1. Kredyty bankowe w działalności gospodarczej polskich przedsiębiorstw. 2. Kredyt kupiecki w działalności inwestycyjnej polskich przedsiębiorstw. 3. Ubezpieczenia finansowe jako instrument wspomagający finansowanie przedsiębiorstw kredytem kupieckim. 4. Lesaing. 5. Faktoring - ujęcie praktyczne. 6. Franchising jako alternatywna forma finansowania rozwoju przedsiębiorstwa. 7. Publiczna emisja papierów wartościowych jako źródło kapitału. 8. Pozagiełdowe instrumenty pochodne jako źródło finansowania przedsiębiorstw w okresie niekorzystnych wahań parametrów rynkowych. 9. Kapitał własny w Polsce - wybrane aspekty. 10. Obligacje komunalne jako źródło finansowania działalności jednostek samorządu terytorialnego. 11. Finansowanie działalności przedsiębiorstwa przez fundusze europejskie.
1. Bezpieczne jednorazowe płatności, 2. Pewne wielokrotne płatności, 3. Wybory w warunkach niepewności, 4. Teoria arbitażu, 5. Model wyceny aktywów kapitałowych (CAPM), 6. Time State Preference Model, 7. Teoria struktury kapitału, 8. CAPM a inwestycje, 9. Teoria wyceny opcji, 10. Wprowadzenie do statystyki, 11. Kompendium matematyczne
1. Źródła finansowania przedsiębiorstwa, 2. Kapitał zainwestowany i jego rentowność, 3. Struktura kapitału w przedsiębiorstwie, 4. Finansowanie faz cyklu życia przedsiębiorstwa, 5. Strategie finansowe przedsiębiorstwa, 6. Integracja zarządzania kapitałem i zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie. Rola kapitału warunkowego, 7. Finansowanie przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych
1. Źródła finansowania przedsiębiorstwa, 2. Kapitał zainwestowany i jego rentowność, 3. Struktura kapitału w przedsiębiorstwie, 4. Finansowanie faz cyklu życia przedsiębiorstwa, 5. Strategie finansowe przedsiębiorstwa, 6. Integracja zarządzania kapitałem i zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie. Rola kapitału warunkowego, 7. Finansowanie przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych
Maksymalizacja wartości jako nadrzędny cel funkcjonowania przedsiębiorstwa; Przepływy pieniężne jako podstawowy składnik wartości przedsiębiorstwa; Koszt kapitału; Mierniki efektywności wykorzystywane w koncepcji VBM; Rola kapitału intelektualnego w kreowaniu wartości przedsiębiorstwa.
1.Fundusze Unii Europejskiej jako instrumenty wspierające wspólnotowy i polski rozwój społeczno-gospodarczy: Fundusze Unii Europejskiej we wspólnotowej polityce regionalnej; Instrumenty realizacji wspólnotowej polityki spójności, polityki rolnej i polityki rybackiej w latach 2007-2013; Polityka spójności, polityka rolna i polityka rybacka w Polsce - Strategia Rozwoju Kraju na lata 2007-2015; 2. Strategia i programy operacyjne polityki spójności dla celu Konwergencja: Narodowa Strategia Spójności na lata 2007-2013; Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko; Program Operacyjny Kapitał Ludzki; Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka; Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej; Program Operacyjny Pomoc techniczna; Regionalne Programy Operacyjne; 3. Programy operacyjne polityki spójności dla Celu Europejska Współpraca terytorialna: Programy Europejskiej Współpracy Transgranicznej; Programy Europejskiej Współpracy Transnarodowej i Międzyregionalnej; 4. Programy operacyjne polityki rolnej i polityki rybackiej: Program Rozwoju Obszarów Wiejskich; Program Operacyjny Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich; 5. Wybrane aspekty wdrażania programów operacyjnych: Procedura naboru projektów w ramach programów operacyjnych; Udzielanie pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego kapitał Ludzki oraz w ramach regionalnych programów operacyjnych.
Sytuacja w obszarze systemu kształcenia - najważniejsze wydarzenia; Polityka edukacyjna państwa; Program rozwoju szkół/placówki oświatowej; Wsparcie dla systemu oświaty w ramach PO KL. Projekty realizowane w Priorytecie III i IX; Projekt edukacyjny jako sposób realizacji programu rozwojowego szkoły. Etapy przygotowania projektu; Przykłady dobrej praktyki, czyli jakie projekty udało się zrealizować w polskich szkołach ze środków Unii Europejskiej.
1. Funkcja personalna w zmieniającej się gospodarce., 2. Istota i zakres restrukturyzacji funkcji personalnej, 3. Czynniki determinujące zmiany funkcji personalnej, 4. Organizacja funkcji personalnej, 5. Strategie zarządzania zasobami ludzkimi, 6. Zatrudnianie i zwalnianie pracowników, 7. Systemy ocen pracowniczych, 8. Rozwój kapitału ludzkiego, 9. Systemy wynagradzania pracowników, 10. Kierunki zmian funkcji personalnej
1. Podstawy identyfikacji kapitałowej natury przedsiębiorstw, 2. Zarządzanie kapitałem w kreowaniu wartości przedsiębiorstwa, 3. Metody i instrumenty zarządzania umożliwiające wykorzystanie funkcji kapitału, 4. Ryzyko w kreowaniu wartości przedsiębiorstwa
R.1 Istota oraz przejawy globalizacji w procesach gospodarczych; R.2 Stan i tendencje rozwoju sektora usług w Polsce na przełomie wieków XX i XXI; R.3 Kapitał zagraniczny w sektorze usług w Polsce; R.4 Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w sektorze usług w Polsce; R.5 Zagraniczne obroty usługowe Polski; R.6 Procesy globalizacji w sektorze bankowym oraz w dziedzinie usług ubezpieczeniowych; Zakończenie.
Zawiera: Wprowadzenie. 1.Wprowadzenie do długoterminowych decyzji finansowych: 1.1. Decyzje finansowe w przedsiębiorstwie; 1.2. Podział i hierarchia źródeł finansowania przedsiębiorstwa; 1.3. Struktura kapitału w przedsiębiorstwie a struktura finansowania; 1.4. Znaczenie struktury kapitału przedsiębiorstwa w świetle teorii finansów; 1.5. Wykorzystanie struktury kapitału w ocenie finansowej przedsiębiorstwa. 2.Decyzje finansowe przedsiębiorstw w obszarze kapitału własnego: 2.1. Kapitał własny w przedsiębiorstwie; 2.2. Finansowanie udziałowe Na poszczególnych etapach rozwoju przedsiębiorstwa; 2.3. Cechy, rodzaje i charakterystyka akcji; 2.4. Emisja akcji w finansowaniu przedsiębiorstw – procedury i koszty; 2.5. Terminowe finansowanie udziałowe; 2.6. Crowdfunding udziałowy – istota finansowania społecznościowego. 3.Długoterminowe decyzję finansowe na rynku kapitału obcego: 3.1. Istota kapitału obcego w finansowaniu działalności przedsiębiorstwa; 3.2. Instrumenty finansowania kapitałem obcym. 4.Koszt kapitału w decyzjach finansowych przedsiębiorstw: 4.1. Istota kosztu kapitału; 4.2. Koszt kapitału własnego; 4.3. Koszt kapitału obcego; 4.4. Koszt kapitału wieloskładnikowego – średni ważony koszt kapitału. 5.Instrumenty finansowe przedsiębiorstw jako przedmiot alokacji kapitału: 5.1. Wartość pieniądza w czasie; 5.2. Dochód z inwestycji finansowych; 5.3. Polityka wypłat dywidendy i zwrot kapitału własnego inwestorom; 5.4. Ryzyko na rynku kapitałowym; 5.5. Miary efektywności inwestycji finansowych; 5.6. Wskaźniki rynku kapitałowego. Bibliografia.
1. Gospodarka oparta na wiedzy a rozwój gospodarczy: Wiedza a rozwój gospodarczy; Gospodarka narodowa oparta na wiedzy w warunkach globalizacji i integracji; Nakłady na badania naukowe i rozwój w Polsce i na świecie; Siódmy program ramowy jako instrument budowy gospodarki opartej na wiedzy w Unii Europejskiej. 2. Gospodarka oparta na wiedzy a wymiana międzynarodowa: Internacjonalizacja działalności badawczo-rozwojowej za pośrednictwem bezpośrednich inwestycji zagranicznych; Prawa własności intelektualnej w rundzie katarskiej WTO; Usługi oparte na wiedzy i ich rola w handlu międzynarodowym. 3. Gospodarka oparta na wiedzy a rozwój nowoczesnych technologii: Inicjatywa technologiczna: program wspierania innowacyjności polskich przedsiębiorstw; Perspektywy rozwoju energetyki wiatrowej w Polsce; Wykorzystanie nowych technologii w wydobyciu paliw kopalnianych; biotechnologia i inżynieria genetyczna. Szanse i zagrożenia
Monografia wpisuje się w szeroki nurt publikacji naukowych dotyczących problematyki gospodarowania kapitałem ludzkim w organizacjach. Podejmuje wiele wątków szczegółowych układających się w obszary, w ramach których poszukuje się odpowiedzi na kluczowe pytania: jak tworzyć i kumulować kapitał ludzki w organizacji? jak skutecznie chronić jego wartość przed różnymi formami deprecjacji? jak wreszcie wykorzystywać posiadany do osiągania strategicznych celów organizacyjnych (m.in. poprzez podejmowanie właściwych działań z zakresu szeroko rozumianego motywowania)? Żywotność problematyki gospodarowania kapitałem ludzkim sprawia, że – mimo znacznej aktywności różnych oficyn wydawniczych w tym obszarze – ustawicznie obserwuje się niesłabnące zapotrzebowanie rynku czytelniczego na książki dotyczące tych zagadnień.
Cele firmy a strategia kapitałowa; kapitał firmy i jego funkcje; Alokacja kapitału; Efektywność wykorzystania kapitału; Efektywność reprodukcji kapitału rzeczowego; Wartość kapitału a kondycja finansowa firmy.
1. Zakres podmiotowy i przedmiotowy ustawy, 2. Warunki wymagane do nabycia emerytury lub renty, 3. Okresy uwzględniane na prawo i wysokość świadczeń, 4. Podstawa wymiaru rent i emerytur, 5. Kapitał początkowy, 6. Wysokość rent i emerytur, 7. Powstawanie prawa do świadczeń i wypłaty tych świadczeń, 8. Zbieg prawa do świadczeń, 9. Dodatki do emerytur i rent, 10. Najniższe emerytury i renty, 11. Waloryzacja emerytur i rent, 12. Zasady zawieszania prawa do emerytury lub renty oraz zmniejszania ich wysokości, 13. Zmiany w prawie do świadczeń i ich wysokości, 14. Zasiłek pogrzebowy, 15. Dokumentowanie uprawnień, 16. Postępowanie odwoławcze, 17. Renta socjalna, 18. Świadczenia przedemerytalne, 19. Wykaz podstawowych aktów prawnych
Cz. I Procesy integracji przepływu informacji: 1.Zarządzanie wiedzą jako kluczowy czynnik sukcesu i przewagi konkurencyjnej organizacji XXI wieku, 2. Znaczenie wiedzy i informacji w zintegrowanym systemie zarządzania, 3. Rola integratorów przepływu informacji w zarządzaniu, 4. Rola informacji w efektywnym zarządzaniu zmianami poprzez zarządzanie projektami, 4. Zarządzanie w sieci. Wybrane aspekty, 5. Zintegrowana informacja jako źródła przewagi konkurencyjnej (studium przypadku przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej), 6. Przepływ informacji w organizacjach fraktalnych, 7. Funkcja informacyjna metody luki okresów w zarządzaniu ryzykiem płynności finansowej banku komercyjnego, 8. Tendencje zmian znaczenia badań rynkowych i marketingowych w procesie pozyskiwania informacji przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność na polskim rynku artykułów konsumpcyjnych (w świetle wyników badań). Cz. II Kapitał intelektualny i przywództwo w strategii organizacji: 1. Proces twórczy w biznesie i sztuce, 2. Koncepcja wartościowania kapitału intelektualnego organizacji, 3. Pomiar kapitału intelektualnego w przedsiębiorstwie a uwarunkowanie sektorowe. Metodyka pomiaru, 4. Kreowanie wzrostu kapitału intelektualnego organizacji poprzez wdrożenie systemu zarządzania wiedzą ( a przykładzie Górażdże Cement S.A./ HeidelbergCement Group), 5. Empiryczna analiza zachowań konsumpcyjnych menedżerów (wybrane elementy)/ Cz. III Koncepcja wywiadu gospodarczego i ochrony informacji w zarządzaniu wiedza: 1. Identyfikacja potrzeb informacyjnych wywiadu gospodarczego, 2. Mapy wiedzy w koncepcji wywiadu gospodarczego, 3. Rozwój działalności wywiadowi gospodarczych w Polsce w latach 1990-2004 (badania wstępne), 3. Bezpieczeństwo wiedzy - nowy atrybut działalności przedsiębiorstwa, 4. Rola bezpieczeństwa danych w budowie i utrzymaniu przewagi konkurencyjnej banków internetowych, 5. Rola informacji w kierowaniu bezpieczeństwem państwa, 6. Ochrona i bezpieczeństwo informacji w jednostkach samorządowych. konkurencyjnej organizacji XXI wieku, 2.Znaczenie wie zy i informacji w zintegrowanym systemie zarządzania, 3.Rola integratorów przepływu informacji w zarządzaniu, 4.Rola informacji w efektywnym zarządzaniu zmiana mi poprzez zarządzanie projektami, 5.Zarządzanie w sieci. Wybrane aspekty, 6.Zintegrowana informacja jako źródło przewagi konkurencyjnej (studium przypadku przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej), 7.Przepływ informacji w organizacjach fraktalnych, 8.Funkacja informacyjna metody luki okresów w zarządzaniu ryzykiem płynności finansowej banku komercyjnego, 9.Tendencje zmian znaczenia badań rynkowych i marketingowych w procesie pozyskiwania informacji przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność na polskim rynku artykułów konsumpcyjnych (w świetle wyników badań). Cz.II Kapitał intelektualny i przywództwo w strategii organizacji : 1.Proces twórczy w biznesie i sztuce, 2. Koncepcja wartościowania kapitału intelektualnego organizacji, 3.Pomiar kapitału intelektualnego w przedsiębiorstwie a uwarunkowania sektorowe. Metodyka pomiaru, 4.Kreowanie wzrostu kapitału intelektualnego organizacji poprzez wdrożenie systemu zarządzania wiedzą (na przykładzie Górażdże Cement S.A./HeidelbergCement Group), 5.Empiryczna analiza zachowań komunikacyjnych menedżer ów (wybrane elementy). Cz.III Koncepcja wywiadu gospodarczego i ochrony informacji w zarządzaniu wiedzą : 1. Identyfikacja potrzeb informacyjnych wywiadu gospodarczego, 2. Mapa wiedzy w koncepcji wywiadu gospodarczego, 3.Rozwój działalności wywiadowni gospodarczych w Polsce w latach 1990-2004 (badania wstępne), 4.Bezpieczeństwo wiedzy-nowy atrybut działalności przedsiębiorstwa, 5.Rola bezpieczeństwa danych w budowie i utrzymaniu przewagi konkurencyjnej banków internetowych, 6. Rola informacji w kierowaniu bezpieczeństwem państwa, 7. Ochrona i bezpieczeństwo informacji w jednostkach samorządowych
Cz.I Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie- współ czesne koncepcje i dylematy: -Globalizacja gospodarki a nowe tendencje zarządzania przedsiębiorstwem; -Nowe funkcje informacji we współczesnych koncepcjach zarządzania; -Wartość informacji a koszty jej przechowywania i ochrony; -Analiza ekonomiczna jako źródło informacji o przedsiębiorstwie; -Ocena ekspercka jako źródło informacji w procesie projektowania i realizacji zmian w przedsiębiorstwie; -Istota kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa model pomiaru; -Umiejętności przyszłej kadry inżynieryjnej w wykorzystaniu zasobów informacji w przedsiębiorstwach "trzeciej fali"; -Korzyści dobrej praktyki w kształtowaniu przejrzystości systemu informacyjnego spółek publicznych; -Komunikacja w zarządzaniu procesem zmian organizacyjnych. Cz.II Pozyskiwanie oraz bezpieczeństwo informacji w przedsiębiorstwie i państwie: -Informacja strategiczna i jej rola w zarządzaniu przedsiębiorstwem; -Ochrona i bezpieczeństwo informacji w przedsiębiorstwach; -Zarządzanie wiedzą a bezpieczeństwo transferu informacji w nowoczesnych organizacjach; -Niektóre czynniki wpływające na zagrożenie bezpieczeństwa ekonomicznego przedsiębiorcy; -Niektóre uwarunkowania prawne prowadzenia wywiadu gospodarczego w Polsce; -Bezpieczeństwo infrastruktury informacyjnej; -Zarządzanie bezpieczeństwem finansowym państwa. Cz.III Wybrane problemy zarządzania informacją w praktyce działalności przedsiębiorstw i instytucji: -Tworzenie efektywnego systemu wywiadu gospodarczego; -Eksperymentalne środowisko profilowanego wywiadu sieciowego; -Zintegrowane systemy informacyjne jako narzędzie wspomagające integrację marketingu i logistyki; -Metody wspomagające zarządzanie informacją w organizacjach non-profit; -Ochrona zasobów informacyjnych przedsiębiorstwa (na przykładzie PPHU "MEX"); -Zagadnienia ochrony danych osobowych w działalności zakładów ubezpieczeń i zakładów opieki zdrowotnej.
Część I: Europejskie determinanty procesów integracji przepływu informacji. 1. Osobowy charakter europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych jako formy międzynarodowej współpracy przedsiębiorców. 2. Spółka europejska jako forma działalności gospodarczej Unii. 3. Modelowe reguły informowania i konsultacji pracowników spółki europejskiej ważnym narzędziem zarządzania w UE. 4. Systemy informatyczne w zarządzaniu a pozyskiwanie wiedzy w warunkach procesu globalizacji i integracji europejskiej. 5. Foresight i benchmarking jako narzędzia wywiadowcze wykorzystywane w kreowaniu polityki rozwoju regionów europejskich. 6. Wykorzystanie technologii informacji i komunikacji w samorządach. 7. Komunikacja w systemie nadzoru właścicielskiego. Część II: Bezpieczeństwo jako fundamentalny komponent współczesnego biznesu. 8. Społeczno-polityczne uwarunkowania współpracy subregionalnej na rzecz bezpieczeństwa. Przykład Polski. 9. Bezpieczeństwo informacji w handlu elektronicznym. 10 System wczesnego ostrzegania jako informacyjne wsparcie decyzji strategicznych. 11. Rezerwy jako narzędzie obrony przedsiębiorstwa przed zagrożeniem. 12. Zarządzanie sytuacją kryzysową na przykładzie napadu rabunkowego na bank. Część III: Rola informacji w wybranych dziedzinach praktyki gospodarczej. 13. Szczegółowe wymagania informacyjne w procesie strategic turnaround management. 14. Udział stanowisk pracy w procesach wiedzy - analiza, opis, źródła informacji. 15. Informacyjna funkcja kreowania wartości w procesie motywowania i oceny organów zarządzania przedsiębiorstwem. 16. Informacja księgowa i rynkowa w ocenie efektywności i kreowania wartości przedsiębiorstwa. 17. Problemy zarządzania informacją w sferze rynkowo zorientowanych działań logistycznych. 18. Systemy informatyczne w zarządzaniu logistycznym. 19. Rola informacji w budowie bazy planistyczno-normatywnej controllingu strategicznego. 20. Rozciąganie łańcuchów wartości Biur Informacji Gospodarczej (BIG). 21. Gromadzenie informacji o kliencie warunkiem osiągnięcia sukcesu przedsiębiorstwa usługowego. 22. System rezerwacyjny "Bookings" jako narzędzie zarządzania przepływem informacji w przedsiębiorstwie hotelarskim (na przykładzie Hotelu Elektor w Krakowie). 23. Przegląd koncepcji kapitału intelektualnego i jego wpływ na konkurencyjność. 24. Informacji w identyfikacji ryzyka działalności jednostki konsultingowej. 25. Księgi wieczyste w systemie informacji o nieruchomościach.
Z dużą przyjemnością przedstawiamy kolejny numer kwartalnika „Informatyka Ekonomiczna. Business Informatics”. Niniejszy numer zawiera artykuły przedstawiające wyniki badań naukowych autorów dotyczących zastosowania nowoczesnych rozwiązań ICT w informatyce biznesowej. Dynamiczny rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych znajduje swoje odzwierciedlenie w codziennej praktyce biznesowej polskich przedsiębiorstw. Szybko upowszechniają się technologie mobilne, media społecznościowe są zaś coraz częściej wykorzystywane w praktyce biznesowej. Obserwujemy szybki rozwój prac badawczych w zakresie odkrywania wiedzy zarówno z tradycyjnych baz danych, jak i z tekstów. Na problematykę analizowania dużych wolumenów danych nie tylko biznesowych, ale i medycznych również zwrócono uwagę w niniejszym numerze. Czytelnik odnajdzie w nim także artykuły poświęcone zagadnieniom ontologii. Przez wielu naukowców nadal prowadzone są prace badawcze nad wspomaganiem procesów produkcyjnych w przedsiębiorstwach. Badacze koncentrują się na zagadnieniach projektowania czy wdrażania systemów informatycznych w przedsiębiorstwach, a inni skupiają swoją uwagę na problematyce miękkich aspektów zarządzania, jak kapitał ludzki czy tzw. social business.