkp.; -Wdrożenioe systemu zarządzania środowiskowego w Zakładach Oponiarskich Dębica S.A.; -System zarządzania środowiskiem Polskiego Koncernu Naftowego S.A.; -System zarządzania środowiskiem Fabryki Wodomierzy Po-Wo-Gaz S.A.; ISO 14001 "Zrozumieć nasze środowisko". Oferta firm; Usługi szkoleniowe doradcze: Bureau Veritas.
1. Skuteczność i efektywność systemu zarządzania jakością, 2. Czynniki wpływające na skuteczność i efektywność systemów zarządzania w przedsiębiorstwie, 3. Zarządzanie procesowe i monitorowanie skuteczności systemu zarządzania jakością w świetle wymagań międzynarodowej normy ISO 9001:2000, 4. Audit narzędziem oceny skuteczności systemów zarządzania, 5. Skuteczność i efektywność systemu zarządzania jakością na przykładzie małych i średnich przedsiębiorstw w województwie wielkopolskim, 6. Wspomaganie informatyczne w utrzymaniu systemu zarządzania jakością, 7. Koszty zintegrowanego systemu zarządzania podstawą oceny efektywności jego funkcjonowania, 8. Wpływ systemu HACCP na skuteczność wdrażania systemów zarządzania w firmie produkującej opakowania, 9. Możliwość dofinansowania wdrażania systemów zarządzania ze środków krajowych i unijnych, 10. Efektywność zarządzania ochroną środowiska - egzekwowanie wymagań prawnych w tej dziedzinie, 11. Systemy wspomagania komputerowego w efektywnym zarządzaniu gospodarką odpadami niebezpiecznymi, 12. Wielokryterialność podejmowania decyzji przesłanką zintegrowanego systemu zarządzania, 13. Instytucjonalne uwarunkowania wyboru i realizacji strategii przedsiębiorstwa, 14. Profile kultury a skuteczność systemów zarządzania jakością
Sekcja A - Wprowadzenie do ekologii; Sekcja B - Przystosowania organizmów do środowiska; Sekcja - Klimat; Sekcja D - Woda; Sekcja E - Temperatura; Sekcja F - Promieniowanie; Sekcja G - Pierwiastki biogenne; Sekcja H - Ekologia populacji; Sekcja I - Konkurencja; Sekcja J - Konkurencja; Sekcja K - Pasożytnictwo; Sekcja L - Mutualizm; Sekcja M - Historie życia organizmów; Sekcja N - Ekologia behawioralna; Sekcja O - Genetyka populacyjna; Sekcja P - Ekologia ekosystemu; Sekcja Q - Ekologia zgrupowań wielogatunkowych; Sekcja R - Dynamika biocenoz; Sekcja S - Biomy; Sekcja T - Eksploatacja populacji; Sekcja U - Zwalczanie szkodników; Sekcja V - Ochrona przyrody; Sekcja W - Zanieczyszczenie i ocieplenie globalne; Sekcja X - Rolnictwo i ekologia.
Wprowadzenie; Określenia i pojęcia; Struktura i zestaw komponentów krajobrazu; Podstawy funkcjonowania krajobrazu; Podstawowe typy krajobrazów; Charakterystyka krajobrazów kształtowanych klimatem i rzeźbą terenu; Człowiek jako czynnik kształtujący krajobrazy; Krajobrazy kształtowane pod silnym wpływem człowieka; Podstawowe typy krajobrazów Polski; Wpływ działalności człowieka na przepływ energii w krajobrazie; Zagadnienia metodyczne.