1.Podstawy konkurencyjności banku komercyjnego w kontekście formowania się gospodarki sieciowej, 2.Orientacja internetowa jako czynnik konkurencyjności banku, 3.Zewnętrzne uwarunkowania implementacji orientacji internetowej w Polsce - szanse i zagrożenia
Wprowadzenie; Bezpośrednie konsekwencje wejścia do Unii Europejskiej dla polskich przedsiębiorstw; Pozyskiwanie finansowania we wczesnych fazach rozwoju przedsiębiorstwa; Polityka proeksportowa Unii Europejskiej; Strategia rozwoju rynku; Skutecznie konkurować; W poszukiwaniu źródeł oszczędności; Analiza kondycji spółki; Jak zwiększyć konkurencyjność firmy na rynku UE poprzez strategię wzrostu zewnętrznego?; Ocena ryzyka strategicznego; Kompleksowe podejście do zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie; Zarządzanie ryzykiem a wpływ na reputację firmy; Ocena ryzyka regulacyjnego Współpraca czy rywalizacja?; Podglądać liderów - benchmarking; Zarządzanie marką a pozycja konkurencyjna polskich przedsiębiorstw; Ile warta jest wolność wybory - opcje rzeczowe; Uwolnić kapitał - jak usprawnić procesy zarządzania kapitałem obrotowym; Zarządzanie należnościami; Restrukturyzacja finansowa.
1. Jakość żywności i czynniki kształtujące; 2. Systemy zarządzania jakością stosowane przez polskich producentów rolnych; 3. Konkurencyjność polskich producentów owoców i warzyw; 4. Ocena wpływu systemu rolnictwa ekologicznego na konkurencyjność producentów owoców i warzyw- wyniki badań.
1. Koncepcja kaizen. 2. Podejście do doskonalenia na wschodzie i na zachodzie. 3. Kaizen poprzez kompleksową kontrolę jakości (TQC). 4. Praktyka kaizen. 5. Zarządzanie w kaizen. 6. Kaizen - metody rozwiązywania problemów. 7. Zmiana kultury korporacyjnej.
1. Nowy model biznesowego działania firm a "Strategia lizbońska", 2. Zmiana warunków konkurencyjności przedsiębiorstw, 3. Kapitał intelektualny jako generator nowych czynników konkurencyjności, 4. Koncepcja zarządzania kapitałem intelektualnym, 5. Metody pomiaru kapitału intelektualnego, 6. Raportowanie o kapitale intelektualnym interesariuszom zewnętrznym, 7. Światowe standardy wyceny kapitału intelektualnego, 8. Przykłady wyceny kapitału intelektualnego dla wybranych firm krajowych
Sektor bankowy jest uznawany za specyficzną dziedzinę gospodarki, ponieważ wystawiony na zbyt wysoki poziom konkurencji może zwiększać ryzyko dla innych sektorów lub powodować kryzys. Banki jako instytucje zaufania publicznego nie mogą sobie pozwolić na psucie wizerunku i doprowadzanie do upadku słabszych jednostek. W monografii przedstawiono determinanty, specyfikę budowania oraz oceny konkurencyjności współczesnych banków.
Publikacja zawiera wyniki badań odnoszących się przede wszystkim do kondycji finansowej, polityki regulacyjnej, stóp procentowych, rynku kredytowo-depozytowego, konsolidacji sektora bankowego oraz współczesnych modeli biznesowych banków. Autorka skupiła się na genezie, identyfikacji i strukturze kapitału intelektualnego banków, a także przedstawiła koncepcję jego podziału na: kapitał organizacyjny (KORG), kapitał innowacyjny (KINN) oraz kapitał instytucjonalny (KINS). Ponadto wykorzystała wielowymiarową analizę statystyczną, w ramach której skonstruowała autorski miernik syntetyczny konkurencyjności banków, obliczony na podstawie dwudziestu sześciu wskaźników diagnostycznych związanych z oceną kapitału intelektualnego i ekonomicznego, które według niej najbardziej wpływają na konkurencyjność. Dzięki temu stworzyła rankingi pod względem ich konkurencyjności dla grupy dziesięciu giełdowych banków komercyjnych w Polsce w latach 2009-2020.
Sektor bankowy jest uznawany za specyficzną dziedzinę gospodarki, ponieważ wystawiony na zbyt wysoki poziom konkurencji może zwiększać ryzyko dla innych sektorów lub powodować kryzys. Banki jako instytucje zaufania publicznego nie mogą sobie pozwolić na psucie wizerunku i doprowadzanie do upadku słabszych jednostek. W monografii przedstawiono determinanty, specyfikę budowania oraz oceny konkurencyjności współczesnych banków. Publikacja zawiera wyniki badań odnoszących się przede wszystkim do kondycji finansowej, polityki regulacyjnej, stóp procentowych, rynku kredytowo-depozytowego, konsolidacji sektora bankowego oraz współczesnych modeli biznesowych banków. Autorka skupiła się na genezie, identyfikacji i strukturze kapitału intelektualnego banków, a także przedstawiła koncepcję jego podziału na: kapitał organizacyjny (KORG), kapitał innowacyjny (KINN) oraz kapitał instytucjonalny (KINS). Ponadto wykorzystała wielowymiarową analizę statystyczną, w ramach której skonstruowała autorski miernik syntetyczny konkurencyjności banków, obliczony na podstawie dwudziestu sześciu wskaźników diagnostycznych związanych z oceną kapitału intelektualnego i ekonomicznego, które według niej najbardziej wpływają na konkurencyjność. Dzięki temu stworzyła rankingi pod względem ich konkurencyjności dla grupy dziesięciu giełdowych banków komercyjnych w Polsce w latach 2009-2020.
1. Funkcja personalna w przedsiębiorstwie, 2. Budowanie kapitału strukturalno-organizacyjnego przedsiębiorstwa, 3. Zacieranie granicy miedzy przedsiębiorstwem a otoczeniem - wybrane narzędzia uelastyczniania struktury organizacyjnej i zarządzania, 4. Źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa: kapitał intelektualny i kapitał ludzki (w świetle badań)
W najbliższych latach model rozwojowy polskiej gospodarki musi się radykalnie zmienić. Zmiany demograficzne, niestabilna sytuacja w otoczeniu międzynarodowym oraz zmiany w gospodarce (przemysł 4.0) sprawiają, że czynniki decydujące o przewadze konkurencyjnej polskich samorządów także będą się zmieniać. Spadek finansowania z funduszy unijnych będzie miał niebagatelny wpływ na budżety i strategie polskich samorządów. Rola szeroko rozumianych czynników niematerialnych, określanych w niniejszej pracy jako "kapitał intelektualny" jest nie do przecenienia. W literaturze przedmiotu dotychczas niewiele miejsca poświęcano analizowaniu i pomiarowi kapitału intelektualnego na poziomie powiatu (w tym miasta). Większość opracowań koncentrowała się na obszarach większych niż powiat (na regionie, kraju) lub mniejszych (na organizacji, przedsiębiorstwie, instytucji). Niniejsza praca ma na celu wypełnienie tej luki. W sposób kompleksowy bierze pod uwagę czynniki niematerialne jako determinanty wzrostu w ujęciu regionalnym. Dostarczono w niej czytelnikowi kompleksowej wiedzy o tym, czym jest kapitał intelektualny powiatu (w tym miasta), jakie są jego składniki, jak go mierzyć itp. Zawarto też wyniki wielu badań własnych dotyczących kapitału intelektualnego polskich powiatów. Praca powinna zainteresować nie tylko naukowców, ale także samorządowców.
1. Zarządzanie przedsiębiorstwem: Instrumenty stosowane w zarządzaniu; Partycypacyjny system zarządzania. Projekt zmiany paradygmatu zarządzania; Wpływ nowych koncepcji zarządzania na działania marketingowe i logistyczne przedsiębiorstw; Współcześni menedżerowie i przywódcy; Turbulentne otoczenie wyzwaniem dla dynamiki zarządzania organizacja; Zmiany w funkcjonowaniu przedsiębiorstw rodzinnych na przykładzie województwa podlaskiego; Zastosowanie analizy transakcyjnej w zarządzaniu; Wirtualizacja procesów zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem; Pozapłacowe narzędzie motywowania (w świetle przeprowadzonych badań); Zastosowaniu outsourcingu w restrukturyzacji samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej; 2. Konkurencyjność i zarządzanie wiedzą: Metodologiczne aspekty oceny konkurencyjności przedsiębiorstwa budowlanego; Koncepcja klastrów a zarządzanie przedsiębiorstwami w układach regionalnych; Wpływ zastosowania zasad etycznych Jana Pawła II na konkurencyjność firm; Elastyczność jak źródło konkurencyjności przedsiębiorstwa handlowo- usługowego branży budowlanej; Proces zachowywania wiedzy; Wiedza jako czynnik rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw; Znaczenie procesu komunikacji dla efektywności procesu wprowadzania zmian; Modele biznesu tradycyjnego i internetowego na przykładzie handlu detalicznego; 3. Jakość i ekologia w zarządzaniu: Jakość zarządzania w instytucjach samorządowych; Model doskonałości Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością (EFQM); Metoda ELMA-C wielokryterialnego podejmowania decyzji w zarządzaniu ekologicznym; Problemy zarządzania środowiskiem w aspekcie sanitacji obszarów wiejskich; ; Inwestycje i budownictwo: Bariery zarządzania inwestycjami rzeczowymi; Zastosowanie analizy wielokryterialnej do identyfikacji stanu użytkowania obiektu budowlanego; Deficyt zasobów kadrowych branży budowlanej w warunkach dynamicznego wzrostu budownictwa
1. Koncepcja klastrów a teoria regulacji systemów gospodarczych: Regulacja gospodarki jako pojęcie teoretyczne; Konceptualizacja pojęcia "regulacji" w naukach ekonomicznych; Klasyfikacje i typologie mechanizmów regulacji; Modele regulacji branzy; Podsumowanie; 2. Koncepcje teoretyczne klastrów: Geneza koncepcji klastrów jako systemu regulacji; Przyczyny i ekonomiczne wyjaśnienia powstawania klastrów; Klaster- problemy definicyjne; Atrybuty klastra; Typologie klastrów; Identyfikacja klastra; Podsumowanie; 3. Koncepcje teoretyczne konkurencyjności przedsiębiorstwa: Pojęcie konkurencyjności- definicja, charakter, klasyfikacje; 2. Definicje i pomiar konkurencyjności przedsiębiorstwa- przegląd literatury; Konkurencyjność przedsiębiorstwa- próba modelu; Konceptualizacja i operacjonalizacja pojęcia konkurencyjności przedsiębiorstwa; 4. Teoretyczne koncepcje internacjonalizacji przedsiębiorstwa: Model sekwencyjny (konwencjonalny, tradycyjny, ewolucyjny); Internacjonalizacja niekonwencjonalna i symulantyczna; Internalizacja w ujęciu podejścia sieciowego; 5. Tryptyk: klaster- konkurencyjność- internacjonalizacja: Schemat analityczny tryptyku; Oddziaływania klastra na konkurencyjność firm uczestników klastra; Oddziaływanie klastra na internacjonalizację przedsiębiorstw- jego uczestników; 6. Badania empiryczne klastra meblarskiego, kotlarskiego i motoryzacyjnego; 7. Zalecenia normatywne: Sposoby kreacji klastra- punkt zleceń normatywnych; Zlecenia dla firm; Zlecenia dla samorządu; Zalecenia dla polityki gospodarczej
1. Koncepcja klastrów w naukach ekonomicznych, 2. Teoretyczne i praktyczne aspekty konkurencji oraz konkurencyjności, 3. Podstawy wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw i regionów, 4. Innowacyjność gospodarki, 5. Praktyczne aspekty oceny innowacyjności gospodarek, 6. Sieci przedsiębiorstwa a klastry biznesowe, 7. Wybrane determinanty rozwoju klastrów biznesowych, 8. Prkatyczne aspekty rozwoju klastwó. Świat-Europa-Polska
Cz.I Korzenie konkurencyjności w ekonomii: 1. Koncepcja konkurencji w ekonomii, 2. Teoretyczne aspekty konkurencyjności. Cz.II Konkurencyjność na różnych poziomach systemów gospodarczych: 3. Konkurencyjność w ujęciu mikroekonomicznym, 4. Konkurencyjność w ujęciu mezoekonomicznym, 5. Konkurencyjność w ujęciu makroekonomicznym, 6. Konkurencyjność na poziomie lokalnym, 7. Konkurencyjność gospodarek w ujęciu regionalnym, Cz.III Studia nad międzynarodową konkurencyjnością gospodarek: 8. Wpływ polityki gospodarczej na konkurencyjność, 9. Konkurencyjność a uwarunkowania prawne polityki konkurencji w Unii Europejskiej, 10. Metodologia badań konkurencyjności gospodarek narodowych - rankingi konkurencyjności, 11. konkurencyjność Unii europejskiej na tle założeń Strategii Lizbońskiej, 12. Miejsce Polski w rankingach konkurencyjności i ocena gospodarki polskiej przez pryzmat różnych mierników ekonomicznych
1. Teoretyczne podstawy koncepcji tożsamości rynkowej: Przegląd teorii ekonomicznych w kontekście określenia determinant tożsamości rynkowej; Ewolucja teorii komunikacji społecznej; Geneza i rozwój komunikowania tożsamości; Komunikacja społeczna i marketingowa a komunikowanie tożsamości. 2. Istota tożsamości rynkowej i jej komunikowanie: Przegląd koncepcji dotyczących tożsamości; Konceptualizacja wizerunku jako pochodnej tożsamości i identyfikacji całościowej; Znaczenie systemu identyfikacji całościowej i klasyfikacja jego składników; Badania marketingowe w komunikowaniu tożsamości; Model programu identyfikacji całościowej. 3. Uwarunkowania funkcjonowania organizacji w otoczeniu międzynarodowym: Istota otoczenia międzynarodowego; Zjawiska wpływające na kształtowanie tożsamości rynkowej ľ ujęcie przedmiotowe; Wpływ interesariuszy na kształtowanie tożsamości rynkowej ľ ujęcie podmiotowe 4. Źródła i znaczenie przymiotów tożsamości w kontekście międzynarodowym: Klasyfikacja przymiotów; Przymioty wynikające z profilu organizacji; Powiązania przymiotów ze strategią organizacji; Finansowo-prawne ujęcie przymiotów tożsamości; Aksjologiczne podstawy tożsamości oparte na wartościach; Semiotyczne ujęcie przymiotów tożsamości. 5. Narzędzia komunikowania a uwarunkowania międzynarodowe: Różnorodność interpretacyjna nośników znaczeń; Morfologia podsystemu informowania; Działania służące wzmacnianiu tożsamości; Rola podsystemu informowania; Podsystem behawioralny jako narzędzie tworzenia relacji; Odzwierciedlenie tożsamości rynkowej w markach flagowych. 6. Realizacja koncepcji tożsamości w przedsiębiorstwach rodzinnych wobec wyzwań otoczenia międzynarodowego: Przedsiębiorstwo rodzinne jako przedmiot badań i jego miejsce w praktyce gospodarczej; Fundamenty tożsamości przedsiębiorstw rodzinnych; Tożsamość polskich przedsiębiorstw rodzinnych na tle tendencji ogólnoświatowych; Siła przetrwania przedsiębiorstw rodzinnych dzięki tożsamości ľ wyniki badań empirycznych
Cz. I Konkurencyjność a transformacja i polityka gospodarcza Polski: Założenia opracowania; Metodologia; Podstawowe pojęcia; Metody badania konkurencyjności; Oceny konkurencyjności Polski przygotowane w wyspecjalizowanych ośrodkach; Zastrzeżenia, jakie budzą oceny, i ich ewolucja; Transformacja a konkurencyjność; Konkurencyjność - cecha krótkookresowa czy zjawisko perspektywiczne; Wnioski. Cz. II Konkurencyjność w warunkach globalizacji między państwami, branżami, firmami w pomiarach statystycznych w latach 1997-2010: O metodologii i celach; Wprowadzenie do projekcji pomiaru konkurencyjności w gospodarce globalnej; Pojęcie i mechanizmy konkurencji; Badania statystyczne pomiarów konkurencyjności między państwami; Badania konkurencyjności między produktami lub branżami gospodarki; Badania konkurencyjności między firmami; Dotychczasowe badania konkurencyjności a zarysowujące się potrzeby badań; Zwięzły opis metody statystycznego badania konkurencyjności globalnej; Konkurencyjność mierzona wymianą międzynarodową towarów dla 35 krajów w 2010 r. ze szczególnym uwzględnieniem Polski; Postulaty poprawy konkurencyjności gospodarki Polski na podstawie uzyskanej analizy (czynniki widzialne); Postulaty usprawnienia kultury konkurencyjności w polskich mechanizmach gospodarczych (czynniki niewidzialne)
1.Ogólna charakterystyka problematyki konkurencji międzygałęziowej i kształtowania struktury gałęziowej przewozów ładunków; 2. Wpływ Wspólnej Polityki Transportowej Unii Europejskiej na strukturę gałęziową lądowych przewozów ładunków w Polsce; 3. Wpływ koncepcji zrównoważonego rozwoju na konkurencyjność międzygałęziową i międzynarodową polskich lądowych przewoźników ładunków; 4. Wpływ rozwoju infrastruktury transportu na strukturę gałęziową lądowych przewozów ładunków w Polsce; 5. Zwiększanie konkurencyjności międzygałęziowej kolei poprzez prywatyzację i restrukturyzację przedsiębiorstw przewozów kolejowych; 6. Znaczenie odległości przewozu jako czynnika wybory gałęzi transportu w lądowych przewozach ładunków w Polsce; 7. Rynek przewozów tranzytowych przez Polskę jako pole konkurencji transportu samochodowego z kolejowym; 8. Ograniczenie nieracjonalnych przewozów ładunków.
1. Charakterystyka rynku energii elektrycznej i gazu; 2. Rola państwa jako regulatora rynku energii elektrycznej i gazu; 3. Polska polityka energetyczna - w kierunku konkurencyjnego rynku energii; 4. Liberalizacja rynku energii elektrycznej i gazu w Polsce na tle wybranych państw UE.
1.Stan badań nad innowacyjnością jako czynnikiem poprawy konkurencyjności gospodarki: Główne pojęcia konkurenycjności. Dostosowanie do zmian strukturalnych - trwała cecha konkurencyjności. Innowacje- czynnik wzrostu konkurencyjności. Instytucjonalna teoria polityki przemysłowej. Metody pomiaru oparta na klastrach. 2.Wzrost znaczenia innowacji w polityce zwiększania konkurencyjności. Parki przemysłowe, naukowo-technologiczne i klastry. 3.Polityka zwiększania konkurencyjności w Polsce: Założenia polityki przemysłowej. Polityka wobec małych i średnich przedsiebiortsw. Polityka proinnowacyjna. Programy restrukturyzacji przemysłu - przykłady. Ocena Komisjii Europejskiej i OECD. Sektorowy program operacyjny - wzrost konkurencyjności przedsiebiorstw, lata 2004-2006 (SPO-WKP). 4.Innowacyjność jako czynnik poprawy konkurencyjności polskiej gospodarki: Reformy strukturalne lat 90. POmoc publiczna jako czynnik zmian konkurencyjności polskiej gospodarki. Pozycja konkurencyjna Polski na przełomie XX i XXI w. Uwarunkowania wzrostu innowacyjności w pOlsce. Stan przygotowania Polski do rozwoju gospdarki opartej na wiedzy (GOW). Szanse zwiększenia konkurencyjności gospodarki w Polsce.