Interdyscyplinarny opis funkcjonowania poznawczego i emocjonalnego osób zakażonych wirusem HIV leczonych według najnowszych standardów światowych. Autorzy podsumowują wyniki wieloletnich pionierskich w Polsce badań nad wpływem starzenia się na przebieg infekcji HIV, charakteryzując funkcjonowanie neuropsychologiczne badanych osób HIV+ oraz analizując stan struktur i aktywność mózgu w odniesieniu do funkcji neuropsychologicznych i chemosensorycznych uczestników projektu. Książka przeznaczona jest dla psychologów klinicznych, lekarzy i personelu medycznego, pedagogów zajmujących się zakażeniem HIV i chorobami neuroinfekcyjnymi, a także dla studentów, pracowników socjalnych i osób chcących specjalizować się w pomocy takim chorym i ich bliskim. Monografia jest […] doskonałym przykładem wieloośrodkowej współpracy specjalistów różnych dziedzin na rzecz poznawania mechanizmów HIV, a w efekcie przykładem możliwości tworzenia zespołów diagnostyczno-terapeutycznych adresowanych do tej grupy chorych. Nie bez znaczenia jest bardzo precyzyjny sposób narracji trudnych, bo często specjalistycznych treści. Są one uporządkowane, zawierają dodatkowe wyjaśnienia i klarowne wnioski. (Z recenzji dr hab. Małgorzaty Szepietowskiej, prof. UMCS) W monografii prezentowane są zagadnienia doniosłe, wpisujące się w nurt światowych badań. Przedstawione wyzwania i niepokoje […] pokazują głęboko humanistyczne, nacechowane wielką troską podejście Autorów zarówno do chorych, jak i rzetelnej diagnostyki i ewentualnej rehabilitacji neuropsychologicznej. Cały Zespół ma do tego wysokie kompetencje osobowościowe, a także świetny warsztat badawczy. (Z recenzji prof. dr hab. Marioli Bidzan) Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Neuropsychological functions of HIV-infected people in the era of highly effective antiretroviral therapy. Reports from research from the Harmonia project Neuropsychological functions of HIV-infected people in the era of highly effective antiretroviral therapy. Reports from research from the Harmonia project An interdisciplinary description of the cognitive and emotional functioning of HIV-infected individuals treated according to the latest world standards. The authors summarize the results of many years of pioneering research in Poland on the impact of aging on the course of HIV infection, characterizing the neuropsychological functioning of HIV+ subjects and analyzing the state of brain structures and activity in relation to the neuropsychological and chemosensory functions of the project participants. The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Dr hab. Emilia Łojek (ORCID 0000-0002-0809-5601) – profesor zwyczajny na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w neuropsychologii klinicznej. Studiowała i realizowała prace naukowe w Applied Psychology Unit University of Cambridge (UK), University College London (UK), College of Medicine Ohio State University (USA). Opublikowała wiele prac naukowych na temat m.in. problemów porozumiewania się językowego osób z uszkodzeniami mózgu, zmian funkcji neuropsychologicznych u pacjentów z chorobami neurodegeneracyjnymi, u osób żyjących z wirusem HIV oraz osób w podeszłym wieku. Autorka lub współautorka adaptacji oraz oryginalnych testów do diagnozy neuropsychologicznej (H-RNTB, RHLB, RFFT, CVLT, CTT, KPD) i prac dotyczących rehabilitacji neuropsychologicznej. Pełni funkcję członka Zarządu International Neuropsychological Society. Dr hab. Emilia Łojek – is a full professor at the Faculty of Psychology at the University of Warsaw. She specializes in clinical neuropsychology.
Dziedziczenie pozycji społecznej i ruchliwość międzypokoleniowa w latach 1987-1999; Pochodzenie społeczne a poziom wykształcenia; Związek pozycji zawodowej z wykształceniem; Co różnicuje dochody? Hierarchia dochodów i statusu materialnego; Elementy nowego stylu.
1. Definiowanie niepełnosprawności; 2. Zakres i tendencje występowania niepełnosprawności. Analizy na podstawie krajowych i międzynarodowych danych statystycznych (OECD, EUROSTAT, GUS); 3. Determinanty niepełnosprawności; 4. Prawa osób z niepełnosprawnością i regulacje dostępu do świadczeń w polskim systemie prawnym. Analiza prawna orzecznictwa lekarskiego; 5. Organizacja i funkcjonowanie orzecznictwa lekarskiego na potrzeby zabezpieczenia społecznego i wspierania zatrudnienia oraz integracji społecznej osób z niepełnosprawnością; 6. Lekarze orzecznicy o swojej pracy; 7. Polityka i rozwiązania prawno-instytucjonalne dotyczące dostępu osób niepełnosprawnych do świadczeń społecznych w regulacjach UE oraz w wybranych krajach Europy; 8. Koszty niepełnosprawności; 9. O niepełnosprawności kompleksowo. Wnioski i rekomendacje; 9. Opinie i oczekiwania środowisk osób niepełnosprawnych dotyczące przyszłego systemu orzekania o niepełnosprawności.
1. Wolontariat; 2. Uniwersytety Trzeciego Wieku; 3. W zdrowym ciele zdrowy duch. Tai-chi; 4. Relaksacja i medytacja; 5. Kluby seniora; 6. Buszowanie cyberemeryta w sieci; 7. Zajęcie na cztery sezony. Pomoc dla zwierząt i ptaków; 8. Sprzątanie świata. Pomóż Ziemi; 9. Odwrócona hipoteka. Podróż luksusowym statkiem do tajemniczego Machu Picchu. Oferta adresowana wyłącznice do seniorów; 10. Szukanie zatrudnienia;; 1. Moje imię emeryt, lista złych uczynków
1. Uwarunkowania jakości życia osób z niepełnosprawnością. 2. 2. Problemy jakości życia osób z upośledzeniem umysłowym. 3. Pedagogika korekcyjna w kontekście jakości życia. 4. Prawda i mity o jakości życia osób z niepełnosprawnością sensoryczną.
W dniach 20-21 września 2012 r. we Wrocławiu odbyła się Międzynarodowa Konferencja Naukowa QOL 2012 pt. „Quality of Life and Sustainable Development”. Konferencja jest organizowana cyklicznie od 1999 r. przez Katedrę Statystyki Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Pomysłodawcą konferencji, która zyskała uznanie tak krajowych, jak i zagranicznych środowisk akademickich, jest wieloletni kierownik Katedry Statystyki prof. Walenty Ostasiewicz. Kolejna edycja była możliwa dzięki inspiracji i zaangażowaniu zarówno Profesora, jak i wszystkich pracowników katedry aktywnie uczestniczących w pracach związanych z organizacją tejże konferencji. Szczególne wyrazy uznania za jej przygotowanie i dbałość o jej sprawny przebieg należą się dr Edycie Mazurek, dr Beacie Zmyślonej, dr. Cyprianowi Kozyrze i mgr Aleksandrze Iwanickiej. Podczas konferencji wygłoszono 65 referatów, których tematyka obejmowała nie tylko tytułową problematykę zrównoważonego i trwałego rozwoju społecznego, ale również zagadnienia dotyczące sprawiedliwości społecznej, polaryzacji ekonomicznej i społecznej oraz sprawiedliwości w dostępie do opieki zdrowotnej, edukacji i dóbr kultury. Rozszerzone wersje prezentowanych referatów autorzy przygotowali w postaci artykułów naukowych. Artykuły, które uzyskały pozytywne recenzje, zostały zamieszczone w dwóch zeszytach naukowych. Niniejszy, zatytułowany Jakośćżycia a zrównoważony rozwój, zawiera artykuły przygotowane w języku polskim. Drugi zeszyt, zawierający artykuły przygotowane w języku angielskim, ukaże się pod tytułem: Quality of Life and Sustainable Development. Pragnę podziękować autorom za przygotowane artykuły, a wszystkim recenzentom za wnikliwe uwagi i sugestie, które przyczyniły się do utrzymania odpowiedniego poziomu naukowego tej publikacji. Dziękuję również dr Beacie Zmyślonej – współredaktorce tego zeszytu, oraz pani Janinie Rabórskiej, za aktywną pomoc w przygotowaniu tego opracowania. Słowa podziękowań kieruję również do pracowników Wydawnictwa za ich współpracę, okazywaną pomoc i uprzejmość. Zofia Rusnak
Publikacja ukazuje zależności pomiędzy jakością życia dzieci a statusem społeczno-ekonomicznym rodziców. Przedstawia zastosowanie koncepcji jakości życia do badań zróżnicowania sytuacji życiowej dzieci (na przykładzie łódzkich szóstoklasistów) z perspektywy analiz strukturalnych. Przybliża kwestie teoretyczne związane z jakością życia oraz jakością życia dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem child indicators movement. W pogłębiony sposób porusza metodologiczne i etyczne kwestie badań ankietowych z dziećmi.
Dwutorowa analiza - bazująca na wypracowanym modelu jakości życia, uwzględniającym takie sfery, jak: relacje rówieśnicze i rodzinne, sytuacja materialna, zdrowie, funkcjonowanie w szkole, subiektywny dobrostan dzieci, a także wykorzystująca koncepcję having, loving, being Erika Allardta - daje pogłębiony obraz sytuacji życiowej najmłodszych. Zarówno poszczególne obszary życia, jak i jego jakość ujmowana całościowo wiążą się ze statusem społeczno-ekonomicznym rodziny, co pozwala wnioskować o nierównościach społecznych występujących w okresie dzieciństwa. Badania ujawniają wielowymiarowość i zróżnicowanie sytuacji życiowych respondentów, pozwalają też wskazać grupę dzieci doświadczającą skumulowanej deprywacji. Zaproponowany pomiar daje możliwość sporządzenia rzetelnej diagnozy, uwzględniającej różne aspekty sytuacji życiowej, w których należy podjąć interwencję.
1. Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną w paradygmacie systemowo-ekologicznym; 2. Jakość życia jako efekt relacji wiążących człowieka z niepełnosprawnością intelektualną z jego środowiskiem; 3. Szanse i zagrożenia osiągania pomyślnych i satysfakcjonujących stosunków z otoczeniem przez osoby dorosłe z niepełnosprawnością intelektualną; 4. Metodologia badań własnych; 5. Jakość życia osób z niepełnosprawnością intelektualną w świetle wyników badań własnych; 6. Podsumowanie wyników badań oraz wnioski końcowe; 7. Model osiągania maksymalnej jakości życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną.
Cz.I Jakość życia osób niepełnosprawnych: Jakość życia w niepełnosprawności; Postawy społeczne a poczucie jakości życia osób niepełnosprawnych; Szanse i zagrożenia edukacji integracyjnej w kontekście jakości życia osób z ograniczeniami sprawności (na podstawie opinii nauczycieli różnych typów szkół) Praca zawodowa - ważny wyznacznik jakości życia osób niepełnosprawnych (polityka Unii Europejskiej wobec zatrudnienia osób niepełnosprawnych); Problemy rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym w kontekście jakości życia; Wyrównywanie startu życiowego osób niepełnosprawnych; Możliwości wyboru drogi życia przez osoby niepełnosprawne; Tendencje autodestrukcyjne - osobowość a nepełnosprawność; Następstwa globalnych i lokalnych przeobrażeń społecznych dla jakości życia osób niepełnosprawnych; Rola grup wsparcia w podwyższaniu jakości życia niewidomych i słabo widzących osób w starszym wieku; Korekta Dysfunkcjonalnych Schematów Zachowania (KDSZ) jako narzędzie rehabilitacji psychicznej; Sposoby komunikowania się z niesłyszącymi studentami w czasie egzaminów a jakość kształcenia; Społęczeństwo wobec autonomii osób niesłyszących; Osobowośc młodzieży z uszkodzonym słuchem i słyszącej w świetle Testu Wyborów Kolorów M. Lüschera (wybrane zagadnienia); Percepcja własnej sytuacji a poczucie jakości zycia osób z upośledzeniem umysłowym; Metody rehabilitacji seksualnej osób niepełnosprawnych; Wybrane aspekty poczycia jakości życia bezrobotnych osób niepełnosprawnych; Terapeutyczne walory rozmowy z ciężko chorym dzieckiem; Dobrostan psychiczny a dwa rodzaje inteligencji: emocjonalna i poznawcza; Czy wsparcie społeczne poprawia dobrostan nieśmiałych osób i pomaga w przezwyciężaniu niesmiałości?; Stygmatyzacja chorych psychicznie - kontekst edukacyjny; Psychoedukacja a jakość życia chorych z zaburzeniami psychicznymi; Poczucie jakości życia w okresie późnej dorosłości; Współczesna rzeczywistość a problemy i potrzeby osób w starszym wieku; Jakość życia osób niepełnosprawnych w województwie lubelskim - diagnoza sytuacji materialno-bytowej. Cz.II Jakość życia osób nieprzystosowanych społecznie: Poprawianie wizerunku siebie i wizji przyszłości w procesie skutecznej resocjalizacji; Zróżnicowane mikrosystemy wychowawcze a jakość oddziaływań resocjalizacyjnych i readaptacyjnych; Zatrudnianie skazanych w świetle nowych uregulowań prawnych; Środowiskowe uwarunkowania przestępczości nieletnich w okresie transformacji ustrojowej; Jakość życia rodzin pochodzenia a przeszłość i perspektywy dorastania dziewcząt objętych programem resocjalizacji; Obraz mężczyzny w percpecji dziewcząt resocjalizowanych; Rola i znaczenie rodziny w życiu kobiet popełniających przestępstwa; Zapobieganie przestępczości a jakośc życia w społęcznościach miejskich; Specyfika warunków życiowych ojców alimentatorów - podopiecznych kuratora sądowego; Resocjalizacja twórcza skazanych przez kulturę i sztukę - szansą na zmianę jakości ich życia (na przykładzie Zakładu Karnego we Włocławku); Jakość życia ludzi bezdomnych; Proces życiowego usamodzielniania bezdomnych kobiet (na przykładzie jakościowej analizy przypadków).
R.I Wprowadzenie teoretyczne: 1. Jakość życia - ustalenia terminologiczne, charkaterystyka badań, 2. Starość w ujęciu interdyscyplinarnym, 3. Rozwiązania instytucjonalne w opiece medycznej nad osobą starszą. R.II Empiryczne podstawy i wyniki: 1. Metodologia badań. R.III Analiza wyników uzyskanych w badaniach osób starszych w zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych: 1. Czynników kształtujących poczucie jakości życia osób starszych przebywających w zakładach opiekuńczo-pielęgnacyjnych w województwie świętokrzyskim
Zawiera: Wstęp; Rozdział 1. Problemy funkcjonowania rodzin z osobą niepełnosprawną intelektualnie 1.1 Pojęcie niepełnosprawności i niepełnosprawności intelektualnej 1.2 Rodzina w życiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną 1.3 Wsparcie dla rodzin z dorosłą osobą z niepełnosprawnością intelektualną Rozdział 2. Jakośćżycia w kontekście niepełnosprawności intelektualnej 2.1. Teoretyczne podstawy koncepcji jakości życia 2.2. Osoby z niepełnosprawnością jako podmiot badań 2.3. Jakośćżycia rodzin z osobą z niepełnosprawnością w świetle badań wtórnych Rozdział 3. Wymiary jakości życia rodziny opiekującej się osobą z niepełnosprawnością intelektualną (w świetle wyników badań własnych) – jakościowych i ilościowych 3.1 Sytuacja finansowa rodziny 3.2 Samodzielność życiowa oraz sprawność fizyczna osoby niepełnosprawnej 3.3 Stan zdrowia głównego opiekuna 3.4 Aktywność życiowa i wypoczynek głównego opiekuna 3.5 Stopień zaspokojenia potrzeb 3.6 Usługi dodatkowe dla osoby z niepełnosprawnością 3.7 Wsparcie bliskiego otoczenia. Rozdział 4. Ocena jakości życia rodziny opiekującej się osobą niepełnosprawną intelektualnie (w świetle wyników badania ilościowego) 4.1. Konstrukcja syntetycznego wskaźnika jakości życia 4.2. Zróżnicowanie jakości życia między rożnymi grupami gospodarstw domowych 4.3. Analiza nastrojów głównych opiekunów osób niepełnosprawnych intelektualnie; Zakończenie; Załączniki; Załącznik 1. Kwestionariusz ankiety; Załącznik 2; Scenariusz badania jakościowego z przedstawicielami instytucji świadczących usługi na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin; Załącznik 3. Scenariusz badania jakościowego z rodzicami; Załącznik 4 Uczestnicy badania jakościowego; Załącznik 5. Umowne punkty określające sytuację materialną rodziny w zależności od dochodów oraz liczby członków; Załącznik 6. Planowana alokacja próby pomiędzy regiony; Załącznik 7. Wypowiedzi respondentów w kwestionariuszu w pytaniu 50; Bibliografia.
1. Styl życia polskich seniorów: Wcielenia współczesnego emeryta. Symbolika pełnionych ról; Aktywność seniorów sposobem przeciwdziałania negatywnym skutkom procesu starzenia się; Seniorzy na toruńskim rynku dóbr i usług. Studium socjologiczne; Aktywny wypoczynek osób starszych stymulatorem utrzymania dynamicznej stabilności ciała; Zadowolenie z życia a aktywność fizyczna seniorów; Profil aktywności turystycznej seniorów; Przyszłość turystyki uzdrowiskowej w świetle starzenia się populacji Polski; 2. Rynek prac- wpływ na jakość życia seniorów: Jakość życia, jakość pracy. Przyszły rynek dla seniorów; Znaczenie aktywności zawodowej dla jakości życia osób starszych; Działania pracodawców na rzecz aktywizacji potencjału osób starszych; Łączenie pracy i opieki nad osoba starszą- wpływ na jakość życia opiekuna; 3. Edukacja jako obszar aktywności seniorów: Starość a wykształcenie- ujęcie przestrzenne problemu na wsi (przykład zachodniopomorskiego); Podmiotowe i społeczne uwarunkowania edukacji seniorów; Rola Uniwersytetu Trzeciego Wieku w kształtowaniu jakości życia seniorów; Uniwersytet Trzeciego Wieku jako forma aktywizacji osób starszych; Czynniki determinujące samoocenę stanu zdrowia uczestników zajęć Stowarzyszenia Uniwersytetu III Wieku w Płocku- wstępne wyniki badań; 4. Stan zdrowia starszych Polaków: Medykalizacja starości: dylematy i zagrożenia; Wybrane elementy jakości życia osób starszych ze schorzeniami sercowo naczyniowymi; Otyłość jako czynnik obniżający jakość życia seniorów; Próba oceny czynników determinujących jakość życia ludzi starszych mieszkających w środowisku wiejskim; Geriatryczna skala oceny depresji, a sytuacja materialna i rodzinna osób starszych. Wstępne wyniki projektu PolSenior; Opieka nad niepełnosprawnym seniorem w rodzinie. Jakość życia.
1. Poziom i jakość życia seniorów we współczesnej Polsce: Wybrane aspekty warunków życia osób starszych w świetle badań GUS; Zmiany sytuacji materialnej ludzi starszych w Polsce- diagnoza 20 lat po przełomie; Jakość życia starszych mieszkańców Polski w latach 2000-2009 w świetle subiektywnych opinii; Jakość życia osób starszych w badaniach działalności i klientów Lubelskiego Centrum Aktywizacji Seniorów; 2. Polityka społeczna- działania na rzecz podniesienia jakości życia seniorów: Solidarność międzypokoleniowa klika refleksjo nad znaczeniem terminu; Bariery i perspektywy integracji międzypokoleniowej we współczesnej Polsce; Polityka starzenia siew Polsce i na świecie- wyzwania, bariery, rekomendacje; Poziom i jakość życia osób starszych z perspektywy wybranych działań polityki społecznej; Ekskluzja społeczna seniorów wyzwaniem dla lokalne polityki społecznej i pracy socjalnej; Lokalna polityka wobec problemów osób starszych; 3. Przejawy dyskryminacji seniorów: Dyskryminacja ze względu na wiek w ochronie zdrowia w opinii seniorów; "Warunki pan spełnia, tylko PESEL nie ten", czyli o zjawisku ateizmu we współczesnej Polsce; Sprawcy przemocy wobec osób starych w opinii ofiar; 4. Jakość życia mieszkańców domów pomocy społecznej: Placówka stacjonarnej pomocy społecznej dla osób w podeszłym wieku- dom czy instytucja totalna. Raport z badań terenowych; Jakość życia podopiecznych domów pomocy społecznej; Determinanty jakości życia mieszkańców domu pomocy społecznej dla seniorów; Mikrodeterminanty korzystania z pomocy instytucjonalnej przez seniorów; 5. Społeczno-cywilizacyjne korelaty jakości życia seniorów: Formalne i treściowe aspekty przyszłościowej perspektywy czasowej ludzi starszych; Ograniczenie i rozszerzenie przestrzeni społecznej i kapitału społecznego w życiu ludzi starych; Starzenie się osób samotnych jako narastający problem społeczny; Ludzie starzy w migracjach; Ludzie starzy w polskim społeczeństwie informacyjnym; Nowożeńcy w "późnym wieku" w Polsce; Środowisko seniorów na Ukrainie.
Część I: Badania empiryczne poczucia jakości życia chorych somatycznie. Poczucie jakości życia u osób z nowotworem krtani; Ocena jakości własnego życia u kobiet po masektomii; Problematyka jakości życia w chorobach dermatologicznych; Lęk jako zmienna modyfikująca poczucie jakości życia u osób chorych na łuszczycę. Część II: Badania empiryczne poczucia jakości życia. Psychologiczne aspekty jakości życia u osób chorych na depresję; Poczucie osamotnienia a poczucie jakości życia u osób chorych na depresję; Jakośćżycia u osób z rozpoznaną schizofrenią; Wsparcie społeczne jako czynnik modyfikujący poczucie jakości życia osób niepełnosprawnych ruchowo. Część III: Pomoc psychologiczna w podnoszeniu jakości życia w chorobie. Sytuacja życiowa osób chorych psychicznie; Zastosowanie programu terapeutycznego w podnoszeniu jakości życia osób chorych na schizofrenię; Czyniki sprzyjające podnoszeniu jakości życia w sytuacji choroby.
Prolegomena. Miasto - człowiek - spotkanie - szczęście; Rozdział 1. Jakośćżycia w mieście jako kategoria interdyscyplinarna 1.1. Interdyscyplinarność w badaniu zjawisk 1.2. Miasto jako środowisko życia 1.3. Jakośćżycia w oglądzie badawczym 1.4. Co wynika z interdyscyplinarnego podejścia w poznawaniu jakości życia w mieście? Rozdział 2. Refleksje nad rozpoznawaniem zmiennej materii miast 2.1. O zawodzie urbanisty i ochronie dziedzictwa miast 2.2. O początkach badań miast 2.3. O badaczu miast 2.4. O języku przestrzeni 2.5. O czytaniu miasta 2.6. O wartości przestrzeni i mieszkańcach 2.7. Refleksja o trwaniu 2.8. Historia budowy miast i jej badacz 2.9. Miasto - od dzieła sztuki i dokumentu historii do systemu informacji o wartościach 2.10. „Znaki ziemi" i terytorium 2.11. Bliskie średniowiecze 2.12. Dziedzictwo miast i problem nieprzystosowania struktur dawnych 2.13. Miasto idealne. Model i wielkie kryzysy Rozdział 3. Psychologiczne konteksty jakości życia w mieście Rozdział 4. Jakośćżycia w przestrzeni zurbanizowanej w perspektywie nauk o zdrowiu 4.1. Jakośćżycia - kontekst nauk medycznych 4.2. Zdrowie i styl życia a jakość życia 4.3. O czym i w jakim zakresie prowadzone są badania jakości życia w kontekście nauk medycznych? 4.4. Miasto - jakość życia w kontekście nauk medycznych Rozdział 5. Jakośćżycia w mieście w poglądach ekonomisty 5.1. Ekonomiczna jakość życia - poglądy i interpretacje 5.2. Praca jako determinanta jakości życia 5.3. Determinanty jakości życia w mieście Rozdział 6. Miejski transport towarowy jako czynnik determinujący poziom jakości życia w mieście 6.1. Specyfika miejskiego transportu towarowego w kontekście kształtowania jakości życia w mieście 6.2. Miejski transport towarowy jako podsystem złożonych zależności między interesariuszami 6.3. Wyzwania dla decydentów w zakresie rozwoju zrównoważonej logistyki miejskiej 6.4. Problemy w zakresie funkcjonowania systemów logistyki miejskiej - studium przypadku 6.5. Rozwiązania w zakresie rozwoju zrównoważonej logistyki miejskiej sprzyjające podwyższaniu poziomu jakości życia w mieście Rozdział 7. Jakośćżycia w mieście w ujęciu demograficznym 7.1. Przemiany demograficzne 7.2. Ludność w miastach - urbanizacja 7.3. Audyt miejski a jakość życia w mieście Rozdział 8. W kierunku poprawy jakości życia w mieście. Czynniki konstytuujące jakość życia w świetle badań empirycznych 8.1. Pomiar jakości życia w mieście w doniesieniach literaturowych 8.2. Metodyka badań jakości życia w mieście w badaniach własnych 8.3 Subiektywna ocena jakości życia w miastach - wyniki badań 8.4. Identyfikacja determinant jakości życia w mieście 8.5. Hierarchizacja cech jakości życia 8.6. Preferencje jakości życia w mieście; Konkluzje. Przestrzeń publiczna jako narzędzie kreowania jakości życia w mieście; Przestrzeń publiczna jako element miejskości; Wspólnota versus indywidualizm a sprawa miasta; Przestrzeń publiczna jako inkubator szczęścia; Bibliografia.
R. 1 Wspomnienia o dobrych ludziach: Dobry człowiek, dobre życie – próba definicji pomiędzy życiem codziennym a literackim przykładem. R. 2 Jakośćżycia. Konstrukt teoretyczny: Charakterologiczne prototypy poczucia jakości życia. R. 3 Zdrowie a jakość życia: Jakośćżycia pacjenta zależy od jakości w ochronie zdrowia; Komunikacja w rodzinie dotkniętej kryzysem suicydalnym adolescenta; Satysfakcja z życia w chorobach zagrażających życiu; Wsparcie społeczne u chorób chorych na schizofrenię; Potencjał rozwojowy wychowanka podstawą skutecznej resocjalizacji. R. 4 Przemiany rozwojowe jakość życia: Myths and stereotyps associategwith elderly people; Reflection of occupational ageism from the perspective of two generations. R. 5 Zagadnienia społeczne a jakość życia: Mam dwustu przyjaciół, czyli o paradoksach samotności współczesnych pokoleń; Nonkorformizm konstruktywny i pozorny; Migration and quality of life. R. 6 Poczucie sensu a jakość życia: Autorefleksja i autoanaliza w odkrywaniu przez nauczycieli siebie i sensu swojego zawodu; Rola duchowości i religijności w poprawie jakości życia człowiek. R. 7 Jakośćżycia z perspektywy prawa: Instrumenty polityki WLB jako element koncepcji jakości życia w miejscu pracy (QWL); Swoboda głoszenia własnych poglądów w kontekście jakości życia; Ryzyko niesamodzielności – wyzwanie XXI w.; Choroba psychiczna jako problem z umiejscowieniem w przepisach prawnych; 25 lat obowiązywania ustawy o ochronie zdrowia psychicznego – refleksje dotyczące konieczności zmian w zakresie postępowania przymusowego; Jakośćżycia jako kryterium sprawiedliwej kary.
Cz. I Historyczne i cywilizacyjne uwarunkowania egzystencji Polaków: o wieczności pytań typu "Jedna Polska?"; Polska w orbicie cywilizacji europejskiej: tysiąc lat kulturowej asymetrii; dziedzictwo polskich regionów; Reforma instytucji w Polsce a wykorzystanie szans europejskich. Cz. II Nowe wartości i style życia: Orientacje aksjologicznie Polaków na tle europejskim; Moralność prywatna a moralność publiczna; Trwałość i zmiana stylów życia ; nowe wymiary zróżnicowania religijności w Polsce. Cz. III Alternacje codzienności: Polska młodzież; między apatią, partycypacją a buntem; Alternatywne formy życia małżeńsko - rodzinnego; Obszary aktywności i apatii obywatelskiej; Kontrakt płci. Miedzy sferą prywatna i publiczną. Cz. IV Nowe podziały stratyfikacyjne: Nowy układ przywilejów; Agrarne, ekonomiczne i społeczne zróżnicowanie wsi; Rozwarstwienie a jedność polskiej inteligencji; Dwa oblicza na rynku pracy; Wykluczenie i szanse społecznej partycypacji. Cz. V Zróżnicowanie regionalne, narodowościowe i etniczne. Odmienność kulturowa jako wartość? Wymiar etniczny społeczeństwa polskiego; Rola tradycji regionalnych i lokalnych w kształtowaniu nowych zróżnicowań; Narodowościowe i etniczne zróżnicowanie III RP; Polska zróżnicowana, podzielona, różnorodna.
W najbliższych latach model rozwojowy polskiej gospodarki musi się radykalnie zmienić. Zmiany demograficzne, niestabilna sytuacja w otoczeniu międzynarodowym oraz zmiany w gospodarce (przemysł 4.0) sprawiają, że czynniki decydujące o przewadze konkurencyjnej polskich samorządów także będą się zmieniać. Spadek finansowania z funduszy unijnych będzie miał niebagatelny wpływ na budżety i strategie polskich samorządów. Rola szeroko rozumianych czynników niematerialnych, określanych w niniejszej pracy jako "kapitał intelektualny" jest nie do przecenienia. W literaturze przedmiotu dotychczas niewiele miejsca poświęcano analizowaniu i pomiarowi kapitału intelektualnego na poziomie powiatu (w tym miasta). Większość opracowań koncentrowała się na obszarach większych niż powiat (na regionie, kraju) lub mniejszych (na organizacji, przedsiębiorstwie, instytucji). Niniejsza praca ma na celu wypełnienie tej luki. W sposób kompleksowy bierze pod uwagę czynniki niematerialne jako determinanty wzrostu w ujęciu regionalnym. Dostarczono w niej czytelnikowi kompleksowej wiedzy o tym, czym jest kapitał intelektualny powiatu (w tym miasta), jakie są jego składniki, jak go mierzyć itp. Zawarto też wyniki wielu badań własnych dotyczących kapitału intelektualnego polskich powiatów. Praca powinna zainteresować nie tylko naukowców, ale także samorządowców.