Część I: Dysfunkcjonalność rodziny - zagadnienia aksjologiczne, kulturowe, demograficzne i gospodarcze. Dysfunkcjonalność rodziny jako skutej rozchwiania aksjonormatywnego ładu społeczno-moralnego; rodziny a resocjalizacja społecznie wykolejonych (problematyka moralna i systemowa); Dysfunkcjonalność rodziny a przestępczość w województwie świętokrzyskim (aspekt demograficzny); Rozpad więzi społecznych jako skutek zjawiska dysfunkcjonalności rodziny (na przykładzie badań osób przebywających w więzieniach na terenie województwa świętokrzyskiego); Społeczno-gospodarcze uwarunkowania zjawiska dysfunkcjonalności rodziny w Polsce południowo-wschodniej; Rodzina dysfunkcjonalna a prawidłowy model rodziny w oczach dziecka ze środowiska ryzyka społecznego (na podstawie badań wychowanków Pogotowia Opiekuńczego w Kielcach); Wolontariat w służbie rodzinom dysfunkcjonalnym.
1. Wprowadzenie w problematykę dzieci ulicy: Pojęcie dziecka ulicy; Kategorie dzieci ulicy; Sytuacja dzieci ulicy w krajach rozwijających się; Kwestia pomocy dzieciom ulicy; 2. kształtowanie się oddziaływań pedagogicznych wobec dzieci ulicy: Definicja pracy profilaktyczno-wychowawczej prowadzonej na ulicy; Pedagogia wyjścia do młodzieży; Antoni Makarenko i bezprizori; praca z młodzieżą na ulicach Paryża; Pat Nixon z Calgary; Wkład Kazimierza Lisieckiego "Dziadka" w rozwój pracy wychowawczej na ulicy; Janusz Korczak i dzieci ulicy; Wychowanie podwórkowe w Polsce w latach 60. XX wieku; Współczesne przykłady form pomocy dzieciom ulicy w Polsce; 3. Rola pedagoga ulicy w profilaktyce środowiskowej: Profilaktyka a praca wychowawcza na ulicy; Pedagog ulicy jako szansa dla dzieci ulicy; Metody pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku
Zawiera: Wstęp; Czy i jakie obecnie potrzebne jest instytucjonalne oddziaływanie resocjalizacyjne wobec nieletnich (zaproszenie do dyskusji); Węzłowe problemy modelu postępowania z nieletnimi w Polsce; Funkcjonowanie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich oraz młodzieżowych ośrodków wychowawczych w perspektywie potrzeb polityki państwa i aktualnych zmian prawno-organizacyjnych; Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna w sprawach nieletnich a kierunki oddziaływań terapeutyczno-resocjalizacyjnych; Oddziaływania resocjalizujące na nieletnich w nurcie inkluzji społecznej; Zagadnienia recydywy nieletnich w świetle badań zagranicznych i polskich; Resocjalizacja i prewencja: doświadczenia programu Nurse-Family Partnership; Samousprawiedliwianie zachowania a zachowania dewiacyjne młodzieży; Kontekst rodzinny w kształtowaniu się negatywnych postaw społecznych młodzieży; Kompetencje społeczne nieletnich przestępców.
1. Teoretyczny kontekst pedagogiki resocjalizacyjnej, 2. Nieprzystosowanie społeczne dzieci i młodzieży, 3. Wybrane problemy resocjalizacji, 5. Dylematy kontroli społecznej i autonomii osobistej młodzieży
1. Teoretyczny kontekst pedagogiki resocjalizacyjnej, 2. Nieprzystosowanie społeczne dzieci i młodzieży, 3. Wybrane problemy resocjalizacji, 5. Dylematy kontroli społecznej i autonomii osobistej młodzieży
Praca z młodzieżą niedostosowaną społecznie to jedno z największych wyzwań pedagogicznych. E-book "Praca z trudnąmłodzieżą" to praktyczny przewodnik, który pomoże nauczycielom, wychowawcom i specjalistom ds. resocjalizacji lepiej zrozumieć problemy młodych ludzi oraz skutecznie na nie reagować.
Dzięki temu e-bookowi dowiesz się: Jak rozpoznać symptomy niedostosowania społecznego. Jakie są przyczyny trudnych zachowań u młodzieży. Jak diagnozować problemy wychowawcze i dobierać odpowiednie metody pracy. Jakie są zasady pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie. Jakie metody i techniki można stosować w pracy z trudną młodzieżą. Jak skutecznie pracować w szkole i placówkach resocjalizacyjnych.
To doskonałe źródło wiedzy dla pedagogów, psychologów, terapeutów i wszystkich, którzy pracują z młodzieżą wymagającą szczególnego podejścia.
Pobierz i zdobądź praktyczną wiedzę, która pomoże Ci w skutecznej pracy z młodzieżą!
I. Cel pracy i przebieg zadań. II. Aktualny stan polskiego systemu opieki i resocjalizacji na podstawie dokumentów źródłowych. III. Specyfika resocjalizacji w warunkach opieki całkowitej. IV. Postawy wychowawców młodzieży niedostosowanej społecznie w przebiegu procesu resocjalizacji. V. Znaczenie wzoru osobowego wychowawcy dla efektywności resocjalizacji w warunkach instytucjonalnych. VI. Opinie ekspertów społecznych na temat wychowania oraz możliwości resocjalizacji dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie. VII. Wizje i rekomendacje dotyczące usprawnienia funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych. VIII. Refleksje nad przyszłością. Współczesny stan świadomości i psychosyntetyczne możliwości rozwoju człowieka.
1. Psychologia resocjalizacyjna- nauka teoretyczna i stosowana; 2. Kryteria wyznaczania działań resocjalizacyjnych; 3. Teoretyczne koncepcje wykorzystywane do wyjaśniania zaburzonych stylów funkcjonowania społecznego; 4. Wybrane metody i narzędzia badawcze; 5. Rozwój moralny; 6. System wartości a zaburzone zachowania społeczne; 7. Rozwój religijny i religijność a resocjalizacja i profilaktyka społeczna; 8. Środowisko rodzinne w genezie zachowań dewiacyjnych i przestępczych; 9. Znaczenie środowiska szkolnego w procesie socjalizacji, resocjalizacji i profilaktyce; 10. Środowisko rówieśnicze w genezie zachowań dewiacyjnych i przestępczych; 11. Teoretyczne i praktyczne aspekty resocjalizacji o orientacji psychologicznej; 12. Psychologiczne aspekty resocjalizacji nieletnich; 13. Resocjalizacja w warunkach izolacji więziennej; 14. Mediacja i kuratela jako instytucje sprawiedliwości i resocjalizacji; 15. Wsparcie społeczne w teorii i praktyce resocjalizacyjnej
Cz.I Europesjkie systemy resocjalizacji nieletnich: 1. Geneza i rozwój instytucji resocjalizacyjnych dla osób nieprzystosowanych społecznie, 2. Resocjalizacja nieletnich w wybranych krajach Unii Europejskiej, 3. Problematyka resocjalizacyjna młodzieży nieprzystosowanej społęcznie w wybrnaych krajach przyjętych do Unii europejskiej 1 maja 2004 r., 4. Postępowanie z nieletnimi w oparciu o przespisy prawa międzynarodowego. Cz.II Międzynarodowa działalność o charakterze prawnym i psychologiczno-pedagogicznym: 1. Międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia, 2. Współpraca Polski z państami europejskimi i pozaeuropejskimi w zakresie opieki, postępowania prewencyjno-resocjalizującego i penitencjarnego. Cz.III Resocjalizacja nieletnich w wybranych krajach pozaeuropejskich: 1. Postępowanie z nieletnimi w Ameryce Północnej, 2. Resocjalizacja nieletnich w krajach Bliskiego Wschodu i Dalekiego Wschodu. Cz.IV Światowe tendencje w działalności opiekuńczej, profilaktycznej i resocjalizacyjnej na początku XXI wieku: 1. Teoretyczne podstawy resocjalizacji, 2. Współczesne kierunki i tendencje w opiece nad dzieckiem, zapobieganiu jego demoralizacji i resocjalizacji
Zawiera: Wstęp; Część pierwsza. Sprawcy przestępstw: modele i formy oddziaływań resocjalizacyjnych: 1. Metody wykorzystywane w probacji organizowanej strategią indywidualnych przypadków; 2. Warunki efektywnych programów resocjalizacyjnych w ujęciu ekologii społecznej; 3. Dobre praktyki w zakresie sprawiedliwości naprawczej w USA i Europie; 4. Poziom aktywności fizycznej a zaburzenia depresyjne wśród mężczyzn odbywających karę pozbawienia wolności; 5. Wykształcenie jako czynnik inkluzji społecznej skazanych; 6. Praca wychowawcy penitencjarnego ze zbiorowością osób zdegradowanych w społeczności więziennej; 7. Przewidywanie przestępczości jako element składowy procedury resocjalizacji; 8. Diagnoza penitencjarna i jej rola w projektowaniu oddziaływań penitencjarnych; 9. Grupy ryzyka powrotu do przestępstwa na gruncie Kodeksu karnego wykonawczego. Rola i zadania kuratora wykonującego orzeczenia w sprawach karnych; 10. Analiza preferencji wartości kobiet skazanych za zabójstwo. Część druga. Resocjalizacja osób niedostosowanych i wykluczonych społecznie: 1. Wykorzystanie konfliktu motywacyjnego w procesie resocjalizacji; 2. Rozmowa indywidualna wychowanka z wychowawcą w placówce resocjalizacyjnej; 3. Złe dzieci czy źli rodzice? Rodzina pochodzenia a funkcjonowanie nieletniego w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym; 4. Obawy i oczekiwania w zakresie usamodzielniania wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Szczecinie; 5. Poczucie bezpieczeństwa chłopców niedostosowanych społecznie przebywających w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym; 6. Metoda Balinta – przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu i wsparcie oddziaływań kadry pedagogicznej; 7. Poczucie koherencji osób uzależnionych od narkotyków; 8. Teatr jako narzędzie adaptacji społecznej; 9. Wykorzystanie metod, technik i narzędzi psychologicznych w pracy resocjalizacyjnej; 10. Bezdomność kobiet z dziećmi a możliwości profilaktyki.