Celem monografii jest ukazanie wybranych problemów i wyzwań, które stają przed ZZL, a dotyczą oczekiwań obecnych i przyszłych pracowników wobec organizacji i samych siebie, a także zagrożeń, jakie niosą rozwój w zakresie technologii informatycznych i zmiany w relacjach międzyludzkich. Zagadnienia te rozważano zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i empirycznym, prezentując wyniki przeprowadzonych badań oraz ukazując możliwości narzędzi i metod badawczych.
Monografia wpisuje się w szeroki nurt publikacji naukowych dotyczących problematyki gospodarowania kapitałem ludzkim w organizacjach. Podejmuje wiele wątków szczegółowych układających się w obszary, w ramach których poszukuje się odpowiedzi na kluczowe pytania: jak tworzyć i kumulować kapitał ludzki w organizacji? jak skutecznie chronić jego wartość przed różnymi formami deprecjacji? jak wreszcie wykorzystywać posiadany do osiągania strategicznych celów organizacyjnych (m.in. poprzez podejmowanie właściwych działań z zakresu szeroko rozumianego motywowania)? Żywotność problematyki gospodarowania kapitałem ludzkim sprawia, że – mimo znacznej aktywności różnych oficyn wydawniczych w tym obszarze – ustawicznie obserwuje się niesłabnące zapotrzebowanie rynku czytelniczego na książki dotyczące tych zagadnień.