Zawiera: Część I. Doświadczenia i tradycje kształcenia Głuchych 1.Język migowy w edukacji dzieci głuchych – ujęcie historyczne 2.Historia i doświadczenia kształcenia niesłyszących w Łodzi Część II. Tożsamość społeczno-kulturowa Głuchych 1.Głusi – edukacja a emancypacja 2.Paradygmaty tożsamości u g/Głuchych: przegląd wybranych koncepcji 3.Perspektywa temporalna a zasoby osobowe u głuchych/Głuchych w fazie wyłaniającej się dorosłości Część III. Współczesne wyzwania edukacji niesłyszących 1.Jak pisać teksty adresowe do głuchych Polaków? – Efektywnie. Transformacje językowe i typograficzne instrukcji w dostosowanych arkuszach egzaminacyjnych P7 części humanistycznej po III klasie gimnazjum (2012-2014) 2.Metoda audytywno-werbalna w pracy z dziećmi z wadą słuchu 3.Głusi na uczelniach wyższych w Polsce 4.Edukacja dziecka głuchego z perspektywy słyszących rodziców – co jej sprzyja, a co ją ogranicza? Ujęcie psychologiczne 5.Wpływ wieku w momencie operacji wszczepienia implantu ślimakowego na osiągnięcia szkolne dzieci z niedosłuchem prelingwalnym
Poszerz zasób słownictwa z branży IT i naucz się poprawnie je wykorzystywać!
Obecnie język angielski jest nieodłącznym elementem świata IT. Większość producentów oprogramowania oraz twórców metodyk i standardów w branży IT udostępnia materiały wyłącznie w tym języku. Ponadto wiele projektów informatycznych jest realizowanych we współpracy z ekspertami pochodzącymi z różnych krajów. Komunikacja odbywa się wówczas przeważnie także w języku angielskim. Jeśli więc jesteś specjalistą z branży IT, funkcjonującym na co dzień w środowisku anglojęzycznym, możesz z kolei nie czuć się w pełni swobodnie wypowiadając się w tym języku w każdym obszarze tak szerokiej dziedziny wiedzy.
Jeśli chcesz zatem:
poznać lub poszerzyć specjalistyczne słownictwo stosowane na co dzień w branży IT,
nauczyć się poprawnie je wykorzystywać i profesjonalnie wypowiadać się podczas spotkań, konferencji branżowych i codziennej pracy z klientem,
zrozumieć zaawansowane reguły gramatyczne lub odświeżyć wiedzę na ten temat, by zabłysnąć podczas formalnych spotkań lub jako autor profesjonalnej dokumentacji w języku angielskim,
zacząć posługiwać się prawidłowymi polskimi terminami zamiast kalkami językowymi,
Koniecznie sięgnij po tę książkę!
Znajdziesz tu profesjonalne angielskie teksty dotyczące różnych obszarów IT: baz danych, big data, sieci komputerowych, metod wytwarzania oprogramowania i wielu innych. Każdy z nich został opatrzony słowniczkiem zawierającym tłumaczenia na język polski zarówno terminów specjalistycznych, jak i tych z języka ogólnego. Ponadto w każdym rozdziale omówione zostały różne zagadnienia gramatyczne wraz z przykładami ich zastosowania w języku informatyki. Na końcu każdego rozdziału znajdziesz ćwiczenia, które pomogą Ci utrwalić poznane słownictwo i reguły gramatyczne. Dzięki temu opanujesz najważniejsze pojęcia, odkryjesz, w jakich kontekstach występują, i zaczniesz stosować je w praktyce.
Cz.I Radio i jego gatunki: 1. Zarys rozwoju radia, 2. Zarys rozwoju gatunków radiowych. Cz.II Sposób istnienia gatunków w radiu komercyjnym: 1. Informacja i wiadomości radiowe w radiu komercyjnym, 2. Wywiad w radiu komercyjnym, 3. Felietonistyka w radiu komercyjnym
1. Wykładnia językowa: Pojęcie wykładni językowej w orzecznictwie; Rodzaje znaczeń "językowych"; Język "potoczny", prawny i prawniczy - preferencje w ramach wykładni językowej; Inne problemy wykładni językowej; Inne dyrektywy językowe; Argumenty na rzecz pierwszeństwa wykładni językowej. 2. Wykładnia systemowa: Zagadnienia wstępne; Wykładnia systemowa wewnętrzna; Wykładnia systemowa zewnętrzna; Rola argumentacji systemowej; Problemy z rozróżnieniem wykładni systemowej i wykładni językowej; Wybór kontekstu systemowego a treść rozstrzygnięcia interpretacyjnego. 3. Wykładnia celowościowa: Wykładnia celowościowa a wykładnia funkcjonalna; Typologie celów; Sposoby ustalania celów; sposoby rozstrzygania kolizji celów; Cel a zrozumienie przepisu. 4. Dyrektywy preferencji (preferencje co do wyboru znaczenia): strategie oparte o priorytet wykładni językowej; strategia wykładni kompleksowej.
1. Zagadnienia wstępne , 2. Sytuacja komunikacyjna w telewizji i internecie a język polityków , 3. Nawiązywanie i rozwiązywanie kontaktu - czyli o powitaniach i pożegnaniach w języku polityków , 4. Zwroty do adresata w języku polityków , 5. Wartościowanie w języku polityków , 6. Język potoczny a oficjalna sytuacja komunikacyjna , 7. Język potoczny a oficjalna sytuacja komunikacyjna , 7. Sztuka przekonywania a język polityków
Językowy (i pozajęzykowy) obraz nieba w polskiej reklamie prasowej i telewizyjnej ; Leksykalny kod polityczny - językowy obraz wroga ; Językowe sposoby konceptualizacji pojęcia negocjacje ; Życie w słowach zaklęte - językowy portret kobiety w tekstach Agnieszki Osieckiej ; Perswazyjność figur retorycznych na przykładzie papieskich przemówień ; Forum dyskusyjne a dyskusja - podobieństwa i różnice ; Współczesne ogłoszenia towarzyskie zamieszczane w Internecie ; Ekspresywizmy jako słownictwo wartościujące i służące wyrażaniu emocji w talk - show na przykładzie programu Kuba Wojewódzki ; Rzeczownikowe derywaty z wykładnikiem - ko w gwarach kielecko - łódzkch oraz w polszczyźnie ogólnej ; Świadomość językowa Ślązaków ; Funkcja kategorialna wykładnika - iszcze w kaszubszczyźnie ; Funkcje formatów - ak, - ik - yk w gwarach kieleckich oraz południowo-wschodnich gwarach łęczycko - sieradzkich ; Język codziennych i piśmiennictwo religijne Tatarów litewsko-polskich jako odzwierciedlenie złożonej tożsamości grupy ; Różnice semantyczne litewskich i łotewskich odpowiedników polskiego leksemu ojczyzna ; Kilka słów bułgarskim przekładzie Bajek robotów Stanisława Lema ; "Obcy" w języku obcym, czyli problem przekładu stereotypów narodowych ; Czytanie - obowiązanie czy wyzwanie współczesnej szkoły ; Wulgaryzacja języka uczniów szkoły podstawowej ; Gdzie są mojego języka a gdzie mojego świata ?- dziecko podczas terapii logopedycznej
Zawiera: I GATUNEK: REKLAMA: tekst, komunikat, skuteczność; Język w kampanii reklamowej, Swoistość gatunkowa, Konwencja, forma, treść; II GRA NADAWCY Z ODBIORCĄ W RACJE I EMOCJE; Racje i emocje, etyka i magia; III: REKLAMOWE ZABAWY W PRAWDĘ; IV: JAKI MA BYĆ KOMUNIKAT REKLAMOWY; V: FUNKCJE I MANIPULACJE; VI: ODMIANY JĘZYKA VII SŁOWA: Jak działają słowa, Jakie słowa działają, Nowe słowa; VIII FRAZEOLOGIA; IX: GRAMATYKA REKLAMY; X: SKŁADNIA; XI: SLOGAN; XII TEKST; XII REKLAMA I KULTURA; XIV: SPOŁECZNY KONTEKST REKLAMY
1. Perswazja - jak ją widzą, jak ją piszą, 2. Socjologiczne zaplecze języka perswazji publicznej, 3. Potoczne emocje w perswazji, 4. Perswazja językowa - prolegomena historyczne, 5. Perswazja w nauczaniu Kościoła katolickiego, 6. Perswazja w tekstach reklamowych - wprowadzenie do dyskusji, 7. Perswazja w tekstach reklamowych - spojrzenie językoznawcy, 8. Perswazja w tekstach reklamowych - spojrzenie psychologa, 9. Tekst i obraz w reklamie prasowej, 10. Perswazja w tekstach politycznych - wprowadzenie do dyskusji, 11. Perswazja w tekstach politycznych - spojrzenie politologa, 12. Perswazja w tekstach politycznych - spojrzenie socjologa, 13. Funkcja perswazyjna w polskiej poezji lat dziewięćdziesiątych, 14. Edukacyjna wartość perswazji, 15. Perswazja w słownikach, 16. Perswazja w języku prawnym i prawniczym
I. Zagadnienia ogólne: Konsiliencja, czyli o porozumieniu między naukami w trzecim tysiącleciu; Nazywanie emocji u młodych dorosłych użytkowników języka; Ikoniczność w gramatyce generatywnej; Minimalizm a polska terminologia językoznawcza; Struktura językowa narracyjnych gier fabularnych; Językowa i wizualna reprezentacja stereotypu (rekonesans badawczy); Porażka komunikacyjna i jej pragmatyczne uwarunkowania. II. Odmiany i rejestry języka: Odmiany polszczyzny, typy tekstów, rodzaje komunikacji: Rozmowa studentów - komunikat ekspresji i rytuału; O socjolekcie "komórkowców" (na przykładzie wariantów wyrażenia puścić komuś sygnał); Paralele zmian kolokacji w stylu publicystycznym i struktury potocznego obrazu świata; Wpływ reklamy na językowe zachowania dzieci i młodzieży; Analiza dyskursu CB radio: profesjolekt kierowców TIR-ów. Studium pilotażowe; O kilku strategiach dyskursowych w rozmowie handlowej; Funkcja języka W w języku sportu - próba analizy; Interakcyjność elektronicznych gatunków mowy: przykład internetowego dyskursu naukowego; Charakterystyka genologiczna i stylistyczna ulotki medycznej; Gatunkowa odrębność konsultacji lekarskiej w świetle wybranych nurtów genologii lingwistycznej; Język "komputerowców". Zagadnienia leksykalne: Nieścisłości w polskich słownikach obcych; Nowe wyrazy w języku najstarszych mieszkańców wsi południowo-wschodniej Rzeszowszczyzny; Formy apelatywne we współczesnym języku polskim; aktualne problemy z feminizacją nazewnictwa w języku polskim. Język prasy, telewizji i reklamy: Wartościowanie ksiązki w programie telewizyjnym "Książki z górnej półki"; Informacja i komentarz - dwa sposoby konceptualizowania wydarzeń w wiadomościach telewizyjnych; Reklamie czasopism w czasopismach; Dynamika reklamy jako stylu komunikacyjnego; Obraz jako element argumentacyjnej - kilka uwag na temat funkcji warstwy wizualnej przekazów reklamowych; Informacja czy argumentacja? Wpływ kultury na styl reklamy; Współdziałanie słowa i obrazu w prasie tabloidowej. Ujęcie semiotyczne; Najczęstsze przykłady normy językowej w prasie. Język polityki: Poselska gra na słowa - analiza perswazji w dyskursie sejmowym; Kreowanie wizerunku przeciwnika politycznego w rozmowie publicznej; Kampania wyborcza to wojna - o metaforach w tekstach prasowych w czasie kampanii wyborczej 2005; Językowa charakterystyka politycznych wypowiedzi Jana Marii Rokity
Wstęp; Podziękowania; Dziennikarstwo a public relations; Formy pisarskie w public relatins; Komunikat prasowy; Streszczenia; Szlifowanie stylu; Opis, opowiadanie, reportaż; Wywiady; Kalki językowe, makaronizmy i anglopolszczyzna, czyli jak umiejętnie czerpać z materiałów angielskojęzycznych; Warsztaty pracy w PR; O elementach wizualnych, materiałach fotograficznych i druku; Współpraca z dziennikarzami; Listy; Teksty perswazyjne i prestiżowe; Zakończenie.
Zawiera: Dziennikarstwo a public relations; Formy pisarskie w public relations; Komunikat prasowy; Streszczenia; Szlifowanie stylu; Opis, opowiadanie, reportaż; Wywiady; Kalki językowe, makaronizmy i anglopolszczyzna; Warsztat pracy w PR; O elementach wizualnych, materiałach fotograficznych i druku; Współpraca z dziennikarzami; Listy; teksty perswazyjne i prestiżowe.
Fenomen sukcesu - kod, kultura, rzeczywistość; Jak badać teksty sukcesu - od retoryki do Critical Discourse Analysis; Tworzyć sukcesy, przekonywać do sukcesów. Kreacyjny i perswazyjny charakter języka; Sukces w słownikach, w tekstach i wypowiedziach Polaków; Chwalenie się sukcesem. Sukces a kontekst pragmatyczny; Sukces w świetle koncepcji psychologicznych i społecznych; Sukces magiczny. Zaklęia pozytywnego myślenia; Język sukcesu a duch kapitalizmu. Dlaczego protestują antyglobaliści?; Scenariusze sukcesu. Sukces a kontekst społeczno-kulturowy; Teksty sukcesu. Język sukcesu w nowych gatunkach językowych; List motywacyjny - podanie o sukces; Polowanie na głowy - człowiek sukcesu w świetle ogłoszeń o pracy; Przesłanie sukcesu - misje i wizje przedsiębiorstw; Sukces bezpośredni - teksty listó reklamowych (direct mail); Wstępy do popularnych poradników - jak odnaleźć sukces w życiu?; Afirmowanie sukcesu. Język formuł autosugestywnych; Sukces z gwiazd - horoskop jako gatunek językowy; W poszukiwaniu istoty sukcesu i jego języka - próba podsumowania