Konińskie Studia Społeczno-Ekonomiczne to czasopismo naukowe, które zrodziło się z potrzeby poszukiwań wspólnego mianownika między różnymi doświadczeniami jednostek zarówno na płaszczyźnie społecznej, osobistej, a przede wszystkim badawczej. Czasopismo to ex definitione ma charakter interdyscyplinarny, zaś poszukiwania naukowe mają wymiar „wielowarstwowy”, czyli nie zamykamy się, np.: na określonej metodologii, czy dziedzinie nauki, ale propagujemy transdyscyplinarne podejście w proponowanych tekstach autorów. W związku z tym pragniemy by na łamach naszego czasopisma poruszano zagadnienia z zakresu rożnych dziedzin naukowych; nie przekreślamy również tekstów poglądowych, czy kazuistycznych, interesuje nas wszystko, co może służyć nowemu spojrzeniu oraz interpretacji problemów społecznych.
Książka zawiera nowy kontekst interpretacyjny twórczości lirycznej Jana Twardowskiego. Świętej Teresie, spośród wszystkich postaci wymienionych z imienia, poświęcony jest najdłuższy jej fragment. U schyłku XX i w początkach wieku XXI ta powszechnie znana w Kościele katolickim święta odkrywana jest ponownie; żywotny i aktualny okazuje się jej wkład w rozwój europejskiej kultury. Inspiracja terezjańska pozwala inaczej niż dotąd odczytać twórczość polskiego poety, cieszącą się ogromnym powodzeniem czytelniczym. Autorkę ma szeroką wiedzę z zakresu dziejów chrześcijańskiej duchowości kształtującej całą kulturę europejską, źródeł i żywotnych nurtów teologii, w szczególności zaś nurtu karmelitańskiego, w który swój oryginalny wkład wniosła św. Teresa od Dzieciątka Jezus. Nie ogranicza się do korzystania z metod wybranej szkoły interpretacyjnej, ale potrafi korzystać ze zdobyczy różnych teoretyków „literackiej sakrologii” w zależności od tego, jakie potrzeby odsłaniają się w trakcie badania konkretnego materiału literackiego. Praca ukazuje świetny warsztat literaturoznawczy, dodatkowo wzbogacony poprzez znajomość teoretycznej refleksji nad metodologią badania obecności sacrum w literaturze.
Część I: Miłość kobiety jako fenomen biologiczny, psychologiczny i społeczny. Próba antropologicznej definicji miłości; Genetyczne i środowiskowe determinanty miłości macierzyńskiej; Postawy kobiet wobec macierzyństwa; Miłość jako metafora; Styl przywiązania a relacje romantyczne; Miłość i kobieta w mitologii współczesnej. Część II: Wzorce miłości kobiety w kulturze europejskiej. Chrześcijańska miłość małżeńska w średniowieczu; Oblubienice Szatana, czyli o średniowiecznej wizji seksualności czarownic; Oświeceniowa miłość; Tomasz Jefferson i Maria Cosway - niespełniony romans w Paryżu; Miłość w wojennym theatrum. Uwagi na marginesie Warunku Eustachego Rylskiego; Więźniowie i ich kobiety. Miłość za kratami w świetle XIX-wiecznej literatury i pamiętników; Obraz zakochanej kobiety w operze polskiej końca XVIII i w XIX w.; Ruble kontra strzały Amora - problem istnienia pojęcia miłości romantycznej w mentalności nadniemeńskiej społeczności wiejskiej II połowy XIX w.; Miłość kobieca w podręcznikach historii Polski XIX stulecia; Obraz miłości w relacjach mieszkanek Bielska Podlaskiego; Pokoleniowe przemiany wzorców miłości i postaw wobec małżeństwa u kobiet w grupie etnicznej. Na przykładzie Polek na Litwie; Zawiedziona miłość, niespełnione ambicje artystyczne czy obcość etniczna? O bohaterce Cudzoziemki Marii Kuncewiczowej w kontekście neopsychoanalizy; Marylko Jedyna! Stachu Kochany! Zakochani jako podmioty moralne - korespondencja Marii Ossowskiej ze Stanisławem Ossowskim; Przez całe życie miłość - o poezji miłosnej Ludmiły Marjańskiej (1923-2005); Włodzimierz Wysocki i Marina Vlady, czyli romans rosyjsko-francuski; Postaci zakochanych kobiet w fantasy; Dekonstrukcja stereotypów kobiecych wzorców miłości w filmach Pedra Almodovara; Organizacyjne uwarunkowania kształcenia ustawicznego kobiet w RFN; Nowe światy ze starych elementów. Męska wizja kobiecości w poematach "papieża awangardy".
Część I. Miłość mężczyzny jako fenomen biologiczny, psychologiczny i społeczny: Ewolucyjny aspekt uczuciowości mężczyzny, Mężczyzna i miłość, czyli jak kultura redukuje habitus męski, Ciało kobiety jako obiekt pragnienia mężczyzny, Gentelman - Playboy - Mężczyzna opiekuńczy. Metamorfozy miłości mężczyzny i ich uwarunkowania społeczno-kulturowe, Kreowanie charakteru chłopięcej uczuciowości w przekazie kompetencji kulturowych. Przykład sklepu z zabawkami, Koniec mężczyzny. Czy naturę można oszukać?. Część II: Miłość mężczyzny w kulturze europejskiej: Homoerotyczny wzór miłości: kochankowie idealni w kulturze greckiej V-IV w. p.n. e., Mężczyzna w pułapce miłości. Uwagi na marginesie archaicznej epiki greckiej, Żony, kochanki, heroiny i świat męskich uczuć w poezji Owidiusza, Miłość przedmałżeńska i pozamałżeńska w średniowieczu, Miłość mężczyzny w polsko-łacińskiej elegii epoki renesansu, Miłość mężczyzny czy obowiązek monarchy? Król Zygmunt I (1506-1548) i jego związki z kobietami, "Bez miłości nic a nic/ Rośnie, ni trwa, ni się rusza/ Miłość - żywiołów pani, / Miłość przyrodzona dusz" - Józef Wybicki zakochany. Miłość w życiu znanego polityka i pisarza, Dwa obrazy miłości mężczyzny na podstawie pieśni zebranych przez Oskara Kolberga, Herosi i karły. Miłość mężczyzny w świetle prozy Elizy Orzeszkowej, Mężczyzna zawiedziony. Związki u czuciowe mężczyzn w twórczości Guy de Maupassanta, "Sztuka miłości" - malarstwo Gustava Klimta (1862-1918), Obraz małżonka we francuskim dramacie XX wieku, Oszukane metryki, czyli o zakochanych "starcach" w literaturze, Macho, perwersyjny zboczeniec czy tkliwy kochanek? Miłość mężczyzny w filmach Pedra Almodovara, Ojciec, syn, brat. Związki uczuciowe mężczyzn w filmach "Ojciec i syn" Aleksandra Sokurowa i "Jego brat" Patrice'a Chereau, Mężczyzna jaki jest, każdy widzi - językoznawczy obraz miłości mężczyzny na podstawie powieści Paulo Coelho (Jedenaście minut, Zahir), jak kocha mężczyzna klasy B, czyli miłość po fińsku wg Aki Kaurismakiego, Kulturowe wzorce przezywania miłości u polskich mężczyzn po drugiej wojnie światowej, Nie całuj mnie pierwsza, reakcje mężczyzna emancypację kobiet w okresie PRL, Jako kocha Tristan? Współczesna wersja "Dziejów Tristana i Izoldy" Józefa Bediera - "Tristan 1964" Marii Kuncewiczowej, Kreacja kochającego mężczyzny w twórczości Miarka Hłaski - rewizja pokoleń, Mężczyzna wobec miłości w wybranych utworach polskiej fantastyki naukowej ("Na srebrnym globie. Rękopis z Księżyca" Jerzego Żuławskiego i "Opowieści o pilocie Pirxie" Stanisława Lema), Kobiece figury wspomnień w prozie Tadeusza Konwickiego i Jerzego Pilcha, Jak kocha podmiot liryczny "Marcin Ś", Kochać to nie znaczy zawsze to samo, czyli typologia męskiej miłości we współczesnej polskiej dramaturgii, Miłość "Nowych ojców" - przemiany społecznych oczekiwań, Oblicza miłości mężczyzny w polskich serialach telewizyjnych.
1.Jak zwykłe rodziny przekształcają się w rodziny światowe; 2. Dwa narody, jedna para: historie o wzajemnym zrozumieniu i nieporozumieniach; 3. Ile odległości, a ile bliskości zniesie miłość? 4. Światowy rynek, światowe religie, światowe ryzyko, światowe rodziny - jak powstają globalne wspólnoty losu; 5. Migrantki matrymonialne: sen o lepszym życiu; 6. Migrujące pomoce domowe: miłość matczyna z oddali; 7. Czy męskość słabnie? Dlaczego w rodzinach światowych wygrywają kobiety; 8. Moją matką była hiszpańska komórka jajowa: o turystyce „za dzieckiem” i globalnych rodzinach patchworkowych; 9. Razem, ale osobno: model rodzin światowych; 10. Jak bardzo otwarte na świat są rodziny światowe.
1. Władza; 2. Władza i płeć; 3. Wpływ społeczny- władza- płeć; 4. Bliskie związki i wpływ społeczny; 5. Uroda- władza- manipulacja; 6. Seks- władza- manipulacja; 7. Małżeństwo- rodzina- władza- manipulacja, 8. Od oczarowania do wymuszenia- wybrane taktyki wpływy społecznego w bliskich związkach; 9. Refleksje końcowe
Przez wieki Inni i ludzie żyli obok siebie, ale stosunki między nimi były napięte. Gdy jednak ludzkość przekroczyła pewne granice, Inni muszą zadecydować, ile człowieczeństwa są w stanie tolerować – zarówno w swej społeczności, jak i w sobie samych… Ponieważ Inni zawarli sojusz z cassandra sangue, delikatnymi acz potężnymi wieszczkami krwi, które były wykorzystywane przez własny gatunek, relacje między ludźmi a Innymi ulegają zmianie. Niektórzy z nich, tak jak Simon Wilcza Straż, wilczy strażnik i przywódca Dziedzińca w Lakeside, i wieszczka krwi Meg Corbyn, uważają nowe przymierze za korzystne – nie tylko pod względem osobistym, ale i praktycznym. Ale nie wszyscy są przekonani do takiego rozwiązania. Grupa ludzi o zradykalizowanych poglądach planuje przejęcie kontroli nad krainą i organizuje serię brutalnych ataków na Innych. Nie wie tylko, że ziem Innych strzegą o wiele starsze i bardziej niebezpieczne siły niż wampiry i zmiennokształtni. Owe moce są w stanie uczynić wszystko, by chronić to, co do nich należy…
1. Skąd się biorą dzieci? - co dziecko na ten temat wiedzieć powinno., 2. Czyj ja jestem? - o poczuciu przynależności rodzinnej, więzi z rodzicami, 3. Ja chcę brata - smutne życie jedynaka, 4. Kochasz go bardziej - zazdrość o rodzeństwo, 5. Córeczka tatusia - o szczególnej więzi łączącej córkę z ojcem, 6. Syneczek mamusi - emocjonalne pułapki, 7. Nowa mama, nowy tata - relacje z macochą i ojczymem, 8. Tata jak dzieciak - późne rodzicielstwo, 9. Dziadkowie i wnuki - czy kontakt z dziadka mi jest ważny dla dziecka, 10. Dlaczego tata z nami nie mieszka? - relacje z ojcem po rozwodzie rodziców, 11. Tata w pracy - zajęty, nieobecny, niedostępny, 12. Mój tata jest chory - czy przewlekła choroba rodzica ma wpływ na dziecko, 13. Mój tata pije - los dziecka w rodzinie alkoholika, 14. Dlaczego rodzice krzyczą? - krzyk jako "metoda" wychowawcza, 15. Dlaczego nie wolno mi płakać? - mity wokół płaczu, 16. Dlaczego muszę chodzić do przedszkola? - skąd bierze się niechęć do przedszkola, 17.Dlaczego muszę być grzeczny? - co oznacza polecenie "bądź grzeczny", 18. Mówią mi : nie kłam! - dla czego dzieci kłamią, 19. Nie bij mnie! - kary cielesne, przemoc fizyczna, 20. Obiecanki, cacanki - o dotrzymywaniu słowa, 21. Nikt mnie nie lubi - dziecko odrzucone przez rówieśników, 22. Dam ci pięć złotych - czy płacić za pomoc w domu, dobre stopnie, 23. Baju, baju - o dziecięcym fantazjowaniu, 24. Boję się być sam - strachy i lęki - skąd się biorą, 25. On ma, a ja nie - o uczuciu zazdrości
1. Platon, Erazm, Kierkegard i Lipiec o mądrości i miłości. 2. Schopenhauer o woli i mądrości życiowej. 3. Arystoteles, Kant, Hegel i Nietzche o myśleniu filozoficznym. 4. Schopenhauer o człowieku "metafizycznym" i Heideher o człowieku "ontologicznym". 5. Frankl o "pełnym" człowieku i sensie życia. 6. Eliade, van der Leeuw, Girard i inni o mitach w kulturze i quasi-kulturze.
R. I. : Próba usystematyzowania pojęcia miłości: Miłość w naukach Jana Pawła II; Miłość wiktymologiczna jako pułapka współuzależnienia; Miłość w różnych okresach życia; Rozmaitości myślenia o miłości; Miłosne manewry na łamach wybranych czasopism młodzieżowych. Nauki pedagogiczne wobec wyzwań kultury masowej; R. II. : Wychowanie do miłości w rodzinie i szkole: Geniusz miłości w życiu kobiety- żony i matki; Realizacja praw dziecka wyrazem rodzicielskiej miłości; Deprywacja potrzeby miłości w rodzinie a funkcjonowanie emocjonalne dzieci i młodzieży; Miłość jako środek i najwyższy cel wychowania; Wychowanie w miłości i do miłości; Dziecko i jego poczucie wartości w domu rodzinnym; W poszukiwaniu miłości. Strategie szukania partnera przez osoby żyjące w pojedynkę; Wychowanie do wartości miłości w edukacji zintegrowanej; R. III. : Seksualny aspekt miłości: Fizyczny wymiar miłości osób żyjących w pojedynkę; "Świnki", czyli miłość na sprzedaż; R. IV. Miłość w służbie niepełnosprawnym: W poszukiwaniu utraconej miłości; Dorosły jako pośrednik w procesie interioryzacji systemu językowego przez dziecko z uszkodzonym słuchem; Wolontariat wyrazem miłości do człowieka niepełnosprawnego
KONTYNUACJA KSIĄŻKI "GWIAZDA PÓŁNOCY, GWIAZDA POŁUDNIA" Historia lubi zaskakiwać, a konsekwencje podjętych działań potrafią być nieprzewidywalne. Nie ma litości dla tej, która sprzeniewierza się surowym zasadom Królestwa. Jednak to ona jest iskrą, która rozpala płomień buntu. Gdy Aline, córka władcy Królestwa Żeglarzy, zostaje oskarżona o zdradę państwa, nie pozostaje nic innego, jak ruszać tam, gdzie istnieje szansa na przeżycie. Na Północ. Ani obecny mąż, ani były kochanek, nikt nie powstrzyma dziewczyny, zwłaszcza że nie walczy tylko o siebie...
Jadwiga Skirmunttówna była najbliższą przyjaciółką Marii Rodziewiczówny. Mieszkały razem 25 lat. Towarzyszyła pisarce podczas wojen i pokoju, zarówno w Warszawie, jak i w Hruszowej. Była z nią aż do chwili śmierci. Wspomnienia spisała w książce „Pani na Hruszowej” – zapisie przepięknej przyjaźni, czy nawet miłości dwóch niezwykłych kobiet, ale też zapisie wyjątkowych czasów w wyjątkowych miejscach, które tak bardzo obie ukochały – Warszawie i Kresach.
Podobno prawdziwa miłość pokona każdą przeszkodę… Nawet różnicę wieku. Całego wieku. Osiemnastoletnia Amanda przeprowadza się z Polski do Irlandii Północnej. Tam poznaje Henry’ego, który od razu zwraca jej uwagę. Jego wyszukane maniery, nienaganny strój, elegancja w wyglądzie, gestach i zachowaniu – wszystko to jest fascynujące, choć może nieco… niedzisiejsze? Amanda mimo to nie przypuszczałaby, że Henry przybył z Londynu początku XX wieku. Irlandzkie klify i ogromne przestrzenie będą scenerią, wśród której rozegra się niezwykły dramat dwojga zakochanych ludzi rozdzielonych przez czas. Czy ich miłość rzeczywiście jest w stanie wszystko przetrzymać?
1. Codzienne eksperymenty, związki, seksualność. 2. Seksualność według Focaulta. 3. Miłość romantyczna i inne więzi. 4. Miłość, zaangażowanie i czysta relacja. 5. Miłość, seks i inne uzależnienia. 6. Socjologiczne znaczenie współuzależnienia. 7. Kłopoty osobiste, problemy seksualne. 8. Wewnętrzne sprzeczności czystej relacji. 9. Seksualność, represja, cywilizacja. 10. Intymność jako demokracja.