1.Wprowadznie i głowne wątki ksiązki, 2.Istotne cechy rozowju społeczno-gospodarczego na ziemiech niemieckich w epoce przedindriustalnej, 3.Rozwój państwa i społeczeństwa Prus jako istotnego czynnika formowanie się przesłanek niemieckiego kapitalizmu, 4.Powstanie jednolitego obszaru celnego na ziemiach niemieckich. Rola rozowju kolejnictwa w kształtowaniu się nowoczesnego przemysłu. Wprowadzanie na dużą skalę formy spółki akcyjnej w przemyśle i bankowości Niemiec, 5.Specyficzne cechy organizacji gospodarki niemieckiej na tle szybkiego jej rozwoju po 1870 r. i związane z nim przemiany społeczne. Rola interwencjonizmu państwowego, 6.Niektóre osobliwości drogi rozwojowej Niemiec w porównaniu z Wielką Brytanią i Stanami Zjednoczonymi, 7.Ewolucja systemu kształcenia zawodowego oraz specyficznych form organizacji i zarządzania w przedsiębiorstwach niemieckich, 8.Ustrój pracy w Niemieckiej Republice Federalnej po 1949 r. i jego formy instytucjonalne oparte na zasadzie współdecydowania (Mitbestimmung), 9.Struktury nowoczesnego korporatyzmu w Niemieckiej Republice Federalnej, 10.Społeczna gospodarka rynkowa. Podstawy intelektualne, 11.Początkowy etap realizowania społecznej gospodarki rynkowej. Działalność ekipy Ludwiga Erharda, 12.Keysizm i monetaryzm w praktyce, 13.Niektóre porównania międzynarodowe dotyczące tempa wzrostu gospodarek oraz wybrnaych wskaźników jakosci życia. O czynnikach korzyści komparatywnych gospodarki niemieckej, 14.Niektóre instytucje w dzisiejszych Niemczech, geneza i historyczne uwarunkowania kulturowe, społeczne i polityczne ich rozowju. Podsumowanie
Powstanie globalnych łańcuchów wartości dodanej (GVC) zmieniło obraz produkcji światowej i procesów globalizacyjnych. W tradycyjnym modelu handlu zakłada się, że dobro wyprodukowane w kraju jest następnie sprzedawane i konsumowane za granicą, a w handel zaangażowane są kraje eksportera i importera. W przypadku handlu w ramach GVC dobra na poszczególnych etapach produkcji wielokrotnie przekraczają granice państw. Fakt ten implikuje większą złożoność zarówno uwarunkowań, jak i konsekwencji takiego handlu. Celem niniejszej pracy jest określenie determinant uczestnictwa krajów Unii Europejskiej w globalnych łańcuchach wartości i włączenie się do dyskusji na temat uwarunkowań integracji gospodarek w ramach GVC. Badanie przeprowadzono, uwzględniając zarówno perspektywę krajów będących odbiorcami zagranicznej wartości dodanej wykorzystywanej do własnego eksportu, jak i będących dostawcami krajowej wartości dodanej zawartej w dobrach będących przedmiotem dalszego przetwarzania. W monografii podjęto także temat potencjalnie różnej roli wydatków na badania i rozwój oraz zasobu napływających bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu charakteru uczestnictwa w globalnych łańcuchach wartości w dwóch grupach państw – UE-15 oraz nowych krajach członkowskich. Wnioski płynące z przeprowadzonej analizy mogą pomóc w sformułowaniu zaleceń i wniosków pod adresem polityki gospodarczej, w tym w szczególności nakierowanej na zmianę pozycji kraju z odbiorcy na dostawcę dóbr podlegających dalszemu przetwarzaniu, co może zwiększyć korzyści z uczestnictwa w GVC. Książka może znaleźć także zastosowanie w dydaktyce przedmiotów ekonomicznych uwzględniających problematykę międzynarodową.
Powstanie globalnych łańcuchów wartości dodanej (GVC) zmieniło obraz produkcji światowej i procesów globalizacyjnych. W tradycyjnym modelu handlu zakłada się, że dobro wyprodukowane w kraju jest następnie sprzedawane i konsumowane za granicą, a w handel zaangażowane są kraje eksportera i importera. W przypadku handlu w ramach GVC dobra na poszczególnych etapach produkcji wielokrotnie przekraczają granice państw. Fakt ten implikuje większą złożoność zarówno uwarunkowań, jak i konsekwencji takiego handlu.
Celem niniejszej pracy jest określenie determinant uczestnictwa krajów Unii Europejskiej w globalnych łańcuchach wartości i włączenie się do dyskusji na temat uwarunkowań integracji gospodarek w ramach GVC. Badanie przeprowadzono, uwzględniając zarówno perspektywę krajów będących odbiorcami zagranicznej wartości dodanej wykorzystywanej do własnego eksportu, jak i będących dostawcami krajowej wartości dodanej zawartej w dobrach będących przedmiotem dalszego przetwarzania. W monografii podjęto także temat potencjalnie różnej roli wydatków na badania i rozwój oraz zasobu napływających bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu charakteru uczestnictwa w globalnych łańcuchach wartości w dwóch grupach państw – UE-15 oraz nowych krajach członkowskich.
Wnioski płynące z przeprowadzonej analizy mogą pomóc w sformułowaniu zaleceń i wniosków pod adresem polityki gospodarczej, w tym w szczególności nakierowanej na zmianę pozycji kraju z odbiorcy na dostawcę dóbr podlegających dalszemu przetwarzaniu, co może zwiększyć korzyści z uczestnictwa w GVC. Książka może znaleźć także zastosowanie w dydaktyce przedmiotów ekonomicznych uwzględniających problematykę międzynarodową.
Cz.I Strategia bezpieczeństwa Polski i Niemiec w kontekście nowych zagrożeń i wyzwań: Bezpieczeństwo międzynarodowe w pierwszej dekadzie XXI wieku w kontekście nowych wyzwań i zagrożeń; Polska strategia bezpieczeństwa narodowego na początku XXI wieku; Strategia bezpieczeństwa Niemiec w pierwszej dekadzie XXI wieku; Cz.II Polska i Niemcy w transatlantyckich i europejskich strukturach bezpieczeństwa: Polska i Niemcy wokół głównych kontrowersji w relacjach transatlantyckich w dziedzinie bezpieczeństwa na początku XXI wieku; Sojusz Północnoatlantycki w polskiej koncepcji oddziaływania międzynarodowego; Niemcy i Polska wobec Europejskiej Polityki Zagranicznej, Bezpieczeństwa i Obrony Unii Europejskiej; Implikacje zwalczania terroryzmu międzynarodowego w Europie dla Polski; Otoczenie Polski i Niemiec w kontekście polityki bezpieczeństwa w XXI wieku; Współpraca wojskowa Polski, Niemiec i Danii w ramach NATO na przykładzie wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego w Szczecinie (1999-2007); Cz.III Znaczenie udziału Polski i Niemiec w misjach pokojowych i stabilizacyjnych: Udział Polski w misjach pokojowych i stabilizacyjnych na początku XXI w.; Niemiecka polityka zagraniczna a kryzysy międzynarodowe 1991-2007: nowa tożsamość Bundeswehry; Cz.IV Wyzwania bezpieczeństwa energetycznego i ekologicznego dla Polski i Niemiec: Gazociąg Północny a bezpieczeństwo energetyczne Polski ze szczególnym uwzględnieniem gazu ziemnego; Międzynarodowe bezpieczeństwo energetyczne Niemiec u progu XXI wieku; Polska i Niemcy wobec problemów międzynarodowego bezpieczeństwa ekologicznego; Cz.V Percepcje polityki bezpieczeństwa w Polsce i Niemczech: Polacy i Niemcy wobec głównych wyzwań bezpieczeństwa międzynarodowego w XXI wieku.
Wernera Jochmanna badania nad rodowodem nazizmu w Niemczech, Środowisko akademickie a wrogość wobec Żydów w Niemczech w latach 1866-1918, Antysemityzmu w cesarstwie Niemieckim w latach 1971-1914, Rozprzestrzenianie się antysemityzmu w Niemczech w latach 1914-1923, Stoecker jako narodowo-konserwatywny polityk i antysemicki agitator, Antysemityzm i jego znaczenie dla upadku Republiki Weimarskiej, Niemiecki liberalizm wobec wyzwań ze strony narodowego socjalizmu, Koniec Republiki Weimarskiej. Spojrzenie po pięćdziesięciu latach, Ustanowienie narodowosocjalistycznego panowania w Hamburgu, Ludność niemiecka a narodowosocjalistyczna polityka wobec Żydów do ogłoszenia ustaw norymberskich, Ku pamięci deportacji niemieckich Żydów, Antyżydowskie tradycje w niemieckim protestantyzmie a narodowosocjalistyczne prześladowania Żydów, Luterański biskup między politycznymi nadziejami a celami Kościoła, Kościół ewangelicki a polityczna reorientacja w Niemczech w 1945 roku, Niemiecki Kościół ewangelicki a polityka w okresie powojennym (1945-1950), Republika Federalna-kraj bez historii? Uwagi o genezie sporu historyków.
1. Związki między polityką a mediami w niemieckiej nauce o komunikowaniu. 2. Pozycja państwa i rządu federalnego w prowadzeniu polityki medialnej w RFN. 3. Formalne i programowe założenia polityki medialnej rządu federalnego. 4. Instytucjonalno-organizacyjne ramy polityki medialnej rządu federalnego. 5. Realizacja polityki medialnej rządu federalnego w latach 1949-1989.
1. Etos współczesnego dziennikarstwa, 2. Media i demokracja w Polsce, 3. Konflikt między wolnością mediów a ochroną dóbr osobistych. Doświadczenia i zasady w wykładni prawa Republiki Federalnej Niemiec, 4. Wolność słowa w mediach a poszanowanie godności człowieka w prawie polskim, 5. Zasady dostępu Kościoła do środków społecznego przekazu w prawie polskim, 6. Kościół w Polsce a media, 7. O odpowiedzialności dziennikarza, 8. Wartości i normy dziennikarskiego etosu na podstawie kodeksów etyki dziennikarskiej
1. Rodziny Lamprechtów i Schonów przed przybyciem do Sosnowca, 2. Działalność przemysłowa Paula i Aleksandra Lamprechtów w Sosnowcu do 1918 r., 3. Fabryka Papieru pod kierownictwem Aleksandra Lamprechta (1907-1945), 4. II wojna światowa i powowojenne losy Lamprechtów
Zawiera: O zaklętych skarbach, czyli jak się można łatwo i szybko dorobić; Ustrojowe zagadnienia pozycji prawnej niemieckich stowarzyszeń archeologicznych; Znalezienie zabytku w świetle ustawy o rzeczach znalezionych; Księgi ewidencyjne jako element kontroli obrotu zabytkami? Na marginesie projektu ustawy o rejestracji narodowych dóbr kultury; Urzędy konserwatorskie wobec działalności poszukiwaczy zabytków; Uwarunkowania konserwatorskie poszukiwania zabytków. Między doktryną i rzeczywistością; Ochrona bezpieczeństwa informacji a poszukiwanie zabytków; Poszukiwanie zabytków – zagadnienia ogólne; Prawo a przestępczość przeciwko dziedzictwu narodowemu. Zagrożenia i metody zwalczania; Analiza metod obrony detektory stów przed odpowiedzialnością z art. 111 u.o.z.
1. Wpływ procesów społeczno-gospodarczych na rozwój miast: Morfologiczne i fizjonomiczne przemiany struktur miejskich; Analiza struktury funkcjonalnej miast; Procesy urbanizacyjne jako determinanta rozwoju ośrodków miejskich; Miasto jako kategoria ekonomiczna; Polityka zarządzania systemem miejskim w Polsce. 2. Kryteria i warunki funkcjonowania systemu logistycznego miasta: Ogólna teoria systemu i nauk systemowych; Pojęcie, obszary i zakres oddziaływania systemu logistycznego; Zależność miedzy miastem a logistyką; system transportowy miasta w aspekcie funkcjonowania jednostki terytorialnej. 3. Logistyka miejska - narzędzie wspomagające zarządzanie systemem logistycznym miasta: Identyfikacja, analiza i charakterystyka pojęcia; Teoretyczna analiza rozwiązań i modeli logistyki miejskiej. 4. Wybrane rozwiązania z obszaru logistyki miejskiej ( na przykładzie Niemiec): Modele, rozwiązania, projekty. 5. Miasto Szczecin jako platforma realizacji koncepcyjnych założeń logistycznych: Charakterystyka społeczno-gospodarcza i przestrzenno-funkcjonalna miasta; Główne założenia i kierunki rozwoju miasta; Analiza systemu transportowego w mieście; Obszarowa identyfikacja problemów funkcjonowania miasta; Model logistyki miejskiej
1. Co to jest lustracja?, 2. Uwagi o lustracji w Niemczech, byłej Czechosłowacji i Polsce (do 2006 r.), 3. Polskie prawo lustracyjne (2006-2007), 4. Postawy wobec ustaw lustracyjnych 2006-2007
Projekt 18-miesięcznego programu prezydencji niemieckiej, portugalskiej i słoweńskiej, Bruksela 8 grudnia 2006 r., "Europa - razem do sukcesu" Program prezydencji niemieckiej 1 stycznia - 30 czerwca 2007 r.
R.I Instrumenty analizy wewnętrznej oddziaływania przedsiębiorstw na środowisko: 1. Listy kontrolne i analiza input-output jako instrumenty wspomagające zarządzanie środowiskiem, 2. Rozwój koncepcji audytu środowiskowego, 3. Ocena Oddziaływania na środowisko (OOŚ), 4. Globalne systemy informacji środowiskowej, 5. Funkcje systemów informacji środowiskowej w przedsiębiorstwie, 6. Możliwości i zastosowanie analityki w ochronie środowiska. R.II Koncepcje kompleksowego zarządzania środowiskiem: 1. Zasadnicze właściwości systemów zarządzania środowiskowego, 2. Wymagania systemów zarządzania środowiskowego wg rozporządzenia EMAS i normy ISO 140001, 3. Efekty stosowania systemów zarządzania środowiskowego. R.III Zarządzanie środowiskiem w Republice czeskiej i w Polsce : 1. Globalny Przegląd Zarządzania Środowiskowego - przykład Republiki Czeskiej, 2. Zastoswoanie EMAS i ISO 140001 w Republice Czeskiej, 3. Program Czystszej Produkcji w Republice Czeskiej i jego wyniki, 4. Globalny Przegląd Zarządzania Środowiskiem - przykład Polski, 5. Systemy zarządzania środowiskowego w polskich przedsiębiorstwach ze szczególnym uwzględnieniem normy ISO 140001, 6. Koncepcja Czystszej Produkcji jako strategia zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw w Polsce, 7. Rezultaty i osiągnięcia Polskiego Programu Czystszej Produkcji. R.IV Inne aspekty zarządzania: 1. Integracja systemów zarządzania, 2. Zarządzanie ryzykiem i jego wpływ na proekologiczne zarządzanie przedsiębiorstwem. R.V Integracja proekologicznych wymagań na szczeblu normatywnym: 1. Cechy i funkcje wyznaczania celów, 2. Geneza celów w ramach strategicznych koncepcji przedsiębiorstw, 3. Elementy celów, 4. Wymagania dotyczące mierzalnego i wykonalnego formułowania celów, 5. Możliwości precyzyjnego i mierzalnego wyznaczania celów środowiskowych w przedsiębiorstwach. R.VI Integracja proekologicznych wymagań na szczeblu strategicznym: 1. Cele i systemy celów jako przesłanki strategii środowiskowej, 2. Strategiczne koncepcje przedsiębiorstw, 3. Przesłanki wdrożenia strategii na szczeblu operacyjnym, 4. Role celów w ramach strategicznych koncepcji
1. Operacyjne zarządzanie środowiskiem w aspekcie międzynarodowym i interdyscyplinarnym, 2. Proekologiczne ukierunkowanie w obszarach funkcyjnych przedsiębiorstwa: Ekologiczne projektowanie produktu, Proekologiczne zaopatrzenie i logistyka, Proekologiczne zarządzanie produkcją i gospodarka cyrkulacyjna 3. Technicze aspekty ochrony środowiska w przedsiębiorstwie: Stan techniki i potencjały innowacji na przykładzie Niemiec, Polski i Republiki Czeskiej, Zarządzanie energią w przedsiębiorstwie, Podstawy ochrony powietrza przed zanieczyszczeniami w przedsiębiorstwie, Gospodarka wodno-ściekowa w przedsiębiorstwie, Zarządzanie strumieniem materiałów i odpadami w przedsiębiorstwie, Wykorzystanie gleby i terenów. 4. Proekologicznie ukierunkowanie w obszarach przekrojowych przedsiębiorstwa : Ekobilansowanie, Rachunek kosztów środowiskowych, Controlling ekologiczny i systemy wskaźników środowiskowych, Organizacja ochrony środowiska w przedsiębiorstwie, Proekologiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Marketing ekologiczny
Wprowadzenie; Migracje powrotne w świetle najnowszych ujęć teoretycznych. Źródła informacji i podejścia badawcze; Struktura i metoda badania; Społeczno-demograficzna ch-ka zbiorowości migrantów powrotnych; Reemigranci jako aktorzy zmiany społecznej; Reemigracje z USA do Polski w okresie transformacji ustrojowej; Reemigracje z Wielkiej Brytanii - poszukiwanie "nowego" czy kontynuacja "starego"?; "W pół drogi" - migracje powrotne z Niemiec.
(Monografie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej / FUNDACJA NA RZECZ NAUKI POLSKIEJ ; rada wydawnicza Henryk Samsonowicz, Janusz Sławiński, Lech Szczucki, Marek Ziółkowski)
1. To, co boskie; 2. Bóg a świat; 3. Człowiek. Człowiek wobec Boga i świata: Koncepcja człowieka; Odosobnienie człowieka. Wzajemna zależność Boga i człowieka; Unia mistyczna; Teoria łaski; Wyższe stopnie unii mistycznej; Dopełnienie obrazu mistyki Eckharta; Poznanie ludzkie a poznanie boskie; Podstawy nauki o moralności
1. W poszukiwaniu kontekstu teoretycznego; 2. Wykorzystanie procedury i warsztat badawczy; 3. Specyfika zachodniego pogranicza; 4. Badani w środowisku wychowania i socjalizacji; 5. Prostytucja nieletnich- portret socjologiczny; 6. Przegląd zjawiska w skali globalnej i lokalnej
Zawiera: Rozdział 1. Powiat - zagadnienia zasadnicze 1.1. Polska: Pojęcie powiatu; Zarys struktury organizacyjnej powiatu; 1.2. Niemcy: Pojęcie powiatu; Zarys struktury organizacyjnej powiatu; 1.3. Wnioski. Rozdział 2. Powiatowa administracja terenowa w okresie dwudziestolecia międzywojennego (1918-1939) - wybrane zagadnienia 2.1. Wprowadzenie; 2.2. Starosta jako organ powiatowej administracji ogólnej; 2.3. Organ wykonawczy powiatowego związku samorządowego; 2.4. Wnioski. Rozdział 3. Organ wykonawczy powiatu w świetle obowiązujących przepisów ustrojowych 3.1. Struktura organizacyjna organu wykonawczego powiatu: Członkostwo w zarządzie powiatu; Skład zarządu powiatu; 3.2. Wybór, odwołanie, rezygnacja organu wykonawczego powiat: Wybór zarządu powiatu; Okres działania zarządu powiatu; Odwołanie zarządu powiatu; Odwołanie „zwykłego” członka zarządu powiatu; Odwołanie członka zarządu powiatu z powodu niezłożenia w terminie oświadczenia majątkowego; Rezygnacja starosty (rezygnacja całego zarządu); Rezygnacja „zwykłego” członka zarządu powiatu; Skarga do sądu administracyjnego na odwołanie zarządu powiatu albo członka zarządu powiatu: 3.3. Pozycja prawna organu wykonawczego powiatu oraz jego członków: Zarząd powiatu; Starosta; Pozostali członkowie zarządu powiatu; 3.4. Zadania i kompetencje organu wykonawczego powiatu: Zadania zarządu powiatu; Zadania starosty; 3.5. Organ wykonawczy w mieście na prawach powiatu; 3.6. Wnioski. Rozdział 4. Organ wykonawczy powiatu w świetle ustrojowych regulacji niemieckich krajów związkowych 4.1. Zagadnienia wprowadzające; 4.2. Model trójfilarowy: Komisja powiatowa; Utworzenie; Zadania; Starosta; Wybór; Zadania; Zastępca starosty; 4.3. Model dwufilarowy z kolegialnym organem przedstawicielskim i monokratycznym organem wykonawczym: Starosta; Wybór; Zadania; Zastępca starosty; 4.4. Model dwufilarowy z kolegialnym organem przedstawicielskim i kolegialnym organem wykonawczym: Komisja powiatowa; Utworzenie; Zadania; Starosta; Wybór; Zadania; Zastępca starosty; 4.5. Wnioski. Rozdział 5. Ocena skutków zastąpienia modelu kolegialnego na rzecz monokratycznego organu wykonawczego gminy 5.1. Model kolegialnego organu wykonawczego gminy - zarys zagadnień: Pozycja prawna, struktura organizacyjna, wybór, odwołanie, kadencja, rezygnacja zarządu (jego członków); Zadania i kompetencje zarządu gminy i wójta; 5.2. Model monokratyczny organu wykonawczego gminy - zarys zagadnień: Pozycja prawna, wybór, odwołanie, kadencja, rezygnacja prawna wójta; Zadania i kompetencje wójta; 5.3. Wnioski. Rozdział 6. Postulowane kierunki zmian.
1. Reformy ustroju terytorialnego we Francji; 2. Samorząd terytorialny w strukturze ustrojowej Królestwa Hiszpanii; 3. Struktura organizacyjna samorządu terytorialnego Republiki Federalnej Niemiec; 4. Polska gmina w świetle zmian ustrojowych.