1.Źródła kultury europejskiej i ich rola w ukształtowaniu miejsca kobiety w społeczeństwie, 2.Formowanie się nowej Europy po upadku Rzymu, 3.Kobieta w świecie rycerzy, 4.Przy pracy i w środowisku rodzinnym, 5.Zmiany w sytuacji kobiet u progu ery nowożytnej, 6."Querelle des femmes" - skarga kobiet czy spór o kobietę, 7.Kobieta a religia w czasach nowożytnych, 8.Wielkie polowanie na czarowice - XVI-XVIII wiek, 9.Kobiety a świat polityki w XVI-XVIII wieku, 10.Kobiety a kultura w XVI-XVIII wieku, 11.Między wiktoriańską obyczajowością a emancypacją, 12.Wyzwania XXi XXI wieku, 13.Pozaeuropejski kontekst
Postanowili żyć szczęśliwie; Przejdźmy do powoju i ściany; Zwłoki; Jeszcze o powoju i ścianie; Kochanek, kochanka; A nie mówiłam, bo ty nigdy, bo ty zawsze; O metakomunikacji; Strzelanie fochów; Wiano; Kłótnia i kryzysy; Zobacz, jak ty wyglądasz; Umyj naczynia, bo ci zemdleję; Zobacz jaki jesteś wspaniały; Na zawsze; Ważna jest kłótnia; Połykam żabę; O małżeńskim nożu w plecy; Taki sposób na życie; Proszę bardzo, spakuj się i odejdź; Udowodnij, że mnie kochasz; O związku kochanki z cudzym mężczyzną; Sekretne znaki; Za dużo humoru; Jesteś nie w porządku; Za rodziców; Mówisz i masz; Dobro przyciąga dobro; Pozytywna konotacja; Tak, ale; Sznur czeka w piwnicy; O dobrych uczynkach; Grać seksem; O braniu i dawaniu.
W książce podjęto próbę przełożenia relacji między pamięcią a historią na praktykę historiograficzną. Tom zawiera teksty o dużej rozpiętości chronologicznej - od lat 80. XVIII wieku po czasy współczesne. Autorzy rozważają takie zagadnienia, jak: wizerunki kobiet władzy w oświeceniowych syntezach dziejów Polski Adama Naruszewicza i Jerzego S. Bandkiego; upamiętnianie bohaterów narodowych w XIX stuleciu; wspomnienia o historykach (Karolu Potkańskim) zapisane w pamięci współczesnych; drogi polskich historyczek, m.in. Krystyny Śreniowskiej, do samodzielności naukowej; lokalna polityka pamięci w czasach PRL-u; obrazy II wojny światowej w rosyjskich podręcznikach szkolnych oraz polityka historyczna i jej przełożenie na współczesną edukację szkolną. Publikacja zainteresuje nie tylko historyków historiografii, metodologów, regionalistów, lecz także politologów i socjologów.
Postaci kobiet w kronikach Galla Anonima i mistrza Wincentego; Dzieciobójczyni jako kozioł ofiarny; Początki ruchu kobiecego w Niemczech. Trudny dialog Lily Braun - Klara Zetkin; Aktywizacja polityczna kobiet polskich na przełomie XIX i XX wieku; Kobiety w utopiach i antyutopiach; Znikająca kobieta albo androgynia we współczesnym feminizmie; Filmowe wizerunki kobiet Południa USA; Sfera publiczna; Czy potrafimy się zrozumieć - język kobiety i język mężczyzny; Trudne porozumienie feminizmu z filozofią polityczną Hannah Arendt; Kategoria kobiety we współczesnych dyskursach publicznych. Przyczynek do dyskusji; Platforma działania - Pekin 1995; czy Skandynawia jest rajem dla kobiet? Model nordycki w walce o równe partnerstwo płci.
Zawiera: Koncepcja praw człowieka w islamie a prawa człowieka – szkic problemu; Siła zbrojna, wojna i „święta wojna” w islamskiej tradycji i kulturze prawnej; Ustawa z dnia 21 kwietnia 1936 r. o stosunku Państwa do Muzułmańskiego Związku Religijnego a statut tegoż związku z 2009 r. – próba konfrontacji; Materialny i niematerialny aspekt pochówku wyznawcy islamu – zagadnienia wybrane; Przestępczość muzułmanów w kontekście przestępczości cudzoziemców w Polsce; Status prawny alewitów we współczesnej Turcji jako przykład dyskryminacji religijnej w majestacie świeckiego państwa i prawa; Prawo do sprawiedliwego procesu sądowego w Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Arabskiej Karcie Praw Człowieka; Klauzula porządku publicznego w odniesieniu do stosowania prawa krajów islamskich jako prawa obcego; Ochrona przed wczesnymi i wymuszonymi małżeństwami w prawie międzynarodowym i unijnym a prawo szariatu; Prawo islamskie – zbiór treści czy wehikuł? Modelowe podejście do dylematów poznawania Objawienia w islamie; Ofiara przemocy seksualnej i jej prawa w prawie międzynarodowym i islamie. Casus zgwałcenia; Penalizacja obrzezania rytualnego kobiet – propozycja zmian w polskim prawie karnym; Niewolnictwo w mahometanizmie; Instytucja wakufa w prawie i praktyce polskiej.
1. Problem godzenia życia rodzinnego z zawodowym; 2. Problem zatrudniania kobiet z polskiej perspektywy; 3. Firma przyjazna rodziców- prezentacja; 4. Jak wspierać łączenie obowiązków rodzinnych z zawodowymi; 5. Zakaz dyskryminacji, szczególne uprawnienia i ochrona pracy kobiet- wyciąg z Kodeksu pracy i wybrane akty prawne.
Cz. I. W kierunku działań na rzecz równowagi praca- życie - perspektywa makroekonomiczna; Cz. II. W kierunku rozwiązań sprzyjających równowadze praca-życie w organizacjach; Cz. III. W kierunku upowszechnienia elastycznych form pracy; Cz. IV. W kierunku działań na rzecz relacji partnerskich w rodzinie; Cz. V. W kierunku wsparcia w opiece nad osobami zależnymi; Cz. VI. W kierunku zwiększenia aktywności zawodowej- instrumenty
Cz. I. Potrzeba i możliwości zmian w zakresie instytucjonalnej opieki nad dzieckiem; Cz. II. W kierunku dobrych praktyk w zakresie instytucjonalnej opieki nad dzieckiem
1. Role : role męskie, role kobiece, niejasne role kobiet i mężczyzn. 2. Porozumiewanie się kobiet i mężczyzn : komunikowanie się mężczyzn i kobiet, bariery w komunikowaniu się kobiet i mężczyzn. 3. Uważne słuchanie : style słuchania, ukryte przekazy, ukryte programy, czyli mechanizmy obronne, 4. Budowanie zdrowych relacji między kobietą a mężczyzną, 5. Kobieta, mężczyzna i miłość
Kusicielka: Co zdarzyło sie pod rajskim drzewem?. Czarownica: Mądra, szalona czy kozioł ofiarny?. Święta, syrena czy ladacznica?: Pozorny dylemat kobiecej seksualności. Dziewica: Co jest parwdziwą cnotą?. Matka: Opdowiedzialność za życie.
Przedmowa: Czas społeczny a czas wolny: koncepcje i współczesne przemiany. I. Od tradycji dworu do nowoczesności. Postawy kobiet wobec czasu wolnego: Pojmowanie czasu wolnego w kręgach ziemiańskich; Między nadmiarem a niedostatkiem. Uwagi o czasie wolnym ziemiaństwa w XIX w.; Czas wolny mieszkanek miasta galicyjskiego w XIX w.; W poszukiwaniu drogi do samorealizacji; praca czy czas wolny?; Wokół kobiecej rozrywki. Czasopiśmiennictwo lat 60tych XIX w.; Z okruchów rzeczy o zajęciach w czasie wolnym. Bogate mieszczaństwo żydowskie pierwszej połowy XIX w. (w świetle inwentarzy pośmiertnych); Czas wolny kobiet w Paryżu w latach Drugiego Cesarstwa w świetle korespondencji prasowych. II. Miasto i początki nowej kultury czasu wolnego: Kultura czasu wolnego w przestrzeni wielkomiejskiej kobiety w środowisku robotniczym- XIX-XX w.; Formy spędzania czasu wolnego proletariatu warszawskiego w latach 1908-1914 (w świetle "Kuriera Warszawskiego); Czas wolny po pracy. Miejskie warstwy średnie w Królestwie Polskim w początkach XX w.; "Czas swobodny" za możnego mieszczaństwa warszawskiego (w II połowie XIX i na początku XX w.); Zwierciadło i drogowskaz. Prasa warszawska przełomu XIX i XX w. o podróży i wypoczynku kobiet poza miastem; Miasto wielkoprzemysłowe i czas wolny kobiet. Łódź na przełomie XIX i XX w.; Czas wolny w kulturze studenckiej na przełomie XIX i XX w. (w świetle pamiętników i korespondencji krakowskich studentek); Dwudziestolecie międzywojenne: kobieta w rodzinie inteligenckiej i jej czas wolny (Próba rekonesansu). III. Czas wolny a przemiany obyczaju: Kobieta w podróży. Czas emancypacji, czas wolności czy kontynuacji codzienności?; Maria Skłodowska-Curie - wzory aktywnego wypoczynku; Kobieta na wczasach w Sopocie w XIX i na początku XX w.; Kobieta na plaży. Przemiany modelu seksualności kobiecej w latach międzywojennych; Ruch dbałości o kulturę fizyczną kobiet w XIX i na początku XX w.; Dziewczęta w "Sokole" galicyjskim; Czas wolny kobiet w Czechach w XIX i na początku XX w. IV. Wzorce kultury czasu wolnego w środkach masowego przekazu: Wzory wypoczynku i rekreacji propagowanie w piśmiennictwie Związku Pań Domu (1923-39); Kino w Łodzi, repertuar, reklama i kobieca publiczność; Wzory rekreacji propagowane przez spółdzielczynie w Polsce międzywojennej; Próżniactwo, odpoczynek, rozrywka. Czas wolny w podręcznikach szkolnych dla dzieci najmłodszych; Robotnicy, robotnice i Fundusz Wczasów Pracowniczych w Polsce (do 1956r.); Czas wolny na ekranie Bohaterki filmu popularnego w PRL a "budżet czasu wolnego". Aneks: Czas wolny kobiet na wsi rzeszowskiej.
R.1 Potęga poczucia własnej wartości; R.2 Rozwijanie w sobie zdrowego egoizmu; R.3 Zaakceptuj swoje ciało, nawet jeśli nie możesz na siebie patrzeć; R.4 Skąd wziąć odwagę, by czuć?; R.5 Uwalnianie się z więzów emocjonalnych; R.6 Twoje odbicie w lustrze; R.7 Zostań swoim adwokatem; R.8 Koncentrowanie się na umiejętności postępowania z ludźmi, a nie na zadowalaniu innych R.9 Stań się dla siebie rodzicem, o jakim zawsze marzyłaś; R.10 W jaki sposób kryzys przyczynia się do rozwoju?; R.11 Twoje przyszłe poczucie własnej wartości.
Cz.I. Wizerunek kobiety na tle przeobrażeń wiejskiej społeczności lokalnej: Charakterystyka społeczności lokalnej; Wiejska społeczność lokalna wczoraj i dziś; Problematyka kobiety wiejskiej w ujęciu historycznym; 2. Współczesna kobieta wiejska; Cechy demograficzne kobiet wiejskich; Kobieta w rodzinie wiejskiej; Modele zachowań kobiet; Czas wolny kobiet wiejskich; 3. Aktywność społeczna kobiet wiejskich: Problematyka aktywności i aktywizacji społecznej; Formy działalności społecznej kobiet wiejskich; Czynniki kształtujące prospołeczne postawy kobiet; 4. Praca zawodowa kobiet wiejskich: Problematyka aktywności zawodowej kobiet; Znaczenie pracy zawodowej w życiu kobiet wiejskich; Czynniki wpływające na aktywność zawodową; 5. Bezrobocie kobiet wiejskich: Bezrobocie problemem społecznym; Przyczyny bezrobocia kobiet wiejskich; Aktywizacja zawodowa formą wychodzenia z bezrobocia
1. O światowych procesach demograficznych. 2. O zróżnicowaniach kulturowychi ich demograficznych konsekwencjach. 3. Organizacja Narodów Zjednoczonych ośrodkiem walki o prawa kobiet. 4. Konferencja pekińska - 1995, deklaracja 1000-lecia - 2000. 5. Niektóre wymiary równouprawnienia kobiet - zdrowie, praca, edukacja. 6. Poszanowanie dla prawa i walorów etycznych. 7. Wyższe wykształcenie drogą do lepszej pracy. 8. Kobiety u władzy. 9. Zmiany w systemach wartości a równouprawnienie kobiet. 10. Kobiety świata na przełomie tysiącleci. Memoriał ONZ 2000 roku.
Uwagi wstępne: Cele i założenia; Wprowadzenie: Korpoaralny feminizm i jego założenia; R.1 Feministyczna krytyka dualizmu w tradycyjnej filozofii zachodniej; R.2 "Natura kobiety" - esencjalizm i konstrukcjonizm; R.3 Rodzaj [gender] czy różnica płciowa?; R.4 Wstęga Mobiusa; R.5 Metafizyka rodzącego ja [self]; R.6 Kłopoty z materialnością ciał; R.7 Kobiece ciała w męskiej kulturze; R.8 Dylematy korporalnego podmiotu; Wnioski końcowe.
Równość płci - kontekst zjawiska; Prawne standardy równości płci w sferze politycznej; Wielopłaszczyznowość koncepcji równości płci w UE; Wpływ systemów wyborczych na polityczną reprezentacje kobiet; Kwoty wyborcze jako przykład gwarancji równości płci w życiu politycznym; Wpływ systemu kwotowego i formuły wyborczej na udział kobiet w życiu politycznym - analiza ilościowa; „Za” i „Przeciw” rozwiązaniom kwotowym; Gwarancje ustawowe: Państwa Europy Zachodniej i Południowej; Państwa Europy Środkowo-Wschodniej; Gwarancje polityczne: System nordycki; Europa Zachodnia i Południowa; Europa Środkowa i Wschodnia.
Odejścia i powroty, czyli jak zatrzymać utalentowane kobiety na ścieżce zawodowej. Nowa droga na szczyt. Wygrana walka o talent; Czasami konieczna jest rewolucja. Mały manifest nawołujący do rozbicia szklanego sufitu. Praca zawodowa a życie prywatne; Koniec gry, w której wygrywać może tylko jedna strona. Różnice mają znaczenie; Nowy paradygmat zarządzania różnorodnością. Kobiety jako priorytet ekonomiczny firmy. Kobiecy styl przewodzenia.
Bogini Wolności (Dlaczego rewolucja jest kobietą?). Szalona. Kobieta - Rycerz. Panna i miłość szalona. Fragmenty dyskursu miłosnego. Mężczyzna, kobieta i dzieje. Niańka i kowboj. "Gdzie jest Lemańska?". Maria Komornicka, in memoriam. Ifigenia w Polsce.
Zawiera: Rozdział 1: Kobiety też mają autyzm; Rozdział 2: Rozważanie diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu u kobiet i dziewczynek; Rozdział 3: Niemowlęctwo i dzieciństwo; Rozdział 4: Relacje z ludźmi w okresie dzieciństwa; Rozdział 5: Okres dojrzewania; Rozdział 6: Edukacja; Rozdział 7: Dorosła kobieta odkrywa swój autyzm; Rozdział 8: Nie wyglądasz autystycznie; Rozdział 9: Relacje z ludźmi: dorosłość; Rozdział 10: Seksualność i tożsamość płciowa; Rozdział 11: Związki uczuciowe; Rozdział 12: Ciąża i rodzicielstwo; Rozdział 13: Zdrowie i dobre samopoczucie; Rozdział 14: Praca; Rozdział 15: Starzenie się z autyzmem; Rozdział 16: Idealne życie; Rozdział 17: Przesłanie.