CZ.I Początek: pierwsze kroki, które pomogą waszemu dziecku pokonać zaburzenia odżywiania, CZ.II Zrozumieć zaburzenia odżywania, Cz.III Jak sprawić, aby terapia była skuteczna?
I. Zapobieganie trudnościom w nauce naszych dzieci: Co rodzice powinni wiedzieć na temat wspomagania rozwoju dziecka; Rodzice pierwszymi nauczycielami dziecka; Księga porad, jak mądrze bawić się z własnym dzieckiem. II. Rozpoznanie dysleksji rozwojowej: Objawy dysleksji. Reakcje dzieci i rodziców; Co należy wiedzieć o dysleksji rozwojowej. III. Jak pomagać młodszemu dziecku z dysleksją?: Kiedy i jak wspomagamy rozwój dziecka?; Księga porad, jak pomagać młodszemu dziecku. IV. Jak pomagać starszemu dziecku z dysleksją?: Dobra organizacja to podstawa; Młody człowieka w społeczeństwie informacyjnym; Jak pomagać starszemu dziecku z dysleksją w zakresie umiejętności kształconych w szkole? Uczymy się uczyć. V. Rodzice kontra szkoła. Wzajemne relacje: Zasady budowania programu pomocy; Realizacja programu pomocy w szkole i w domu. VI. Zamiast wniosków
„Udar mózgu. Kompendium dla praktyka” to kolejny tytuł w serii Choroby mózgu. „Udar mózgu. Kompendium dla praktyka” to syntetyczne ujęcie najnowszej wiedzy dotyczącej epidemiologii, czynników ryzyka oraz metod prewencji pierwotnej i wtórnej udaru. Objawy kliniczne udaru zostały omówione w kontekście neuroanatomicznym. Zgodnie z obowiązującymi rekomendacjami diagnostyki i leczenia udarów przedstawiono dobór badań diagnostycznych oraz zasady organizacji opieki nad pacjentem, a także leczenie w okresie ostrym i przewlekłym. W publikacji omówiono również rzadkie przyczyny udaru i opiekę nad szczególnymi populacjami chorych (kobiety w ciąży, młodzi dorośli, osoby uzależnione od alkoholu) oraz najczęstsze problemy psychospołeczne pacjentów. Opisy przypadków ilustrują zasady postępowania w praktyce. Udary mózgu stanowią obecnie jeden z głównych problemów zdrowotnych w Polsce w kontekście klinicznym, społecznym i ekonomicznym. Starzenie się społeczeństwa powoduje, że problem będzie się powiększał. Szacuje się, że w latach 2005-2025 liczba nowych przypadków udaru mózgu u mężczyzn może wzrosnąć o 37%, a u kobiet o około 38%. W udarze mózgu bardzo istotne jest szybkie rozpoczęcie odpowiedniego leczenia oraz profilaktyka. *** Choroby mózgu Cykl skierowany do lekarzy specjalistów – neurologów, psychiatrów i osób specjalizujących się w tych dziedzinach medycyny. Publikacje z pewnością zainteresują również neuropsychologów i lekarzy medycyny rodzinnej. W kolejnych tomach są opisywane choroby uznane za kluczowe przez Europejską Radę Mózgu. Są to: schizofrenia, stwardnienie rozsiane, depresja, choroba Alzheimera i Parkinsona, udar mózgu oraz dystonie. Seria omawia najnowszą wiedzę dotyczącą chorób mózgu, prezentuje ciekawe przypadki kliniczne, wskazuje kierunki rozwoju i różnego rodzaju kontrowersje terapeutyczne. Osobiste refleksje autorów wraz ze zwróceniem szczególnej uwagi na aspekty społeczne takie jak: wpływ czynników środowiskowych, reakcja społeczeństwa na chorych, stygmatyzacja, samodzielność życia, czynniki wsparcia, praca z opiekunem, czynią z serii przydatne narzędzie w codziennej praktyce lekarskiej. Opiekę merytoryczną nad cyklem objęli cenieni nauczyciele, zasłużeni i doświadczeni specjaliści w swoich dziedzinach. Prof. Maria Barcikowska (neurolog) i prof. Tadeusz Parnowski (psychiatra) zaprosili do współpracy autorów ciekawych, nietuzinkowych, pełnych energii i zapału.
Publikacja stanowi kompleksowe przedstawienie zagadnień nowoczesnej diagnostyki, leczenia i kompleksowej rehabilitacji osób po urazach czaszkowo-mózgowych. Podręcznik wzbogaci fachową wiedzę lekarzy oraz fizjoterapeutów. Będzie również użyteczny dla osób specjalizujących się w neurologii, ortopedii i traumatologii, neurochirurgii, rehabilitacji medycznej i fizjoterapii.
1. Nasze dziecko nie śpi; my też nie; 2. Nie usypiajcie go, ma zasnąć samo; 3. Powoli fachowo; 4. Zacząć raz jeszcze; 5. A co z poobiednią drzemką; 6. Problemy z czasem; 7. Inne problemy; 8. Pytania i odpowiedzi
1.Alkohol: Mity i prawdy o alkoholu, Podstawowe wiadomości o alkoholu, Reakcje organizmu na alkohol, Dlaczego ludzie piją i uzależniają się, Zapobieganie uzależnieniom, Picie alkoholu a zdrowy rozsądek, Problemy zdrowotne, Identyfikacja osób z problemem alkoholowym, Droga ku uzależnieniom, Uzależnienie jako choroba, Motywowanie do zmiany, Interwencje, Leczenie, Picie kontrolowane czy abstynencja?, Specyficzne grupy pacjentów, Skuteczność leczenia, Dylematy terapeutów uzależnień, Osoby uzależnione jako terapeuci, Historia lecznictwa odwykowego w Polsce, Ruchy samopomocowe, Ruchy Trzeźwościowe, Współuzależnienie, Dzieci alkoholików, Alkohol i przemoc, Alkohol w miejscu pracy, Alkohol a prowadzenie pojazdów mechanicznych, Wybrane zagadnienia prawne, O czym jeszcze warto wiedzieć, Historia Michała, 2. Inne substancje psychoaktywne: Leki, Nikotyna, Kofeina i teina, Pochodne makowca, Amfetamina, Kokaina, Pochodne konopi (marihuana i haszysz), Substancje wziewne (inhalanty), Substancje halucynogenne, Kwas hydroksymasłowy (GHB), Steroidy, Napoje energetyzujące i inne "dopalacze", Przeciwdziałanie narkomanii. 3. Zaburzenia nawyków i popędów: Patologiczny hazard, Uzależnienie od komputera i Internetu (sieciocholizm), Zaburzenia odżywiania się (zaburzenia łaknienia), Erotomania (seksoholizm), Pracoholizm (uzależnienie od pracy), Kupnoholizm (uzależnienie od zakupów), Uzależnienie czy "uzależnienie" (tzw. nowe formy uzależnienia).
Kolejny numer z serii „W gabinecie lekarza specjalisty. Onkologia”, pod redakcją naukową prof. dr. hab. n. med. Jerzego Wordliczka, dr n. med. Renaty Zajączkowskiej i dr. hab. Jarosława Woronia, został poświęcony leczeniu bólu u chorych na nowotwory. Autorami są wybitni specjaliści z zakresu medycyny bólu, anestezjologii, medycyny paliatywnej, onkologii oraz farmakologii klinicznej. Dlatego też poszczególne rozdziały mają charakter opracowań monograficznych, zagadnień związanych zarówno z patomechanizmami poszczególnych rodzajów bólu, kliniczną oceną bólu u chorego na nowotwór, jak i leczeniem zespołów bólowych. Publikacja skierowana jest do lekarzy onkologów, którzy na co dzień zajmują się leczeniem chorych cierpiących z powodu bólu towarzyszącego chorobie nowotworowej, jak też do lekarzy innych specjalności, którzy w codziennej praktyce spotykają się z pacjentami onkologicznymi. W bieżącym numerze, m.in.: • Kliniczna ocena bólu u chorego • Farmakoterapia bólu • Najczęstsze błędy w farmakologicznym leczeniu bólu • Integracyjne metody w leczeniu bólu • Onkologiczne metody leczenia bólu u chorych na nowotwory Przyczyny bólu u chorych na nowotwór • Zabiegi interwencyjne stosowane w leczeniu bólu • Planowanie leczenia bólu u chorych na nowotwory
Czwarty numer, pod redakcją naukową prof. dr hab. n. med. Stanisława Kłęka został poświęcony leczeniu żywieniowemu w onkologii. Publikacja skierowana jest do onkologów, chirurgów oraz do lekarzy wielu specjalności, mających kontakt z pacjentami, u których można stwierdzić zaburzenia stanu odżywienia.
Część I: Podstawy psychologii klinicznej. 1. Psychologia kliniczna jako dziedzina stosowana - korzenie - dynamika rozwoju - aktualne tendencje. 2. Podejścia, modele i koncepcje w psychologii klinicznej. 3. Sposoby rozumienia normalności i zdrowia oraz ich znaczenie dla psychologii klinicznej. 4. Orientacja patogenetyczna i salutogenetyczna. 5. Psychologia kliniczna a psychopatologia. 7. Wkład podstawowych kierunków psychologii do psychologii klinicznej. 7. Podstawy klinicznej diagnozy psychologicznej. 8. Pomoc psychologiczna w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych - zagadnienia podstawowe. Część II: Obszary zastosowań psychologii klinicznej. 9. Zakres zastosowań psychologii klinicznej. Obszary tradycyjne i współczesne. 10. Rozwojowo-społeczne ujęcie zaburzeń psychicznych a psychologia kliniczna. 11. Psychologia zdrowia i choroby. 12. Psychologia kliniczna a interwencja w kryzysie, sytuacjach traumatycznych i katastroficznych. 13. Psychologia uzależnień - znaczenie profilaktyki, terapii i grup samopomocy. 14. Psychologia kliniczna a wybrane formy patologii zjawisk społecznych. 15. Przygotowanie do zawodu psychologa klinicznego.
Publikacja o nowym tytule „Współczesna dietoterapia” to nowa odsłona książki „Dietoterapia”, która cieszy się niesłabnącą popularnością, zarówno wśród studentów kierunków żywieniowych i dietetycznych, jak i innych osób, których kształcenie związane jest z naukami o zdrowiu oraz studentów studiów podyplomowych związanych z poradnictwem dietetycznym. Postęp prac badawczych związanych z dietoprofilaktyką, interwencją dietetyczną w różnych stanach chorobowych, jak i modyfikacją zarówno zaleceń diagnostycznych, jak i standardów opieki w poszczególnych dietozależnych stanach patologicznych i jednostkach chorobowych spowodował potrzebę aktualizacji publikacji. Warto dodać, że w ciągu ostatnich lat ukazało się wiele nowych standardów, wytycznych i raportów dotyczących wpływu diety na występowanie i leczenie wielu chorób, ukazały się nowe zalecenia i normy żywieniowe dla populacji polskiej, co uzasadnia potrzebę aktualizacji wcześniej publikowanych informacji. Książkę dedykujemy osobom zawodowo związanym z nauką o zdrowiu i opieką medyczną, w tym lekarzom, pielęgniarkom, czy fizjoterapeutom ale przede wszystkim studentom dietetyki i kierunków żywieniowych i dietetykom.
I. Wybrane problemy funkcjonowania dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością w świetle najnowszych teorii pedagogiki specjalnej: Skuteczne stawiane celów w edukacji specjalnej osób upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w oparciu o paradygmat lingwistyczny; Asymetria funkcjonalna dynamiczna młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną (próba analizy); Tożsamość dziecka niepełnosprawnego w warunkach integracji; Empowerment - szansa czy zagrożenie dla społecznej adaptacji dorosłych osób upośledzonych umysłowo; Młodzież wobec eksperymentowania z narkotykami. Kontekst pedagogiczny: między permisywnością a restryktywnością; Modele niepełnosprawności (medyczny, społeczny, kulturowy) a studia nad niepełnosprawnością (disability studies); II. Diagnostyka i symptomatyka zaburzeń rozwojowych: Umiejętności - zdolności adaptacyjne człowieka jako kryterium w procesie diagnostycznym niepełnosprawności intelektualnej; Dziecko autystyczne a wczesna diagnoza i organizowanie systemu wsparcia rozwoju; Neuropoznawczy mechanizm "czytania umysłu" u dzieci z autyzmem; Łagodny kraniec autystycznego spektrum - specyfika pracy z dobrze funkcjonującymi dziećmi z autyzmem i dziećmi z zespołem Aspergera; Psychospołeczne funkcjonowanie chłopców z zespołem kruchego chromosomu X; Ujęcie różnicujące autyzm i zatrucie rtęcią; Charakterystyka psychopedagogiczna dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym; Etiologia głuchoślepoty a specyfika funkcjonowania dziecka z równoczesnym uszkodzeniem słuchu i wzroku; III. Możliwości zastosowania i efektywność różnych form terapii służących wspomaganiu rozwoju dzieci i młodzieży: Wybrane metody oraz formy rehabilitacji i wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych; Refleksje nad możliwościami wykorzystania muzykoterapii w pedagogice specjalnej; Możliwości wykorzystania biblioterapii w pracy z osobami przewlekle chorymi; Wykorzystanie metody Knillów w terapii dzieci z głębokimi deficytami rozwoju - autyzm; Niewerbalne sposoby porozumiewania się dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością; Rewalidacyjne funkcje wychowania fizycznego dzieci niepełnosprawnych intelektualnie wobec wyzwań współczesności; Dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym - jego specyficzne potrzeby edukacyjne.
Zawiera: Część I. Przewodnik: 1. Wstęp. Dlaczego warto prowadzić wywiad motywujący z młodzieżą i młodymi dorosłymi?; 2. Okres dorastania i rodząca się dorosłość. Krótki przegląd problematyki rozwojowej; 3. Duch wywiadu motywującego; 4. Skoncentrowane na kliencie umiejętności prowadzenia go; 5. Reagowanie na opór; 6. Wypowiedzi o zmianie; 7. Zaangażowanie; 8. Włączanie wywiadu motywującego do praktyki terapeutycznej. Część II. Wycieczki po okolicy: 9. Problemy alkoholowe; 10. Palenie marihuany; 11. System wymiaru sprawiedliwości dla nieletnich; 12. Zmniejszanie ryzyka związanego z zrachowaniami seksualnymi; 13. Palenie tytoniu; 14. Zaburzenia psychiczne; 15. Zaburzenia odżywiania; 16. Otyłość u osób należących do mniejszości etnicznych, 17. Samodyscyplina pacjenta w chorobach przewlekłych; 18. Terapia grupowa uzależnień od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych; 19. Zastosowanie wywiadu motywującego w szkołach; 20. Interwencje rodzinne. Część III. Chodzenie własnymi ścieżkami: 21. Kwestie etyczne; 22. Osiągnięcie biegłości w wywiadzie motywującym. Bibliografia. Indeks.
„Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży” to druga pozycja w serii Praktyka Pediatry. W kolejnych częściach podręcznika omówiono: zasady przeprowadzania procesu diagnozy, rozpoznawanie i leczenie poszczególnych zaburzeń psychicznych (w tym zaburzenia osobowości oraz problemy z obszaru rozwoju psychoseksualnego – zagadnienia rzadko omawiane w podręcznikach psychiatrii wieku rozwojowego), postępowanie w stanach nagłych oraz zagadnienia organizacyjne i prawne. Praktyka Pediatry to seria stworzona z myślą o lekarzach pierwszego kontaktu, stanowiąca praktyczne źródło wiedzy na temat wybranych zagadnień, z którymi lekarze najczęściej mają do czynienia.
Oficjalna publikacja Polskiego Towarzystwa Żywienia Klinicznego Dzieci (PTŻKD). Nowelizacja „Standardów leczenia żywieniowego w pediatrii 2017. Rezultat współpracy pediatrów, gastroenterologów dziecięcych i neonatologów. Źródło niezbędne w praktyce lekarzy i dietetyków, a także organizatorów struktur leczenia żywieniowego dzieci w kraju.· W publikacji Autorzy uwzględnili: szczegółowe zalecenia dla lekarzy i dietetyków, kluczowe pojęcia i definicje, formularze wdrażania leczenia żywieniowego i jego monitorowania.
1. Wprowadzenie; 2. Metody epidemiologiczno-statystyczne w badaniach zdrowia publicznego; 3. Zagrożenia zdrowia ludności; 4. Stan zdrowia dzieci i młodzieży szkolnej; 5. Problemy socjobytowe i zdrowotne ludzi starszych; 6. Choroby cywilizacyjne; 7. Lecznictwo sanatoryjne w Polsce; 8. Służba medycyny pracy; 9. Państwowa Inspekcja Sanitarna; 10. Szpitalnictwo; 11. Publiczna służba krwi; 12. Ratownictwo medyczne; 13. Orzecznictwo lekarskie; 14. Opieka zdrowotna w państwach Unii Europejskiej; 15. Ochrona zdrowia w wybranych państwach na świecie; 16. Promocja zdrowia; 17. Świadczenia opieki zdrowotnej finansowane ze środków publicznych w Polsce; 18. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego; 19. Wojewódzkie Centra Zdrowia Publicznego; 20. Świadczenia pieniężne z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa; 21. Pomoc społeczna; 22. Ochrona zdrowia psychicznego; 23. Dodatek: Ważniejsze definicje i pojęcia z zakresu zdrowia publicznego
Pojęcie stylu życia jest socjologicznym pojęciem trudnym do zdefiniowania. Przyjęty styl życia silnie wpływa na przyjęte zachowania zdrowotne. Szczególnie zachowania zdrowotne nabyte w okresie dziecięcym i młodzieńczym mają szczególne znaczenie w dorosłym życiu. W okresie dzieciństwa dochodzi do kształtowania i utrwalania postaw zdrowotnych (Wagner, Banaszkiewicz i in. 2015), które wraz ze zdobytą wiedzą i nabywanymi umiejętnościami wpływają na charakter postaw zdrowotnych w dorosłym życiu. Znaczący wpływ na kształtowanie prawidłowej postawy zdrowotnej w dzieciństwie ma środowisko rodzinne. Zgodnie z danymi WHO aż 75% potrzeb jest zaspokajanych przez jednostkę w środowisku domowym. Zachowania prozdrowotne nabywane w domu są to głównie czynności związane z higieną osobistą, psychiczną i otoczenia, podstawowym sposobem odżywiania, stosowaniem używek, organizacją czasu wolnego i aktywności fizycznej, przestrzeganiem zaleceń lekarskich oraz korzystaniem z badań profilaktycznych (Bednarek i Bednarz 2013). Zachowania zdrowotne są wyznaczane również przez kontekst społeczny i kulturowy. Często praktyki zdrowotne nie są wynikiem zamierzonych zachowań, a jedynie wynikają z ogólnie przyjętych norm społecznych (RomanowskaTołłoczko 2011). Wypracowana postawa zdrowotna jest integralną częścią procesu socjalizacji jednostki. Według koncepcji M. Lalonde styl życia bezpośrednio determinuje zdrowie jednostki (Wagner, Banaszkiewicz i in. 2015), a do czynników warunkujących zdrowie zalicza się: czynniki biologiczne (genetyczne), środowisko zewnętrzne, styl życia, oraz efekty medyczne (Romanowska-Tołłoczko 2011). Styl życia znacząco wpływa na rozwój fizyczny, oraz funkcjonowanie psychospołeczne (Humeniuk, Dąbska i in. 2018), jest ściśle związany z codziennymi zachowaniami, specyficznymi dla danej jednostki lub zbiorowości. Determinują go czynniki społeczno-kulturowe, oraz osobiste cechy jednostek (RomanowskaTołłoczko 2011). Styl życia jest kształtowany w oparciu o wzorce dostarczane przez otoczenie.
Zawiera: Wprowadzenie: Zespół Aspergera – ogólna charakterystyka i kryteria diagnostyczne. Cz. 1 Psychoterapia i pomoc – zagadnienia ogólne: R. 1 Relacje terapeuty z pacjentem; R. 2 Podstawowe warunki i początek terapii; R.3 Pomieszczenia i gabinet terapeutyczny; R.4 Postępowanie podczas terapii; R. 5 Cele terapii i pragnienia, których nie da się spełnić; R. 6 Wymiar finansowy. Cz. 2 Tematy ważne w psychoterapii i pomocy – zagadnienia szczegółowe: R. 7 Przyjaźń i związki; R. 8 Życie intymne; R. 9 Mieszkanie; R. 10 nauka w szkole; R. 11 Praca i zawód; R. 12 organizowanie czasu wolnego; R. 13 Zdrowie, choroba i starość; R. 14 Sytuacje przeciążające; R. 15 Sytuacje kryzysowe; R. 16 Rodzina i inne bliskie osoby; R. 17 Pośredniczenie w uzyskiwaniu pomocy. Słowa autorski do terapeutów: Chciałabym Państwa zachęcić…
Poradnik powstał w odpowiedzi na potrzeby matek i ojców, którzy cierpią z powodu problemu alkoholowego swoich dorosłych dzieci. Warto podkreślić, że to właśnie rodzice są uczestnikami i świadkami swoistej „kariery” alkoholowej swojego dziecka, a przez to sami przeżywają całą gamę negatywnych emocji, trudności czy dylematów.
W publikacji zamieszczono krótkie opisy ilustrujące konkretne sytuacje, zdarzenia czy historie osób, które doświadczały kryzysów związanych z nadużywaniem alkoholu przez dorosłe dziecko. Autorki stopniowo odsłaniają i wyjaśniają problematykę nie tylko samego uzależnienia, lecz także przygotowują czytelnika krok po kroku do wprowadzania w życie różnych form pomocy zarówno wobec własnej osoby, jak i dorosłego dziecka z problemem alkoholowym.
Podręcznik kompleksowo omawia problematykę żywienia w aspekcie choroby nowotworowej. Obok podstaw fizjologii odżywiania, opisany został wpływ żywienia na powstawanie i rozwój nowotworów, zasady leczenia żywieniowego u chorych na nowotwory, zapotrzebowanie na poszczególne substancje odżywcze, interakcje żywienia i chemioterapii, problem niedożywienia, a także zaburzenia odżywiania w różnych typach nowotworów. Porusza również zasady profilaktyki w onkologii, żywieniowe czynniki protekcyjne zachorowania na nowotwory, interakcje żywności z lekami i suplementami oraz przedstawia zalecenia dietetyczne dla chorych w trakcie i po leczeniu onkologicznym. To niezbędne kompendium wiedzy w codziennej praktyce lekarskiej dla onkologów, chirurgów, jak również dla dietetyków pracujących z pacjentami zmagającymi się z choroba nowotworową.