1. Przeobrażenia systemowe w europejskich państwach postkomunistycznych 2. Administracja publiczna Republiki Bułgarii 3. Administracja publiczna Republiki Czeskiej 4. Administracja publiczna Republiki Estonii Administracja publiczna Republiki Litwy 5. Administracja publiczna Republiki Litwy 6. Administracja publiczna Republiki Łotwy 7. Administracja publiczna Republiki Rumunii 8. Administracja publiczna Republiki Słowacji 9. Administracja publiczna Republiki Słowenii 10. Administracja publiczna Republiki Węgier 11. Organizacja i funkcjonowanie administracji publicznej w europejskich państwach postkomunistycznych
Kwestia mniejszości narodowych, zwłaszcza w ostatnich latach, jest przedmiotem rozważań specjalistów z różnych dyscyplin naukowych. W pracy zostały zaprezentowane geograficzno-polityczne badania porównawcze mniejszości polskiej na Litwie i Łotwie. Ukazano warunki funkcjonowania Polaków w obu krajach, co umożliwiło weryfikację wielokrotnie powielanych stereotypów na temat ich sytuacji. Dodatkowo podjęcie badań nad mniejszością polską na Łotwie jest próbą wypełnienia luki, jaka występuje – zdaniem autorki – w literaturze geograficznej dotyczącej sytuacji Polaków poza granicami kraju. Wybór mniejszości polskiej na Litwie i Łotwie został podyktowany nie tylko osobistymi zainteresowaniami autorki i jej wcześniejszymi badaniami, lecz także atrakcyjnością tego tematu wynikającą z historycznych zmienności stosunków między większością i mniejszością, jak również obecną rangą relacji na linii Polska–Litwa oraz Polska–Łotwa.
1.Powstawanie państw bałtyckich, ewolucja ustroju poitycznego w okresie miedzywojennym, 2.Aneksja państw bałtyckich przez ZSRR, 3.Proces odradzania narodowego i politycznego, 4.Kształtowanie podstaw ustroju politycznego państw bałtyckich, 5.Struktura i organizacja włądzy w państwach bałtyckich, 6.Kształtowanie się pluralizmu politycznego w państwach bałtyckich
I. Austria; II. Belgium; III. Bulgaria; IV. Croatia; V. The Czech Republic; VI. Estonia; VII. France; VIII. Germany; IX. Greece; X. Hungary; XI. Italy; XII. Latvia; XIII. Lithuania; XIV. The Netherlands; XV. Poland; XVI. Romania; XVII. Slovakia; XVIII. Spain; XIX. Sweden; XX. National Security Clause in the EU Law and Its Implications for Intelligence and Security Services.
Wprowadzenie: 1. Leon Wasilewski-socjalista-piłsudczyk-człowiek; 2. Leona Wasilewskiego analiza podstawowych pojęć z zakresu problematyki narodowościowej; Litwa: 1. Przed I wojną światową; 2. Lata I wojny światowej; 3. Leon Wasilewski o kwestii litewskiej w okresie Polski niepodległej; Białoruś: 1. Przed I wojną światową; 2. Lata I wojny światowej; 3. W odrodzonej Polsce; Ukraina: 1. Przed I wojną światową; 2. Lata walki o niepodległość (1914-1920); 3. W II Rzeczypospolitej.
Monografia otwiera serię publikacji poświęconych polskiej refleksji politycznej odnoszącej się do integracji Europy Środkowo-Wschodniej z udziałem, bądź wręcz pod egidą, Rzeczypospolitej, a także próbom jej urzeczywistnienia od schyłku XIX do początku XXI wieku. Idea zorganizowania na środkowym wschodzie Starego Kontynentu ładu, zapewniającego bezpieczeństwo Rzeczypospolitej oraz stabilizację w regionie, przybierała różne formy – od koncepcji federacyjnej Piłsudskiego, poprzez model Międzymorza, proponowany przez Warszawę w latach trzydziestych, a później podnoszony przez część polskiej emigracji powrześniowej, ideę „ULB” Giedroycia, aż po propozycję Trójmorza forsowaną przez polską dyplomację w ostatnich latach. Żywotność i wielokształtność tej idei stanowi niewątpliwie historyczny fenomen, który w prezentowanym tomie stał się przedmiotem ciekawych analiz znanych polskich historyków i politologów.
Monografia otwiera serię publikacji poświęconych polskiej refleksji politycznej odnoszącej się do integracji Europy Środkowo-Wschodniej z udziałem, bądź wręcz pod egidą, Rzeczypospolitej, a także próbom jej urzeczywistnienia od schyłku XIX do początku XXI wieku. Idea zorganizowania na środkowym wschodzie Starego Kontynentu ładu, zapewniającego bezpieczeństwo Rzeczypospolitej oraz stabilizację w regionie, przybierała różne formy – od koncepcji federacyjnej Piłsudskiego, poprzez model Międzymorza, proponowany przez Warszawę w latach trzydziestych, a później podnoszony przez część polskiej emigracji powrześniowej, ideę „ULB” Giedroycia, aż po propozycję Trójmorza forsowaną przez polską dyplomację w ostatnich latach. Żywotność i wielokształtność tej idei stanowi niewątpliwie historyczny fenomen, który w prezentowanym tomie stał się przedmiotem ciekawych analiz znanych polskich historyków i politologów.
1. System medialny w ujęciu teoretycznym, 2. System medialny Łotwy, 3. Media masowe w przestrzeni społeczno-politycznej współczesnej Mołdowy, 4. Rozwój rosyjskich środków masowego komunikowania na tel światowych tendencji, 5. Środki masowego komunikowania w Armenii, Azerbejdżanie i Gruzji, 6. System medialny niepodległej Ukrainy, 7. System medialny Irlandii, 8. Środki masowego komunikowania na przykładzie systemów medialnych Szwecji i Norwegii, 9. System medialny Republiki Włoskiej, 10. System medialny Litwy
I.Pozycja konkurencyjna oraz czynniki zdolności konkurencyjnej gospodarek w świetle teorii. II. Transformacja, liberalizacja a główne czynniki wzrostu państw nadbałtyckich.III. Analiza konkurencyjności Estonii, Litwy i Łotwy. IV.Strategia budowy zdolności konkurencyjnej państw nadbałtyckich.
Wstęp: Pojęcie mniejszości narodowej w świetle prawa międzynarodowego i krajowego; 1. Ochrona w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych; 2. Ochrona w ramach Rady Europy; 3. Ochrona w ramach Unii Europejskiej; 4. Ochrona w ramach Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie; 5. Ochrona praw osób należących do mniejszości narodowych na Białorusi; 6. Ochrona praw osób należących do mniejszości narodowych na Litwie; 7. Ochrona praw osób należących do mniejszości narodowych na Ukrainie; Podsumowanie
Mikołaj Kopernik - w 550-lecie urodzin; Kopernik - wielki człowiek ciekawych czasów; Śladami pamiątek Mikołaja Kopernika. Autografy w zbiorach Archidiecezji Warmińskiej; „Achates przy Eneaszu” - Mikołaj Kopernik i jego wuj, biskup Warmiński Łukasz Watzenrode, jako dwaj nierozłączni. Wyprawa do Wilna; Tajemnice Kopernika z perspektywy astronoma; Kopernik: fakty i mity; Percepcja Mikołaja Kopernika w aktualnych badaniach społecznych na tle polskiej polityki kulturalnej w XX i XXI wieku.
Zawiera: Personality Rights in Central and Eastern Europe. A domestic report: Bulgaria; Personality Rights in central and Eastern Europe. The Czech Republic; Personality Rights in Lithuania; Personality Rights in Poland; Personality Rights in the Russian Federation; Personality Rights in Central and Eastern Europe. A domestic report - the Slovak Republic; Personality Rights in Central and Eastern Europe. A domestic report - Ukraine; Glosa do wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie III SA/Wa 319/12.
1. Państwo i kościół w Austrii, 2. Państwo i kościół w Belgii, 3. Państwo i kościół na Cyprze, 4. Państwo i kościół w Czechach, 5. Państwo i kościół w Danii, 6. Państwo i kościół w Estonii, 7. Państwo i kościół w Finlandii, 8. Państwo i kościół we Francji, 9. Państwo i kościół w Grecji, 10. Państwo i kościół w Hiszpanii, 11. Państwo i kościół w Holandii, 12. Państwo i kościół w Irlandii, 13. Państwo i kościół na Litwie, 14. Państwo i kościół w Luksemburgu, 15. Państwo i kościół w Łotwie, 16. Państwo i kościół na Malcie, 17. Państwo i kościół w Niemczech, 18. Państwo i kościół w Polsce, 19. Państwo i kościół w Portugalii, 20. Państwo i kościół w Republice Słowacji, 21. Państwo i kościół w Słowenii, 22. Państwo i kościół w Szwecji, 23. Państwo i kościół na Węgrzech, 24. Państwo i kościół we Włoszech, 25. Państwo i kościół w Zjednoczonym Królestwie, 26. Państwo i kościół w Unii Europejskiej
Bilans rocznego członkostwa Polski w Unii Europejskiej; Realna konwergencja warunkiem uczestnictwa Polski w strefie Euro; Członkostwo w Unii Europejskiej - konfrontacje oczekiwań i obaw (Perspektywy społeczeństwa i państwa); Wspieranie innowacyjności gospodarek regionalnych wyzwaniem dla Polski w warunkach członkostwa w UE; Wpływ przystąpienia Polski do Unii Europejskiej na sytuację górnictwa węgla kamiennego; Konstytucja dla Europy - konsekwencje francuskiego i holenderskiego "nie" dla procesów integracji europejskiej i Polski; Pierwszy rok członkostwa Polski w strukturach europejskich. Implikacje dla studentów; Pojęcie euroregionu ; Definicja obywatelstwa europejskiego
Zawiera: Część 1. Ustrój szkolny: Obowiązek szkolny w Unii Europejskiej; Przegląd ustrojów szkolnych w wybranych państwach; Szkolnictwo średnie w wybranych państwach Unii Europejskiej; Szkolnictwo wyższe w świetle raportów edukacyjnych; System szkolny Finlandii; System szkolny Irlandii. Część 2. Program nauczania: Kształcenie zawodowe w Polsce i wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej; Szkolna przedsiębiorczość w systemach oświatowych wybranych państw europejskich; Edukacja kulturalna w szkolnictwie wybranych państw europejskich; Kształcenie dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego w wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej; Wychowanie fizyczne w szkołach w wybranych państwach europejskich. Część 3. Uczniowie: Wspieranie uczniów uzdolnionych w szkolnictwie europejskim i USA; Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkolnictwie zawodowym w Polsce i wybranych państwach Unii Europejskiej; Zwalnianie uczniów z lekcji wychowania fizycznego w szkołach w Polsce i wybranych państwach europejskich; Dni wolne od zajęć szkolnych dla uczniów działających w sferze publicznej w wybranych państwach Unii Europejskiej; Ulgowe przejazdy dla uczniów i studentów w wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej. Część 4. Organizacja pracy szkoły: Kształcenie na odległość w wybranych państwach europejskich; wymiar czasu pracy nauczycieli w wybranych państwach Unii Europejskiej; nadzór pedagogiczny w systemach edukacyjnych w Polsce i wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej; Edukacja dwujęzyczna z językiem migowym dla uczniów głuchych w Polsce i wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej; Dostęp do podręczników dla dzieci niewidomych i słabowidzących w Polsce, Szwecji i Wielkiej Brytanii; Finansowanie zakupu podręczników szkolnych w wybranych państwach europejskich. Część 5. Uwarunkowania społeczno-ekonomiczne oświaty: Wybrane zagadnienia prawa adopcyjnego na Białorusi, Litwie i Ukrainie; Monitorowanie losów dziecka z użyciem baz danych w wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej; Monitorowanie przez polskie wyższe uczelnie karier zawodowych absolwentów; Instytucja rejestrowanego związku partnerskiego PACS we Francji; Zasady recenzowania wniosków o granty naukowe finansowane ze środków publicznych we Francji, w Niemczech i Wielkiej Brytanii.
Pierwszy rocznik „Prac Polonistycznych ukazał się w Łodzi w 1937 roku, z inicjatywy wybitnych humanistów związanych z Wolną Wszechnicą (ze Stefanią Skwarczyńską na czele). Pismo na trwałe związało się z Łodzią i regionem, ale od początku było periodykiem o charakterze ogólnopolskim. Po wojnie, nie przestając pełnić funkcji forum środowiska macierzystego, zyskiwało z każdym wydanym tomem coraz większy zasięg oddziaływania i coraz mocniejszą pozycję ogólnopolską. Przyjęto i konsekwentnie realizowano zasadę, aby publikować w kolejnych rocznikach artykuły literaturoznawców z rozmaitych ośrodków i środowisk, oraz aby byli to najlepsi specjaliści w zakresie danej problematyki. W ciągu ponad siedemdziesięciu lat istnienia „Prace Polonistyczne” zyskały uznanie i wysoką rangę ze względu na to, że każdy rocznik w zgodnej opinii badaczy wydatnie wzbogacał wiedzę o rodzimej literaturze. Rozprawy opublikowane w „Pracach Polonistycznych” weszły w dziesiątkach pozycji do podstawowej bibliografii każdej epoki literackiej i każdej dziedziny literaturoznawstwa. Od blisko dwudziestu lat redakcja „Prac Polonistycznych” (najpierw pod kierunkiem Krystyny Poklewskiej, a od ponad dekady — Wiesława Pusza) nadaje tomom charakter monograficzny. Ukazały się roczniki poświęcone dorobkowi autorskiemu: Z. Herberta, J. Słowackiego, J. Tuwima, wydano tomy tematyczne: Przypomnienia i promocje; U zbiegów stuleci; Zaskoczenia; „Jakaż to nuża wisi nade mną”, czyli w okowach ciała i duszy; Romantycy — fantastyka — podróż; Tobie — teraz. W kręgu literackich ofiarowań; Z powodu okoliczności, pod wpływem chwili; Pory dnia, pory roku; Potomność i potomkowie. Zapisać się w pamięci, zapisać się w nazwisku; Jak literat z literatem. Słowem i czynem, na tak i na nie; Z warsztatów badaczy literatury oświecenia. Aktualia. W ostatnich latach pismo wzbogaciło się o nowe działy; do „Rozpraw i artykułów” doszły „Edycje”, „Na marginesach lektur” i „Przekłady”. W roku 2014 planowany jest tom: Talent i umiejętności w literackiej potrzebie. Wszystkie publikowane artykuły mają charakter naukowy. Każdy z publikowanych artykułów ma angielską wersję tytułu oraz streszczenie w języku angielskim. Od rocznika 2012 tomy zawierają indeks nazwisk.
1. Prasa w Wielkim Księstwie Litewskim. Generalia. 2. Wiadomości z terenu Wielkiego Księstwa Litewskiego: Życie publiczne i towarzyskie; życie społeczne; życie akademickie w Wilnie w świetle publikacji prasowych; Komisja Edukacji Narodowej 3. Wiadomości z Korony 4. Wiadomości ze świata