1. Wprowadzenie: czym jest liberalizm? 2. Źródła liberalnej równości, 3. Umowa społeczna. 4. Liberalizm a wolność. 5. Liberalizm a równość. 6. Do jakiego stopnia polityczny jest liberalizm polityczny? 7. Fałszywa neutralność i etnocentryzm. 8. Liberalizm, państwo i globalizacja.
Wprowadzenie: 1. Leon Wasilewski-socjalista-piłsudczyk-człowiek; 2. Leona Wasilewskiego analiza podstawowych pojęć z zakresu problematyki narodowościowej; Litwa: 1. Przed I wojną światową; 2. Lata I wojny światowej; 3. Leon Wasilewski o kwestii litewskiej w okresie Polski niepodległej; Białoruś: 1. Przed I wojną światową; 2. Lata I wojny światowej; 3. W odrodzonej Polsce; Ukraina: 1. Przed I wojną światową; 2. Lata walki o niepodległość (1914-1920); 3. W II Rzeczypospolitej.
Wielość podmiotów zarejestrowanych w księdze ewidencji partii politycznych jest w świetle przepisów zawartych w Konstytucji RP sygnałem zachowania pluralizmu politycznego. Jest to przejaw wąskiego, ściśle prawnego definiowania zjawiska. W szerokim, społecznym znaczeniu zasada pluralizmu politycznego oznacza wielość dopuszczalnych w danym społeczeństwie stylów życia i preferowanych przez jednostki systemów wartości. W systemie pluralizmu politycznego grupy społeczne, które przejawiają określone systemy wartości, powinny mieć swoje reprezentacje w parlamencie. [...] Na podstawie obowiązującego w Polsce systemu prawnego nie można ustalić, jakie systemy ideologiczne są reprezentowane na polskiej scenie politycznej. W efekcie nie można stwierdzić, czy faktycznie funkcjonuje ich wiele, a ta wielość jest przecież cechą dystynktywną pluralizmu politycznego. Dopiero przeprowadzenie jakościowej analizy pozwala zweryfikować, jaki jest stan faktyczny. Parlament jest tym miejscem, gdzie do głosu mogą i powinni dochodzić reprezentanci różnych orientacji ideologicznych, gdzie powinno mieć miejsce ścieranie się różnych poglądów, a w wyniku tego procesu powinno następować podejmowanie najpoważniejszych decyzji na temat kształtu instytucji społecznych i przyszłości państwa. Debata parlamentarna to zatem ten rodzaj dyskursu, w którym powinien się przejawiać pluralizm polityczny. Przedstawione w tej książce badanie ukazuje, jaki jest stan faktyczny polskiej sceny politycznej z uwagi na kryterium zachowania pluralizmu politycznego.
Wielość podmiotów zarejestrowanych w księdze ewidencji partii politycznych jest w świetle przepisów zawartych w Konstytucji RP sygnałem zachowania pluralizmu politycznego. Jest to przejaw wąskiego, ściśle prawnego definiowania zjawiska. W szerokim, społecznym znaczeniu zasada pluralizmu politycznego oznacza wielość dopuszczalnych w danym społeczeństwie stylów życia i preferowanych przez jednostki systemów wartości. W systemie pluralizmu politycznego grupy społeczne, które przejawiają określone systemy wartości, powinny mieć swoje reprezentacje w parlamencie. [...]
Na podstawie obowiązującego w Polsce systemu prawnego nie można ustalić, jakie systemy ideologiczne są reprezentowane na polskiej scenie politycznej. W efekcie nie można stwierdzić, czy faktycznie funkcjonuje ich wiele, a ta wielość jest przecież cechą dystynktywną pluralizmu politycznego. Dopiero przeprowadzenie jakościowej analizy pozwala zweryfikować, jaki jest stan faktyczny.
Parlament jest tym miejscem, gdzie do głosu mogą i powinni dochodzić reprezentanci różnych orientacji ideologicznych, gdzie powinno mieć miejsce ścieranie się różnych poglądów, a w wyniku tego procesu powinno następować podejmowanie najpoważniejszych decyzji na temat kształtu instytucji społecznych i przyszłości państwa. Debata parlamentarna to zatem ten rodzaj dyskursu, w którym powinien się przejawiać pluralizm polityczny. Przedstawione w tej książce badanie ukazuje, jaki jest stan faktyczny polskiej sceny politycznej z uwagi na kryterium zachowania pluralizmu politycznego.
Część 1. Teatr wojenny: bój się Wschodu, prawie Europa, pełzająca wojna światowa, Dżihad, tajna historia Bliskiego Wschodu, Rewolucja Naserowska, terroryzm religijny, Jaser "nie przejmuj się" Arafat; Część 2. 11 Września: dzisiejszy nieład świata, Ibn Laden, krew oczyszcza religię; Część 3. Afganistan : koniec Ibn Ladena, dość cierpień, krew za krew, wielkie dżirgowanie w Kabulu, Chirurgia rakietowa, królowa piękności politycznej, muzułmańska Guantanamera, demokracja dla ludu i opium dla elit; Część 4. Irak: wielki wuj - Nabucco, sobowtóry dyktatora, lęki Kaddafiego, co wiedzieli Amerykanie, wywiad zawsze przegra, demokracji nie będzie, pożegnanie z Kurdystanem, Wojna Amerykańsko - Arabska, modernizowanie Arabii, Polacy strzegą czyśćca, dookoła Polskiej Strefy, nibywojna, dwie operacje Busha, Arabowie - bracia Żydów, media i wojna; Część 5. reszta Azji: wiara w Turcję, koniec historii według Chomeiniego, Indie - Pakistan, Kaszmir czyli koszmar, bomby w Bombaju, protektor Ibn Ladena i Talibów, wojna w raju, Tamilskie Tygrysy, czarna przysięga, północ trzech króli, cmentarny smutek pięciogwiazdkowych hoteli, Timor znaczy lęk; Część 6. Potencjalne ogniska: okrakiem na dachu świata, gdzie jest dziś Rosja, ojczyzna Kropotkina; Część 7. latynoamerykańska ojczyzna terroryzmu: cień szakala, świetlisty szlag, karnawał przemocy, lewicowy wałęsa z Brazylii; Część 8. Terroryzm starych dziadów: nie bój Dżaby, Rodezja - finezja czyli czarna niewdzięczność, stan zjednoczony, kim jest Kim?, Część 9: Mechanika lęku: pomarańczowy kolor czarnej skrzynki; Część 10 Prywatyzacja wojny: żołnierze fortuny, dzieci wojny; Część 11 Terroryzm i moda: nakrycia głowy terrorysty; Część 12...: na zakończenie.
1. Pojęcia. Nacjonalizm; Etnia i naród; Państwo narodowe; Tożsamość narodowa. 2. Ideologie. Fundamentalne idee; Główne pojęcia; Nacjonalizm jako kultura i religia; Woluntaryzm i organicyzm; Nacjonalizm "etniczny" i nacjonalizm "obywatelski". 3. Paradygmaty. Modernizm; Perenializm; Prymordializm; Etnosymbolizm. 4. Teorie. Ideologia i industrializm; Rozum i uczucie; Polityka i kultura; Konstrukcja i reinterpretacja. 5. Historie. "Wielkie narody" i małe etnie; Narody przed nacjonalizmem; Narody w starożytności? Narody w historii: spojrzenie alternatywne. 6. Perspektywy. Rozpowszechnianie się nacjonalizmu; Zanik państwa narodowego? Hybrydyczne tożsamości? Zanik nacjonalizmu? Społeczeństwo konsumpcyjne; Kultura globalna? Umiędzynarodowienie nacjonalizmu; Odmienność etnohistorii; Święte fundamenty.
Aspekty teoretyczno-historyczne, Nacjonalizm w nowoczesnym świecie, Ideologie narodowe - stare i nowe wzorce, Perspektywy społeczeństwa obywatelskiego w Europie środkowej, Typologia nacjonalizmów i ich przejawy w konfliktach narodowościowych Europy Środkowej i Wschodniej, Nacjonalizm jako problem bezpieczeństwa międzynarodowego, Nacjonalizm gospodarczy, Kulturowe źródła konfliktów w Europie Środkowej i Wschodniej, Transformacja ustrojowa a zmiany postaw Polaków wobec różnych narodów i Państw, Współczesne tendencje nacjonalistyczne i konflikty narodowościowe w Europie Środkowej i Wschodniej.
Część I: Historia, teoria, idee. 1. Polityka i państwo - ich dzieje w kontynentalnej Europie. 2. Demokracja liberalna - współczesny polityczny standard cywilizacji Zachodu. 3. Proces polityczny. 4. Współczesne idee polityczne i społeczne. Część II: Praktyka: systemy polityczne, stosunki międzynarodowe. Wybrane współczesne systemy polityczne. 2. Międzynarodowe stosunki polityczne.
1. Nie mam duszy; 2. Odrzucenie duszy; 3. Ewolucja zła; 4. Różnice między ludźmi a zwierzętami mają charakter ilościowy, a nie jakościowy; 5. Grupy ludzi mogą się genetycznie różnić pod względem przeciętnych zdolności i temperamentu; 6. Genetyczne podstawy ludzkich zachowań; 7. Marionetki na genetycznych sznurkach; 8. Niebezpieczna idea Francisa Cricka; 9. Jesteśmy sami we wszechświecie; 10. Życie jako czynnik rozproszenia energii; 11. Jesteśmy zupełnie sami; 12. Nauka może wymykać się spod kontroli; 13. Dlaczego mam nadzieje, iż model standardowy myli się co do przyczyn tego, że we wszechświecie jest więcej materii niż antymaterii; 14. Pogląd, że wiemy już wszystko o plutonie; 15. Idea, że wszyscy powinniśmy upubliczniać swoje niebezpieczne idee; 16. Idea, że idee mogą być niebezpieczne; 17. Walka z globalnym ociepleniem jest z góry przegrana; 18. Wyjść poza ramy porozumień z Kioto; 19. Nasza planeta nie jest w niebezpieczeństwie; 20. Wielka narracja; 21. Nasza uniwersalna gramatyka moralna jest odporna na wpływ religii; 22. Niebezpieczna idea Dertranda Russella; 23. Moralny miszmasz; 24. W ciągu najbliższych pięciu lat dowiemy się jak powstało życie; 25. Zgłębiajmy tajniki biologii molekularnej, nie wyjaśniając, jak powstało życie; 26. Problem z superlustrami; 27. Cyberrozhamowanie; 28. Mózg nie może stać się umysłem pozbawionym ciała; 29. O czym ludzie są dobrze poinformowani w erze informacji, 30. Większa anonimowość jest dla nas dobra; 31. Nowy złoty wiek medycyny; 32. Zmienianie osobowości przy użyciu leków; 33. Leki mogą zmieniać wzorce ludzkiej miłości; 34. Małżeństwo dla wszystkich; 35. Wybór płci dziecka; 36. Idea idei; 37. Ludzki mózg nigdy nie zrozumie wszechświata; 38. Świat może się okazać niepojęty; 39. Pejzaż; 40. Zobaczyć Darwina z perspektywy Einsteina, a Einsteina- z perspektywy Darwina; 41. Multiwersum; 42. To, co dwudziestowieczna fizyka mówi nam o świecie, może być prawdą; 43. To kwestia czasu; 44. Radykalna zmiana rozumienia natury czasu; 45. Nie ma nic złego w tym, że nie wiemy wszystkiego; 46. Koniec zrozumienia; 47. Kiedy Internet stanie się świadomy siebie?; 48. Demokratyzacja dostępu do środków wytwórczych; 49. Umysł jest atrybutem uniwersalnym; 50. Zakazany owoc; 51. Prawdopodobieństwo a posteriori istnienia Boga jest niewielkie; 52. Nauka musi zniszczyć religie; 53. Jaźń jest konceptualną chimerą; 54. Najwspanialsza historia; 55. Nauka jest jeszcze tylko jedną religia; 56. To wszystko, co istnieje; 57. Nauka o Bogu?; 58. Religia jest nadzieją, której brakuje w nauce; 59. Mity i baśnie są nieprawdziwe; 60. Licencja rodzicielska; 61. Zerowy wpływ rodzicielski; 62. Inteligencja emocjonalna; 63. Kakofonia kontrowersji; 64. Historia stosowana; 65. Ludy plemienne często niszczą swoje środowisko i prowadzą wojny; 66. Nic; 67. Wszystko jest bezcelowe; 68. Nie istnieje wystarczająco dużo umysłów, aby pomieścić populacyjna eksplozje memów; 69. Idee niewypowiadalne; 70. Antygrawitacja- teoria chaosu w zbyt praktycznym ujęciu; 71. System polityczny oparty na empatii; 72. Relatywizm społeczny; 73. Jest coś nowego pod słońcem- my sami; 74. Łyżka jest jak ból głowy; 75. Dalszy wzrost średniej długości życia; 76. Nieuchronność radykalnego wydłużenia i ekspansji życia; 77. Oswojenie biotechnologii; 78. Publiczne zainteresowanie nauką i technologią; 79. A jeśli Faulker miał rację?; 80. A jeśli nieznane stanie się znane, a w jego miejsce nie pojawi się nowe nieznane?; 81. Tam gdzie towary swobodnie przekraczają granice, armie muszą się zatrzymać; 82. Rząd jest problemem, a nie rozwiązaniem; 83. Wolny rynek; 84. Współczesna nauka jest wytworem biologii; 85. Nigdy więcej krzywych spojrzeń nauczycieli; 86. Wszyscy jesteśmy wirtualni; 87. Niekontrolowany konsumpcjonizm wyjaśnia paradoks Fermiego; 88. Symulacja a autentyczność; 89. Kultura jest częścią natury; 90. Ludzki mózg jest artefaktem kulturowym; 91. Wolna wola jest procesem nieświadomym; 92. Wolna wola odchodzi w przeszłość; 93. Granice introspekcji; 94. To, co wiemy, nie musi nas zmienić; 95. Mówimy więcej, niż możemy wiedzieć; 96. Nasi wewnętrzni, impulsywni zombie; 97. Banalność zła, banalność heroizmu; 98. Waluta open source; 99. Czy Zachód znalazł się na równi pochyłej? 100. Demokracja może odchodzić w przeszłość; 101. Marks miał rację- państwo zniknie; 102. Śladami Syzyfa; 103. Jak mogą wierzyć w obliczu tak wielu niewiadomych; 103. Dwadzieścia cztery godziny absolutnej samotności; 104. Niebezpieczny brak niebezpiecznej teorii; 105. Równość równości nierówna
I. Epoka Wilhelmińska, II. Pierwsza wojna światowa i rewolucja, III. Republika Weimarska (1919-1933), IV. Trzecia Rzesza (do 1939 r.), V. II wojna światowa (1939 - 1945)
Część I: Starożytne pierowozory obywatelstwa. 1. Obywatelstwo polis ateńskiej. 2. Obywatelstwo imperium rzymskiego. Część II: Średniowieczne i wczesnonowożytne wzorce obywatelstwa. 1. Obywatelstwo miejsce w wiekach średnich. 2. Średniowieczne i renesansowe obywatelstwo państwowe. 3. Poddaństwo państwowe a obywatelstwo państwowe. Część III: Wzorce obywatelstwa nowożytności. 1. Oświeceniowe wzorce obywatelstwa. 2. Rewolucja francuska i obywatelstwo "empiryczne". 3. Liberalna wizja członka państwa. 4. Podstawy przynależności do państwa narodowego. 5. Istota obywatelstwa w państwie narodowym.
Czy w swoich wypowiedziach politycy identyfikujący się z prawicą bądź lewicą faktycznie manifestują poglądy właściwe dla deklarowanej opcji? Jak to możliwe, że partie uznawane przez wyborców i ekspertów za prawicowe mają ekonomicznie lewicowe elektoraty? Czy tzw. „socjal” zawsze należy wiązać z ideologią socjalizmu? W prezentowanej książce można znaleźć odpowiedzi na te i inne pytania dotyczące polskiego dyskursu parlamentarnego w latach 2015–2017.
1. Zagadnienia teoretyczne. Państwo polskie jako wartość: Analiza projektu konstytucyjnego przegotowanego przez Józefa Buzka; Państwo w polskiej myśli liberalnej do wybuchu II wojny światowej; Ustrój a racja stanu w myśli politycznej Adolfa Marii Bocheńskiego; Suwerenność narodu i państwa polskiego w myśli politycznej polskiej opozycji 1976-1981; Państwo polskie w myśli Gianfranca Migali; Państwo w myśli politycznej ugrupowań skrajnie prawicowych, narodowo-socjalistycznych i neopogańskich w Polsce przełomu XX i XXI wieku; "Spółka pracy państwo-społeczeństwo" w myśli politycznej Józefa Piłsudskiego. Próba interpretacji pojęcia; 2. Rola i funkcje państwa polskiego w praktyce historyczno-politycznej XX wieku: "Ludowe" Wojsko Polskie w walce przeciwko niepodległościowemu podziemiu zbrojnemu 1945-1948; Ziemie Zachodnie jako element gry politycznej między PPR i PSL. Aspekt propagandowy; Ruch ludowy na polskiej scenie politycznej lat 1945-1947; 3. Polska jako podmiot stosunków międzynarodowych w myśli politycznej: Polska i integracja gospodarcze Europy w koncepcjach polskich socjalistów emigracyjnych; Stosunki polsko-radzieckie i polsko-rosyjskie w publicystyce polskich ugrupowań antykomunistycznych drugiej połowy lat 70 i lat 80 XX wieku. Zarys problemu; Polityka III RP wobec Polonii i Polaków zamieszkałych poza granicami kraju. Zarys problemu; Unia Europejska a polityka wschodnia
I. Teorie polityczne: 1. Co to jest polityka? 2. Rządy, systemy i ustroje. 3. Ideologie polityczne. 4. Demokracja. 5. Państwo. II. Narody a globalizacja: 6. Narody i nacjonalizm. 7. Polityka globalna. 8. Terytorium, grupa etniczna, wspólnota. III. Interakcje w polityce: 9. Gospodarka i społeczeństwo. 10. Kultura polityczna, komunikacja i legitymizacja. 11. Reprezentacja, wybory i głosowanie. 12. Partie i systemy partyjne. 13. Grupy, interesy i ruchy społeczne. 4.Machina państwa: 14. Konstytucje, prawo i sądownictwo. 15. Zgromadzenia. 16. Władza wykonawcza. 17. Biurokracja. 18. Armia i policja. V. Realizacja polityki państwowej: 19. Proces polityczny i działanie systemu.
I. Teorie polityczne: 1. Co to jest polityka? 2. Rządy, systemy i ustroje. 3. Ideologie polityczne. 4. Demokracja. 5. Państwo. II. Narody a globalizacja: 6. Narody i nacjonalizm. 7. Polityka globalna. 8. Terytorium, grupa etniczna, wspólnota. III. Interakcje w polityce: 9. Gospodarka i społeczeństwo. 10. Kultura polityczna, komunikacja i legitymizacja. 11. Reprezentacja, wybory i głosowanie. 12. Partie i systemy partyjne. 13. Grupy, interesy i ruchy społeczne. 4.Machina państwa: 14. Konstytucje, prawo i sądownictwo. 15. Zgromadzenia. 16. Władza wykonawcza. 17. Biurokracja. 18. Armia i policja. V. Realizacja polityki państwowej: 19. Proces polityczny i działanie systemu.
I. Teorie polityczne: 1. Co to jest polityka? 2. Rządy, systemy i ustroje. 3. Ideologie polityczne. 4. Demokracja. 5. Państwo. II. Narody a globalizacja: 6. Narody i nacjonalizm. 7. Polityka globalna. 8. Terytorium, grupa etniczna, wspólnota. III. Interakcje w polityce: 9. Gospodarka i społeczeństwo. 10. Kultura polityczna, komunikacja i legitymizacja. 11. Reprezentacja, wybory i głosowanie. 12. Partie i systemy partyjne. 13. Grupy, interesy i ruchy społeczne. 4.Machina państwa: 14. Konstytucje, prawo i sądownictwo. 15. Zgromadzenia. 16. Władza wykonawcza. 17. Biurokracja. 18. Armia i policja. V. Realizacja polityki państwowej: 19. Proces polityczny i działanie systemu.
1. Post-konteksty stylów życia, 2. Liberalizm jako nurt społeczny, 3. Liberalizm a demokracja, 4. Specyfika społeczeństwa duńskiego i polskiego jako kontekst realizowanych badań, 5.Założenia metodologiczne realizowanych badań, 6.Przyjęty paradygmat badawczy, 7. Charakterystyka badanej grupy, 8. Motywy wyboru kierunku studiów i aspiracje zawodowe studentów, 9. Percepcja zasad liberalizmu kulturowego, 10. Autorytet w deklaracji studentów, 11. Podsumowanie wyników badań. Uogólnienia teoretyczne
W kręgu populizmu - analiza pojęcia, Populizm w społeczeństwie postsocjalistycznym, Populistyczne tendencje w procesie tranzycji społeczeństwa polskiego, Podsumowanie: czy można uniknąć populisty- cznego scenariusza?.
Państwo despotyczne; Polis; Państwo hellenistyczne; Państwa " barbarzyńskie"; Imperia średniowieczne; Wczesna monarchia feudalna; Monarchia stanowa; Państwo renesansowe; Absolutyzm " klasyczny"; Państwo liberalne Reżimy autorytarne; Państwo demokratyczne; Państwo postabsolutne; Demokracja, autorytaryzm, totalizm (1918-1945).