Cz. I Kreowanie przestrzeni wirtualnej: 1. Tworzenie przestrzeni wirtualnej i zarządzanie nią, 2. Aktywowanie przestrzeni wirtualnej, 3. Duch w maszynie: praca w przestrzeni wirtualnej. Cz. II Kapitał w organizacjach wirtualnych: 1. Definicja kapitału niematerialnego, 2. Źródła i wartość kapitału niematerialnego, 3. Proces transformacji wiedzy. Cz. III Przystosowanie modelu zarządzania ogólnego do otoczenia wirtualnego: 1. Menedżer generalny, 2. Wirtulane czy realne: kompozycja strategiczna, 3. Zarządzanie organizacją wirtualną: operacje, motywacja i koordynacja, 3. Wirtulany menedżer generalny
Formalno-prawne ograniczenia swobody inicjacji działalności gospodarczej - na przykładzie koncesji na przewozy lotnicze; Prawno-ekonomiczne bariery rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw na przykładzie województwa kujawsko-pomorskiego; Problematyka wdrażania międzynarodowego prawa bilansowego w Polsce; Funkcjonowanie rynku pracy w Polsce; Ośrodki odpowiedzialności w przedsiębiorstwie; Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach aliansu strategicznego; Zarządzanie zasobami firmy i jej procesami gospodarczymi wspomagane systemem ERP/ERP II; Zasady finansowania działalności w średnich i dużych przedsiębiorstwach; Zasady prezentacji zmian w kapitałach własnych w różnych formach prawno-organizacyjnych; Rachunkowość przerobu Goldratta w świetle paradygmatów rachunkowości - wyniki badania ankietowego; Biegły rewident jako instytucja zaufania publicznego - ocena korzyści z audytu (wyniki badań empirycznych); Metodyka wyznaczania rodzaju polityki rachunkowości w zakresie rezerw w bankach spółdzielczych; Wybór formy opodatkowania jako optymalizowanie ponoszonych wydatków przez przedsiębiorcę będącym osoba fizyczną; Znaczenie wprowadzenia jednolitej stawki podatkowej w podatku dochodowym od osób fizycznych dla małych i średnich przedsiębiorstw; Rola cen transferowych w planowaniu optymalizacji obciążeń podatkowych; Prawa i obowiązki podmiotów kontrolowanych przez organy kontroli skarbowej; Wyspecjalizowana administracja podatkowa - czynnik wspomagający procesy gospodarcze i zarządzanie dużą firmą; Podatki i ich wpływ na dochody budżetu państwa w Polsce w latach 1991-2003; Kierunki dostosowywania wyższego szkolnictwa zawodowego do potrzeb zmieniającego się rynku pracy w Polsce - wybrane aspekty; Trzecia Droga czy liberalizm gospodarczy? Rozwiązania dla Polski w kontekście ustrojów gospodarczych krajów Unii Europejskiej; Uwarunkowania przepływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Wyzwania dla Polski; Międzynarodowe kryzysy finansowe. Wybrane zagadnienia; Strategia polityki pieniężnej w strefie euro; Działalność europejska Funduszu Inwestycyjnego w zakresie venture capital jako element strategii lizbońskiej; Długoterminowa polityka energetyczna Unii Europejskiej.
Wstęp; Rozdział 1. Kapitał ludzki w gospodarce przyszłości w Polsce: Zarządzanie ludźmi i jego cele; Zarządzanie tradycyjne; Zarządzanie zasobami ludzkimi; Zarządzanie kapitałem ludzkim i jego źródła; Rynek pracy, jaki powstaje w konsekwencji outsourcingu – „koniczynka Handy’ego” Segmentacja rynku pracy i jej dynamika; Zarządzanie kapitałem ludzkim – od zarządzania wiedzą do zwinnego zarządzania kapitałem ludzkim; e-HRM jako postulowane wykorzystywanie ICT w HR; Rozdział 2. Systemy ICT w zarządzaniu i zarządzaniu ludźmi: Reprezentacja informacji – nośniki danych i bazy danych; Systemy informatyczne w zarządzaniu organizacjami; Model klasyczny; Systemy transakcyjne (OLTP); Systemy decyzyjne i analityczne (OLAP) – hurtownie danych, data mining; Paradoks informatyzacji, czyli czy i kiedy informatyzacja jest szkodliwa dla efektywności działania; Wspomaganie zarządzania ludźmi w organizacji przez systemy ICT; Rozdział 3. Rekrutacja pracowników i działania wizerunkowe: Rekrutacja i jej definiowanie w ramach procesu doboru pracowników; Cele w rekrutacji kandydatów aktywnych i biernych; Budowanie wizerunku firmy jako pracodawcy i inne przejawy kultu cargo; Formy komunikacji w rekrutacji; Narzędzia do samodzielnej preselekcji kandydatów; Budowanie wizerunku firmy jako pracodawcy poprzez cechy symboliczne i funkcjonalne – kontrowersje; Systemy wspierania rekrutowania (ATS); Gry rozrywkowe jako narzędzie marketingu marki firmy jako pracodawcy; Rekrutacja mobilna; Rozdział 4. Selekcja pracowników: Selekcja – definicja, cele oraz specyficzne trudności, jakie wywołane są przez zastosowanie narzędzi bazujących na komunikacji zapośredniczonej technologicznie (ICT); Kwestionariusze jako tradycyjne i współczesne narzędzie preselekcyjne; Testy sytuacyjne i zdolności poznawczych; Kwestionariusze biograficzne (biodane) i ich właściwości jako narzędzi selekcyjnych; Testy osobowości i dyskusje wokół ich użycia w selekcji pracowników; Gra komputerowa jako technika adaptacyjna, preselekcyjna oraz narzędzie wykorzystywane w pomiarze cech osobowości’ Wywiad selekcyjny – jego podstawowe rodzaje i możliwości przeniesienia ich do Internetu; Sprawdzanie referencji i jego odpowiedniki w Internecie; Dostosowanie tradycyjnych i internetowych narzędzi selekcyjnych do kanału mobilnego; Akceptacja stosowania przez organizacje narzędzi selekcyjnych – wyniki badań; Rozdział 5. Zapewnienie działania i utrzymanie zaangażowania pracowników: Retencja jako problem zarządzania; Wynagrodzenie całkowite i jego składniki; Dlaczego ludzie odchodzą – tradycyjne i współczesne teorie fluktuacji; Z czego wynika zadowolenie i niezadowolenie z wynagrodzenia; Budowanie zaangażowania, gdy udało się nie wywołać niezadowolenia; Rozdział 6. Zarządzanie talentami: Zarządzanie talentami – problemy definicyjne; Identyfikowanie osób o dużym potencjale; Czy ujawnianie, kto jest talentem, jest szkodliwe?; Krytyka elitarnych programów zarządzania talentami; Różnice pomiędzy działaniami związanymi z planowaniem sukcesji a zarządzaniem talentami; Jak można typologizować programy zarządzania talentami; Rozdział 7. Rozwój kompetencji w organizacji: Definiowanie działań rozwojowych w ramach programów zarządzania talentami; Rozwiązania stosowane w rozwoju kompetencji talentów w firmach międzynarodowych; Model 70-20-10 jako podstawa dla planowania działań rozwojowych; Wyzwania rozwojowe jako narzędzie uczenia się; E-coaching, coaching hybrydowy i inne formy coachingu korzystające z ICT; Mentoring i jego warianty; Zakończenie; Literatura.
1. Kim właściwie są pracownicy wiedzy. 2. Czym różnią się od siebie pracownicy wiedzy. 3. Interwencje, pomiary i eksperymenty dotyczące pracy opartej na wiedzy. 4. Praca oparta na wiedzy jako proces. 5. Technologie zwiększające wydajność pracy na poziomie organizacji. 6. Technologie zwiększające wydajność pracy na poziomie indywidualnym. 7. Nauka i sieci kontaktów. 8. Fizyczne środowisko pracy a wydajność pracowników wiedzy. 9. Zarządzanie pracownikami wiedzy.
1. Przedsiębiorstwo w warunkach gospodarki postindustrialnej. 2. Pracownicy wiedzy - generacja profesjonalistów XXI wieku. 3. Zarządzanie pracownikami wiedzy w ujęciu modelowym. 4. Praktyka zarządzania pracownikami wiedzy.
1. Przedsiębiorczość społeczna, 2. Przenoszenie doświadczeń przedsiębiorstw na rozwój miast i gmin, 3. Wyższe uczelnie jako siła napędowa rozowju miasta kreatywnego. Wyzwania dla zarządzania miastami u progu XXI wieku, 4. Doswiadczenia niemieckie w zakresie zarządzania organizacjami non-profit, 5. wybrane czynniki strategii sukcesu organizacji non-profit, 6. Kultura organizacyjna a efektywnosć w organizacjach niezorientowanych na zysk, 7. Ocena zarządzania jakością w administracji samorządowej, 8. Kapitał społeczny a zachowania przedsiębiorcze w bibliotekach
Materiały dydaktyczne dla studentów kierunku zarządzanie ryzykiem finansowym i źródło wiedzy dla każdego zainteresowanego tytułową tematyką. Zawiera podstawy teoretyczne, przykłady i zadania dotyczące: zarządzania ryzykiem kredytowym, modelu podejmowania decyzji kredytowych, wykorzystania coachingu w oddziale banku detalicznego, zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie niefinansowym, wartości pieniądza w czasie, rynku kapitałowego, roli obligacji w ograniczaniu ryzyka, analizy akcji, teorii portfela papierów wartościowych, instrumentów pochodnych w zarządzaniu ryzykiem, kosztu kapitału i dźwigni finansowej w przedsiębiorstwie, oceny opłacalności inwestycji rzeczowych oraz opcji rzeczowych. Zespół autorski tworzą badacze i dydaktycy Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz praktycy.
Współczesna gospodarka zmienia się w dotychczas niespotykanym tempie, wyznaczanym przez dwa wzajemnie napędzające się zjawiska – usieciowienie i cyfryzację. Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem w warunkach cyfrowej gospodarki sieciowej stanowi ogromne wyzwanie dla menedżerów, bowiem wymaga od nich m.in. nowego sposobu myślenia, dostępu do specyficznych zasobów i umiejętności oraz innego postrzegania potencjału strategicznego przedsiębiorstwa w „zdigitalizowanym” świecie. Prezentowana monografia jest próbą przybliżenia czytelnikowi uwarunkowań i mechanizmów zarządzania strategicznego w nowej rzeczywistości współczesnego świata. Obok rozważań teoretycznych przedstawiono w niej wiele praktycznych przykładów cyfrowego myślenia strategicznego, także w organizacjach typu non-profit.
Współczesna gospodarka zmienia się w dotychczas niespotykanym tempie, wyznaczanym przez dwa wzajemnie napędzające się zjawiska – usieciowienie i cyfryzację. Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem w warunkach cyfrowej gospodarki sieciowej stanowi ogromne wyzwanie dla menedżerów, bowiem wymaga od nich m.in. nowego sposobu myślenia, dostępu do specyficznych zasobów i umiejętności oraz innego postrzegania potencjału strategicznego przedsiębiorstwa w „zdigitalizowanym” świecie.
Prezentowana monografia jest próbą przybliżenia czytelnikowi uwarunkowań i mechanizmów zarządzania strategicznego w nowej rzeczywistości współczesnego świata. Obok rozważań teoretycznych przedstawiono w niej wiele praktycznych przykładów cyfrowego myślenia strategicznego, także w organizacjach typu non-profit.
Cz. I Podstawy zarządzania talentami: 1. Zarządzanie talentami - wyzwanie współczesnych organizacji, 2. Samorealizacja talentów - możliwości i ograniczenia interpersonalne, 3. Globalizacja- Różnorodność - zarządzanie talentami. Cz. II Pozyskiwanie, identyfikacja, pomiar i rozwój talentów: 1. Identyfikacja i pomiar talentu organizacji, 2. Metody i techniki wyłaniania kadry o wysokim potencjale (wnioski z praktyki), 3. Zarządzanie talentami - rozważania praktyka, 4. Światem rządzi ruch - firma zarządza talentem czy talent zarządzania firmą?, 5. Jak utrzymać talenty, jak budować ich zaangażowanie i lojalność w długookresowej perspektywie?. Cz. III Motywowanie: 1. Motywowanie do rozwoju, 2. Motywowanie i rozwój pracowników o wysokim potencjale, 3. Motywy działania i typy zachowań menedżerów sprzedaży na drodze do sukcesu zawodowego. Cz. IV Zarządzanie talentami - podejścia specyficzne: 1. Tworzenie programów dla pracowników o wysokim potencjale, 2. Zarządzanie talentem na najwyższych szczeblach organizacji, 3. Zarządzanie talentami i pracownikami wiedzy w praktyce firm medialnych, 4. Co decyduje o sukcesie? Doświadczenia menedżerów - założycieli przedsiębiorstw - liderów, 5. Zarządzanie talentami w międzynarodowych korporacjach, 6. ING inwestuje w talenty
1. Miejsce i znaczenie talentów we współczesnej organizacji; 2. Rekrutacja i selekcja talentów; 3. Wynagradzanie talentów; 4. Szkolenie jako forma rozwoju pracowników utalentowanych; 5. Specyfika zarządzania karierami talentów; 6. Problematyka oceniania pracowników utalentowanych; 7. Rozstania z talentami.
1. Zmiany w otoczeniu i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, 2.Zarządzanie przedsiębiorstwem w burzliwym otoczeniu, 3. Zarządzanie oparte na wiedzy, 4.Problemy etyczne w zarządzaniu, 5. Problemy ekologiczne w zarządzaniu, 6. Procesy globalizacji i ich wpływ na działalność przedsiębiorstwa, 7. Zarządzanie w warunkach globalizacji, 8. Tworzenie globalnego przedsiębiorstwa, 9. Globalne zarządzanie strategiczne, 10. Menedżer w międzynarodowym biznesie
Część I: Istota wartości organizacji. Organizacja - wartości - zarządzanie; Kategoria wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwem; Wartość przedsiębiorstwa i jego służebna rola wobec otoczenia; Ewolucja koncepcji oceny efektywności: od efektywności produkcji do zarządzania wartością przedsiębiorstwa w warunkach "nowej ekonomii"; Interakcja "gospodarka - środowisko" a wartość organizacji; W poszukiwaniu wartości przedsiębiorstwa; Wpływ systemu zarządzania wartością na kursy giełdowe akcji. Część II: Finansowe źródła wartości organizacji. Finansowe źródła wartości przedsiębiorstwa ze szczególnym uwzględnieniem polityki dywidendy; Optymalizacja struktury kapitału w tworzeniu wartości przedsiębiorstwa; Wpływ struktury kapitału na wartość rynkową przedsiębiorstwa; Emisja akcji z prawem poboru a rynkowa wycena wartości spółki akcyjnej; Przepływy pieniężne a wartość przedsiębiorstwa; Wpływ leasingu na wartość bilansową przedsiębiorstwa. Część III: Kapitał intelektualny jako źródło wartości organizacji. Strategia personalna w kształtowaniu wartości organizacji; Wartości w zarządzaniu zespołami; Brainpower - wartością współczesnej organizacji; Rola kapitału intelektualnego w nowoczesnym przedsiębiorstwie; Zarządzanie wartością zasobów ludzkich organizacji poprzez system wynagrodzeń; Regulacja migracji intelektualnej; Możliwości rozwoju kapitału ludzkiego przedsiębiorstwa w świetle funduszy strukturalnych Unii Europejskiej; Zależność dynamiki kapitalizacji firmy od wzrostu kapitału ludzkiego. Część IV: Marketingowe źródła wartości organizacji. Wizerunek a wartość rynkowa przedsiębiorstwa; Trwałość przewag konkurencyjnych a wartość przedsiębiorstwa w świetle przeprowadzonych badań; Zarządzanie wartością klienta; Merchandising jako źródło wartości firmy. Część V: Proces zarządzania wartością organizacji. Znaczenie czynników niematerialnych w kształtowaniu wartości współczesnej firmy; Aktywa niematerialne - kluczowy czynnik kształtujący wartość firmy; Zarządzanie wiedzą i kapitałem intelektualnym jako strategia wzrostu wartości w przedsiębiorstwach zorientowanych projektowo; Proces zarządzania wiedzą i kapitałem intelektualnym w przedsiębiorstwie; Kształtowanie wartości firmy w oparciu o kapitał intelektualny z wykorzystaniem strategicznej karty wyników; Zarządzanie wartością w oparciu o rachunek kosztów działań; Dodawanie wartości jako miara efektywności placówek bankowych; Zarządzanie wartością urzędu administracyjnego. Część VI: Uwarunkowania zarządzania wartością organizacji. Zarządzanie kompetencjami zwaodowymi jako element zarządzania wartością przedsiębiorstwa; Rola wybitnych jednostek w zarządzaniu nowoczesnym przedsiębiorstwem; Zarządzanie kosztami posiadania informatyki w przedsiębiorstwie; Strategie wzrostu małych podmiotów gospodarczych; Zastosowanie teorii chaosu w prognozowaniu bankructwa.
1. Efektywne modele biznesu; 2. Zarządzanie wynikami (Performance Management) z wykorzystaniem kluczowych wskaźników strategicznych (Key Performance Indicators); 3. Rola marketingu w budowie wartości przedsiębiorstwa; 4. Rola jakości w kształtowaniu kapitału intelektualnego; 5. Badania empiryczne - kapitał intelektualny oparty na Pakościach usługowych.
1. Maksymalizacja wartości jako nadrzędny cel funkcjonowania przedsiębiorstwa, 2. Przepływy pieniężne jako podstawowy składnik wartości przedsiębiorstwa, 3. Koszt kapitału, 4. Mierniki efektywności wykorzystywane w koncepcji VBM, 5. Rola kapitału intelektualnego w kreowaniu wartości przedsiębiorstwa
Cz. I Zarządzanie wiedzą jako strategiczne wyzwanie dla działu zasobów ludzkich 1. Zmiany w świecie biznesu wymuszające zarządzanie wiedzą, 2. Awans działu kadr za szczebla operacyjnego na strategiczny, 3. Jak wykształcić kulturą podporządkowaną wiedzy. Cz. II Budowanie kultury podporządkowanej wiedzy: 4. Struktura, funkcje i zakres obowiązków w kulturze podporządkowanej wiedzy, 5. Rola działu zasobów ludzkich w budowaniu kultury podporządkowanej wiedzy, 6. Nauka od nowa, 7. Co motywuje pracowników umysłowych do nauki?, 8. Nauka i praca we wspólnotach praktyków. Cz. III Zwiększenie umiejętności i wiarygodności działu zasobów ludzkich w zakresie zarządzania wiedzą: 9. Dostosowanie zarządzania zasobami ludzkimi do zarządzania wiedzą, 10. Dowiedz się, co wiesz: język i narzędzia do tworzenia mapy wiedzy, 11. Kompletowanie własnego zestawu narzędzi zarządzania wiedzą, 12. Jak mądrze wykorzystać technologię
Część I: Odkrywanie wiedzy. 1. Wprowadzenie do zarządzania wiedzą. 2. Filozoficzne koncepcje wiedzy. 3. Część II: Generowanie wiedzy. 3. Organizacyjne uczenie się. 4. Technologie zarządzania wiedzą. Część OIII: Wartościowanie wiedzy. 5. Systemy zarządzania wiedzą. 6. Nurty w zarządzaniu strategicznym. Część IV: Upowszechnianie wiedzy. 7. Zarządzanie wiedzą a kultury organizacyjna. 8. Zarządzanie zmianą. Część V: Wykorzystywanie wiedzy. 9. Zarządzanie wiedzą a organizacja ucząca się. 10. Kapitał intelektualny. 11. Zakończenie.
1. Wiedza i zarządzanie wiedzą. 2. Działalność badawczo- rozwojowa jako źródło wiedzy. 3. Wiedza, kreatywność, działalność innowacyjna. 4. Zarządzanie działalnością innowacyjną. 5. Zarządzanie ukierunkowane na rozwój pracowników. 6. Istota kapitału intelektualnego i jego struktura. 7. Odnawianie modelu działalności przedsiębiorstwa szansą na sukces. 8. Organizacyjne aspekty zarządzania działalnością innowacyjną w przedsiębiorstwie. 9. Problem czasu w tworzeniu innowacji i jej komercjalizacji. 10. Innowacyjność polskich i unijnych przedsiębiorstw oraz jej utrudnienia. 11. Znaczenie innowacji w przedsiębiorstwach państw członkowskich byłej 15 Unii Europejskiej. 12. Czynniki kształtujące silne i słabe strony przedsiębiorstw państw członkowskich dawnej 15 UE w zakresie innowacji. 13. Szkolenie i edukacja instrumentami wzrostu innowacyjności przedsiębiorstw funkcjonujących w byłej 15 Unii Europejskiej.
1. Wpływ gospodarki opartej na wiedzy na rozwój przedsiębiorstw: Organizacja wirtualna jako nowoczesna forma modelu biznesowego w warunkach gospodarki opartej na wiedzy i globalizacji; Zarządzanie wiedzą w małych i średnich przedsiębiorstwach; Czy wiedza jest elementem kapitału przedsiębiorstwa i wyznacznikiem jego wartości?; Wiedza jako zasób strategiczny w zarządzaniu przedsiębiorstwem; The diffusion of knowledge management practises in turkish private sector (tps): a literature review; Knowledge and management wn Enterprise; Reengineering źródłem innowacji w przedsiębiorstwie; 2.Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach. Problematyka oceny zasobów niematerialnych małych i średnich przedsiębiorstw - badania własne; Wykorzystanie elementów zarządzanie wiedzą w hotelarstwie; Zarządzanie wiedzą w firmach branży motoryzacyjnej - badania własne; Systemy informacyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem przemysłowym na przykładzie odlewni żeliwa; Zarządzanie wiedzą a jakość procesów w budowie konkurencyjności przedsiębiorstw branży odlewniczej; Zarządzanie wiedzą a doskonalenie jakości; Competitive inteligence - part of knowledge management or new marketing; cooperative management of Small and Medium Enterprises; Zarządzanie wiedzą - kluczowe zagadnienia dla rozwoju organizacji; 3. Edukacja, wiedza, zmiany postaw ludzi w organizacjach; Wiedza - strategiczny zasób organizacji a rozwój kadr menedżerskich; W trosce o edukację. Polityka lokalnego rynku pracy wobec zagrożenia wykluczeniem społecznym na przykładzie Bielska-Białej; Przemiany systemu szkolnictwa wyższego w dobie zarządzanie wiedzą; System edukacji i szkoleń wobec zarządzania wiedzą w organizacji; Znaczenie internal relations w zarządzaniu przedsiębiorstwem opartym na wiedzy (zarys problematyki); Integracja emocjonalna warunkiem funkcjonowania biblioteki jako organizacji opartej na wiedzy; Zasoby i wiedza w organizacji w perspektywie zagrożeń korupcyjnych
1. Geneza, przesłanki i istota zarządzania wiedzą, 2. Jakościowe kreowanie wiedzy - podejście japońskie, 3. Ilościowe zarządzanie wiedzą - podejście zachodnie, 4. Kreowanie wiedzy na tle współczesnych koncepcji zarządzania, 5. Wiedza jako podstawa efektywnego zarządzania kapitałem intelektualnym, 6. Zarządzanie wiedzą i kapitałem intelektualnym w małych firmach, 7. Zarządzanie wiedzą w perspektywie personalnej